FYI: Ihmisen tietoisuuden sijainti aivoissa

Ultron

Tiede on saanut selville missä tietoisuus sijaitsee ihmisen aivoissa:

https://www.engadget.com/2016/11/08/scientists-think-this-is-where-your-consciousness-lives/

Tämä merkitsee askelta tietoisuuden ymmärtämiseksi ja synteettisen tietoisuuden luomiseksi.

Molemmat murentavat niitä subjektiivisia uskomuksia, että tietoisuus edellyttäisi jonkin jumaluuden olemassaoloa.

Pseudotieteellisellä kreationismilla ei tietenkään ollut mitään kontribuutiota tähänkään merkittävään tieteelliseen tutkimustulokseen.

24

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Knark5

      "Jos Jumala ei olisi jne." - Mark5

      "Epigenetiikka selittää jne." - ROT

      "Joko homouden paikka löytyi, ehhehheh?" - jyri

    • "Tiede on saanut selville missä tietoisuus sijaitsee ihmisen aivoissa"

      Otsikoisin tuon ennemmin että mitä osia tietoisuus (tai uskovaisversiona sielu) ainakin vaatii toimiakseen.

      Mainitut paikat siis:

      "Consciousness has traditionally been defined by two criteria: arousal and awareness. Arousal has already been traced to the brainstem, the primitive part of our brains which handles our most basic functions like breathing and regulating the sleep/wake cycle. Awareness on the other hand has been a bit trickier to pin down. Turns out, however, awareness resides there too."
      ...
      "The researchers quickly zeroed in on one region: the rostral dorsolateral pontine tegmentum."
      ...
      "So yeah, this is potentially the seat of human consciousness. But it isn't solely responsible."
      ...
      "The team discovered a pair of regions in the frontal cortex that connect directly to the rostral dorsolateral pontine tegmentum: one in the left, ventral, anterior insula (AI), the other in the pregenual anterior cingulate cortex (pACC). A separate fMRI survey of 45 healthy patients confirmed that this neural pathway was not an aberration."

      Aiemmin uutisoitu tietoisuuden "off-kytkin" näyttää olleen ainakin jossain määrin yksilöllinen yhdelle tutkitulle potilaalle mutta liittyy kuitenkin muillakin tietoisuuden toimintaan:

      "Francis Crick (of Watson and Crick fame) spent much of his career pushing for continued study of the claustrum, which he believed was the seat of consciousness. We now know that’s not true — people can be quite conscious with their claustrum partially or entirely destroyed."

      "They found that patients with claustrum lesions have an increased duration, but not frequency, of losing consciousness — showing that the claustrum may be related to regaining, but not ending, the state of active consciousness."

      http://www.extremetech.com/extreme/218574-the-brains-on-off-switch-for-human-consciousness-is-even-more-intriguing-than-we-thought

      Pitää jossain välissä tutkailla miten nuo osuvat Michael Grazianon teorisoimiin sijainteihin.

      • muutan

        Eikö uuo yhden kohdan väitteet ole jo ammuttu alas, viimeistään sen ranskalaisen miehen takia.


      • tieteenharrastaja

        Kerrankin täysin samaa mieltä:

        "Otsikoisin tuon ennemmin että mitä osia tietoisuus (tai uskovaisversiona sielu) ainakin vaatii toimiakseen."

        Itse en tosin juuri käytä sanaa sielu.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Kerrankin täysin samaa mieltä:

        "Otsikoisin tuon ennemmin että mitä osia tietoisuus (tai uskovaisversiona sielu) ainakin vaatii toimiakseen."

        Itse en tosin juuri käytä sanaa sielu.

        "Sielu" kandee noteerata.

        Matt. 10:28 Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.


      • uni1000
        yurki1000js kirjoitti:

        "Sielu" kandee noteerata.

        Matt. 10:28 Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.

        olipas tieteellistä


    • Nyt tiedän missä tietoisuus sijaitsee: "the rostral dorsolateral pontine tegmentum" !

      • Kekek. Kuulit väärin. Kyseessä on "pontiff" :D:D:D

        "It's Official! Pope Francis reveals plans for 'One World Religion' (2016)"

        https://www.youtube.com/watch?v=07dPzM5q43c

        Mitä tähän muuta voi sanoa kuin...

        !!! IHMEELLINEN EVOLUUTIO !!!


    • FAKTAT:
      - Tiede ei kumoa Luojaa, koska Luoja on tiedon lähde.
      - Kaikki luomakunnassa todistaa luomisen ja lankeemuksen historiallisuudet.

      • Kretiini-on-idiootti

        Todelliset faktat:
        - Miten olematonta, kuten kuviteltua Luojaasi voi kumota? Ei tarvitse kumota, kun ei ole olemassakaan.

        - Kuvitteleemasi luomakuntaa ei ole olemassakaan. On vain meitä ympäröivä todellisuus ja aiemmin sieltä ei löydy mitään objektiivisia todisteita Raamatun tarinoille, jotka ovat sepitettyjä satuja.


      • OletSairasLuuseri

        Jälkeenjäänyt sairas kretu olet ja muuksi et muutu. Elät ja kuolet säälittävästi, tule takaisin kun sinulla on jotain täheellistä asiaa.


      • OletSairasLuuseri kirjoitti:

        Jälkeenjäänyt sairas kretu olet ja muuksi et muutu. Elät ja kuolet säälittävästi, tule takaisin kun sinulla on jotain täheellistä asiaa.

        OPPIA TÄSTÄ

        1.Korinttolaiskirje:
        1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
        1:20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
        1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
        1:23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
        2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
        3:19 Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa"


      • MuistaneLääkkeesi
        yurki1000js kirjoitti:

        OPPIA TÄSTÄ

        1.Korinttolaiskirje:
        1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
        1:20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
        1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
        1:23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
        2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
        3:19 Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa"

        Edelleen yhtä hullu ja tyhmä. Pelottavaa että tuollaisia on avohoidossa


      • MuistaneLääkkeesi kirjoitti:

        Edelleen yhtä hullu ja tyhmä. Pelottavaa että tuollaisia on avohoidossa

        hui


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe