Lamminpään lumous aka. Juicen pata

WalkanKundiStadista

Joskus kauan sitten Leskinen esitti tämän reseptin telkkarissa. Itte en nähnyt mutta silloinen muija raapusteli ylös. Kyseessä on huomattavan mausteinen porsaan suikalepata, ei mitään ihan kevyttä ruokaa vaan tekosyy runsaaseen mausteiden käyttöön.

Minä en tuhlaisi mitään filettä tähän. Maustamaton possun suikaleliha käy hyvin. Itse asiassa mikä tahansa porsaanliha on käytettävissä, jos sen voi suikaloida. Mikäli sika on sinulle saastainen eläin, voit käyttää broileria, tofua, ylä- tai alatoopia.

Ruskista tai kypsennä suikaleet (400 g) pannulla kevyesti öljyssä. Heitä sekaan teelusikallinen inkiväärijauhetta, isompi teelusikallinen kanelia ja tuolta välilltä teelusikallinen karria. (Suosittelen etnisten kauppojen vahvempia mausteita meiran tms. pliisujen versioiden sijaan.) Jos olet kova mausteiden ystävä tai krapulassa niin lisää mausteiden määrää samassa suhteessa. Sekoita hyvin. Tämän jälkeen purista ISON valkosipulin kynnet sekaan. Tämän jälkeen 3 isoa tl dijonisinappia (itse mojautan ruoka- tai jälkiruokalusikallisen) ja purkillinen tai jopa kaksi pyrettä. Hätätapauksessa ketsuppikin käy(nee). Sekoittele tämä sörsseli kunnolla.

Irrottele pannuun tahi kasariin mahdollisesti tarttunut mausteseos desilitralla vettä. Lisää lopuksi purkillinen eli 2 dl (kevyt)kermaa tai kasvisrasvavalmistetta. Juice itse suositteli, että jos haluaa tehdä kevyemmän version niin käyttää valkoviiniä mutta itse en ole tätä testannut. Sen sijaan käytän näitä kevyempiä 7‰ kasvisrasvavalmisteita. Leskinen varmaan kiroilisi Rainbow-kasvisrasvavalmisteelle mutta hänhän kiroili kaikelle!! Keveyttä hakiessani olen myös korvannut osan kermasta maidolla ja/tai vedellä, koska lisäämällä mausteita samassa suhteessa voi liemen määrää kasvattaa, jolloin riisiä tai muuta lisäkettä - kvinoaa, couscousia - saa kostutettua enemmän. Jos nimittäin tulee vedettyä työttömän lamminpääläisen tamperelaisen edullisempaa linjaa niin vähemmän lihaa ja enemmän nestettä. Maito-vesiseoskin menettelee, jos ei jaksa lähteä kerman takia reissulle lähikauppaan.

Sitten sekoitellaan ainekset perusteellisesti, koska sinapin, pyreen ym. liukeneminen kestää tovin. Haudutellaan kunnolla. 20 minuuttia on minimi. Suolan unohtaminen ei ole suurempi vahinko, koska pyhä kolminaisuus inkivääri-kaneli-karri peittää mahdollisen suolan täysin. Mustapippuri puuttuu omasta versiostani, liekö tuolloinen akka yskähtänyt juuri mustanpippurin kohdalla.

Pyreen ja/tai dijonin kanssa ei kannata liioitella, ei oikeastaan valkosipulinkaan kanssa, koska kanelikin on kiva saada maistumaan läpi. Lyhyenä kastikkeenahan tämä on melkoista maustepuuroa, jossa vahvat maut kilpailevat keskenään ja peittävät toisiaan.

Osan lihastahan voisi korvata jollakin sopivalla kasviksella. Mikähän papu tähän sopisi? Kikherneet? No sitten ollaankin jo eri ruoassa mutta reseptien modifiointihan se parasta onkin.

Itse kutsun tätä nimellä Juicen pata ja tämän taustaksi sopii erinomaisesti pispalalaisen kansantaiteilija Mikko Alatalon yhteiskunnallisesti vahvasti kantaa ottava musiikki.

3

1140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rusinako

      No jopas on oiottu alkuperäisestä.

      Possun sisäfilettä, ohuiksi nuijittuina siivuina. Ne paistetaan voissa ja poistetaan pannulta. Samalle pannulle (putsaamatta pannua) kipataan kerma (OIKEA KERMA, ei mikään kasvirasvasonta) ja siihen sekaan nuo mainitsemasi aineet (vettä ei ikinä missään vaiheessa). Tätä keitellään kunnes on sopivan sakeaa.

      Ja kyllä, noiden lisäksi tähän tulee mustapippuria. Liha maustetaan jo yksin pannulla ollessaan suolalla ja mustapippurilla.

      Lihat siis lisätään takaisin kastikkeeseen, kun kastike itsessään on muuten valmista.

      Ja, riisin kanssa. Ei minkään muun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1255
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1195
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe