Tässä tulee mun kritiikkini psykologiaa kohtaan.
Toki se on fiksua.
On hyvä, että autetaan potilaita.
Ilman tota ammattia ois kaikki huonompaa.
Mutta mun pointtini on se, että ihminen itse on lopulta oman itsensä paras asiantuntija.
Eikö vain?
Kaikissa asioissa en oo kuunnellu mun psykologin neuvoja.
Oon ollu pois 2 vuotta mielenterveyspalveluista.
Toinen kritiikkini kohdistuu lääkkeisiin, vaikkaki kehun myös lääkkeitä eli akuuttiin ongelmaan se on tärkeä ja pakollinen, mut pitkässä juoksussa lääkkeitä voi vähentää ja jopa lopettaa.
Mun nettiystävä sano, että myös vitamiinit sun muut aineet voivat toimia hyvin lääkkeinä ja jopa terveellinen ruokavalio.
Mikä voisi parantaa.
Ja se, että käy puheterapiassa.
Kaikella aikansa.
En jaksanu enää jauhaa samoista asioista.
Myös jotenki tuntu siltä, ettei mua aina ymmärretty, kun oon aika itsepäinen tyyppi.
En ymmärrä jos liikaa mennään toisen ihmisen sisään.
Psykologia mielenkiintoista, MUTTA tässä KRITIIKKI
1
151
Vastaukset
- KokemuksenÄäni
Lisää kritiikkiä: terapiassa ja ehkä myös psykologiassa voi olla liian yksilökeskeinen ajattelutapa. Ei ehkä aina oteta huomioon tarpeeksi olosuhteita tai sosiaalista kontekstia. Ja tuntuu siltä, että ihan liian usein kaikki vika on vain potilaassa. Ihan kuin elettäisiin täydellisessä maailmassa tai paratiisissa ja muut ihmiset olisivat täydellisen terveitä psyykkisesti tai enkeleitä. Näinhän asia ei todellisuudessa ole. Muutkin ihmiset tekevät virheitä ja vääriä valintoja tai käyttäytyvät epäeettisesti tai sairaasti, mikä voi vaikuttaa potilaaseen ja hänen elämäänsä. Maailmassa on yhä paljon epäoikeudenmukaisuuksia, ja suomalaisessakin yhteiskunnassa on puutteita, jotka voivat vaikuttaa myöskin potilaaseen ja hänen elämäänsä.
Toinen kritiikki: terapia ja psykologia ovat ehkä liian oire- ja häiriökeskeisiä. Nähdään vain potilaan puutteet, ja niitä jopa suurennellaan. Ei nähdä potilaan vahvuuksia, tai jos nähdään, niin niitä vähätellään. Joskus jopa potilaan vahvuudet voidaan nähdä sairauden oireena, ja jokin potilaan osuva havainto nähdään harhaluuloisuutena. On todella helppoa sekoittaa keskenään myös potilaan persoonallisuuden piirteet ja sairauden oireet. Jotain piirrettä suurentelemalla kun saadaan sairauden oire. Siis enemmän suhteellisuudentajua toivoisin myös psykiatristen potilaiden hoitoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4013328Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3151546En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841342- 1091341
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991315Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591265- 481175
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi801082Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa26985- 33867