Hei. Mieltäni kaivertaa muutama kysymys, jotka eivät toivottavasti loukkaa ketään. Mietin miten minun pitäisi toimia, tai pitäisikö mitenkään. Eräs tuttavani on nuori psykologi. Vapaa-ajallaan hän harjoittaa erilaisia "testejä" tuttavilleen. Toki heidän omasta halustaan ja ilmeisesti oikein suoritettuna.
Minun kohdalla niitä ei käyty loppuun asti, koska välimme viilenivät ja emme ole enää tekemisissä. Minua jäi ahdistamaan koko touhu ihan hirveästi, enkä jälkeen päin ajateltuna osaa pitää eettisenä.
Toinen asia on että hän työskentelee lasten parissa. Hän kertoo työhön liittyviä asioita niin, että välillä halveksuva suhtautuminen on ilmiselvää. Lisäksi hän puhuu jostakin asianosaisista tunnistettavasti. Ei suoraan nimellä tms, mutta jos tuntisi henkilön niin voisi yhdistää. Ainakin omalla alallani tämä on ehdottoman kiellettyä.
Tuntuu radikaalilta tehdä mitään ilmoituksia mihinkään (?) ja en halua että se vaikuttaisi minun miltään kostolta. Oikeasti vain vähän huolettaa jos ja kun touhu varmaan jatkuu samanlaisena. Haluaisin että joku minua pätevämpi arvioi tilanteen, koska maallikon silmään näyttää erittäin epäilyttävältä.
Psykologin etiikka
3
209
Vastaukset
- Ensiisolealalla
Hei.
Jos tuttavasi toimii kuvaamallasi tavalla, hän rikkoo ammattieettisiä sääntöjä. Voit ottaa yhteyttä psykologiliiton puheenjohtaja Annarilla Ahtolaan sähköpostitse. Yhteystiedot löytyvät netistä. Olisi tärkeää saada tietosi eteenpäin. Se suojaisi tuttavasi asiakkaita ja vakavoittaisi hänelle itselleen tilannetta.
Psykologiset testit eivät ole leikkikalu eikä missään tapauksessa niillä leikitä ystävä- tuttavapiirissä. Tutkimukselle pitää aina olla hoidollinen tai lääketieteellinen peruste. Palautteen antaminen pitää tehdä asiallisesti ja huolehtia tutkittavassa heränneiden tunteiden ja ajatusten jälkikäsittelystä. Vaikka hän ei käyttäisi virallisia testejä, tällainen pelleily ei anna arvokasta kuvaa psykologin ammattimaisesta työstä.
Vaitiolovelvollisuuden mukaan asiakas ei saa olla kerroptusta tunnistettavissa, kuten tiesitkin. Asiakkaisiin on syytä suhtautua kunnioittavasti eikä asiakkaista ole mitään aihetta puhua asiakkaan hoidosta ulkopuolisille vaikka henkilöllisyyden peittäisikin.
Toivon, että saat otettua yhteyttä Annarillaan. Hän osaa ottaa asiallisesti kertomasi ja vie varmasti asiaa hienotunteisesti eteenpäin.
Olet tärkeällä asialla! - silläsiitäpääsee
Psykologeina on monenlaista epäeettisesti toimivaa pösilöä aivan, kuten kaikissa muissakin hommissa. Jos joku heistä johonkin valittaa, leimataan vaan valittaja vajaaksi.
- vajaapsykologi
Lasten testaaminen on vähän vajaiden psykologien tasoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 204724
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831712Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2871576Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä741534Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2471404Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121160Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341141Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041099- 931054
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi651043