Julku-sanan merkitys?

en löydä

En löydä googlellakaan julku-sanan merkitystä. Sitä on käyttänyt esimerkiksi Lauri Viita eräässä runossaan. Tietääkö joku täällä?

22

5635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Julkistaja

      Julku-sanan merkitys ei ole ollut tiedossani. Nyt kun otit asian esille, olin saavinani selville tällaista: ”julku, julun = rullapuu, jonka päällä jotakin kuljetetaan / rullstock varpå något rullas"
      http://www.genealogia.fi/finnsam/skogfinn/finsksprak/finsksprak2_j.htm

      Sukunimeä Julku näkee taivutettavan kahdella tavalla.

      Esimerkiksi täällä: Julku - Julun
      http://www.kotala.fi/kotalankosket/luvanmyynti.html

      Ja täällä: Julku - Julkun
      http://www.hallinto.oulu.fi/viestin/t-pisto/arkisto2001/18-01/julku.htm

      Genetiivivuoto ”Julkun” tuo mieleen myös teekkareiden vappujulkaisun nimeltä Julkku.

      Eräs tuntemani Alku-niminen henkilö taivuttaa nimensä tietääkseni Alku - Alkun, mutta olenpa kuullut eräiden henkilöiden puhuvan ”Alusta” eikä ”Alkusta”.

      • Sorry vaan

        Genetiivivuoto > Genetiivimuoto


      • en löydä
        Sorry vaan kirjoitti:

        Genetiivivuoto > Genetiivimuoto

        Näin vain ison listan noita sukunimiä. Jonkinlainen puuhan se on, kun sillä kerran rakennuksella kannatetaan jotakin ja sitten heitetään "riukuna" menemään (vrt Viita).

        En vain ole nähnyt sitä missään yleisessä käytössä eikä sitä ole ainakaan tavallisissa sanakirjoissa.


      • pilkkuiivari
        en löydä kirjoitti:

        Näin vain ison listan noita sukunimiä. Jonkinlainen puuhan se on, kun sillä kerran rakennuksella kannatetaan jotakin ja sitten heitetään "riukuna" menemään (vrt Viita).

        En vain ole nähnyt sitä missään yleisessä käytössä eikä sitä ole ainakaan tavallisissa sanakirjoissa.

        Kysyisin ihan ohi aloituksen, kun en viitsi aloittaa uutta ketjua, noista sukunimien taivutuksista. Voisi laajentaa myös muihinkin erisnimiin.
        Nimittäin, kun puhutaan esimerkiksi Jussi Lampi -nimisestä näyttelijästä, niin miten taipuu genetiivissä?
        Olen kuullut puhuttuna ja kirjoitettuna: Jussi Lampin, Jussi Lammen ja harvemmin myös Lammin.
        Samoin kunta Toholampi on eri tavoin taivutettu, esim. Toholammin, Toholampin, Toholammen.
        Edellä kuvatun kunnan asukkaat puhuvat itse lampilaisista ja matkustavansa Toholampille tai vain Lampille.

        Onko kielioppi jotenkin muuttunut, kun minulle opetettiin koulussa, että Lampi sukunimenä taipuu yksikön genetiivissä Lampin ja ilmaistaessa metsälampea: lammen.

        Monia muitakin paikannimiä saa mm. rautateillä matkatessa kuulutettavan: Riihimäkeen! Ennen matkustettiin Riihimäelle ja Pieksämäelle. Samoin irvokkaampaa on tietysti kaupunkikielessä ilmaistu: "Mennään Töölööseen tai Korsooseen."


      • karjalafani
        pilkkuiivari kirjoitti:

        Kysyisin ihan ohi aloituksen, kun en viitsi aloittaa uutta ketjua, noista sukunimien taivutuksista. Voisi laajentaa myös muihinkin erisnimiin.
        Nimittäin, kun puhutaan esimerkiksi Jussi Lampi -nimisestä näyttelijästä, niin miten taipuu genetiivissä?
        Olen kuullut puhuttuna ja kirjoitettuna: Jussi Lampin, Jussi Lammen ja harvemmin myös Lammin.
        Samoin kunta Toholampi on eri tavoin taivutettu, esim. Toholammin, Toholampin, Toholammen.
        Edellä kuvatun kunnan asukkaat puhuvat itse lampilaisista ja matkustavansa Toholampille tai vain Lampille.

        Onko kielioppi jotenkin muuttunut, kun minulle opetettiin koulussa, että Lampi sukunimenä taipuu yksikön genetiivissä Lampin ja ilmaistaessa metsälampea: lammen.

        Monia muitakin paikannimiä saa mm. rautateillä matkatessa kuulutettavan: Riihimäkeen! Ennen matkustettiin Riihimäelle ja Pieksämäelle. Samoin irvokkaampaa on tietysti kaupunkikielessä ilmaistu: "Mennään Töölööseen tai Korsooseen."

        olen evakkojen perillillinen.kaikki julku-nimiset miehet suvussa ovat olleet pitkiä,solakoita-nimi JULKU tarkoittaa sellaista miestä.olen joskus sukunimikirjastakin tämän lukenut.
        esi. ukkini, antti julku oli pitkä,suoraselkäinen ja pikkutyttönä maailman komein mies!!!paksut hiukset ja nenä kuin intiaanipäälliköllä! veljensä melko samannäköisiä, ruskeasilmisiä ja tummia.
        hän oli kotoisin menetetyn Karjalan Lumivaarasta.
        Jos joku tuntee/tunnistaa samanlaisia Julkuja niin kirjoitelkaa
        terveisin Julkun perillinen


      • Vielä lisää

        Entä pikku julku eli julkunen.


      • Etten sanoisi
        Vielä lisää kirjoitti:

        Entä pikku julku eli julkunen.

        Jos näkee Julkun juoksevan kulkusillaan, voisi kai vappulehti Julkun hengessä laulaa:

        ”Julkuset, julkuset, kilvan helkkäilee...”


      • Ilpo Kuivila
        karjalafani kirjoitti:

        olen evakkojen perillillinen.kaikki julku-nimiset miehet suvussa ovat olleet pitkiä,solakoita-nimi JULKU tarkoittaa sellaista miestä.olen joskus sukunimikirjastakin tämän lukenut.
        esi. ukkini, antti julku oli pitkä,suoraselkäinen ja pikkutyttönä maailman komein mies!!!paksut hiukset ja nenä kuin intiaanipäälliköllä! veljensä melko samannäköisiä, ruskeasilmisiä ja tummia.
        hän oli kotoisin menetetyn Karjalan Lumivaarasta.
        Jos joku tuntee/tunnistaa samanlaisia Julkuja niin kirjoitelkaa
        terveisin Julkun perillinen

        Törmäsin kirjoitukseenne kun samosin internetin laaajoilla saloilla :o) Olen Lea Kuivilan, omaa sukua Julku, poika. Äitini Lea muutti rannoille rannattomille1999, pitkän päivätyön ( kätilö, myöhemmin terveydenhoitaja ) ja pitkällisen sairauden taivuttamana. Itse asun Norjan Skibottenissa ja olen täällä jatkamassa sukua ja jopa laajentamassa suvun reviiriä (sikäli kun tiedän, ei muita Julkujen jälkeläisiä ole tiedossa..) Olimme veljeni Joukon kanss Jyväskylässä 2009. Ei löytynyt kai sitä oikeaa oksaa ainakaan oman tuntemuksen mukaan, mutta kuitenkin sain tietää että kaikki Julkut ovat samaa sukua. Hyvä niin. On harmi että ei tullut kysyttyä, aikanaan, niitä kysymyksiä jotka nyt pyörivät mielessä edesmenneeltä äidiltäni. No se siitä, jotain opin kuitenkin: Julku, Julkun, Julkulle. Julkusta jne. Nimi on nimi, ei merkitys.


      • -nen
        Ilpo Kuivila kirjoitti:

        Törmäsin kirjoitukseenne kun samosin internetin laaajoilla saloilla :o) Olen Lea Kuivilan, omaa sukua Julku, poika. Äitini Lea muutti rannoille rannattomille1999, pitkän päivätyön ( kätilö, myöhemmin terveydenhoitaja ) ja pitkällisen sairauden taivuttamana. Itse asun Norjan Skibottenissa ja olen täällä jatkamassa sukua ja jopa laajentamassa suvun reviiriä (sikäli kun tiedän, ei muita Julkujen jälkeläisiä ole tiedossa..) Olimme veljeni Joukon kanss Jyväskylässä 2009. Ei löytynyt kai sitä oikeaa oksaa ainakaan oman tuntemuksen mukaan, mutta kuitenkin sain tietää että kaikki Julkut ovat samaa sukua. Hyvä niin. On harmi että ei tullut kysyttyä, aikanaan, niitä kysymyksiä jotka nyt pyörivät mielessä edesmenneeltä äidiltäni. No se siitä, jotain opin kuitenkin: Julku, Julkun, Julkulle. Julkusta jne. Nimi on nimi, ei merkitys.

        Kuinkas Kuivila kasvattaa turskaa? Eikös turskakin kalana tarvitse vähän vettä ympärilleen?

        http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2010/04/1107098

        Leikki leikkinä, kalankasvatus on varmasti upea ja antoisa ammatti. Meikäläinen hyödyntää mieluusti sen tuloksia. Ei ole kauankaan siitä, kun turskafilettä lähti viimeksi völjyyni kaupan kalatiskistä.

        Suvun jatkamiselle nostan myös hattua ja toivotan mitä parhainta menestystä tälläkin saralla!

        Oman sukunimeni sammumisesta ei liene pelkoa ihan äkkiä. Nimi on toinen Suomen kahdesta yleisimmästä sukunimestä (joiden nokkimisjärjestys taitaa vielä vaihdella).


      • aitanna1
        Ilpo Kuivila kirjoitti:

        Törmäsin kirjoitukseenne kun samosin internetin laaajoilla saloilla :o) Olen Lea Kuivilan, omaa sukua Julku, poika. Äitini Lea muutti rannoille rannattomille1999, pitkän päivätyön ( kätilö, myöhemmin terveydenhoitaja ) ja pitkällisen sairauden taivuttamana. Itse asun Norjan Skibottenissa ja olen täällä jatkamassa sukua ja jopa laajentamassa suvun reviiriä (sikäli kun tiedän, ei muita Julkujen jälkeläisiä ole tiedossa..) Olimme veljeni Joukon kanss Jyväskylässä 2009. Ei löytynyt kai sitä oikeaa oksaa ainakaan oman tuntemuksen mukaan, mutta kuitenkin sain tietää että kaikki Julkut ovat samaa sukua. Hyvä niin. On harmi että ei tullut kysyttyä, aikanaan, niitä kysymyksiä jotka nyt pyörivät mielessä edesmenneeltä äidiltäni. No se siitä, jotain opin kuitenkin: Julku, Julkun, Julkulle. Julkusta jne. Nimi on nimi, ei merkitys.

        Oululainen professori vainaa Kyösti Julku on tehnyt kirjan Julku suvusta. Itse en ole nähnyt sitä, mutta tietoja siihen antanut
        Joensuussa on Julkuja ja Helsigissä samaa sukua.


      • Olliantero

        Julku in tyltty,tötsä,Holvimuotin tukemiseen valutöissä.Holvi on valvi eli kerrostalon kerrosten välinen laatta,jonka päällä lattia on.


      • pilkkuiivari kirjoitti:

        Kysyisin ihan ohi aloituksen, kun en viitsi aloittaa uutta ketjua, noista sukunimien taivutuksista. Voisi laajentaa myös muihinkin erisnimiin.
        Nimittäin, kun puhutaan esimerkiksi Jussi Lampi -nimisestä näyttelijästä, niin miten taipuu genetiivissä?
        Olen kuullut puhuttuna ja kirjoitettuna: Jussi Lampin, Jussi Lammen ja harvemmin myös Lammin.
        Samoin kunta Toholampi on eri tavoin taivutettu, esim. Toholammin, Toholampin, Toholammen.
        Edellä kuvatun kunnan asukkaat puhuvat itse lampilaisista ja matkustavansa Toholampille tai vain Lampille.

        Onko kielioppi jotenkin muuttunut, kun minulle opetettiin koulussa, että Lampi sukunimenä taipuu yksikön genetiivissä Lampin ja ilmaistaessa metsälampea: lammen.

        Monia muitakin paikannimiä saa mm. rautateillä matkatessa kuulutettavan: Riihimäkeen! Ennen matkustettiin Riihimäelle ja Pieksämäelle. Samoin irvokkaampaa on tietysti kaupunkikielessä ilmaistu: "Mennään Töölööseen tai Korsooseen."

        Kohta varmaankin joku Suomen harvoista nen-päätteisen sukunimen omaavista vaatii sukunimensä genetiivimuodoksi -nenin, Esim Viltanenin, Partanenin.

        Muistakaa kuunnella Hassinenin koneen levyjä!


      • Anonyymi
        karjalafani kirjoitti:

        olen evakkojen perillillinen.kaikki julku-nimiset miehet suvussa ovat olleet pitkiä,solakoita-nimi JULKU tarkoittaa sellaista miestä.olen joskus sukunimikirjastakin tämän lukenut.
        esi. ukkini, antti julku oli pitkä,suoraselkäinen ja pikkutyttönä maailman komein mies!!!paksut hiukset ja nenä kuin intiaanipäälliköllä! veljensä melko samannäköisiä, ruskeasilmisiä ja tummia.
        hän oli kotoisin menetetyn Karjalan Lumivaarasta.
        Jos joku tuntee/tunnistaa samanlaisia Julkuja niin kirjoitelkaa
        terveisin Julkun perillinen

        Isoisäni oli kotoisin Lumivaarasta,Vilho Julku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isoisäni oli kotoisin Lumivaarasta,Vilho Julku.

        Mistä päin Lumivaaraa isoisäsi Vilho oli?


    • mimmu92

      Julku on tukipuu, jota kaytetaan esim. rakentamisessa apuna.

    • Tötsä

      Julku on kaiketi pirkanmaalainen sana. Luulen että jossain muualla tötsäpuu tarkoittaa samaa kuin julku. Niin tai näin, kun valetaan betonista esimerkiksi toisen kerroksen lattiaa eli ensimmäisen kerroksen kattoa, tehdään laudoitus, jonka päälle betoni levitetään. Jotta se laudoitus kestäisi märän betonin painon, se on tuettava. Laudoitusta kannattelevat pystypuut ovat julkuja. Niitä pitää olla aika tiheässä, jotta ne kestävät taakan painon.

      • Anonyymi

        Tuo voi olla, että on pirkanmaalta. Täällä Ylöjärvellä on julkujärvi jossa on joku seurakunnan maja ja frisbeegolfrata.


    • aitanna1

      Julku merkitsee tukipuuta, joita ennen käytettiin rakennettaessa talojen yläkerroksia. Myös merkitsee pitkää ihmistä. Oma tyttönimeni oli julku ja taivutus Julun.

      • -nen

        Jos julku merkitsee pitkää ihmistä, niin diminutiivimuoto Julkunen lienee vähän lyhyempi.

        Muuan Julkunen muutti naapuriini vuosi sitten. Keskimittainen, oikein mukavanoloinen ihminen.


      • -nen kirjoitti:

        Jos julku merkitsee pitkää ihmistä, niin diminutiivimuoto Julkunen lienee vähän lyhyempi.

        Muuan Julkunen muutti naapuriini vuosi sitten. Keskimittainen, oikein mukavanoloinen ihminen.

        Julkunen on siis pitkähkö?


    • Anonyymi

      Holvituki

    • Anonyymi

      Joensuussa taivutettiin Julku Julun. Tötsäähän julku merkitsee. Isoisä oli Etelä-Karjalasta Kannakselle Uudenkirkon Leistilän kylään 1800 luvun lopulla muuttanut Taavetti Julku. Pituus 202 cm. Toimi pituudensa vuoksi juhlissa järjestymiehenä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe