Mielenkiintoista materiaalia Yleltä adventtikirkosta vuodelta 1964. Ohjelman nimi 'He uskovat toisin'.
http://areena.yle.fi/1-3737668
Huomaa kuinka paljon adventismi on luisunut periaatteistaan vuosien aikana. Moni nykyadventisti tuskin edes hyväksyttäisiin tuon ajan seurakuntalaiseksi. :)
Adventismia 1960-luvulla
20
431
Vastaukset
- WhatHappened
"Moni nykyadventisti tuskin edes hyväksyttäisiin tuon ajan seurakuntalaiseksi."
Ja silti nykyadventisteja on Suomessa noin puolet vähemmän kuin silloin. - Yksi-usko
Oikein mukavaa katseltavaa. Olen kuullut Toivo Seljavaarasta, mutta en ole aiemmin nähnyt hänen puhuvat. Jos oikein huomasin, niin taisi katsomossa vilahtaa Simokin ja Sakari oli pikku poika. En tiedä, onko niin paljon mikään muuttunut. Juhlavaatteet ehkä kun oli ehtoollinen ja televisiointi, en tiedä. Ehkä sen ajan ihmiset kiinnittivät pukeutumiseen enemmän huomiota kuin nykyisin, tai nyt on vaan erilainen tyyli.
Tuttujen kasvojen bongaamista vaikeuttaa paikoin kuvan heikko laatu. Ja minulla hommaa rajoittaa se, että Tampereen seurakunta ei ollut minulle ihan tutuimmasta päästä. Siellä käytiin vain harvoin.
Alkurukouksen piti A Y Rintala. Hänen takanaan näkyi nuori Heikki Luukko, joka sitten myöhemmin myös saarnasi ja palveli ehtoollisella. Heikin vaimoa ja tyttäriä en huomannut missään. Ehkä hän oli vain käymässä Tampereella.
Kuoron takarivistä tunnistin ainakin Joel Niinisen. Hänen vieressään oli mahdollisesti Toivo Markkanen.
Oliko lastenluokan opettaja Raimo Kallion puoliso? En muista hänen etunimeään.
Lastenluokalta tunnistin Sakari Vehkavuoren lisäksi ainakin Juha Crohnsin ja Järvisen siskokset Ylöjärveltä.
Saarnan aikana tunnistin Jaakko ja Aili Sälken ja heidän esikoisensa Saaran, joka oli sittemmin Lehtinen. Myös Raimo Rämö mielestäni vilahti kuvassa.
Ehtoollisen vetäjän, Toivo Seljavaaran nimi oli oikein näkyvissäkin, mutta kyllä hänet olisi minun ikäiseni tuolloin adventtiseurakunnassa ollut porukka helposti heti muutenkin tuntenut.
Ehtoollisleipää murtamassa oli Seljavaaran ja Luukon lisäksi Urho Aarniranta. Leivän jakajien joukossa näkyy Raimo Lehtisen isä (en muista etunimeä).
Ehtoollisella seurakunnan joukossa näkyy tosiaan Simo Vehkavuori.
Niin tuttua, mutta kuitenkin nyt jo etäisen tuntuista.Yksi-usko kirjoitti: «Juhlavaatteet ehkä kun oli ehtoollinen ja televisiointi, en tiedä.»
Ei adventisteilla ollut juhlavaatteita. Heillä oli sapattivaatteet. Muita juhlallisemman pukeutumisen tilanteita oli harvakseltaan.
Kiitos tästä! Tämä oli todellinen herkkupala, niin dokumenttina kuin aikansa kuvauksena.
Huomasitko muuten, että kristillinen kuvasto, jota tuohon aikaan käytettiin, oli täysin vaaleaihoista eurooppalaista ensimmäisestä viimeiseen pelastuvaan saakka! Jeesus ja Jumalakin on täysin vaaleaihoista porukkaa, vaaleine, tuulessa kivasti värisevine hiuspehkoineen. Enkelitkin olivat jokainen täysin vaaleaihoisia.
