Vapaakirkon pastorin saarna sapatista:
https://youtu.be/t4Eik-d2KKc
Alkaa Jeesuksen takaisintulo olla lähellä, kun armotalouskausikristityt alkavat herätä sapattiasiaan!
Yllättävä saarna Vapaakirkon pastorilta!
103
991
Vastaukset
- Yksi-usko
Ei mitenkään yllättävä, että sapatti on alkanut selkiämään eri seurakunnissa. Se on Jumalan omaa aikataulua. Nykyään on jokaisessa seurakunnassa sapattia viettäviä ryhmiä.
Siunausta kaikille, eri seurakuntien sapatin viettäjille! Siunausta kaikille muillekin, joille sapatti ei ole vielä avautunut. Rukoillaan yhdessä, että mahdollisimman monelle sapatti selkiytyisi.Helluntaiseurakunnissa sapatinviettäjiä on ollut jo pitkään, he ovat itse sen oma-aloitteisesti kertoneet. Eräskin sisar sanoi, että jos kristityt hylkäisivät maallisen Israelin "perässä juoksemisen", sapatin viettäjiä olisi paljon enemmän.
Stork7 kirjoitti:
Helluntaiseurakunnissa sapatinviettäjiä on ollut jo pitkään, he ovat itse sen oma-aloitteisesti kertoneet. Eräskin sisar sanoi, että jos kristityt hylkäisivät maallisen Israelin "perässä juoksemisen", sapatin viettäjiä olisi paljon enemmän.
Näin on, me sydämen uskossa olevat kristityt olemme Kristuksessa tulleet osallisiksi taivaallisesta Jerusalemista, ja päässeet osalliseksi taivaallisen Israelin kansalaisuudesta. Jumalan Israel koostuu heistä, jotka ovat ottaneet Jumalan armosta osallisiksi tulleet Jeesuksen Kristuksen meidän Vapahtajamme ja Lunastajamme kautta.
<<Alkaa Jeesuksen takaisintulo olla lähellä, >>
Päiviä, viikkoja, vuosia? Kymmeniä, satoja vai tuhansia vuosia?- pyhpyhjapyh
Niin lähellä, että sinulta lähtee nirri. Ja syy on tasan itsessäsi.
pyhpyhjapyh kirjoitti:
Niin lähellä, että sinulta lähtee nirri. Ja syy on tasan itsessäsi.
Onpa jännää. Myytinen taikahenkilö, joka todennäköisesti ei ole koskaan edes oikeasti elänyt täällä, saattaa olla mahdollisesti palaamasa takaisin, tai sitten ei.
Mutta onhan sellaisella kiva pelotella typeryksiä, eli niitä, jotka eivät olleet koulussa hereillä.- pyhpyhjapyh
bushmanni kirjoitti:
Onpa jännää. Myytinen taikahenkilö, joka todennäköisesti ei ole koskaan edes oikeasti elänyt täällä, saattaa olla mahdollisesti palaamasa takaisin, tai sitten ei.
Mutta onhan sellaisella kiva pelotella typeryksiä, eli niitä, jotka eivät olleet koulussa hereillä.Sielusi on pimentynyt. Pahuus asuu sinussa.
pyhpyhjapyh kirjoitti:
Sielusi on pimentynyt. Pahuus asuu sinussa.
>>> Sielusi on pimentynyt. Pahuus asuu sinussa. >>>
Ei suinkaan. Olen ihan tavallinen veronmaksaja. Rakastan elämää ja ihmisiä. En ole elämässäni saanut edes pysäköintisakkoa, joten meillä lienee sangen eri käsitys pahuudesta.
Se ero meissä on, että minä rakastan elämää ennen kuolemaa, kun sinä taas uskot satuja ja olet ihastunut ajatukseen siitä, että saat uuden elämän kuolemasi jälkeen.
Et tule saamaan, vaikka kuinka uskot.Jumalalla on omat aikataulunsa, mutta onhan tuo taas Storkilla hatun (villapipon vielä näin alkukeväällä) noston paikka, että Vapaaseurakunnan työntekijä (?) puhuu myönteisesti sapatista ja vielä sanoo sen olevan voimassa tänä päivänä (en nyt muista hänen puhettaan sanatarkasti), kun yleensä puheet ovat aivan päinvastaisia.
Maaliskuun NA:n pääkirjoituksessa (Timo Flink) taitaa olla bushmannikin osittain mukana. Tässä lainaus siitä:
"Raamatun profetiat pitävät paikkansa. Miksi kirjoitan tällaisen itsestäänselvyyden? Siksi, että epävarmassa maailmassa kuulee välillä väitettävän, että Raamatun profetiat ovat vain tekaistuja, muinaisten kansojen iltasatuja, kuten eräällä internetin keskustelupalstalla on tullut tavaksi väittää. Ajatuksen esittäjät ovat, kuinkas muuten, ateisteja".
Hiljattain kuulin saarnassa, että Donald Trump oli vaalien alla luvannut, että tulee muuttamaan perustuslakia. Yritin äsken etsiä linkkiä asiasta, mutta en löytänyt. Asia liittyi saarnassa sunnuntailakiin, miten se olisi teorissa mahdollista tulla voimaan, kunhan perustuslakiin tulisi muutoksia. Bushmanni on nopea etsimään erilaisia linkkejä, joten nyt voisit etsiä Trumpista linkkejä, jotka liittyisivät perustuslakiin ja uskontoon.Stork7 kirjoitti:
Jumalalla on omat aikataulunsa, mutta onhan tuo taas Storkilla hatun (villapipon vielä näin alkukeväällä) noston paikka, että Vapaaseurakunnan työntekijä (?) puhuu myönteisesti sapatista ja vielä sanoo sen olevan voimassa tänä päivänä (en nyt muista hänen puhettaan sanatarkasti), kun yleensä puheet ovat aivan päinvastaisia.
Maaliskuun NA:n pääkirjoituksessa (Timo Flink) taitaa olla bushmannikin osittain mukana. Tässä lainaus siitä:
"Raamatun profetiat pitävät paikkansa. Miksi kirjoitan tällaisen itsestäänselvyyden? Siksi, että epävarmassa maailmassa kuulee välillä väitettävän, että Raamatun profetiat ovat vain tekaistuja, muinaisten kansojen iltasatuja, kuten eräällä internetin keskustelupalstalla on tullut tavaksi väittää. Ajatuksen esittäjät ovat, kuinkas muuten, ateisteja".
Hiljattain kuulin saarnassa, että Donald Trump oli vaalien alla luvannut, että tulee muuttamaan perustuslakia. Yritin äsken etsiä linkkiä asiasta, mutta en löytänyt. Asia liittyi saarnassa sunnuntailakiin, miten se olisi teorissa mahdollista tulla voimaan, kunhan perustuslakiin tulisi muutoksia. Bushmanni on nopea etsimään erilaisia linkkejä, joten nyt voisit etsiä Trumpista linkkejä, jotka liittyisivät perustuslakiin ja uskontoon.>>> Jumalalla on omat aikataulunsa >>>
Mieluummin monikossa, jumalilla, kun meillä on kuitenkin taikauskon vapaus, joten sinun jumalasi ei ole toista kummempi.
>>> Vapaaseurakunnan työntekijä (?) puhuu myönteisesti sapatista ja vielä sanoo sen olevan voimassa tänä päivänä >>>
No eikös sitä saa kuka tahansa puhua mitä tahansa, kun on kysymys uskosta, joka perustuu uskoon, ei mihinkään todennettavissa olevaan.
>>> Maaliskuun NA:n pääkirjoituksessa (Timo Flink) taitaa olla bushmannikin osittain mukana. Tässä lainaus siitä: >>>
No tämä lämmittää sydäntä, eli ei täällä turhaan kirjoitella, jos sitä ihan adventtilahkon pää-äänenkannattajaan pääsee huomiona.
Timon kirjoitus muulta osin oli tuttua potaskaa, eli yksikään raamatun profetia ei ole toteutunut, koska ne kaikki on laadittu aina tapahtumien jälkeen, jonka toki Timo itsekin tietää, alaa kun on opiskellut. EI hän sitä teille kerro, koska sitten häneltä loppuisi työt ja ei tulisi palkkaa, joten milläs ostaisit uuden auton tai kesämökin.
>>> Hiljattain kuulin saarnassa, että Donald Trump oli vaalien alla luvannut, että tulee muuttamaan perustuslakia. >>
Kukahan hullu lienee ollut asialla, koska presidentti ei todellakaan voi muuttaa perustuslakia, joten turha haaveilla joutavia.
USA:ssa perustuslain muuttaminen on mahdollista vain erityisessä, vaikeutetussa lainsäätämisjärjestyksessä, joten presidentti ei voi muuttaa perustuslakia, vaikka hänen puolueellaan olisi hallussa niin senaatti kuin kongressi, koska se vaatii niin suuren enemmistön taakseen, että mikään joidenkin uskovaisten höpöjuttu ei koskaan sellaista enemmistöä saisi taakseen.
Viimeksi USA:ssa on tehty lisäys perustuslakiin vuonna 1992 ja se koski sitä, että kongressiedustajien palkkioita ei voida korottaa eikä alentaa kesken toimikauden. Kongressi hyväksyi sen jo vuonna 1789, mutta ratifioitiin vasta vuonna 1992.
Sitä edellisen kerran vuonna 1971, jolloin äänestysikäraja laskettiin 18 vuoteen.
Uskonnonvapaus, sananvapaus, lehdistönvapaus ja kokoontumisvapaus on ratifioitu vuonna 1791, eikä niihin ole koskaan kajottu.
Joten on kyllä melkoista hörhöilyä höpistä, että presidentti muuttaa perustuslakia ja jos yksin tuollaisen asian pitäisi kertoa adventtilahkon jäsenille, että kannattaisi häipyä ja nopeasti, jos hulluus on jo tuolla tasolla.
Mutta siellä ne pölvästit puuhailevat senkin jälkeen, kun Trump ei ole enää presidentti, perustuslakia ei muuutettu ja maapallo pyörii radallaan kuten ennenkin.- pyhpyhjapyh
bushmanni kirjoitti:
>>> Sielusi on pimentynyt. Pahuus asuu sinussa. >>>
Ei suinkaan. Olen ihan tavallinen veronmaksaja. Rakastan elämää ja ihmisiä. En ole elämässäni saanut edes pysäköintisakkoa, joten meillä lienee sangen eri käsitys pahuudesta.
Se ero meissä on, että minä rakastan elämää ennen kuolemaa, kun sinä taas uskot satuja ja olet ihastunut ajatukseen siitä, että saat uuden elämän kuolemasi jälkeen.
Et tule saamaan, vaikka kuinka uskot.Valheesi ei hetkauta. Olet paha.
- Herrammetulee
Kyllä Jeesuksen tulemus on nyt lähellä, kun vapaakirkkolaisillekin alkaa sapatti kirkastua.
Herrammetulee kirjoitti:
Kyllä Jeesuksen tulemus on nyt lähellä, kun vapaakirkkolaisillekin alkaa sapatti kirkastua.
>>> Kyllä Jeesuksen tulemus on nyt lähellä, kun vapaakirkkolaisillekin alkaa sapatti kirkastua. >>>
Juu. Paluu on yhtä lähellä kuin vuonna 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 200, 300, 400, 500, 600, 700, 800, 900, 1000, 1100, 1200, 1300, 1400, 1500, 1600, 1700, 1800, 1900, 2000, 2010 tai 2016.
Paluu on yhtä lähellä kuin että saapuisi oikea joulupukki, joka ei olisi naapurin mukava setä.- Yksi-usko
bushmanni kirjoitti:
>>> Kyllä Jeesuksen tulemus on nyt lähellä, kun vapaakirkkolaisillekin alkaa sapatti kirkastua. >>>
Juu. Paluu on yhtä lähellä kuin vuonna 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 200, 300, 400, 500, 600, 700, 800, 900, 1000, 1100, 1200, 1300, 1400, 1500, 1600, 1700, 1800, 1900, 2000, 2010 tai 2016.
Paluu on yhtä lähellä kuin että saapuisi oikea joulupukki, joka ei olisi naapurin mukava setä.Yksi vuosi on Jumalan silmissä kuin yksi päivä. Raamattu lupaa, että Jeesus tulee pian. Yksi merkki tästä on sapatin kirkastuminen uskoville.
Ilm. 22:20
"20 Hän, joka todistaa tämän, sanoo: "Tämä on tosi, minä tulen pian." Aamen. Tule, Herra Jeesus!" bushmanni kirjoitti:
>>> Kyllä Jeesuksen tulemus on nyt lähellä, kun vapaakirkkolaisillekin alkaa sapatti kirkastua. >>>
Juu. Paluu on yhtä lähellä kuin vuonna 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 200, 300, 400, 500, 600, 700, 800, 900, 1000, 1100, 1200, 1300, 1400, 1500, 1600, 1700, 1800, 1900, 2000, 2010 tai 2016.
Paluu on yhtä lähellä kuin että saapuisi oikea joulupukki, joka ei olisi naapurin mukava setä.Kun jonkin tapahtuman odotusaika pysyy samana, sille on muutamia matemaattisia tulkintoja olemassa.
Ääretön on sellainen veitikka, että jos siitä vähentää jonkin luvun, se pysyy edelleen aivan saman kokoisena äärettömänä.
Jos koko tapahtuma on eri dimensiossa kuin aika, se ei milläään odottamisella tule kohdalle. Silloin voi olla, että se on läsnä kaikkina aikoina ja olennainen asia onkin jonkinlainen huomaaminen tai oivallus.
Odotusarvo on myös tilastomatemaattinen käsite. Eksponentiaalinen jakauma on sellainen, että sen odotusarvo pysyy samana, vaikka odottaisi minkä ajan tahansa. Nuokin tapahtumat silti yleensä lopulta tapahtuvat. Jos tämä vaikuttaa ristiriitaiselta, neuvon lukemaan todennäköisyyslaskennan ja tilastomatematiikan perusteet. Se on ihan hyvää yleissivistystä.
Jotkin teknilliset asiat noudattavat osapuilleen eksponentiaalista jakaumaa, kuten hehkulamppujen kestoaika. Kymmenen vuoden käytössä särkymättä ollut hehkulamppu kestää tilastollisesti aivan yhtä kauan kuin vasta kaupasta tuotu. Nykyään tosin kaupassa ei enää myydä hehkulamppuja, lukuunottamatta heikkotehoisia koristevaloja. Mutta netistä voi tilata "lämpöpalloja". Se on aivan perinteinen hehkulamppu, mutta sitä ei myydä valaisua vaan lämmitystä varten. Ja siinäpä sen hyötysuhde on varsin hyvä. Ja sivutuotteena saatava valo on usein sekin ihan hauska juttu.Yksi-usko kirjoitti:
Yksi vuosi on Jumalan silmissä kuin yksi päivä. Raamattu lupaa, että Jeesus tulee pian. Yksi merkki tästä on sapatin kirkastuminen uskoville.
Ilm. 22:20
"20 Hän, joka todistaa tämän, sanoo: "Tämä on tosi, minä tulen pian." Aamen. Tule, Herra Jeesus!">>> Yksi vuosi on Jumalan silmissä kuin yksi päivä. Raamattu lupaa, että Jeesus tulee pian. Yksi merkki tästä on sapatin kirkastuminen uskoville. >>>
Saduissa tavataan luvata vähän sitä sun tätä.
Yksi asia on kuitenkin varmaa, eli jumalat pettävät aina.- Yksi-usko
bushmanni kirjoitti:
>>> Sielusi on pimentynyt. Pahuus asuu sinussa. >>>
Ei suinkaan. Olen ihan tavallinen veronmaksaja. Rakastan elämää ja ihmisiä. En ole elämässäni saanut edes pysäköintisakkoa, joten meillä lienee sangen eri käsitys pahuudesta.
Se ero meissä on, että minä rakastan elämää ennen kuolemaa, kun sinä taas uskot satuja ja olet ihastunut ajatukseen siitä, että saat uuden elämän kuolemasi jälkeen.
Et tule saamaan, vaikka kuinka uskot.>>Et tule saamaan, vaikka kuinka uskot. >>
Olisi viisasta, jos ottaisit oppia pyhpyhjapyhistä ja uskoisit sinäkin Jumalaan ja Jeesukseen, niin sinäkin voisit pelastua, kun Jeesus tulee takaisin. Muista, että Jeesus tulee kuitenkin "yllättäen", sillä Jeesuksen takaisintuloa ei kukaan tiedä. Sitten kun Jeesus tulee, niin on myöhäistä enää katua. Tee parannus hyvissä ajoin! Tee se jo tänään. Nyt on pelastuksen päivä! Yksi-usko kirjoitti:
>>Et tule saamaan, vaikka kuinka uskot. >>
Olisi viisasta, jos ottaisit oppia pyhpyhjapyhistä ja uskoisit sinäkin Jumalaan ja Jeesukseen, niin sinäkin voisit pelastua, kun Jeesus tulee takaisin. Muista, että Jeesus tulee kuitenkin "yllättäen", sillä Jeesuksen takaisintuloa ei kukaan tiedä. Sitten kun Jeesus tulee, niin on myöhäistä enää katua. Tee parannus hyvissä ajoin! Tee se jo tänään. Nyt on pelastuksen päivä!>>> Olisi viisasta, jos ottaisit oppia pyhpyhjapyhistä ja uskoisit sinäkin Jumalaan ja Jeesukseen, niin sinäkin voisit pelastua, kun Jeesus tulee takaisin. >>>
Ei suinkaan. MInä pelaan varman päälle ja en usko yhteenkään jumalaan, koska kun yhdelle kumartaa niin tuhannelle pyllistää ja ei todellakaan kannatta yhden takia suututtaa tuhansia ja taas tuhansia.
Sitten vasta kun yksikin jumala uskaltaa tulla esiin piilostaan ja näyttäytyä julkisesti muillekin, kuin joillekin henkisesti epävakaille ja kylähulluille, niin toki uskon vaikka jokaiseen.
>>> Muista, että Jeesus tulee kuitenkin "yllättäen", sillä Jeesuksen takaisintuloa ei kukaan tiedä. >>>
Minäpä tiedän kyllä tarkan päivämäärän. Olen sen kertonut sinullekin jo monta kertaa ja se päivä on ...... rummun päristystä tähän ..... EI KOSKAAN.
Katsos kun se sinun Jeesuksesi tulee huomenna ihan yhtä varmasti kuin tuli eilen.
>> Tee parannus hyvissä ajoin! >>>
Ai mistä? Sinun jumalasi hölmöilyistä? En todellakaan omaa osaa enkä arpaa sen toljakkeen typerehtimiseen, niin en minä mitään parannustakaan tarvi.
- Kiitos.kiitos.aloittaja
Kiitos aloittaja linkistä. Olipa mielenkiitoinen. Olisipa ollut antaa aikoinani helluntalaisille tuo puhe, kun itse löysin sapatin raamatusta.
Voi kuinka tämä Apostolinen opetus alkaisi maassamme saamaan sijaa. Perinnäisoppien linnoitukset kaatua. Kun tämä yhtälö valtaa alaa- se peite, mikä kristillisyys on tehnyt juutalaisten silmille, tulee näin poistumaan ja Jeesuksen tulo on silloin lähellä.
Kuinka paljon kristittyjen olisi herättävä, ettei itse viivytetä Herran paluuta.
Voi, kuinka tuo Martti olisi uskonpuhdistuksessa tajunnut kokonaisuuden, niin eläisimme aivan toisenlaista aikaa. Mutta, jatketaan uskonpuhdistusta - ME kukin kohdaltamme. Pidetään Sanasta kiinni, ei perinnäisopeista.
Vaimoni - joka on ollut 57- vuotta helluntaissa - kiitteli kuunnellen tuota saarnaa.
Toivoi, että sana saisi tilaa ihmisten sydämissä. - Kansan.juhla-aikoja
Kysehän oli Israelin kansan juhla-ajoista. Israelin kansan juhla-aikoja oli monia, eikä niitä muut vietä kuin juutalaiset nykyään. Mitkään niistä eivät koske nykykristittyjä. Päinvastoin.
- se.nykyinen
Aivan - oletko sinä nykykristitty?
Jeesus sanoi nimenomaan, että sapatti on IHMISTÄ varten. Misään ei Jeesus maininnut sen olevan asetettu pelkästään juutalaisia varten, vaan jokaista ihmistä. Juutalaisia ei edes vielä ollut olemassakaan silloin kun Jumala pyhitti ja siunasi lepopäivän. Sillä Jumala antoi meille ihmisille sapatin jo luomistyönsä päätteeksi.
- Yksi-usko
Sirkkaiita kirjoitti:
Jeesus sanoi nimenomaan, että sapatti on IHMISTÄ varten. Misään ei Jeesus maininnut sen olevan asetettu pelkästään juutalaisia varten, vaan jokaista ihmistä. Juutalaisia ei edes vielä ollut olemassakaan silloin kun Jumala pyhitti ja siunasi lepopäivän. Sillä Jumala antoi meille ihmisille sapatin jo luomistyönsä päätteeksi.
>>Israelin kansan juhla-aikoja oli monia, eikä niitä muut vietä kuin juutalaiset nykyään. >>
Nykyään vasta vietetäänkin sapattia ja oikeastaan kaikkia Raamatun juhlia.
Kts. linkki http://www.tv7.fi/vod/player/14600/ - omalehmä
Sirkkaiita kirjoitti:
Jeesus sanoi nimenomaan, että sapatti on IHMISTÄ varten. Misään ei Jeesus maininnut sen olevan asetettu pelkästään juutalaisia varten, vaan jokaista ihmistä. Juutalaisia ei edes vielä ollut olemassakaan silloin kun Jumala pyhitti ja siunasi lepopäivän. Sillä Jumala antoi meille ihmisille sapatin jo luomistyönsä päätteeksi.
>>Jeesus sanoi nimenomaan, että sapatti on IHMISTÄ varten. Misään ei Jeesus maininnut sen olevan asetettu pelkästään juutalaisia varten, vaan jokaista ihmistä.>>
Kyllä se sapatti myös aaseja ja muuleja varten. - Yksi-usko
>>Israelin kansan juhla-aikoja oli monia, eikä niitä muut vietä kuin juutalaiset nykyään. Mitkään niistä eivät koske nykykristittyjä. >>
Kaikki Raamatun juhlat koskevat myös nykykristittyjä.
http://www.tv7.fi/vod/player/14600/ - Yksi-usko
>>Kysehän oli Israelin kansan juhla-ajoista. Israelin kansan juhla-aikoja oli monia, eikä niitä muut vietä kuin juutalaiset nykyään. Mitkään niistä eivät koske nykykristittyjä. Päinvastoin. >>
Jos halutaan noudattaa alkuseurakunnan mallia, niin siinä tapauksessa myös nykykristityille kuuluisi paitsi sapatti niin myös muut Raamatulliset juhlat. Kirjoitan Bacchiocchin kirjasta Sapatti ja sunnuntai, miten apostolisena aikana juhlia vietettiin. Koska Raamatulliset juhlat esikuvasivat niin täydellisesti myös Jeesuksen toimintaa, niin eikö niitä silloin kuuluisi noudattaa? Bacchiocchi kirjoittaa Luukkaasta, joka oli pakana, miten hän kunnioitti juutalaista kalenteria ja juutalaisia uskonnollisia tapoja:
"Meillä on aihetta uskoa, että Luukas käyttää kertomuksessaan johdonmukaisesti juutalaista ajanlaskutapaa. Sen mukaan viikon ensimmäinen päivä alkoi lauantai-iltana auringon laskiessa...Myös kirjassaan Apostolien teot hän toistuvasti osoittaa kunnioitustaan juutalaista kalenteria ja uskonnollisia tapoja kohtaan. Hän mainitsee esimerkiksi, että Herodes vangitsi Pietarin happamattoman leivän päivien aikana ja että hän aikoi asettaa hänet kansan eteen pääsiäisen jälkeen (12:3,4). Hän kertoo, että hän itsekin lähti Filippistä Paavalin kanssa ”happamattoman leivän juhlan jälkeen” (20:6 vrt. Luuk 22:1,7). Hän ei epäröi toistuvasti osoittaa, miten Paavali kunnioitti juutalaisia tapoja (Apt. 16:1-3; 18:18; 20:16; 21:24). Hän esim. sanoo, että Paavali ”kiiruhti joutuakseen, jos suinkin mahdollista, helluntaiksi Jerusalemiin” (20:16). Myöhemmin hän kertoo, miten apostoli kaupungissa painostuksen kohteeksi jouduttuaan puhdistautui ja ”ilmoitti, milloin heidän puhdistautumispäivänsä tulisivat päättymään” (20;26). Näihin voitaisiin lisätä Luukkaan useat viittaukset sapattikokouksiin, joissa Paavali oli läsnä sekä juutalaisten että kreikkalaisten kanssa (Apt. 18:4; vrt 17:2; 16;13; 15;21; 13:14, 42,44). Näiden esimerkkien valossa näyttäisi siltä, että Luukas kunnioitti juutalaista liturgista kalenteria ja käytti sitä melko johdonmukaisesti ajankohtia määritellessään.".
- kaikillekansoille
Kyllä sapatti on annettu kaikille ihmisille, mutta vain Jumalan omat ottavat lahjan vastaan, muuta valitsevat auringonpäivän tai jonkun muun epäjumalan.
Puhesarjan nimi oli "Herran ja Israelin juhla-ajat". Mutta jos kuuntelit puhetta, ei hän väittänyt, että sapatti kuuluisi vain juutalaisille, kuten Vapaakirkko varmaankin normaalisti väittää. Puhe oli nauhoitettu vuosi sitten ja hän kertoi, että oli viettänyt vuoden verran sapattia ennen tuota puheen nauhoitusta.
Stork7 kirjoitti:
Puhesarjan nimi oli "Herran ja Israelin juhla-ajat". Mutta jos kuuntelit puhetta, ei hän väittänyt, että sapatti kuuluisi vain juutalaisille, kuten Vapaakirkko varmaankin normaalisti väittää. Puhe oli nauhoitettu vuosi sitten ja hän kertoi, että oli viettänyt vuoden verran sapattia ennen tuota puheen nauhoitusta.
Mitenkäs tuo vastaus meni vika kohtaan? Se oli siis vastaus Kansan.juhla-aikoja kirjoitukseen.
Tässä vielä seremonialain ja 10 käskyn eroavaisuudet:
Mikä laki esikuvasi Jeesuksen uhria ja palvelusta hyväksemme? Seremonialaki (Mooseksen laki) vai 10 käskyä?
Seremonialain kautta silloiset ihmiset saattoivat uskoa anteeksiantoon ja sovitukseen synneistään. He katsoivat Kristukseen uskossa eteenpäin, kun taas tämän päivän kristityt katsovat uskossa taaksepäin Golgatalle. Mooseksen lain merkitys päättyi Jeesuksen kuollessa ristillä. Siitä osoituksena temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia (Luuk.23:45, 46).
SIVEYSLAKI 10 KÄSKYÄ:
Herra itse puhui kansalle (2. Moos. 20:1-22; 5 Moos.4:12,13; 5:6-22)
Jumala itse kirjoitti kivitauluille (2 Moos.24:12; 31:18; 32:16; 5 Moos.9:10; 10:1-4)
Säilytettiin liitonarkissa ( 5 Moos.10:1-5).
Täydellinen laki (Ps19:8; Jaak.1:25)
Vapauden laki, josta on iloa (Jaak.2:11,12; Ps 119:47,77; Room.7:22)
Hengellinen (Room.7:14)
Iankaikkinen ja muuttumaton (Ps.111:7,8; Luuk.16:17)
Osoittaa synnin (Room.3:20; 7:7)
Käytössä tuomiolla (Jaak.2:11,12)
Kristuksen kuolemallaan vahvistama (Jes.42:21; Matt.5:17, 18; Room.3:31).
SEREMONIALAKI:
Mooses opetti kansalle (2.Moos.24:3; 5 Moos. 5:31)
Mooses kirjoitti kirjaan (2 Moos. 24:4; 5. Moos.31:9)
Säilytettiin liitonarkin sivulla (5 Moos. 31:24-26)
Varjolaki (Hebr.10:1-4)
Muodostui taakaksi (Apt.15:1,5,10)
Lihallinen (Hebr.7:16)
Väliaikainen (Hebr.7:12,18)
Osoitti esikuvalliset syntiuhrit (3 Moos. 4 ja 5 luku; Hebr.10:1-4)
Sen perusteella ei tuomita (Kol.2:14-17)
Kristuksen kuollessa poistettu käytännöstä (Ef.2:15; Matt.27:51; Hebr.10:8-14)Voiko ihminen pelastua lain pitämisellä?
Sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto. (Room.3:20)
Armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja -ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. Ef 2:8,9.
Kenenkään ei ole mahdollista pelastua lain pitämisellä. Kaikki tarvitsevat synnin tähden pelastusta armosta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Pelastus saadaan vapaana lahjana ilman ihmisen ansioita. Lain tehtävänä on osoittaa elämässämme oleva synti. Siitä saadaan puhdistus ja anteeksiantamus Jeesuksen kautta.
Olemmeko sitten vapaat lain vaatimuksista, koska emme ole lain vaan armon alla?
Gal.3:24: ”Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme”.
Jos armo tekisi lopun lain vaatimuksista, siitä olisi seurauksena, että ei olisi enää syntiäkään. Room.4:15:... mutta missä ei lakia ole, siellä ei ole rikkomustakaan. 5:13:mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole.
Samalla armo tulisi tarpeettomaksi.
Laki on hengellinen (Room.7:14). Inhimilliset lait koskevat vain tekoja. Jumalan käskyt koskevat salaisimpiakin ajatuksiamme, halujamme ja tunteitamme. Vuorisaarnassa Jeesus korosti tätä lain hengelllistä ulottuvuutta ja osoitti, että rikkomus saa alkunsa sydämessä. (Matt.5:21,22,27,28; Mark.7:21-23).
Laki toimii kuin peilinä (Jaak.1:23-25), jotta ihmiset näkisivät oman tilansa. Ne, jotka katsovat siihen, näkevät oman luonteensa puutteet Jumalan vanhurskasta luonnetta vasten. Laki saa syntisen vakuuttuneeksi synnistään. Pyhä Henki käyttää Jumalan lakia johtamaan meitä kääntymykseen ja Jeesuksen ristin juurelle.Onko kymmenen käskyä toistettu ja vahvistettu Uudessa testamentissa?
JUMALAN LAKI UUDESSA TESTAMENTISSA
I Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman (Matt.4:10)
II Lapsukaiset, kavahtakaa epäjumalia (1 Joh.5:21). Emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema (Apt.17:29).
III Ettei Jumalan nimi ja oppi tulisi häväistyksi (1 Tim.6:1)
IV Hän on jossakin sanonut seitsemännestä päivästä näin: Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa. Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva. Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa (Hebr.4:4,9,10).
V Kunnioita isääsi ja äitiäsi (Matt.19:19)
VI Älä tapa (Room.13:9)
VII Älä tee huorin (Matt. 19:18)
VIII Älä varasta (Room. 13:9).
IX Älä sano väärää todistusta (Matt.19:18)
X Älä himoitse (Room.7:7).
Mitä on poistettu uudessa liitossa?
Uhrit (Hepr.10:1)
Ruoat, juomat ja pesot, jotka liittyivät temppelipalvelukseen (Hepr.9:9,10)
Vuotuiset juhlat, uusikuu ja juhliin liittyvät sapatit.(Kol.2:14-17; Gal.4:9,10)
Ympärileikkaus (1 Kor.7:19)
Kuuluiko 10 käskyä vain Israelilaisille?
Ef.2:11,12,19: Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi- että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitolle, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa; Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä.
Room.2:28,29: Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu; vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.
Joh.1:47: Jeesus näki Natanaelin tulevan tykönsä ja sanoi hänestä: ”Katso, oikea israelilainen, jossa ei vilppiä ole!”
Gal.3:29: Mutta, jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.
Ef.3:6: että näet pakanatkin ovat kanssaperillisiä ja yhtä ruumista ja osallisia lupaukseen Kristuksessa Jeesuksessa evankeliumia Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta.
1 Piet.2:9,10: Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; te, jotka ennen ette olleet kansa, mutta nyt olette Jumalan kansa, jotka ennen ette olleet armahdetut, mutta nyt olette armahdetut.
Kyllä 10 käskyä kuuluvat myös uuden liiton kristityille.Stork7 kirjoitti:
Voiko ihminen pelastua lain pitämisellä?
Sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto. (Room.3:20)
Armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja -ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. Ef 2:8,9.
Kenenkään ei ole mahdollista pelastua lain pitämisellä. Kaikki tarvitsevat synnin tähden pelastusta armosta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Pelastus saadaan vapaana lahjana ilman ihmisen ansioita. Lain tehtävänä on osoittaa elämässämme oleva synti. Siitä saadaan puhdistus ja anteeksiantamus Jeesuksen kautta.
Olemmeko sitten vapaat lain vaatimuksista, koska emme ole lain vaan armon alla?
Gal.3:24: ”Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme”.
Jos armo tekisi lopun lain vaatimuksista, siitä olisi seurauksena, että ei olisi enää syntiäkään. Room.4:15:... mutta missä ei lakia ole, siellä ei ole rikkomustakaan. 5:13:mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole.
Samalla armo tulisi tarpeettomaksi.
Laki on hengellinen (Room.7:14). Inhimilliset lait koskevat vain tekoja. Jumalan käskyt koskevat salaisimpiakin ajatuksiamme, halujamme ja tunteitamme. Vuorisaarnassa Jeesus korosti tätä lain hengelllistä ulottuvuutta ja osoitti, että rikkomus saa alkunsa sydämessä. (Matt.5:21,22,27,28; Mark.7:21-23).
Laki toimii kuin peilinä (Jaak.1:23-25), jotta ihmiset näkisivät oman tilansa. Ne, jotka katsovat siihen, näkevät oman luonteensa puutteet Jumalan vanhurskasta luonnetta vasten. Laki saa syntisen vakuuttuneeksi synnistään. Pyhä Henki käyttää Jumalan lakia johtamaan meitä kääntymykseen ja Jeesuksen ristin juurelle.Onko kymmenen käskyä toistettu ja vahvistettu Uudessa testamentissa?
JUMALAN LAKI UUDESSA TESTAMENTISSA
I Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman (Matt.4:10)
II Lapsukaiset, kavahtakaa epäjumalia (1 Joh.5:21). Emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema (Apt.17:29).
III Ettei Jumalan nimi ja oppi tulisi häväistyksi (1 Tim.6:1)
IV Hän on jossakin sanonut seitsemännestä päivästä näin: Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa. Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva. Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa (Hebr.4:4,9,10).
V Kunnioita isääsi ja äitiäsi (Matt.19:19)
VI Älä tapa (Room.13:9)
VII Älä tee huorin (Matt. 19:18)
VIII Älä varasta (Room. 13:9).
IX Älä sano väärää todistusta (Matt.19:18)
X Älä himoitse (Room.7:7).
Mitä on poistettu uudessa liitossa?
Uhrit (Hepr.10:1)
Ruoat, juomat ja pesot, jotka liittyivät temppelipalvelukseen (Hepr.9:9,10)
Vuotuiset juhlat, uusikuu ja juhliin liittyvät sapatit.(Kol.2:14-17; Gal.4:9,10)
Ympärileikkaus (1 Kor.7:19)
Kuuluiko 10 käskyä vain Israelilaisille?
Ef.2:11,12,19: Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi- että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitolle, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa; Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä.
Room.2:28,29: Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu; vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.
Joh.1:47: Jeesus näki Natanaelin tulevan tykönsä ja sanoi hänestä: ”Katso, oikea israelilainen, jossa ei vilppiä ole!”
Gal.3:29: Mutta, jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.
Ef.3:6: että näet pakanatkin ovat kanssaperillisiä ja yhtä ruumista ja osallisia lupaukseen Kristuksessa Jeesuksessa evankeliumia Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta.
1 Piet.2:9,10: Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; te, jotka ennen ette olleet kansa, mutta nyt olette Jumalan kansa, jotka ennen ette olleet armahdetut, mutta nyt olette armahdetut.
Kyllä 10 käskyä kuuluvat myös uuden liiton kristityille.Mikä oli Jeesuksen suhde lakiin?
Matt.5:17-19:” Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi.Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi”.
Jeesus on täyttänyt, vahvistanut lain, mutta ei kumonnut sitä. Olisi outoa , että Jeesuksen vuorisaarnan opetukset olisivat olleet voimassa vain Jeesuksen kuolemaan saakka. Onko jonkun mielestä taivas ja maa jo kadonneet? Jos ei ole, saammeko muuttaa Jumalan alkuperäisiä käskyjä?
Entä sitten Paavali, uskoon tullut juutalainen (Ap.t.22:13), eikö hän sitten kumonnut lain?
Paavali joutui alkuseurakunnassa taistelemaan lakihurskautta vastaan, kun osa kristityistä yritti tehdä laista pelastuksen perustusta (esim. Gal.3 luku) tai kysymys siitä onko seremonialaki uudessa liitossa voimassa (esim. Gal. 4 luku) ei tarkoittanut sitä, etteikö Paavalin mielestä laki olisi uudessa liitossa voimassa.
Room.3:31:” Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain”. 8:4 ”jotta meissä, jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus”. 7:22:” Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain”. 1 Kor.7:19:” tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen”.
Entä sitten rakkauden käskyt eivätkö ne ole kymmenen käskyn paikalla?
Room.13:10: Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttymys.
Matt. 22:36-40: ”Opettaja, mikä on suurin käsky laissa? Niin Jeesus sanoi hänelle:Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen tämän vertainen on: Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat”.
Rakkauden käskyssä, jotka annettiin jo Mooseksen aikana (3 Moos.19:18; 5 Moos.6:4,5) on yhteenveto kymmenestä käskystä. Jos rakastamme Jumalaa, haluamme noudattaa laista 4 ensimmäistä käskyä, jotka koskevat suhdettamme häneen. (Alkuperäisen jaon mukaan) Muissa käskyissä on taas kysymys suhteestamme lähimmäisiin, joita tulee samoin rakastaa.
Paavali toteaa Room.13:9: ”Sillä nämä: Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse, ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”.
1 Joh. 5:3: ”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat”.
1 Joh.2:4: ”Joka sanoo: Minä tunnen hänet, eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä”.
Jos laki olisi poistettu, sitä saisi silloin vapaasti rikkoa. Jos kerran opetetaan, etteivät kymmenen käskyn vaatimukset sido kristittyjä silloinhan tappaminen, varastaminen ja vieraissa käyminen olisi sallittua. Raamattu nimittää tällaista asennetta lihan mieleksi. Room.8:7,8: ”sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan. Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset”.
Jos kristitty vapautetaan lain vaatimuksista millainen moraali hänellä sen jälkeen on?
Hepr.10:17,18: ”Tämän liiton minä teen heidän kanssaan tulevina aikoina, sanoo Herra: minä asetan lakini heidän sisimpäänsä. Ja sitten:Heidän syntejään ja vääriä tekojaan minä en enää koskaan muista”.
”Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne”.(Hes.36:26, 27).
Uudessa liitossa Jumala kirjoittaa lakinsa sydämeemme ja mieleemme. Liitto on uusi, ei hänen lakinsa.Voiko laki siis olla kumottu, jos hän haluaa kirjoittaa sen uudestisyntyneiden sydämiin?
Entä ennen Siinaita? Eikö silloin ollut lainkaan mitään oikean ja väärän ”mittapuuta”? Antoiko Jumala kaikkien noiden vuosien ajan ihmisten tehdä mitä halusivat, varoittamatta heitä pahasta? Miten sodomalaiset ja vedenpaisumuksessa hukkuneet olisi voitu tuomita ilman lakia? Jos ”synti merkitsee Jumalan lain rikkomista”, silloin ei syntiäkään olisi voinut olla, jos ei lakiakaan ole.
1 Moos.26:5: Sentähden, että Aabraham kuuli minua ja noudatti, mitä minä noudatettavaksi annoin, minun käskyjäni, säädöksiäni ja opetuksiani.
1 Moos.4:7: Jos teet oikein, voit kohottaa katseesi, mutta jos et tee, on synti ovella vaanimassa.
Jos Kain ei tiennyt Jumalan laista, ei hän myöskään olisi tiennyt mitään synnistä, jos kerran ”lain tehtävänä on opettaa tuntemaan, mitä synti on” (Room.3:20).1 Moos.39:9: Kuinka minä siis voisin tehdä niin pahan teon ja rikkoa Jumalaa vastaan?
Miten Joosef olisi voinut tietää, että aviorikos oli synti Jumalaa vastaan, jos hän ei tuntenut lakia?
Room: 7:7: ”Vasta lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin”
1 Moos.18:20: Valitushuuto Sodoman ja Gomorran asukkaiden takia on suuri ja heidän syntinsä on hyvin raskas”
Mikä synti? ”missä lakia ei ole, siellä ei synneistä pidetä kirjaa”(Room.5:13).
Raamatun mukaan synti opitaan tuntemaan vasta lain vaikutuksesta, ja siksi laki oli ilmoitettu jo ennen Siinaita.
Mikä oli Ap.t.15:10 mukaan ies ”jota eivät meidän isämme emmekä mekään jaksaneet kantaa”?
Tai Gal.2:14 ”juutalaiset tavat”? Eikö ne sitten liity kymmeneen käskyyn?
Alkuseurakunnassa käytiin eräässä vaiheessa vilkasta keskustelua siitä, tulisiko pakanain ennen kristityksi tuloa kääntyä juutalaisuuteen ympärileikkauksen kautta. Tämän kysymyksen selvittämiseksi pidettiin Jerusalemissa apostolien ja vanhinten kesken neuvottelukokous. (Apt.15). Galatiassa oli kysymys ympärileikkauksesta ja sitä seuraavista seremonioista (Gal.2:3; 5:2; 6:12,13,15). Paavali leimaa nämä juutalaisiksi tavoiksi (Gal.2:14), joita hän itsekin oli seurannut äärimmäisen tarkasti (Gal.1:13,14). Niiden merkitys oli kuitenkin lakannut Kristuksen kuoltua ristillä.- omalehmä
Stork7 kirjoitti:
1 Moos.39:9: Kuinka minä siis voisin tehdä niin pahan teon ja rikkoa Jumalaa vastaan?
Miten Joosef olisi voinut tietää, että aviorikos oli synti Jumalaa vastaan, jos hän ei tuntenut lakia?
Room: 7:7: ”Vasta lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin”
1 Moos.18:20: Valitushuuto Sodoman ja Gomorran asukkaiden takia on suuri ja heidän syntinsä on hyvin raskas”
Mikä synti? ”missä lakia ei ole, siellä ei synneistä pidetä kirjaa”(Room.5:13).
Raamatun mukaan synti opitaan tuntemaan vasta lain vaikutuksesta, ja siksi laki oli ilmoitettu jo ennen Siinaita.
Mikä oli Ap.t.15:10 mukaan ies ”jota eivät meidän isämme emmekä mekään jaksaneet kantaa”?
Tai Gal.2:14 ”juutalaiset tavat”? Eikö ne sitten liity kymmeneen käskyyn?
Alkuseurakunnassa käytiin eräässä vaiheessa vilkasta keskustelua siitä, tulisiko pakanain ennen kristityksi tuloa kääntyä juutalaisuuteen ympärileikkauksen kautta. Tämän kysymyksen selvittämiseksi pidettiin Jerusalemissa apostolien ja vanhinten kesken neuvottelukokous. (Apt.15). Galatiassa oli kysymys ympärileikkauksesta ja sitä seuraavista seremonioista (Gal.2:3; 5:2; 6:12,13,15). Paavali leimaa nämä juutalaisiksi tavoiksi (Gal.2:14), joita hän itsekin oli seurannut äärimmäisen tarkasti (Gal.1:13,14). Niiden merkitys oli kuitenkin lakannut Kristuksen kuoltua ristillä.>>Miten Joosef olisi voinut tietää, että aviorikos oli synti Jumalaa vastaan, jos hän ei tuntenut lakia?>>
No, tottahan toki egyptiläisillä, kuten muillakin kansoilla oli jo ennen juutalaisuutta omat lakinsa ja omat jumalansa, joita vastaan voitiin rikkoa. Tuo Joosefin tarina (jolla on - muistaakseni - muinaisegyptiläinen vastineensa tai esikuvansa) on heprealaisten toimittajien muotoilema ja sen vuoksi antaa vaikutelman kuin kerrottaisiin Joosefin välttäneen rikkomasta Israelin Jumalaa vastaan.
Oletetaan nyt , että Josefin ja Potifarin vaimon tarina olisi tosi. Olisihan silloin Josef toki tuntenut egyptiläistä lakia sen verran, että olisi varonut sekaantumasta isäntänsä vaimoon sillä silloin hän olisi rikkonut Egyptin eli Faraon lakia, joka oli tietysti Jumalan laki sillä Farao oli Jumalan poika eli Jumala. - Yksi-usko
Stork7 kirjoitti:
1 Moos.39:9: Kuinka minä siis voisin tehdä niin pahan teon ja rikkoa Jumalaa vastaan?
Miten Joosef olisi voinut tietää, että aviorikos oli synti Jumalaa vastaan, jos hän ei tuntenut lakia?
Room: 7:7: ”Vasta lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin”
1 Moos.18:20: Valitushuuto Sodoman ja Gomorran asukkaiden takia on suuri ja heidän syntinsä on hyvin raskas”
Mikä synti? ”missä lakia ei ole, siellä ei synneistä pidetä kirjaa”(Room.5:13).
Raamatun mukaan synti opitaan tuntemaan vasta lain vaikutuksesta, ja siksi laki oli ilmoitettu jo ennen Siinaita.
Mikä oli Ap.t.15:10 mukaan ies ”jota eivät meidän isämme emmekä mekään jaksaneet kantaa”?
Tai Gal.2:14 ”juutalaiset tavat”? Eikö ne sitten liity kymmeneen käskyyn?
Alkuseurakunnassa käytiin eräässä vaiheessa vilkasta keskustelua siitä, tulisiko pakanain ennen kristityksi tuloa kääntyä juutalaisuuteen ympärileikkauksen kautta. Tämän kysymyksen selvittämiseksi pidettiin Jerusalemissa apostolien ja vanhinten kesken neuvottelukokous. (Apt.15). Galatiassa oli kysymys ympärileikkauksesta ja sitä seuraavista seremonioista (Gal.2:3; 5:2; 6:12,13,15). Paavali leimaa nämä juutalaisiksi tavoiksi (Gal.2:14), joita hän itsekin oli seurannut äärimmäisen tarkasti (Gal.1:13,14). Niiden merkitys oli kuitenkin lakannut Kristuksen kuoltua ristillä.>>Paavali joutui alkuseurakunnassa taistelemaan lakihurskautta vastaan, kun osa kristityistä yritti tehdä laista pelastuksen perustusta (esim. Gal.3 luku) tai kysymys siitä onko seremonialaki uudessa liitossa voimassa (esim. Gal. 4 luku) ei tarkoittanut sitä, etteikö Paavalin mielestä laki olisi uudessa liitossa voimassa.>>
Bacchiocchi kirjoittaa kirjassaan Sapatti ja sunnuntai seuraavaa liittyen Galatalaisten seurakuntaan:
"Yleisesti ollaan sitä mieltä siitä, että juutalaisten juhla-aikojen noudattamisen motiivina olivat galatalaisilla taikauskoiset käsitykset astrologisista vaikutuksista. Tähän viittaa myös Paavalin väite, että näiden käytäntöjen omaksuminen merkitsi paluuta heidän aikaisempaan orjuuteensa pakanallisten alkeisvoimien alaisuudessa (4:8,9). Pakanallisen taustansa vuoksi galatalaiset, kuten W. Rordorf sattuvasti toteaa, ilmeisesti ”saattoivat nähdä juutalaisten tiettyjä päiviä ja juhla-aikoja kohtaan osoittamassa huomiossa ainoastaan uskonnollista palvontaa, joka kohdistui tähtiin ja luonnonvoimiin”. Se tosiasia, että pakanamaailmassa juutalaisen sapatin vietto usein liitettiin Saturnus-planeetan pahaan vaikutukseen, saattoi olla osaltaan johtamassa tähän väärinkäsitykseen. Näin ollen on mahdollista, että galatalaisten sapatin vieton motiivina oli taikauskoinen raamatulliseen periaatteeseen kohdistuva väärinkäsitys.
...
Paavali ei lainkaan käsittele kysymystä siitä onko sapattikäsky yhä voimassa kristillisenä aikakautena, vaan vastustaa monimuotoisia askeettisia ja kultillisia tapoja, jotka etenkin kolossalaisten ja galatalaisten keskuudessa joutuivat ristiriitaan sen elintärkeän totuuden kanssa, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.
Toiseksi se, että Paavali tuomitsee harhaopit, joiden yhtenä osana saattoi olla taikauskoisia muotoja saanut sapatin vietto, ei kumoa itse sapattikäskyä, koska tuomio ei kohdistu itse käskyyn vaan vääristymään. Jonkin raamatullisen säädöksen väärinkäytön moittiminen ei ole oikeutetusti tulkittavissa itse säädöksen kumoamiseksi. ".
- käskypääskynen
Sapattikäsky on annettu nimenomaan ja ainoastaan Israelin kansalle merkiksi Jumalan ja heidän välilleen, (2.Moos.31:13-17), eikä millään voida todistaa sen kuuluvan jollekin toiselle kansalle maan päällä. Onko ihan pakko Stork7 tehdä vääriä johtopäätöksiä ja haalia itselleen kaiken maailman oppirakennelmia . Väärän todistuksen antamista tuollainen on ja harhaan johtamista.
Antautuminen seitsemännenpäivän sapatin pitämiseen merkitsee varastamista Israelilta, juutalaisilta.
Tämä juutalainen sapattikäsky on ikuinen merkki. Siksi ei sitä luonnollisesti koskaan voidakaan kumota niihin nähden, joille se kerran on annettu JUUTALAISTEN noudatettavaksi.- Historiaan
Monet kristityt väittävät, että seitsemännen päivän sapatti on vain juutalaisia varten. Raamattu on yksiselitteinen sapatin alkuperästä, eikä sillä ole mitään tekemistä juutalaisten kanssa. Jumala siunasi ja pyhitti seitsemännen päivän luomisviikon lopussa, tuhansia vuosia ennen heprealaisen kansakunnan syntyä. Sana heprealainen esiinty Raamatussa ensimäisen kerran vasta Ensimmäisen Mooseksen kirjan 14.luvun 13.jakeessa,jossa se viittaa Abramiin,joka syntyi vasta satoja vuosia luomisen jälkeen. Ensimmäisiä juutalaisia sanan kirjaimellisessa merkityksessä olivat juudan-Abrahamin pojanpojanpojan-lapset. Raamattu mainitsee juutalaiset ensimmäisen kerran vasta nehemian kirjassa 3:34) paljon luomiskertomuksen jälkeen. Jos sapatti olisi ollut vain juutalaisia varten, miksi Herra olisi siunannut seitsemännen päivän ja pyhittänyt sapatin satoja vuosia ennen juutalaisen kansakunnan syntyä ? Monet juutalaiset ymmärtävät sapatin yleismaailmallisuuden. Juutalainen filosofi Martin Buber kirjoittaa, että koska sapatin "juuret ovat maailman synyssä" , se "on kaikkien yhteistä omaisuutta, ja kaikkien tulisi rajoituksetta nauttia siitä". "Mutta kun koko maailma oli tullut valmiiksi numero kuusi täydellisen luonteen mukaisesti" ,kirjoitti Filon juutalainen,ensimmäisellä vuosisadalla elänyt juutalainen oppinut, "Isä pyhitti seuraavan, seitsemännen,päivän ylistäen sitä ja kutsuen sen pyhäksi. Sillä tuo päivä on juhla,ei vain yhtä kaupunkia tai maata varten, vaan koko maailmalle; ainoa päivä,jota voidaan oikeutetusti kutsua kaikkien ihmisten juhlapäiväksi ja maailman syntymäpäiväksi." Tietysti juutalaiset ovat viettäneet sapattia paljon kauemmin kuin ketkään muut, ja siksi se yhdistetään tavallisesti heihin. Ihmiset,jotka ovat yli 3500 vuoden ajan viettäneet tiettyä päivää,tietävät varmasti yhtä ja toista sen merkityksestä. Mutta jos väitämme että sapatti kuuluu yksinomaan juutalaisille-vaikka se asetettiin kauan ennen kuin juutalaisia oli olemassa,vaikka sitä ei luotu nimenomaan juutalaisia varten ja vaikka muutkin kuin juutalaiset ovat viettäneet sitä-olemme sokeita sapatin tarkoitukselle ja merkitykselle koko ihmiskunnan eikä vain heprealaisten luomisen muistomerkkinä. "Vanha juutalainen sapatti" ?
Se on kyllä vanha, mutta juutalainen se ei ole. - käskypääskynen
Historiaan kirjoitti:
Monet kristityt väittävät, että seitsemännen päivän sapatti on vain juutalaisia varten. Raamattu on yksiselitteinen sapatin alkuperästä, eikä sillä ole mitään tekemistä juutalaisten kanssa. Jumala siunasi ja pyhitti seitsemännen päivän luomisviikon lopussa, tuhansia vuosia ennen heprealaisen kansakunnan syntyä. Sana heprealainen esiinty Raamatussa ensimäisen kerran vasta Ensimmäisen Mooseksen kirjan 14.luvun 13.jakeessa,jossa se viittaa Abramiin,joka syntyi vasta satoja vuosia luomisen jälkeen. Ensimmäisiä juutalaisia sanan kirjaimellisessa merkityksessä olivat juudan-Abrahamin pojanpojanpojan-lapset. Raamattu mainitsee juutalaiset ensimmäisen kerran vasta nehemian kirjassa 3:34) paljon luomiskertomuksen jälkeen. Jos sapatti olisi ollut vain juutalaisia varten, miksi Herra olisi siunannut seitsemännen päivän ja pyhittänyt sapatin satoja vuosia ennen juutalaisen kansakunnan syntyä ? Monet juutalaiset ymmärtävät sapatin yleismaailmallisuuden. Juutalainen filosofi Martin Buber kirjoittaa, että koska sapatin "juuret ovat maailman synyssä" , se "on kaikkien yhteistä omaisuutta, ja kaikkien tulisi rajoituksetta nauttia siitä". "Mutta kun koko maailma oli tullut valmiiksi numero kuusi täydellisen luonteen mukaisesti" ,kirjoitti Filon juutalainen,ensimmäisellä vuosisadalla elänyt juutalainen oppinut, "Isä pyhitti seuraavan, seitsemännen,päivän ylistäen sitä ja kutsuen sen pyhäksi. Sillä tuo päivä on juhla,ei vain yhtä kaupunkia tai maata varten, vaan koko maailmalle; ainoa päivä,jota voidaan oikeutetusti kutsua kaikkien ihmisten juhlapäiväksi ja maailman syntymäpäiväksi." Tietysti juutalaiset ovat viettäneet sapattia paljon kauemmin kuin ketkään muut, ja siksi se yhdistetään tavallisesti heihin. Ihmiset,jotka ovat yli 3500 vuoden ajan viettäneet tiettyä päivää,tietävät varmasti yhtä ja toista sen merkityksestä. Mutta jos väitämme että sapatti kuuluu yksinomaan juutalaisille-vaikka se asetettiin kauan ennen kuin juutalaisia oli olemassa,vaikka sitä ei luotu nimenomaan juutalaisia varten ja vaikka muutkin kuin juutalaiset ovat viettäneet sitä-olemme sokeita sapatin tarkoitukselle ja merkitykselle koko ihmiskunnan eikä vain heprealaisten luomisen muistomerkkinä. "Vanha juutalainen sapatti" ?
Se on kyllä vanha, mutta juutalainen se ei ole.>>>Se on kyllä vanha, mutta juutalainen se ei ole.>>>
Älä anna väärää todistusta. 2.Moos.31:13-17 kertoo osapuolet, joille sapatti annettiin merkiksi. Uskotaanko sinun höpinöitä, vai Raamattua? - omalehmä
Historiaan kirjoitti:
Monet kristityt väittävät, että seitsemännen päivän sapatti on vain juutalaisia varten. Raamattu on yksiselitteinen sapatin alkuperästä, eikä sillä ole mitään tekemistä juutalaisten kanssa. Jumala siunasi ja pyhitti seitsemännen päivän luomisviikon lopussa, tuhansia vuosia ennen heprealaisen kansakunnan syntyä. Sana heprealainen esiinty Raamatussa ensimäisen kerran vasta Ensimmäisen Mooseksen kirjan 14.luvun 13.jakeessa,jossa se viittaa Abramiin,joka syntyi vasta satoja vuosia luomisen jälkeen. Ensimmäisiä juutalaisia sanan kirjaimellisessa merkityksessä olivat juudan-Abrahamin pojanpojanpojan-lapset. Raamattu mainitsee juutalaiset ensimmäisen kerran vasta nehemian kirjassa 3:34) paljon luomiskertomuksen jälkeen. Jos sapatti olisi ollut vain juutalaisia varten, miksi Herra olisi siunannut seitsemännen päivän ja pyhittänyt sapatin satoja vuosia ennen juutalaisen kansakunnan syntyä ? Monet juutalaiset ymmärtävät sapatin yleismaailmallisuuden. Juutalainen filosofi Martin Buber kirjoittaa, että koska sapatin "juuret ovat maailman synyssä" , se "on kaikkien yhteistä omaisuutta, ja kaikkien tulisi rajoituksetta nauttia siitä". "Mutta kun koko maailma oli tullut valmiiksi numero kuusi täydellisen luonteen mukaisesti" ,kirjoitti Filon juutalainen,ensimmäisellä vuosisadalla elänyt juutalainen oppinut, "Isä pyhitti seuraavan, seitsemännen,päivän ylistäen sitä ja kutsuen sen pyhäksi. Sillä tuo päivä on juhla,ei vain yhtä kaupunkia tai maata varten, vaan koko maailmalle; ainoa päivä,jota voidaan oikeutetusti kutsua kaikkien ihmisten juhlapäiväksi ja maailman syntymäpäiväksi." Tietysti juutalaiset ovat viettäneet sapattia paljon kauemmin kuin ketkään muut, ja siksi se yhdistetään tavallisesti heihin. Ihmiset,jotka ovat yli 3500 vuoden ajan viettäneet tiettyä päivää,tietävät varmasti yhtä ja toista sen merkityksestä. Mutta jos väitämme että sapatti kuuluu yksinomaan juutalaisille-vaikka se asetettiin kauan ennen kuin juutalaisia oli olemassa,vaikka sitä ei luotu nimenomaan juutalaisia varten ja vaikka muutkin kuin juutalaiset ovat viettäneet sitä-olemme sokeita sapatin tarkoitukselle ja merkitykselle koko ihmiskunnan eikä vain heprealaisten luomisen muistomerkkinä. "Vanha juutalainen sapatti" ?
Se on kyllä vanha, mutta juutalainen se ei ole.>>Monet kristityt väittävät, että seitsemännen päivän sapatti on vain juutalaisia varten. Raamattu on yksiselitteinen sapatin alkuperästä, eikä sillä ole mitään tekemistä juutalaisten kanssa.... .... "Vanha juutalainen sapatti" ?
Se on kyllä vanha, mutta juutalainen se ei ole. >>
Vai niin! Katso nyt oikeaa maailmaa ympärilläsi: minkä muun sinä löydät kuin juutalaisvaltio Israelin, jossa sapatti on todellisella -eikä vain millään uskomusten - tasolla sellaisessa merkityksessä kuin on. Eikös se selvästi osoita sapatin olevan juutalainen? Täällä taas armotalouskausiuskikset ärhentelevät ja tuovat omia tulkintojaan "totuutena" esille. Wikipediasta löytyi ihan asiallinen artikkeli tämän tulkinnan kannattajista, joita tälläkin palstalla näköjään pyörii yllinkyllin:
Dispensationalismi on kristinuskon teologian suuntaus, jonka kannattajat uskovat Jumalan pelastavan ihmisiä eri aikoina eri tavoin. Se levisi 1800- ja 1900-luvuilla lähinnä fundamentalismin mukana. Dispensationalismi on esiintynyt oppirakennelmana myös aiemmin, mutta roomalaiskatolisen kirkon oppien tarkan määrittelyn vuoksi se on esiintynyt lähinnä marginaalisena suuntauksena. Dispensationalismi sai uutta suosiota John Darbyn eskatologian perusteella, johon kuului muun muassa oppi seitsemän vuoden vihan ajasta.
Dispensationalismin kannattajat uskovat, että Israelin kansakunnalla on Jumalan pelastussuunnitelmassa erillinen rooli kristillisen kirkon rinnalla ja että Jumala täyttää Vanhassa testamentissa esitetyt lupaukset Israelille kansakuntana. Jumalan lupaukset koskevat maata, joka tulevaisuudessa toteutuu tuhatvuotisena valtakuntana, josta Kristus hallitsee maailmaa Jerusalemista käsin. Dispensationalismin suhde Israeliin muistuttaa aatteellisesti kristillistä sionismia. Dispensationalismin opillinen vastakohta on supersessionismi, jonka kannattajien mukaan kristillinen kirkko on Jumalan lupausten perillinen uudessa liitossa.
Vaikka dispensationalismi mielletään lähinnä eskatologiseksi opiksi, käsittää se kuitenkin kaikki Raamatun aikakaudet. Siinä ajat on jaettu dispensatioihin eli armotalouskausiin, joita fundamentalistisen tulkinnan mukaan on seitsemän:
viattomuuden aika (paratiisi),
omantunnon aika (Aadamista Abrahamiin),
lupauksen aika/patriarkkojen aika (Abrahamista Moosekseen),
lain aika (Mooseksesta Jeesukseen),
armon aika (Jeesuksesta uskovien tempaukseen),
vihan aika (uskovien tempauksesta Jeesuksen paluuseen, yleensä noin seitsemän vuotta),
valtakunnan aika (Jeesuksen paluusta viimeiseen tuomioon).
Joissain muodoissa armotalouskausia esiintyy vain kolme tai neljä, mutta seitsemää useampaa ei tiettävästi esiinny missään variaatiossa.
Tässä myös viime vuonna kahdessa Nykyajassa ollutta kirjoitusta, jotka kirjoitin viime kesänä:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14350892/dispensationalismi-ja-koko-israelin-pelastuminen
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14437732/room-1126
Adventistit eivät kuulu eikä tule kuulumaan tämän opin kannattajiin, joten siinä mielessä sitä on aivan turha täällä tuoda esille.- Historiaan
käskypääskynen kirjoitti:
>>>Se on kyllä vanha, mutta juutalainen se ei ole.>>>
Älä anna väärää todistusta. 2.Moos.31:13-17 kertoo osapuolet, joille sapatti annettiin merkiksi. Uskotaanko sinun höpinöitä, vai Raamattua?Toisen Mooseksen kirjan sapattikäsky viittaa selvästi luomisviikon sapattiin. Heprealaiset sanat, jotka on käännetty siunasi ja pyhitti 2. moos.20:11),ovat samaa juurta kuin sanat,joita Ensimmäisen Mooseksen kirjan 2. luku käyttää sanoessaan,että Jumala siunasi ja pyhitti seitsemännen päivän. Kumpikin raamatunpaikka (1. Moos. 2:2;2. Moos. 20:11) käyttää seitsemänestä päivästä heprealaista ilmausta yom bassbi i. Jumalan luovaa toimintaa kumpikin jae kuvaa sanalla sb. 1.Moos. 2:2 työstään; 2.Moos. 20:11 teki). Lisäksi Toisessa Mooseksen kirjassa käytetty substantiivi sapatti (hepreaksi shabbat) tulee samasta juuresta shbt (lakata työstä") jota Ensimäinen Mooseksen kirja käyttää selittäessään,että Jumala "lepäsi" (shbt) seitsemäntenä päivänä. Käsky viittaa ilmiselvästi luomisen sapattiin. Jeesus sanoi: "Sapatti on ihmistä varten" Mark. 2:27) siksi jo ensimäinen sapatti tehtiin ihmistä varten. Luomisviikolla ihmiskuntaan kuuluivat vain Aadam ja Eeva,joten he viettivät varmasti sapattia. Jos sapatti olisi ollut vain juutalaisia varten, miksi Herra olisi siunannut seitsemännen päivän ja pyhittänyt sapatin SATOJA vuosia ennen juutalaisten kansakunnan syntyä ?
Ihmiskunan ja maailman luomisen muistomerkkinä sapatti on yleismaailmallinen. Ankkuroituna tiettyyn ajanjaksoon,,joka tulee kaikille kaikkialla, sapatti on rajaton, transsendenttinen, tarkoituksellisesti vapaa kaikista kansallisista ja maantieteellisistä sidoksista. Se tavoittaa joka viikko kaikki ihmiset, koska se on kaikkia varten. Kaikkien tulisi viettää sapattia,koska kaikki ovat Jumalan luomia,ja sapatti on tuon luomisen ajaton yleismaailmallinen ja katoamaton muistomerkki. Miksi luomisen symboli kuuluisi vain yhdelle kansakunnalle, kun kaikki ovat Jumalan käden työtä ? - advr
Historiaan kirjoitti:
Monet kristityt väittävät, että seitsemännen päivän sapatti on vain juutalaisia varten. Raamattu on yksiselitteinen sapatin alkuperästä, eikä sillä ole mitään tekemistä juutalaisten kanssa. Jumala siunasi ja pyhitti seitsemännen päivän luomisviikon lopussa, tuhansia vuosia ennen heprealaisen kansakunnan syntyä. Sana heprealainen esiinty Raamatussa ensimäisen kerran vasta Ensimmäisen Mooseksen kirjan 14.luvun 13.jakeessa,jossa se viittaa Abramiin,joka syntyi vasta satoja vuosia luomisen jälkeen. Ensimmäisiä juutalaisia sanan kirjaimellisessa merkityksessä olivat juudan-Abrahamin pojanpojanpojan-lapset. Raamattu mainitsee juutalaiset ensimmäisen kerran vasta nehemian kirjassa 3:34) paljon luomiskertomuksen jälkeen. Jos sapatti olisi ollut vain juutalaisia varten, miksi Herra olisi siunannut seitsemännen päivän ja pyhittänyt sapatin satoja vuosia ennen juutalaisen kansakunnan syntyä ? Monet juutalaiset ymmärtävät sapatin yleismaailmallisuuden. Juutalainen filosofi Martin Buber kirjoittaa, että koska sapatin "juuret ovat maailman synyssä" , se "on kaikkien yhteistä omaisuutta, ja kaikkien tulisi rajoituksetta nauttia siitä". "Mutta kun koko maailma oli tullut valmiiksi numero kuusi täydellisen luonteen mukaisesti" ,kirjoitti Filon juutalainen,ensimmäisellä vuosisadalla elänyt juutalainen oppinut, "Isä pyhitti seuraavan, seitsemännen,päivän ylistäen sitä ja kutsuen sen pyhäksi. Sillä tuo päivä on juhla,ei vain yhtä kaupunkia tai maata varten, vaan koko maailmalle; ainoa päivä,jota voidaan oikeutetusti kutsua kaikkien ihmisten juhlapäiväksi ja maailman syntymäpäiväksi." Tietysti juutalaiset ovat viettäneet sapattia paljon kauemmin kuin ketkään muut, ja siksi se yhdistetään tavallisesti heihin. Ihmiset,jotka ovat yli 3500 vuoden ajan viettäneet tiettyä päivää,tietävät varmasti yhtä ja toista sen merkityksestä. Mutta jos väitämme että sapatti kuuluu yksinomaan juutalaisille-vaikka se asetettiin kauan ennen kuin juutalaisia oli olemassa,vaikka sitä ei luotu nimenomaan juutalaisia varten ja vaikka muutkin kuin juutalaiset ovat viettäneet sitä-olemme sokeita sapatin tarkoitukselle ja merkitykselle koko ihmiskunnan eikä vain heprealaisten luomisen muistomerkkinä. "Vanha juutalainen sapatti" ?
Se on kyllä vanha, mutta juutalainen se ei ole.Miksi adventistit eivät noudata saptinvietosta annettuja säädöksiä?
Mitä muuta lepopäivän rikkominen voi olla kuin ohjeiden laiinlyöntejä?
Joosua:
7:15 Mutta se, jolta tavataan tuhon omaksi vihittyä, poltettakoon tulessa, hän ja kaikki, mitä hänellä on, sillä hän on rikkonut Herran liiton ja tehnyt häpeällisen teon Israelissa."
- JeesusonHerrani
Jeesus pyhitti sapatin ja hän sanoo: "Seuraa minua." Tämä riittää minulle, sillä Jeesus on tie Isän luo.
- helppo.valinta
Olipa helppo lukea kaikki muut tekstit ja erittäin helppo hypätä bushmannin kirjoitusten yli turhanpäiväisinä. Näin se vain menee. Näillä uskonnollisilla palstoilla ateistit kuluttavat turhaa aikaansa. Mutta, ovatpa pahanteosta pois, keskustelkoon keskenään
- aamenaamen
JeesusonHerrani perusteli sapatinvieton hyvin. Jeesusksen seuraaminen riitää sapatin pyhittämiseen. Videon pappi toi asia iloisesti esiin.
- yksi48tunninpäivä
Joosua 10:12-13 ”Silloin puhui Joosua Herralle, sinä päivänä, jona Herra antoi amorilaiset israelilaisten valtaan, ja sanoi Israelin silmien edessä: "Aurinko, seiso alallasi Gibeonissa, ja kuu Aijalonin laaksossa." Niin aurinko seisoi alallansa, ja kuu pysyi paikallansa, kunnes kansa oli kostanut vihollisilleen. Niinhän on kirjoitettuna "Oikeamielisen kirjassa." Niin aurinko pysyi paikallansa keskitaivaalla päiväkauden, kiirehtimättä laskemaan.”
Raamatun mukaan Joosuan aikana yksi päivä oli siis kahden päivän mittainen. Miten toi on huomioitu sapatin aikaa määritettäessä? Jos ymmärsin tuon oikein niin eikö tuo tarkoita sitä että jos nyt lasketaan luomisesta lähtien 24 tunnin jaksoja niin se päivä jolloin Jumala lepäsi kuuden luomispäivän jälkeen on Joosuan päivistä lähtien osunut sunnuntaille?- 1234567---
Sunnuntai on keksitty varhain pyhäksi.
Arvostettu Piispa Eero Huovinen kirjoitti Ilta Sanomissa 5.11.99. Vapaa sana seuraavasti.
Vuoden 1973 Alusta virallinen maallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista. Vielä 1970-luvun alussa viikkomme alkoi sunnuntaista. Kristityt olivat jo VARHAIN KEKSINEET TEHDÄ sapatin jälkeisestä päivästä varsinaisen juhlapäivän, vaikka yleinen lepopäivä siitä tuli vasta 300-luvulla.
Jesaja: Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt hyljänneet iankaikkisen liiton. - yksi48tunninpäivä
1234567--- kirjoitti:
Sunnuntai on keksitty varhain pyhäksi.
Arvostettu Piispa Eero Huovinen kirjoitti Ilta Sanomissa 5.11.99. Vapaa sana seuraavasti.
Vuoden 1973 Alusta virallinen maallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista. Vielä 1970-luvun alussa viikkomme alkoi sunnuntaista. Kristityt olivat jo VARHAIN KEKSINEET TEHDÄ sapatin jälkeisestä päivästä varsinaisen juhlapäivän, vaikka yleinen lepopäivä siitä tuli vasta 300-luvulla.
Jesaja: Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt hyljänneet iankaikkisen liiton.Ja miten kirjoituksesi liittyy kysymykseeni Joosuan kirjasta?
- perjantainjälkeen
Kuules yksi48tunnipäivä. Kyllä Raamatun kirjoittajat tiesivät milloin sapatti alkaa. Kun Jeesus ristiinnaulittiin, niin "silloin oli valmistuspäivä ja sapatti oli alkamaisillaan."Luuk.23.
Jeesus ristiinanulittiin perjantaina joten seuraava päivä oli lauantai eli sapatti.- Yksi-usko
>>Jeesus ristiinanulittiin perjantaina >>
Ristiinnaulittiinko? Oletteko lukeneet kaikkia evankeliumeita rinnan? En nyt kirjoita enempää, koska se kuitenkin poistettaisiin.
- valoloistaa
Onkohan kyseinen Vapaaseurakunnan pastori aloittajan videolla seurannut Kalle Venäläisen selkeää opetusta TV7 - kanavalla ja tullut vakuuttuneeksi oikeasta pyhäpäivästä?
- Yksi-usko
Kalle puhuu kyllä hyvin, mutta TV7:lla on toisiakin, jotka puhuvat samasta aiheesta. Vaikka minä olen kuunnellut vain tuota Kallen puhetta, monta kertaa ja osaan puheet jo melkein ulkoa.
- Etsivätlöytävät
Kyllä tuo selvä sapattitotuus löytyy etsivälle suoraan Raamatusta, mutta Kallen opetus on avannnut monien ystävien silmät näkemään totuuden sellaisena, kuin se on Jeesuksessa.
- Yksi-usko
Kalle osaa puhua niin rauhallisesti ja johdonmukaisesti ja siteeraa koko ajan Raamattua. Kalle on luonteeltaan äärimmäisen hienotunteinen eikä loukkaa koskaan ketään.
- joo.tätärataa
Joo tätä rataa. Kiitos sen että hän jätti adventismin.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14293360/isannan-poydassa-kalle-venalainen
- Hyväopettaja
Olen samaa mieltä Kallen opetuksesta. Se ei loukkaa ketään, joka uskoo ja luottaa Raamattuun ja Israelin Jumalaan. Sapattiasia tulee esiin hyvin Jeesus keskeisesti niin kuin yllä olevan videopuhujankin välityksellä.
- ollaankuulolla
Mistä linkistä voi kuunnella noita Kallen esittämiä sapattiasioita?
- Yksi-usko
Tässä linkissä on sapattiasioita.
http://sandbox.tv7.fi/vod/player/14601/
Samasta löytyy myös koko Raamatun juhlakalenteri, jos kiinnostaa enemmänkin.
- Sapattikunniaan
Kalle on vielä hyvässä kunnossa ja hyvässä hengessä korottaa sapatin Herraa, Jeesusta, syntisten ainoana Vapahtaja ja Pelastajana. Kalle näkee sapatin olevan lopun aikana merkki uskollisuudesta Jeesusta kohtaan.
- 650
Wau!! Jo 650 ihmistä on käynyt katsomassa aloittajan videon ja varmaan samalla kertaa ruudun äärellä on ollut useampiakin katsojia. Meidänkin perheestä katsoi kaikki kotona olevat ja sitten keskustelimme ja kiitimme videon sanomasta. Katselija - ja kuuntelijamäärä kasvaa koko ajan, kun sanoma sapattivideosta saavuttaa uusia ihmisiä.
Tuo linkki on myös helluntailaisuus ja Vapaakirkon palstalla, joten mahdollisia katselijoita on ollut useammalla palstalla.
- erkinpoika
Positiivinen asenne tulee, kun saa elää luuloissa, muttei sellainen kanna kovin pitkälle. Sapattiasia on liiottelun tulos. Herätystä kaivataan johohonkin muuhun kuin sapattikäskyn ympärille rakentamista. Voiko turhempaa olla kuin sapatilla intoilu?
- kerettiläinen-
erkinpoika kirjoitti:
Positiivinen asenne tulee, kun saa elää luuloissa, muttei sellainen kanna kovin pitkälle. Sapattiasia on liiottelun tulos. Herätystä kaivataan johohonkin muuhun kuin sapattikäskyn ympärille rakentamista. Voiko turhempaa olla kuin sapatilla intoilu?
>> Voiko turhempaa olla kuin sapatilla intoilu? <<
Terroristivaltio Israelilla intoilu on vieläkin turhempaa...ja vaarallisempaa, koska on isomman porukan intoilua.
Mutta alkaa pikku hiljaa vaikuttaa siltä, että nämä turhaakin turhemmat intoilijaporukat löytävät toisensa...
- missäAdventtikikko
Alajärveläiset ovat ruenneet pitämään lauantaita pyhänä aivan kuten adventistit. Onko tuolla paikkakunnalla adventtikirkkoa vai kokoontuvatko sapatin pyhittäjät Vapaakirkossa?
Alajärven vapiksen kokoukset ovat kyllä edelleen sunnuntaisin. http://www.alajarvi.svk.fi/?sid=3
- 1234567---
Kyllä Vapaakirkkosilla on heidän kirkkojensa ovet tiukasti kiinni sapattisin, paitsi silloin kun heillä on siivoustalkoita. Lehdistöstä poimittua: Lauantaina klo 12 Kirkon pihan siivoustalkoot. Lauantaina klo 12 Siivoustalkoot kirkolla. Samoin on helluntailaisilla siivoustalkoot sapattisin. Näitä on vaikka kuinka ja paljon.
Tuskin yksi mies voi määräillä. Harvat ovat ne, jotka totuuden löytävät, niinkuin tämäkin pastori.
Aika näyttää aukeneeko kirkon ovet sapattisin jumalanpalveluksille. Jeesus meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synägoogaan. Silloin kun eräs helluntaisisar kertoi, että heidän seurakunnassaan on sapatinviettäjiä, hän sanoi, että lauantai on heille lepopäivä ja sunnuntaisin käyvät kirkossa, mutta muuten se on heille arkipäivä. Mutta jokainenhan sen asian itse ratkaisee...
- kysynpä_miekin
1234567--- kirjoitti:
Kyllä Vapaakirkkosilla on heidän kirkkojensa ovet tiukasti kiinni sapattisin, paitsi silloin kun heillä on siivoustalkoita. Lehdistöstä poimittua: Lauantaina klo 12 Kirkon pihan siivoustalkoot. Lauantaina klo 12 Siivoustalkoot kirkolla. Samoin on helluntailaisilla siivoustalkoot sapattisin. Näitä on vaikka kuinka ja paljon.
Tuskin yksi mies voi määräillä. Harvat ovat ne, jotka totuuden löytävät, niinkuin tämäkin pastori.
Aika näyttää aukeneeko kirkon ovet sapattisin jumalanpalveluksille. Jeesus meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synägoogaan.Eikös Jeesus sanonut, että sapattina saa tehdä hyvää? Eikös seurakunnan hyväksi tehty vapaaehtoistyö ole ihan normaali sapatin viettoon kuuluva asia?
- 1234567---
kysynpä_miekin kirjoitti:
Eikös Jeesus sanonut, että sapattina saa tehdä hyvää? Eikös seurakunnan hyväksi tehty vapaaehtoistyö ole ihan normaali sapatin viettoon kuuluva asia?
Jeesuksen esimerkki: Jeesus meni tapansa mukaan sapattisin synägoogaan opettamaan ja samalla paransi sairaita.
- Jeesuksenesimerkki
1234567--- kirjoitti:
Jeesuksen esimerkki: Jeesus meni tapansa mukaan sapattisin synägoogaan opettamaan ja samalla paransi sairaita.
Eli ei mennyt adventistien kirkkoon.
- kerettiläinen-
Jeesuksenesimerkki kirjoitti:
Eli ei mennyt adventistien kirkkoon.
Ei mennyt mihinkään kirkkoon, kun ei niitä silloin edes ollut. Katolista hapatusta nuo "kuolleiden kivien" kirkot...
- 1234567---
Jeesuksenesimerkki kirjoitti:
Eli ei mennyt adventistien kirkkoon.
Näiden vapaiden suuntien rukoushuoneiden ovet ovat kyllä tiukasti kiinni sapattisin.
- Yksi-usko
Jeesuksenesimerkki kirjoitti:
Eli ei mennyt adventistien kirkkoon.
Otappa huomioon, että Jeesuksen aikana Israelissa ei ollut -tistejä eikä monia muitakaan seurakuntia. Oli vain juutalaisuus ja ne, jotka uskoivat Jeesukseen olivat juutalaisuuteen kuuluva Nasaretilainen lahko. On aivan mahtavaa, kun sapatti ja Raamattu on alkanut avautumaan. Se ei ole adventistien ansiota, vaan Pyhän Hengen ansiota ja Jumalan omaa aikataulua.
- 1234567---
1234567--- kirjoitti:
Näiden vapaiden suuntien rukoushuoneiden ovet ovat kyllä tiukasti kiinni sapattisin.
Jos sieltä jonkun ovi aukeaa sapattisin jumalanpalveluksille, niin naiset pois tyystin pappeilemasta. Pastori on aina mies, ei koskaan nainen.
- Herranhaltuun
Sama minulle, missä kokoontuvat, kunhan seuraavat Raamatun sanaa ja Jeesusta. Kyllä Herra omistaan huolen pitää. Sapatti on kuitenkin oikea pyhä.
- Yksi-usko
Näin on.
- Paimenpitäähuolen
Lopun aikana peto tulee vainoamaan kaikkia sapatin pyhittäjiä ja Pyhä Henki yhdistää uskovat silloin yhteen rintamaan puolustamaan Jumalan kunniaa ja Raamatun arvovaltaa. Hyvä Paimen pitää huolen omistaan ja johtaa heidät perille.
- 1234567---
Jumalan Kunnia ja Raamatun arvovalta. Yhtenä rintamana puolustamaan totuutta. Naispastorit pois viroistaan, sillä pastorin virka ei kuulu heille.
- mitäopin
Onko kaikki adventistit jo katsoneet yllä olevan videon?
- mielenkiint0ista_
Hän olisi saanut kertoa lisää siitä mahdollisuudesta että suomalaiset ovat kadonneiden heimojen jälkeläisiä ja johon hän viittaa kohdasta 6:30 lähtien. Ehkä hän kertoo siitä sitten kun on tutkinut sitä enemmän.
- Poivijärvi
Polvijärven pastorikin kuuluu jo pyhittävän sapattia.
- Yksi-usko
Halleluja! Ylistetty olkoon Herra Jeesus Messias! Pyhä Henki avaa ihmisten silmiä ja ymmärrystä eri seurakunnissa.
- synninlaskija
Polvijärven pastori tehnyt huorin, kun jätti exän ja otti uuden vaimon. Käskyissä on älä tee huorin. Tosin sanoen elää koko ajan tuota käskyä vastaan, joten miten sapattikäskyn noudattaminen hänet nyt pelastaisi??
- adventtitotuus
synninlaskija kirjoitti:
Polvijärven pastori tehnyt huorin, kun jätti exän ja otti uuden vaimon. Käskyissä on älä tee huorin. Tosin sanoen elää koko ajan tuota käskyä vastaan, joten miten sapattikäskyn noudattaminen hänet nyt pelastaisi??
Etkös sinä tiedä sitä kirjoittamatonta lakia, että sapatti peittää syntien paljouden??!
Profetian henki Ellen Whitekin näki näyssään, kuinka sapattikäsky loistaa niin kirkkaissa kehyksissä, etteivät ne muut käskyt vedä sille lainkaan vertoja.
Rikkomus sinne tai tänne ei ole mitään kunhan se vain ei ole sapattikäskyn rikkomus. - Yksi-usko
synninlaskija kirjoitti:
Polvijärven pastori tehnyt huorin, kun jätti exän ja otti uuden vaimon. Käskyissä on älä tee huorin. Tosin sanoen elää koko ajan tuota käskyä vastaan, joten miten sapattikäskyn noudattaminen hänet nyt pelastaisi??
Tuomitseminen ei ole sinun tehtäväsi.
- pyhpyhjapyh
Lopunaikana monet tajuavat Babylonin huorakirkkojen synnit ja siirtyvät adventistien puolelle. Amen.
- RehellinenMielipideKiito
Oletko sitä mieltä, että nykyinen Luterilainen kirkko on pahasta ja sen loppuminen tai edes hajoaminen olisi hyvä asia?
- näinkin.sen.voi.nähdä
Tai sitten tällä tavoin adventistit ja karismaattiset Israel-fanittajat löytävät toisensa ja ovat lopulta kaikki yhdessä ja samassa Israel-hurmoksessa juhlakalentereineen.
- Yksi-usko
RehellinenMielipideKiito kirjoitti:
Oletko sitä mieltä, että nykyinen Luterilainen kirkko on pahasta ja sen loppuminen tai edes hajoaminen olisi hyvä asia?
Rehellinen tosiasia on, että monet luterilaiset pitävät jo sapattia. Itsekin olen entinen luterilainen. Luterilainen kirkko tuskin pystyy kirkkona muuttumaan, joten joko adventtikirkkoon tai erilliset sapattia pitävät eri seurakunnista koostuvat ryhmät ovat yksi vaihtoehto.
- pohdintoja_
Mikähän siinä on että, kun esimimerkiksi radiossa puhutaan vapaista suunnista mainitaa myös adventtiseurakunnat silti adventisteja ei kutsuta vaikka radio patmokseen haastatteluun tai sitten taisto laakson iltalamppu ohjelmaan. Raamatun opetus on adventisteilla usein parempaa jos vertaa moneen helluntaiseurakuntaan toisaalta vaikuttaa että, adventistit on ottaneet vaikutteita helluntailaisilta ja muilta vapailta suunnilta ainakin Aitolahden adventtiseurakunnan nuortentyöhön.
- kysynpävaan
Vaikutaisiko siihen Leo Mellerin kanta adventisteihin ?
- melleritse
Leo Merkin on puhunut adventtikirkossa ja tutkii adventtitotuutta.
- aika.näyttää
Ei ole vielä ollut näyttöä Mellerin tutkinnoista. Kuulolla ollut Taivaan ja maan välillä ohjelmissa.
- Raamattupuhuu
Jokaisen pitäisi itse tutkia Raamattua eikä antaa Mellerin eikä kenenkään muunkaan johtaa iteään harhaan.
- Vapaakirkkoevankelio
Ajatelkaa, viikon sisällä jo lähes 1000 ihmistä on katsellut aloittajan sapattiopetusvideon, eikä puhuja ole adventisti. Kuinka monelle adventistit ovat viikon aikana kertoneet ja opettaneet tästä aiheesta?
- Yksi-usko
On kyllä täysin selvä asia, että tällainen "sapatti-herätys" tulee vain Jumalalta ja Pyhän Hengen voimasta!
- aurinkoinensapatti
Tänään on aurinkoinen sapatin päivä ja on ihana mennä perheen kanssa kirkkoon ja sitten ulkoilemaan ulos luontoon.
- kenenleipääsyöt
Saa nähdä, kuinka kauan Miikka saa syödä Vapaakirkon leipää, kun noin selvästi sapattia opettaa. Sehän ei ole muotia noissa piireissä, mutta eihän totuus ole koskaan suuren kansan suosiossa. Tovotaan ketjun aloittajapuhujalle siunausta ja Jumalan johdatusta.
- maanääriin
Tänään eräs ystävä Austraaliasta saakka soitti ja kiitti Miikan sapattivideosta, jota oli katsellut ja laittanut eteenpäin ystävilleen. Näin sapattisanoma leviää ympäri maailman.
- kuison
Onko kukaan adventisti ollut yhteydessä aloitusvideon tekijään ja edes kiittänyt häntä hyvästä sapattiopetuksesta?
- haloooooooo
Miksi ihmeessä jonkun adventistin pitäisi olla yhteydessä täysin tuntemattomaan pastoriin Suomessa? Tuon logiikan perusteella tässä pitäisi olla yhteydessä kymmeniin ja taas kymmeniin suomalaisiin pastoreihin, jotka opettavat netissä jotain tutulta kalskahtavaa. Sapattiakin opettaa useita ei-adventisteja.
- samanmieliset
Joku on jossain sanonut, että "liittykää yhteen."
- EGW
Sapatti on kultainen haka, joka yhdistää Jeesusta odottavien uskovat yhteen. EGW
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1407895Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412039Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251980- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822