Työttömyysturva lopetetaan

LoisintaLoputtava

Viimeinkin pummituet päättyvät. Tuen saaminen edellyttäisi jatkossa ”osallistumista yhteisön toimintaan”, hallituksen asettama tutkijaryhmä ehdottaa. Se voi tarkoittaa esimerkiksi vapaaehtoistyötä.

Viranomaiset eivät enää yrittäisi pakottaa työttömiä erilaisiin ”aktivointitoimenpiteisiin” sanktioiden uhalla, vaan työttömät ehdottaisivat viranomaisille itse toimintaa, johon he haluaisivat osallistua.

Työttömän pitää osoittaa, että hän ansaitsee tuet. Tässä mallissa ei ole varsinaisia sanktioita, vaan osallistuminen on ehto koko tuen saamiselle.

Työtön sopisi itselleen sopivasta ”osallistumistoiminnasta” sosiaalityöntekijän kanssa.

97

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työtöntyömies

      Minkätakia toisille sitten maksetaan työstä palkkaa ja toisille ei? Se ei voi mennä niin. Eikö kaikki työ ole yhtä arvokasta.

      • Eliittipummityöttömät

        Kela maksaa työttömille palkkaa oleskelusta. Se on vääryys. Vain eliittityöttömät saavat palkkaa olemassaolostaan ja työtä tekevät eivät saa Kelapalkkaa.
        Olet oikeassa, että se ei voi mennä niin.


      • MaataMädätetään

        Nyt toiset saavat työstään palkkaa, jotkut työttömyydestään runsaat ansiosidonnaiset, mutta osalle työtä tekevistä ei makseta mitään, vaan työn tekeminen on heille ehto saada työttömyystukensa.

        Hirmuhallituksen suunnitteluissa on systeemi, jossa edellisen tilanteen lisäksi myös vapaaehtoistyö eriarvoistettaisiin; jotkut eivät saisi ilmaistyöstään rahallista korvausta, mutta jotkut saisivat. Saadakseen ilmaistyöstään korvausta työntekijän pitää olla työtön!? Vai onko hirmuhallituksen tarkoitus, että kaikki vapaaehtoistyötä tekevät ja ilmaistyötä pakon ajamana tekevät saavat ilmaistyöstään rahaa meiltä veronmaksajilta? Siinäpä moni varakas rouva mielellään lähtee lisätienesteihin, kun on tähän asti tehnyt jotain hyväntekeväisyyttä ihan vain tuodakseen sisältöä omaan elämäänsä. Tämäkö on kansan etu? Tuhotaan vapaaehtoisuuden periaate ja tehdään toisten auttamisesta kauppatavaraa?


      • metallimies76
        MaataMädätetään kirjoitti:

        Nyt toiset saavat työstään palkkaa, jotkut työttömyydestään runsaat ansiosidonnaiset, mutta osalle työtä tekevistä ei makseta mitään, vaan työn tekeminen on heille ehto saada työttömyystukensa.

        Hirmuhallituksen suunnitteluissa on systeemi, jossa edellisen tilanteen lisäksi myös vapaaehtoistyö eriarvoistettaisiin; jotkut eivät saisi ilmaistyöstään rahallista korvausta, mutta jotkut saisivat. Saadakseen ilmaistyöstään korvausta työntekijän pitää olla työtön!? Vai onko hirmuhallituksen tarkoitus, että kaikki vapaaehtoistyötä tekevät ja ilmaistyötä pakon ajamana tekevät saavat ilmaistyöstään rahaa meiltä veronmaksajilta? Siinäpä moni varakas rouva mielellään lähtee lisätienesteihin, kun on tähän asti tehnyt jotain hyväntekeväisyyttä ihan vain tuodakseen sisältöä omaan elämäänsä. Tämäkö on kansan etu? Tuhotaan vapaaehtoisuuden periaate ja tehdään toisten auttamisesta kauppatavaraa?

        Kiitos niille joka on käyttänyt hyväksiä toimentulontuesta. Onneksi en olen työtön.
        Minä sain putkun 2015 kuljetusliikeltä, syy oli tosi typerältä eli minä vois aiheutan heidän menetää asiakasta. Vaikka en olen tehnyt koskan virhen esim. tavara ei ole toimitettu tai varastan asiakas tuottee. Minä vain kiukuin niistä lähettämön toiminta kyvystä ja se on potkut aihee. Olin lähellä työttömälle jäin, mutta onneksi löysin taas uuteen työ ja se on sopiinut minulle, koska se on semmoinen työ jonka olen halunut palaatan takaisin.


    • potut_pottuina

      Ehdotetussa vapaaehtoistyössä on kyse velvoitetyöstä. Vastapainoksi voisin ruveta naarmuttamaan autoja. Potut pottuina. Antakaa niitä töitä joista maksetaan asiallinen palkka. Teen silloin työtä ilomielin.

    • Näinonnäppylät

      Siitä aloittajakin yt neuvotteluiden kautta pihalle firmasta ja sitten ilmaiseksi työnantajalle takaisin töihin :)

      • nurse_Ratched

        Niuvanniemen terapia- ja askartelukerhosta ei voi saada potkuja. Kaalepilla on ikuinen "työpaikka" täällä meillä, niin kauan kuin maailmassa muovailuvahaa ja väriliituja riittää.


      • töytön56

        nyt kuulun tuohon työttömien sakiin olin esin 5vuotta yhdessä firmassa sitten 29vuotta toisessa josta nyt sain YT kautta kenkää olen 56v mies saanko töitä enään

        kun saa yt potkut ei se ole työ tekijän syy ja kun on jo yli 50v niin kuin moni firma palkaa töihin

        tuleeko minusta kaikkien haukkuma loinen kun en 56v saa työtä ja eläke ikä nuosee


    • jhuubj

      Ihmisille luodaan pikkuhiljaa sääntöjä kunnes hän eräänä päivänä tajuaa olevansa orja. Kapinahan siitä todistettavasti syntyy kun orjuutetaan hetkessä mutta esim 50 vuotta pikkuhiljaa. Se on game over jo..

    • voihjukuri

      Eihän ne mene mihinkään velvoitetyöhönkään, sillä ne elävät paljon paremmin soskun rahoilla, kuin pienellä palkalla työskentelevät. Entä romaanit, pakolaiset, minne ne laitetaan muualle, kuin soskun kassalle.

    • raneraksamies

      Hei tänään tulee orjille emmerdale ja salkkarit. Vittu et elämä maistuu.

    • ggyh

      Voi jeesus. Jää työttömäksi ja hae työkkärin kautta duunia. Voi yllättää kun ei ole mitään. Insinöörit rullaa varastoilla trukilla.. Toki vammaistenpaja ottaa vastaan. 700e/kk

      • VittuOikeesti

        Eiköhän meidät köyhät voida luokitella vammaisiksi. Vammainen ei pysty tekee asioita, kun puuttuu jalkaa, kättä ja ymmärrystä. Köyhä taas ei pysty tekee asioita, kun puuttu raha eli asioiden mahdollistaja. Ihan samassa veneessä ollaan, köyhät ja vammaiset. Paha kun se köyhyys ei oo riittävä peruste päästä päästään eläkkeelle, vaikka juuri tyhmyydestähän se köyhyys johtuu. Eräänlaista syyntakeettomuuttahan se on, kun yksilö ei osaa tehdä eikä käsitellä rahaa silleen että rikastuisi joku päivä.


      • tähmitävittuasekopää
        VittuOikeesti kirjoitti:

        Eiköhän meidät köyhät voida luokitella vammaisiksi. Vammainen ei pysty tekee asioita, kun puuttuu jalkaa, kättä ja ymmärrystä. Köyhä taas ei pysty tekee asioita, kun puuttu raha eli asioiden mahdollistaja. Ihan samassa veneessä ollaan, köyhät ja vammaiset. Paha kun se köyhyys ei oo riittävä peruste päästä päästään eläkkeelle, vaikka juuri tyhmyydestähän se köyhyys johtuu. Eräänlaista syyntakeettomuuttahan se on, kun yksilö ei osaa tehdä eikä käsitellä rahaa silleen että rikastuisi joku päivä.

        (100% kaikista) rikkaat=psykopaatit (suurin osa) köyhät=rauhanomaiset suht. tervejärkiset kansalaiset jotka vaan haluaa olla rauhassa. mitä vittua tuut siihen raivomaan saasta mee hoitoon paska.


      • weqweweqwqeqwweq
        tähmitävittuasekopää kirjoitti:

        (100% kaikista) rikkaat=psykopaatit (suurin osa) köyhät=rauhanomaiset suht. tervejärkiset kansalaiset jotka vaan haluaa olla rauhassa. mitä vittua tuut siihen raivomaan saasta mee hoitoon paska.

        loppuosa siis tuosta tarkoitettu mahdollisille saasta sekopäille jotka tuon lukee, ei sinulle vittuoikeesti.


    • KalliitIlmaisetLomat

      Kotoutus lomilla lepäilee kokonaisia sukuja ja isoja perheitä,
      ja sukuja yhdistetään meidän verovaroilla !!!!
      Kallis pakolais turismi vaan jatkuu, miksi siitä ei säästellä ?
      esim. Spr tekee valtavia voittoja pakolais bisneksellä, -poliittisessa suojelussa !

      Menot tuohon huuhaa turismiin on jo yli 2 miljadia e / vuosi !!

      • rahaatuhlataan

        paha eturyhmä korruptio estää suomen kehitystä, ja myös korruptoitunut naivi hallinto jakaa pakolaisbisnekseen järjettömän paljon rahaa....


    • VitunTyhmääTouhua

      Ruvetaan nälkälakkoon ja kuollaan siihen nälkään. Sitten voivat ottaa ulkomailta hyvinruskettuneita kavereita tekemään kaikki duunit ja maksaa niille sitä banaanipalkkaa. Sehän se on porvarin unelma, että duunareille ei tartte maksaa palkkaa. Vittu kun ei tää Suomi ole mikään kaukoidän maa, missä porukka voi tehdä eurolla päivä töitä, koska asuminen ja eläminen ei maksa juuri mitään. Mutta kun täällä asuminen, auton pitäminen, eläminen ja kaikki maksaa maltaita, niin työstä on saatava kunnon korvaus, että se lyö leiville. Muuten sitä on työssäkäyvä ihan samanlainen sossun asiakas kuin joku puliukko tai narkkari. Mutta kun sitä ei tämä eliitti oikein halua ymmärtää.

      • töityön56

        Vittu kun ei tää Suomi ole mikään kaukoidän maa, missä porukka voi tehdä eurolla päivä töitä,

        katsoppa kuin moni yritys on ulkomaisessa omistuksessa josta ne käskyt tulevat


    • Työtönjavammainen

      Totta kai olen vammainen ja tarvitsen työhön kuntouttavaa työtä, kun firma meni konkkaan ja potku tuli lonkkaan. Jokainen vähänkin älykäs saa töitä nyky-Suomessa, joten olen siis vähä-älyinen ja huonolahjainen laiskimus, kun en sellaista ole onnistunut itselleni kehittämään.

      Voi tätä nykymenoa!

    • Envoisillemitään

      Juu kuten täällä maalla ei töitä ole niin minkäs sille voin. Kun ei ole niin ei ole.

      • SivoaLaiskuri

        Siksi sinut laitetaan katuja siivoamaan.


      • NoSiinähänUneksit

        ei sinulla ole mitään perusteita sanoa minua laiskuriksi. Kyllä minä töitä haen mutta täällä niitä ei paljoa ole mitä hakea. Uutisessa oli että se juttu ei saa olla varsinaista työtä koska työstä pitää maksaa palkka. Työmarkkinatuki on aina tuki ja palkka on palkka.

        Ei tällä pienellä maalaiskylällä ole mitään katujen siivoamista juurikaan :D Ne vähätkin hoitaa tuo yksi firma joka ei ulkopuolisia ota edes harjoitteluun eli se siitä.


      • jasekinvieläettä

        Sekä eipä tällä kylällä ole paljoa mitään mistä kysellä jotain työjuttuja :D Julkisia ei ole eikä autoa sekä tämä koko juttu on vain ehdotus. siihen tulee monta mutkaa matkaan. Sitten voi asiasta keskustella jos tämä toteutuu mutta ei sitä asiaa tarvitse miettiä ainakaan vuoteen.


      • Notämäkinvielä

        Sekä mainittakoot että vuonna 2015 kun suoritin työvoimakoulutuksena erään koulutuksen ja siihen koulutukseen sisältyi työharjoittelua pari kuukautta eli olin siis ilmaista työvoimaa. Silti oli äärimmäisen hankalaa löytää sitä työharjoittelupaikkaa. Viime tingassa sain vaikka silloin mulla oli auto käytössä. Soitin niin moneen paikkaan että en edes muistanut enään mihin olen soittanut ja mihin en ja soitinkin pariin kertaan vahingossa joihinkin.


    • Kolmas.valtakunta

      Työttömiltä, jotka eivät suostu erilaisiin hömppähommiin, laitetaan siis tuet tulevaisuudessa seis.

      Kuolkoon suostumattomat nälkään, kun se nykytuilla saatava päivittäinen makaroniannoskin jää saamatta.

      Talvella työttömät kuolevat mahdollisesti myös kylmään, kun lentävät vuokrarästien takia kämpistään pihalle.

      Mutta jokainen kuollut työtön on ilmeisesti hyvä työtön, säästyy työttömyyskorvaukset ja muut tuet.

      Tämähän alkaa kuulostaa jo ihan totalitaariselta meiningiltä.

      • Höpsis. Jos kieltäytyy, niin putoaa työmarkkinatuelta vain toimeentulotuelle. No big deal.


      • Niisekinriippunee
        outsider1 kirjoitti:

        Höpsis. Jos kieltäytyy, niin putoaa työmarkkinatuelta vain toimeentulotuelle. No big deal.

        No kuka putoaa ja kuka ei. Riippuu tilanteesta. Jos on vaikka elätettäviä niin voi saada no kelasta sen perustoimeentulotukena mitä saa ja sossu voi maksaa täydentävänä siihen summaan asti minkä saa työmarkkinatuen ja täydentävän kanssa.


      • Reiska.nro325
        Niisekinriippunee kirjoitti:

        No kuka putoaa ja kuka ei. Riippuu tilanteesta. Jos on vaikka elätettäviä niin voi saada no kelasta sen perustoimeentulotukena mitä saa ja sossu voi maksaa täydentävänä siihen summaan asti minkä saa työmarkkinatuen ja täydentävän kanssa.

        Selkeillä säännöillä käyttöön otettava kansalaispalkka olisi todella paljon parempi vaihtoehto, kuin luukulta toiselle pomppiminen.

        Koska tulevaisuus on kehittymässä siihen suuntaan, että digitalisaation ja globalisaation takia työn saanti voi olla, tai siis on jo, vain harvojen uusinta osaamista omaavien etuoikeus.

        Eikä pelkkä palvelusektori voi työllistää tarpeeksi.

        Ellei sitten ala epätodennäköinen kunnon nousukausi, mutta silloinkaan monet kelkasta pudonneet eivät enää pääse kyytiin, ja nousukausi voi olla sellainen, että se hyödyttää vain harvoja pääoman omistajia, eli kansalaispalkka olisi silloinkin hyvä ratkaisu.


      • Kohtatuleekonkurssi

        Toi kansalaispalkka tulee viimeistään kaatamaan tämän yhteiskunnan !


      • Reiska.nro325

        Sama raha siinä liikkuisi, kuin nyt monimutkaisen tukiviidakon kautta.

        Yksinkertainen ja selkeä malli olisi paljon nykyistä byrokratiahelvettiä parempi.


      • Kohtatuleekonkurssi

        Mut toi kansalaispalkka tarkoittaisi sitä että kun jatkossa saa sitä tukea,niin kuinka voidaan enään tämän jälkeen ajatella että kansalaispalkkaa saavat ihmiset enää edes miettisivätkään mitään työntekoa ?


      • Reiska.nro325
        Kohtatuleekonkurssi kirjoitti:

        Mut toi kansalaispalkka tarkoittaisi sitä että kun jatkossa saa sitä tukea,niin kuinka voidaan enään tämän jälkeen ajatella että kansalaispalkkaa saavat ihmiset enää edes miettisivätkään mitään työntekoa ?

        Monella myös ongelmattomalla ja ns. kunnollisella työttömällä ei ole enää mahdollisuutta työllistyä. Työpaikkaan ei vaan enää pääse, kun on ollut jonkin aikaa työttömänä. Vaatimukset ovat monella alalla sen verran kovat.


      • ei_tartte_pomppia

        "kansalaispalkka olisi todella paljon parempi vaihtoehto, kuin luukulta toiselle pomppiminen"

        Sekä työmarkkinatueen että toimeentulotuen maksaa jatkossa sama luukku eli Kela.


    • aivo-idiootti

      "Tuen saaminen edellyttäisi jatkossa ”osallistumista yhteisön toimintaan”, hallituksen asettama tutkijaryhmä ehdottaa."

      Mutta esityksessä ei kerrota minkä yhteisön toimintaan? Käykö esim. muslimiveljeskunta?

      • Minna123t5

        Eikö siinä ollut että sosiaalityöntekijän kanssa sovittaisiin paikka? Kai se voi olla mikä tahansa.. tai toivottavasti! Mä haluan ehdottomasti kaupunginjohtajan pallille saman oven taakse. Nuori ja komea johtaja..ei huono :D


      • fkfjhfhfdhd

        Miten sitten juhlapaikan hakijat.Alkaako tulla taas sotatraumaa jos töihin pakotetaan ja uskonnon määräämä lapsitehtailu samalla vaarantuu kun elintaso laskee?


    • Hyvää-hoivaa

      Haluan johonkin sairaalaan orjatyöhön ja odotan että joku päättäjistä tulisi hoidettavaksi.Ihanne tilanne että olisi ihan sänkypotilas että pääsisin harjoittelemaan kaikkea kivaa. Antaisin kaikenlaista "hoivaa"ja erityisesti tippapullojen vaihto olisi mahtava kokemus. Olen vähän huononäköinen mutta eikait se väliä mitä sinne suoneen menee kunhan jotain nestettä on.Eikös tuon tippapullon läpi voi pistää ruiskulla omia sekoituksia.

      • vilkastusmikko

        Valitan, osallistumistuella ei voi korvata palkkatyötä. Toisekseen, et taida olla terveydenhuollon ammattihenkilö, koska muuten olisit jo töissä.


    • Kohtatuleekonkurssi

      kuulostaa osittain hyvälle.......


      Kannattaa muistaa että keskipalkka on Suomessa työssä käyvällä noin 2400€ josta lähtee verot yms.kulut

      joten tälläiselle työssä käyvälle ihmiselle ei jää takataskuun kuin jotain 400-600€ kuukaudessa !

      miettikää sitten niitä jotka saavat sosiaalitukea! sama raha jää heille, mutta hepäs eivät olekaan tehneet 160 tuntia kuukaudessa, mitään sen rahan eteen !

      Jotain tässä yhteiskunnassa on pielessä,kun työteosta ei saa kunnon korvausta !

      Ja en siis nyt arvostele niitä jotka saavat sossurahaa....vaan arvostelen yleisesti tätä koko yhteiskuunan järjestelmää!

      Sitten täällä on vielä 100 000(satatuhatta) virolaista hommissa !

      Herätkää päättäjät!

      • No haloo. Perusturvan varassa käteen jää se 400-600€, jonka pitää riittää lähes kaikkiin menoihin. Takataskuun harvemmin jää mitään.


      • Kohtatuleekonkurssi
        outsider1 kirjoitti:

        No haloo. Perusturvan varassa käteen jää se 400-600€, jonka pitää riittää lähes kaikkiin menoihin. Takataskuun harvemmin jää mitään.

        Niin sä puhut perusturvasta ja mä puhun ihmisistä jotkä käy töissä, ja heille jää ton verran kuukaudessa.......eli onko oikein että työssä käyvällä jää periaatteessa sama summa käteen kuin sossunrahalla oleva ?

        Ainakin mun mielestä tossä yhtälössä on jotain vikaa.....eikö ?


      • Kohtatuleekonkurssi kirjoitti:

        Niin sä puhut perusturvasta ja mä puhun ihmisistä jotkä käy töissä, ja heille jää ton verran kuukaudessa.......eli onko oikein että työssä käyvällä jää periaatteessa sama summa käteen kuin sossunrahalla oleva ?

        Ainakin mun mielestä tossä yhtälössä on jotain vikaa.....eikö ?

        Joo, sun yhtälössä on todellakin vikaa.


      • Kohtatuleekonkurssi
        outsider1 kirjoitti:

        Joo, sun yhtälössä on todellakin vikaa.

        No mitä kerro ?


      • Kohtatuleekonkurssi
        outsider1 kirjoitti:

        Joo, sun yhtälössä on todellakin vikaa.

        Vai eikö sinun mielestä ole mitään vikaa, jos sinä saat sossusta 400-600 kuukaudessa pätäkkää tilille tekemättä mitään.

        ja se joka käy töissä ja kaikkien laskujen jälkeen jää kuukaudeksi jotain 400-600€ tilille ja sillä pitäisi vielä maksaa työmatkat,ruuat,yms jokapäiväiset menot.

        Tota voi meinaan ihan hyvin verrata keskenään,ja pitänee paikkaansa.

        Kyllä mun mielestä jossain on jotain mätää jos sossun turvin saa noin paljon pätäkkää, ja se joka tekee duunia tolla palkalla,niin käteen jää suunnilleen sama summa.......


      • toikkaroija

        Oikeassa olet! näin se menee !


      • Kohtatuleekonkurssi kirjoitti:

        No mitä kerro ?

        Se että olit laskenut 2400€ palkasta käteenjäävän osuuden aivan liian matalaksi. Tuosta jää verojen jälkeen 1900€. Perusturva on kaikki tuet yhteenlaskettuna noin 1000€. Palkkalaisella on siis 900€ per kuukausi enemmän käytössä.


      • Kohtatuleekonkurssi
        outsider1 kirjoitti:

        Se että olit laskenut 2400€ palkasta käteenjäävän osuuden aivan liian matalaksi. Tuosta jää verojen jälkeen 1900€. Perusturva on kaikki tuet yhteenlaskettuna noin 1000€. Palkkalaisella on siis 900€ per kuukausi enemmän käytössä.

        2400€ brutto - vero % vaikka 24% =576€ käyttöön jää noin 1824€

        Yllä vasta verotus....ei ole huomioitu pakollisia ja vapaaehtoisia eläkemaksuja yms.......

        Tosta pitäisi maksaa vuokra joka on keskimäärin noin 600€

        Tällöin jää 1224€

        sitten maksat kuukauden ruuat noin min 300€ noin 10€pv

        tällöin jää noin 924€

        Sitten pitäisi maksaa matka kulut kuukaudessa ? minimi varmaankin jotain 50€

        jää noin 875€

        sitten pienet päivä kulut yht kuukaudessa 100€

        jää noin 775€

        ehkäpä tarvitsen jonkun uuden vaatteen vaatekulut kuukaudessa noin 35€

        jää noin 740€

        Mitähän menoja jäi vielä kertomatta.........veikkaan että aika paljon


        Mutta tossa alkuun,mitä menoja työssä käyvällä ihmisellä on !


        Eli tässä esimerkissä käyttörahaa jäi noin 740€


      • Kohtatuleekonkurssi
        Kohtatuleekonkurssi kirjoitti:

        2400€ brutto - vero % vaikka 24% =576€ käyttöön jää noin 1824€

        Yllä vasta verotus....ei ole huomioitu pakollisia ja vapaaehtoisia eläkemaksuja yms.......

        Tosta pitäisi maksaa vuokra joka on keskimäärin noin 600€

        Tällöin jää 1224€

        sitten maksat kuukauden ruuat noin min 300€ noin 10€pv

        tällöin jää noin 924€

        Sitten pitäisi maksaa matka kulut kuukaudessa ? minimi varmaankin jotain 50€

        jää noin 875€

        sitten pienet päivä kulut yht kuukaudessa 100€

        jää noin 775€

        ehkäpä tarvitsen jonkun uuden vaatteen vaatekulut kuukaudessa noin 35€

        jää noin 740€

        Mitähän menoja jäi vielä kertomatta.........veikkaan että aika paljon


        Mutta tossa alkuun,mitä menoja työssä käyvällä ihmisellä on !


        Eli tässä esimerkissä käyttörahaa jäi noin 740€

        Ja ainakin minun mielestäni on kohtuulista että se joka töissä käy, niin toi esittämäsi ero joka oli työssä käyvällä 900€ enemmän mitä perusturvalla on, niin jossakin on todellakin jotain mätää.


      • Kohtatuleekonkurssi kirjoitti:

        2400€ brutto - vero % vaikka 24% =576€ käyttöön jää noin 1824€

        Yllä vasta verotus....ei ole huomioitu pakollisia ja vapaaehtoisia eläkemaksuja yms.......

        Tosta pitäisi maksaa vuokra joka on keskimäärin noin 600€

        Tällöin jää 1224€

        sitten maksat kuukauden ruuat noin min 300€ noin 10€pv

        tällöin jää noin 924€

        Sitten pitäisi maksaa matka kulut kuukaudessa ? minimi varmaankin jotain 50€

        jää noin 875€

        sitten pienet päivä kulut yht kuukaudessa 100€

        jää noin 775€

        ehkäpä tarvitsen jonkun uuden vaatteen vaatekulut kuukaudessa noin 35€

        jää noin 740€

        Mitähän menoja jäi vielä kertomatta.........veikkaan että aika paljon


        Mutta tossa alkuun,mitä menoja työssä käyvällä ihmisellä on !


        Eli tässä esimerkissä käyttörahaa jäi noin 740€

        Joo, ja perusturvalla elävä maksaa nuo kaikki ihan samat menot siitä tuhannesta eurosta. Vai meinasitko, että työttömän ei tarvitse asua, syödä ruokaa jne. jne.? Laskepa, paljonko nyt jää käteen.


      • Juppanen

        Ja ennen kaikkea, työttömän ei tarvitse tehdä töitä.


      • Kohtatuleekonkurssi
        outsider1 kirjoitti:

        Joo, ja perusturvalla elävä maksaa nuo kaikki ihan samat menot siitä tuhannesta eurosta. Vai meinasitko, että työttömän ei tarvitse asua, syödä ruokaa jne. jne.? Laskepa, paljonko nyt jää käteen.

        niin, mutta kun työttämän ei tarvitse tehä sitä 160 tuntia kuukaudessa, että saa tuon summan tililleen, mutta sen joka työssä käy niin tarvitsee, ja loppu tulos on melkein sama.......tai hyvin lähelle menee summat ?

        sitä mä tässä ajan takaa.

        Mä olen ehdottomasti sitä mieltä että se joka työtä tekee niin sellaiselle ehdottomasti 100% lisää palkkaa, ja verotus tiputeaan 20%niin silloin olisi työtekokin kannattavaa Suomessa,verrattuna siihen että olisi työtön.

        tällöin joka on töissä, niin ei tarvitsisi enää saada mitään sosiaalisia tukia "vuokratukeayms.kun palkka riittäisi kaikkiin menoihin...

        Ja eikö se niin ole että työn teon pitäisi olla myös kannattavaa toimintaa myös työntekijälle ?


      • Kohtatuleekonkurssi
        outsider1 kirjoitti:

        Joo, ja perusturvalla elävä maksaa nuo kaikki ihan samat menot siitä tuhannesta eurosta. Vai meinasitko, että työttömän ei tarvitse asua, syödä ruokaa jne. jne.? Laskepa, paljonko nyt jää käteen.

        Ja emmä sitä väitä etteikö työttömälläkin olisi vaikeata olla, mutta jos verrataan noita tuloja ja mitä tekee sen eteen, niin kyllähän se on se,joka on työssä! joutuu aikalailla enemmän tekemään sen toimeentulonsa eteen tekemään.


      • työläinenuggo

        Kyllä nää työttömät on vaan lusmuja, ehdottomasti pitäisi työnteosta saada enemmän rahaa!


      • Opettele_laskemaan
        Kohtatuleekonkurssi kirjoitti:

        2400€ brutto - vero % vaikka 24% =576€ käyttöön jää noin 1824€

        Yllä vasta verotus....ei ole huomioitu pakollisia ja vapaaehtoisia eläkemaksuja yms.......

        Tosta pitäisi maksaa vuokra joka on keskimäärin noin 600€

        Tällöin jää 1224€

        sitten maksat kuukauden ruuat noin min 300€ noin 10€pv

        tällöin jää noin 924€

        Sitten pitäisi maksaa matka kulut kuukaudessa ? minimi varmaankin jotain 50€

        jää noin 875€

        sitten pienet päivä kulut yht kuukaudessa 100€

        jää noin 775€

        ehkäpä tarvitsen jonkun uuden vaatteen vaatekulut kuukaudessa noin 35€

        jää noin 740€

        Mitähän menoja jäi vielä kertomatta.........veikkaan että aika paljon


        Mutta tossa alkuun,mitä menoja työssä käyvällä ihmisellä on !


        Eli tässä esimerkissä käyttörahaa jäi noin 740€

        En tiedä mikä sinun ongelma on juuri nyt, mutta lasketaan työttömän tuet:

        työttömyystuki n. 549€ asumistuki 313€= 862€ tukea

        Vuokra on sen 400€

        862€ - 400€ = 462€

        Sen ruoat 300€

        462€ - 300€ = 162€

        Pienet päiväkulut 100€

        162€ - 100€ = 62€

        Vaatteet sen 35€

        62€ - 35€ = 27€

        Sulle jää käteen se mitättömät 740€ ja työttömille.... 27€

        Niin on kuule aika lähellä työttömien ja työntekijöiden rahat :'D Jospa vaikka laskisit oikeasti ennen kun avaudut miten rikkaita tyttömät on.


    • likkeelle

      Olen kyllä yhtä mieltä siitä, että on totinen vääryys että joillekin maksetaan jopa vuosikausia siitä että makaavat sohvalla ja syljeskelevät kattoon!
      Sitten kun jotain vastiketta rahalle aletaan vaatia, nousee kauhea älämölö! Ehdotuksessa nimen omaan sanottiin, että osallistuminen ei tarkoita työskentelyä, vaan itsensä aktivointia ja jollakin tapaa hyödylliseksi tekemistä!
      On esim. tuhansia vanhuksia ja liikuntarajoitteisia jotka istuu yksin kotonaan ja laitoksissa, hoidon saavat mutta ihmiskontaktit ja elämän mielekkyys puuttuu. Jos nyt joku jaksaisi perseensä laahata pari kertaa viikossa esim. vanhainkodille ja viedä vaikka jonkun ulos, jutella ja kuunnella, se ei olisi liikaa vaadittu sen rahan eteen mitä nyt vaaditaan kuin Manulle illallista! Siinä olisi molemmin puolinen hyöty ja ilo, mielekkyyttä kummankin elämään!
      Tähän on turha alkaa vetää sitä virttä, että työttömät joutuisivat tekemään työtä palkatta. Nimen omaan työn tekisivät ne jotka työssä ovat, ja sen puolen joka esim. juuri vanhustyössä joudutaan priorisoimaan pois, läsnä olon ja ihmiskontaktin voisivat hoitaa nämä palkattomat työttömyystuilla olevat. Olisi työttömän oma vastuu katsoa, että eivät alkaisi tekemään mitään mikä heille ei kuulu! Hyväksi käytöstä tietysti ilmoitus heti korkeammalle tasolle mikä se nyt sitten olisikin.
      Tämä esimerkki on vanhustyöstä. On tuhansia erilaisia mahdollisuuksia kun vain viitsii ajatella! Varmasti löytyy jokaiselle jonkinlaista, ainoa este on oma haluttomuus ja mukavuuden halu. Varmasti on kivaa ottaa rahaa tekemättä mitään, mutta ihmettelen missä on itsekunnioitus? Eikö koskaan hävetä?

      • ette_älyä

        On jo lukemattomia kertoja selitetty, että vanhustyöhön tarvitaan asiantuntija. Jos se vanhus horjahtaa yms. ja vapaaehtoistekijä joutuu auttamaan, niin parempi olisi olla auttamatta. Vanhuksilla on yllättävän hauraat luut ja ne menevät poikkirikki tuosta vaan. Siihen päälle kaikki vastuuvakuutukset ja muut.

        Mut te idiootit vaan vänkäätte tätä samaa!


      • Haluaako joku vanhus oikeasti, että joku korvausten menettämisen ohella painostettu tulee tarjoamaan "inhimillistä kontaktia"?


      • Rytkyhytky

        Tämä on erittäin hyvä pointti!

        Ja muutenkin luulevatko työnantajat saavansa pakotetuista palkattomista ”työntekijöistä” motivoitunutta työvoimaa?

        Otan mielummin vaikka sen - 40 % leikatun toimeentulotuen, kuin että lähden jollekin ahneelle yrittäjälle palkatta tekemään työtä.

        Minua ei hävetä nostaa työttömyyskorvausta, koska olen sen ansainnut työttömyydestäni johtuen ja se ei ole oma syyni. Olen hakenut työtä kokoajan, mutta työnantajat eivät vain suostu palkkaamaan meitä työttömiä!

        Suomessa on tällä hetkellä yli PUOLI MILJOONAA TYÖTÖNTÄ ja työttömiä ruoskimalla, haastattelemalla ja vaikka minkälaisilla sanktioilla niitä uusia työpaikkoja ei luoda!

        Ja ei, työtön ei makaa vain passiivisena sillä kuuluisalla ”sohvallaan” kaljaa kitaten, vaan hänellä on myöskin mielekästä tekemistä ja harrastuksia, eikä hän kaipaa mitään ylimääräistä palkatonta ”aktivointia” elämäänsä. Vain sitä PALKALLISTA työtä!

        Kateelliset työssäkäyvät vain luulevat, että se työttömyys on jotain heidän palkalliseen lomaansa verrattavissa olevaa ”huoletonta löhöilyä”.


      • Kohtatuleekonkurssi
        Rytkyhytky kirjoitti:

        Tämä on erittäin hyvä pointti!

        Ja muutenkin luulevatko työnantajat saavansa pakotetuista palkattomista ”työntekijöistä” motivoitunutta työvoimaa?

