Laadukkaammissa ulkomaisissa, valvotun tuotannon homejuustoissa, ei ole sitä navetan makua, mikä Aurassa on.
Roquefort, Stilton, jopa tuoreen vaalea Gorgonzola.
Aura on huonoa
8
1128
Vastaukset
- Lactobacillus
Gorgon asettaisin ykköseksi, mutta Aura Goldiakin syön PALJON mieluummin kuin Roquefortia, joka on suolaisenkitkerää, vastenmielistä ja täysin yliarvostettua tavaraa!
Myös tanskalainen Tholstrupin juustola nauttii arvonantoani ts. minä nautin firman juustoista - niin valko-, sini- kuin punahomesellaisista (Castello, Saga).
Saksalaista Bergaderiakin tulen usein ostaneeksi. Pakattu mukavan pieniksi paloiksi ja on ystävällinen kilohintakin. Olen ruokakuntamme ainoa sinihomejuuston syöjä, joten pakkauskoollakin on merkitystä.
Englantilaisia ruokia kohtaan tunnen niin suuria ennakkoluuloja, että Stiltonia en ole koskaan tullut edes maistaneeksi. Saarivaltakunnassa kyllä osataan viskin ja ginin teko, mutta ruokapuoli on sitten sitä mitä se on.- Piirka
Saksalainen Bergader (vai mikä lie) on samaa kuin Pirkka-homejuusto. Ainakin siinä on sama EU-koodi pohjassa. Maku on kohtuullinen ja hinta samoin.
Tanskalaiset sini-valkohome-viritykset ovat vähän hmmm... outoja. - juu-juu-juusto
Piirka kirjoitti:
Saksalainen Bergader (vai mikä lie) on samaa kuin Pirkka-homejuusto. Ainakin siinä on sama EU-koodi pohjassa. Maku on kohtuullinen ja hinta samoin.
Tanskalaiset sini-valkohome-viritykset ovat vähän hmmm... outoja.ei kolise. Liian kilttiä homeeks. Aura on milestäni ihan ok, ja navetanmaku on siitä kaukana. Stokkan tiskiltä löytää niitä navettajuustoja..:)
- Juusto
Luin jutus ja kävelin jääkaapille ja nautin muutaman suupalan ko. herkkua. Stiltonia, venäläistä suolakurkkua ja pakasteesta (Russian) Standard Votka napsi!!!!!!!! Ystäviä ja aikaa, malttia ja makuja, se on nautintoja,,,,elämää!
- Norppa
No minusta Aura on kuin mautonta kumia oikeisiin sinihomejuustoihin verrattuna. Sen verran täytyy kyllä sanoa kotimaisen puolustukseksi, että pitkään kypsytetty Aura Gold sen sijaan on varsin hyvää. Ihmetyttää kenelle sitä kypsyttämätöntä tavallista Auraa oikeastaan tehdään.
- Piirka
Aura on tehty "suomalaiseen makuun". Eli maulla ei ole muuta väliä, kunhan se ei ole liian voimakas. Aura maistui huomattavasti paremmalta muutama vuosi sitten kun suolapitoisuus oli 4,5 %. Sitten terveysfasistit iskivät ja suolapitoisuus pieneni 3,7 %:iin. Samalla katosi maku. Toinen mauttomuutta edistävä seikka on tuotannon keskittäminen yhteen paikkaan ja tuotannon täysautomatisointi. Ainoa käyttö jonka voin Auralle kuvitella on suurtalouskeittiön pastakastike, jolloin sillä yritetään peittää kehnon kinkun ummehtunutta makua.
- krisse
Piirka kirjoitti:
Aura on tehty "suomalaiseen makuun". Eli maulla ei ole muuta väliä, kunhan se ei ole liian voimakas. Aura maistui huomattavasti paremmalta muutama vuosi sitten kun suolapitoisuus oli 4,5 %. Sitten terveysfasistit iskivät ja suolapitoisuus pieneni 3,7 %:iin. Samalla katosi maku. Toinen mauttomuutta edistävä seikka on tuotannon keskittäminen yhteen paikkaan ja tuotannon täysautomatisointi. Ainoa käyttö jonka voin Auralle kuvitella on suurtalouskeittiön pastakastike, jolloin sillä yritetään peittää kehnon kinkun ummehtunutta makua.
Hyviä huomioita. Muistan itse Auran jo lapsuudesta 60-luvulta. Sen maku oli aina 80-luvun lopulle saakka juuri sellainen voimakkaan suolaisenkirpeä kuin oikean sinihomejuuston pitää olla ja rakenne oli kermaisen pehmeä. Itse asiassa se muistutti parhaimmillaan oikeaa Roquefortia yllättävän paljon vaikka onkin tehty lehmänmaidosta.
Meijeristä, jossa Auraa tehtiin, löytyi 80-luvun lopulla listeriaa. Sen seurauksena Auran valmistus keskeytettiin, meijeri desinfioitiin ja valmiit juustot tuhottiin. Kolmen kuukauden ajan ei kaupoissa ollut Auraa ollenkaan.
Kun se palasi kaupan hyllyille, oli juuston luonne muuttunut täysin. Rakenne oli sama kimmoisa kuminpala kuin se on nykyisin ja maku oli poissa, mikä johtui ilmeisesti siitä, että vanhat meijerin bakteerikannat oli desinfioinnin yhteydessä tuhottu ja myös siitä, että juustoa oli kypsytetty selvästi lyhyempi aika kuin aikaisemmin. Tulos oli sitten tämä nykyinen hajuton ja mauton Aura "suomalaiseen makuun".
Enpä usko, että esimerkiksi Ranskan Roquefort-alueella lähdettäisiin satoja vuosia vanhoja bakteerikantoja tuhomaan listeriahysteriassa ja juuston luonne sen seurauksena totaalisesti pilaamaan. Ainoastaan Suomessa osataan tällaiset hölmöydet. Valitettavasti.
- maire
Somalainen Aura juusto on huonontunut paljon, itse en siihen rahojani laita, vaan ennemmin ostan jotakin ulkomaista. Muutenkin suomalaiset tuotteet ovat huonontuneet kiitos eu:n, hinta on kohonnut pilviin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy82022Huulitäytteet ja tekotisssit
Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä1101383Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1201165Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m861054Vauvat syntyvöät vihan lapsina?
Kyllä on pimeä oppi, ja olen ollut täydessä pimeydessä opillisesti, että pienet lapset syntyisivät paholaisen lapsina. O661005Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8190902Unelma tilanne
Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j67775- 76740
Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.
Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.73622Iivarilla johtopäätösten aika
Kun veteraanipolitikko ja pumppuvoimalavastustaja Pikkarainen aloittaa eilen nähdyn ulosmarssin on Iivarilla johtopäätös36612