Osa tiedostamme on evoluution kuluessa geenimuunnelmien valikoitumisen mukana tullut osaksi perintöämme. Tällainen tieto on evolutiivisesti hyödyllistä, mutta ei suinkaan aina tiedollisesti oikeata. Evolutiivisen hyödyn ainoa mitta on lisääntyvien jälkeläisten määrä. Jos itse kuolemme liian aikaisin, emme täytä tätä kriteeriä.
a) Kun vaara vaanii, meidän kannattaa paeta, ennenkuin olemme saaneet tarkan tiedon vaarasta. Nopeus on siis hyödyllisempi kuin tarkka tieto.
b) Mennyt ei voi aiheuttaa enää vaaraa, mutta tuleva voi. Siksi lisääntymään on valikoitunut tulevaisuutta epäillen katsova väki, vaikka todellisuudessa olot ovat menneisyydessä olleet erittäin huonot. Evoluutio on suosinut väärää tietoa, koska se on hyödyllistä. Koko maailmassa on suosiossa väärä myytti, että menneinä kulta-aikoina on ollut paratiisillisen hyvin. Myytti on niin yleinen, että sen täytyy osittain perustua geneettiseen asenteeseen.
c) Henkilöt, joiden itseluottamus on liiallinen, saavat enemmän jälkeläisiä kuin kohtuullisesti itseään arvioivat. Evoluutio on suosinut pöhöttynyttä itseluottamusta, kuten näilläkin palstoilla niin usein on havaittavissa.
d) Ylipositiiviset henkilöt saavat runsaammin jälkeläisiä, joten suurin osa ihmisistä on positiivisempia kuin olisi tiedollisesti aihetta. Masentunut on realistinen, mutta muut pitävät sitä sairautena. Evoluutio suosii virheellistä käsitytä.
e) Uskonnolliset henkilöt saavat enemmän jälkeläisiä kuin epäuskonnolliset. Siten uskonnollisuutta aiheuttavat geenimuunnelmat ovat yliedustettuina ihmisen geenipopulaatiossa. Ne aiheuttavat evolutiivisesti hyödyllistä käyttäytymistä, mutta suuntauttavat ihmisen tiedollisesti väärin.
Useilta ihmisiltä jää huomaamatta, että elämme kahden perusteellisesti erilaisen "logiikan" mukaan, 1) evoluution tuoman hyödyllisen "tiedon", joka usein on virheellistä, ja 2) oikean tiedon mukaan.
Nämä usein sekoitetaan, joten syntyy kuvitelmia, että evoluutiokehitys noudattaisi tiedon "logiikkaa". Oikeasti se noudattaa hyödyn "logiikkaa".
Evoluutio ja tieto
2
111
Vastaukset
Niinpä. Tähän maailmanaikaan natsikortti heilahtaa herkästi jos sattuu huomauttamaan, että nykyään tehokkaimmin lisääntyvät he, joiden ei pitäisi. ;)
Varmaanpa olet jo parkkiintunut natsikortin heiluttajiin. Niin olen minäkin. Heillähän takana on ideologinen näkemys, että geenit eivät lainkaan vaikuta käyttäytymiseen. Eivät siis ymmärrä, että evoluutio valitsee geenejä, ja siten myös mentaalisia piirteitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?134555Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3423683Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja363416Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk182840Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin112529- 2732254
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3061721- 911662
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi461429Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81163