"En hae lapsilleni isää, vaan itselleni kumppania"

Elikkäs sellainen kysymys miulla olisi teille, että kun nettideitti palstoilla yksinuoltaja hakee elämänkumppania, niin omien huomioideni mukaan aika monella naisella on otsikossa esitetty teksiti. Mitä tällä tarkoitetaan? Ja mitenkä tämä käytännössä toimii/toteutuu? Minkälaista se arkirutiini tällaisessa tapauksessa olisi? Ottaako tämä mies/kumppani osaa ollenkaan lapsien kasvatukseen, hoitoon, ruokkimisiin, kuluihin?

Itselleni tällainen tilanne ei oikein ole auennut mitä tässä haetaan takaa, varsinkin jos on kyse pienistä lapsista/vauvoista. Tietenkin siinä tapauksessa, että lapset ovat jo miltein aikuisia tilanne muuttuu helpoksi ymmärtää.

65

1602

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 25543

Raha ja lapsen vahtiminen varmaan otetaan avosylin vastaan. Et voi kuitenkaan antaa luultavasti kasvatusneuvoja, koska et ole vanhempi. Olet ehkä kävelevä aputeline/rahakone tässä suhteessa.

Voi olla että myös fiksuja yhäreitä on olemassa. Naapurissa ehkä asuu semmoinen, ainakin sen uusi mies hoitaa lähes kaikki illat lapsia kun äiti jossain. Mies vaikuttaa fiksulta, vaikka näin kirjoitettuna homma kuulostaa aika absurdilta.

• hahhahhhh

Kaikilla lapsilla on isä. Yhdenkään yh-lapsen isä ei ole fiksu. Omaan napaansa tuijottaja ja vastuunkantamaton luuseri on jokainen.

• Järkijäässä
        hahhahhhh kirjoitti:

Kaikilla lapsilla on isä. Yhdenkään yh-lapsen isä ei ole fiksu. Omaan napaansa tuijottaja ja vastuunkantamaton luuseri on jokainen.

No, tästä voidaan olla montaa mieltä. Kaikilla lapsilla on ollut isä. Isä voi myös olla kuollut...

• hahhahhhh
        Järkijäässä kirjoitti:

No, tästä voidaan olla montaa mieltä. Kaikilla lapsilla on ollut isä. Isä voi myös olla kuollut...

Satavarmasti täällä ei tarkoiteta leskiäitejä vaan ihan muita yh-äitejä.

• m-1-e-z

Sitä että niitä lapsia on, ne tulee mukana ja heillä on jo isä. Et korvaa isän roolia, etkä tule toimimaan isänä, vaikka ne lapset siinä jaloissa pyöriikin ja varmasti joudut heidän kanssaan tavalla tai toisella toimimaan ja osallistumaan. (Nainen siis hakee itsellensä kumppania, ei elättäjää itsellensä ja Muhamedille ja Alibaballe. =P)

Tapauskohtaisesti asiat ovat joko ruusuilla tanssimista tai helvetti pääsee irti, riippuu ihan kuinka kukin toisiinsa reagoi ja mikä oli lasten fyysinen- ja henkinen kehitys, puhumattakaan aikuisten. Se mies varmasti ottaa osaa (tavalla tai toisella) osaa niihin lapsiin ja arjen pyörittämiseen.

Nainen todennäköisesti tietää ja ymmärtää, että hänellä on vastuu lapsistaan ja heidän kasvatuksestaan. (Kaikkiin kysymyksiisi saat monimuotoiset vastaukset, kun otat jokaisen yksinhuoltajan vuorostaan. Noita voi ikuisesti jossitella, miten mikin aina voisi mennä, ainoastaan elämällä ja kokemalla saa vastaukset ja silti ne on, tai niissä on joka kerta eroja.)

Varmasti lapsi syö ostamaasi ruisleipää ja sinä syöt sen naisen valmistamaa makaronilaatikkoa. Varmasti samalla kun käytte kaupassa, viette sen Minttu-Petterin balettiin. Sulla meni bensaa ja ehkä myös rahaa, kannoit myös ostokset, niissä puhtaissa vaatteissa joyka nainen huolsi. (Mielikuvitus on rajana ja se miten haluaa ajatella/laskea.)

• nähtyon

Yh-isä hakee ensisijaisesti lapsilleen äitiä. Noille Muhamedille ja Alibaballe. Parisuhde tulee vasta toiselle sijalle.

• Tätitättähäärä

Tuttavapiirissä on paljon naispuolisia yksinh.
      Ikävä kyllä useimmilla se näyttää menevän juuri noin.. Jotta kulut ja hoitovastuu tulee mukaan kun "pitää ottaa koko paketti mutta isä lapsilla on jo" tai nainen itse on myös se "isä" eikä miehen pidä erehtyä sanomaan mtn kasvatukseen liittyvää. Usein jos on omia lapsia, tällöin ne lähes aina ovat huonosti kasvatettuja kakaroita naisen puheissa. Siis miehen lapset.. Lapseton taas ei voi tietää mitään lapsista ;)

Pari ok tapaustakin tunnen oikein hyvin ja näissä onkin jo siunaantunut myös yhteinenkin lapsi eikä ystävättäreni ole koskaan viljelleet tuota "lapsilla on jo isä" lausetta.
      Viimeisin ikäiseni nainen taas löysi reilusti nuoremman "miehen" joka tuntuu kovasti viihtyvän kotona lasten kanssa ja kaveri ravaa ympäri Suomea harrasteiden ym vuoksi yksin. Noh.. Lapsilukukin on täynnä mutta mies ei vielä sitä tiedä. Uusi koti jne toki piti saada ja ilkeämmät kyl sanoo suoraa kun et hyvän lompakon löysi. :/ mut kai siinä rakkauttakin on ja veikataan kauanko kestää heh.

Kai niin ihmisestä kiinni.
      Nuorempana itsekin erehdyin yh-mieheen ja lapsenvahti minusta tuli heti saman katon alle mentyä. Ja kovasti niitä kuluja ilmestyi kontolleni myös kun olin parempipalkkainen siihen aikaan :P

Varovainen olisin kyl ja järki mukaan noissa.

• Tahvo52

Hankala pakettihan tuo on. Ottaa nyt sitten vaikka esimerkiksi asumiskustannukset...jos mies yhtyy yksinhuoltajaan jolla on esim. yksi lapsi niin onko miehen osuus kustannuksista 1/3 ja toinen osapuoli hoitaa 2/3 kuluista. Sama koskee periaatteessa kaikkia kustannuksia tällaisessa tapauksessa.
      Sekin on totta että miehellä ei ole kasvatusvelvoitetta eikä oikeutta mikä kyllä tekee homasta aika haastavan. Kannattaa kyllä miettiä pari kertaa ennenkuin ryhtyy tällaiseen ja jos ryhtyy niin asiat on sovittava etukäteen että on sitten todella selvää molemmalle miten nämä menevät. Olen myös kuullut teinimurkkujen suusta tulevan "sä et ole mun isä, sä et mua määrää" ja silloin on ikävä kyllä helvetti irti.

Huomiotavaa on että en ota tässä millään tavalla kantaa ovatko yh:t hyviä vai huonoja ihmisiä....itse asiassa, miksi olisivat huonompia kuin muut. Elämässä sattuu asioita ja kaikkea ei pysty hallitsemaan eikä pidäkkään.

• 2322

Kustannusten jakaminen riippuu lapsen iästä, harrastuksista yms - 2/3 kuluista ei ole reilu jako silloin, kun lapsi kuluttaa selvästi vähemmän kuin aikuiset. Ja tuohon "sä et oo mun isä" pitää mun mielestä todeta, että en ole mutta olen tämän talouden toinen aikuinen, ja niin kauan kuin asut meidän katon alla niin kuuntelet meitä molempia. Olettaen, että tällaiselle linjalle on myös puolison tuki - jos ei näin ole niin ei ehkä kannata muuttaa yhteen yh:n kanssa.

• Luulen, että naiset ei oikein tiedä itsekään mitä tuo tarkoittaa. Niin vain sanotaan, koska niin "kuuluu" sanoa. Mielestäni konkretian astetta voi lisätä selvittämällä onko "haetun kumppanin" joskus tarkoitus asua samassa osoitteessa. Jos on, voi sitten kuvitella millainen suhde on samassa taloudessa asuvalla aikuisella ja lapsella kun mies ei kuitenkaan ole mikään isä.

• Pihtarikurppa

Niin, mitä se sitten tarkoittaa. Itselleni sitä, että en esimerkiksi halua asua miehen kanssa saman katon alla niin kauan kuin lapseni on pieni. Jos oikein kolahtaisi, niin voisin seurustella ja sitoutua mieheen, mutta lusikoita ei laiteta samaan laatikkoon edes silloin. Lapseni on vuoroviikoin isällään, joten se aika olisi pyhitetty kumppanilleni, lapsiviikolla mies joutuisi tyytymään kakkossijaan. Mutta, mieheltä en odottaisi minkäänlaista rahallista panostusta elämäämme ja olisihan tämä kohtuutontakin, ei myöskään tarvitsisi olla lapsenvahtina, autokuskina, remonttireiskana tai muutakaan mitä miehet inhoavat. Hän saisi minusta parhaat palat ja minä hänestä, mutta kokonaisuutta ei ollenkaan niin kauan kuin lapseni vaatii minulta 100 %. Enempää lapsia en halua missään nimessä, joten myös perheen perustaminen on pois laskuista ja se jo itsessään karsii monet ehdokkaat.

Tuskin tällaista ihmettä koskaan vastaan kävelee, joten en sellaista edes hae vaan elän hyvää elämää välillä yksin ja välillä lapseni kanssa. Sulle neuvon, että jos kiinnostut jostakin naisesta, joka noin sulle ilmoittaa, niin kysy ihan suoraan että mitä hän sillä tarkoittaa. Tuo yllä oleva on vain mun totuuteni.

• 554545454

Miehenä yritin seurustella naisen kanssa, jota oli mahdollista nähdä joka toinen viikko.

Sinänsä iltaisin ei olisi ollut mahdotonta nähdä kun lapset olivat unilla aikaisin ja tämä olisi minulle sopinut. Jonkunlainen rooli (en hakenut uuden iskän osaa, mutta tulin lasten kanssa toimeen & pidin heistä) olisi kiva ollut saada myös näillä viikoilla.

• Pihtarikurppa
        554545454 kirjoitti:

Miehenä yritin seurustella naisen kanssa, jota oli mahdollista nähdä joka toinen viikko.

Sinänsä iltaisin ei olisi ollut mahdotonta nähdä kun lapset olivat unilla aikaisin ja tämä olisi minulle sopinut. Jonkunlainen rooli (en hakenut uuden iskän osaa, mutta tulin lasten kanssa toimeen & pidin heistä) olisi kiva ollut saada myös näillä viikoilla.

Niin, vaikeita nämä asiat joskus ovat. Joillakin voi olla tuon erottelun taustalla myös halu suojella niitä lapsia pettymyksiltä, jos tämä suhde ei onnistukaan ja mies häipyy maisemista. Lapset olisivat jo ehtineet kiintyä häneen ja ehkä hänkin lapsiin, ja sitten se on loppu. Päin vastoin kuin biologisilla isillä, ei isäpuolilla ole oikeastaan mitään oikeuksia näihin lapsiin eikä lapsilla isäpuoliin, joten herkkä tilanne tuo on. Itse etenisin todella, todella rauhallisesti ja varovaisesti, koska tässä tilanteessa mun ja uuden kumppanin suhde pitäisi olla vakaa ennen kuin esittelisin hänet lapselleni.

• 554545454

Ihan fiksuahan tuo on. Saattaa tietysti olla että mies joka käy ajoittain höyläämässä sinua ei automaattisesti muuntaudu kovin stabiiliksi osaksi yksikköänne.

• Pihtarikurppa
        554545454 kirjoitti:

Ihan fiksuahan tuo on. Saattaa tietysti olla että mies joka käy ajoittain höyläämässä sinua ei automaattisesti muuntaudu kovin stabiiliksi osaksi yksikköänne.

Ehkä sen miehen ei oletetakaan muuttuvan stabiiliksi osaksi mitään yksikköä? Parisuhteilu tuntuu olevan monelle niin ryppyotsaista touhua, että se kumppani pitää löytää vaikka hampaat irvessä. Ei kiitos mulle sellaista asennetta.

• 554545454

"Ehkä sen miehen ei oletetakaan muuttuvan stabiiliksi osaksi mitään yksikköä? "

Kuten et olettanut ex-miestesi/lapsiesi isien muuttuvan? Ovatko kaikki eri etnistä alkuperää vielä?

Kyllä minulle toki panosuhdekin kelpaa.

• Pihtarikurppa
        554545454 kirjoitti:

"Ehkä sen miehen ei oletetakaan muuttuvan stabiiliksi osaksi mitään yksikköä? "

Kuten et olettanut ex-miestesi/lapsiesi isien muuttuvan? Ovatko kaikki eri etnistä alkuperää vielä?

Kyllä minulle toki panosuhdekin kelpaa.

Olin lapseni isän kanssa yhdessä melkein 20 vuotta ja niistä suurimman osan naimisissa. Isä on supisuomalainen perusinsinööri. Hän rakastui toiseen ja halusi eron.
        Tämä on sitä elämää. Mistä moinen katkeruus? Mä yritin liitossa parhaani ja nyt kun erosta on riittävästi aikaa, olen oppinut olemaan onnellinen. En vihaa eksääni enkä tunne mitään pakkoa hankkia enää kumppania itselleni. Elämästä voi nauttia näinkin!

• Hehheehheemies

Olen joskus yh:n kans seurustellut. Ei tarvinut vuokrasta puoliakaan maksaa, eikä leikkiä isää. Sikäli ok. Mutta kun äiti koitti minua saada välillä lapsen vahdiksi vknloppuna niin siitähän sitä riitaa sitten tulikin. Tai jos nää penskat riehu niin yleensä lähin vaan ite ulos. Vitutti välillä kun ei oikeen kuria pitänyt. Olivat riiviöt onneks isällään joka toinen viikko ja suhteen loppuvaiheessa tuntu et kyrpä kasvo otsaan sinä päivänä kun tiesi kakaroiden tulevan äidilleen.

• 554545454

Et suostunut olemaan tyttöjen illan ajan lapsenvahtina?

• 55454545
        554545454 kirjoitti:

Et suostunut olemaan tyttöjen illan ajan lapsenvahtina?

Miks kenenkään pitäs toisen kersoja kattoa. Oikean vanhemman vastuulla kakarat. Ei kannattas hankkia jos haluaa vielä tyttöjen iltoja viettää.

• Hehheehheemies

En suostunut en.

• 55454545
        Hehheehheemies kirjoitti:

En suostunut en.

Oikein teit.

• keskenkasvuinensiipeilij
        Hehheehheemies kirjoitti:

En suostunut en.

Eihän keskenkasvuista voisikaan jättää keskenkasvuisia vahtimaan.

• Yh.alinta.paskaa
        keskenkasvuinensiipeilij kirjoitti:

Haistan katkeruuden. Onko kenties joku aisuri joskus kieltäytynyt vahtimasta äpäräpentujasi sillä aikaa kun itse olet huoraamassa?

• Hehheehheemies
        keskenkasvuinensiipeilij kirjoitti:

Lasten äiti sitä vaati. Alkoi tulla lasten isovanhemmilta myös vaatimuksia, että olisin voinut käyttää lapsia jossain esim omissa harrastuksissa mukana kuten kalalla tai jääkiekkoilemassa. Ymmärsin kyllä ettei noissa harrastuspiireissä ketään kiinosta viihdyttää tuntemattomia lapsia ja itsestänikin se olisi ollut noloa. Kyllä mä neljänseinän sisällä niiden kans joskus videopeöejä pelailin yms

• keskenkasvuinensiipeilij
        Yh.alinta.paskaa kirjoitti:

Haistan katkeruuden. Onko kenties joku aisuri joskus kieltäytynyt vahtimasta äpäräpentujasi sillä aikaa kun itse olet huoraamassa?

En ole pyytänyt aisureita vahtimaan äpäräpentujani. Pennut on päiväkodissa kun muhinoin halukkaiden mieshuorien kanssa. Miksi pitäisi ottaa saman katon alle joku keskenkasvuinen siipeilijä asumaan. Huoraaminen on paljon helpompaa ilman sellaisia. Haahhhhaaaa.

• 2322

Siis jos lapset on isällään vuoroviikoin, eli lapsivapaata aikaa on joka toinen viikko kokonaan, niin miksi helkkarissa niistä lapsista pitää saada lomailla vielä silloin omalla hoitoviikollakin?

• Hehheehheemies

Tuota tulin aikanaan miettineeksi

• Kiltti-ja-kunnollinen

Jos mies aikoo naisen kanssa seurustella kenellä on lapsia niin miehen pitää olla myös vanhempi niille lapsille, opettaa lapsia ja kasvattaa niistä kunnollisia. Se on miehen tehtävä talossa, ei se voi mennä niin että mies vaan asuu siellä naisen makkarissa. Naiselle tulee varmaan hetkiä joilloin pitää mennä jonnekkin ja miehen pitää silloin vahtia niitä lapsia.

• x...........x

Mitä toivoisin sen tuossa tarkoittavan: halutaan antaa tila muodostaa ajan saatossa omanlainen suhde lapseen. Ja toisaalta voidaan viestiä myös siitä, että isä on aktiivisesti kuvioissa ja lapsilla isä on. Arkirutiini on eri asia kuin isänä oleminen; senhän muodostatte ihan kuten lystäätte. Kasvatuksessakin se varmaan muodostuisi sopivaksi nähdyllä tavalla (tosin yleensä kun vieras ihminen tulee arkeen, niin auktoriteetti suhteessa teini-ikäiseen ei voi muodostua kauhean voimakkaaksi).

Minä en esimerkiksi näe, että olen äiti koska teen ruoan tai tarkistan lapsen läksyt. Kasvatuksellisesti voin osallistua (josta selvät sävelet puolison, lapsen äidin sekä äidin miehen kanssa). Eikä sekään tee minusta äitiä - vaikka muksu on yli 10 vuoden saatossa muodostunut erittäin tärkeäksi, perheen jäseneksi ja jonka kanssa teen kaikenlaisia normaaleja arjen asioita ja rutiineja.

Sitähän tuo ei avaa, että onko se toive sellainen että ei halua esim. yhdessä asumista jne. vai onko se vain tuollainen rauhoitteleva sanoma. Se pitää kysyä ihmiseltä itseltään. Mitä kuullut muualta ja omasta todennut, niin kuvioita on niin erilaisia ettei mitään uskalla sen enempää spekuloida tarkoitusperistä.

• Sitä.ihmettelen

Miltä tuntuu nähdä exää viikottain jota kumppani on pannu vuosia? Ja joilla kummallakin on ollut/tulee aina olemaan tunteita toisiaan kohtaan?

• x...........x

Mä ihmettelisin eniten sellaista, jos vuodesta toiseen kiikkuu parisuhteessa, jonka kautta joutuu todistamaan eronneiden vanhempien keskinäisiä riitoja ja nälvimisiä jatkuvasti. Sitä mä en jaksaisi.

Itse en näe lapsen toista vanhempaa viikottain (eikä vuosiakaan pannut), mutta ei näkeminen mussa mitään tunteita aiheutua. Luontevasti tulee vaihdeltua kuulumisia sekä hänen että hänen puolisonsa ja heidän lasten kanssa. Nyt on muistettava, että tässä parisuhteessa tallattu kohta 12 v ja puoliso exineen oli häthätää täysikäsiä kun lapsi syntyi. Tuntuisi hupsulta sellasia märehtiä. Meillä taidan jopa minä suhtautua myönteisimmin puolison exään ja toppuutella miestä, jos heillä jostain lapseen liittyvästä asiasta on eri mielipiteitä. En toki suosittele uusperheyttä niille, jotka ovat todella epävarmoja toisen osapuolen tunteista (siinä vain rääkätään itseä ja toista) tai etenkään jos aiheesta näkevät, että kumppani kiinni exässä.

Oikeastaan; tiedän että mä en olisi ikinä varmaan edes rakastunut siihen mieheen, joka puolisoni oli ennen lapsen syntymää. Se oli kyllä sellainen koulu vastuunkannon ja selkärangan kasvattamisessa, kun yksin pienen pirpanan kanssa jää. Se millaiseksi mies on kasvanut isyyden kautta on huomattavasti lisännyt minun arvostusta häntä kohtaan miehenä. Minulle tuo on huomattavasti tärkeämpää kuin se, että miehellä (kuten minullakin) on ollut parisuhde ennen toisiamme.

• "En hae lapsilleni isää, vaan itselleni kumppania" = aisurin osa eli

- Lasten isä (naisen todellinen rakkaus) päättää äidin kanssa lasten asioista, sinulla ei ole sanavaltaa mihinkään vaikka oletkin heftissä 24/7 suorittamaan palveluksia (kuskaamiset eri paikkoihin, tärkeät tavara- ja muonahankinnat jne.)

- Sinulla ei ole kurinpito-oikeutta, jos lapset ovat ns. vapaan kasvatuksen hedelmiä ei sinulla ole oikeutta pyytää esim. olemaan hiljempää koska lasten biologiset vanhemmat kyllä tietävät kuinka niitä tulee kasvattaa.

- Käyttövarasi ovat naisen ja lasten käytössä, nimellisesti tietysti nainen saattaa olla osallistuvinaan kuluihin 50/50 periaatteella mutta hyvin pian se luiskahtaa varmaan 25/75 sisnun tappioksi. Reilua jakoa (esim. jos lapsia 2 ja niiden äiti) en ole kuullut missään olleen niin että esim. ruokakulut menisi sitten niin että sinä maksaisin 1/4 ja nainen loput.

- Kaikissa "hyvissä" tapahtumissa lasten biologinen isä, joka ilmestyy ovellesi raapimaan muniaan tällaisten tapahtumien aamuna, on innolla mukana, koulun kevätjuhlat, rippijuhlat jne. niiden "oikea" isä osallistuu innolla paitsi että sinä kustannat lahjat ja vastaat kuluista. Ikävämmät jutut, kuten vaikkapa rehtorin puhuttelun vapaan kasvatuksen lieveilmiöistä, käyt sinä kuuntelemassa ja pyytämässä anteeksi petterin käytöstä.

- Käytännössä lasten "oikea" isä päättää sinun lomista ilmoittamalla viimehetkellä ettei voikaan ottaan minttua ja petteriä luoksen loman ajaksi, peruutat naisen kanssa aikomasi lomamatkan.

- Jos ja kun lasten biologiset vanhemmat on olleet kivoja hankkineet lapsille lemmikin, vaikkapa koiran, niin sinä olet se joka sen ulkoiluttaa ja sitä saat noilla reissuilla ehkä vähän komentaakin. Koirasta tulee pikkuhiljaa paras kaverisi tuossa perheessä, se ei vaadi paljoa ja on iloinen aina sinut nähdessään toisin kuin muut "perheenjäsenet" joille olet aina ulkopuolinen.

jne.

Ei se nyt ehkä ihan noin synkkää aina ole mutta hyvä on varautua siihen että voi ollakin niin ei tule sitten yllätyksiä.

• aisurinterveiset

...ja se koira nukkuu nsamssa ängyssä yh-äipän kanssa, sinu8n ja äipän välissä, ellet ole jo ymmärtänyt its ejohtopäätkösiä ja nukkua vierashuoneen sohvalla. Asuttehan sinun ostamassa ja maksamassa sekä ylläpitämässä asunnossa.

• 184

Mitä tuossa vuosien varrella on tapauksia nähnyt niin "kysymällä selviää" - lause nyt sopii kyllä tähän paikkaan. Paljon ratkaisee lasten tapaamiset; asuvatko vanhemmat lähekkäin, onko vuoroviikot vai onko etäisyyttä enemmän ja tapaamiset painottuvat lomiin. Samoin tietysti lasten ikä sanelee aika paljon.

Erittäin tärkeää on tietysti keskustella myös siitä että jos haetaan itselle kumppania niin rajataanko siinä kokonaan lapset pois vai halutaanko että kuuluvat jollakin tasolla siihen pakettiin. Samoin tietysti pitää keskustella sen lapsettoman toiveista ja ajatuksista.

Aikanaan myös pohdin noita oikeuksia ja velvollisuuksia, mutta oikeastaan ne sitten muuttuivat vastuuksi ja oikeutuksiksi. Vaikka en ollut isä niin minä kuitenkin aloin olla se miehen malli jota lapset seurasivat. Sain myös olla heille se joka opetti esim ajamaan pyörällä ja muita asioita jotka ehkä isä olisi hoitanut.

Ehkä tällä tuo kuuluu siihen informoitavien asioiden sarjaan " minulla on koira-> allergiset pysyköön poissa tai asun maalla -> kaikki jotka eivät uskalla asua katutasossa kiertäköön kaukaa"

• Tuo lause on salajuoni. Huonon diilin mies aina tekee jos alkaa seurustella yh-mamman kanssa.

Yh-mamman kanssa seksiä harrastaessa täytyy aina, vaikka vuosien seurustelun jälkeenkin, käyttää kumia. Todella monella yh-mammalla on mielessä aisuriansa. Eli "pillerit petti", nainen jättää siis tahallaan ehkäisyn pois. Kun yh-mamma on tullut aisurille paksuksi, niin aisuri on sitoutettu elättämään oman vahinkolapsen lisäksi toisen miehen lapsia.

• aisurisetä

Sussa olis ainesta aisuriksi.

• aisurisetä kirjoitti:

Sussa olis ainesta aisuriksi.

Tietysti. Mutta olen sen verran reilu kaveri, että jätän aisurin paikat niille miehille, jotka eivät itseään arvosta.

• Yhteistuuminjoo

Mä olisin kiitollinen että kumppani ottaa lapseni huomioon ja kasvatusasioissa mietitty kanssani ensin ja yhteistuumin niin lapsikin saa sen hyvän isän roolimallista normaalia perhe-elämää. Se on mutkattomampaa. Ja lapsi on mulle sanonut että kaipaa uutta isää leikkimään ja oltais kuin perhe. Tosin kaikki lapset ei sitä koe ja sano.

• pennut7

Kasvata ihan itte pentus!

• Yhteistuuminjoo

En olisi sysännyt vastuun kumppanille vaan tahdon hänen tuntevan kuuluvansa perheeseen eikä jää tuntemaan ulkopuoliseksi. Tätä lähinnä ajattelin.

• 121212121212

Se voi tarkoittaa kahta asiaa.

1. haussa on tapailusuhde. Ette muuta yhteen vaan tapaatte viikonloppuisin tms.

2. luvassa on isän velvollisuudet kuskaajana, remppaajana ja kustantajana - vailla isän oikeuksia.

• Tämähän on perinteinen seksisuhdemalli, näitä voi olla kunnon miehellä useitakin.

• Omasta kokemuksestani voin sanoa, että ei se nyt noin synkkää ole, kuin mitä jotkut kirjoittavat. Itse olin suhteessa joitain vuosia sitten yh-äidin kanssa, jolla oli teini-ikää lähestyvä tytär. No joo, soittotunneille tuli kuskattua ja koulutehtävissä tuli autettua, mutta entäs sitten? Eikö lapsiperheissä yleensäkin niin tehdä? Tunsin olevani hänelle miehen malli ja sain osallistua kasvatukseen. Enkä koe tulleeni mitenkään taloudellisesti hyväksikäytettyä.

Eikä se parisuhde ole rahasta kiinni. Tämä suhde ei rahaan kaatunut, vaan se kaatui siihen, ettei se nainen kasvanut aikuiseksi.

Edelleenkään en koe mahdottomuutena sitä, ettenkö aloittaisi suhdetta yh-äidin kanssa. Ei se traumoja jättänyt ;)

• Onneksi olkoon. Tykkäät olla aisuri.

• Silloin oli ainakin perhe, eikä tarvinnut yksin olla :)

• Vermos kirjoitti:

Silloin oli ainakin perhe, eikä tarvinnut yksin olla :)

Normaali mies ei toisten kakaroita kasvata ja elätä.

• yksinäinen-ätmi

Ottaisin heti yh naisen. Voisin elättää sitä myös. Yksin en halua olla.

• Sillä varmaan yritetään erottaa yksinhuoltajaa erilliseksi rooliksi. Nainen ikään kuin on jakautuvinaan seurustelukumppaniin ja yksinhuoltajaäitiin. Silloin mies ei seurustelisikaan yksinhuoltajaäidin kanssa, koska seurustelun hoitaisi se toinen puoli naisesta.

• Niinhän ne yrittää väittää. Karu todellisuus on kaukana tuollaisesta.

• 720
        super-atm kirjoitti:

Niinhän ne yrittää väittää. Karu todellisuus on kaukana tuollaisesta.

Sinähän sen parhaiten tiedät, juu.
        Suurimpina asiantuntijoina itseään aina pitävät ne, joilla ei kyseessä olevasta asiasta ole minkäänlaista kokemusta.

• nainenmiettii

Kuinka moni yksinhuoltajaksi itseään kutsuva on oikeasti yksinhuoltaja? Mä miellän yksinhuoltajaksi vain heidät, joiden lasten toinen vanhempi ei ole minkäänlaisissa tekemisissä lasten kanssa. Yleensä kysymyksessä on kuitenkin yhteishuoltajuus.
        Mietin myös, jos oikeasti on yksinhuoltaja, missä välissä ehtii miehen kanssa seurustella?

• 465
        nainenmiettii kirjoitti:

Kuinka moni yksinhuoltajaksi itseään kutsuva on oikeasti yksinhuoltaja? Mä miellän yksinhuoltajaksi vain heidät, joiden lasten toinen vanhempi ei ole minkäänlaisissa tekemisissä lasten kanssa. Yleensä kysymyksessä on kuitenkin yhteishuoltajuus.
        Mietin myös, jos oikeasti on yksinhuoltaja, missä välissä ehtii miehen kanssa seurustella?

Niimpä.
        Yhteishuoltajuus melkein kaikilla niillä naisilla oikeasti on, joita täällä yksinhuoltajiksi nimitetään.

• 4566
        465 kirjoitti:

Niimpä.
        Yhteishuoltajuus melkein kaikilla niillä naisilla oikeasti on, joita täällä yksinhuoltajiksi nimitetään.

Samantekevää. Lapset ovat silti rasitteena.

• 720 kirjoitti:

Sinähän sen parhaiten tiedät, juu.
        Suurimpina asiantuntijoina itseään aina pitävät ne, joilla ei kyseessä olevasta asiasta ole minkäänlaista kokemusta.

Tottakai tiedän. Jotkut yh-mammat ovat halunneet minusta aisurin. En ole suostunut.

• RealistisestiAjatteleva

Ainut YH-nainen jota voisin suvaita, olisi leski.

• noseonniinjanäin

Olen deitannut lapsellista, eronnutta ***ta
      ja kokemus oli se, että lapset, ex-puolisot ja muu suku tulee mukaan jokaisille
      treffeille - ohittaa minut puhelimen välityksellä IHAN JOKA KERRAN.

Olen arvoasteikon (se johon laitetaan aikaa) viimeisenä ja minun pitää
      järjestää aikatauluni - jotta olisin saatavilla aina kun hänelle
      passaa.

Siitä myllystä näki, että jos menen siihen mukaan, en voi pysytellä erossa, se
      on kaikki tai ei mitään. Joten se "vaan elämänkumppania" on - vähän huijausta.

Ja vielä, jos esim. YH- äippä ottaa itselleen panon, ja ignooraa lapsensa miehen (panon) läsnäollessa,
      voin sanoa, että lapselle syntyy hylkäyskokemus ja äipän arvostus laskee lasten silmissä.
      LAPSET OVAT SYYTTÖMIÄ SIIHEN ETTÄ ÄIPPÄÄ/ ISÄÄ PANETTAA
      eikä heitä pidä laittaa maksamaan tuota oppirahaa äipän/ isän roolin puolittamisesta.
      Ei ole erikseen vanhempaa ja deittikaveria, on yksi ihminen.

Miettikää VIELÄ ENNENKUIN TOIMITTE.

• helgamies_

Vaihtokauppa on selkeä, annat resurssisi YH-naisen käyttöön ja saat palkkioksi silloin tällöin kiimavittua. Mitään sananvaltaa sinulla ei toki olisi mihinkään;)

• Siinä lisää todisteita naisten maksullisuudesta.

• 67647764674647576

Pistäähän se miettimään missä järjestyksessä itse tulee, onko se lapsen, ex-miehen, sukulaisten, kissojen ja koirien ja kavereiden jälkeen vai miten. Varmaan aika tapauskohtaista.

Ja silti on aina aika vahva mahdollisuus, että ”hommat vaan tapahtuu” taas ex miehen kanssa…

• vejäpoikakättee

kun eivät psykiatrille mene, se ilmenee noissa otsikoissa, en hae isää vaan jotain muuta

nämä on luultavasti aika sekavia ja vaarallisia, parempi aloittaa alusta nuoren hedelmällisen tytön kanssa

• YHnkanssa

Kummallisia kirjoituksia. Aikuiset ihmiset voivat sopia, miten asiat järjestetään. Lause "etsin kumppania, en lapsille isää" voisi tarkoittaa, että parisuhteessa yh-äidin kanssa on mahdollista toimia niin, että pari seurustelee yhteen muuttamatta.

Yh-äiti hoitaa lapset omalla ajallaan ja lapsen isä omalla vuorollaan, mikä se sitten heillä meneekin. Uusi kumppani ei ole lasten kanssa edes juuri tekemisissä. Hän ei osallistu millään tavalla lasten kustannuksiin.

Ei ole mitään kohtaloa, joka tulee jostakin taivaasta ja vie yh:n kanssa seurustelevan rahat tai pakottaa osallistumaan. Näistä asioista voi keskustella ja toimia sen mukaan, mitä on yhdessä päätetty. Jos jokin sovittu alkaa lipsua, pitää tietysti nostaa kytkintä.

Ihmisellä on selkäranka, ainakin kun vielä viimeksi anatomiaa lueskelin.

• Niinmakaakuinpetaa

Tiedän tälläisen uusio perheen joka todella petoksella aloitti. Nyt kuulee ja näkee ne ongelmat juuri lapsissa. Sinun ja minun muksut. Arvostellaan ex iässä kun ei menikään kuin tanssi. Kuinka toisen lapset ovat huonokäytöksiä jne. Kuinka paljon satsataan mihinkin lapseen jne. Tietää kyllä ja kuulee huonosti menee ja ajan myötä pahenee kun lapset kasvavat. Uusioperheen helvetti selkeästi.

• nettiukko

Omien kokemusten ja tilastojen mukaan suurin osa eronneista lapsellisista ovat Yhteishuoltajia. Jolloin tuolla on viitattu myös siihen jo olemassa olevaan iskään. Oikeiden Yksinhuoltajien ajankäyttö tuntui olevan niin sidottu lapseen (tottakai se on jos ei puolisoa ole) että deiteille asti en heidän kanssaan päätynyt. Yhteishuoltajilla taas ainakin tapailuvaiheessa on monesti parempi motivaatio ja aikaa treffeille silloin kun lapset on isällään. Tämä siis alkuvaiheessa.

Omien lyhyiden parisuhdejaksojen perusteella, näiden parin yhteishuoltajan kanssa lapset heijastuivat kyllä deittailuun. Eli minuun kohdistettiin sellaista tutkaa, että kuinka luontevasti lapsiin suhtaudun. Suoraan sanottuna en tiedä kuinka hyvin sen selvitin, koska omia ei ole, ja en ole mikään kovin lapsirakas. Ihan hellyttävän vilpittömiä naperoita ne oli. Mitä niitä pääsi näkemään. Yleensä tämä edellytti jo pitempään jatkunutta tapailua ja tutustumista. Yhteen asti ei päästy kummallakaan kertaa muuttamaan.

Tuon aloituksessa ylläolevan lauseen kohtasin myös heidän kohdallaan tavalla tai toisella. Eikä minun siis pitänyt osallistua lapsen kaitsentaan ja kuluihin. Mutta saman katon alle mennessä joissain asioissa voi olla melko hajottavaa laskea kaikkea halki. Joillekkin taas se on ainoa tapa jolla pystytään toimimaan. Tapansa siis kullakin.

Toki puolensa on syytä pitää jos puolisoa aletaan käyttää hyödykkeenä, mutta yleensä kahden aikuisen taloudessa, myös se naaraspuoleinen tuo kortensa kekoon sekä taloudellisesti, että työpanoksensa muodossa. Lapset lisäävät joissain asioissa mutkia matkaan, joten siinä mielesssä itsellekkin sopii paremmin lapseton kumppani.

• lättäpäähattu

Paljon riippuu siitä, että onko lapsen isä lasten elämässä kuvioissa ollenkaan ja jos on niin kuinka paljon. Itselläni oli se tilanne, että lapset olivat minun luona viikon ja isänsä luona viikon. Kun aloin seurustella sinkkumiehen kanssa, niin elämä meni niin, että kun lapset olivat luonani, minulla oli kädet täynnä töitä lasten kanssa iltaisin töiden jälkeen eli ruoanlaitto, harrastuksiin kuskaaminen, koululäksyjen tarkistaminen jne.

Kun lapset olivat isänsä luona, niin silloin minulla oli yhtä paljon aikaa olla miesystäväni kanssa kuin jos olisin ollut tavallinen lapseton sinkku. Miehelle siis kävi selväksi pian, että jos hän haluaa olla kanssani silloin, kun lapset ovat minun luona, niin lapset ovat mukana kuvioissa koko ajan. Tosin tietysti lapset menivät aikaisin nukkumaan, joten kahdenkeskistä aikaa oli sitten vain lasten mentyä nukkumaan.

Meillä systeemi toimi. Seurustelimme pari vuotta ennen kuin muutimme yhteen. Asuimme minun omistusasunnossa, josta mies maksoi yhtiövastikkeen ja sähkön. Kannattaa huomata, että miehen vuokra oli tällä systeemillä paljon edullisempi kuin jos hän olisi asunut vuokralla. Minä maksoin mm. kotivakuutuksen, laajakaistan jne. Mies osti ruoat joka toinen viikko ja minä joka toinen viikko. Minä maksoin lasten harrastukset ja vaatteet joko itse tai yhdessä lasten isän kanssa. Rahasta ei tarvinnut riidellä ikinä tämän uuden miesystäväni kanssa.

Miehellä olisi ollut mahdollisuus viettää enempi aikaa lasten kanssa, mutta oli hänen oma valintansa, ettei hän halunnut kovin syvällistä suhdetta lapsiini. Ehkä toisaalta olisi joskus pitänyt laittaa mies viemään lapsiani harrastuksiin tms, jotta heille olisi tullut jotain omia juttuja.

Tässä Sinkut-palstalla moni vannoutunut naisten ja erityisesti yksinhuoltajien vihaaja jankuttaa sitä, että miten sinkkumies joutuu maksamaan naisen kaikki kulut ja vahtimaan lapsia sillä aikaa, kun nainen istuu baarissa ryyppäämässä ja pettämässä. Ainakaan omassa kaveripiirissäni (johon kuuluu sinkkunaisia, yksinhuoltajia ja pitkään avioliitossa olleita) ei ole ketään, joka noin tekisi. Mielestäni kannattaa seurustella riittävän kauan ja puhua myös raha-asioista jo ennen yhteenmuuttoa, jottei tarvitse pahoittaa mieltänsä.

Minulla siis on ollut tapana maksaa omat ja lapseni kulut, mutta tuloni eivät riitä siihen, että elättäisin miehen siinä sivussa. Mies siis ostakoon omat vaatteensa, maksakoot omat autonsa ja harrastuksensa. Ruokakuluja jaetaan kulutuksen mukaan. Onneksi ei ole ikinä tarvinnut viivottimen ja laskimen kanssa tasata sentilleen kuluja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      133
      3403
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      38
      2673
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2505
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2408
    5. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      33
      2225
    6. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      115
      1810
    7. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      314
      1472
    8. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      174
      1468
    9. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      312
      1351
    10. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      66
      1218
    Aihe