Kunnon ruisleipää ei enää saa helpolla

Vaalea leipä = pulla

Onhan se nyt outoa, kun kunnon vanhanajan ruisleipää saa nykyään etsiä kissojen ja koirien kanssa. Leipomo leipomon jälkeen siirtyy vaivihkaa käyttämään ruisleipiensä valmistuksessa myös jonkin verran muita jauhoja kuten vehnää. Perusteluna on mm. helpompi leivottavuus ja taikinan koostumus.

Miksi niin monet ihmiset suosivat epäterveellisempiä vaaleita leipiä? Onhan toki joissakin vaaleissa leivissä mm. kauraa ja erilaisia jyviä, jotka tekevät niistä terveellisempiä kuin mitä pelkästään vehnäjauhoilla leivotut.

Vaaleat leivät ovat toki ihan hyviä, mutta en itse silti osta niitä kuin todella harvoin. Vaaleita leipiä on joka kaupan hyllyt puolillaan ja kokoviljan osuus sen kuin pienenee. En enää tiedä yhtään ruisleipää, johon ei olisi ujutettu sekaan muitakin jauhoja kuin ruista. Sen huomaa jo maustakin. Onneksi on sentään vielä olemassa näkkäreitä, joiden seassa ei ole vehnäjauhoja.

56

5757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leipuri

      Taitaa olla ainoa vaihtoehto leipoa itse. Jauhot haen myllystä ja leivon itse ja kyllä tulee hyvää.

      • kysyjäs

        Eikö edes vanha ja perinteinen häälimppu ole enää täyttä ruista? Hyvää se ainakin on vieläkin, verrattuna muihin tummiin leipiin.


      • Anna
        kysyjäs kirjoitti:

        Eikö edes vanha ja perinteinen häälimppu ole enää täyttä ruista? Hyvää se ainakin on vieläkin, verrattuna muihin tummiin leipiin.

        Maistoin ruisleipää 80-luvulla. Ei ole toista kertaa vielä tullut, vehnässä on hyvä maku.


      • leipuri
        Anna kirjoitti:

        Maistoin ruisleipää 80-luvulla. Ei ole toista kertaa vielä tullut, vehnässä on hyvä maku.

        Makuasioistahan ei voi kiistellä.


      • wwe3e

        Totta , kaupasta ei saa oikeaa ruisleipää , lisäaineistettua vain.
        Kohta kannattaa tehdä itse ja ostaa tuottajalta lihat


      • Kokoliha
        wwe3e kirjoitti:

        Totta , kaupasta ei saa oikeaa ruisleipää , lisäaineistettua vain.
        Kohta kannattaa tehdä itse ja ostaa tuottajalta lihat

        Aivan! Täysliharuisleipä on leipien Harley-Davidson!!


      • Anonyymi
        Anna kirjoitti:

        Maistoin ruisleipää 80-luvulla. Ei ole toista kertaa vielä tullut, vehnässä on hyvä maku.

        ...ja vaaka huutaa Hoosiannaa!


      • Anonyymi

        Siikamäen suoramyyntihallista saa aitoa juureen tehtyä ruisleipää.
        Maustuu aidosti rukiilta eikä perunajauhoilta.
        usein vielä lämpimanä.

        Siligo est in deliciis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siikamäen suoramyyntihallista saa aitoa juureen tehtyä ruisleipää.
        Maustuu aidosti rukiilta eikä perunajauhoilta.
        usein vielä lämpimanä.

        Siligo est in deliciis

        Ruisleipähän paranee vanhetessaan. Kun ennen tehtiin kotona, ei se tuoreena ollut parhaimmillaan kuten muut leivät.


    • 305

      Viipurilainen Kotileipomo tekee Lahdessa parhaan rruisleivän jää fazerin leivät kirkaasti ronssille.

      • Peltotyttö

        Mikään ei ole parempaa kuin Ylhäisten kotileivän valmistama Peltopoika. Valmistuksessa käytetty yksinkertaisesti: Vettä, Ruisjauhoja, Suolaa. tietenkin aitoa vanhaa juurta.

        On todella makoisaa ja aitoa, varsinkin kun pastettu aidossa leivinuunissa.

        Ostan aina kun käyn lähellä Alastaroa enemmänkin!


      • Anonyymi

        Ei vaan Vääksyssä eikä firmassa ole muuta viipurilaisuutta kuin nimi. Valitettavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan Vääksyssä eikä firmassa ole muuta viipurilaisuutta kuin nimi. Valitettavasti.

        Mistäs tiedät ettei resepti ja jopa juuri ole Viipurista peräisin. Viipurinrinkeleitä vain harvat osaa tai haluaa tehdä enää oikein, niihin kuuluu anis.


    • Ruismies

      Itse ostan aina oululaisen ruisreikäleipää revittyä (ei varmaanakaan oo ihan ton nimistä) se o hjyvää;)

    • Connoisseur

      Muistan noin vuosi sitten Fazerin antaman lehdistötiedotteen, jossa taisi ihan otsikkona olla "Ruislimpun aika on oni".

      Ovat päättäneet että kansa haluaa leivän paloina ja vaaleana pullamössönä.

      Ihan kuin koko Suomen leipämaku olisi taaperoikäisten lasten päättämä!

    • vehnätön

      Tänäpäivänä tuntuu jo joka kaupassa olevan Uotilan leipomon ruisleipää, jossa ei ole hiivaa, eikä vehnäjauhoja. Ainoa lisäaine taitaa olla suola.

    • Ruis-Reeta

      Hei, s-marketeissa on myynnissä Marskin limppu
      -arinaruisleipää. Todella hyvää!
      Se leivotaan pienessä leipomossa käsin, eikä kauppa saa sitä siitä syystä edes tarpeeksi, vaan loppuu usein kesken. Leipiä tulee myymälöihin tiistaisin ja perjantaisin.
      Kokeilkaa ihmeessä!

      • railep

        Näin on!


    • Vanikkaa

      Ylhäisten vanikkaa ostamaan, vaikkei sitäkään tehdä siellä missä aikanaan.

      • vain.parasta.pitää.olla

        Hyvää on


      • gxjjgzhj

        Nykyään taitaa olla aivan eri resepti , kuin joskus vielä 10 vuotta sitten ?


    • parskuttaa

      Klaukkalasta Uudenmaan Leivän leipomosta saat perjantaisin isoa tai pientä ruislimppua ja Marskin limppu on teitty hyvää

    • ngcngz

      Tampereelta ja e hkä etelä pohjanmaalta vielä löytyy ruisleipää leipovia leipomoita !!!

    • Maksaja

      LIDL:n myymä Leipäaitan Retkieväs on tosi rukiinen ja halpa. 236 g/ 27 senttiä. Nyt on meilläkin leipä sen hintaista kuten muualla Euroopassa.

    • nazmar

      meidän kulttuurissa syödään vain vaalean leivän. tumma leipä on epäterveellistä ja aiheutaa närästyksen. myös pahan makuinen. toivon että ruis leipä lopetetaan myynti kokonaan suomesta.

      • Anonyymi

        voit vaan toivoa, sepä se . rukiinen, ehta juureen leivottu ruisleipä on aitoa alkuperäistä suomalaista kunnon leipää ja se ei tule koskaan loppumaan niin kauan kun on vielä talonpoikia ja tyttöjä tiluksillaan.


    • luomuruisleipä.parasta

      Oikea ruisleipä on terveellisempää kuin vaalea vehnäleipä. Pitää vain tottua
      siihen jos ei ole käyttänyt. Nostaa tasaisemmin ja pitää pidempään verensokeria tasaisena.

      • Anonyymi

        Juu, ei väsytä kuten vaalea leipä eikä lihotakaan.


    • ruisjuurilla

      Lappeenrannasta ja imatralta saa useiden eri valmistajien juureen tehtyjä oikeita ruisleipiä, ei siis tarvitse hiivaa eikä mitään myrkkyjä mitä nää fazerit ja vaasan käyttävät.

      • Anonyymi

        Hiivaa siihe juureenkin kehittyy.


    • mikkosbröd
    • perusta

      En nyt muista leipomon nimeä , mutta s marketin, ainakin Helsingin sokoksen s marketissa on vihreässä paperipussissa varsin iso kokoinen ruisreikäleipä joka on juureen tehty. On hyvää, mutta pitäisi saada tuoreena kun ei ole limppu.

    • Nyrkit-taikinassa

      Hae jostakin pienestä leipomosta leivänjuuri ja netistä hapanleivän ohje (voit saada sen myös sieltä leipomosta). Ja sitten vaan hommiin. Kyllä siinä kynnenaluset phdistuu kun sitä taikinaan alustat - ja sekin kaupan leipä alkaa kelvata. Leipä paistuu ihan hyvin tavallisessa sähköuunissa josta löytyy 250 astetta lämmintä. Kiertoilmauunissa vielä paremmin. Jos haluat siihen leipääsi mukavan pintamaun niin ota n. 1 dl vettä, pistä siihen teelusikallinen suolaa, samoin sokeria ja valkosipulijauhetta. Sekoita hyvin ja anna "tekeytyä" n. 10 min. Ota kypsät leivät uunista, voitele ne ja laita takaisin kuumaan uuniin n. 5-10 minuutiksi. Herranen aika miten hyvää!
      Sitä vaan syö ja syö ja... sitten tulee ahdistava yö, koska eihän täydellä mahalla voi nukkua.

    • Anonyymi

      Elikkä mikä on se "kunnon" vanikka?

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Oikea ruisleipä on sellaista jota paistetaan leivinuunissa ja leivällä on se oikea maku ja pieni sitkeys. Huomattavan terveellistä verrattuna näihin jauholeipiin kuten ruispalat ja muut siivutetut

      Ruokakaupoissa on joissakin harvoissa oikeita ruisleipiä myynnissä ja kaikki valmistajat on pieniä 1-2 hengen kotileipomoita jotka toimittaa yksittäisiin kauppoihin.

      Oikean ruisleivan tuoksu ja kuori näyttää erilaiselta.

      • Anonyymi

        Jotlkut aivan liian tiiviitä ja happamia kuten Oululaisen valmiiksi leikatut.


    • Anonyymi

      Kovasti vaihtelee laatu, Puikulat oli joskus hyviä, nyt ei, Ruispalat taas parempia kuin mitä moneen vuoteen olleet.

      • Anonyymi

        Puikula on todellakin todella huonoa nykyään. Ainoa ruisleipä mitä ostan on Oulaisten jälkiuuni.
        Olen alkanut myös leipomaan itse juureen. Luulin että se on vaikeaa mutta ei se ole sen vaikeampaa kuin vehnäleivän leipomisesta hiivan kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puikula on todellakin todella huonoa nykyään. Ainoa ruisleipä mitä ostan on Oulaisten jälkiuuni.
        Olen alkanut myös leipomaan itse juureen. Luulin että se on vaikeaa mutta ei se ole sen vaikeampaa kuin vehnäleivän leipomisesta hiivan kanssa.

        Muuttaakohan ne reseptejä tarkoituksella huonommiksi/halvemmiksi kun menestyy hyvin ja sitten pakko palauttaa paremmaksi kun myynti takkuaa. Ruispalat heikkeni selvästi viimeksi kun kertoivat muuttaneensa reseptiä, nyt lähempänä entistä. Puikulasta en ole kuullut mitään, mutta muuttunut paljon huonommaksi.

        Paras ruisleipä oli minusta joskus Oulaisten Revitty kuminaleipä, ei ole saanut varmaan 20 vuoteen, ainakin Siwassa oli ennen. Peruskoulun ja intin vuokaleipä oli myös tosi hyvää, kaupoista en ole vastaavaa löytänyt koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puikula on todellakin todella huonoa nykyään. Ainoa ruisleipä mitä ostan on Oulaisten jälkiuuni.
        Olen alkanut myös leipomaan itse juureen. Luulin että se on vaikeaa mutta ei se ole sen vaikeampaa kuin vehnäleivän leipomisesta hiivan kanssa.

        Puikula on muuta vastaavaa kalliimpaa, mutta puolikkaat ovat pienmpiä ja niin hepposia ja ohuita nykyään, että yleensä katkeilevat. Olen vuosia syönyt Puikuloita, mutta nyt myydään kyllä selvästi enempi ilmaa kuin sitä ruista. Hylkäsin siis Puikulat kokonaan ja siirryin toisiin rukiisiin, sellaisiin, joissa on ruista tarpeeksi niin, että pysyvät puolikkaat kasassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puikula on muuta vastaavaa kalliimpaa, mutta puolikkaat ovat pienmpiä ja niin hepposia ja ohuita nykyään, että yleensä katkeilevat. Olen vuosia syönyt Puikuloita, mutta nyt myydään kyllä selvästi enempi ilmaa kuin sitä ruista. Hylkäsin siis Puikulat kokonaan ja siirryin toisiin rukiisiin, sellaisiin, joissa on ruista tarpeeksi niin, että pysyvät puolikkaat kasassa.

        Jotkut leivät murenee tosi helposti, leivässä pitä olla sitkoa. Tutuissakin laatu vaihtelee, välillä happamampaa ja tuntuu että jättävät usein tarkoituksella liian raa'aksi, syöntikelpoista vasta paahdettuna. Säästävät kai sähköä ja aikaa siinäkin, ei kai teollisesti tehtynä pitiäsi ola vaikeaa saada tasalaatuista.


    • Anonyymi

      Ihmetyttää miten voi olla niin vaikea paistaa oikea kypsyys. Ruispalat välillä hiukan raakoja ja maistuvat silloin happamilta, sitä voi korjata paahtamalla, mutta nyt taas ylikypsiä ja maistuu aivan palaneelle. Hyviä vain silloin kun oikea kypsyys. Luulisi olevan helppoa automaattiuuneissa kun ennen vanhaan onnistunut puulämmitteisissä uuneissa kotonakin.

      Eikä tuo koske vain Ruispaloja, mutta niissä ehkä useimmin vahteluja molempiin suuntiin, jotkut aina hiukan raakoja ja toiset taas ylikypsiä.

    • Anonyymi

      Suomalaisena en ois ikinä kuvitellut kyllästyväni ruisleipään, mutta niin vain on käynyt.

      Tomaatti-kurkku-leikkele-juusto-linja rusileivän päällä on syöty miljoonia kertoja.
      Mitä MUUTA sille voi laittaa, että olisi parempaa?

      • Anonyymi

        Kananmunaa, munavoita missä voin tilalla kevytmajoneesia, maksamakkara olisi hyvää kun saisi ilman sipulia, putkiloissa erilaisia levitteitä mutta kalliita, paprikaa, retiisiä, suolakurkkuja on erilaisia, tuorejuustoja erilaisia, mutta nekin turhan kalliita. Huonon makuiset leivät menee ruskeakastikkeessa.


    • Anonyymi

      >> Kunnon ruisleipää ei enää saa helpolla <<

      Aloitus on vuodelta 2005. Nyt on jo 2022 eikä tilanne ole lainkaan parantunut.

      Saa Suomi hävetä "ruisleipä on terveellistä"-mottoineen, kun ei Suomessa ole kunnon ruisleipää vuosiin enää edes saanut kaupasta.

      • Anonyymi

        Kuminakin viedään kalliilla ulkomaille, mutta ei käytetä juuri missään leivässä, parhaan valmistus lopetettu.


    • Anonyymi

      Täällä sisämaassa ei ainakaan ole vaikeuksia löytää täysruisleipää.

    • Anonyymi

      Kaikkien vatsa ei kestä ruista siksi ostavat muita leipiä. Minä ostan leipää harvoin ostan jauhoja ja hiivaa ja vesi tulee hanasta.

      • Anonyymi

        Jos närästää niin useimmiten syynä ylipaino.


    • Anonyymi

      Isot leipomot ostavat pienempiä pois ja tuovat tilalle pullaleipiään.

    • Anonyymi

      Kyllä se kun on oikeaa leipää tottunu syömään niin johan se Aamu paskakin ihan eri livakasti lähtee. . .

    • Anonyymi

      Ei harmita. Vatsani turpoo leivistä joissa ruis,kaura tai ohra.

    • Anonyymi

      Ylhäisten kotileivän Peltopoika on kunnon ruisleipää! Sitä tosin ikävä kyllä saa vain noin 1oo km säteellä Alastarosta, ellei sitten itse hae. Mun kaupassa sitä on, mut tykkäisin vakikäytössä, että olisi leikattu Salosen reikäleivän tapaan eli on ehjän näköinen leipä mutta pärjää ilman veistä.

      lajijasuris

    • Anonyymi

      No niin ku joku jo sano nii ei kai sitä taija saaha ennään muuten ku ite leipomalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2062
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1936
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe