Miten kappaleen kiihtyvyyteen vaikuttaa siihen vaikuttavan kokonaisvoiman suunnan muuttuminen, kun kokonaisvoiman suuruus pysyy samana?
Entä jos kokonaisvoima kaksin kertaistuu, mutta kokonaisvoiman suunta säilyy samana?
Luultavasti aika helpohkoja kysymyksiä, mutta tyhmä on tyhmä.
Auttakaa amatööriä
4
2105
Vastaukset
Newtonin 2. laki https://fi.wikipedia.org/wiki/Mekaniikan_peruslait
F = m * a
Voima on massa kertaa kiihtyvyys ja ylläolevat vektorisuureina eli voiman suunta on sama kuin kiihtyvyyden suunta. Jos voiman suunta muuttuu niin kiihtyvyydenkin suunta muuttuu. Jos voiman suuruus muuttuu niin kiihtyvyyden suuruus muuttuu samassa suhteessa.- JortikkaJore
Jep, kiitoksia. Itselläni oli jo pieni käsitys asiasta. Jos kiihtyvyyden suunta muuttu, tarkoittaako se myös, että kappale muuttaa suuntaa?
JortikkaJore kirjoitti:
Jep, kiitoksia. Itselläni oli jo pieni käsitys asiasta. Jos kiihtyvyyden suunta muuttu, tarkoittaako se myös, että kappale muuttaa suuntaa?
Ei välttämättä. Jos kappaleella on ennestään liikemäärää johonkin suuntaan niin se jatkaa alkuperäisen liikkeensä suuntaan. Kiihtyvyys toiseen suuntaan muuttaa ajan kuluessa kappaleen liikemäärää ja siten suuntaa johon se liikkuu.
Kun heität kiven suoraan eteenpäin kohdistuu kiveen ilmanvastuksen lisäksi alaspäin suuntautuva gravitaation aiheuttama voima ja kiihtyvyys. Kivi kuitenkin lähtee ensin eteenpäin ja vasta vähitellen gravitaatiovoiman vaikuttaessa alkaa pudota myös alaspäin. Liikemäärän muutos on voima kertaa aika.
Liikemäärään pätee klassisesti F * t = m * v (suunnat huomioiden eli vektoreina)
voima kertaa voiman_vaikutusaika = massa kertaa aiheutunut_nopeuden_muutosExB kirjoitti:
Ei välttämättä. Jos kappaleella on ennestään liikemäärää johonkin suuntaan niin se jatkaa alkuperäisen liikkeensä suuntaan. Kiihtyvyys toiseen suuntaan muuttaa ajan kuluessa kappaleen liikemäärää ja siten suuntaa johon se liikkuu.
Kun heität kiven suoraan eteenpäin kohdistuu kiveen ilmanvastuksen lisäksi alaspäin suuntautuva gravitaation aiheuttama voima ja kiihtyvyys. Kivi kuitenkin lähtee ensin eteenpäin ja vasta vähitellen gravitaatiovoiman vaikuttaessa alkaa pudota myös alaspäin. Liikemäärän muutos on voima kertaa aika.
Liikemäärään pätee klassisesti F * t = m * v (suunnat huomioiden eli vektoreina)
voima kertaa voiman_vaikutusaika = massa kertaa aiheutunut_nopeuden_muutosTuo "ei välttämättä" on väärin sanottu ja oikeammin pitäisi sanoa näin:
- Jos kiihtyvyys on täysin liikkeen suuntaista tai täysin liikettä vastaan niin silloin kappaleen liikesuunta ei muutu vaikka nopeuden suuruus muuttuukin.
- Jos kiihtyvyydessä on yhtään liikkeeseen nähden sivusuuntaista komponenttia niin silloin kappaleen liikesuunta alkaa hiljakseen muuttua. Suunta muuttuu sitä nopeammin, mitä pienempi nopeus kappaleella oli alkuperäiseen suuntaan, mitä pienempi kappaleen massa on ja mitä suurempi on siihen vaikuttava uusi voima.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 944125
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.663393Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,723044SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.812519Suomalainen lähti ilman takkia sotaan
Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.52326Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.1982092Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a302041- 41820
- 52726
- 70725