10 % vai 10 %:n

10vai10

Olet nyt samassa ryhmässä 10 % käyttäjien kanssa
vai
Olet nyt samassa ryhmässä 10 %:n käyttäjien kanssa

Kumpi on oikein?

10

526

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Analysoija

Minusta ei kumpikaan tee asiaa selväksi tai on suorastaan kielenvastainen. Sanoisin "Olet nyt samassa ryhmässä kuin 10 % [tai "kymmenesosa"] käyttäjistä".

• Ei nyt sentään kielenvastainen – kielen normien vastainen kyllä. ”Olla sinä nyt in sama ryhmä kuin 10% käyttäjä” olisi kielenvastainen, siis sellainen, jota suomea äidinkielenään puhuva ei tuota kuin pelleilläkseen.

Totta on, että kanssa-sanaa ei pitäisi käyttää niin kuin sitä tässä käytetään, mutta sellainen käyttö on varsin tavallista. Kielitoimiston sanakirjan mukaan kanssa-sanaa käytetään ”ilmaisemassa kahden tasaveroisesti rinnasteisen tekijän suhdetta”; muunlainen käyttö on vierasvoittoista tai arkista.

Totta on sekin, että ”10 % käyttäjien” on väärin, eikä kirjoitusasu ”10 %:n käyttäjien” parantaisi tilannetta. Ilmaus ”käyttäjien 10 %:n” olisi muodollisesti oikein, mutta ei fiksu.

Paras muotoilu kai olisi ”Olet nyt ryhmässä, johon kuuluu 10 % käyttäjistä.” Ilmaus 10 % sisältää, ellei muuta esitetä, sellaisen ajatuksen, että osuus on esitetty puolen prosenttiyksikön tarkkuudella eli todellinen osuus on välillä 9,5 % ... 10,5 %. Sen sijaan ”kymmenesosa” sisältäisi pienemmän tarkkuuden, joskin on vaikea sanoa millaisen.

• alle.100

Minä olisin kirjoittanut 10:n prosentin kanssa.

• Analysoija

Mitä sinä sitten niiden prosenttien tai kymmenen prosentin käyttäjien kanssa teet?

Eli on pyrittävä loogiseen rakenteeseen.

• Analysoija2
        Analysoija kirjoitti:

Mitä sinä sitten niiden prosenttien tai kymmenen prosentin käyttäjien kanssa teet?

Eli on pyrittävä loogiseen rakenteeseen.

Hänhän kertoi, että olisi kirjoittanut 10:n prosentin kanssa. Hän ei kertonut, mitä olisi heidän kanssaan kirjoittanut.

• Analysoija
        Analysoija2 kirjoitti:

Hänhän kertoi, että olisi kirjoittanut 10:n prosentin kanssa. Hän ei kertonut, mitä olisi heidän kanssaan kirjoittanut.

Missä kertoi?

• Analysoija
        Analysoija kirjoitti:

Missä kertoi?

Niinpä tosiaan näkyy kertoneen. Valitan hätäisestä lueskelusta johtunutta huomaamattomuuttani.

• sdfghjkl.srdytg

Oikea vastaus on luonnollisesti:
      Olen nyt samassa ryhmässä kymmenprosenttista käyttävien kanssa.

• Sin onko "10 %" joku nimitys uudelle muotihuumeelle? Tässä tapauksessa toinen olisi oikein.

• maisterimatemaatikko

Prosentin määritelmä on sadasosa. Siten

"Olet nyt samassa ryhmässä 10 % käyttäjien kanssa "
      tarkoittaa
      "Olet nyt samassa ryhmässä 0,1 käyttäjien kanssa "
      kun taas
      "Olet nyt samassa ryhmässä 10 %:n käyttäjien kanssa"
      tarkoittaa
      "Olet nyt samassa ryhmässä 0,1:n käyttäjien kanssa"

Eli aina tulisi määritellä mistä luvusta tuo prosenttiosuus lasketaan. Ei nuo lauseet kovinkaan järkeviltä kuulosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3553
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2389
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      35
      2218
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      1997
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1552
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1429
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1282
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      259
      1230
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1205
    10. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1189
    Aihe