Mitä tarkoittaa pailakka

0100100

Laualussa puhutaan peltisestä pailakasta.

10

6965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bailalaikka

      Pailakka on kesyttämätön (uros)poro.
      Sen niminen puukko on Marttiinilla. Olisko runollisesti niinkuin peltiä. Poromiehen villi metallinen seuralainen.
      Tai pellistä väsätty balalaikka -soitin, ääntäminen oikaistuna. Bailaamisen esiaste.

      • Niin siis, peltipailakka on moottorikelkka, mutta itse oletin kysyjän tuon tietävän, ihmettelevän vaan, mistä pailakka on lähtöisin.


      • 0100100
        Kollimaattori kirjoitti:

        Niin siis, peltipailakka on moottorikelkka, mutta itse oletin kysyjän tuon tietävän, ihmettelevän vaan, mistä pailakka on lähtöisin.

        Kiitoksia.

        Tuosta kysymys juontui.
        https://www.youtube.com/watch?v=iloS46hrOU0


      • Anonyymi

        Mootorikelka jolla korvattu ajoporo


      • Anonyymi

      • Väittäisin, että pailakka on nimenomaan kesytetty ajoporo; ei se muuten tottele mitään, ei sitä ohjasta itse rietaskaan.


      • Anonyymi
        Borgepeäskä kirjoitti:

        Väittäisin, että pailakka on nimenomaan kesytetty ajoporo; ei se muuten tottele mitään, ei sitä ohjasta itse rietaskaan.

        Jaa, eikös se pailakka ole kuohittu eli "purtu" urosporo, jota ei ole taamottu eli ei kesytetty.

        Härkä on taas kuohittu eli "purtu" urosporo, joka on myös taamottu eli kesytetty.

        Tosin nuoret poromiehet kutsuvat pailakkaakin häräksi??


    • Anonyymi

      Autoakin sanotaan peltilehmäksi, koska se on korvannut lehmän. Ennen nimittäin (urospuoliset) lehmät vetivät kärryjä, joilla mentiin Turun markkinoille.

      • Anonyymi

        Eiköhän se peltilehmä- nimitys tule siitä, että auto on verottajalle erittäin hyvä lypsylehmä.
        Myöskin jotkut autoilijat hoitavat ja hoivaavat peltilehmäänsä yhtä hyvin kuin karjakko parasta lehmäänsä


      • Anonyymi

        Nimitys taitaa olla ajalta, jolloin autoa palvottiin kuin pyhää lehmää. Putsattiin ja puunattiin nöyränä jos sellainen ilmestyi omalle pihalle. Toisaalta peltilehmälle haluttiin antaa vapaus kulkea ja oleskella rajattomasti missä tahansa.

        Suuresta kunnioituksesta peltilehmää kohtaan esim. Helsinkiin teetettiin Smith-Polvisen liikennesuunnitelma, joka toteutuessaan olisi jyrännyt kaupungin totaalisesti alleen moottoriteineen ja ramppeineen - pyhän peltilehmän nimissä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe