Purjehdusasu suosituksia

vaatteet

Mitä purjehdus takki - ja housu yhdistelmiä porukat käyttää tai voisi suositella.
Käyttö saaristo ja satunnaisesti avomeri, huhti- lokakuun loppu käyttöaikana.
Esim. Muston BR 1 tai 2 tai mpx, jota pidän ehkä turhankin tukevana, entä mpx race, onko kevyempi? Mistä kannattaa hankkia ?

55

3140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerrallahyvä

      Mpx ja et muuta tarvi. Kaikki sadeasut pitävät sateen ulkona, mutta paremmat hengittävät niin että ovat myös hiestä kuivia

    • BR2 takki ja BR1 housut olleet yhden kesän käytössä. Hyvin on toimineet.

    • Joakim1

      MPX Race takki ja housut olleet keväästä 2009. Aivan erinomaiset ja ostaisin samanlaiset edelleen, vaikka ovatkin arvokkaat (~600 €/kpl normihinta). Kevyet ja hyvin hengittävät eli ei ole kiirettä ottaa pois. Keveydestä ja vuorettomuudesta tietysti seuraa se, etteivät ole kovinkaan lämpimät. Kaulus ei myöskään suojaa kasvoja eikä ole yhtä tiivis kuin varsinaisissa avomeriasuissa.

      Syksyllä noita varmaankin saa Suomesta hyvään hintaan, jos varastoa on jäljellä.

    • housut-pois

      villapaita ja kipparinhattu

    • VillaaAlle

      Kyllä nuo varmasti ovat perusteltuja. Jos purjehtii kilpaa tai pitkiä matkoja avomeriosuuksia. Onneksi tällaiselle päiväpurjehtijalle riittää normi tuulipuku.

      Sen sijaan yksi asuste on tarpeen niin verkkojen nostajalle kuin kilpapurjehtijalle ja se on Ruskovillan (tms.) tyköistuva villakerrasto. Pitää ihon kuivana ja lämpimän niin kuumalla kuin kylmälläkin ja tuntuu paljon mukavammalta kuin hikiliikuntaan sopiva "tekninen alusasu". Reissussa ei tarvitse pestä kunhan tuulettaa. Muutaman käytön jälkeen kevyt pesu => puku on taas raikas. Ei rupea tuoksumaan kuten tekninen.

      • ei.tuulipukua

        Se, mitä villasta sanottiin, pitää täysin paikkansa. Itse olen jättänyt ne ns. tekniset alusasut lähes kokonaan pois ja fleece-kerrastot vielä suuremmassa määrin. Käytössä on yksi ohut, yksi hieman paksumpi villakerrasto ja yksi villatakki, joita yhdistelemällä selviää muutamaa kevät- ja syyspurjehdusta vaille kaikesta. Niillä muutamilla kerroilla sitten jotain muuta vielä noiden lisäksi.

        Päiväpurjehdustakin harrastan avomeripurjehduksen lisäksi ratakilpailujen muodossa. Kun sataa tai tuulee, tekee tavallinen tuulipuku olon todella kurjaksi. Mutta kevyet ja korkealle tulevat housut sekä spraytop hengittävästä materiaalista pitävät olon päivän verran mukavana. Pidempi altistus alkaa tuntua kostealta siinä kun Muston HPX pitää useamman vuorokauden kuivana. Tuosta oikeastaan käykin jo ilmi asun valintakriteeri: lyhytaikaiseen kevyttä ja pitkille avomeritaipaleille järeämpää. Sillä ei niinkään väliä, mennäänkö suojaisempaa saaristoreittiä vai ylitetäänkö isompaa merta. Muston MPX/HPX maksavat maltaita, mutta omani on vuodelta 2000 ja toimii edelleen, vuosikustannus ei siis ole niinkään järkyttävä.


      • ghngh

        Ollaan mekin ostamassa pukua ja mietitty tuota MPX:ää ja HH:n Offshore Race:a. Kumpi parempi vai molemmat? Saman hintaisia, mutta HH jotenkin laadukkaamman tuntuinen nimi.


      • jos.noista.valittava
        ghngh kirjoitti:

        Ollaan mekin ostamassa pukua ja mietitty tuota MPX:ää ja HH:n Offshore Race:a. Kumpi parempi vai molemmat? Saman hintaisia, mutta HH jotenkin laadukkaamman tuntuinen nimi.

        Tarkoitat kai, että HH on useammin kadulla näkyvä nimi? Jos noiden kahden laatua pitää verrata, niin Muston eduksi menee. Ota ihmeessä MPX, jos samalla hinnalla saa.


      • Älämietienää

        Musto aivan eri maata kuin hh. Jos nämä kaksi finaalissa rinnakkain niin Musto ilman muuta.


    • Ihan samanlaisilla vaatteilla olen pärjännyt kuin muussakin ulkoilussa, sillä lisäyksellä, että kylmän ja/tai märän kelin uhatessa olen verkkareiden tilalle vaihtanut Erätukusta vuosia sitten ostamani housut, joita suositeltiin lasketteluun yms. Niillä on pärjännyt hyvin ja etuna "oikeisiin" purjehdushousuihin halvempi hinta, jotain 70 euroa olivat aikoinaan silloin 6-7 vuotta sitten, kun ostin. Kohtuullinen vedenpitävyys oli tärkein kriteeri.

      Aina välillä olen katsellut noita Muston yms. vaatteita, mutta ei ole tuntunut järkevältä panostaa vaatteisiin satasia.

      • ikivanha.totuus

        Kun en viitsi panosta vaatteisiin, et myöskään viitsi purjehtia muutoin kuin hyvissä olosuhteissa. Huonoissa varusteissa huonot olosuhteet tietenkin tuntuvat hyvin ikäviltä siinä kun paremmissa huomaa todeksi sen sanonnan, ettei ole huonoja säitä, vain huonoja varusteita.


      • ikivanha.totuus kirjoitti:

        Kun en viitsi panosta vaatteisiin, et myöskään viitsi purjehtia muutoin kuin hyvissä olosuhteissa. Huonoissa varusteissa huonot olosuhteet tietenkin tuntuvat hyvin ikäviltä siinä kun paremmissa huomaa todeksi sen sanonnan, ettei ole huonoja säitä, vain huonoja varusteita.

        Enemmän se on miehestä kuin vaatteista kiinni, missä keleissä viihtyy. Suomen huonot kelit on pikkupakkanen, kova tuuli ja räntäsade ja silloin paksu kelluntahaalari ja sen alle veneilyliivit on käypä asuste. Muulloin pärjää ihan tavallisilla kamoilla.


      • ikivanha.totuus kirjoitti:

        Kun en viitsi panosta vaatteisiin, et myöskään viitsi purjehtia muutoin kuin hyvissä olosuhteissa. Huonoissa varusteissa huonot olosuhteet tietenkin tuntuvat hyvin ikäviltä siinä kun paremmissa huomaa todeksi sen sanonnan, ettei ole huonoja säitä, vain huonoja varusteita.

        Miksipä sitä huonoihin olosuhteisiin läksisikään, jos ei esim. töihin ehtiminen pakota? Lähtökohtaisesti sellainen sää, johon nimenomaan pitää varustautua kylmää/märkää vastaan, on aina paska sää. Joten tuo " ei ole huonoja säitä, vain huonoja varusteita" on masokististen kusipäiden löpinää.


      • itsepä.kärsit
        10-14 kirjoitti:

        Miksipä sitä huonoihin olosuhteisiin läksisikään, jos ei esim. töihin ehtiminen pakota? Lähtökohtaisesti sellainen sää, johon nimenomaan pitää varustautua kylmää/märkää vastaan, on aina paska sää. Joten tuo " ei ole huonoja säitä, vain huonoja varusteita" on masokististen kusipäiden löpinää.

        Etkös toisaalla kirjoittanut, että kaikki vapaat vietät merellä? Jos siellä on vain silloin, kun ei tarvitse vaattein olosuhteisiin varautua, jäävät purjehduspäivät kaudessa hyvin vähiin. Ja olosuhteet voivat muuttua matkan aikanakin. No, eipä ole minun murheeni, itsehän siellä huonoista varusteistasi kärsit. Siellähän on nytkin loistosää, mutta ei siellä kepeissä varusteissa mukavaa ole, paskasäältä tuntuisi.


      • itsepä.kärsit kirjoitti:

        Etkös toisaalla kirjoittanut, että kaikki vapaat vietät merellä? Jos siellä on vain silloin, kun ei tarvitse vaattein olosuhteisiin varautua, jäävät purjehduspäivät kaudessa hyvin vähiin. Ja olosuhteet voivat muuttua matkan aikanakin. No, eipä ole minun murheeni, itsehän siellä huonoista varusteistasi kärsit. Siellähän on nytkin loistosää, mutta ei siellä kepeissä varusteissa mukavaa ole, paskasäältä tuntuisi.

        Kaikki mahdolliset vapaat veneessä, mikä ei välttämättä aina tarkoita kulussaoloa. Ei niitä sadepäiviä loppujen lopuksi kovin montaa kesään osu. Paras veneilysää olisi tietysti sellainen, että tarkenisi ilman paitaa, mutta ikävän vähän niitäkin päiviä on. Mutta 90% ajasta pärjää fleece-takissa ja verkkareissa.


      • Mustaonvalkoista

        Jos kaveri kysyy neuvoa asun valintaan niin onko järkevää kertoa että ei kannata hankkia. Aikoinaan minäkin laitoin päälle mitä sattuu. Sitten hankin kunnon asun enkä todellakaan ole katunut satsausta. sateessa voilla tunteja fiilis on hyvä, koska olo on kuiva. Musto mpx on hintansa arvoinen.


      • Mustaonvalkoista kirjoitti:

        Jos kaveri kysyy neuvoa asun valintaan niin onko järkevää kertoa että ei kannata hankkia. Aikoinaan minäkin laitoin päälle mitä sattuu. Sitten hankin kunnon asun enkä todellakaan ole katunut satsausta. sateessa voilla tunteja fiilis on hyvä, koska olo on kuiva. Musto mpx on hintansa arvoinen.

        Miksi ei olisi? Vaihtoehtoja voi aina tarjota. Kukin valitsee sitten itse.


      • kumminpäin
        10-14 kirjoitti:

        Miksipä sitä huonoihin olosuhteisiin läksisikään, jos ei esim. töihin ehtiminen pakota? Lähtökohtaisesti sellainen sää, johon nimenomaan pitää varustautua kylmää/märkää vastaan, on aina paska sää. Joten tuo " ei ole huonoja säitä, vain huonoja varusteita" on masokististen kusipäiden löpinää.

        Vain masokisti kusipää kiusaa itseään sopimattomilla vaatteilla.


    • hhveneilijä

      Itse tuli ostettu HH:n avomeriasu muutama vuosi sitten, eikä minulla ole ollut mitään pahaa sanottavaa siitä. Erinomainen, vedenpitävä puku joka myös minusta hengittää niin, että ei kostu sisäpuolelta. Kelin mukaan voi lisätä alle sitten kerrastoa, villaa taikka mikä omasta mielestä sillä hetkellä tuntuu sopivammalta.

      Ps. Muistaakseni ostin itse tuon asun Helsingin venemessuilta, missä oli hyvät tarjoukset sinä vuonna. Muuten suosittelisin täällä turun suunnalla KEA-marine myymälää. Ystävällinen palvelu ja hinnat aina kohdillaan.

    • seppomartti

      Erätukun kuoriasuissa "vesipilaari" on n.5000mm ja purjehdusasuissa 3-4 X. Eron materiaalin vedenpitävyydessä huomaa. Viimeistään parin pesukerran jälkeen vedenpitävyys on kadonnut. Lisäksi kunnon purjehdusasussa on muita rakenteellisia eroja ja etuja. Yksi yleisesti puuttuva mutta minusta tarpeellinen ominaisuus olisi kainalotuuletus, jos vain löytäisin. Ihan hyviä purjehdusasuja saa nettiostoksina n. 500€ housut takki, mitkä ei yhtään häpeä Mustolle tai Henry Lloydille.

      • gddsag

        Mustot ja Henkat alkavat muutaman vuoden päästä päästämään vettä läpi siinä missä muutkin. Uusina asut pitävät hyvin. Gore-tex asut pitävät n. 2 x pidempään kuin halpiskalvot. Hyvä taktiikka kotimaan sateissa on ollut pari asua. Vanhaa pitänyt ensin ja kun kosteus alkaa puskea läpi vaihtaa seuraavaan asuun. Taas on kuivaa ja mukavaa. Esim. 10 h ulkona vesisateessa ja vanhat Henkan gore housut päästi kyllä vedet sisään. Samoin henkan paras gore anorakki, joka oli pari vuotta sitten virallisena VOR-asuna.


