Köli pois purjeveneestä - muutos moottoriveneeksi

IntoK

Onkohan kenelläkään tietoa/ kokemusta siitä miten purjeveen käyttäytyminen muuttuu kun kölin irrottaa ja ajaa sen jälkeen moottorilla?

Masto poistettaisiin tietysti samalla. Köli painaa n. 1/3 koko veneen massasta. Pitäisikö kuitenkin jonkin verran laittaa rautaa painoksi veneen pohjaan kölin tilalle?

20

2131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kfkfkkfkf

      Tosi hyvä idea! Muista tukkia kölipulttien reiät.

    • näintehdään

      kölin ja maston voi myydä ja ne voi kiinnittää moottoriveneeseen

    • Bavaristi

      Silloin siitä tulee kanootti. Tulee erittäin hyvin vedessä pienellä voimalla kulkeva vene vene. Ei kaadu perävetolaite on parempi kuin perämoottori ja painopiste on alempana. Nopeus on luonnollisesti suhteessa vesilinjaan. mutta esim botnia 6 saisi varsin hyvän matka veneen.

    • vaarallista

      Tulos on vaarallinen vene, sillä peräsin osuu jossain vaiheessa meren pohjaan, ja tulee iso reikä veneen pohjaan ja vene uppoaa.

      • TS36

        Tietysti peräsimestäkin puolet pois


    • kilppari-kippari

      Näitä kölin irrottamisia on kokeiltu silloin tällöin, usein vieläpä täydessä vauhdissa ja niin, että masto poistetaan vasta myöhemmin. Ruotsissa joku kokeili ihan hiljattain miten 60-jalkainen luksusjahti purjehtii ilman bulbia. Selvisivät hengissä, mutta ensi kerralla kannattaisi aloittaa maston poistolla ja irroittaa painolasti vasta sen jälkeen.

    • HitaastiKallellaan

      Ihan optimaalista ei taida purkkarista tulla koska veneen runko ei kannattele venettä suorassa vaan se on jätetty kölin tehtäväksi. Runko on optimoitu antamaan pieni vastus kallellaan kuljettaessa koska purjevene ei ole koskaan suorassa. Siinä ei ole mieltä moottoriveneessä,
      Muuten kulkee varmaan energiataloudellisesti sitä vahtia, mihin on suunniteltu.

      • oikeampi.vastaus

        Ei se kyllä noin mene. Purjevenettä suunnitellessa pyritään siihen, ettei vastus kovasti kasvaisi kallistuessa. Tosin tietyilla runkomuodoilla märkäpinta pienenee kallistuessa, mutta mikään yleissääntö se ei ole.

        Vene pysyy hyvin pystyssäkin ilman köliä, kunhan tosiaan muistaa poistaa myös maston. Osa köliä täytyy kuitenkin jättää, muuten jo ohjailtavuus on yhtä hyvä kuin pesuvadilla. Täysin ilman köliä vene myös keikkuu hullun lailla aallokossa.


      • IntoK

        On paljon "halveksuttuja" vanhoja purjeveneitä (lähinnä venäläisvalmisteisia) joita ei kukaan halua mistään hinnasta purjeveneinä. Muutos moottoriveneeksi voisi tarjota näille uuden elämän. Esim. hyttiä on helppo muotoilla tilavammaksi, jos hallitsee lasikuitutyöt.


    • Puomukko

      Luin, heräsin hieman ja päästin kissan ulos....

    • ArvaajaA

      Kölin tarve riippuu myös veneestä? H-vene perämoottorilla tarvinnee kolipainoa runkomuotonsa vuoksi? Joku fe74 selvinnee paremmin ilman köliä?

    • Alehandr

      Monet purjeveneet ovat aivan mukavia moottorilla ajettaessakin. Köli kannattaa kuitenkin jättää paikoilleen. Mihin kölin irrottamisella tähdätään? Masto on helpompi jättää pois, mutta ei siitä niin hirveästi ole haittaa vaikka enimmin koneella kulkisikin.

      • ei.noinkaan

        Purjevene ilman mastoa on ylivakava ja keikkuu erittäin epämiellyttävän terävästi.


      • Koneajossakin täysin sisään skuutatut purjeet antavat pläkässäkin solmun lisänopeutta, eli kannattaa se mastokin säästää :)


      • Drawbridge
        ei.noinkaan kirjoitti:

        Purjevene ilman mastoa on ylivakava ja keikkuu erittäin epämiellyttävän terävästi.

        Täytyy taas antaa oma vastine tähän "vakaus" asiaan. Olen ajanut 3,3 tonnin purjeveneellä ilman mastoa (kölipaino 1,2 tn ja syväys 1,3m). Jonkun verran myös isossa aallokossa sivuvastaiseen ja voin vakuuttaa, että se on todella paljon miellyttävämpää kuin samankokoisella uppoumarunkoisella moottoriveneellä.
        On tietysti mahdollista että jotkut veneet käyttäytyvät eritavalla, sillä en ole muita kokeillut. Keskiverto moottoriveneellä rullaaminen on toisinaan lähes sietämätöntä ja norjankielisiä alkaa ilmestyä laidoille horisonttia ihailemaan ;)


      • oikea.purjevene
        Drawbridge kirjoitti:

        Täytyy taas antaa oma vastine tähän "vakaus" asiaan. Olen ajanut 3,3 tonnin purjeveneellä ilman mastoa (kölipaino 1,2 tn ja syväys 1,3m). Jonkun verran myös isossa aallokossa sivuvastaiseen ja voin vakuuttaa, että se on todella paljon miellyttävämpää kuin samankokoisella uppoumarunkoisella moottoriveneellä.
        On tietysti mahdollista että jotkut veneet käyttäytyvät eritavalla, sillä en ole muita kokeillut. Keskiverto moottoriveneellä rullaaminen on toisinaan lähes sietämätöntä ja norjankielisiä alkaa ilmestyä laidoille horisonttia ihailemaan ;)

        Ei tarvita kuin pienet aallot ohikulkevasta veneestä, niin laiturissa olo käy vaikeaksi, jos jotain yrittää tehdä mastottomassa purjeveneessä. Eikä se ole mikään mutu-juttu, vaan hyvin sekä laskennallisesti että käytännön mittauksilla todennettava fakta.

        Nimitys purjeveneeksi on siinä ja siinä, jos yli kolmen tonnin veneen syväys on vain 1,3 m. Se selittääkin täysin, miksi säilyit mustelmitta ajostasi.


      • jhfuhv
        oikea.purjevene kirjoitti:

        Ei tarvita kuin pienet aallot ohikulkevasta veneestä, niin laiturissa olo käy vaikeaksi, jos jotain yrittää tehdä mastottomassa purjeveneessä. Eikä se ole mikään mutu-juttu, vaan hyvin sekä laskennallisesti että käytännön mittauksilla todennettava fakta.

        Nimitys purjeveneeksi on siinä ja siinä, jos yli kolmen tonnin veneen syväys on vain 1,3 m. Se selittääkin täysin, miksi säilyit mustelmitta ajostasi.

        Veikkaan pitkäkölistä. Silloin voi olla raskas mutta matala.


      • eikaisentäänkään
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Koneajossakin täysin sisään skuutatut purjeet antavat pläkässäkin solmun lisänopeutta, eli kannattaa se mastokin säästää :)

        Ei kai sentään?


      • ilman.muuta.pitkä
        jhfuhv kirjoitti:

        Veikkaan pitkäkölistä. Silloin voi olla raskas mutta matala.

        Pitkäkölinen ilman muuta, ei tarvitse veikkailla. Mutta jopa sellaiseksi matalasyväyksinen. Pinta-alaa sellaisessa kölissä on ainakin kaksinkertaisesti eväköliin verrattuna ja suuri pinta-ala vaimentaa heilahdusnopeutta. Jos vielä runkomuotokin, mikä todennäköistä, on kapeampi kuin vähääkään modernimmilla veneillä, on muotovakavuuskin pienempi ja heilahdusnopeus hidastuu entisestään. Aivan turha sellaisen ja yhden kerran perusteella väittää, että purjevene ilman mastoa olisi yleensä kelvollinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      79
      4014
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      47
      3409
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

      Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      51
      2471
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      344
      2031
    5. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      140
      1779
    6. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1685
    7. Ikävöin sua

      Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      13
      1491
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

      Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      12
      1309
    9. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1307
    10. Olet huippunainen

      Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      45
      1224
    Aihe