Oli paljon hienoja kuvia sekä ennen että jälkeen tuomioiden ja ihmisistä, jotka odottavat Jeesusta puku päällä, niin yhtään ainoaa tummaihoista ei tuohon aikaan kuviin päässyt, ei edes hassuna kurioisiteettinä, joten jumalat taisivat rakastaa vain vaaleaihoisia!
Mutta missähän nykyfysiikan mukaan elää tällainen vaaleaihoinen ja kutrinen fyysinen ukkeli, musisoivine enkeleineen, niin se onkin toinen tarina. Ei siitä nyt mitään tällä kertaa.
Ja ohjelmassa käsiteltiin huomioina asioista, joita olisi tietenkin voinut pohtia hieman syvällisemminkin, eli että on tuhansia ja taas tuhansia kristillisiä lahkoja, jotka ovat syntyneet vaikkapa siten, että Jumala on itse henkilökohtaisesti ilmoittanut jollekin ihmiselle, että sinun pitää nyt perustaa uusi kristillinen lahko, kun nämä muut eivät sitä ole ja seuraavalla viikolla sama Jumala ilmoittaa taas seuraavalle ihmiselle, että sinun pitää perustaa kristillinen lahko, kun nämä muut eivät sitä ole ja sitten taas seuraavalla viikolla sama Jumala ilmoittaa jälleen kerran uudelle ihmiselle, että sinun pitää perustaa uusi kristillinen lahko, kun viime viikolla käskemäni, edellisellä viikolla käskemäni ja sitä edellisellä viikolla käskemäni eivät sitä olleetkaan.
Oikastaan kun tuon koko dokumentin katsoi ajatuksen kanssa ja teki riittäviä huomioita kerrotuista faktoista, koko uskonnon täydellinen järjettömyys tuli esiin enemmän kuin tarpeeksi hyvin.
Se oli myös hauska kohta, jossa kerrottiin, että adventistien mielestä Jumala on rakkaus ja siksi he ovat pyrkivät olemaan ensimmäisenä aina auttamassa kaikissa suurissa katastrofeissa. Tosin käsittääkseni se samainen Jumala, joka on rakkaus, on kaikkien maailman tapahtumien syy, koska ilman hänen sallimustaan mitään ei missään koskaan tapahtuisi, ei edes katastrofeja, niin miten ihmiset voivat uskoa tällaista soopaa?
Ajatellaanpa sellaista ihmistä, joka ensin sahaisi sinulta jalan pois ja vaikka sen jälkeen armollisesti ajaisi sinut sairaalaan, niin ei kukaan sellaisen rakkaudellisen teon jälkeen kuitenkaan pitäisi sinua minään muuna kuin hirviönä, mutta näitä kaikenkarvaisia mielikuvituskavereita eivät näköjään koske normaalin loogisuuden säännöt.
Ensin romahdutat talon sen talossa asuvan perheen ollessa siellä sisällä ja vaikka sen jälkeen osallistut perheen pelastustöihin mitä suurimmalla armolla, niin hirviö ja vastenmielinen rikollinen olet silti, paitsi jos olet jumala, niin olet tosi kiva ja rakkaudellinen kaveri.
Samaten sen ymmärtää, että miksi nuoret ovat poistuneet takavasemmalle, koska onhan se aika mielenkiintoista psykologiaa pistää lähes imäväisikäiset ja jo n. 10-12 vuotiaat leikkimään samoja hölmöjä leikkejä autoilevaista enkeleistä. Mutta herttaista toisaalta.
Kannattaa katsoa koko ohjelma, eikä vain adventtikirkon osuutta alusta, koska näkemällä ne muutkin ja käsittelemällä ajatuksella sanottuja asioita sekä tekemällä loogisia johtopäätöksiä asioista, voi tulla uskomiseen ihan uusia näkökulmia.bushmanni: «Oikastaan kun tuon koko dokumentin katsoi ajatuksen kanssa ja teki riittäviä huomioita kerrotuista faktoista, koko uskonnon täydellinen järjettömyys tuli esiin enemmän kuin tarpeeksi hyvin.»
Sen lisäksi tuosta kokonaisuudesta on mahdollista ymmärtää, miksi adventistikodin lasten on ollut niin vaikea lähteä seurakunnasta, vaikka ei oppeja uskoisikaan ja vaikka Jehovantodistajien tyylistä hylätyksi joutumista ei tarvitsekaan pelätä.
Yhteisö on tiivis ja keskinäisesti kannustava. Kulttuurissa on paljon piirteitä, jotka ovat epäyhteensopivia ympäröivän valtakulttuurin kanssa.
Tavataanko oluella vaiko vain kahvilla? No eipä kummallakaan. Keskustellaan armeijakokemuksista? No eipä nyt taida huvittaa. Mennäänkö illalla tansseihin? Ei kiitos. Jospa pelattaisiin korttia? Elokuviin? Ja niin edelleen.
Tanssilavat ovat historiaa, mutta sama ristiriita koskee edelleen hyvin monia tyypillisiä tapoja, joilla valtakulttuurin nuoret ovat yhdessä ja muodostavat parisuhteita.
Adventistinuoren selvästi vahvin keino löytää itselleen aviokumppani oli osallistua ahkerasti adventtikirkon toimintaan ja tilaisuuksiin. Luonnollisesti Toivonlinnan koulu oli aivan erityisen mainio paikka tähän.--"Tavataanko oluella vaiko vain kahvilla? No eipä kummallakaan. Keskustellaan armeijakokemuksista? No eipä nyt taida huvittaa. Mennäänkö illalla tansseihin? Ei kiitos. Jospa pelattaisiin korttia? Elokuviin? Ja niin edelleen."--
Elämä ja todellisuus adventtikirkossa ovat noistakin luettelemistasi ehdottomuuksista merkittävästi muuttuneet nykyadventtinuorten keskuudessa.
Ei ole kovinkaan iso kynnys enää adventistinuorille lähteä vaikkapa sapatti-iltapäivänä katsomaan porukassa jotakin elokuvaa yhdessä tai osallistumaan urheilutapahtumaan esim. katsojan roolissa. Jotkut saattavat pizzan kanssa myös kyytipoikana ottaa yhden oluenkin, kahvista puhumattakaan. Itse olin paikalla, kun adventtikirkon virassaan oleva pastori otti kesäjuhlien aikaan sapattilounaallaan pizzan kanssa oluen ilmeenkään värähtämättä.
- Jobinpostia
Job.5:18. Sillä hän haavoittaa, ja hän sitoo; lyö murskaksi, mutta hänen kätensä myös parantavat. 5Moos.32:39. Hoos.6:1.
--"Adventistinuoren selvästi vahvin keino löytää itselle aviokumppani oli osallistua ahkerasti adventtikirkon toimintaan ja tilaisuuksiin. Luonnollisesti Toivonlinnan koulu oli aivan erityisen mainio paikka tähän."--
Toivonlinna tosiaankin on toiminut aikojen saatossa jonkinasteisena "siittolana". Suljetussa ympäristössä ei myöskään esiaviollisten suhteiden harrastaminen ole ollut temppu eikä mikään. Oikeastaan puutteessa olevat murrosikäiset oppilaat käyvät sukupuoliviettinsä tiimoilla ylikierroksilla jo muutenkin ja ”tumputtaminen” ei ollut ainoa purkautumiskeino, vaan adventismin sanelemat periaatteet voitiin usein surutta ohittaa, kun hätä oli suurin.
Mitä sitten tulee siihen aviopuolison löytymiseen Toivonlinnasta, niin olisin asiasta hivenen eri mieltä ”vaarin” kanssa. Nimittäin aika suuri joukko Toivonlinnan käyneistä on irtisanoutunut adventismista kokonaan ja he ovat löytäneet puolisonsa ns. niistä maailman ihmisistä, joilla ei ole mitään kosketuspintaa adventismin kanssa. Ehkä adventtiseurakuntien työntekijöiden lapsilla on ollut painolastina löytää puoliso adventtikirkon piiristä, mutta aika moni pastorinkin lapsi on valinnut toisin.
Sitten on myös joukko niitä, jotka ovat kenties löytäneet itsellensä puolison Toivonlinnassa opiskellessaan, mutta ovat eronneet ja luoneet uuden suhteen adventismin ulkopuolelta.Yksi mahdollisuus on se, että kaksi adventismista jo nuorena tarpeekseen saanutta ihmistä ovat keskenään aviossa. Toimii erittäin hyvin joissakin tapauksissa.
- kerettiläinen-
Onkohan kukaan koskaan tutkinut, miten paljon "hyötyä" Toivonlinnasta on todellisuudessa ollut adventismin "ilosanoman" eteen päin viemisessä?
Eli ovatko kaikki Toivonlinnan ylläpitämiseen uhratut varat maksaneet itsensä takaisin vai päin vastoin vain lisänneet useimpien vastenmielisyyttä adventismia kohtaan? v.aari kirjoitti:
Yksi mahdollisuus on se, että kaksi adventismista jo nuorena tarpeekseen saanutta ihmistä ovat keskenään aviossa. Toimii erittäin hyvin joissakin tapauksissa.
Pitää paikkansa. Aika moni löyhästi adventtikirkon piirissä "pörrännyt" nuori on solminut parisuhteen toisen samankaltaisen kanssa ja sitten yhteisellä päätöksellä päättäneet jättää adventismin ja sen fundamentalistiset vaatimukset elämässään taka-alalle ja sitä kautta heistä on tullut ns. luopioita, jota nimeä adventtikirkon pastorit käyttävät mielellään niistä, jotka ovat tehneet pesäeron adventtikirkon kanssa.
- Cycl0ne
Bushmanni, olet varmaan oikeassa että katselijan näkökulmasta on hyvin vaikea arvioida, mikä näistä ryhmistä olisi se oikea. Asiakkaan näkökulmasta keskeistä onkin löytää hyvä seurakunta joka antaa eväitä elämään.
Tästä pääsenkin siihen että olen eri mieltä näkemyksestäsi, että Jumala olisi kaikkitietävä jne., ja sen varaan rakennetuista ajatuksista. Selvästikään Raamatun Jumala ei ole platoninen, kaikkitietävä diktaattori joka ennaltamäärää jokaisen askeleen. Vaivaat itseäsi teorioilla, vaikkakin ovat yleisiä, eivät ole relevantteja eivätkä keskeisiä Raamatulle.
Tärkeää, etenkin lukijan näkökulmasta, on löytää maailmankatsomus joka antaa vaihtoehdon, oli se sitten filistelaisten tai assyrialaisten julmuuksille, tai nykyiselle elämäntavoille, jota harjoittaa. VT:n Jumala, miksei UT:nkin, on ensisijaisesti köyhien ja leskien, orpojen Jumala, vaikka hänestä yritetäänkin tehdä välillä kilpailijaa Mars-jumalle (vrt. Jahve Sebaot).
Uskon että adventtikirkko on yksi hyvä, mutta ei ainoa, tapa elää tuota vaihtoehtoista elämää. On arroganttia sanoa, että meillä on totuus, paitsi siinä mielessä jos vertailunkohteena on malesialainen kannabalistiheimo. Mutta se 'totuus' liittyy hyvän elämän ylläpitämiseen ja harjoittamiseen, ei teologisiin tai filosofisiin konstruktioihin. Totuus on aina ortopraksiaa, ei doksiaa.
Siksi on myös aina oikein että thaimaalainen uskova näkee thaimaalaisen Jeesuksen, suomalainen keltakutrisen version, afrikkalainen mustan Jeesuksen. Katsomalla me muutumme. Hän tuli 'yhdeksi' meistä. En näe tässä ongelmaa (tietysti historiallinen Jeesus oli eri näköinen, mutta kuten Paavali sanoo, emme enää välitä Jeesuksen historiallisuudesta, s.o. lihan mukaan, vaan jokin muu merkkaa.) Merkille pantavaa on se, että vaikka adventtikirkko Suomessa on laajentanut toimintaansa maassamme tuon aloituksessa olleen linkin ajoista, niin kirkon jäsenmäärä ei ole kasvanut, vaan supistunut merkittävästi. Lasten luokalla ei ole enää tungosta, eikä adventtikirkon ylläpitämiin kouluihin tahdo saada edes adventtikirkon jäseninä olevien perheiden lapsia.
Rituaalien puolesta adventtikirkko Suomessa ei merkittävästi ole noista 60-luvun ajoista muuttunut, mutta huomattavasti liberaalisempaan suuntaan on kirkossa kuitenkin 50 vuoden aikana menty. Mm. meikkaukseen ja korujen käyttöön ei enää kiinnitetä suurtakaan huomiota ja pukeutuminen kirkossa muutenkaan ei enää vaadi sitä "sapattipukua".
Luonnollisesti adventtikirkon rahan -ja mammonan ahneus ovat ajan saatossa myös muuttuneet merkittävästi. Omaisuutta pitää ilmeisesti kerätä pahan päivän varalle runsaasti? Tosin nyt ollaan tultu siihen tilanteeseen Suomen adventtikirkossa, että raha ei tahdo enää riittää edes työntekijöiden ja pastoreiden palkkojen maksuun. Mm. kirkkokiinteistöjen ylläpitämisen kustannukset ovat nousseet niin suuriksi, että ollaan oltu pakotettuja luopumaan omaisuudesta pakon edessä, että bisnes edes jollain tasolla pyörisi. Suomen adventtikirkon kirkkokiinteistöjen käyttöaste on niin vähäistä, jolloin rahaa heitetään tyhjien salien ja seinien pystyssä pitämiseen. Tästä syystä adventtikirkko Suomessa onkin luopunut monesta kirkkokiinteistöstään ja sen sijaan vuokraa vapailta markkinoilta tiloja toimintaansa varten.- jenkkiboi
Mormoneilla ja Adventisteilla ja Jehovilla on yhteistä se, että heillä kaikilla on vähän enemmän tietoa kuin muilla ja he ovat mielestään se kaikkein oikein pyhä seurakunta.
Kaikki ovat myös lähtöisin Amerikasta.- jenkkiboi
ja vielä, Mormoneilla on Joseph Smith ja Adventisteilla Ellen G White ja Jehovilla Charles Taze Russell. Ihmisiä joiden ympärille on kaikki rakennettu.
- jenkkiboi
Myös Helluntalaisuus on lähtöisin Amerikasta mutta varsinaista karismaattista johtajaa tai "profeettaa" ei heillä ole. Ja he eivät sano olevansa "ainoa oikea seurakunta" niin kuin nämä edellä olevat näin sanovat olevansa.
- pyhpyhjapyh
Meitä ei bushammin ja "adventtiairueen" valheet hetkauta.
- sekavin.tuntein
"Mielenkiintoista materiaalia Yleltä adventtikirkosta vuodelta 1964. Ohjelman nimi 'He uskovat toisin'.
http://areena.yle.fi/1-3737668"
Olihan sitä piristävääkin katsella.
Löytyneekö netistä muuta filmimateriaalia suomalaisista adventisteista 1950 - 70 -luvuilta?- 2jf04sl7
Ylen arkistomyynnistä voisit tiedustella. Sieltä on saatavilla materiaalia sekä ammatti- että yksityiskäyttöön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2813357BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla
No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho62375Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2522155- 682039
- 711704
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3421332MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/241108- 651059
"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko231036Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola166983