        Otan mielummin vaikka sen - 40 % leikatun toimeentulotuen, kuin että lähden jollekin ahneelle yrittäjälle palkatta tekemään työtä.

        Minua ei hävetä nostaa työttömyyskorvausta, koska olen sen ansainnut työttömyydestäni johtuen ja se ei ole oma syyni. Olen hakenut työtä kokoajan, mutta työnantajat eivät vain suostu palkkaamaan meitä työttömiä!

        Suomessa on tällä hetkellä yli PUOLI MILJOONAA TYÖTÖNTÄ ja työttömiä ruoskimalla, haastattelemalla ja vaikka minkälaisilla sanktioilla niitä uusia työpaikkoja ei luoda!

        Ja ei, työtön ei makaa vain passiivisena sillä kuuluisalla ”sohvallaan” kaljaa kitaten, vaan hänellä on myöskin mielekästä tekemistä ja harrastuksia, eikä hän kaipaa mitään ylimääräistä palkatonta ”aktivointia” elämäänsä. Vain sitä PALKALLISTA työtä!

        Kateelliset työssäkäyvät vain luulevat, että se työttömyys on jotain heidän palkalliseen lomaansa verrattavissa olevaa ”huoletonta löhöilyä”.

        Joo.
        ja 100 000 Virolaista vielä,viemässä Suomalaisten työpaikat


      • pommosi_iivän

        Hjivön Pjotr rakensssdg tarinnnloi, jottty uaas saadthaaaun potkkua eesti-ihmisio! Palkka nuut kolmokerrtake siiinnnulö!


      • työtöntöihin
        pommosi_iivän kirjoitti:

        Hjivön Pjotr rakensssdg tarinnnloi, jottty uaas saadthaaaun potkkua eesti-ihmisio! Palkka nuut kolmokerrtake siiinnnulö!

        Joo painu takaisin sinne Viroon viemästä Suomalaisten työpaikkoja.


      • punktknullade
        Rytkyhytky kirjoitti:

        Tämä on erittäin hyvä pointti!

        Ja muutenkin luulevatko työnantajat saavansa pakotetuista palkattomista ”työntekijöistä” motivoitunutta työvoimaa?

        Otan mielummin vaikka sen - 40 % leikatun toimeentulotuen, kuin että lähden jollekin ahneelle yrittäjälle palkatta tekemään työtä.

        Minua ei hävetä nostaa työttömyyskorvausta, koska olen sen ansainnut työttömyydestäni johtuen ja se ei ole oma syyni. Olen hakenut työtä kokoajan, mutta työnantajat eivät vain suostu palkkaamaan meitä työttömiä!

        Suomessa on tällä hetkellä yli PUOLI MILJOONAA TYÖTÖNTÄ ja työttömiä ruoskimalla, haastattelemalla ja vaikka minkälaisilla sanktioilla niitä uusia työpaikkoja ei luoda!

        Ja ei, työtön ei makaa vain passiivisena sillä kuuluisalla ”sohvallaan” kaljaa kitaten, vaan hänellä on myöskin mielekästä tekemistä ja harrastuksia, eikä hän kaipaa mitään ylimääräistä palkatonta ”aktivointia” elämäänsä. Vain sitä PALKALLISTA työtä!

        Kateelliset työssäkäyvät vain luulevat, että se työttömyys on jotain heidän palkalliseen lomaansa verrattavissa olevaa ”huoletonta löhöilyä”.

        "Suomessa on tällä hetkellä yli PUOLI MILJOONAA TYÖTÖNTÄ ja työttömiä ruoskimalla, haastattelemalla ja vaikka minkälaisilla sanktioilla niitä uusia työpaikkoja ei luoda!"

        Olet täsmälleen oikessa! Vajakkilinsdtröm ja kumppanit käyttävät kaiken tarmonsa ja energiansa sen miettimiseen mitä työttömille pitäisi tehdä, kun heidän pitäisi käyttää energiansa sen pohtimiseen miten oikeata ja taloudellisesti kannattavaa työtä luodaan. Siellä se saatanan vähä- älyinen ääliö ääliöine työryhmineen kuluttaa kaiken aikansa ja tarmonsa erilaisten työttömiin kohdistettavien rangaistustoimenpiteiden keksimiseen, kun retardin pitäisi pohtia vaikkapa sitä miten yrittäjyyteen liittyviä ongelmia puretaan, byrokratiaa ja kaikenlaista pilkunnussintaa vähennetään.


    • RyOnHuijaus

      Ensimmäinen sääntö pitäisi olla, että mikään yhdistys ei käy. Yhdistykset eivät maksa veroja mistään tuloistaan, joten ne vievät vaan huonompaan suuntaan kaikkien tilannetta.

    • Profilointi

      Maksoin työttömyysvakuutusmaksua ennen työttömyyttäni. Olen rahoittanut muiden työttömyyttä silloin. Katson olevani oikeutettu saamaan toimeentuloa nyt.

      • Totuusperekele

        Sama juttu 35 vuotta olen elättänyt palkkaverolla ja muilla maksuilla niitäkin räkänokkia jotka täällä nyt trollaavat. En ole velkaa kenellekkään vaan päinvastoin, paljon on vielä saatavaa.Viimesestä palkasta meni kolmannes maksuihin ja veroihin.


      • Kohtatuleekonkurssi

        Olet oikeassa!

        Itsekin olen maksanut korkeampaa liittomaksua/työttömyysvakuutusmaksua,juuri sen takia että jos jouuu työttömäksi,niin on ainakin hetken aikaa parempi päiväraha.....

        eli kyseessä on vapaaehtoinen maksu joka maksetaan omasta palkasta.


    • hjhkljhjhjklhj

      Työttömän ei tarvtse osoittaa yhtikäs mitää . Suomessa on perustuslaillinen viimesijainen toimeentulo turva taattu perustuslailla ja se on subjektiivinen turva ,jot avstaan laki ei edellytä tkemään yhtikäs mitää ja vähiten työtä,sillä se on nimenomaan suoja työttömyyden varalle. Tuo suoranainen vittuilu kääntyy vielä vittuilijoita vastaan.

    • AhneetLoistyöttömät

      Ryyppääminen, pilven poltto ja kotona vetelehtiminen on tehty tässä yhteiskunnassa liian kannattavaksi. Sosiaalituet ovat liian korkeita ja eristävät työtä pelkäävät vetelykset koteihinsa. Samalla he syrjäytyvät, putoavat lopullisesti pois työelämästä ja maksavat työssäkäyvälle väestölle maltaita.
      Vetelykset on vietävä vaikka työleireille, jos ei ala työ kelpaamaan ja yritetään luimia sossurahoilla.

      • kotoutusLepoa

        monikulttuuri lomat ja kotoutus lomat ja perheen yhdistys lomat on pop.,
        koko suku voi levätä, rukoilla ja olla lomilla - maailman halvimmat lomat !!!!


      • Kohtatuleekonkurssi

        Ei ne tuet välttämättä liian korkeita ole, jos verrataan hintoja suomessa....

        Sen sijaan työtekijälle maksettava palkka on mielestäni aivan liian alhainen ja veroprosentti liian korkea.

        Kyllä duunarilla pitäisi olla sellainen palkka, että saa maksettua kaikki menonsa itse, ilman että tarvitsisi mitään tukia,esim.vuokratukea....

        Ja ne Virolaiset voivat painua takaisin viroon,viemästä suomalaisten työpaikkoja


      • kröhöm_kröhöm

        > Ryyppääminen ... on tehty tässä yhteiskunnassa liian kannattavaksi.

        On se outoa, että viime laman aikaan alkoholin kulutus laski 10 % ja tämän laman aikaan 20 %. Tosi kumma juttu!


    • sohvanmakaajatry

      sohvaa maataan, ja vielä piereskellään, kyllä kokoomuslahtari ja kepu isäntä on kateellinen !!!!
      kun piiat ja rengit pitäisi ahdistaa pakolla töihin, jotta ahne sika isäntä saisi enemmän tuloa ja hehtaareja ja etuja ja veo alea ja ylemmyydentuntoa ja onnea omaan korkeampaan elämään.

      • SohvallaOnneen

        Esitän sohvan makaajien vallankumousta, ja voitaisiin viedä sohvat eduskuntatalon portaille ja näin ottaa kantaa kevät auringon lämmittäessä työttömiä sohvalla maakaajia. Tällöin ahneet saisi hepulin ja alkaisi vainota. Ja näin saisimme uutta energiaa ahneus keskusteluun.


    • yritystuetlopettava

      Myös yritystuet pitää lopettaa, että yrityksille ei makseta yritystukea. Lisäksi niiden yrityksien luottoluokitusta pitäisi laskea jotka eivät palkkaa harjoittelijaa töihin harjoittelujakson jälkeen. Näin pääsisimme eroon ns mädistä omenista (mädistä yrityksistä) jotka käyttävät harjoittelijoita hyödykseen/hyväkseen.

    • NoOlenTätäMieltä

      Olen itse töissä mutta pakko kommentoida sen verran että jos olisin yrittäjä niin en ottaisi ketään töihin millään työmarkkinatuella. Siinä ei kenelläkään varmaan paljoa motivaatiota ole tehdä töitä eli tulosta tuskin syntyy samalla tavalla yms. kuin silloin jos saa palkkaa.

      Se pitää muistaa että tuota tukea ei voi rinnastaa palkkaan. Vaikka sitä vastaan pitäisi töitä tehdä niin se on silti aina tuki palkka on eriasia täysin.

    • Tervetuloatoihin

      Täällä on toimiston paperiroskis usein tyhjentämättä ja sitten kun siihen heittää lisää paperia niin ne paperit tippuvat lattialle. Olisi hyvä jos viereen saataisiin päivystämään joku ja tyhjentämään kori kun vaikka puolet on täynnä. Tähän tuntuisi hyvin sopivan tuollainen yleishyödyllinen työtön. Laittakaa hakemusta tulemaan!

      • Nomuttakuitenkinjos

        Onhan se hyvä että ihmisellä on unelmia ja haaveita vaikka eivät koskaan toteutuisi :) Kannattaisi opetella ihan itse tyhjentämään. Ei pitäisi olla mikään vaikea eikä aikaa vievä toimenpide :)

        Eikös se kerro jotain toimistosta jos tuollainenkin yksinkertainen asia jää hoitamatta? :)


      • Ryhtiäelämään
        Nomuttakuitenkinjos kirjoitti:

        Onhan se hyvä että ihmisellä on unelmia ja haaveita vaikka eivät koskaan toteutuisi :) Kannattaisi opetella ihan itse tyhjentämään. Ei pitäisi olla mikään vaikea eikä aikaa vievä toimenpide :)

        Eikös se kerro jotain toimistosta jos tuollainenkin yksinkertainen asia jää hoitamatta? :)

        Kumma se on kun ei työt kelpaa, vaan alkaa välittömästi tuo "voit sen itsekkin tehdä"-ränkytys. Vastaavanlaisia vastauksia kuulee pitkin Suomea, vaikka työtä olisi tarjolla. Kyllä minä ainakin tekisin, jos lisätuloja noin helposta hommasta saisin. Ei muuta kuin hommiin vaan!


      • Ihmeränkytystä
        Ryhtiäelämään kirjoitti:

        Kumma se on kun ei työt kelpaa, vaan alkaa välittömästi tuo "voit sen itsekkin tehdä"-ränkytys. Vastaavanlaisia vastauksia kuulee pitkin Suomea, vaikka työtä olisi tarjolla. Kyllä minä ainakin tekisin, jos lisätuloja noin helposta hommasta saisin. Ei muuta kuin hommiin vaan!

        Kyllä ne työt kelpaa kunhan niistä saa palkkaa kuten työstä kuuluu saadakkin. Ei eikä työmarkkinatuki ole palkka. Se on tuki ja tukena pysyy. Palkka on täysin eri asia.


    • Roadtohell

      Hehheh,-eilisen tuki muuttui huomisen laiksi.

    • miettijämies

      Eipä tuo haittaa. Voin laittaa koneeni lahjoittamaan vapaaehtoisesti laskentatehoa hyödyllisiin boinc-projekteihin, http://boinc.berkeley.edu/ . Tuet juoksee vaikka kone kuluttaakin pikkuisen enemmän sähköä.

    • KovaEXtyömies

      Tiitsie yhtää et minkälaist se on ku ei saa palkkatyötä vaik kui yrittää hakea???!!!

    • DemonCrazy

      öö ei siis kannata opiskella, koska opiskelukaan ei ole ilmaista.
      Ja kun valmistut, joudut työkkäriin ja kohta olet tekemässä paskaduunii vaikka olisit lääkäri ja suurissa veloissa. Heh Heh. Tästä seuraa se ettei ketään vittujakaan kiinnosta opiskella yliopistossa, velalla, pakkoruotsia sun muuta vaan koulut jää pois tarpeettomina. Pistäkää sitten sellanen opiskelematon maailmanvaltias työkkärin kursseille, kun hyvä jos osaa lukea tai kirjoittaa oman puumerkkinsä ^^

    • biutbaut

      Aloittajalle : Kieltäytyminen aktivoinneista yms, johtaa karenssiin mutta ei ole este toimeentulotuen myöntämiselle (-prosentit) eli työtön putoaa sosiaalituen piiriin kunnes kunnes kunnes , saa niitä töitä

      • Tuossa olet varmaan ohan oikeilla jäljillä, että osa putoaa sinne mutta toisaalta niin raakamaiselta kuin se kuulostaa, eikö nuo ole niitä joita ei kiinnosta tehdä mitään?


      • raha_kiertää

        Kyllä sitä kerkeää kaikki tuet aina perimään sitten vaikka omin luvin - jos rahat ei riitä. Eikös sen sosiaalituen pitänyt olla tuki, joka riittää "vain" elämiseen? Kuinkas siitä voi sitten pidättää enää yhtään mitään? Ei mitenkään. Seurauksena vain vaivan siirtyminen jonnekin toiselle luukulle - vähän niinkuin piiloon!
        Esimerkiksi 90-luvun laman aikaan jos putosi pois sosiaalituilta kannatti myydä pois elektroniikkansa: Sosiaalitoimi kun toimitti uudet tilalle ja yleensä parempilaatuiset kuin mitä omalla rahalla ostetut oli olleet.. moni päivitti tuolloin 20" tv:sä isompaan ;)
        Raha siis kiertää tehdyn reiän ja etsii reitin, mitä pitkin se edelleenkin valuu sinne, missä sitä tarvitaan. Eikä sellaiset rahan perässä juokse, jotka sitä ei muutenkaan tarvitse!


    • No minun mielestä tuo on tavallaan ihan tervettä kehitystä, Ei siksi, että ajattelisin, että kenenkään pitää orjatöihin mutta esimerkiksi vuosien työttömyys syö niitä elämäntaitoja niin monella tapaa ja toisaalta eikö kaikki työikäiset halua tuntea itsensä jotenkin tarpeelliseksi.

    • eroarahasta.fi

      Anomukset ei maailmasta lopu, hakemukset vain salataan.

    • työtön56

      oli 29vuotta töissä firmassa josta yt takia minä ja 12 muuta sai kenkää

      nyt 2kk työttömä oleena voin sanoa että kun olin töissä 29vuotta samassa firmassa luin näitä juttuja ja IS lehden juttuja kun joko valitti kun ei saa töitä nauroin kahvi kupiin ja jatkoin töitäni itse monesti ajattelin mulla hyvä koulutus ja asun helsinkissä joten kyl mä saan töitä mut mut todellisuus olikin hieman erillainen kun työelämässä olessani ajattelin sen olevan

      nyt kun olen työtön työnhakija asiat ei olekaan niin kuin työpöydän ääressä kuvittelin niiden olevan

      juuri eilen sain vastauksen Kiitos mielenkiinnosta työpaikkaamme kohtaan työtä haki 886 hakijaa ja minä olen 56vuotias joten voisin heitää villlin veikkauksen miten loppu elämän työ haastattelut menee

      harvassa päivä lukee uutisen että firma heitti 150 tai 400 tai 20 tai 12 pihalle kohta puol Suomee työttömänä

      • työtöntöihin

        jep. ja sitten palkataan Virolaisia tilalle.......

        Niitä on täällä vähintään 100 000 (satatuhatta) jä määrä kasvaa kokoajan vuositasolla noin 3000-8000 lisä virolaisella.....

        Herätkää tähän !


    • Ainahan nuo uudet johtajat kaikkea uhoavat. Kyllä tuo uusikin kesytetään ja opetetaan tavoille.

    • nokunkatsokaas

      Sitten jotkut mesoo siitä että töihin pitäisi mennä (ei töihin niin vaan mennä) jotta olisi yhteiskunnalle hyödyksi. Jos ette ole tietoisia niin ei kaikki työ hyödytä yhteiskuntaa millään tavalla eli eivätkös sellaisen työn tekijä ole ns. Loisija yhtälailla kuin työtön? Tekeehän moni työtönkin kaikenlaisia hommia mitkä eivät yhteiskuntaa hyödytä. Milloin alkaa tappelu siitä että kuka tekee niitä yhteiskuntaa hyödyttäviä töitä ja kuka tarpeettomia? :D sekä jos tarpeeton työ ei ole loisimista ym. Niin turha enään käyttää huonona tekosyynä sitä työttömiä kohtaan. Toinen huono tekosyy on syrjäytyminen jota käytetään vaikka työn tekeminen ei liity syrjäytymiseen millään tavalla.

      • Yrittäjät ja muut kapitalistit vinkuvat koska eivät saa harjoittelijoita (lue: ilmaista työvoimaa) tarpeeksi. Loisiksi väittävät muita vaikka itse kuppaavat tukia ties kuinka paljon ja senkin jälkeen eivät haluaisi maksaa kunnon palkkaa saatika maksaa sitä ylipäätänsä... helppo ottaa ns harjoittelija työkkäristä kun sille ei tarvitse edes maksaa mitään.

        Tukirahat kyllä kelpaavat kapitalistisille loisille.


      • orjuudenkehä

        Tätä olen minäkin miettinyt. Hirveästi syyllistetään tuilla eläviä ''loisia'', mutta samaan aikaan yritykset käyttävät ihan samalla tavalla tätä järjestelmää hyväksi. Yrityksille vaaditaan jatkuvasti lisää vapauksia ja veronkevennyksiä, mutta samaan aikaan käytännössä juuri He käyttävät ne valtion maksamat tuet työttömille, jotka yritykseen tulevat työharjoitteluun.

        Tukien nostaja kantaa syyllisen leimaa yhteiskunnan elättinä (vaikka tekeekin ilmaista työtä, mutta silti ne on ne kelan ''etuudet'' mitkä maksetaan tilille joka kuu), ja samaan aikaan yritykset vain käyttävät järjestelmällisesti hyväksi ilmaisia työharjoittelijoita, ja laskevat heitä työntekijöiksi vaikkeivat saisi, ja säästävät näin palkkakustannuksissa.

        Samalla yrityksissä olevat työharjoittelijat elävät jatkuvassa epävarmuudessa, koska heiltä vaaditaan se paras mahdollinen työpanos, jotta jättäisivät itsestään hyvän kuvan mahdollista työllistymistä varten. Mutta yrityksillä ei kuitenkaan ole mitään velvollisuutta palkata ketään, vaikka lupaisivat, he ovat täysin vapaita käyttämään ihmisiä hyväksi ilman mitään seuraamuksia. Ihmisistä vain imetään mehut pihalle ja heitetään pois, kun ei enään tarvita. Pitemmän päälle tälläinen jatkuva hyväksikäyttö ja pettymysten jatkumo syö ihmistä.


    • Sossumaksaasilti

      Voisko joku kertoo et mikä täs niinku on se jutun juoni? Et saa niinku työmarkkinatukea jos ilmainen duuni ei niinku kiinnosta, mutta siitä huolimatta sossun luukku niinku maksaa toimeentulotuen muut pakolliset menot. Miksi ihmeessä kukaan lähtis niinku tekeen ilmasta duunia kapitalistiporsaille jos sossu niinku maksaa mun polttelun ja pohdiskeluun menevän ajan?

    • jkjjkjkjkj

      Tyttömien palkkaaminen ei käy eikä myöskään sekään, että he ovat kotona ja nostavat tukia. Niinpä työttömät pitää saada tekemään työtä tukia vastaan, mutta miten käykään jos kaikki tekee töitä tukia vastaan. Ostovoima laskee ja tuotteet eivät käy kaupaksi. Kumpa ihmiset osaisivat olla äänestämättä noita Siplöitä tonne, Ei 30 000 oulaista voi kannttaa rikkaiden etuja ja työttömyysturvan leikkauksia! Äännestäkää ensivaaleissa sellaista joka on tedän kanssa samaa mieltä. käytäkää vallikonetta jne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe