30-32 jalkaisten käytettyjen järkevä hintataso

Jekboat

Tarkasteltuani markkinoita jonkin aikaa en voi olla hämmästelemättä erilaisia myynti/pyynti hintatasoja käytettyjen purjeveneiden kohdalla. Ymmärrän että oman purren myynti on paljon tunneasia ja se heijastuu hintaan mutta ikävä kyllä myös myyntiaikaan. Olenkin miettinyt mikä voisi olla oikea lähtötaso jos sitä on lainkaan?! Toki purteen tehty päivitykset ja varustelutaso (valmistaja preemio??)vaikuttavat hintaan. Jotta myyntiin saataisiin vauhtia ja vesille uusia veneilijöitä näkisin että myyjille oikean järkevän hinnoittelun löytämiseksi voisi lähtökohtaisesti käyttää oheista suuntaa antavaa jakoa.

valmistusvuosi 1985 -1990 20- 30 000 €
1991- 2000 31- 40 000 €
2001-2005 41 - 50 000 €
Mitä mieltä ?

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä.itke.turhia

      Sitä mieltä että myyjä päättää paljonko pyytää veneestään ja kuinka pitkän myyntiajan haluaa.

      Ostajien on turha itkeä liian suuria hintapyyntöjä.

    • Ruotsissa hintataso on noissa 70-80-luvun 30-jalkaisissa järkevällä tasolla.

      • harmaa.pantteri

        Ruotsissa oli kesällä myös ilahduttavan paljon alle 30:siä porukoita liikkeellä tuon hintaluokan veneillä. Suomessa tämä on harvinainen näky.


    • Pelle.P

      No johan oli taas jutun aloitus. Venelehdessä oli muutama vuosi siten testi jossa oli Bavarian ja Halberg Rassyn 30 jalkaiset testissä. Pitäisikö ne oikeasti myydä samalla hinnalla käytettynä kun uutena niiden hintaero on yli kaksinkertainen? Tietysti jos veneet olisi metritavaraa niin tuollaista hinnoittelua voisi käyttää. Ja jos aloittaja tarkoittaa että suomen puolella veneet ovat kalliita niin siitä olen kyllä samaa mieltä. Mutta ainahan kannattaa tehdä veneestä tarjous jos on sellaista oikeasti ostamassa.

    • Metelino

      Hintasääntelystä on luovuttu jo aikoja sitten ja nykyään saa ihan itse päättää mitä hintaa veneellään pitää. Jos pyynti on liian korkea ei kauppaa sitten synny tai ainakin myyntiaika on pitkä. Jos taas on kiire myydä niin sitten hintapyynti sellaiseksi että Jekboatkin kiinnostuu. Tätä kutsutaan markkinataloudeksi ja turha sitä on hämmästellä. Niin ja pyyntihintojen ja toteutuneiden kauppojen välillä voi olla iso ero, tämä selviää kun on tosissaan ostamassa ja tekee tarjouksen.

    • kaksivenettätuonut

      Osta p...housu veneesi sitten ulkomailta, jos uskallat ja kykenet hoitamaan projektin...hah sun ruikutuksilles!

    • katsastaja.tarkka.kaveri

      Tässä realistinen versio...

      1985 -1990 5 000- 20 000 €
      1991- 2000 15 000- 55 000 €
      2001-2005 40 000- 85 000 €

      • realisimi_kaukana

        höpöhöpö..... että 2000 luvun bava/halpis.. olisi noussut arvossa :D :D
        Ja sit varmaan vanhemmista skandeista joutuisi maksaa....
        Tosi tarkka katsastaja kaveri joka ei tiedä mistään mitään.


      • realisimi_kaukana kirjoitti:

        höpöhöpö..... että 2000 luvun bava/halpis.. olisi noussut arvossa :D :D
        Ja sit varmaan vanhemmista skandeista joutuisi maksaa....
        Tosi tarkka katsastaja kaveri joka ei tiedä mistään mitään.

        On 2000-luvullakin sentään tehty ja myyty muitakin kuin alle 100 000 euron 30-32-jalkaisia.

        Mutta ei noilla arvioilla ole mitään käytännön arvoa. Jos olisi luotettava tietokanta, josta löytyisi kaikkien toteutuneiden kauppojen hinnat, niin se olisi eri juttu. Nyt ei kukaan oikeasti tiedä, millä hinnalla jokin vene tulee menemään kaupaksi.


      • näin.se.menee
        realisimi_kaukana kirjoitti:

        höpöhöpö..... että 2000 luvun bava/halpis.. olisi noussut arvossa :D :D
        Ja sit varmaan vanhemmista skandeista joutuisi maksaa....
        Tosi tarkka katsastaja kaveri joka ei tiedä mistään mitään.

        No saat varmasti 2000-luvun bava 32 n.45-50 k€ ja esim Finngulf 33:sen 80-90 k€.

        Katsastusmies on selkeästi jyvällä.


    • uponpallo

      Volvo-penta, glykoolit, köydet ja kumijoustimet, uudet knaappit, purjeensuoja, pallolepuutin, lepuuttimet, ankkuri, rulla, lämmitin, soihdut, poijurauta, patjat, keitin, spriitä, sbrayhood, istumistyynyt, karttoja, pelastusliivit, kölimaalit, tuplapurjeet, valoja osa ledeillä, pukki ja pressu, ämpäri, kaikuluotain, logi, radio, sähköjohto, spinnu, köydet, keulatikas, matot lattiassa, ikkunat läpinäkyvät, furlexi, nippelit ja nappelit ja luukut. Eikö näillä ole mitään hintaa. Laskee siitä. Ainakin kuusi tonnia käytettynäkin.

      • olet.jäljillä.uponpallo

        Suomessa on jo nykyisellään paljon arvottomia veneitä joissa irtaimiston arvo ylittää rungon hinnan. Runko on kulu kun se pitää paalata.


    • Itkupillit

      Oletko ostamassa, myymässä vai peräti välivouhka jolla kauppa ei käy? Itkeminen ei asiaa edistä, mahtaako edes helpottaa oloa.

    • omakokemus

      Itse ostin juuri 30 jalkaisen 70 luvun kotimaisen matkapurren kahdelle henkilölle purjehdittavaksi. Venettä oli päivitetty viimeisen viidenvuoden aikana noin 20t eurolla. Vene oli ollut myynnissä jo tovin, ja maksoin siitä silti lähes pyyntihinnan joka oli mielestäni varsin kohtuullinen, reilusti alle päivitysten arvon. Kaupanteko oli mukavaa ja molemmat osapuolet tyytyväisiä, joka on mielestäni pääasia.

      • realiteetit.on

        Onnea kaupalle.

        Tilanne on tosiaan usein se, että parannuksilla vanhan veneen saa myyntikuntoon mutta vain harvoin kuitenkanna omansa pois. Ilman parannuksia on todennäköistä ettei vene mene enää kaupaksi edes hyvin halvalla.


      • vene.itselle
        realiteetit.on kirjoitti:

        Onnea kaupalle.

        Tilanne on tosiaan usein se, että parannuksilla vanhan veneen saa myyntikuntoon mutta vain harvoin kuitenkanna omansa pois. Ilman parannuksia on todennäköistä ettei vene mene enää kaupaksi edes hyvin halvalla.

        Parannukset tehdään itseä, ei myyntiä varten. Toissijaisesti sitten päivitetty ja ylläpidetty vene on paljon muita houkuttelevampi ostokohde.


      • kumilla.vai.ilman
        vene.itselle kirjoitti:

        Parannukset tehdään itseä, ei myyntiä varten. Toissijaisesti sitten päivitetty ja ylläpidetty vene on paljon muita houkuttelevampi ostokohde.

        Näinhän se on. Mutta on paljon veneiltä joiden ylläpito ja uudistukset laiminlöydään. Vetolaitteen kumi on hyvä happotesti, kertoo paljon veneen omistajan asenteesta.


      • PoorSkipper

        Tulevaisuudessa veneiden todellinen käyttöarvo ja rakenteiden asiallinen toteutus alkavat näkyä hinnoissa yhä enemmän. Ostajien pitää olla entistä asiantuntevampia, mitä ovat hankkimassa. Otetaan esimerkkinä vaikka vene, jonka sandwich-kanteen on ruuvattu uutena teakkansi, jonka moottori on 30 vuotta vanha, jossa alkuperäiset patjat, jonka purjeet ovat 20 vuotta vanhoja ja juokseva riki alkuperäinen. Saattaa olla, että veneelle purjehtii vielä muutaman vuoden, kun hyvksyy puutteet. Asialliseen kuntoon saattaminen on kuitenkin erittäin arvokasta.

        Jos kyseessä on vaikka 70-luvun edelläkuvattu 30-jalkainen, kustannuksia voi tulla seuraavasti (mikäli ei itse pysty tekemään):
        - kannen uusiminen ja mahdolliset väliainevauriot 15 - 20 ke
        - moottori apulaitteineen 8 ke,
        - purjeet 5 ke,
        - patjat 3 ke
        - rikin ja helojen uusimiset 3 ke

        Yhteensä 33 - 38 ke - varovaisesti laskettuna pelkkään kunnostukseen. Tämä oli ääriesimerkki - kaikissa veneissä ei ole tiikkikantta ja päivityksiä on saatettu tehdä. Mutta ostajan on hyvä tehdä laskelmia ja päättää, missä vaiheessa ja millä tavoin haluaa päästä rahoistaan eroon,.


      • kybäviisitoista.jäbä
        PoorSkipper kirjoitti:

        Tulevaisuudessa veneiden todellinen käyttöarvo ja rakenteiden asiallinen toteutus alkavat näkyä hinnoissa yhä enemmän. Ostajien pitää olla entistä asiantuntevampia, mitä ovat hankkimassa. Otetaan esimerkkinä vaikka vene, jonka sandwich-kanteen on ruuvattu uutena teakkansi, jonka moottori on 30 vuotta vanha, jossa alkuperäiset patjat, jonka purjeet ovat 20 vuotta vanhoja ja juokseva riki alkuperäinen. Saattaa olla, että veneelle purjehtii vielä muutaman vuoden, kun hyvksyy puutteet. Asialliseen kuntoon saattaminen on kuitenkin erittäin arvokasta.

        Jos kyseessä on vaikka 70-luvun edelläkuvattu 30-jalkainen, kustannuksia voi tulla seuraavasti (mikäli ei itse pysty tekemään):
        - kannen uusiminen ja mahdolliset väliainevauriot 15 - 20 ke
        - moottori apulaitteineen 8 ke,
        - purjeet 5 ke,
        - patjat 3 ke
        - rikin ja helojen uusimiset 3 ke

        Yhteensä 33 - 38 ke - varovaisesti laskettuna pelkkään kunnostukseen. Tämä oli ääriesimerkki - kaikissa veneissä ei ole tiikkikantta ja päivityksiä on saatettu tehdä. Mutta ostajan on hyvä tehdä laskelmia ja päättää, missä vaiheessa ja millä tavoin haluaa päästä rahoistaan eroon,.

        On juurikin näin kun kirjoitat. Suomessa on vanhat autot ja vielä vanhemmat veneet.

        Järjenvastaista mitä noista pyydetään ja vielä hullumpaa, että joku vielä ostaakin tuollaisen.


    • verotulee

      Myös purkkareihin ei kannata ostaa

    • omakokemus

      Itse ostin veneen jossa ei ole teak-kantta, ja seuraavan 10 uusintalistalla ehkä on kerran uusittu moottori, ehkä vinssit ainakin osittain, kansiheloitus ym. muuta. Kaikki muu oli mastoa lukuunottamatta uusittu. Ostin veneeni alkuperäisen budjetti skaalani alapäästä, itse asiassa jopa alitin sen.

    • PoorSkipper

      Itse ostin aikoinaan 70-luvun hyvin rakennetun puolitonnarin, johon oli tehty lähes kaikki olennaiset päivitykset: kone, patjat, purjeet, heloitukset ym. Oli 30% kalliimpi, kuin vastaavat halvimmat veneet. Samalla kuitenkin laskin, että sain päivitykset noin kolmasosalla siitä hinnasta, mitä olivat maksaneet uutena. Tosin osa päivityksistä, kuten esim. kone, oli jo kymmenen vuotta vanhoja. Kokonaisuudessa pidin kauppaa kuitenkin onnistuneena. Myyjä oli tyytyväinen, kun sai veneestään keskimääräistä paremman hinnan. Itse arvostin sitä, ettei seuraavan 10 vuoden aikana tarvitsisi tehdä suurempia investointeja.

      Vaihtoehtona oli vastaavan tyyppisen veneen hankkiminen aihiona ja sen peruskunnostus. Sekin olisi voinut olla fiksu vaihtoehto, jos olisi saanut aihion edullisesti. Rungon valinta on silloin tehtävä huolellisesti. Jos rakenteet ovat pehmenneet, edessä voi olla yllättävän suuri duuni. Esim. oheinen fiksusti kirjoitettu ja kuvitettu blogi kertoo hyvin, miten esimerkiksi teakkannen uusiminen on vaativa hanke. Toki se myös palkitsee tekijänsä.

      http://synaminami.blogspot.fi/search?updated-min=2013-01-01T00:00:00-08:00&updated-max=2014-01-01T00:00:00-08:00&max-results=23

    • 2010_uudempaan_tyonalla
    • ikiteräs

      www.sailingfinland.weebly.com
      olisi teräsvene myytävänä. Pyynti on toki vain pyynti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      37
      1330
    2. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      60
      1269
    3. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      205
      1084
    4. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      63
      1045
    5. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      49
      1018
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      123
      786
    7. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      57
      758
    8. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      144
      733
    9. Et uskaltaisi kuitenkaan nähdä enää

      Niin mitäpä sitä enää vatkaamaan.
      Ikävä
      52
      711
    10. Voi että, kaikki on nyt ohi

      Aijon nyt unohtaa kaiken. Morjes. Mieheltä
      Ikävä
      59
      687
    Aihe