Tässä tulee mun kritiikkini psykologiaa kohtaan.
Toki se on fiksua.
On hyvä, että autetaan potilaita.
Ilman tota ammattia ois kaikki huonompaa.
Mutta mun pointtini on se, että ihminen itse on lopulta oman itsensä paras asiantuntija.
Eikö vain?
Kaikissa asioissa en oo kuunnellu mun psykologin neuvoja.
Oon ollu pois 2 vuotta mielenterveyspalveluista.
Toinen kritiikkini kohdistuu lääkkeisiin, vaikkaki kehun myös lääkkeitä eli akuuttiin ongelmaan se on tärkeä ja pakollinen, mut pitkässä juoksussa lääkkeitä voi vähentää ja jopa lopettaa.
Mun nettiystävä sano, että myös vitamiinit sun muut aineet voivat toimia hyvin lääkkeinä ja jopa terveellinen ruokavalio.
Mikä voisi parantaa.
Ja se, että käy puheterapiassa.
Kaikella aikansa.
En jaksanu enää jauhaa samoista asioista.
Myös jotenki tuntu siltä, ettei mua aina ymmärretty, kun oon aika itsepäinen tyyppi.
En ymmärrä jos liikaa mennään toisen ihmisen sisään.
Psykologia mielenkiintoista, MUTTA tässä KRITIIKKI
1
106
Vastaukset
- KokemuksenÄäni
Lisää kritiikkiä: terapiassa ja ehkä myös psykologiassa voi olla liian yksilökeskeinen ajattelutapa. Ei ehkä aina oteta huomioon tarpeeksi olosuhteita tai sosiaalista kontekstia. Ja tuntuu siltä, että ihan liian usein kaikki vika on vain potilaassa. Ihan kuin elettäisiin täydellisessä maailmassa tai paratiisissa ja muut ihmiset olisivat täydellisen terveitä psyykkisesti tai enkeleitä. Näinhän asia ei todellisuudessa ole. Muutkin ihmiset tekevät virheitä ja vääriä valintoja tai käyttäytyvät epäeettisesti tai sairaasti, mikä voi vaikuttaa potilaaseen ja hänen elämäänsä. Maailmassa on yhä paljon epäoikeudenmukaisuuksia, ja suomalaisessakin yhteiskunnassa on puutteita, jotka voivat vaikuttaa myöskin potilaaseen ja hänen elämäänsä.
Toinen kritiikki: terapia ja psykologia ovat ehkä liian oire- ja häiriökeskeisiä. Nähdään vain potilaan puutteet, ja niitä jopa suurennellaan. Ei nähdä potilaan vahvuuksia, tai jos nähdään, niin niitä vähätellään. Joskus jopa potilaan vahvuudet voidaan nähdä sairauden oireena, ja jokin potilaan osuva havainto nähdään harhaluuloisuutena. On todella helppoa sekoittaa keskenään myös potilaan persoonallisuuden piirteet ja sairauden oireet. Jotain piirrettä suurentelemalla kun saadaan sairauden oire. Siis enemmän suhteellisuudentajua toivoisin myös psykiatristen potilaiden hoitoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin
Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k1392875Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi262417- 1352008
Suhde varattuun, kuinka saa tunteet katoamaan
Kuinka unohtaa ihminen johon olet tulen palavasti ihastunut/rakastunut, varsinkin jos olet varattu tai kohteesi on vara1341583Mies millä tasolla sun kiinnostus oli?
Mitä musta halusit/hait? Nyt kun kaikki on ohi, ei ole mitään menetettävää enää...831377- 331213
- 1001161
Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle21049Nainen, jos kiinnostaa niin miksi ihmeessä
et kirjoita tänne jotain tunnistettavaa? On niin paljon eri mahdollisuuksia ottaa esille yksityiskohtia menneestä ajasta601032Minua särkee puolestasi
Kirjoitan kahdelle naiselle tämän, koska molemmat jouduitte saman kokemaan. Minun itsehillintäni petti ja sinä jouduit50990