Mitä evolutiivista hyötyä on ollut ihmiselle pitkistä hiuksista? Lisäsikö pitkähiuksisuus kelpoisuutta?
Ihmisellähän hiukset, jos niitä ei leikata, kasvavat järjettömän pitkiksi. Perseeseen asti tai jopa pidemmiksi. Luulisi että niistä on ollut vain haittaa silloin kun ihminen on ollut metsästäjä-keräilijä, eikä ole vielä ollut hiustenleikkuuvälineitä. Tokihan niitä sutten on voitu nyrhiä lyhyemmiksi, kun opittiin tekemään kivityökaluja. Mutta entä ennen sitä? Vai ovatko hiukset kehittyneet pidemmiksi vasta kivityökalujen käyttöönoton jälkeen?
Ihmisten hiusten pituuden evolutiivinen historia
7
76
Vastaukset
Sen ei ensinnäkään ole välttämättä tarvinnut lisätä kelpoisuutta vaan riittää, että siitä ei ole ollut kohtuutonta haittaa. Sehän voi olla vain sivujuonne jostain muusta piirteestä. Enpä tiedä miten asia on enkä ole lukenut, että tietääkö joku muu.
Luulisi kuitenkin, että sellainen hillitön luonnollinen locksireuhka voi eristää niin kuumalta kuin kylmältäkin. Voihan sen kunnon paahteella vaikka kastella veteen. Viileässä se taas toimii eristeenä; vaikka kaulahuivina :D
Niinkin voi tietysti olla, että se on vain tapa esitellä elinkelpoisuuttaan. Tunnetaanhan eliökunnasta erilaisia konsteja, joiden funktio käytännössä on vain osoittaa, ettää "Hei olen terve, eli minulla on hyvä immuniteetti, eli minulla on hyvät geenit."... ja saattaahan se kuontalokin olla jotain tuollaista perua.- mitähyötyä
Niin... Että asiaan liittyisi seksuaalivalintaa. Ehkä niin.
- jhkjhhkhk
Suurella osalla hiukset eivät kasva ahteeriin asti. Hiuksia irtoaa jatkuvasti ja yksittäisen hiuksen "elinaika" on rajallinen.
Kauneus&Terveys:
"Meiltä kaikilta lähtee hiuksia. Tämä johtuu siitä, että koko ajan n. 15 % hiuksista on telogeeni- eli lepovaiheessa. Tässä vaiheessa hiusten kasvusykliä karvatuppi on siirtynyt lepotilaan, jolloin hius lähtee päästä helposti kipua aiheuttamatta.
Tätä tapahtuu runsaiten eritoten hiusta pestessä ja harjatessa. Telogeenivaihe kestää noin 1-3 kuukautta. Lepotilan jälkeen karvatuppi laskeutuu takaisin anageeni- eli kasvuvaiheeseen. Tässä vaiheessa on hiuksista kerrallaan keskimäärin 85 %. Tänä aikana hius kasvaa pituutta 2-6 vuotta noin 1 cm kuussa. Jokaisella hiuksella on oma elinkaarensa, minkä aikana hius ei irtoa itsestään. "
Kuudessa vuodessa hius kasvaa reilu 70cm. Suurimmalla osalla hiukset eivät kasva edes siihen pituuteen.- mitähyötyä
Joo, mutta kyllä ihmisen hiukset ovat huomattavan pitkät muiden eläinten karvoitukseen verrattuna.
Wiki - Hiukset
"Ihmisen hiukset voivat kasvaa pidemmäksi kuin mikään muu ihmisen tai muun eläinlajin karvoitus, lukuun ottamatta hevosen häntää ja myskihärän karvoitusta"
- afroreuhka
Liittyy jotenkin karvattomuuteen.
- mitähyötyä
Miten?
Voisi tietysti ajatella, että koska ihmisen karvoitus on muuten vähäistä, niin on hyödyllistä olla pitkät hiukset suojaamassa pään lisäksi ylävartaloa auringon uv-säteilyltä.
Olisiko sitä seksuaalivalintaa?
Eikö ole miehistä viehättävää jos naisella on runsas hiuksisto?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?134535Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3273584Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja363386Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk182645Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin112529- 2692185
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3041701- 901610
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi461399Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81163