Koska raamattudenialisti-kretuilla on vaikeuksia esittää vaihtoehtoaan vastustamilleen oikeille ajoitusmenetelmille, ajattelin auttaa ja kertoa miten pelkkää Raamattua käyttämällä päästään niin tarkkaan ajoitukseen, ettei se heitä maan iässäkään kuin 750000-kertaisesti suhteessa todellisuuteen. Vertailukohtana nyt siis alkumereen erotetun maankamaran ikä, Raamattu kun ei tunne maapalloa saati maailmankaikkeutta (8).
Ajoitusmenetelmän ytimessä ovat sukupuut, koska suurimmalle osalle tarinoita ei löydy reaalimaailman kiintopisteitä. Sukupuissa tulee huomioida myös totutusta poikkeavat sukulaisuussuhteet ja iänmääritykset.
Esim. Jeesus-äpärän isäpuolella oli tunnetusti kaksi isää (Matt. 1/Luuk. 3), joka ei ilmeisesti ollut erityisen poikkeuksellista tuolloin. Yksi Esaun vaimoistakin, Basemat, oli sekä Elonin että Ismaelin tytär (1 Moos. 26/1 Moos. 36). Esaulla oli 2/3 vaimoa, joista vain tuo Basemat oli yhteinen.
Tavanomaisista homopareista poiketen Esaun poika Elifas otti nähtävästi oman poikansa Timnan sivuvaimokseen (1 Moos. 36/1 Aik. 1), joka synnytti Elifasin toisen pojan Amalekin. Yksi Amalekin veljistä oli siis samalla Amalekin äiti.
Nykyisiin perhesuhteisiin tottuneiden voi olla myös vaikea ymmärtää sitä miten Aatamin lapset lisääntyivät sisarustensa ja vanhempiensa kanssa. Saattaa vastaavaa tosin tapahtua nykyisinkin kreationistisilla alueilla.
Sukupolvia laskettaessa on huomioitava sukupolvien määrään vaikuttavat perhesuhteiden erikoisuudet. Esim. Joosefin homoisistä toisen sukuun mahtuu samaan ajanjaksoon n. 40% enemmän sukupolvia. Samaisesta sukupuusta löytyy myös Selah/Saala/Salma (käännöksestä riippuen), jolla on myös kaksi eri isää (1 Moos. 10/Luuk. 3), eli Kenan/Kainam ja Kainamin isä Arpaksad/Arfaksad. Edellisiä kohtia yhdistellen ilmeinen raamatullinen selitys on isä-poika homopari.
Raamatuntutkija Helen Jacobus on tosin esittänyt vaihtoehtoa, että Kainam, joka löytyy kattavammin Septuagintan sukupuista, olisi pyritty sensuroimaan Masoreettisesta tekstistä (1). Mahdollisesti joku ei ole pitänyt siitä miten Kainam oppi joistain Raamatun versioista löytyvässä Riemuvuosien kirjassa enkelien opettaman astrologian aiempien sukupolvien kaivertamista kivistä. Tarina ei kerro löysikö niistä myös horoskooppinsa.
Iänmäärityksissä on myös unohdettava perinteinen aikakäsitys ja huomioitava miten hahmojen iät vaihtelevat lähdeteksteittäin. Esim. Nooan isä Lemek eli 653/753/777v ja Nahorin poika Terah syntyi isänsä ollessa 29/79/179v ja eli 145/205/275v (2).
Septuagintan mukaan Metusalem selviytyi taikatulvasta arkin ulkopuolella, joka oli aika vetreä uintisuoritus yli 950-vuotiaalta, etenkin kun 1.5km korkuiset jättiläisetkään eivät siihen nähtävästi kyenneet (tosin niiden fossiilit ovat vielä löytämättä kuolinsyyn määritykseen). Vaihtoehtoisissa raamattutodellisuuksissa Schrödingerin Metu kuolee ennen tulvaa.
Ajoituksissa voidaan lisäksi käyttää viittauksia historian tuntemiin tapahtumiin, silloin kun niitä sattuu löytymään. Niissäkin on huomioitava erityisesti mahdottomat ajankohdat, kuten täällä käsitelty vääräksi profeetaksi osoittautuneen messiaskandidaatin syntymä (9).
Esim. Israelin perustamismyytissä Exoduksessa israelilaiset onnistuivat viettämään Egyptissä 400/430v (1 Moos. 15/2 Moos 12) jättämättä jälkeäkään olemassaolostaan, mutta fiktiivinen lähtö sieltä voidaan ajoittaa Raamatussa viitattujen historian tuntemien tapahtumien avulla.
Lähtö tapahtui 476v Salomon valtaannoususta (1 Kun. 6), josta 40v päästä Salomon poika nousi valtaan (1 Kun. 11), josta 5v päästä Egyptin kuningas Sisak hyökkäsi Jerusalemiin (1 Kun. 14). Sisak voidaan liittää historialliseen hallitsijaan vuosilta 943-922 eaa. (3). Exodus siis tapahtui ennen vuotta 1443 eaa.
Toisaalta israelilaisten kerrotaan rakentaneen Ramseksen kaupungin Egyptissä ollessaan, jonka tiedetään olevan vuosina 1279-1213 eaa. hallinneen Ramses II:n rakennuttama (4). Exodus siis tapahtui vuoden 1279 eaa. jälkeen eli ainakin 164v itsensä jälkeen.
Vaelluksen aikainen tarina sisältää viittauksia paikkoihin ja kansoihin, jotka vastaavat todellisuutta vasta joskus vuoden 700 eaa. jälkeen (4,5,6). Vastaavia viittauksia on jo tarinoissa ennen Egyptiin päätymistäkin, kuten viittauksia Kaldean Uriin (1 Moos. 11), joka oli kaldealaisten hallinnassa vasta 700 eaa. jälkeen (7). Riemuvuosien kirjassakin (luku 11) Urissa opetettiin silti kaldealaisten astrologiaa jo ennen Abrahamia.
Joten, jos haluatte ajoittaa vuoden 700 eaa. jälkeen kirjoitetun keksityn historian fiktiivisiä tapahtumia arpomalla vaihtoehtoisia lukuja ristiriitaisista ja häiriintyneistä sukupuista, ja saada tuloksia jotka ovat vuosisatoja ristiriidassa itsensä kanssa, kretuajoitus on siihen mitä mainioin keino. Kaikkeen muuhun se on kelvoton.
Kreationistinen ajanmääritys
18
525
Vastaukset
Lähteet:
(1) https://en.wikipedia.org/wiki/Cainan
(2) https://en.wikipedia.org/wiki/Genealogies_of_Genesis
(3) https://en.wikipedia.org/wiki/Shishak
(4) http://contradictionsinthebible.com/when-did-the-exodus-allegedly-happen/
(5) http://contradictionsinthebible.com/how-do-we-know-that-the-biblical-writers-were-not-writing-history/
(6) https://en.wikipedia.org/wiki/The_Bible_Unearthed#Ancestors_and_anachronisms
(7) https://en.wikipedia.org/wiki/Ur
(8) http://keskustelu.suomi24.fi/t/14676644/steven-dimattei-luomismyytista
(9) http://keskustelu.suomi24.fi/t/14353128/jeesuksen-mahdoton-syntyma- asiaselvä
Kuten jo tuolla alkupuolella kerroit, että Raamattua käyttämällä päästään tarkkaan ajoitukseen. niin asiahan on sillä selvä.
- tieteenharrastaja
Mittari, joka näyttää tarkasti voi myös näyttää perusteellisesti väärin. Tämä ilmenee vertailussa muiden mittarien näyttämiin.
"Nykyisiin perhesuhteisiin tottuneiden voi olla myös vaikea ymmärtää sitä miten Aatamin lapset lisääntyivät sisarustensa ja vanhempiensa kanssa. Saattaa vastaavaa tosin tapahtua nykyisinkin kreationistisilla alueilla."
Eiköhän sisarusten keskistä insestiä tapahdu joka maailmankolkassa. Kretupiirien ulkopuolella toki ymmärretään käyttää ehkäisyä.- Knark5
Olitko näkemässä kun Luoja loi? No niin. Pulinat pois!
- Jnxriobhyikhgykkbg
Alussa jumala loi taivaan ja maan eikä siihen kohtaan anneta aikamääriä, sehän tosiaan voi olla miten pitkä tai lyhyt aika tahansa. Sen jälkeen tulee ne päivät ja muistaakseni raamatussa lukee että yksi päivä on NIINKUIN tuhat vuotta. Ei lue että 1 päivä on tarkalleen 1000 vuotta. En tiedä onko sitten vajaa 14 miljadia vuotta tiede selvittänyt tälle kaikelle. Mikä tuossa nyt on ongelma?
Kts. täältä miksi nuo tuhannet vuodet, joita Raamattu ei muutoinkaan liitä luomismyytteihin, eivätkä sovi yhteen vuosimiljardien kanssa, eivät sovi yhteen sen kanssakaan mitä luomismyytin päivillä indikoitiin:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14676644/steven-dimattei-luomismyytista
- Jnxriobhrggffygykkbg
Laskeppa itse tuosta rehellisesti. Mikä ongelma tieteen selvittämässä vajaassa 14 miljardissa vuodessa on?
1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
2 Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
3 Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli.
4 Ja Jumala näki, että valkeus oli hyvä; ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä.
5 Ja Jumala kutsui valkeuden päiväksi, ja pimeyden hän kutsui yöksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, ensimmäinen päivä.
6 Ja Jumala sanoi: "Tulkoon taivaanvahvuus vetten välille erottamaan vedet vesistä".
7 Ja Jumala teki taivaanvahvuuden ja erotti vedet, jotka olivat taivaanvahvuuden alla, vesistä, jotka olivat taivaanvahvuuden päällä; ja tapahtui niin.
8 Ja Jumala kutsui vahvuuden taivaaksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, toinen päivä.
9 Ja Jumala sanoi: "Kokoontukoot vedet, jotka ovat taivaan alla, yhteen paikkaan, niin että kuiva tulee näkyviin". Ja tapahtui niin.
10 Ja Jumala kutsui kuivan maaksi, ja paikan, mihin vedet olivat kokoontuneet, hän kutsui mereksi. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
11 Ja Jumala sanoi: "Kasvakoon maa vihantaa, ruohoja, jotka tekevät siementä, ja hedelmäpuita, jotka lajiensa mukaan kantavat maan päällä hedelmää, jossa niiden siemen on". Ja tapahtui niin:
12 maa tuotti vihantaa, ruohoja, jotka tekivät siementä lajiensa mukaan, ja puita, jotka lajiensa mukaan kantoivat hedelmää, jossa niiden siemen oli. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. - Eitarkalleenyksipäivä
Tuossa on se tuhat vuotta NIINKUIN yksi päivä kohta.
2. Pietarin kirje
3:8 Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että "yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä". - järkeäraamatunlukuun
Raamatun kronologiassahan ei ole mitään ongelmaa - paitsi, jos lukijana on fundamentalisti jollaisia löytynee niin uskovien kuin ateistien joukosta.
Niin kutsuttu historiallinen aika alkaa noin 3000 eKr ajasta, ja sillä tarkoitetaan aikaa, josta Lähi-idän alueelta on olemassa kirjallista tietoa. Koko Raamatun tutkittavissa oleva historia koskee tätä aikaa ja on siksi tulkittava sen historiallisen tiedon valossa, joka meillä on. Olisi virhe kuvitella, että raamatullinen tieto, löytyy se sitten sukuluetteloista tai Raamatun historiakirjoista, voi sivuuttaa yleisen historiakäsityksen. Tietenkin historiallinen tietämys voi joiltakin osin perustua savijaloilla oleviin olettamuksiin, mutta yhtä lailla meidän Raamattukäsityksemme voi olla virheellinen.
Jos Jumalaa pidetään Raamatun innoittajana, niinkuin itse teen, täytyy samalla todeta, että Jumala aika suoraan sanoon, ettei sukuluetteloita saa käyttää ajanmääritykseen. Hän antaa Paavalin varottaa sukuluetteloista ja on sallinut sen, että eri käsikirjoitusperheissä on yli tuhannen vuoden ero yhteenlasketussa Aadam-Aabraham ajoissa. Joka haluaa käyttää MTn aikoja, joutuu sanomaan, että Paavali on väärässä, koska hän käyttää LXXää. Toisaalta, joka käyttää LXXää joutuu toteamaan, että sieltä löytyvät ajat eivät tunnu realistisilta ja lisäksi aikojen tutkiminen tulisi samalla määritellyksi paljon opiskelleille rajoitetuksi harrastukseksi. Raamatusta ei yksinkertaisesti voi laskea yksiselitteistä kronologiaa. Jos joku haluaa yrittää, siitä vain. Voin selvillä Raamatun teksteillä todistaa jokaisen laskelman vääräksi - mutta en yhtään niistä oikeaksi. Voisiko Jumala selvemmin sanoa, ettei näitä aikoja ole tarkoitettu laskettavaksi niinkuin fundamentalistit yrittävät?
Tämä johtaa seuraavaan päätelmään - koska jopa Juudan ja Israelin kuninkaiden ajat ovat erittäin monimutkaisia (hallitusajat sisältävät päällekkäisyyksiä ja kirjoittajat (joskus sama kirjoittaja tekstinsä eri osassa) käyttävät erilaisia ajanlaskutapoja ja ainoa järkevä tapa määritellä VTn historiallisen osan aikoja, on varmistaa ne parhaista saatavilla olevista maallisista historiakirjoista ja käyttää niitä apuna historian aikojen määrittelyssä. Muutoin tuloksena on pseudohistoriaa kuten esim Jehovan todistajilla, joille on jäänyt päälle historiallisesti hulluja ja kestämättömiä juttuja kuten vaikka pakkosiirtolaisuuden alku 607 eKr. Hyvää 1800 -luvun teologiaa - ennenkuin löydettiin valtava määrä historiallista arkeologista aineistoa, joka osoittaa muuta. Tietty jotkut tavalliset konservatiiviset kristitytkin yrittävät ottaa askeleita samaan suuntaan, mutta siihen ei kuitenkaan ole syytä, koska useimmat täysjärkiset ovat jo kauan sitten luopuneet 6000 vuoden teoriasta ja yrityksistä luoda yhtenäistä historiaa.Laitetaan nyt tämä sitten tännekin toiseen kertaan, koska joku rekisteröimätön nimimerkki on kopioinut tämän aloitukseni muokattuna adventistipalstan puolelle ilman lähdeviitettä tänne tai ketjun alkuperäisiä lähdeviittauksia:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14865021/raamatullinen-ajanmaaritys
"Koko Raamatun tutkittavissa oleva historia koskee tätä aikaa ja on siksi tulkittava sen historiallisen tiedon valossa, joka meillä on."
Kuten tutkijat ovat nykyisin tehneet, ja todenneet, että israelilaiset ovat syntyperäisiä kanaanilaisia ja israelin kansan historia alkaa jostain 1200 eaa. tietämistä kanaanilaisen kulttuurin hajoamisen ajoilta ja exodusta ei koskaan tapahtunut ja sitä kautta Raamatun ensimmäiset kirjat ja tarinoinnit ennen tuota aikaa ovat hatusta vetäistyä "historiaa" tai kopiota muilta kansoilta, kuten esim. luomis- ja tulvamyytit ovat kopioita varhaisemmista mesopotamialaismyyteistä.
Raamatussa ei ole mitään ristiriitaa, kun sitä oikein luetaan. Ateistit eivät osaa lukea Raamattua ja siksi he lukevat jumalattomien raamatuntutkijoiden tulkintoja ja päätyvät sen mukaisiin ratkaisuihin. Oikein tulkittuna, ihmiskunnan iäksi saadaan noin 6.000 vuotta.
Seuraavassa vain yksi kohta aloittajan harhaisesta tulkinnasta.
"Tavanomaisista homopareista poiketen Esaun poika Elifas otti nähtävästi oman poikansa Timnan sivuvaimokseen (1 Moos. 36/1 Aik. 1), joka synnytti Elifasin toisen pojan Amalekin. Yksi Amalekin veljistä oli siis samalla Amalekin äiti."
1.Moos.36:12 kuuluu: Mutta Timna oli Elifaan, Eesaun pojan, sivuvaimo, ja hän synnytti Elifaalle Amalekin.... .
Timna oli siiis nainen, joka synnytti Amalekin. Kyse ei siis ollut mistään homoparista. Aloittaja ei ole tiennyt, että vanhassa testamentissa on muitakin Timna-nimisiä henkilöitä. Elifaan vaimo, Timna oli luultavasti, hoorilaisen Lootanin sisar. (1.Moos.36:22, 1.Aik.1:39)- Knark5
Olet (kuten tavallista) vakavassa oppiriidassa useiden uskonveljiesi kanssa. Et selvästikään lue Raamattua oikein.
"Oikein tulkittuna, ihmiskunnan iäksi saadaan noin 6.000 vuotta."
Millä perusteella "oikein tulkittuna"? Mistä tiedät, että tehty tulkinta on oikea eli mihin vertaat tulkintaasi, joka sitten vahvistaa sen tulkintasi?Väännetään nyt vielä tuo Timnakin denialistille rautalangasta:
"Elifasin pojat olivat Teman, Omar, Sefi, Gaetam, Kenas, Timna ja Amalek." (1 Aik. 1)
"Elifasin pojat olivat Teman, Omar, Sefo, Gaetam ja Kenas. Esaun pojalla Elifasilla oli myös sivuvaimo Timna, joka synnytti hänelle Amalekin." (1 Moos. 36)
Ylemmässä Timna on Elifasin poika, alemmassa saman hemmon sivuvaimo ja hemmolla ei ole samannimistä poikaa.
Raamattu on täynnä noita mokia, joissa samaa asiaa on yritetty sepustaa useampiin paikkoihin, jolloin keskinäiset virheet paljastuvat.- Popkornit_esillä
utti kirjoitti:
Väännetään nyt vielä tuo Timnakin denialistille rautalangasta:
"Elifasin pojat olivat Teman, Omar, Sefi, Gaetam, Kenas, Timna ja Amalek." (1 Aik. 1)
"Elifasin pojat olivat Teman, Omar, Sefo, Gaetam ja Kenas. Esaun pojalla Elifasilla oli myös sivuvaimo Timna, joka synnytti hänelle Amalekin." (1 Moos. 36)
Ylemmässä Timna on Elifasin poika, alemmassa saman hemmon sivuvaimo ja hemmolla ei ole samannimistä poikaa.
Raamattu on täynnä noita mokia, joissa samaa asiaa on yritetty sepustaa useampiin paikkoihin, jolloin keskinäiset virheet paljastuvat.Jään mielenkiinnolla odottamaan millä nerokkaalla kommentilla Mark5 kumoaa pointtisi. Hänhän tietää, miten Raamattua lainauslouhit... öhöm... luetaan oikein.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904322
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?422685Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1122480Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1082258Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281947- 321945
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2111632Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91607- 291598
- 791416