>>
Saako sinun kudoksiasi tutkia lääkekehityksen nimissä? – Pian sitä ei ehkä edes kysytä
>>
http://yle.fi/uutiset/3-9196050
Tutkijat toivovat, että mahdollisimman moni antaisi näytteensä ja terveystietonsa tutkimuskäyttöön biopankkeihin ja sitä myötä lääkeyhtiöille.
Valmisteilla on lakimuutos, missä yksi mahdollisuus on se, että ihmisiltä ei erikseen kysytä saako heidän näytteitään käyttää esimerkiksi lääketutkimuksissa. Potilaan oletetaan suostuvan, ellei sitä aktiivisesti erikseen kiellä (ns. oletettu suostumus).
Annatko sinä suostumuksesi?
Biopankit - pian ei edes kysytä!
11
162
Vastaukset
- TietenkinAnnan
Kyllä. Miksi en antaisi?
- pitää_miettiä_vielä
No, siinäpä kysymys, miksi ei?
- fragile_x
Kyse on harhauttamisesta, kudoksiasi käytetään perinnöllisyyden tutkimuksiin.
- kasvakaaaikuisiksi
Tottakai. Miksi ihmeessä ei? Kysymys niille jotka eivät haluaisi antaa lupaa: te ette sitten varmaan halua myöskään hyödyntää modernia lääketiedettä joka on hyötynyt tällaisesta tutkimuksesta? Ehei, vaan pikkulapsen lailla olette kahmimassa kaiken edun itsellenne mutta ette olisi valmiit itse olemaan hyödyksi lääketieteelle. Lapsellita.
- juu_ei
Mikä siinä kysymisessä on niin vaikeaa?
Pelätäänkö, että ihmiset eivät anna lupaa mietittyään asiaa toisenkin kerran? - tarkka_seuranta
Minkälaisen leiman ja mihinkä seurantaan joutuu, jos saa ns. 'pahan' geenin leiman?
- Taustatutkimusta
Vaikka ne näytteet ja tiedot löytyis jo Biopankeista niin jos muuttaa mielensä niin käsittääkseni ihmisellä on lain mukaan aina myös oikeus kieltää omien näytteidensä käyttäminen tutkimuksessa ja oikeus saada tietää minkälaisiin tutkimuksiin omia näytteitä käytetään 🤔 Toi luvankysyminen liittyy vaan näytteiden säilyttämiseen biopankissa
- Anonyymi
Genomitietorekisteri tulee..
- Anonyymi
Asia taas ajankohtainen. Genomitietorekisteri tulee.
- Anonyymi
Tämä edellyttäisi sitä, että kaikki näin saatava tieto olisi julkista, ja kaikkien ilmaiseksi saatavilla ja käytettävissä.
Ei muuten. - Anonyymi
Kuinka todennäköisesti geenitietoa on käytetty väärin vaikka biologisten aseiden valmistamiseen? Täsmäase tiettyä ihmisryhmää kohti mahdollista tehdä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059