Vastakansalaisaloite eutanasialle?

ArtoTTT

Koska median tuella eutanasia aloitetta ajetaan eduskuntaan, olisiko syytä laittaa vasta-aloitteen nimenkeräys pystyyn ja tällä kertaa jo ennen kuin eutanasia aloite on eduskunnan läpi kulkenut. Mielenkiintoista tosiaan olisi nähdä kuinka moni vastustaisi tätä sairaiden ihmisten tappamista. Tässä voimme havannoida esim. Hollannin tapahtumia jossa eutanasiasta on muodostunut maan tapa ja esim. saattohoidon kehitys pysähtynyt.

158

1090

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä.Artoooo
    • >> Koska median tuella eutanasia aloitetta ajetaan eduskuntaan, olisiko syytä laittaa vasta-aloitteen nimenkeräys pystyyn ja tällä kertaa jo ennen kuin eutanasia aloite on eduskunnan läpi kulkenut. <<

No tee se, äläkä nillitä. Iso mies!

ps fundeeratkaa asiaa vaikkapa siellä Patmoksen konrttorissa joku nelisenkuukautta että laki on ehkä jo allekirjoitettu ja alkakaa sitten keräämään nimiä. Niinhän siellä on ennenkin tehty.

Don Quijote ratsastaisi jälleen ja kohteena taas kerran tuulimyllyt.

• Olisihan se lasten etu, ettei ihminen saisi halutessaan hyvää kuolemaa.

• ArtoTTT

#Olisihan se lasten etu, ettei ihminen saisi halutessaan hyvää kuolemaa.#

Niin kun eutanasia laki kehittyy, niin aikamiespojat tekevät eutanasiapäätöksen dementia potilaan puolesta ja perintörahatkin saadaan kulutukseen...

No ongelma vasta-aloitteelle lienee se ettei eutanasia lakia ole vielä hyväksytty, jolloin ei voida tehdä suoraan aloitetta sen kumoamiseksi, pitäisi ehkä tehdä lakiesitys ehdottomasta eutanasiakiellosta tai vastaavasta.

• ArtoTTT kirjoitti:

Niin kun eutanasia laki kehittyy, niin aikamiespojat tekevät eutanasiapäätöksen dementia potilaan puolesta ja perintörahatkin saadaan kulutukseen...

No ongelma vasta-aloitteelle lienee se ettei eutanasia lakia ole vielä hyväksytty, jolloin ei voida tehdä suoraan aloitetta sen kumoamiseksi, pitäisi ehkä tehdä lakiesitys ehdottomasta eutanasiakiellosta tai vastaavasta.

>Niin kun eutanasia laki kehittyy, niin

Itsehän sinäkin äänestämällä vaikutat siihen miten lait kehittyvät, kuten me muutkin teemme. Älä äänestä ehdokkaita jotka sallisivat eutanasiasta päättämisen myös perikunnalle, jos sellaisia ehdokkaita jostain löytyy. En minäkään äänestä.

"Ehdoton eutanasiakielto" tarkoittaisi että enää vain koneitten varassa pelittävien, tiedottomien vihannesihmisten hengissäpitoa tulisi jatkaa niin kauan kuin pumppu hiukankin yskii. Oletko valmis tämän edellyttämiin veronkorotuksiin?

Ehdoton eutanasiakieltokin olisi koska tahansa peruttavissa tavallisella lailla, jos hetkeksi kuvitellaan tilanne jossa eduskunta semmoisen kieltolain päättäisi säätää.

• missä.moraalisi
        ArtoTTT kirjoitti:

Ei, kyllä se on eutanasiassa ihan oleellinen asia, että kyse on nimenomaan ihmisen omasta päätöksestä. Eikö sinua edes hävetä vääristellä asioita tuolla tavalla? Eikö sinulla ole mitään rehellistä ja realiteetteihin nojautuvaa argumenttia, jolla voisit kantaasi puolustaa?

• ArtoTTT

#Eikö sinua edes hävetä vääristellä asioita tuolla tavalla?#

Minäkö vääristelen, iltasanomat ajoi 50 000 rajan yli jutulla joka ei lainkaan liittynyt nyt käsiteltävään eutanasialakiin, miten aivokuollut olisi voinut antaa suostumustaan, tässä tapauksessa siis vanhempien olisi pitänyt saada päättää tappamisesta.

• ArtoTTT kirjoitti:

Minäkö vääristelen, iltasanomat ajoi 50 000 rajan yli jutulla joka ei lainkaan liittynyt nyt käsiteltävään eutanasialakiin, miten aivokuollut olisi voinut antaa suostumustaan, tässä tapauksessa siis vanhempien olisi pitänyt saada päättää tappamisesta.

No, Iltasanomat ei pakottanut yhtään ihmistä allekirjoittamaan aloitetta.

Jokainen allekirjoitti sen ihan omasta tahdostaan.

• ArtoTTT kirjoitti:

Myös lahkolaisia alkaa olla vuoteiden vierellä kertomassa jumalistaan kun joku henkilö on ns. heikossa hapessa.
        Lienee heilläkin jokin lähes valmis lomake Raamattunsa välissä.

• ArtoTTT

#No, Iltasanomat ei pakottanut yhtään ihmistä allekirjoittamaan aloitetta.#

Iltasanomat markkinoi eutanasiaa nimenomaan tuolla isän kertomuksella, josta lääkärien käsitykset todennäköisesti erosivat. Kuitenkin eihän aivokuollut olisi mitenkään pystynyt pyytämään eutanasiaa itse jos sen pitää olla ihmisen oma päätös, toisin sanoen väistämättä jossakin vaiheessa eutanasia kehitys johtaa tilanteeseen jossa päätöksen täytyy tehdä joku muu, vanhemmat, lääkäri, lapset huoltajat, yhteiskunta jne.

• ArtoTTT kirjoitti:

Iltasanomat markkinoi eutanasiaa nimenomaan tuolla isän kertomuksella, josta lääkärien käsitykset todennäköisesti erosivat. Kuitenkin eihän aivokuollut olisi mitenkään pystynyt pyytämään eutanasiaa itse jos sen pitää olla ihmisen oma päätös, toisin sanoen väistämättä jossakin vaiheessa eutanasia kehitys johtaa tilanteeseen jossa päätöksen täytyy tehdä joku muu, vanhemmat, lääkäri, lapset huoltajat, yhteiskunta jne.

Mutta ihan itse jokainen joka allekirjoitti aloitteen teki sen päätöksen tukea aloitetta. Ei kukaan tue aloitetta ellei halua.

• ArtoTTT kirjoitti:

Allekirjoituksia on muuten jo lähes 57000.

• ArtoTTT kirjoitti:

Aivokuolleisiin on sovellettu passiivista eutanasiaa ja sovelletaan varmasti vastakin. Omaisten kanssa käsittääkseni voidaan neuvotella ainakin niin ettei koneita sammuteta heidän tietämättään.

• epikuros kirjoitti:

Myös lahkolaisia alkaa olla vuoteiden vierellä kertomassa jumalistaan kun joku henkilö on ns. heikossa hapessa.
        Lienee heilläkin jokin lähes valmis lomake Raamattunsa välissä.

>Lienee heilläkin jokin lähes valmis lomake Raamattunsa välissä.

Tarkoitatko sitä, joka alkaa sanalla TESTAMENTTI?

• ArtoTTT kirjoitti:

Ja ihmiset lukivat jutun ja ymmärsivät mistä siinä oli kyse. Ja tutustuivat aloitteeseen ja ymmärsivät mistä siinä on kyse.

Ja allekirjoittivat aloitteen.

Niin yksinkertaista se on.

• RepeRuutikallo kirjoitti:

>Lienee heilläkin jokin lähes valmis lomake Raamattunsa välissä.

Tarkoitatko sitä, joka alkaa sanalla TESTAMENTTI?

Kyllä, kyllä.

• ArtoTTT kirjoitti:

>tässä tapauksessa siis vanhempien olisi pitänyt saada päättää tappamisesta.

Mikä olisi ollut ihan oikein. Vanhempia jotka todella haluaisivat sairaan lapsensa mieluummin kuolevan kuin paranevan on niin vähän että sillä ei ole tilastollista merkitystä ollenkaan.

• ArtoTTT

Siis erikoistapauksella nyt ajetaan Suomeen Eutanasiaa. Itsekin olen joutunut käymään läpi lapsen kuoleman surun, silti ei olisi mieleenkään tullut lähteä lasta itse tappamaan tai kuolemaa jouduttamaan.

• kyllä.kansa.tietää
        ArtoTTT kirjoitti:

Siis erikoistapauksella nyt ajetaan Suomeen Eutanasiaa. Itsekin olen joutunut käymään läpi lapsen kuoleman surun, silti ei olisi mieleenkään tullut lähteä lasta itse tappamaan tai kuolemaa jouduttamaan.

Kyllä niitä allekirjoituksia on kiitettävällä tahdilla tullut alusta asti, ja tämä nimenomainen lehtijuttu ei todellakaan ollut mikään aloitteen kohtaloa ratkaiseva tekijä. Mahdollisuus hyvään, arvokkaaseen kuolemaan istuu hyvin monien ihmisten arvomaailman, siinä kaikki. Media ei myöskään ole mitenkään yhtenäisenä rintamana ollut ajamassa eutanasiaa. Eikös esimerkiksi Sanna Ukkola kirjoittanut jokin aika sitten hyvinkin eutanasia-kriittisen blogitekstin? Myös Hollannissa tapahtuneista, eettisiä kysymyksiä herättäneistä mielenterveysongelmaisiin liityneistä eutanasiatapauksista on uutisoitu. Media on käsitellyt aihetta varsin tasapuolisesti. Kansalaisaloitteen allekirjoittaneet eivät ole mitään median höynäyttämiä hölmöjä, vaan ihmisiä, jotka ovat oman harkintansa ja omien kokemustensa perusteella päätyneet kannattamaan eutanasiaa. Itselleni tärkein syy eutanasiaoikeuden kannattamiseen on parin sukulaisen kuolinkapmmailun seuraaminen ja toive siitä, etten itse joutuisi vastaavassa tapauksessa kitumaan heidän laillaan.

• AA-tiedettä
        ArtoTTT kirjoitti:

Aivokuollut = kuollut = elintoiminnot hiipuvat ilman keinotekoista apua eikä aivoverenkiertoa yksiselitteisesti enää ole.

Älä siis taaskin vääristele Artott!

• ArtoTTT kirjoitti:

"Niin kun eutanasia laki kehittyy, niin aikamiespojat tekevät eutanasiapäätöksen dementia potilaan puolesta ja perintörahatkin saadaan kulutukseen..."

Mutta millä tavoin tuo skenaario liittyisi siihen, että eutanasia _ei_ olisi sallittua (mitä se uumoilemasi vasta-aloite ilmeisesti tavoittelisi)?

Selvennettäköön tässä vielä varalta, että minä ajattelin veistelymielessä etaunasian kiellon olevan yhtä lailla lasten etu kuin on sekin, etteivät kaikkien lasten vanhemmat voisi solmia avioliittoa puolisojensa kanssa.

• ArtoTTT kirjoitti:

>Siis erikoistapauksella nyt ajetaan Suomeen Eutanasiaa.

Mihin erikoistapaukseen iäkkäät jättäjät muka vetosivat? Tämä Eino-uutinenhan tuli vaiheessa jossa aloite oli jo suurin piirtein paketissa eduskuntaan – vasta muutaman viikon jälkeen.

• Mietintämössy

Aloitteen allekirjoittajat voidaan sitten velvoittaa tappamaan nämä potilaat. Eutanasia pyöveleitä sitten tarvitaan, vapaaehtoiset teloittajat olisi hyvä ratkaisu.

Ennen allekirjoitusta olisi hyvä miettiä oletko valmis suorittamaan ihmisen teurastuksen?

• MitenToimit

Jos olet lihan syöjä, tapatko/teurastatko itse elukan, vai käytätkö siihen vapaaehtoista teloittajaa?

• vastaatkos
        MitenToimit kirjoitti:

Jos olet lihan syöjä, tapatko/teurastatko itse elukan, vai käytätkö siihen vapaaehtoista teloittajaa?

Oletko itse valmis suorittamaan elävän ihmisen tappo-operaation?

• MitenToimit
        vastaatkos kirjoitti:

Jos olisin lääkäri ja potilas ei voisi enää parantua sairaudestaan, vaan edessä olisi joka tapauksessa kuolema, kyllä olisin.

Olisi kiva, jos vastavuoroisesti saisin vastauksen omaan kysymykseeni.

• vastaatkos
        MitenToimit kirjoitti:

Jos olisin lääkäri ja potilas ei voisi enää parantua sairaudestaan, vaan edessä olisi joka tapauksessa kuolema, kyllä olisin.

Olisi kiva, jos vastavuoroisesti saisin vastauksen omaan kysymykseeni.

"Jos olisin lääkäri ja potilas ei voisi enää parantua sairaudestaan, vaan edessä olisi joka tapauksessa kuolema, kyllä olisin."

Myös natsi-Saksassa useat suostuivat tähän kuoleman virkaan. Mitenkähän muuten käytännössä kävisi, kun sinulle annettaisiin ruiske käteen ja käsky että tapas nyt tämä potilas?

• MitenToimit
        vastaatkos kirjoitti:

"Jos olisin lääkäri ja potilas ei voisi enää parantua sairaudestaan, vaan edessä olisi joka tapauksessa kuolema, kyllä olisin."

Myös natsi-Saksassa useat suostuivat tähän kuoleman virkaan. Mitenkähän muuten käytännössä kävisi, kun sinulle annettaisiin ruiske käteen ja käsky että tapas nyt tämä potilas?

En aika suuri ero tappaa joku vasten hänen omaa tahtoaan, kuin hänen omasta pyynnöstään avustaa häntä kuolemaan.

• MitenToimit
        MitenToimit kirjoitti:

En aika suuri ero tappaa joku vasten hänen omaa tahtoaan, kuin hänen omasta pyynnöstään avustaa häntä kuolemaan.

Kirjoitusvirhe: On aika suuri ero....

• >Aloitteen allekirjoittajat voidaan sitten velvoittaa tappamaan nämä potilaat.

Aikamoista idiotismia nyt. Eutanasian saa suorittaa vain lääkäri, eikä ainuttakaan lääkäriä siihen tulla pakottamaan.

>Ennen allekirjoitusta olisi hyvä miettiä oletko valmis suorittamaan ihmisen teurastuksen?

Miksi pitäisi teurastaa? Haluaisitko todella syödä ihmisen lihaa?

• RaakaaToimintaa
        vastaatkos kirjoitti:

Minä olen,antakaa ase niin poistan monta "epämiellyttävää" epäkohtaa suomen maasta....

• TaivaanIsäJaPoikaOy

Patmoksen avulla onnistutte ainakin pääsemään rahoistanne riittävän pitkän ajan tuotto-odotuksella. Lycka till!

• ajatelkaa.vähän

"Aloitteen allekirjoittajat voidaan sitten velvoittaa tappamaan nämä potilaat. Eutanasia pyöveleitä sitten tarvitaan, vapaaehtoiset teloittajat olisi hyvä ratkaisu.

Ennen allekirjoitusta olisi hyvä miettiä oletko valmis suorittamaan ihmisen teurastuksen?"

Tuskin kukaan näin pitkälle asiaa ajattelee, että siinähän tapetaan elävä ihminen. Kuka on lopulta valmis tähän itse suorittamaan sen operaation?

• ajattele.tätäkin

Oletko itse valmis päivä toisensa jälkeen hoitamaan ja väkisin elossa pitämään kärsivää ihmistä, joka pyytää että antaisit hänen kuolla?

• epätietoinenolen
        ajattele.tätäkin kirjoitti:

Oletko itse valmis päivä toisensa jälkeen hoitamaan ja väkisin elossa pitämään kärsivää ihmistä, joka pyytää että antaisit hänen kuolla?

Ymmärränkö nyt oikein että mieluusti haluat tappaa kärsiviä ihmisiä sairaaloissa?

• epätietoinenolen kirjoitti:

Ymmärränkö nyt oikein että mieluusti haluat tappaa kärsiviä ihmisiä sairaaloissa?

Eutanasia on itsemääräämisoikeuden kunnioittamista ja siten myös hyvää hoitoa. Elämän pitkittäminen tuskallisia kärsimyksiä aiheuttavan ja peruuttamattomasti kuolemaan johtavan sairaustilan vuoksi vastoin tämän tahtoa on kidutusta.

• vastaatkos
        Pyhän.Hengen.puhetta kirjoitti:

Eutanasia on itsemääräämisoikeuden kunnioittamista ja siten myös hyvää hoitoa. Elämän pitkittäminen tuskallisia kärsimyksiä aiheuttavan ja peruuttamattomasti kuolemaan johtavan sairaustilan vuoksi vastoin tämän tahtoa on kidutusta.

Eli olet valmis tappamaan periaatteittesi vuoksi humanitaarisista syistä elävän ihmisen? Miten muuten periaatteesi eroaa Adolf Hitlerin kannanotoista miten tulee toivottomat tapaukset hoitaa? Voiko tämä periaate siirtyä myös moraalisiin tai taloudellisiin ongelmiin, joita joku ryhmittymä katsoo jonkun toisen ryhmittymän aiheuttavan?

• vastaanytvaan
        epätietoinenolen kirjoitti:

Ymmärränkö minä oikein, että sinä et ole valmis vastaamaan esitettyyn kysymykseen? Haluatko sinä mieluummin pitkittää ihmisten kärsimyksiä vai päättää ne? Jommalla kummalla puolella sinä joka tapauksessa olet, ja oman logiikkasi mukaan sinun pitäisi tietysti olla valmis aktiivisesti edistämään toivomaasi lopputulosta. Vaihtoehtoina on olla kiduttaja tai pyöveli, kumman valitset?

• näinkö.tosiaan
        vastaatkos kirjoitti:

Eli olet valmis tappamaan periaatteittesi vuoksi humanitaarisista syistä elävän ihmisen? Miten muuten periaatteesi eroaa Adolf Hitlerin kannanotoista miten tulee toivottomat tapaukset hoitaa? Voiko tämä periaate siirtyä myös moraalisiin tai taloudellisiin ongelmiin, joita joku ryhmittymä katsoo jonkun toisen ryhmittymän aiheuttavan?

"Miten muuten periaatteesi eroaa Adolf Hitlerin kannanotoista miten tulee toivottomat tapaukset hoitaa?"

Ai, oliko se Hitlerkin hirveän kiinnostunut juutalaisten sun muiden "toivottomien tapausten" toiveista? Kunnioittiko hän heidän itsemääräämisoikeuttaan?

• epätietoinenolen kirjoitti:

>Ymmärränkö nyt oikein että mieluusti haluat tappaa kärsiviä ihmisiä sairaaloissa?

Ainoa asia, jonka tunnut jotenkin ymmärtävän on se, että joka repliikki pitää kirjoittaa eri nimimerkillä. Ja sekin on väärin ymmärretty.

• vastaatkos kirjoitti:

>Voiko tämä periaate siirtyä myös moraalisiin tai taloudellisiin ongelmiin, joita joku ryhmittymä katsoo jonkun toisen ryhmittymän aiheuttavan?

Voi, jos eduskunnasta löytyy kahden kolmasosan enemmistö tuollaisen radikaalin perustuslainmuutoksen taakse. Enpä löisi vetoa, että koskaan löytyy.

• vastaatkos
        näinkö.tosiaan kirjoitti:

"Miten muuten periaatteesi eroaa Adolf Hitlerin kannanotoista miten tulee toivottomat tapaukset hoitaa?"

Ai, oliko se Hitlerkin hirveän kiinnostunut juutalaisten sun muiden "toivottomien tapausten" toiveista? Kunnioittiko hän heidän itsemääräämisoikeuttaan?

""Miten muuten periaatteesi eroaa Adolf Hitlerin kannanotoista miten tulee toivottomat tapaukset hoitaa?"

Ai, oliko se Hitlerkin hirveän kiinnostunut juutalaisten sun muiden "toivottomien tapausten" toiveista? Kunnioittiko hän heidän itsemääräämisoikeuttaan?"

Kysyin, että onko sinun tapasi hoitaa toivottomat tapaukset samanlaisia kuin Adolf Hitler kaavaili? Eli henki pois vaan!

• etkö.tajunnut
        RepeRuutikallo kirjoitti:

>Voiko tämä periaate siirtyä myös moraalisiin tai taloudellisiin ongelmiin, joita joku ryhmittymä katsoo jonkun toisen ryhmittymän aiheuttavan?

Voi, jos eduskunnasta löytyy kahden kolmasosan enemmistö tuollaisen radikaalin perustuslainmuutoksen taakse. Enpä löisi vetoa, että koskaan löytyy.

">Voiko tämä periaate siirtyä myös moraalisiin tai taloudellisiin ongelmiin, joita joku ryhmittymä katsoo jonkun toisen ryhmittymän aiheuttavan?

Voi, jos eduskunnasta löytyy kahden kolmasosan enemmistö tuollaisen radikaalin perustuslainmuutoksen taakse. Enpä löisi vetoa, että koskaan löytyy."

Asioilla ei aina taipumus eskaloitua! Tätä et varmaankaan huomannut kiireissäsi?

Olet varmaan huomannut, että homoliike kehittelee koko ajan uusia vaatimuksia sukupuolisuuteen ja sukupuoliin liittyen?

• ihmettelen__
        etkö.tajunnut kirjoitti:

">Voiko tämä periaate siirtyä myös moraalisiin tai taloudellisiin ongelmiin, joita joku ryhmittymä katsoo jonkun toisen ryhmittymän aiheuttavan?

Voi, jos eduskunnasta löytyy kahden kolmasosan enemmistö tuollaisen radikaalin perustuslainmuutoksen taakse. Enpä löisi vetoa, että koskaan löytyy."

Asioilla ei aina taipumus eskaloitua! Tätä et varmaankaan huomannut kiireissäsi?

Olet varmaan huomannut, että homoliike kehittelee koko ajan uusia vaatimuksia sukupuolisuuteen ja sukupuoliin liittyen?

Mitä homoliikkeellä on eutanasian kanssa tekemistä?

• etkö.tajunnut kirjoitti:

>Asioilla ei aina taipumus eskaloitua! Tätä et varmaankaan huomannut kiireissäsi?

Huomaan tosiasiat ja todellisuuden oikein hyvin. Ajatustasi voisit kyllä vähän avata, en oikein ymmärtänyt mitä meinaat.

Tosiaan, mitä ihmettä "homoliikkeellä" on eutanasian kanssa tekemistä? Jos aivosolut alkavat kovasti käydä vapaapainia keskenään, silloin kannattaa vetää henkeä ja rauhoittua.

• et.tajunnut
        ihmettelen__ kirjoitti:

Mitä homoliikkeellä on eutanasian kanssa tekemistä?

Tällaiset kristinuskon vastaiset liikkeet eskaloituu aina, kuten homoliikkeellekin on käynyt. Vaatimukset eivät pysähdy, vaan aina mennään liian pitkälle ja sitten tulee korjausliike.

• et.tajunnut kirjoitti:

Tällaiset kristinuskon vastaiset liikkeet eskaloituu aina, kuten homoliikkeellekin on käynyt. Vaatimukset eivät pysähdy, vaan aina mennään liian pitkälle ja sitten tulee korjausliike.

Miksi meidän pitäisi ottaa kristinusko mitenkään huomioon lakeja säädettäessä? Emmehän ota muitakaan uskontoja.

• Kristityt ovat levittäneet ympäri maailmaa kuolemanrangaistaan.
      Kristityt toivat sen Suomeenkin ja kuolemanrangaistuksen sai muunmuassa jumalanpilkasta ja noituudesta, eli käytännössä siitä kun ei kääntynyt kristityksi.

USA:ssa kuolemanrangaistusta kannattaa eniten juuri äärikristityt (republikaaneista 81% )

• eiEutanasialle

Pötyä. Kristikunnan leviämisen mukana kuolemanrangaistus johdonmukaisesti vähentynyt.

Samalla ihmisen tappaminen tullut rangaistavaksi. Sillä kannalla olisi hyvä pysyä.

• Pistäkää patmospellet toki ei-eutanasialle-kansalaisaloite vireille.
      Jos ei siitä mitään muuta iloa ole, niin saahan ainakin ei-patmoslaiset nauraa!

ps Pasi Turunen voisi ensi kerralla pitää "radiohiljaisuutta" eli jemmata niitä paperikannatuksianne autotallissaan vaikkapa 5kk 29pv.
      Teidän jännitys kestäisi pidempään ja olisipa se ainakin uusi ennätys!

Ei kun toimeksi, pellet!

• ArtoTTT

Qwerty, taasko olet kukkunut koko yön, eikö olisi jo aika vaihtaa elämän suuntaa sinunkin.

Nyt kun eutanasiasta puhutaan, niin otetaan esille mitä Raamattu asiaan sanoo kun Saul oli kuolemaisillaan, palkitsiko Daavid eutanasian suorittajan ruhtinaallisesti?

2 Sam. 1:
        1. Saulin kuoleman jälkeen, kun Daavid, voitettuaan amalekilaiset, oli palannut takaisin ja ollut Siklagissa pari päivää,
        2. tuli kolmantena päivänä eräs mies leiristä Saulin luota, vaatteet reväistyinä ja multaa pään päällä. Ja tullessaan Daavidin luo hän heittäytyi maahan ja osoitti kunnioitusta.
        3. Daavid kysyi häneltä: "Mistä tulet?" Hän vastasi hänelle: "Minä olen päässyt pakoon Israelin leiristä".
        4. Niin Daavid sanoi hänelle: "Miten on asiat? Kerro minulle." Hän vastasi: "Väki on paennut taistelusta, paljon väkeä on kaatunut ja kuollut; myöskin Saul ja hänen poikansa Joonatan ovat kuolleet".
        5. Daavid kysyi nuorelta mieheltä, joka kertoi tämän hänelle: "Mistä tiedät, että Saul ja hänen poikansa Joonatan ovat kuolleet?"
        6. Nuori mies, joka oli kertonut hänelle tämän, vastasi: "Minä tulin sattumalta Gilboan vuorelle, ja katso, Saul nojasi keihääseensä, ja sotavaunut ja ratsumiehet ahdistivat häntä.
        7. Hän kääntyi taakseen ja nähdessään minut hän huusi minua; minä vastasin: 'Tässä olen'.
        8. Niin hän kysyi minulta: 'Kuka olet?' Minä vastasin hänelle: 'Olen amalekilainen'.
        9. Sitten hän sanoi minulle: 'Astu luokseni ja surmaa minut, sillä minä olen kangistumassa, vaikka olenkin vielä täysin hengissä'.
        10. Niin minä astuin hänen luoksensa ja surmasin hänet, sillä minä käsitin, ettei hän sortumisensa jälkeen jäisi henkiin. Ja minä otin kruunun, joka oli hänen päässänsä, ja rannerenkaan, joka oli hänen käsivarressaan, ja toin ne tänne herralleni."
        11. Niin Daavid tarttui vaatteisiinsa ja repäisi ne; samoin tekivät kaikki miehet, jotka olivat hänen kanssansa.
        12. Ja he pitivät valittajaisia ja itkivät ja paastosivat iltaan asti Saulin ja hänen poikansa Joonatanin tähden ja Herran kansan tähden ja Israelin heimon tähden, koska he olivat kaatuneet miekkaan.
        13. Ja Daavid kysyi nuorelta mieheltä, joka oli hänelle kertonut tämän: "Mistä sinä olet?" Hän vastasi: "Minä olen täällä muukalaisena elävän amalekilaisen miehen poika".
        14. Daavid sanoi hänelle: "Kuinka et peljännyt ojentaa kättäsi tuhotaksesi Herran voidellun?"
        15. Ja Daavid kutsui yhden palvelijoistaan ja sanoi: "Käy tänne, lyö hänet kuoliaaksi". Ja hän iski hänet kuoliaaksi.
        16. Mutta Daavid sanoi hänelle: "Sinun veresi tulkoon oman pääsi päälle, sillä oma suusi on todistanut sinua vastaan, kun sanoit: 'Minä olen surmannut Herran voidellun'".

• Vajakki.hihhuli

Ahdistaako Arto-hihhulia eutanasia niin paljon että satukirjaa alkaaa taas copypastaamaan? :D Sinun lapsen menetys on oikein, sen verran paha saasta olet.

• kiiskivastarannalta
        Vajakki.hihhuli kirjoitti:

Ahdistaako Arto-hihhulia eutanasia niin paljon että satukirjaa alkaaa taas copypastaamaan? :D Sinun lapsen menetys on oikein, sen verran paha saasta olet.

Voi sinua ihmisparkaa...

• Koska kansalaisaloiteella voi kumota vain voimassa olevan lain, niin patmospoijjaat, Turunen; lehtonen ja Laukkanen, tuo toisen viulua vinguttava trio, odottakaa parasta hetkeä eli hetkeä kun se eutanasia-laki on ensin saatettu voimaan.
      Maltti on valttia kuten Aa-aloitteenkin kohdalla näimme.

Toimikaa!

• kserax

laittaka hyvänen aika vastaaloiten,,,,alkääkön antaa jumalattomille idioteille harhoittamaan viattomia ihmisija....itsemurha on pahempaa kuin toiseenmurha,,,kun ei o katomuksen mahdollista tehdää,,,täysriisuttu ateismi voitonkulku on pysäytettävä,,,muuten ihmisten kärsimykset vain lisääntyvät,,

• Tällaista sanomisen jämerää selkeyttä kaivattaisiin näille palstoille kyllä lisää.

• RepeRuutikallo kirjoitti:

Tällaista sanomisen jämerää selkeyttä kaivattaisiin näille palstoille kyllä lisää.

Mä ihmettelen tota, että mitä sekavampaa tekstiä, niin toi välimerkkien käyttökin on silloin tuollaista, miltei poikkeuksetta.
        Mistä tuollainen tapa on ollekaan tullut.

• kiinnnnostunut kirjoitti:

Mä ihmettelen tota, että mitä sekavampaa tekstiä, niin toi välimerkkien käyttökin on silloin tuollaista, miltei poikkeuksetta.
        Mistä tuollainen tapa on ollekaan tullut.

Paljon ikää, vähän koulua. Ja eväitä käydä; äidinpuoleinen isoisäni oli hyvin sivistynyt mies, vaikka koulut jäi suurin piirtein käymättä – paitsi Tammisaaren vankileirin "koulu".

• ovyjmeoyujoäö
        RepeRuutikallo kirjoitti:

Paljon ikää, vähän koulua. Ja eväitä käydä; äidinpuoleinen isoisäni oli hyvin sivistynyt mies, vaikka koulut jäi suurin piirtein käymättä – paitsi Tammisaaren vankileirin "koulu".

sielläks teidän suku hompsahti?

• olisi syytä MUTTA turhaa se olisi, on tämän maan suunta jo niin selvillä!!! itse JUMALAN säätämää lakia vastaan säädetään ihmislaki!!! AHNEUS ja JUMALATTOMUUS vievät voiton ja muka inhimillisyyden valheviittaan verhottuna!!! onhan halvempaa tappaa ihminen, toki omasta tahdostaan tässä tapauksessa MUTTA silti vastoin JUMALAN lakia ja siitä seuraukset kantaen!!! nykyään olisi täydet mahdollisuudet todella laadukkaaseen palliatiiviseen hoitoon mutta kalliimpaahan se olisi kuin MURHA!!!

• Säästöjäkin

Tarvitaan vain viisaiden miesten neuvosto joka päättää eutanasiasta. Jos ihminen arvioidaan hylsyksi, niin sitten päätetään mahdollisimman inhimillinen poistotapa.

• tyhmienNeuvosto

Sellainen mies tai nainen ei ole viisas, joka käy toista tappamaan.

• Kannattaa perustaa Aito Kuolema yhdistys, joka ei ele yhteydessä hihhuleihin millään tavalla, puolustaa lasten oikeuksia kuolla aidosti!

• lehtijutunperust

Iltasanomien jutun takia allekirjoittaneet eivät ajatelleet omakohtaisesti, vaan tukivat uhriutuvaa ihmistä.
        Sama homma Tahto-aloitteen kanssa.
        Koko kansalaisaloite systeemi on perustuslain vastainen. Hyvä oikeuskansleri. Suomalaisten molli-slaavilaisuus ei ole länsimaista kulttuuria.

• hakkeritosaa
        lehtijutunperust kirjoitti:

Iltasanomien jutun takia allekirjoittaneet eivät ajatelleet omakohtaisesti, vaan tukivat uhriutuvaa ihmistä.
        Koko kansalaisaloite systeemi on perustuslain vastainen. Hyvä oikeuskansleri. Suomalaisten molli-slaavilaisuus ei ole länsimaista kulttuuria.

Aliarvioidaanko meidän kykyä ajatella itse? Ehkä kyseessä on atk-järjestelmän manipulointi 10 000 nimellä.

• Hähs

Kukas on hihhuli?

• hyväoikeuskansleri
        lehtijutunperust kirjoitti:

Muutama tai toimittajan mukaan neljäkymmentä juttua valiokunnassa.
        Voimassa oleva oikeus olla nainen tai mies niinkuin ennenkin on Suomen perustuslaki.

• HoitoTahto

Pitäisikö armomurha olla jokaisen kansalaisen pakko vai mahdollisuus? Mitä tähän lakiin kirjoitetaan, jos huoltosuhde otetaan huomioon?
      Voinko kieltää armomurhan, jos kuolinsyyksi kirjoitetaan dementia?

Vastakansalaisaloitteelle on tilaus.

• vasta-aloite

Laki hoitotahdosta pitää tehdä ensin, koska vanhuksilla on huono muisti.

• ”Mielenkiintoista tosiaan olisi nähdä kuinka moni vastustaisi tätä sairaiden ihmisten tappamista.”

Mitenkähän tuossa kävisi, sillä tätäkin sitten pitäisi varmaan vastustaa:
      ”Lain säätämisen ohella on tärkeää huolehtia siitä, että kunnat ja/tai sairaanhoitopiirit velvoitetaan järjestämään adekvaattia ja korkeatasoista palliatiivista hoitoa ja saattohoitoa ja että niitä on saatavilla kattavasti koko Suomessa.”
      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2212

Eli kyse ei ole vastakkaisista asioista vaan rinnakkaisista.

Meillä on käytössä hiljaisesti hyväksytty passiivinen eutanasia. Siinä päätetään hoidon lopettaminen tai ei aloitetakaan sellaisia hoitoja, jolla pitkitetään kuolinprosessia. Yleensä nesteytys ja ravinnon antaminen lopetetaan ja odotetaan kuolemaa. Jos esim. keuhkokuume tulee, sitä ei enää hoideta.

Toinen on ”Päätös elvyttämättä jättämisestä (do not resuscitate, DNR-päätös)..”

Se ”tarkoittaa, että potilasta ei elvytetä mahdollisen sydän- tai hengityspysähdyksen sattuessa.”
      ”Tällaiseen ratkaisuun voidaan päätyä, kun vaikeasti sairasta potilasta hoitava lääkäri toteaa, että potilaan ennuste on huono ja mahdollisuus selvitä elvytyksen jälkeenkin on heikko.”
      Mutta tähän voi itsekin vaikuttaa ja ”DNR-päätöksen voi kirjata hoitotahtoonsa.”
      https://www.suomi.fi/suomifi/suomi/palveluoppaat/ikaantyvan_palveluopas/kuoleman_kohdatessa/index.html?print=true&recursive=true

Eutanasiassa on kyse, ettei tällaista pitkitettyä kuolemaa tarvitsisi kokea, jos siihen olisi samanlainen mahdollisuus tehdä vastaava oma hoitotahto.

Olisiko tarkoitus vastustaa näitäkin mahdollisuuksia?

• klhvrfcwelktglk

Tappamista ei pidä edistää.

• Samaamieltä2
        klhvrfcwelktglk kirjoitti:

Olen samaa mieltä.

Olen toista mieltä. Rinnakkain oli bolsevikitkin.

• klhvrfcwelktglk kirjoitti:

Hyväksytkö siis passiivisen eutanasian?
        Hyväksytkö kuolevan nukuttamisen?
        Hyväksytkö että kaikki voisivat saada hyvää saattohoitoa?

• MuuttoAurinkoon
        klhvrfcwelktglk kirjoitti:

Suomessa ei tosiaan edistetä tappamista vaan täällä ajetaan ihminen henkiseseen itsemurhaan joka päättyy sen jälkeiseen fyysiseen itsemurhaan...Suomi on todella huono maa asua ja ainakin minä olen väsynyt elämään suomessa.

• ihan.jees.paikka
        MuuttoAurinkoon kirjoitti:

Suomessa ei tosiaan edistetä tappamista vaan täällä ajetaan ihminen henkiseseen itsemurhaan joka päättyy sen jälkeiseen fyysiseen itsemurhaan...Suomi on todella huono maa asua ja ainakin minä olen väsynyt elämään suomessa.

Monessako muussa maassa olet kokeillut asua? Meinaan jos tarkoitat että Suomi on huono maa asua muihin maihin verrattuna, niin parempi olisi myös olla jotain vertailupohjaa. Itse olen ollut Suomessa hyvinkin onnellinen, enkä ole kuullut sellaisesta maasta, jossa kaikilla olisi asiat hyvin.

• HoitoTahto
        MuuttoAurinkoon kirjoitti:

Valitettavasti uusi laki kumoaisi hoitotahdon. En voi estää piikittäjiä toimimasta Suomen lain mukaisesti. Kohta apteekkiin tulee myyntiin uusi rokote. Kaupan päälle saa vuoden mieshormonit.

• PilviäKertyy
        HoitoTahto kirjoitti:

Valitettavasti uusi laki kumoaisi hoitotahdon. En voi estää piikittäjiä toimimasta Suomen lain mukaisesti. Kohta apteekkiin tulee myyntiin uusi rokote. Kaupan päälle saa vuoden mieshormonit.

Järkyttävää, että himoitaan lakiin tappamisoikeutta. Alkaa olla "lintukodon" viime hetket...

• HoitoTahto kirjoitti:

Ei se kumoa koska se sisältyy siihen.

• hullutappajamummo
        mummomuori kirjoitti:

Ei se kumoa koska se sisältyy siihen.

Ja sinähän sen lain sisällön kirjoitat? Ja valvot ehnkilökohtaisesti sen toteutusta?

Onneksi kansanedustajien nimet on julkaistu, jotka ihmisten tappamista vastustavat.

Onko sulla ja sun kahdella muula persoonallasi joku henkilökohtainen tavoite tässä asiassa? Taloudellinen vai poliittinen? Mitä sukua olet aatulle ja mihin järjestöihin kuulut.

On meinaan sulle näköjään hyvin henkilökohtainen asia. Päätellen siitä, että provoat tästä asiasta yötä päivää.

Alatko itse pyöveliksi? Nautitko ihmisten tappamisesta?

• hullutappajamummo kirjoitti:

Ja sinähän sen lain sisällön kirjoitat? Ja valvot ehnkilökohtaisesti sen toteutusta?

Onneksi kansanedustajien nimet on julkaistu, jotka ihmisten tappamista vastustavat.

Onko sulla ja sun kahdella muula persoonallasi joku henkilökohtainen tavoite tässä asiassa? Taloudellinen vai poliittinen? Mitä sukua olet aatulle ja mihin järjestöihin kuulut.

On meinaan sulle näköjään hyvin henkilökohtainen asia. Päätellen siitä, että provoat tästä asiasta yötä päivää.

Alatko itse pyöveliksi? Nautitko ihmisten tappamisesta?

Kysymyksesi on aika typeriä. Kyllä sinä tiedät, että laki laaditaan eduskunnassa. Sitä ennen käydään monia asiantuntijoita läpi ja voidaan muodostaa selkeä laki.

Ongelma on siinä että me nykyisen kehittyneen lääketieteen ja tekniikan avulla voimme pitää elossa ihmisiä, jotka aiemmin olisivat kuolleet huomattavan paljon aiemmin.

Koska olen ollut kahden kuolevan vieressä, olen havainnut, ettei se paljon puhuttu hyvä saattohoito toimi edelleenkään ja että turhan kärsimyksen jatkaminen vain esim. omaisten tai lääkärien mielenrauhan vuoksi ole kovinkaan inhimillistä, siksi vaadin tähän asiaan parempaa lakia.

• Tiivistelmänä
        mummomuori kirjoitti:

Kysymyksesi on aika typeriä. Kyllä sinä tiedät, että laki laaditaan eduskunnassa. Sitä ennen käydään monia asiantuntijoita läpi ja voidaan muodostaa selkeä laki.

Ongelma on siinä että me nykyisen kehittyneen lääketieteen ja tekniikan avulla voimme pitää elossa ihmisiä, jotka aiemmin olisivat kuolleet huomattavan paljon aiemmin.

Koska olen ollut kahden kuolevan vieressä, olen havainnut, ettei se paljon puhuttu hyvä saattohoito toimi edelleenkään ja että turhan kärsimyksen jatkaminen vain esim. omaisten tai lääkärien mielenrauhan vuoksi ole kovinkaan inhimillistä, siksi vaadin tähän asiaan parempaa lakia.

Eli vaadit yhteiskuntaan enemmän tappamista.

• MummomuoriEikirj
        Tiivistelmänä kirjoitti:

Kuka voi iloita kärsimyksen seuraamisesta? Ja en hyväksy tappamista.

• Tiivistelmänä kirjoitti:

En vaadi. Kuoleva kun kuolee joka tapauksessa.

• onkojokuväittänyt
        mummomuori kirjoitti:

En vaadi. Kuoleva kun kuolee joka tapauksessa.

Siis kaikki ihmiset voitaisiin tappaa koska he kuolevat kuitenkin?

• onkojokuväittänyt kirjoitti:

Siis kaikki ihmiset voitaisiin tappaa koska he kuolevat kuitenkin?

Aloit sitten filosofoida? Jos sinulle on kuolema tulossa päivän tai viikon sisällä, on se ehkä vähän eri asia kuin tuo kepeä suhtautumisesi.

• Ylen ja Taloustutkimusen kyselyssä 73 % suomalaisista kannattaa eutanasiaa. Eutanasian saama kannatus ei ole mikään mediajippo, kuten aloittaja antaa ymmärtää, vaan on ollut vahvaa jo 10 vuotta.

• Totuus_Esiin

Kertoo, kuinka helppoa on kansaa jymäyttää. Usein eutanasia esitetään ratkaisuna kipuongelmiin. Vaikka nykyisin äärimmäisen harvoin joutuu kukaan kärsimään kivuista. Lääkitysratkaisut on saatu todella tehokkaiksi ja kattaviksi.

Eli jäljelle jää, että ihmisiä alettaisiin tappaa "muista syistä". Muka kivun varjolla.

Kansalle olisi syytä kertoa totuus. Että tappaminen on tappamista. Eikä mitään narkoosihoitoa.

• TotuusTekeeKipeää
        Totuus_Esiin kirjoitti:

Kertoo, kuinka helppoa on kansaa jymäyttää. Usein eutanasia esitetään ratkaisuna kipuongelmiin. Vaikka nykyisin äärimmäisen harvoin joutuu kukaan kärsimään kivuista. Lääkitysratkaisut on saatu todella tehokkaiksi ja kattaviksi.

Eli jäljelle jää, että ihmisiä alettaisiin tappaa "muista syistä". Muka kivun varjolla.

Kansalle olisi syytä kertoa totuus. Että tappaminen on tappamista. Eikä mitään narkoosihoitoa.

Kuulut 27% vähemmistöön, joka on vastaan tai ei osaa sanoa.

• Näin on, moni on ajatellut asian kunnolla ja ei esim. hyväksy passiivista eutanasiaa.

• HenkiKallis
        mummomuori kirjoitti:

Näin on, moni on ajatellut asian kunnolla ja ei esim. hyväksy passiivista eutanasiaa.

Nollatoleranssi tappamiseen. Ei tappamista sellaisenaan tai "eutanasiaksi" kaunisteltuna.

• HenkiKallis kirjoitti:

Nollatoleranssi tappamiseen. Ei tappamista sellaisenaan tai "eutanasiaksi" kaunisteltuna.

Eli pitäisi hoitaa vaikka tahdon vastaisesti?

• teeskentelijä
        mummomuori kirjoitti:

Eli pitäisi hoitaa vaikka tahdon vastaisesti?

Tappaminen ei ole hoitoa. Vaan hoidon perversio.

• teeskentelijä kirjoitti:

Tappaminen ei ole hoitoa. Vaan hoidon perversio.

Niin, eli tahdon vastaisesti pitää sitten elvyttää ja pitkittää kuolemaa mahdollisimman pitkään?

• Pudis55

Aloittajalle, miksi vasta-aloite? Eikö ole selvempää vaikuttaa kansanedustajiin jotta tämä aloite ei mene läpi.

• ArtoTTT

Esim. homolain kohdalla mesottiin suureen ääneen että lakia ei juuri kukaan vastusta, yli sadantuhannen vasta-aloite osoitti sen että sitä todellakin vastustetaan, eikä avioliittolaki muutosta hyväksytä. Tässäkin on se vaara että median johdolla esitetään että kansa on tämän takana lähes yksimielisesti ja poliitikkojen ja lääkärien pitää taipua kansan tahtoon, nythän esim. lääkärit vastustavat eutanasiaa koska he ovat niitä joiden pitäisi suorittaa ns. likainen työ, sairaiden vanhusten käytännön tappaminen. Media myös johdattelee yleistä mielipidettä sopivia tarinoita julkaisemalla. Harvempi ajattelee mitä oikeasti ollaan tekemässä, vasta-aloitteella olisi hyvä esittää se tosiasia että kaikki eivät tällaista sairaiden tappamista hyväksy.

• lääkärin.puoliso
        ArtoTTT kirjoitti:

Esim. homolain kohdalla mesottiin suureen ääneen että lakia ei juuri kukaan vastusta, yli sadantuhannen vasta-aloite osoitti sen että sitä todellakin vastustetaan, eikä avioliittolaki muutosta hyväksytä. Tässäkin on se vaara että median johdolla esitetään että kansa on tämän takana lähes yksimielisesti ja poliitikkojen ja lääkärien pitää taipua kansan tahtoon, nythän esim. lääkärit vastustavat eutanasiaa koska he ovat niitä joiden pitäisi suorittaa ns. likainen työ, sairaiden vanhusten käytännön tappaminen. Media myös johdattelee yleistä mielipidettä sopivia tarinoita julkaisemalla. Harvempi ajattelee mitä oikeasti ollaan tekemässä, vasta-aloitteella olisi hyvä esittää se tosiasia että kaikki eivät tällaista sairaiden tappamista hyväksy.

"nythän esim. lääkärit vastustavat eutanasiaa koska he ovat niitä joiden pitäisi suorittaa ns. likainen työ, sairaiden vanhusten käytännön tappaminen."

Jotkut lääkärit vastustavat. Ketään lääkäriä ei tulla pakottamaan eutanasian suorittamiseen.

• Pudis55
        ArtoTTT kirjoitti:

Eikö homolaki juuri näyttänyt että vasta-aloite ei toimi. Kun on kerran hyväksytty on vaikea tai mahdotonta kääntää kelkkaa.

• ArtoTTT

Ei se mikään mahdottomuus ole, kuinka kauan kestää ennen kuin ihmiset tulevat järkiinsä ja koko homma kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Nyt lakeja on lähdetty muuttamaan muoti-ilmiön perusteella. Kommunismi hulluus ei kestänyt sataa vuotta, toivottavasti tämän kohdalla ihmiset järkiintyvät nopeammin.

• ArtoTTT
        lääkärin.puoliso kirjoitti:

"nythän esim. lääkärit vastustavat eutanasiaa koska he ovat niitä joiden pitäisi suorittaa ns. likainen työ, sairaiden vanhusten käytännön tappaminen."

Jotkut lääkärit vastustavat. Ketään lääkäriä ei tulla pakottamaan eutanasian suorittamiseen.

#Jotkut lääkärit vastustavat. Ketään lääkäriä ei tulla pakottamaan eutanasian suorittamiseen. #

Ja kirkossakin naispappeuden vastustajille luvattiin toimintavapaus, uskokoon ken haluaa. Lääkäriliitto kuitenkin vastustaa, moni ymmärtää mitä tällainen laki oikeasti tarkoittaa, jossa lääkärin tehtävä olisikin lähteä päättämään potilaiden elämää, mikä ristiriita tähän liittyy että lääkäristä tulisikin pyöveli.

Ja vielä voidaan kysyä että onko koko lain tarkoitus paremminkin hoitaa sitä omaisten ahdistusta, kärsimystä ja kuolemanpelkoa, enemmän kuin sairasta joka onnistuneella lääkityksellä ei tunne kipua, mutta katselijat ehkä sitäkin enemmän.

• ArtoTTT kirjoitti:

#Jotkut lääkärit vastustavat. Ketään lääkäriä ei tulla pakottamaan eutanasian suorittamiseen. #

Ja kirkossakin naispappeuden vastustajille luvattiin toimintavapaus, uskokoon ken haluaa. Lääkäriliitto kuitenkin vastustaa, moni ymmärtää mitä tällainen laki oikeasti tarkoittaa, jossa lääkärin tehtävä olisikin lähteä päättämään potilaiden elämää, mikä ristiriita tähän liittyy että lääkäristä tulisikin pyöveli.

Ja vielä voidaan kysyä että onko koko lain tarkoitus paremminkin hoitaa sitä omaisten ahdistusta, kärsimystä ja kuolemanpelkoa, enemmän kuin sairasta joka onnistuneella lääkityksellä ei tunne kipua, mutta katselijat ehkä sitäkin enemmän.

Mutta tämän päätöksen itsensä "tappamisesta" tekee jokainen itse, ei kukaan muu. Hommahan voidaan tehdä myös niin että lääkäri avustaa tässä, mutta itse napin painamisen hoitaa se joka eutanasian haluaa. Tämä varmaan kelpaa sinulle?

Kai tiedät ettei tuollaista onnistunutta lääkitystä voida kaikissa tilanteissa antaa, koska sellaista ei ole?

Ei tässä olla ketään aloittamassa teloittamaan ketään. Tällä keinolla uskon että nuo rekan alle ajat ynnä muut itsemurha haluiset kääntyisivät lääkärin puoleen, koska haluaisivat eutanasian, mutta heidät voidaankin ohjata hoitoon.

• ArtoTTT kirjoitti:

”Harvempi ajattelee mitä oikeasti ollaan tekemässä, vasta-aloitteella olisi hyvä esittää se tosiasia että kaikki eivät tällaista sairaiden tappamista hyväksy.”

Jos vastustat aktiivista eutanasiaa, niin mikä on kantasi passiiviseen eutanasiaan?
        Entä oletko valmis kehittämään ja varmistamaan, että kaikki pääsevät palleatiivisen hoidon piiriin halutessaan?

Saattohoidon pitäisi olla hyvää ja mahdollista kaikille – myös sedaatio. Näin ei vielä tapahdu läheskään joka paikassa. Monet potilaat ovat jopa alilääkittyjä mm. kipujen suhteen.
        Sedaatiolla tarkoitetaan potilaan tietoisuuden tarkoituksellista alentamista lääkkeellisin keinoin. Kuolemaa lähestyvä voidaan siis mm. nukuttaa. Se tarkoittaa sitä että henkilö saatetaan vain niin syvään tiedottomuuden tilaan kuin on tarpeellista. Se ei välttämättä tarkoita siis täyttä tiedottomuutta. Tätä menetelmää käytetään mm. tehohoidossa.

Myös kipulääkitystä voidaan antaa niin paljon kuin mahdollista niille, joilla kipuja on.
        http://www.kaypahoito.fi/web/kh/potilaalle/suositus?id=khp00072

Entä mitä mieltä olet hoitotahdosta, jonka jokainen voi tehdä?
        ”Hoitotahto on henkilön tahdonilmaus omasta hoidostaan, jos hän vakavan sairauden, onnettomuuden tai vanhuuden heikkouden vuoksi menettää oikeustoimikelpoisuutensa.”
        ”Hoitotahdossa määritellään ne tilat, jolloin luovutaan potilaan elämää lyhytaikaisesti pidentävistä, keinotekoisista elintoimintoja ylläpitävistä hoitotoimista.”
        ”Hoitotahdon allekirjoittavat hoitotahdon tekijän lisäksi kaksi samanaikaisesti läsnä olevaa todistajaa.”
        https://www.thl.fi/fi/palvelut-ja-asiointi/lomakkeet/hoitotahto

• Pudis55
        ArtoTTT kirjoitti:

Ei se mikään mahdottomuus ole, kuinka kauan kestää ennen kuin ihmiset tulevat järkiinsä ja koko homma kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Nyt lakeja on lähdetty muuttamaan muoti-ilmiön perusteella. Kommunismi hulluus ei kestänyt sataa vuotta, toivottavasti tämän kohdalla ihmiset järkiintyvät nopeammin.

Tuossa olet oikeassa että voi kestää kauan ennen kuin ihmiset tulevat järkiinsä, kuten tästä kristinusko hullutuksesta voidaan todeta ;)

• ArtoTTT kirjoitti:

Missäs tuolla lailla mesottiin, kun meni multa ihan ohi? Päinvastoin sinun edustamasi taho on sitkeästi väittänyt, että enemmistö vastustaa sitä.

• Eräs näkökulma keskusteluun. Saattohoidosta voi lääkäri päättää noin vain:

”Äidin kuolema oli Maukkoselle erittäin rankka kokemus, koska se tuli yllättäen. Hän kutsui äidin luo lääkärin ajatuksella, että äiti saisi helpotusta koviin kipuihin. Lääkäri päätti aloittaa saattohoidon ja morfiinin antamisen.”

”Ennen kuin morfiinipumppu laitettiin päälle, Maukkonen kuiskasi siihen asti reagoimattomalle äidilleen "nuku vaan, äiti".
      - Silloin äiti avasi silmänsä. Se oli merkki minulle, että äiti kuuli.”

”Äidin kuolinpäivänä hän oli vihainen saattohoidosta päättäneelle lääkärille, "koska piti voida olla vihainen jollekin".
      - Mutta pitää olla kiitollinen, että äiti sai olla yhden päivän levollinen ja nukkua.”
      http://www.iltalehti.fi/uutiset/201612282200046204_uu.shtml

• ArtoTTT

#Mutta tämän päätöksen itsensä "tappamisesta" tekee jokainen itse, ei kukaan muu. Hommahan voidaan tehdä myös niin että lääkäri avustaa tässä, mutta itse napin painamisen hoitaa se joka eutanasian haluaa. Tämä varmaan kelpaa sinulle?#

Kun sairas on joutunut pitkäänkin olemaan vuodepotilaani toisten käänneltävänä, vaipat vaihdetaan kalenterin mukaan, syötetään masennuslääkkeitä, omaiset käy kerran kuussa jne. niin päättääkö hän todella itse, pelkät olosuhteet saattava johtaa siihen että mikä tahnsa muutos saattaa kuulostaa hyvältä, tällainen potilas on eutanasiakauppiaalle todella helppo uhri.

• EI_eutanasiaa

Hoitotyössä tulee vastaan usein, että hoidokki on masentunut ja kipulääkitys ei ole vielä kohdallaan. Aika usein tulee puheisiin, että jos pääsisi nopeasti pois. Mutta lääkityksen toimiessa sama ihminen elpyy ja voi elää kohtalaisen hyvin ja pitkäänkin, tapaa sukulaisiaan ja tekee tiliä elämästään ja jos on kuollakseen, kuolee sitten sillä ajalla kuin kuuluukin. Hyvin vaarallista nojata eutanasiassa siihen, että asianomainen itse haluaa "lähteä". Se mieli muuttuu herkästi. Ainoa johdonmukainen ratkaisu on, että eutanasia pysyy täysin kiellettynä.

• Todistit hienosti sen että et ole lukenut tuota aloiteta. Jospa nyt ottaisit ensin selvää mitä olet vastustamassa.

Tuon aloitteet mukaan tuollainen henkilö ei saisi eutanasiaa. Minkälaista omaa sairasta versiota eutanasiasta oikein pyörität päässäsi?

• ”…niin päättääkö hän todella itse, pelkät olosuhteet saattava johtaa siihen että mikä tahnsa muutos saattaa kuulostaa hyvältä…”

Hoitotahdon voi ja se tuleekin tehdä silloin, kun vielä on voimissaan ja täysissä järjissään.

Jos olisit lukenut tuon aloitteen, huomaisit että siellä on kiinnitetty juuri tähän seikkaan paljon huomioita:

” Potilaan tilan on oltava lääketieteellisesti arvioiden toivoton, ilman toivoa paranemisesta. ”

”Potilas on oikeustoimikelpoinen, täysi-ikäinen ja kognitiivisesti kompetentti.”

”Lääkäri on informoinut potilasta tämän tilanteesta, ennusteesta sekä käytettävissä olevista hoitovaihtoehdoista.”

”Potilas on itse esittänyt vapaaehtoisen, harkitun ja toistuvan pyynnön eutanasiasta, eikä päätös ole syntynyt ulkoisen painostuksen seurauksena.”

” Lääkäri on keskustellut useamman kerran potilaan kanssa tämän eutanasiapyynnöstä ja on vakuuttunut, että potilaan pyyntö on luonteeltaan pysyvä.”

”Lääkäri ja potilas ovat kummatkin yhtä mieltä siitä, ettei muita mielekkäitä vaihtoehtoja potilaan tilanteeseen enää ole. ”

”Lääkäri on vakuuttunut, ettei potilas kärsi arvostelukykyään heikentävästä psykiatrisesta sairaudesta. Kliininen depressio tulee aina hoitaa ennen eutanasiapäätöksen tekemistä.”
        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2212

• ArtoTTT

#” Potilaan tilan on oltava lääketieteellisesti arvioiden toivoton, ilman toivoa paranemisesta. ”
        ”Potilas on oikeustoimikelpoinen, täysi-ikäinen ja kognitiivisesti kompetentti.”#

Eli yhtä aikaa täysin terve päättämään ja samaa aikaan toivottomassa tilassa, eli lehmätkin lentää kun lakia sorvataan, uskoo ken haluaa.

Meillä Suomessa on annettu viranomaisille suuret valtuudet esim. poliisissa luottaen siihen että he toimivat yhteiskunnan eduksi ja hyödyksi, taas on nähty miten näitä saatuja oikeuksia on käytetty, kuka toisissaan uskoo että tätä vanhusten tappo-oikeutta ei sovellettaisi ihmismielen mukaan.

• ArtoTTT kirjoitti:

#” Potilaan tilan on oltava lääketieteellisesti arvioiden toivoton, ilman toivoa paranemisesta. ”
        ”Potilas on oikeustoimikelpoinen, täysi-ikäinen ja kognitiivisesti kompetentti.”#

Eli yhtä aikaa täysin terve päättämään ja samaa aikaan toivottomassa tilassa, eli lehmätkin lentää kun lakia sorvataan, uskoo ken haluaa.

Meillä Suomessa on annettu viranomaisille suuret valtuudet esim. poliisissa luottaen siihen että he toimivat yhteiskunnan eduksi ja hyödyksi, taas on nähty miten näitä saatuja oikeuksia on käytetty, kuka toisissaan uskoo että tätä vanhusten tappo-oikeutta ei sovellettaisi ihmismielen mukaan.

Ihminen voi todellakin olla psyykkisesti terve ja fyysisesti kohtalokkaan sairas. Enemmistö kuolee nuppi kunnossa.

• Ei.luotu kirjoitti:

Todistit hienosti sen että et ole lukenut tuota aloiteta. Jospa nyt ottaisit ensin selvää mitä olet vastustamassa.

Tuon aloitteet mukaan tuollainen henkilö ei saisi eutanasiaa. Minkälaista omaa sairasta versiota eutanasiasta oikein pyörität päässäsi?

>Tuon aloitteet mukaan tuollainen henkilö ei saisi eutanasiaa. Minkälaista omaa sairasta versiota eutanasiasta oikein pyörität päässäsi?

Nämä tietyt uskovaiset eivät juurikaan halua tai edes osaa keskustella aloitteen tarkoittamasta eutanasiasta, vaan tuovat tilalle omat kuvitelmansa siitä mitä raamatullisen näkemyksen mukaan on tapahtuva jos aloite menee läpi.

• ArtoTTT kirjoitti:

"Eli yhtä aikaa täysin terve päättämään ja samaa aikaan toivottomassa tilassa, eli lehmätkin lentää kun lakia sorvataan, uskoo ken haluaa."

Hoitotahdon voit sinäkin kirjoittaa alle jo nyt. Ei siis tarvitse olla edes sairas allekirjoittakseen sen. Samoin jokaisella on esim. syövässä, ALS, ym. varhaisvaihe, jolloin hoitotahdon voi tehdä.

Se tehdään siis ennen kuin se vaikein vaihe kuolemassa on jo päällä.

• ArtoTTT

Eli eutanasiaa pitää pyytää jo etukäteen varmuuden vuoksi ja kaikki dementiapotilaat joilta tuollainen lappu löytyy nirri pois vain heti?

• ArtoTTT kirjoitti:

Eli eutanasiaa pitää pyytää jo etukäteen varmuuden vuoksi ja kaikki dementiapotilaat joilta tuollainen lappu löytyy nirri pois vain heti?

Kyllä. Hoitotahto on mahdollista kirjoittaa vaikka juuri nyt. Mm. äitini teki sen vuosia ennen kuin sairastui dementiaan, ja siksi sitä noudatettiin. Se tosin koski aktiivista elvytyskieltoa.

• onkojokuväittänyt
        mummomuori kirjoitti:

Kyllä. Hoitotahto on mahdollista kirjoittaa vaikka juuri nyt. Mm. äitini teki sen vuosia ennen kuin sairastui dementiaan, ja siksi sitä noudatettiin. Se tosin koski aktiivista elvytyskieltoa.

On ihan eri asia olla elvyttämättä kuin tappaa ihminen kemikaaleilla.

On ihan eri asia olla elvyttämättä kuin tappaa ihminen kemikaaleilla.

Se on aivan sama asia. Ihmisen annetaan kuolla, vaikka ehkä voitasiin saada hänet pysymäänhengissä muutaman päivän lisää.

• yryuitrytyeruiteui

Sairas ajatus. Jos ihminen pelkää niin paljon mahdollisia kipuja, niin tappakoon itse itsensä. Ei siihen itsemurhaan ennenkään mitään lakia ole tarvittu.

Tässä maassa on ollut kymmeniä muitakin kansalaisaloitteita, sellaisia jotka koskevat heikompiosaisten asioita. Tarvittavat nimimäärät on kerätty hyvinkin nopeasti kokoon, eli kannatus on ollut vahvaa. Silti vain tappamista koskeva aloite saavuttaa suuren median huomion.

Onneksi edustajien nimet ovat tiedossa, jotka haluavat ottaa lähimmäisensä hengiltä.

• Eli sinun mielestä jatkakoot ajamista rekkojen, junien yms. alle ja samalla mahdollisesti vievät siinä sivullistenkin henget.

Enkä minä ainakaan antanut mitään tappolupaa, vaan haluan kaikille oikeuden arvokkaaseen kuolemaan. Ilmeisesti uskonnoissa ei tunnetta tälläistä käsitystä, kuin kuolla arvokkaasti.

• Ei.luotu kirjoitti:

Eli sinun mielestä jatkakoot ajamista rekkojen, junien yms. alle ja samalla mahdollisesti vievät siinä sivullistenkin henget.

Enkä minä ainakaan antanut mitään tappolupaa, vaan haluan kaikille oikeuden arvokkaaseen kuolemaan. Ilmeisesti uskonnoissa ei tunnetta tälläistä käsitystä, kuin kuolla arvokkaasti.

>Eli sinun mielestä jatkakoot ajamista rekkojen, junien yms. alle ja samalla mahdollisesti vievät siinä sivullistenkin henget.

Ja ainakin aiheuttavat elinikäiset traumat rekkojen, junien yms. kuljettajille. Niitähän voi sitten hoitaa herätyskokouksissa "sielunhoitoterapeuttien" avulla...

• >Jos ihminen pelkää niin paljon mahdollisia kipuja, niin tappakoon itse itsensä. Ei siihen itsemurhaan ennenkään mitään lakia ole tarvittu.

Eutanasiapotilas on tyypillisesti tilassa jossa hän ei enää kykene menemään kerrostalon katolle hyppäämään. Tai edes hirttäytymään. Tai mitään.

>Silti vain tappamista koskeva aloite saavuttaa suuren median huomion.

Eutanasia-aloite on siitä erityinen, että se voi koskettaa ihan ketä tahansa. Jopa sinua, vaikka vielä nyt muuta luulet.

• Inkvisiittorit

Te uskishörhöt voisitte tehdä vastakansanaloitteenne rukoilemalla, mutta ette usko itsekään rukouksen voimaan. Ette edes yrittäneet enää.

Niin että ihan maallinen pännä käteen ja raapustamaan harakanvarpaita paprulle. Aloitteen aihe: Kidutuksen loputtoman jatkamisen puolesta.

• hyväaloitus

Kyllä, vastakansalaisaloite eutanasialle, koska allekirjoittajat ajattelevat vain omaa lompakkoaan. Tyypillinen allekirjoittaja lienee kirkosta eronnut sote-säästöjä haluava nuorempi kaupunkilainen, joka ei tiennyt, että hoitotahto on jo nyt mahdollinen. Kuolemaan auttaminenhan korjaisi myös Helsingin asuntopulaa.

• Yhdenvertaistaeikövai

Yksi neljästä yli 60 vuotiaasta vastustaa mm. kuolemaan avustamista, itsemurhan tilaamista ja armomurhaa.
        Tämä kansalaisaloite on turha muiden paitsi lehdistön mielestä.
        Onneksi Soini nosti esiin häpeällisen kohtelun saaneet Aidon Avioliiton kannattajat.

• Yhdenvertaistaeikövai kirjoitti:

Yksi neljästä yli 60 vuotiaasta vastustaa mm. kuolemaan avustamista, itsemurhan tilaamista ja armomurhaa.
        Tämä kansalaisaloite on turha muiden paitsi lehdistön mielestä.
        Onneksi Soini nosti esiin häpeällisen kohtelun saaneet Aidon Avioliiton kannattajat.

MIllaista se häpeällinen kohtelu siis olikaan?

• Peili2

Kyllä. Kannatan vastakkaisaloitetta todella vahvasti. Tehkää sellainen kiitos.

Siitä kun tulee todennäköisesti sen verran sakeaa tekstiä että saadaan lisää kirkosta eroamisia ja eutanasian kannattajia. Siis ihan kuten Päkä Räsäsen lausunnot tekee haittaa kirkolle, tulisi tuokin aloite palvelemaan sekulaarin yhteiskunnan kehitystä.

Pyydän, tehkää se heti !

• vasta-aloite.mille

Jotta vasta-aloitteen tekeminen olisi mahdollista, niin se täytyy tehdä presidentin allekirjoittamaan jo vahvistettuun lakiin.

• On uskomatonta, että käytännössä varmastikin kaikki hyväksyvät sairaan eläimen päästämisen kärsimyksistään. Ihmiselle samaa ei sallita?

Tuntuu, että jotkut tosiasiassa vhaluavat vain päättää toisen puolesta sen kärsimyksen määrän.

• Laulun.sanoin

Paljon halvemmaksi tulee kun kuolemansairaat päätetään kärsimyksistä.
      Vaihtoehto on ,että omaiset maksaa laskut,jos tarttee pitää väkisin hengissä.
      IRWININ sanoin ei tänne ole jäänyt vielä kukaan.

• Ei sitten Arto tehnyt vasta-aloitetta?

• ArtoTTT

Äläpäs nyt hätäile, mutta jos sinulla kiire on niin sinähän voit tehdä aloitteen itse. Kuitenkin kuten jo on havaittu kansalaisaloitteissa on pitkälti kyse medianäkyvyydestä.

• ArtoTTT kirjoitti:

Äläpäs nyt hätäile, mutta jos sinulla kiire on niin sinähän voit tehdä aloitteen itse. Kuitenkin kuten jo on havaittu kansalaisaloitteissa on pitkälti kyse medianäkyvyydestä.

Tai siitä, miten saat siihen mukaan muita?

Aloite olisi varmaan aivan sama kaikilta muilta osin, paitsi aktiivisen eutanasian jättäisit pois.

• ArtoTTT kirjoitti:

Medianäkyvyys ei saa ketään allekirjoittamaan aloitetta jota hän ei tue.

Edelleenkään.

:-)

• YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

Medianäkyvyys ei saa ketään allekirjoittamaan aloitetta jota hän ei tue.

Edelleenkään.

Aivan, harva silti muuttaa mielipidettään vaikka sitä kuinka mainostettaisiin.

• KylläpäHymyilyttää

Onko allekirjoittajilla vihan tunne hyväpalkkaisia lääkäreitä kohtaan, jotka ei suostu poistamaan kaikkea kipua ihmiselämästä? Jos lääkäri ei ole mieluinen, voi pyytää toisen tilalle nykyäänkin. Mitä uusi laki auttaa, jos lääkäri voi kuitenkin kieltäytyä?
      Ollaanko avioliittokin säilyttämässä entisellään, mitään ei oteta pois keneltäkään?
      Vasta-aloite kumoaa alkuperäisen. Eduskuntalaitosta on johdettu harhaan.

Kansalaisaloitetta ei saisi käyttää perustuslaillisen ja suomalaisen ihmisen yksityisasian ollessa kyseessä.

• "Onko allekirjoittajilla vihan tunne hyväpalkkaisia lääkäreitä kohtaan, jotka ei suostu poistamaan kaikkea kipua ihmiselämästä?"

Tuskin kenelläkään tuollaista motiivia on.

"Ollaanko avioliittokin säilyttämässä entisellään, mitään ei oteta pois keneltäkään?"

Laki toki muuttuu mutta ei ota pois mitään keneltäkään, kuten tiedätkin jos olet sekä uuteen että vanhaan lakiin tutustunut.

"Vasta-aloite kumoaa alkuperäisen."

Lyödäänkö vetoa asiasta? Paljo olet valmis laittamaan peliin omaa rahaasi sen puolesta että Aa:n aloite menee läpi?

"Eduskuntalaitosta on johdettu harhaan."

Ei ole totta.

• "Vasta-aloite kumoaa alkuperäisen. "

VAstaaloite olisi muuten aivan samanlainen, paitsi aktiivinen eutanasian mahdollisuus puuttuisi.

• Peili2

Joko tällainen on tehty? Tästä tulisi uusi hieno eroaalto kirkosta. :)

• Suomenetueikövai

Tiedetään Hollannin kokemukset.
      Miksi media myy näillä aiheilla? Abortti on ollut kestoaihe historiallisessa juorumediassa. Tämä kaikkein varmin ehkäisykeino on entisestään helpottunut, kun työkalut ovat kehittyneet. Varma lapsettomuuskin abortin jälkeen taitaa olla historiaa. Abortista on tullut arkipäivää, joten sääntöjä on ollut pakko muuttaa kuolemansyntiä suosiviksi.
      Nyt media myy kahta muutakin kuolemansyntiä, ja kansa vaan juhlii ja tulee iloiseksi. Ja toivoo, ettei osuisi omalle kohdalle. Sama se muille.

• Aborttien määrä on laskenut huimasti siitä kun nykyinen abrottilainsäädäntö tuli voimaan. Se että abortin saamista helpotettiin ei siis nostanut aborttien määrää vaan päinvastoin.

Mitä kahta muuta "kuolemansyntiä" tarkoitat?

• Ja siksi voimme laatia lain, jossa vältetään Hollannin kaltaiset ongelmat.

Abortit sekä lasten hylkäämisen ja lastensurmat ovat radikaalisti vähentyneet. Vakvat vioittumiset johtivat lapsettomuuteen ja olivat seuraksia laittomasti tehdyistä aborteista.

Nyt ovat asiat huomattavasti paremmalla tolalla.

• murhaamista
        mummomuori kirjoitti:

Ja siksi voimme laatia lain, jossa vältetään Hollannin kaltaiset ongelmat.

Abortit sekä lasten hylkäämisen ja lastensurmat ovat radikaalisti vähentyneet. Vakvat vioittumiset johtivat lapsettomuuteen ja olivat seuraksia laittomasti tehdyistä aborteista.

Nyt ovat asiat huomattavasti paremmalla tolalla.

Asiat eivät ole paremmalla tolalla niin kauan kuin tappamista sallitaan ja hamutaan.

• reformaattori
        murhaamista kirjoitti:

Asiat eivät ole paremmalla tolalla niin kauan kuin tappamista sallitaan ja hamutaan.

Aivan. Äitien tappamista liialliseen lapsimäärään ja vakavasti sairaiden tappamista epäinhimillisiin kipuihin. Sielujen tappamisesta hengellisellä väkivallalla puhumattakaan.

• onkojokuväittänyt
        reformaattori kirjoitti:

Aivan. Äitien tappamista liialliseen lapsimäärään ja vakavasti sairaiden tappamista epäinhimillisiin kipuihin. Sielujen tappamisesta hengellisellä väkivallalla puhumattakaan.

Olet ilmeisesti ateisti?

• murhaamista kirjoitti:

Kyse on siitä, miten voimme vähentää kuolevan kärsimyksiä.

• ArtoTTT

#Ja siksi voimme laatia lain, jossa vältetään Hollannin kaltaiset ongelmat.#

Siis tiedetään Hollannin ongelmat eutanasian kanssa ja silti pitäisi meille saada eutanasia.

• Ei samanlaista vaan parannettu versio jossa lainsäädön avulla huomioidaan mahdolliset jo huomatut epäkohdat.

• Jokainen maa voi ja kykenee latimaan lakeija, jotka eivät ole kopioita muista maista. Näin usein tehdäänkin, eli kootaan kokemuksia ja siten osataan varatua mahdollisiin ongelmiin.

• onkaksikymmentäneljä

Suomen eduskunnan äänestys tapaturmista johtuen en antaisi oman perheen ja läheisten ja uskonnollisten ihmisten omassa määräysvallassa olevia asioita Suomen virkamieskunnan hoidettavaksi.
        Kirkkoon kuuluvat ovat maksumiehiä, kun perheiden valtaa siirretään valtiolle.

• onkaksikymmentäneljä kirjoitti:

Suomen eduskunnan äänestys tapaturmista johtuen en antaisi oman perheen ja läheisten ja uskonnollisten ihmisten omassa määräysvallassa olevia asioita Suomen virkamieskunnan hoidettavaksi.
        Kirkkoon kuuluvat ovat maksumiehiä, kun perheiden valtaa siirretään valtiolle.

Perheiden valtaa ei siirretä valtiolle. Päinvastoin. Ihmisten oikeus määrätä itse elämästään ja kuolemastaan lisääntyy esim. eutanasialainsäädännön kautta.

• onkojokuväittänyt
        mummomuori kirjoitti:

Jokainen maa voi ja kykenee latimaan lakeija, jotka eivät ole kopioita muista maista. Näin usein tehdäänkin, eli kootaan kokemuksia ja siten osataan varatua mahdollisiin ongelmiin.

Suomen lait on pitkälti kopioitu Veväjältä ja Ruotsista - sattuneesta syystä.

• lääkärin.puoliso
        onkojokuväittänyt kirjoitti:

Eutanasia-asiassa ei sitten kopioitaisi, koska kummassakaan maassa aktiivinen eutanasia ei ole sallittua.

• lääkärin.puoliso kirjoitti:

Eutanasia-asiassa ei sitten kopioitaisi, koska kummassakaan maassa aktiivinen eutanasia ei ole sallittua.

Suomi voi tässä olla edeltäkävijä. :-)

Ei ole. Kyllä suomi päättää lainsäädänöstää aivan itsenäisesti. Toki kokemuksia voi ja pitääkin tarkastella, jos jossain on vastaavia lakeja joskus säädetty.

• Ateistikysymys

Tahto- ja eutanasia-aloitteilla lienee samoja allekirjoittajia? 60000?

Onko tarpeen luoda Suomeen uusia marginaaliryhmiä? Olemme pieni maa. Ongelma poikien syrjäytymisestä näkyy pienessä maassa selvemmin kuin suuremmissa naaapureissa.

Poikien oikeus tulla tunnolliseksi mieheksi ja isäksi on Suomen etu. Puhumattomien miesten homolasten itsemurhatilaukset ei paranna tilannetta.

• Homokysymys

Vuonna 2016 Helsingissä on homoutettu n.60000 ihmistä. Kirkosta eronneita on saman verran.
        Hyvin mahdollista. Ystävänä esiintyvä homo on raiskannut heteron 60 000 kertaa.

• Aivan puhut kuin leikatun lampaan päästä.

• välitänenvihaanaapuria

Tappamisen lisääminen vaikuttaa videoissa. Siihen vielä jokaviikkoiset terroristiuutiset päälle.
      Nyt pitää rajoittaa kehitystä. Kehitys voi mennä väärään suuntaan.

Aito Avioliitto on oikea suunta. Kuuntele ja katsele mihin olemme menossa.

• Onkos Aa:kin tähänkin asiaan ottanut kantaa... :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3494
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      431
      2921
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      22
      2791
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      83
      1857
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1487
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1370
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      91
      1136
    8. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      72
      1113
    9. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      99
      1096
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      31
      920
    Aihe