Mitä volttimittari oikeastaan mittaa? Miten virtapiirilaskuissa täytyy ottaa huomioon se, mikä on volttimittarin sisäresistansi? Esimerkiksi volttimittari on kytketty vastuksen (resistansi tiedetään) päihin, ja sitten kysytään, mitä volttimittari näyttää, kun volttimittarin sisäresistanssi on vaikk 2,3 ohmia tai jokin tunnettu arvo. ( Kulkeva virta voidaan siis laskea, mutta MITÄ VOLTTIMITTARI NÄYTTÄÄ; mitä tällä tarkoitetaan? )
Volttimittarin sisäresistanssi
9
2696
Vastaukset
- VA_ohm
Volttimittari käyttäytyy aivan samoin kuin tavallinen vastus. Tuo 2,3 ohmia kuulostaa aika pieneltä arvolta; oisko 2,3kohm. Sisäisellä resistanssilla ei ole merkitystä mittarin näyttämään.
- tumpel0
Olipas perusteellinen vastaus. Et selvästikään ymmärtänyt, mitä kysyin, vaan tartuit tyhmään yksityiskohtaan, jolla ei ole mitään merkitystä; sen tehtävä oli vain kertoa se, että sisäinen resistanssi tiedetään.
- kilovoltti
Analogiset volttimittarit mittaavat itse asiassa virtaa, joka synnyttää mittarin käämiin magneettikentän. Magneettikenttä taas poikkeuttaa osoitinta suhteessa virran voimakkuuteen. Virralla ja jännitteellä on taas tunnettu yhteys, kun vastus tiedetään.
Mittarin sisäinen vastus on tärkeä tietää, koska mittari on itse asiassa vastus, joka kytketään mitattavan systeemin rinnalle. Muodostuvan systeemin virrat ja jännitehäviöt jakaantuvat tietysti tunnetulla tavalla vastusten suuruuden mukaisesti. - Voltti
Kun kaks' tunnetaan niin kolmas lasketaan. Oletkos kuullut ?
- tumpel0
Kukaan ei varmaan ole ymmärtänyt kysymystäni. Tyhmää porukkaa. Ja viisastelevaa. En tarvitse enää neuvoa, koska ratkaisin tuon jo itse. Edelleenkään kysymyksessä ei ollut kyse siitä, miten virta tai muu suure lasketaan, vaan siitä mitä mittari näyttää, eli mitä tällä tarkoitetaan. Vitun pässit. Lopetetaan tämä tähän.
- Opettaja
tumpel0 kirjoitti:
Kukaan ei varmaan ole ymmärtänyt kysymystäni. Tyhmää porukkaa. Ja viisastelevaa. En tarvitse enää neuvoa, koska ratkaisin tuon jo itse. Edelleenkään kysymyksessä ei ollut kyse siitä, miten virta tai muu suure lasketaan, vaan siitä mitä mittari näyttää, eli mitä tällä tarkoitetaan. Vitun pässit. Lopetetaan tämä tähän.
Kysymyksesi "mitä mittari näyttää, eli mitä tällä tarkoitetaan" on huonosti muotoiltu. En ymmärrä mitä yrität kysyä.
- lehmä
Opettaja kirjoitti:
Kysymyksesi "mitä mittari näyttää, eli mitä tällä tarkoitetaan" on huonosti muotoiltu. En ymmärrä mitä yrität kysyä.
Koulupojan huonosti muotoiltu kysymys, johon lähes kaikki annetut vastaukset ovat oikeita.
Kysyjä saattoi ihmetellä mittarilukemaa, kun hän ei tiennyt, että se tarkoittaa yleensä aina tehollisarvoa.
"Vaihtojännitteen tehollisarvo on sama kuin sellaisen tasajännitteen arvo, joka tiettyyn vastukseen vaikuttaessaan aiheuttaa siinä yhtä suuren tehonkulutuksen kuin puheena oleva vaihtojännite."[1]
Sinimuotoisen jännitteen tehollisarvo on huippuarvo/sqrt(2). Ja mittariin soveltaen; jännitteen huippuarvo on mittarilukema*sqrt(2).
On olemassa vielä käsite 'tasasuunnatun jännitteen keskiarvo'. Sillä tarkoitetaan jännitteen keskiarvoa puolen jakson aikana. Keskiarvo=(2/pii)*huippuarvo.
[1] Martti Paavola: Sähkötekniikan oppikirja
Alempaa teknistä opetusta ja itseopiskelua varten
- Sam
mittari näytä mitattavan resistorin vastuksen.
- Masa
sen vastuksen läpi kulkevan virran määrän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938686
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264848- 504298
- 623857
- 513236
- 503050
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.532716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422395