Uneni merkitys?

Uneksia1994

Hei kaikki.

Olen jo pitkään miettinyt että mitä unet ovat ja miksi näemme tiettyjä unia ja mitä ne kertovat meistä.

Viime yönä näin unta jossa minä ja perheeni käveltiin lumisella tiellä kohti vanhempieni ystävien mökkiä. Käveltyämme hetken matkaa näimme ensin kettu perheen ja sitten tien toisella puolella ilves perheen. Tämän jälkeen jatkoimme matkaa ja saavuimme mökille. Uni loppui tähän.

Yön toinen uni oli hieman erikoisempi. Olin yhä huoneessani. Taloni on kaksikerroksinen, mutta unessani minusta tuntui, että oli paljon korkeammalla. Muistan unestani vain tämän tunteen. Ja kun heräsin minulla oli yhä sama tunne siitä että olisin yhä korkealla jonkin talon ylimmässä huoneistossa.

Viimeinen uneni oli kaikista epämielyttävin. Tässä unessa taistelin ihmisen kokoisia herhiläisiä vastaan. Muistan että herhiläiset osasivat puhua ja että ne olivat älykkäitä. lopuksi sovimme kaksintaistelun mutta heräsin ennen kuin se tapahtui.

Nämä unet saivat minut miettimään mikä niiden merkitys oli ja miksi jotkin unet kuten tämä joka antoi minulle tunteen että olisin korkealla talossa, miksi tälläiset unet antavat toden tuntuisen tunteen?

8

126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 54hl643

Valvetilassa tapahtuvaa tulevaisuuteen kohdistuvaa simulointia sanotaan kuvitteluksi.

Yleensä kuvittelu kohdentuu johonkin mieltä askarruttavaan aiheeseen. Näin unissakin. Simulointi kumpuaa aivojen sisällöstä.

• Uneksia1995

Olen tietoinen siitä että unet ovat jo olemassaa olevan tiedon muokattuja muotoja. Ja että ne ovat simulaatioita jotka auttavat ihmisiä kokemaan uhkia ilman todellista vaaraa.

• Tohtorisetä

Vuosia sitten lueskelin jotain suomalaista unidetaljikirjaa, ei siis vielä tieteellistä. Kettu- ja ilvesperhe voivat tulla vaikka naapurien nimistä Repo ja Hämäläinen. Lumellakin voi olla "merkitys", siis henkilökohtainen, mutta melko tavallinen assosiaatio mielessä, siis aivoston hermoverkossa.

Korkealla olo voi merkitä kallista taloa, haastavaa työtä tms. Tuntuu herättyäkin, koska kyseinen aistimusalue aivoissa on assosiatiivisesti juuri aktivoitunut

Herhiläishumanoidi voi liittyä johonkin samanoloiseen ihmiskontaktiin tai sitten hissiin, jossa oli Herlinin yhtiön kilpi ja sekavat valintanapit.

• No tiede ei ainakaan tiedä mikä niiden merkitys on.

Tässä on oma hypoteesini: Koska aivoja ei voi sammuttaa elämän missään vaiheessa,
      ne ovat käynnissä myös silloin, kun lepäämme - nukumme.
      Nukkuessamme aivomme eivät saa mitään ulkoista dataa, päinvastoin kuin hereillä
      ollessamme näemme, kuulemme, maistamme, tunnemme ja pari muuta.
      Siksi ne käyvät vapaakäynnillä, ottaen asioita ns. pitkästä muistista lyhyeen
      prosessointia varten. (Unet eivät tee toisinpäin, valveilla olo tekee).
      Tällä prosessoinnilla ei ole samanlaista aistien ohjausta, kuin valveilla ollessa, joten
      tulos on mitä sattuu. You want a box of chocolates? You never know what you get

• Pahoittelut hieman pragmaattisesta vastauksesta kysymykseen, jolla on romanttisempiakin tulkintoja

• unikirjajee

Lainaa kirjastosta unikirja. Sieltä pitäis löytyä varmaan jotain.

• Ei-kannata

Ainakin omalle kohdalleni osuneet kirjat ovat olleet roskaa.

• Tohtorisetä
        Ei-kannata kirjoitti:

Ainakin omalle kohdalleni osuneet kirjat ovat olleet roskaa.

Kun kyseessä ovat itseen kohdistuvan tietoisuuden kysymykset - esim hypnoosissa, psykoanalyysissa ja unien tulkinnassa - , osalla ihmisistä tietoisuuden torjunta on jopa äärimmäisen voimakas. Tällöin on parasta pitäytyä urheiluruudussa ja pörssiuutisissa. Tai horoskoopissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2431
    2. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      389
      1964
    3. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      138
      1654
    4. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      109
      1457
    5. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      14
      1351
    6. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      0
      1052
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      21
      993
    8. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      65
      878
    9. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      63
      855
    10. Mitä todennäköisimmin teette kun

tapaat hänet seuraavan kerran?
      Ikävä
      43
      802
    Aihe