Jo Lestadius erotti Henki kasteesta upotuksen.

Ensin kristillisestä kasteesta.
Kristillinen kaste toimitetaan uskoville veteen upottamalla Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Siinä kastettava on tunnustanut uskonsa ja luvannut seurata Jeesusta, jolloin Hän kastetaan Jeesukseen, ei seurakuntaan, kuten luterilaisuudessa.
Jumala todistaa kasteessa Pojastaan Jeesuksesta Kristuksesta, pelastuksesta ja iankaikkisesta elämästä, joka on mahdollinen Jeesuksen kärsimisen ja kuoleman takia. Kasteessa uskova tulee puetuksi Kristukseen.
Ihmisen usko ei ole kasteen peruste, vaikka kaste suoritetaankin vain uskoville. Kaste perustuu Kristuksen sovitustyöhön, jonka lähtökohtana on Jumalan armo ja rakkaus.
Ilman ihmisen henkilökohtaista uskoa ei kasteella katsota olevan merkitystä eikä se pelkkänä suorituksena voi pelastaa ihmistä. Kaste on rajana maailman ja Jumalan valtakunnan välillä. Sen asema on merkittävä juuri tästä syystä. Uskovalle ja seurakunnalle kaste on ilon ja voiton juhla, koska se todistaa sovituksen voimasta.
Kasteessa ihminen myös täyttyy Pyhällä Hengellä enemmän kun muissa tapauksissa, sama on uudestisyntyminen ylhäältä.
1. Piet. 3:21
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton
Näin ihminen myös todistaa sen, että Hän on jättänyt taakseen saastaisen elämän.
Tämä jo yksin ampuu alas vauvaripottelun, sillä vauvahan on pudas ja vanhurskas.

Henkikaste;
On aivan väärin muka korvata käsitteellä henkikaste, upotuskaste, sillä molemmat ovat täysin eri asioita.
Henkikaste on tapahtuma, jossa ihminen saa Pyhän Hengen. Se voidaan yleensä havaita, sillä Hengen vaikutuksesta Hän voi alkaa puhua kielillä, tai tehdä muita Hengen voimauttomia uskontekoja, kuten parantaa sairaita.
Nämä ovat niitä armolahjoja, joita ilman nyky- VL elää, valitettavasti.
Ennen heillä oli Pyhä Henki ja opetus sen mukaista.
UT;ssa Kastaja mainitsee tästä, mutta jo VT;ssä Jesaja puhuu siitä pitempään 32:15–17.
"Näin on hamaan siihen asti, kunnes meidän päällemme vuodatetaan Henki korkeudesta. Silloin erämaa muuttuu puutarhaksi, ja puutarha on metsän veroinen. Ja erämaassa asuu oikeus, ja puutarhassa majailee vanhurskaus. Silloin vanhurskauden hedelmä on rauha, vanhurskauden vaikutus lepo ja turvallisuus iankaikkisesti."
Hän mainitsee Hengen voiman niin suureksi, että erämaa muuttuu Puutarhaksi ja puutarha metsäksi.
Vai näin voi Henkikasteen, Pyhän Hengen Voitelun tulosta siitä osaton unelmoida, meillä täyttyneillä se on ilona ja ohjaajana joka minuutti.

Mitä Lestadius sitten on sanonut Pyhän Hengen voitelusta;

"Niin käsittämätön on Jumalan työ ihmisessä, kun hän tulee liikutetuksi Pyhältä Hengeltä, että luonnollisen ihmisen täytyy hämmästyä voimatta käsittää asiaa. Mutta myös meidän päivinämme on yksi ja toinen, joka puhuu aivan vierasta kieltä ilman, että olisi käynyt mitään koulua. On olemassa, sanon minä, yksi ja toinen, joka osaa puhua kieltä, jota kukaan ei ymmärrä, vaikkakin on harvinaista tavata semmoisia. Mutta niin kuin maailman joukko otti vastaan Pyhän Hengen vaikutuksia helluntaipäivänä pilkalla, niin vastaanotetaan Pyhän Hengen vaikutukset vielä tänään pilkalla maailman joukon taholta. Sillä jos joku kristitty liikutetaan Pyhältä Hengeltä ja alkaa puhua uutta kieltä parannuksesta, kääntymisestä, uudestisyntymisestä, uskosta ja pyhityksestä, niin on suruton joukko valmis pilkkaamaan semmoista.
Nyt tämän kielillä puhumisen pilkkaajan paikan on ottanut SRK?
Olisiko varaa tarkistaa tilanne, ja tehdä parannus.

Taas luterilainen kirkko voisi palata myös alkupisteeseensä, jossa Urho Muroma arvioi, että alkuseurakunnan aikana Pyhällä Hengellä oli se asema kristikunnassa, jonka Jeesus sille antoi.
Muroman sanoi Jeesuksen tunnusmerkiksi sitä, että hän antaa jokaiselle omallensa Pyhän Hengen eli henkikasteen. Eikä kukaan ole Jumalan lapsi, ellei hän ole saanut Pyhää Henkeä vaan hän on "kristillismielinen uskonnollinen ihminen", mutta hän ei ole uudestisyntynyt Jumalan lapsi.
Älkää siis sekoittako upotuskastetta henkikasteeseen, ne ovat aivan eri asioita, mutta voivat toteutua yksin upotuskasteessa.
Taas Wehalle.
Kirjoitat uupumiseen asti käsitteestä ”kasteen uusijoista”? Mistä kasteen uusijoista, kun edes koko kastetta ei ole Raamatullisesti vauvalle toimitettu, se on ainoastaan pakanallinen ripottelu, sekä merkitä oman lahkon veronmaksajaksi.

Kes.

50

402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hävitäkynäs

      Miksi kirjoittelet tänne , kun sulla ei ole mitään uskottavuutta.
      Ketä jorinasi kiinnostavat.

      • teuta01

        "HÄVITÄ' KYNÄS "

        -
        NIIN ,KYLLÄ JEESUS OTTI LAPSIA SYLINSÄ ,JA PUHUI HEILLE , MISTÄ TIEDÄT ETTEI
        SE OLLUT HÄNEN KASTE ,LAPSELLE ONHAN RAMATTU SANONUT, ETTÄ KRISTITYLLÄ
        ON KIELEN ALLA AINA VETTÄ, SEN VERRAN ,ETÄ VOI YHDEN KASTAA . . .
        -
        UNKARISA KASTETAAN , KAOIKKI NIIN, ETTÄ SORMI KASTETAAN SIUNATTUUN .
        VETEEN KOLME KERTAA J ASAMALLA KASTE SUORITETAAN NIILLÄ' KOLMELLA TIPALLA,JA SE ON KRISTILLINEN KASTE,JA TEHDÄÄN NIIN LAPSELLE KUIN AIKAUSELLE .
        USKOTTEKO...
        -
        MINÄ USKON.
        .


      • kuoliaaksinaurattaja

        No vastashan tuohon toinen kaheli Teuta :))))))))


      • teuta01 kirjoitti:

        "HÄVITÄ' KYNÄS "

        -
        NIIN ,KYLLÄ JEESUS OTTI LAPSIA SYLINSÄ ,JA PUHUI HEILLE , MISTÄ TIEDÄT ETTEI
        SE OLLUT HÄNEN KASTE ,LAPSELLE ONHAN RAMATTU SANONUT, ETTÄ KRISTITYLLÄ
        ON KIELEN ALLA AINA VETTÄ, SEN VERRAN ,ETÄ VOI YHDEN KASTAA . . .
        -
        UNKARISA KASTETAAN , KAOIKKI NIIN, ETTÄ SORMI KASTETAAN SIUNATTUUN .
        VETEEN KOLME KERTAA J ASAMALLA KASTE SUORITETAAN NIILLÄ' KOLMELLA TIPALLA,JA SE ON KRISTILLINEN KASTE,JA TEHDÄÄN NIIN LAPSELLE KUIN AIKAUSELLE .
        USKOTTEKO...
        -
        MINÄ USKON.
        .

        Jos Jeesus olisi kastanut lapsia, olisi se mainittu, kuten aikuisten kastaminekin;

        Joh. 3:22
        Tämän jälkeen Jeesus lähti opetuslapsineen Juudeaan. Hän viipyi siellä heidän kanssaan jonkin aikaa ja kastoi ihmisiä.

        Teuta, miten upotat kastettavan kielen alla olevaan nesteeseen?

        Voi käydä hullusti

        Kes.


      • AnitaLimingasta
        Kesitas kirjoitti:

        Jos Jeesus olisi kastanut lapsia, olisi se mainittu, kuten aikuisten kastaminekin;

        Joh. 3:22
        Tämän jälkeen Jeesus lähti opetuslapsineen Juudeaan. Hän viipyi siellä heidän kanssaan jonkin aikaa ja kastoi ihmisiä.

        Teuta, miten upotat kastettavan kielen alla olevaan nesteeseen?

        Voi käydä hullusti

        Kes.

        Kaks kahelia inttää :))))))))


        Jussi onko sinulla enää kikkeliä? Onko edes viiskymmen senttisen kolikon kokoista rengasta, jossa keskellä pissareikä?

        Juhani vieläkö sinä olet sitä mieltä että lapsia tulee suudella suuhun ja homot tulee tappaa koska Isäsi niin määrää???


      • hiemantarkennusta
        Kesitas kirjoitti:

        Jos Jeesus olisi kastanut lapsia, olisi se mainittu, kuten aikuisten kastaminekin;

        Joh. 3:22
        Tämän jälkeen Jeesus lähti opetuslapsineen Juudeaan. Hän viipyi siellä heidän kanssaan jonkin aikaa ja kastoi ihmisiä.

        Teuta, miten upotat kastettavan kielen alla olevaan nesteeseen?

        Voi käydä hullusti

        Kes.

        Eihän Jeesus kastanut?
        room.4:
        1 Jeesus sai tietää fariseusten kuulleen, että hän kokosi ympärilleen enemmän opetuslapsia ja kastoi useampia kuin Johannes
        2 tosin hän ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa.


      • hiemantarkennusta kirjoitti:

        Eihän Jeesus kastanut?
        room.4:
        1 Jeesus sai tietää fariseusten kuulleen, että hän kokosi ympärilleen enemmän opetuslapsia ja kastoi useampia kuin Johannes
        2 tosin hän ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa.

        Jeesus oli kuitenkin "idean Isä".

        Ilman Jeesuksen myötävaikutusta, nämäkin olisivat jääneet kastamatta.


      • voisinuateutanen
        teuta01 kirjoitti:

        "HÄVITÄ' KYNÄS "

        -
        NIIN ,KYLLÄ JEESUS OTTI LAPSIA SYLINSÄ ,JA PUHUI HEILLE , MISTÄ TIEDÄT ETTEI
        SE OLLUT HÄNEN KASTE ,LAPSELLE ONHAN RAMATTU SANONUT, ETTÄ KRISTITYLLÄ
        ON KIELEN ALLA AINA VETTÄ, SEN VERRAN ,ETÄ VOI YHDEN KASTAA . . .
        -
        UNKARISA KASTETAAN , KAOIKKI NIIN, ETTÄ SORMI KASTETAAN SIUNATTUUN .
        VETEEN KOLME KERTAA J ASAMALLA KASTE SUORITETAAN NIILLÄ' KOLMELLA TIPALLA,JA SE ON KRISTILLINEN KASTE,JA TEHDÄÄN NIIN LAPSELLE KUIN AIKAUSELLE .
        USKOTTEKO...
        -
        MINÄ USKON.
        .

        et voi oikeasti olal noin tomppeli mitä kirjoituksesi antaa ymmärtää!!??!

        oliko Jeesuksella mopoauto, mistä tiedät ettei ollut, taikka vain pappatunturi, minä uskon että oli ja että kapernaumiss aoli huoltoasema, uskotko, minä uskon!
        kasta nyt sormes siihen siunattuun veteen ja pese sillä silmät korvas ja mielesi!


      • Kesitas kirjoitti:

        Jeesus oli kuitenkin "idean Isä".

        Ilman Jeesuksen myötävaikutusta, nämäkin olisivat jääneet kastamatta.

        Kaikkien ideoitten isä on Jumala.


      • Elähuuvvasaatana
        teuta01 kirjoitti:

        "HÄVITÄ' KYNÄS "

        -
        NIIN ,KYLLÄ JEESUS OTTI LAPSIA SYLINSÄ ,JA PUHUI HEILLE , MISTÄ TIEDÄT ETTEI
        SE OLLUT HÄNEN KASTE ,LAPSELLE ONHAN RAMATTU SANONUT, ETTÄ KRISTITYLLÄ
        ON KIELEN ALLA AINA VETTÄ, SEN VERRAN ,ETÄ VOI YHDEN KASTAA . . .
        -
        UNKARISA KASTETAAN , KAOIKKI NIIN, ETTÄ SORMI KASTETAAN SIUNATTUUN .
        VETEEN KOLME KERTAA J ASAMALLA KASTE SUORITETAAN NIILLÄ' KOLMELLA TIPALLA,JA SE ON KRISTILLINEN KASTE,JA TEHDÄÄN NIIN LAPSELLE KUIN AIKAUSELLE .
        USKOTTEKO...
        -
        MINÄ USKON.
        .

        Elä vittu huuvva saatana.


    • Miksi nyt eivät he, jotka muka korvaavat Jeesuksen kasteen henkikasteella ovat hiljaa?

      Vasta tässä avauksessa selvisi, että Henkikaste on Pyhän Hengen kaste, jossa ihminen tulee täytettyä Pyhällä Hengellä ja saa armolahjoja, josta Laestadiuskin puhui.
      Nykyään seuroissa sille nauretaan.

      Alan olla vakuuttunut Raamatun sanomasta, ainut oikea kaste on Jeesuksen kaste, upottaa veteen.

      • copypaste

        Emmehän oe hiljaa?? Häntää heiluttavalle "Heikille" on tehty suoria kykymyskiä?

        Kysmys:

        Jussi onko sinulla enää kikkeliä? Onko edes viiskymmen senttisen kolikon kokoista rengasta, jossa keskellä pissareikä?

        Juhani vieläkö sinä olet sitä mieltä että lapsia tulee suudella suuhun ja homot tulee tappaa koska Isäsi niin määrää???


      • jake.7

        "Vasta tässä avauksessa selvisi, että Henkikaste on Pyhän Hengen kaste, jossa ihminen tulee täytettyä Pyhällä Hengellä ja saa armolahjoja, josta Laestadiuskin puhui."

        Aina kannattaa tarkistaa, onko aidon tavaran sijaan saanut korviketta. Kaikki, mikä kiiltää kun ei ole kultaa.

        Teologisen käyneenä ja muutenkin lukeneena miehenä Laestadius oli hyvin informoitu aikansa ilmiöistä. Elämä hiljaisuudessa ja syrjässä varmasti syvensi tämän maanläheisen tiedemiehen kykyä luokitella havaintoja. Ruotsin akatemia oli muutenkin LL:n aikana huikeassa nosteessa, kun oma poika Carl von Linne loi taksonomisen menetelmänsä. LL hänkin oli biologi ja varmasti hänellä oli omat taksonomiansa niille ilmiöille, joita ilmeni uskonnon kentällä.

        Laestadius ihmetteli sitä, miten jotkut (uskovat) saattoivat puhua TUNTEMATONTA kieltä ja tässä kohtaa piileekin se todellinen sudenkuoppa. Hänen ihmetyksensä olisi ollut vielä suurempi, jos selvästi köyhä ja oppimaton syrjäisen maalaispitäjän uskova olisi puhunut jotakin TUNNETTUA kieltä, kuten tekivät Jeesuksen opetuslapset helluntaina Jerusalemissa.

        1700-luku oli kaikella tapaa huikeiden muutosten vuosisata. Valistuksen aika, kuten hieman harhaanjohtavasti sanotaan, oli todellisuudessa VALAISTUMISEN AIKA- Enlightenment movement, joka viittaa suoraan itämaiseen filosofiaan, SISÄISEN VALON löytämiseen ( ja mitä Jeesus sanoikaan ihmisen sydämestä? ). Tämän ideologian nimissä perustettiin Amerikan Yhdysvallat, jonka perustuslakiin kirjattiin uskonnonvapaus.
        Tämä vapaus on sittemmin ilmennyt tuhansina ryhmittyminä ja uskomuksina. Täällä Suomessa vaikutti lähinnä eurooppalainen VALAISTUMINEN, pietismi ym. Oli hyppääjää ja hlystiä, jotkut vapisivat (shakers). Oli Euroopan puolella Anton Mesmer, joka HYPNOTISOI.

        Kannattaa olla lähdekriittinen. Mieluummin lukee hieman enemmän, kuin vähemmän, pitää ajovalot päällä päivälläkin- koskaan kun ei tiedä, millaista sarvipäätä lymyää pientareella.

        https://books.google.fi/books?id=kVwnAAAAQBAJ&pg=PA180&lpg=PA180&dq=lestadius speaking in tongues&source=bl&ots=cjRJ5mpQCj&sig=8QwJ1PQMfX0eTp1moFvITBmPnxE&hl=fi&sa=X&ved=0ahUKEwj9__Gd6sLOAhXCEywKHfubDXAQ6AEINTAD#v=onepage&q=lestadius speaking in tongues&f=false

        https://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_Enlightenment
        https://en.wikipedia.org/wiki/Shakers
        https://en.wikipedia.org/wiki/Franz_Mesmer


    • hudsonsmith

      Kyllä teutan perustelut vakuuttavat ja perustuvat puhtaaseen Raamatun sanaan!

      • VoiVoiVoiVoiVoi

        Teuta on täysin pihalla!


    • vanhlest

      Pienet vauvat pitää kastaa, sillä heillä on uskona lahja ja etuna vähäsyntisyys. Mutta jos on lapsena jäänyt kastamatta, niin aikuisenakin voi kastaa. Kastaa voi myös vedellä valelemalla. Upottamista ei tarvita, jos sellainen ei ole mahdollista. Pitää muistaa aina, että usko vanhurskauttaa eivät teot. Liiallinen upotuskasteen puolustelu on tekojen vanhurskautta.

      • >>Pienet vauvat pitää kastaa, sillä heillä on uskona lahja ja etuna vähäsyntisyys. ** Onko joku vauva Sinulle sen kertonut, että uskoo Jeesuksen Messiaaksi?

        Upotus on myös syntien anteeksi saaminen, kuten UT sen sanoo;
        Ap. t. 2:38
        Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.

        Tämä toiminta on Jeesuksen toimintaa, taas jos joku VL niin väittää, ottaen Jeesuksen osan itselleen, ollaan lähellä Jumalan pilkkaa, joka tuo tuomion sille, joka sillä leikkii.

        Miksi sitten vauvan pitäisi ottaa kaste? Näin ei koko Raamatussa tapahdu kertaakaan?

        Se on saatanan työtä.

        Mikä on vauvan ”vähäsyntisyys”? Missä Hän kamppaili Jumalaa vastaan?

        Tutustu alkutekstiin, mitä kaste itse asiassa tarkoittaa, se on upottaa!!!

        >>Pitää muistaa aina, että usko vanhurskauttaa eivät teot.** Niinkö? Miksi sitten Jeesuksen veli puhuu toista;
        Jaak. 2:17
        Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.

        Onko Sinun uskosi kuollut?

        Myös ihmisen tuomio tulee tekojen mukaan;
        1. Piet. 2:12
        ja vaeltamaan nuhteettomasti pakanain keskuudessa, että he siitä, mistä he parjaavat teitä niinkuin pahantekijöitä, teidän hyvien tekojenne tähden, niitä tarkatessaan, ylistäisivät Jumalaa etsikkopäivänä.
        1. Piet. 2:20
        Sillä mitä kiitettävää siinä on, jos te olette kärsivällisiä silloin, kun teitä syntienne tähden piestään? Mutta jos olette kärsivällisiä, kun hyvien tekojenne tähden saatte kärsiä, niin se on Jumalan armoa.
        Ilm. 2:23
        ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.

        >>Liiallinen upotuskasteen puolustelu on tekojen vanhurskautta.** Myös Jeesuksen seuraaminen sekä uskonratkaisu on henkilökohtainen ratkaisu, kuten opetuslapsilla.

        Kes.


      • enitseopetuslapseuttanut

        Onko sinulla veijari muuta harhaista sanottavaa.


      • upotuskadottaa
        Kesitas kirjoitti:

        >>Pienet vauvat pitää kastaa, sillä heillä on uskona lahja ja etuna vähäsyntisyys. ** Onko joku vauva Sinulle sen kertonut, että uskoo Jeesuksen Messiaaksi?

        Upotus on myös syntien anteeksi saaminen, kuten UT sen sanoo;
        Ap. t. 2:38
        Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.

        Tämä toiminta on Jeesuksen toimintaa, taas jos joku VL niin väittää, ottaen Jeesuksen osan itselleen, ollaan lähellä Jumalan pilkkaa, joka tuo tuomion sille, joka sillä leikkii.

        Miksi sitten vauvan pitäisi ottaa kaste? Näin ei koko Raamatussa tapahdu kertaakaan?

        Se on saatanan työtä.

        Mikä on vauvan ”vähäsyntisyys”? Missä Hän kamppaili Jumalaa vastaan?

        Tutustu alkutekstiin, mitä kaste itse asiassa tarkoittaa, se on upottaa!!!

        >>Pitää muistaa aina, että usko vanhurskauttaa eivät teot.** Niinkö? Miksi sitten Jeesuksen veli puhuu toista;
        Jaak. 2:17
        Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.

        Onko Sinun uskosi kuollut?

        Myös ihmisen tuomio tulee tekojen mukaan;
        1. Piet. 2:12
        ja vaeltamaan nuhteettomasti pakanain keskuudessa, että he siitä, mistä he parjaavat teitä niinkuin pahantekijöitä, teidän hyvien tekojenne tähden, niitä tarkatessaan, ylistäisivät Jumalaa etsikkopäivänä.
        1. Piet. 2:20
        Sillä mitä kiitettävää siinä on, jos te olette kärsivällisiä silloin, kun teitä syntienne tähden piestään? Mutta jos olette kärsivällisiä, kun hyvien tekojenne tähden saatte kärsiä, niin se on Jumalan armoa.
        Ilm. 2:23
        ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.

        >>Liiallinen upotuskasteen puolustelu on tekojen vanhurskautta.** Myös Jeesuksen seuraaminen sekä uskonratkaisu on henkilökohtainen ratkaisu, kuten opetuslapsilla.

        Kes.

        #Upotus on myös syntien anteeksi saaminen, kuten UT sen sanoo;#
        Ap. t. 2:38
        Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
        Helluntaikesitas ei nyt ymmärrä. Jumalan pelastussuunnitelmaan kuuluu, että ihmisen tulee olla hyvän omantunnon liitossa. Eihän tuossa yo. jakeessa sanota, että syntinne annetaan anteeksi vaan että syntinne annettaisiin anteeksi. Ilmaisu on passiivinen konditionaali verbistä antaa. Toisin sanoen syntienanteeksiantamus on ehdollinen ja eikä myöskään anteeksiantajaa kerrota. Uskosta uskoon menee vanhurskaus, joka ei uskottomalle avaudu.
        Tarvitaan kaste, jossa tärkeintä ei ole kastetapahtuma sinänsä vaan Sana ,joka liittyy kasteeseen,Jeesuksen Kristuksen nimeen. Muuten ollaan tekojen tiellä niinkuin upottajat ovat.


      • Kesltas
        upotuskadottaa kirjoitti:

        #Upotus on myös syntien anteeksi saaminen, kuten UT sen sanoo;#
        Ap. t. 2:38
        Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
        Helluntaikesitas ei nyt ymmärrä. Jumalan pelastussuunnitelmaan kuuluu, että ihmisen tulee olla hyvän omantunnon liitossa. Eihän tuossa yo. jakeessa sanota, että syntinne annetaan anteeksi vaan että syntinne annettaisiin anteeksi. Ilmaisu on passiivinen konditionaali verbistä antaa. Toisin sanoen syntienanteeksiantamus on ehdollinen ja eikä myöskään anteeksiantajaa kerrota. Uskosta uskoon menee vanhurskaus, joka ei uskottomalle avaudu.
        Tarvitaan kaste, jossa tärkeintä ei ole kastetapahtuma sinänsä vaan Sana ,joka liittyy kasteeseen,Jeesuksen Kristuksen nimeen. Muuten ollaan tekojen tiellä niinkuin upottajat ovat.

        Ehdollinen? Olen ympäri leikattu , mitä.muualta tarvisen omantunnon kiitos ??

        Kes.


      • Kesitas_

        Jos se ympärileikkaus on kasteen esikuva, ei se kuitenkaan ole automaatio syntienanteeksiantamiseksi.
        Suin Kes.


      • upotuskadottaa kirjoitti:

        #Upotus on myös syntien anteeksi saaminen, kuten UT sen sanoo;#
        Ap. t. 2:38
        Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
        Helluntaikesitas ei nyt ymmärrä. Jumalan pelastussuunnitelmaan kuuluu, että ihmisen tulee olla hyvän omantunnon liitossa. Eihän tuossa yo. jakeessa sanota, että syntinne annetaan anteeksi vaan että syntinne annettaisiin anteeksi. Ilmaisu on passiivinen konditionaali verbistä antaa. Toisin sanoen syntienanteeksiantamus on ehdollinen ja eikä myöskään anteeksiantajaa kerrota. Uskosta uskoon menee vanhurskaus, joka ei uskottomalle avaudu.
        Tarvitaan kaste, jossa tärkeintä ei ole kastetapahtuma sinänsä vaan Sana ,joka liittyy kasteeseen,Jeesuksen Kristuksen nimeen. Muuten ollaan tekojen tiellä niinkuin upottajat ovat.

        Mitä en ymmärrä?

        Jos katsomme tekstiä, se kuuluu alkutekstillä hieman eriltä, ehkä Sinä et ymmärrä sitä. Minä ymmärrän.

        Minä myös ymmärrän, etten ole helluntailainen, sitäkään Sinä et tajua.

        Olet hieman jälkeen jäänyt näissä jutuissa.

        Käännös -38 on aika lähellä oikeaa, mutta mistä tempasit tuon ”annettaisiin anteeksi”?

        Alkukieli sanoo sen selvästi; - Nimeen Jeesuksen Kristuksen anteeksi saamiseksi syntien.

        Jeesus on synnin sovittaja, eikä mikään Vl väärentäjä.

        Kirjoitat; Ap. t. 2:38
        Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.

        Raamattu ei tunne tuota jaetta ollenkaan noin kirjoitettuna, mutta tuntee Suomen kielellä näin, 38; 38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Luukas lupaa selvästi; kasteessa synnit annetaan anteeksi.

        Näin -28 ja alkuteksti, siinä ei passiiviset kondionaalit paina mitään.

        Anteeksi antaja on aina Kristus, ei koskaan ihminen? Jos olisi, olisi Raamattu sen maininnut.

        VL synninpäästöt ovat täyttä puppua ja pakanallisuutta.

        Teille ei ole asia avautunut, se vaatisi teologista hermeneutiikkaa, ja kohdallanne todella paljon.

        Mieti nyt hieman, mihin sanassasi vauva ”ripotellaan”, sehän on veromaksajaksi lut. kirkkoon?

        Mutta upotus on kaste Jeesukseen, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä.

        Erohan on suuri, sama kun rikkaalla miehellä ja Lasaruksella, ylitsepääsemätön kuilu.

        Kes.


      • Kesitas_ kirjoitti:

        Jos se ympärileikkaus on kasteen esikuva, ei se kuitenkaan ole automaatio syntienanteeksiantamiseksi.
        Suin Kes.

        Ympärileikkaus on mysteerio teille, sekulaareille, vaikka sillä ei ole kasteen kanssa mitään tekemistä.

        Se on niiden hamepäälisten Lut pastoreiden ja VL;ien puhujien soopaa.

        Et edes tiedä, miksi juutalaiset leikkasivat esinahan?

        Kes.


      • upotuskadottaa
        Kesitas kirjoitti:

        Mitä en ymmärrä?

        Jos katsomme tekstiä, se kuuluu alkutekstillä hieman eriltä, ehkä Sinä et ymmärrä sitä. Minä ymmärrän.

        Minä myös ymmärrän, etten ole helluntailainen, sitäkään Sinä et tajua.

        Olet hieman jälkeen jäänyt näissä jutuissa.

        Käännös -38 on aika lähellä oikeaa, mutta mistä tempasit tuon ”annettaisiin anteeksi”?

        Alkukieli sanoo sen selvästi; - Nimeen Jeesuksen Kristuksen anteeksi saamiseksi syntien.

        Jeesus on synnin sovittaja, eikä mikään Vl väärentäjä.

        Kirjoitat; Ap. t. 2:38
        Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.

        Raamattu ei tunne tuota jaetta ollenkaan noin kirjoitettuna, mutta tuntee Suomen kielellä näin, 38; 38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Luukas lupaa selvästi; kasteessa synnit annetaan anteeksi.

        Näin -28 ja alkuteksti, siinä ei passiiviset kondionaalit paina mitään.

        Anteeksi antaja on aina Kristus, ei koskaan ihminen? Jos olisi, olisi Raamattu sen maininnut.

        VL synninpäästöt ovat täyttä puppua ja pakanallisuutta.

        Teille ei ole asia avautunut, se vaatisi teologista hermeneutiikkaa, ja kohdallanne todella paljon.

        Mieti nyt hieman, mihin sanassasi vauva ”ripotellaan”, sehän on veromaksajaksi lut. kirkkoon?

        Mutta upotus on kaste Jeesukseen, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä.

        Erohan on suuri, sama kun rikkaalla miehellä ja Lasaruksella, ylitsepääsemätön kuilu.

        Kes.

        Nyt kun kirjoitit noita arvailujasi , miten on sitten se, kun Raamatussa sanotaan, että kastetaan vedellä eikä vedessä. Jos olisi upotus, niin silloin sanottaisiin ;kastoi vedessä.
        Ap. t. 11:16
        Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.
        Ap. t. 19:4
        Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
        Kun ajatellaan upottajien kastetapahtumaa, niin onko heillä korvakuulokkeet, että kuulevat kasteeseen liittyvän Sanan uppeluksissa? Tuskin on, turhaa ja taas sanon turhaa.


      • hehehellurei
        Kesitas kirjoitti:

        Ympärileikkaus on mysteerio teille, sekulaareille, vaikka sillä ei ole kasteen kanssa mitään tekemistä.

        Se on niiden hamepäälisten Lut pastoreiden ja VL;ien puhujien soopaa.

        Et edes tiedä, miksi juutalaiset leikkasivat esinahan?

        Kes.

        Kuinka pahoin sinut on ympärileikelty, kun olet noin sekaisin? Pikaisiin paranemisiin!


      • upotuskadottaa kirjoitti:

        Nyt kun kirjoitit noita arvailujasi , miten on sitten se, kun Raamatussa sanotaan, että kastetaan vedellä eikä vedessä. Jos olisi upotus, niin silloin sanottaisiin ;kastoi vedessä.
        Ap. t. 11:16
        Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.
        Ap. t. 19:4
        Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
        Kun ajatellaan upottajien kastetapahtumaa, niin onko heillä korvakuulokkeet, että kuulevat kasteeseen liittyvän Sanan uppeluksissa? Tuskin on, turhaa ja taas sanon turhaa.

        Upotus on sanan kaste pohjalla, Pabtizo on upottaa nesteeseen kokonaan, ja näin meneteltiin myös Jeesuksen osalta, ja näin menetteli Johannes parannuksen kasteessa.

        Minä en ole kansakoulun toisen luokan jälkeen arvaillut, olen aina etsinyt tiedon ja Raamattuhan on tiedonsaannin fokus.

        APT;ssä on kysymyksessä kahden kasteen vertaus, upotuksen veteen, sekä Pyhän Hengen Voitelun osalta, jolloin terminologia on analyyttinen.

        Pyhän Hengen voiteluhan ei ole ollenkaan kaste, vaan ihminen täyttyy Hengellä, taas upotuksessa ihminen ei täyty kokonaan vedellä vaan, jopa alkutekstin mukaan babtizo tarkoittaa myös pesemistä. Pestään synti pois.

        Jos noin vähän tiedät kasteesta, että onko heillä korvakuulokkeita? Olet väärällä palstalla.

        Ehkä olisi parempi olla rokkinuorten mukana, varkain tietenkin, ettei tule selkäsaunaa.

        Kes.


    • tuo-hörhö-lesta

      oli pahjolan suurin huorapukki ja toisten hyväksi käyttäjä eläessään.
      nykylestat myös toimii aivan samoin,mikään ei ole muuttunut paremmaksi.

    • uujäiuupuun

      Montakohan vauvaa noissa upotuksissa on hukutett, osaako kes vastata? Hukutettu...

    • paulinojonen

      ""Helluntaikesitas ei nyt ymmärrä. Jumalan pelastussuunnitelmaan kuuluu, että ihmisen tulee olla hyvän omantunnon liitossa. Eihän tuossa yo. jakeessa sanota, että syntinne annetaan anteeksi vaan että syntinne annettaisiin anteeksi. Ilmaisu on passiivinen konditionaali verbistä antaa. Toisin sanoen syntienanteeksiantamus on ehdollinen ja eikä myöskään anteeksiantajaa kerrota. Uskosta uskoon menee vanhurskaus, joka ei uskottomalle avaudu. ""

      Eikä SRK-keskus ymmärrä, että tuo passiivinen konditionaali verbistä antaa ei tarkoita tässä sitä, että synnit annettaisiin anteeksi ainoastaan jonkun uskovaisen suulla tai on jopa välttämättömänä ehtona, vaan tuo passiivinen konditionaali verbistä antaa on tässä kohdassa ehdollistamassa sitä, että syntien anteeksisaaminen edellyttää nöyrää parannuksentekoa ihmisen puolelta, että saa synnit anteeksi, eikä niinkään nöyrtymistä ihmistekona, vaan antaa Jumalalle valta tehdä työtä ihmisessä.

      • helluntaikeseiymmärrä

        Jumala vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen. Sinähän olet niinkuin melperi, että teet parannuksen, kun sinusta siltä tuntuu. Jumalan työ on ihmeelllinen,valinta ei se ole ihmisen. Jumala nöyryttää ihmisen.


      • helluntaikeseiymmärrä kirjoitti:

        Jumala vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen. Sinähän olet niinkuin melperi, että teet parannuksen, kun sinusta siltä tuntuu. Jumalan työ on ihmeelllinen,valinta ei se ole ihmisen. Jumala nöyryttää ihmisen.

        Sinulla ei ole Jumalaa, se on vain Jeesuksen sisäisen tuntemisen jälkeen.

        Minä uskon Häneen Messiaana ja seuraan aina tappiin asti.

        Parannus on tehty jo viime vuosituhannen puolella.


        Kes.


    • paulinojonen

      ""Eikä SRK-keskus ymmärrä, että tuo passiivinen konditionaali verbistä antaa ei tarkoita tässä sitä, että synnit annettaisiin anteeksi ainoastaan jonkun uskovaisen suulla tai on jopa välttämättömänä ehtona, vaan tuo passiivinen konditionaali verbistä antaa on tässä kohdassa ehdollistamassa sitä, että syntien anteeksisaaminen edellyttää nöyrää parannuksentekoa ihmisen puolelta, että saa synnit anteeksi.""


      Toinen asia, mikä on otettava huomioon, on alkukielessä eli alkutekstissä oleva verbimuoto aoristi ja venäjän kielessä oleva "coverschennyj vid", joka futuurimuodossa jo todistaa, että näin varmasti tapahtuu ja ilman ehtoja ja ehdollistamista. Esimerkkinä otan Ap.t. 16:31:

      Ap. t. 16:31

      Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".

      Tämän kun kääntää alkukielestä, niin saamme: "Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä tulet (varmasti) pelastumaan, niin myös sinun perhekuntasi".

      On ihmeellistä, että aina kun Jeesus Kristus sanoi: "Uskokaa minuun tai joka uskoo minuun, niin aina on ikäänkuin jo verbimuodonkin perustalta varmana lopputulos ja lupaus "hän pelastuu tai paranee jne.

      • Mielenkiintoista käydä läpi useita kieliä, että saadaan itselle sopiva käännös.

        Huomaan, ettet kuitenkaan etsi sitä, vaan totuutta Jeesuskessa.

        Olen ollut Venäjällä n. 3 vuotta ja työni ohella tein hengellistä työtä, ja he eivät etsi sanahirviöitä, vaan luottavat Jeesukseen Messiaana, 100 prosenttisena pelastajana.

        En ole varma, onko aoria venäjässä, mutta koineen Kreikassa se kyllä on. Venäjän puhun, jotenkuten, mutta kreikkaa olen muutaman vuoden opiskellut ja siinä aori aikamuotona hyvin merkittävä.

        Voiko sitä sanoa verrata verbiin, joskin jossain tapauksessa se sitä on.

        Ehkä paras esimerkki on Jeesuksen sanat, - Minä tulen takaisin!

        Hän aorin antajana määrittelee sen, milloin tulee, eikä sitä kukaan muu voi määritellä, eikä aikaistaa, eikä myöhentää.

        Ei edes Jumala, sillä Hänellähän on kaikki valta.

        Tuo coverschennyj vid on ajatukseltaan hieman meidän juutalaisten hyberbolan oloinen, se usein liioittelee sanoissa, mutta se tulee hyväksyä painokkaana sanontana.

        Suomalainhan painottaa saata.. peeta.. lisäämällä, mutta ne on minulle outoja tapoja.

        >>Ap. t. 16:31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".** Perhekunta on sen ajan lähi- Idässä Isä, äiti, Isovanhemmat ja palolliset.

        Lapsia ei mainita, niitä ei edes lasketa. Ongelmana meille on se, että mikä se aika on, kun on kelvollinen, kaiketi se on jossain 12-15 vuoden vaiheessa, tytöt pari vuotta ennen poikia.

        Lapsia ja vauvoja ei lasketa mukaan juuri mihinkään.

        >>Tämän kun kääntää alkukielestä, niin saamme: "Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä tulet (varmasti) pelastumaan, niin myös sinun perhekuntasi". ** Samaan olen törmännyt Israelissa Messiaanisissa tutuissa, se on heille hyberbolanomainen, joka on kaiketi verenperintöä.

        En ole aina helppo ihminen, näin kertoo vaimonikin. Hän ei ole suomalaista sukua, mutta kylläkin ”koppavaa kansaa”. Hänen sukuaan on maassamme vain n 70 ihmistä.

        >>On ihmeellistä, että aina kun Jeesus Kristus sanoi: "Uskokaa minuun tai joka uskoo minuun, niin aina on ikäänkuin jo verbimuodonkin perustalta varmana lopputulos ja lupaus "hän pelastuu tai paranee jne.** Amen.

        Ihanaa tekstiä.

        Kes.


      • helluntaikesvalehtelee

        Helluntaikesitas yrittää harhauttaa kirjoittamalla Raamatun vastaisesti, että Jumala on lomalla ja vain Poika itse tietäisi, milloin tulee takaisin.
        Joh. 14:3
        Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
        Mark.13:
        24 Mutta niinä päivinä, sen ahdistuksen jälkeen, aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa,
        25 ja tähdet putoilevat taivaalta, ja voimat, jotka taivaissa ovat, järkkyvät.
        26 Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella.
        27 Ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valittunsa neljältä ilmalta, maan äärestä hamaan taivaan ääreen.
        28 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: Kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
        29 Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
        30 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat.
        31 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.
        32 Mutta siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä.


      • ihmehöpöttäjä
        helluntaikesvalehtelee kirjoitti:

        Helluntaikesitas yrittää harhauttaa kirjoittamalla Raamatun vastaisesti, että Jumala on lomalla ja vain Poika itse tietäisi, milloin tulee takaisin.
        Joh. 14:3
        Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
        Mark.13:
        24 Mutta niinä päivinä, sen ahdistuksen jälkeen, aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa,
        25 ja tähdet putoilevat taivaalta, ja voimat, jotka taivaissa ovat, järkkyvät.
        26 Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella.
        27 Ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valittunsa neljältä ilmalta, maan äärestä hamaan taivaan ääreen.
        28 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: Kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
        29 Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
        30 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat.
        31 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.
        32 Mutta siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä.

        miksi jankutat kun mitään asiaa ei näytä olevan häh?

        laitatko loputkin Raamatusta kohtapuoliin!


      • niilovoltagelle

        Helluntaiveijarille pitää vääntää rautalangasta.
        Kesitas kirjoittaa:
        #Hän aorin antajana määrittelee sen, milloin tulee, eikä sitä kukaan muu voi määritellä, eikä aikaistaa, eikä myöhentää.

        Ei edes Jumala, sillä Hänellähän on kaikki valta."#
        Raamattu sanoo:
        Mark.13:32 Mutta siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä.


      • jussimutenkesitas
        helluntaikesvalehtelee kirjoitti:

        Helluntaikesitas yrittää harhauttaa kirjoittamalla Raamatun vastaisesti, että Jumala on lomalla ja vain Poika itse tietäisi, milloin tulee takaisin.
        Joh. 14:3
        Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
        Mark.13:
        24 Mutta niinä päivinä, sen ahdistuksen jälkeen, aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa,
        25 ja tähdet putoilevat taivaalta, ja voimat, jotka taivaissa ovat, järkkyvät.
        26 Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella.
        27 Ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valittunsa neljältä ilmalta, maan äärestä hamaan taivaan ääreen.
        28 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: Kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
        29 Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
        30 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat.
        31 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.
        32 Mutta siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä.

        Eikö Kempeleen Jussufilla ole mitään sanottavaa? Siis valehtelit, niinkuin hellareilla on tapana.


      • hehehellurei
        Kesitas kirjoitti:

        Mielenkiintoista käydä läpi useita kieliä, että saadaan itselle sopiva käännös.

        Huomaan, ettet kuitenkaan etsi sitä, vaan totuutta Jeesuskessa.

        Olen ollut Venäjällä n. 3 vuotta ja työni ohella tein hengellistä työtä, ja he eivät etsi sanahirviöitä, vaan luottavat Jeesukseen Messiaana, 100 prosenttisena pelastajana.

        En ole varma, onko aoria venäjässä, mutta koineen Kreikassa se kyllä on. Venäjän puhun, jotenkuten, mutta kreikkaa olen muutaman vuoden opiskellut ja siinä aori aikamuotona hyvin merkittävä.

        Voiko sitä sanoa verrata verbiin, joskin jossain tapauksessa se sitä on.

        Ehkä paras esimerkki on Jeesuksen sanat, - Minä tulen takaisin!

        Hän aorin antajana määrittelee sen, milloin tulee, eikä sitä kukaan muu voi määritellä, eikä aikaistaa, eikä myöhentää.

        Ei edes Jumala, sillä Hänellähän on kaikki valta.

        Tuo coverschennyj vid on ajatukseltaan hieman meidän juutalaisten hyberbolan oloinen, se usein liioittelee sanoissa, mutta se tulee hyväksyä painokkaana sanontana.

        Suomalainhan painottaa saata.. peeta.. lisäämällä, mutta ne on minulle outoja tapoja.

        >>Ap. t. 16:31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".** Perhekunta on sen ajan lähi- Idässä Isä, äiti, Isovanhemmat ja palolliset.

        Lapsia ei mainita, niitä ei edes lasketa. Ongelmana meille on se, että mikä se aika on, kun on kelvollinen, kaiketi se on jossain 12-15 vuoden vaiheessa, tytöt pari vuotta ennen poikia.

        Lapsia ja vauvoja ei lasketa mukaan juuri mihinkään.

        >>Tämän kun kääntää alkukielestä, niin saamme: "Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä tulet (varmasti) pelastumaan, niin myös sinun perhekuntasi". ** Samaan olen törmännyt Israelissa Messiaanisissa tutuissa, se on heille hyberbolanomainen, joka on kaiketi verenperintöä.

        En ole aina helppo ihminen, näin kertoo vaimonikin. Hän ei ole suomalaista sukua, mutta kylläkin ”koppavaa kansaa”. Hänen sukuaan on maassamme vain n 70 ihmistä.

        >>On ihmeellistä, että aina kun Jeesus Kristus sanoi: "Uskokaa minuun tai joka uskoo minuun, niin aina on ikäänkuin jo verbimuodonkin perustalta varmana lopputulos ja lupaus "hän pelastuu tai paranee jne.** Amen.

        Ihanaa tekstiä.

        Kes.

        Olipa teinityttömäinen ihana lopetus.


    • Lutherus

      Apostolisena aikana Jumala vahvisti ihmeillä ja merkeillä Sanansa.






      Mark. 16:20: Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta.



      2 Kor. 12:12: Onhan apostolin tunnusteot teidän keskuudessanne tehty kaikella kestävyydellä, tunnusmerkeillä ja ihmeillä ja voimateoilla.



      Kun Jumala on jo vahvistanut Sanansa, meidän ei tule vaatia uusia merkkejä voidaksemme uskoa, vaan meidän tulee uskoa ja pitäytyä apostoliseen Raamatun sanaan ja sen mukaiseen saarnaan ristiinnaulitusta Herrasta Kristuksesta. Erityiset merkit ja ihmeet eivät ole siis oikean kirkon tuntomerkki, vaan oikean kirkon ainoat pettämättömät tuntomerkit ovat puhdas Jumalan sanan saama ja oikein jaetut sakramentit.






      1 Kor. 1:21-23: Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus.



      Luuk. 16:29-31: Mutta Aabraham sanoi: "Heillä on Mooses ja profeetat, kuulkoot niitä." Niin hän (rikas mies) sanoi: "Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen." Mutta Aabraham sanoi hänelle: "Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös."



      Luther: "Jos vielä ruvettaisiin vaatimaan sellaisia merkkejä, se olisi samaa, kuin jos sanottaisiin: Epäilen, liekö kaste, Herran ehtoollinen ja koko evankeliumin oppi oikea. Sillä nämä ovat olleet voimassa jo kauan ja voimallisesti vahvistetut niin, että sellaiset ihmeet ja merkit ovat lakanneet." (Saarna Matt. 8:1-13:n johdosta vuodelta 1535).

    • Luterilaiset, siis vievät lapset kasteessa Vapahtajan luokse (Gal.3:27). Kaste liittää osalliseksi siihen työhön, jonka Jeesus ristillä teki (Room.6:3, 5). Jeesus on myös seurakunnan pää, ja lapsetkin syntyvät kasteen kautta seurakuntaan. Raamattu opettaa, että kaikki kansat, siis joka ainoa ihminen syntyy Ziionissa= (seurakunta Ps.87; Ef.5:26-27). Siksi luterilaisen kirkon tunnustuskirjat oikein sanovat: "Mitä ilman sanaa ja sakramentteja henkenä ylistetään, on perkeleestä".

      • kastemekonalta

        ja siellähän ne ovat ne viejätkin Vapahtajan tykönä eikä olekkin, kerro pöllö!

        ...vai ziionissa..voi herranjumala tätä sokeuden määrää,


    • Setä.neuvoo

      1. Piet 3:21 -jakeesta:

      kaste on pelastuksen VERTAUSKUVAA, hyvän omantunnon PYYTÄMISTÄ Jumalalta.


      Kaste sinällään ei ole pelastusta. Pelastusta kun ei saada teoilla, Ef 2.

      • UskoJaKaste

        Eikö setä ole lukenut Raamattua.

        Itse Vapahtajamme Jeesus sanoo: Joka uskoo ja kastetaan pelastuu. Siis kaste on osa pelastusta. Epäuskoista ei pidä/saa kastaa.

        Uskosta voi hairahtua mutta parannuksen kautta pääsee takaisin kasteenarmoliittoon.


      • weha

        Kaste ei ole mitään vertauskuvaa, esim. Paavalille sanottiin vakavasti: "Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä."(apt.22:16).

        Jos kasteen merkitys on hyvän omantunnon PYYTÄMISTÄ Jumalalta, niin tuohan todistaa, että ei ennen kastetta ole hyvää omaatuntoa. Synnin tuntoisia ihmisiä siis kastetaan ja kehoitetaan parannukseen, eikä varsinaisesti uskovaisia.


        apt.2:37 Mutta kuin he nämät kuulivat, kävi se läpi heidän sydämensä, ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: te miehet, rakkaat veljet! mitä meidän pitää tekemän?
        38 Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        39 Sillä teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu.


      • upotusKastajatar

        Ensin usko ja sitten kaste. Sinut - jos jätettiin uskovaisena lapsena Niilon kaatamatta tai papin kastamatta - olisi ihan hyvin voinut jättää kastamatta aikuisenakin. Lapsuuden uskosi on häipynyt ja tilalle on tullu aivotyöllisyys sosiaaliturvan lisäksi.


      • saisinkoselville
        UskoJaKaste kirjoitti:

        Eikö setä ole lukenut Raamattua.

        Itse Vapahtajamme Jeesus sanoo: Joka uskoo ja kastetaan pelastuu. Siis kaste on osa pelastusta. Epäuskoista ei pidä/saa kastaa.

        Uskosta voi hairahtua mutta parannuksen kautta pääsee takaisin kasteenarmoliittoon.

        ja missä se kasteen armoliitto on apostolisessa opetuksessa?

        kertokaa hyvät ihmiset.


      • tyhjänpäiväistä
        weha kirjoitti:

        Kaste ei ole mitään vertauskuvaa, esim. Paavalille sanottiin vakavasti: "Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä."(apt.22:16).

        Jos kasteen merkitys on hyvän omantunnon PYYTÄMISTÄ Jumalalta, niin tuohan todistaa, että ei ennen kastetta ole hyvää omaatuntoa. Synnin tuntoisia ihmisiä siis kastetaan ja kehoitetaan parannukseen, eikä varsinaisesti uskovaisia.


        apt.2:37 Mutta kuin he nämät kuulivat, kävi se läpi heidän sydämensä, ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: te miehet, rakkaat veljet! mitä meidän pitää tekemän?
        38 Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        39 Sillä teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu.

        kyllä weha olet ihmetapaus.

        fariseus ja käännynnäinen, ei mitään muuta. kasteesi on satasella nollaakin lapsellisempi teko.


      • Jumalanomat

        Weha:
        "Luterilaiset, siis vievät lapset kasteessa Vapahtajan luokse "

        Joopa joo, kun ensin opillaan riistävät vauvat pois Jumalan huomasta ja sitten yrittävät veden avulla viedä vauvoja takaisin!!!!Sairasta oppia.
        Lapset ovat tukevasti Jumalan hoidossa ja Hänen omiaan ilman mitään kastetta: Ps 2
        "
        9. "Jätä asiasi Herran haltuun. Hän vapahtakoon hänet, hän pelastakoon hänet, koska on häneen mielistynyt."
        10. Sinähän vedit minut äitini kohdusta, sinä annoit minun olla turvassa äitini rinnoilla;
        11. sinun huomaasi minä olen jätetty syntymästäni saakka, sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta. "

        Miksihän Weha ei halua olla Jumalan huomassa?


      • Wehasekoilee
        weha kirjoitti:

        Kaste ei ole mitään vertauskuvaa, esim. Paavalille sanottiin vakavasti: "Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä."(apt.22:16).

        Jos kasteen merkitys on hyvän omantunnon PYYTÄMISTÄ Jumalalta, niin tuohan todistaa, että ei ennen kastetta ole hyvää omaatuntoa. Synnin tuntoisia ihmisiä siis kastetaan ja kehoitetaan parannukseen, eikä varsinaisesti uskovaisia.


        apt.2:37 Mutta kuin he nämät kuulivat, kävi se läpi heidän sydämensä, ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: te miehet, rakkaat veljet! mitä meidän pitää tekemän?
        38 Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        39 Sillä teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu.

        Kehoittaako Pietari tuossa hakemaan myös vauvat kastettavaksi:
        "38 Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen ITSENSÄ kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen,


    • Setä.neuvoo

      Omiin tekoihin uskomista, eli epäuskoako,
      vai Jumalaan uskomista?

      Mitä tekisimme? Apt 2
      Kastettaville Pyhän hengen "lahja", Apt 2
      Emmekö tehneet, Matt 7
      Pelastusta ei saada teoilla, Ef 2.

      Jeesus selosti Isän tahdon tekemiseksi, että uskotaan Häneen, jonka Isä on lähettänyt. Sellaista ei ole kysely, että pelastummeko tekemällä tätä tai tuota.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      7151
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      47
      4946
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      56
      2791
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      5
      2298
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1288
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      184
      1214
    7. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      92
      1053
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      265
      917
    9. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      876
    10. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      179
      833
    Aihe