Communicating vessels suomeksi

yhdendatud_anumad

Tietääkö kukaan, mitä "communicating vessels", "kommunicerande kärl", "kommunizierende Röhren", "сообщающиеся сосуды", on suomeksi? Siis alhaalta yhteydessä toisiinsa olevat erilaiset astiat tai putket, jotka täyttyvät aina samalle tasolle nesteellä. Perusfysiikkaa, tai mitä lie mekaniikkaa. Minä en löytänyt tai osannut etsiä netistä.

Kiitos etukäteen!

5

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfghjk

      Vessel on suomeksi laiva ja kommunikointi on keskustelemista. Kyseessä ovat siis keskustelevat laivat.

      Nojoo. googleta yhtyvät astiat.

      • Vha_pieru

        Toimin päällikkönä 9-metrisessä huvialuksessa, jossa on kommunikaatiovälineenä meri-VHF-puhelin. Olen viimeksi pari vuotta sitten kokeillut laitteen toimivuutta ottamalla puheyhteyden veneilijäkaverini vastaavaan värkkiin, jolloin voitiin todellakin puhua ilmiöstä nimeltä ”communicating vessels”. Sitä ennen käytin laitteen lähetinpuolta edellisen kerran kesällä 2002 palatessani Tallinnasta Suomenlinnaan, silloin vielä pakolliseen passintarkastukseen ja tulliselvitykseen. Hyvä tapa kuulemma velvoitti ilmoittamaan laituriin saapumisesta radiopuhelimella puolisen tuntia etukäteen.

        Varsin vähäiselle käytölle jäänyt kapistus siis, mutta yhtä kaikki saattaa olla joskus hätätilanteessa arvokaskin apu!


    • Pueril

      Yhtyvät astiat?

      Siis vahvempi ja heikompi astiako ovat yhdynnässä?

    • sdfghj

      Ei kun siis laivat nussii.

    • Vha_pieru

      Opiskelin keskikoulun ja lukion fysiikkani noin puoli vuosisataa sitten, 1960-luvulla. Lukion oppimateriaalina olivat Pentti Kattaisen tunnetut ja laajalti käytetyt oppikirjat. Sekä suullisessa opetuksessa että oppimateriaalissa puhuttiin ”yhtyvistä astioista”. En oikein jaksa uskoa, että termi olisi miksikään muuttunut.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2525
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1605
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      108
      1376
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe