Tätä olen epäillyt jo monta vuotta, että leipävilja aiheuttaa elimistössä monioireisen tulehduksen ja haittaa myös hermoston toimintaa, vaikka sitä ei ole tuossa tutkimuksessa ilmeisesti todettu.
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-2000001954936.html
"Tuoreessa saksalaistutkimuksessa havaittiin, että ATI:t voivat laukaista suolistossa myös tulehduksen, joka leviää muualle kehoon, kuten imusolmukkeisiin, munuaisiin ja aivoihin. Joidenkin tutkimusten mukaan ATI:t voisivat myös pahentaa tulehduksellisten sairauksien, kuten ekseeman, oireita.
– Vielä ei tiedetä hyvin, miksi näin tapahtuu. Mekanismi liittyy siihen, että ATI:t voivat vaikuttaa immuunijärjestelmään, sisätautiopin tohtori Anton Bilchik sanoo Prevention-julkaisulle.
ATI-herkkyyden yleisyyttä ei tiedetä, mutta asiantuntijoiden mukaan se on todennäköisesti paljon luultua tavallisempaa.
ATI-herkkyyttä ei voi todentaa millään testillä. Ainoa keino on kokeilla ruokavaliolla. Käytännössä ATI-proteiinia on kaikissa gluteenipitoisissa viljoissa, eli vehnässä, rukiissa ja ohrassa."
vilja syypää tulehdukseen
3
132
Vastaukset
- hölynpölyä_
Et sitten ole kuullut koskaan keliakiasta. Sitä on ollut jo iät ja ajat ja siitä voi kyllä myös parantua.
Ihan turhaa vouhottamista taas jonkun aineen vaaroista. On tainnut sulla levitä jo sinne aivoihin.
Lopeta nyt hitossa sitten leivän syömien ja samalla urputus.
Se mikä luulosairaus sulla on ei koske kaikkia , vaan itsees.
Onkin tosi hyvät sämpylät tulossa Sikke Sumarin ohjeella, sitä ootellessa ruisleipää ja päälle lohta, kananmunaa ja majoneesiä.
Kohta 50 vuotta olen leipää purrut ja lapsilleni syöttänyt eikä ole vielä viikatemiestä näkynyt.- suupannaan
Oli tuossa Iltiksen jutussa mainittu myös keliakia yhtenä vatsavaivojen aiheuttajana, mutta tämä ATI-proteiinin aiheuttama tulehdusoire on kaiketi täysin uusi havainto lääketieteen saralla, sillä tuskin ne on sitä kokonaan sepittäneet.
Minulla itselläni kuitenkin pelkästään vain omakohtaisia kokemuksia.
- klkloioi
keliaka testi negatiiviset koepalat negatiivist viljoja ei voi syödä jos puulan syöt alkaa pistään kylkeen, jos syöt leivän niin pierettää ihan samall laialla kuin pullankin kera
miss vika
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1931382
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138903- 85862
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?52771- 51758
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t253647Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä321616Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,7595Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55589- 53584