      • miten__
        gddsag kirjoitti:

        Mustot ja Henkat alkavat muutaman vuoden päästä päästämään vettä läpi siinä missä muutkin. Uusina asut pitävät hyvin. Gore-tex asut pitävät n. 2 x pidempään kuin halpiskalvot. Hyvä taktiikka kotimaan sateissa on ollut pari asua. Vanhaa pitänyt ensin ja kun kosteus alkaa puskea läpi vaihtaa seuraavaan asuun. Taas on kuivaa ja mukavaa. Esim. 10 h ulkona vesisateessa ja vanhat Henkan gore housut päästi kyllä vedet sisään. Samoin henkan paras gore anorakki, joka oli pari vuotta sitten virallisena VOR-asuna.

        Miten olet asujasi pitänyt, jos parissa vuodessa läpi päästävät? Mun Mustot ovat todellakin vuosimallia 2000 ja viimeksi kesällä oli yksi pitkä purjehduspäivä umpisateessa, paikoitellen varsin rankassa. Perille tullessa oli takin alla hihat kastuneet ranteista valuvasta vedestä kyynärpäihin saakka. Vain kuivapuvussa mansetit ovat niin pitävät, ettei niin olisi käynyt. Ja asu on todella ollut paljon käytössä.


      • fsdfsdgjfj

        No joo housut oli Henkan keltaiset gorepöksyt ehkä vuodelta 2001. Eivätkä ole kovin kovalla käytöllä edes olleet. Henkan TP2 yms. päästää veden läpi muutaman vuoden käytön jälkeen. Ehkä 5 v vanhat MPX:t tai HPX:t piti vettä hyvin. Paras on kuitenkin, jos pystyy biminin vetämään päälle, kun sade alkaa. Pointtina on, että kuivaa asua ei olekkaan. Aina se vesi tulee vähintään niistä manseteista sisään. Yksin kulkiessa on hyvä olla pari asua mukana, jos meinaa viettää pitkiä päiviä vesillä sateessa.


    • vaatteita

      Kiitos hyvistä kommenteista, gore taitaa olla nyt valintani etupäässä, täytyy käydä vielä kokeilemassa mikä sopii parhaiten päälle. Ursukin pelastuspukua tuli joskus käytettyä aktiivisesti kalastuspuuhissa, ensimmäinen puku piti äijän kuivana kohtuullisesti vielä 10v jälkeen, toinen samanmerkkinen ei kestänyt kuin 5v. Uudemmassa oli vetoketjut ja mansetit tosi heikkoja, itse kangas kuitenkin kohtuu hyvä. Arvostan kyllä roimasti goren hengittävyyttä, paljon mukavampi kuin perinteiset sadevehkeet.

    • hoohooh

      Ehdottomasti HH. Kukaan tavallinen kaduntallaaja ei tunnista muita merkkejä mut HH:n tunnistaa kaikki ja niissä on yleensä hyvin näkyvät logot että voi hyvin maissa polleilla.

      • huvinsa.kullakin

        Valitse sinä kaikin mokomin asusi noilla perusteilla. Tosin kannaltasi HH on siitä huono, että niitä on joka toisella. Sellaisella polleilu on vähän vaatimatonta. Minä valitsen mieluummin sen, joka pitää olon mukavana kelistä riippumatta.


    • Aitoduuniasu

      Ihan vastaavia vedenpitäviä Goretex kamppeita saat työasujen valikoimista mutta ne maksaa yhtä paljon kuin HH:t ymt. Olisikohan oma merkkini Blåkläder tms mutta on hyvä. Tietysti näyttää enemmän duunarilta mutta se vain sopii.

      • Parikyssäriä

        No. Onko kaulukset tehty kovaa tuulta ajatellen, entä huppu, pysyykö päässä ja onko siellä fleece lämmittämässä?, onko taskuissa osa tiiviitä ja osassa reijät esim. Märille hanskoille. Onko hihoissa ja lahkeissa kiristettävät mansetit? Onko vahvikkeet takapuolessa ja polvissa? Onko housut ja takki mietitty niin että selkä pysyy aina kuivana. No jos niin hyvä. Sitten minäkin siirryn niihin.


      • Parikyssäriä kirjoitti:

        No. Onko kaulukset tehty kovaa tuulta ajatellen, entä huppu, pysyykö päässä ja onko siellä fleece lämmittämässä?, onko taskuissa osa tiiviitä ja osassa reijät esim. Märille hanskoille. Onko hihoissa ja lahkeissa kiristettävät mansetit? Onko vahvikkeet takapuolessa ja polvissa? Onko housut ja takki mietitty niin että selkä pysyy aina kuivana. No jos niin hyvä. Sitten minäkin siirryn niihin.

        Kertooko sitten erilaisista veneily- vai pukeutumistavoista tämä, luettelit kymmenkunta vaatimusta, joista esimerkiksi minä en pidä yhtään tarpeellisena. Miksi polvissa pitäisi olla vahvikkeet? Yhtenä esimerkkinä vain.


      • ei_kerro
        10-14 kirjoitti:

        Kertooko sitten erilaisista veneily- vai pukeutumistavoista tämä, luettelit kymmenkunta vaatimusta, joista esimerkiksi minä en pidä yhtään tarpeellisena. Miksi polvissa pitäisi olla vahvikkeet? Yhtenä esimerkkinä vain.

        Vaikka veneessä ei normaalisti tarvitse kontata, ovat polvet silti persuksen jälkeen housujen kulutetuin osa. Ilman vahvikkeita käyttöikä jää lyhyeksi. Ja jos yleensä vettä tulee taivaalta tai merestä, ovat kaikki muut ominaisuudet tarpeen. Siis vaikka vain satunnainen kuuro tai pari satunnaista aaltoa matkalla yllättäisi.


      • ei_kerro kirjoitti:

        Vaikka veneessä ei normaalisti tarvitse kontata, ovat polvet silti persuksen jälkeen housujen kulutetuin osa. Ilman vahvikkeita käyttöikä jää lyhyeksi. Ja jos yleensä vettä tulee taivaalta tai merestä, ovat kaikki muut ominaisuudet tarpeen. Siis vaikka vain satunnainen kuuro tai pari satunnaista aaltoa matkalla yllättäisi.

        Minulla ei ole tainneet (ellei ehkä joskus ihan lapsuusvuosina) yhdetkään housut joutua pois käytöstä siksi, että polvet tai persus olisivat kuluneet puhki :) Siksi ihmettelin tuota erityisesti.
        Ei nuo muutkaan mitenkään tarpeellisilta tunnu, mutta se lienee suurelta osin henkilökohtainen tottumuskysymis (minä esimerkiksi en ikinä käytä huppua vaan irrotan sen niistä takeista, joissa sellainen on irrotettavissa, hanskoja en pane koskaan taskuun, vedenpitävän takin alla on joka tapauksessa erillinen fleece-takki jne.)

        Ydinkysymys taitaa olla minulle se, että en näe ylipäätään järkeväksi kuluttaa mihinkään yksittäisiin vaatteisiin satasia ja vielä vähemmän ostaa erikseen veneilyvaatteita vaan mieluummin ostan sellaisia, joita voi käyttää yhtä lailla kävely- tai fillarilenkeillä tai muuten vaan ulos lähtiessään.


      • 10-14 kirjoitti:

        Minulla ei ole tainneet (ellei ehkä joskus ihan lapsuusvuosina) yhdetkään housut joutua pois käytöstä siksi, että polvet tai persus olisivat kuluneet puhki :) Siksi ihmettelin tuota erityisesti.
        Ei nuo muutkaan mitenkään tarpeellisilta tunnu, mutta se lienee suurelta osin henkilökohtainen tottumuskysymis (minä esimerkiksi en ikinä käytä huppua vaan irrotan sen niistä takeista, joissa sellainen on irrotettavissa, hanskoja en pane koskaan taskuun, vedenpitävän takin alla on joka tapauksessa erillinen fleece-takki jne.)

        Ydinkysymys taitaa olla minulle se, että en näe ylipäätään järkeväksi kuluttaa mihinkään yksittäisiin vaatteisiin satasia ja vielä vähemmän ostaa erikseen veneilyvaatteita vaan mieluummin ostan sellaisia, joita voi käyttää yhtä lailla kävely- tai fillarilenkeillä tai muuten vaan ulos lähtiessään.

        Mullakin on Rukka sadeasu vuosimallia 2003, eikä edelleenkään ole reikiä tai edes kulumia. Ja sitä pidän kotonakin paljon. Eikä ole vahvikkeita, mutta minä käytänkin sitä vain sateella, muuten olen farkuissa ja T-paidassa tms. Haltin 150 euron kuoritakki kesti vedenpitävänä 15 vuotta, vaikka käytin sitä kesät talvet ja se pestiinkiin ainakin 10 kertaan, eikä ollut vahvikkeita. Ja siinä oli monenlaisia taskuja, hyvä huppu tms.


      • Koettuaon
        10-14 kirjoitti:

        Minulla ei ole tainneet (ellei ehkä joskus ihan lapsuusvuosina) yhdetkään housut joutua pois käytöstä siksi, että polvet tai persus olisivat kuluneet puhki :) Siksi ihmettelin tuota erityisesti.
        Ei nuo muutkaan mitenkään tarpeellisilta tunnu, mutta se lienee suurelta osin henkilökohtainen tottumuskysymis (minä esimerkiksi en ikinä käytä huppua vaan irrotan sen niistä takeista, joissa sellainen on irrotettavissa, hanskoja en pane koskaan taskuun, vedenpitävän takin alla on joka tapauksessa erillinen fleece-takki jne.)

        Ydinkysymys taitaa olla minulle se, että en näe ylipäätään järkeväksi kuluttaa mihinkään yksittäisiin vaatteisiin satasia ja vielä vähemmän ostaa erikseen veneilyvaatteita vaan mieluummin ostan sellaisia, joita voi käyttää yhtä lailla kävely- tai fillarilenkeillä tai muuten vaan ulos lähtiessään.

        En minäkään muuten hupusta perusta, mutta veneesä ja sateessa se on hyvä, ellei ole sydvestiä. Muuten menee vesi niskasta sisään.


    • Pappakarhu

      Olenkohan ihan pudonnut kehityksen rattailta, kun käytän merellä ihan tavallista Rukan sadeasua? Alla olen pitänyt tarpeellisen määrän villavaatetta. Tällainen yhdistelmä on riittänyt tarpeisiini jo 70-luvulta lähtien, eikä vielä ole tullut eteen suurta tarvetta hankkia parempaa varustusta. Pääasiassa liikumme saaristo- ja Selkämeren alueella. Gotlantia kauempana ei olla koskaan käyty, eikä varmaan käydäkään. Veneessä ei juuri tule liikuttua, joten en ole kaivannut hengittävyyttä ja tämä on halpa uusia jos alkaa vuotamaan.

      • hengissä.selviää

        Vanhassa Rukan sadeasussa kastuu sisäpuolelta vaikka vain paikoillaan istuisi. Kukaan, joka on uudempia hengittäviä asuja kerran käyttänyt, ei Rukkaan palaa kuin suoja-asuna syksyllä pohjaa pestessä. 70-luvulla käytiin sen ajan asuissa maailman äärissä, nykyään se tehdään huomattavasti mukavammin.


      • hengissä.selviää kirjoitti:

        Vanhassa Rukan sadeasussa kastuu sisäpuolelta vaikka vain paikoillaan istuisi. Kukaan, joka on uudempia hengittäviä asuja kerran käyttänyt, ei Rukkaan palaa kuin suoja-asuna syksyllä pohjaa pestessä. 70-luvulla käytiin sen ajan asuissa maailman äärissä, nykyään se tehdään huomattavasti mukavammin.

        Mulla ei kyllä ole tuollaista kokemusta. Käytän itse Rukan sadeasua kun sataa. Mulla on myös kalvollinen kuoritakki, mutta koska kalvovaatteet kuivuu hitaammin kuin kuminen asu, niin mieluummin teen näin.


      • Aika lailla samoilla linjoilla. Tänä kesänä panin kerran Rukan sadetakin päälle, yleensä tavallinen ulkoilutakki on riittänyt. Tärkeimmäksi varustautumiseksi sateeseen olen todennut hansikkaat. Joko useampi pari fleece-hanskoja, joista voi heittää märän parin sivuun ja ottaa kuivat käteen tai sitten neopreenihanskat.


      • R33BlueEyes

        Kesällä sekä HH:n offshore housut että Marinepoolin purjehdustakki feilasivat n. 3 h kovan sateen jälkeen. Onneksi olin ostanut Rukan henkselisadehousut mukaan ja olinkin näkevinäni kaikilla isojen veneiden kippareilla kunnollisen sadeasun kun vastaan tulivat. Rukalla tuntuu vaan kehitys pysähtyneen. Menin Etolaan ostamaan Rukan sadetakkia, mutta päädyinkin Tretornin takkiin. Tretornissa kaikki oli järeämpää (taskut, napit jne) ja huppu oli paljon parempi.


      • nykyaikaan

        En todellakaan kaipauksella muistele aikoja ennen hengittäviä sadeasuja. Kun vettä kaadettiin saavilla päälle, oli toki parempi, että oli edes se Rukka tai sen aikainen henkkalloyd päällä, mutta vähintään kosteana ellei aivan märkänä siellä sisällä oli. Sadesäästä ja roiskeista ei goreen vaihdon jälkeen ollut ongelmaa. Goreasu oli myös painoltaan murto-osa aiemmasta ja samassa suhteessa notkeampi, siis kertakaikkiaan parempi.


    • Zen.K

      Minulla on Muston BR2-housut, mutta takkina on ollut milloin mikäkin halpa-alesta hankittu kuoritakki. Tärkeintä on, että ahteri pysyy kuivana kun joutuu märällä penkillä istumaan, takki kyllä pitää vettä vaikkei olisi kovin kummoinen.

      Perinteistä sadeasuakin olen kokeillut, mutta yksi purjeennosto aiheuttaa jo sen verran pahan hikoilun että takin sisäpuolella on enemmän kosteutta kuin ulkopuolella sateessa.

    • 36ft

      Pari vuotta Br1 takki ja housut. Hyvin ovat toimineet normaaliolosuhteissa. Monesti tekninen alusasu alla ja sään mukaan lisää kerroksia lämmintä. Sateella Rukan oikea sadeasut.
      Heinäkuussa pärjäsi tänä vuonna ihan shortseilla ja T-paidalla.
      Toukokussa saa olla kunnon haalarit... Ainakin täällä päin...

      • tiedoksi.käyttäjille

        Musto on perinteisesti hoitanut "after salen" mallikkaasti. Ulkomaisten keskustelupalstojen mukaan Musto jatkaa samalla tavalla HPX ja MPX -malliensa suhteen, melkein ikuisella takuulla. Mutta BR:t ovat huonommassa asemassa, valmistaja pitää niille parin vuoden käyttöikää kohtuullisena.


      • vaatteet

        Ok, kyllä se valinta on nyt MPX, hiukan kallis kertahankinta, mutta toivottavasti pidemmänpäälle kestävä, ja ennenkaikkea mukava ja toimiva.


    • FF31
      • Halvalla? Lähes 600 euroa (ja tulikohan vielä postikulut päälle, en katsonut).

        No, kukin käyttää rahansa miten haluaa :)


      • R33BlueEyes

        Onko kokemuksia tuosta nettikaupasta?


    • Aitoduuniasu

      Jäisanomatta noista työasuista että niitähän tehdään myös merelle, satamiin ym koviin olosuhteisiin. Joku kysyi onko huppua ym. ja voin kertoa että kaikki herkut löytyy mutta ei ne halpoja ole. Ettei vaan ollut saumoilla vähän kovempi takuukin.

    • seppomartti

      En ole työasuja koskaan käyttänyt mutta yksi ero ulkoiluasuissa, Rukan goretexeissä ja Erätukun kuoriasuissa on, minkä vuoksi ne eivät sovelle varsinaiseksi purjehdusasuksi. Metalliset vetoketjut hapettuvat suolavedessä liikkumattomksi, vaikka yrittäisi muistaa huuhdella makealla reissun jälkeen..Muitakin heikkouksia on.

      • Pysytään.asiassa.please

        Taas asia, jolla voi olla merkitystä pallonkiertäjälle muttei Itämerellä liikkuvalle suomalaispurjehtijoiden valtavirtaan kuuluvalle. Ei täällä ole vesi niin suolaista eikä sitä päädy niin paljoa vetoketjuihin, että vaikuttaisi.


      • seppomartti
        Pysytään.asiassa.please kirjoitti:

        Taas asia, jolla voi olla merkitystä pallonkiertäjälle muttei Itämerellä liikkuvalle suomalaispurjehtijoiden valtavirtaan kuuluvalle. Ei täällä ole vesi niin suolaista eikä sitä päädy niin paljoa vetoketjuihin, että vaikuttaisi.

        Jos purjehtii kuivana niin ei tarvitse aloittajan pyytämiä ohjeita purjehdusasusta satunnaiseen avomeripurjehdukseen.
        Itämeren vesi ruostuttaa nepparit ja vetoketjut sitten kun kastut


      • seppomartti kirjoitti:

        Jos purjehtii kuivana niin ei tarvitse aloittajan pyytämiä ohjeita purjehdusasusta satunnaiseen avomeripurjehdukseen.
        Itämeren vesi ruostuttaa nepparit ja vetoketjut sitten kun kastut

        Komppaan kyllä tuota äskeistä kommentoijaa. Seppomartti, toki arvostan kokemustasi "isoilta vesiltä" ja niistä on mielenkiintoista lukea, mutta minäkin väitän, että Itämeren vähäsuolainen vesi ei aiheuta ongelmaa vaatteiden metalliosille. Ehkä aiheuttaisi, jos päätyisi toistuvasti uimaan niissä vaatteissa, mutta roiskevesi ei ole ongelma.


      • seppomartti
        10-14 kirjoitti:

        Komppaan kyllä tuota äskeistä kommentoijaa. Seppomartti, toki arvostan kokemustasi "isoilta vesiltä" ja niistä on mielenkiintoista lukea, mutta minäkin väitän, että Itämeren vähäsuolainen vesi ei aiheuta ongelmaa vaatteiden metalliosille. Ehkä aiheuttaisi, jos päätyisi toistuvasti uimaan niissä vaatteissa, mutta roiskevesi ei ole ongelma.

        Saat pitää mielipiteesi ja kuteesi. Omani kokemukseni perustuu aikaan, jolloin Itämeren kortti kului puhki ja vetskarit hapettui.


      • avomerelläkastuu
        seppomartti kirjoitti:

        Saat pitää mielipiteesi ja kuteesi. Omani kokemukseni perustuu aikaan, jolloin Itämeren kortti kului puhki ja vetskarit hapettui.

        On samoja kokemuksia, että varsinkin halvempien ulkoilu/purjehdusvaatteiden metalliosat ovat ongelma myös Itämerellä. Esim. lippikseni solki on lyhyessä ajassa ruostunut ja sotkenut ympäröivän kankaan. Onneksi takkien vetskarit taitavat useimmiten olla muovisia. Avomerellä varusteet kyllä kastuvat ja kuivausmahdollisuudet ovat toisinaan (=usein) huonot, vaikka ei harrastaisikaan 10-14 mainitsemaa vaateissa uimisia.
        Jos purjehtii enimmäkseen saaristossa ja vain satunnaisesti tekee Itämeren ylityksiä, kalliisiin Mustoihin tms avomerelle tarkoitettuihin varusteisiin on turha satsata. Halvemmilla pärjää.


      • LH---

        Joo, halvemmilla parjaa. Mutta pahemmassa sateessa - vaikka keli ei muuten myrskya muistuttaisikaan - olo on kunnon vaatteissa niin paljon mukavampi.

        Itse komppaan myos tuota ruostumista, halvemmat metalliosat tuppaavat ruostumaan liian helposti - jopa Itamerella.


      • avomerelläkastuu kirjoitti:

        On samoja kokemuksia, että varsinkin halvempien ulkoilu/purjehdusvaatteiden metalliosat ovat ongelma myös Itämerellä. Esim. lippikseni solki on lyhyessä ajassa ruostunut ja sotkenut ympäröivän kankaan. Onneksi takkien vetskarit taitavat useimmiten olla muovisia. Avomerellä varusteet kyllä kastuvat ja kuivausmahdollisuudet ovat toisinaan (=usein) huonot, vaikka ei harrastaisikaan 10-14 mainitsemaa vaateissa uimisia.
        Jos purjehtii enimmäkseen saaristossa ja vain satunnaisesti tekee Itämeren ylityksiä, kalliisiin Mustoihin tms avomerelle tarkoitettuihin varusteisiin on turha satsata. Halvemmilla pärjää.

        Aloittajan kuvaus omasta veneilystään vastasi tuon "halvemmilla pärjää" arviosi kriteereitä, joten siinä vastaus hänelle.
        Omassa repertuaarissa on joka vuosi 4-6 Suomenlahden ylitystä ja silloin tällöin, ei vuosittain, jokin Ahvenanmeren ylitys tai Gotlannin reissu tai vastaava. Ei ole vielä ikinä tullut sellaista tunnetta, että pitäisi olla jokin "oikea purjehdusasu". Ei avomerelle viitsi edes lähteä sellaiseen keliin, jossa olisi kovinkaan todennäköistä saada suolavettä päälleen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      75
      1901
    2. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      332
      1488
    3. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      73
      1473
    4. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      39
      1450
    5. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      64
      1105
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      132
      878
    7. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      148
      829
    8. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      808
    9. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      78
      782
    10. Et uskaltaisi kuitenkaan nähdä enää

      Niin mitäpä sitä enää vatkaamaan.
      Ikävä
      52
      781
    Aihe