Vegaanit auttakaa!?!

Naikkonen

Olen itse lihansyöjä mutta se ei ole asiani mutta tämän tiedon takia tarvitsen nyt teidän apuanne.

Minulle on muutama ystävä tulossa käymään viikonlopuksi ja he ovat vegaaneja (meniköhän oikein eli kasvissyöjiä, jotka eivät edes maitoa, juustoa, kananmunia syö). Ongelmani on semmoinen, että mitä tälläiselle ihmiselle voi tarjota.. hedelmiä ja kasviksia tieten mutta mitä muuta? esim.. meillä on soijarouhetta, voiko sitä mitenkään hyödyntää? Olisin erittäin kiitollinen edes muutamasta vinkistä.

10

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apu

      Kun heillä kerran on noin tarkkaruokavalio niin minun mielestäni heidän syömmisensä on heidän vastuullaan eli mitäpä jos kysyisit heiltä itseltään mitä he haluaisivat syödä. Itse noudatan dieettiä myöskin ja mennessäni kylään ystävien luo, en oleta heidän noudattavan minun dieettiäni automaattisesti enkä myöskään oleta, että tarjolla on täsmälleen minun ruokavalioni mukaista purtavaa. Usein he kysyvät minulta ennen vierailuani mitä haluaisin syödä, jolloin yleensä ehdotan itse jotain. Yksi hyvä vaihtoehto on myös ulkona syöminen, silloin kukin voi syödä mitä tahtoo.
      Jos et muuten keksi mitään niin Voi Hyvin -lehdissä on yleensä aika hyviä reseptejä juuri sen kaltaiselle ruokavaliolle mitä vieraasi noudattavat. Niistä löytyy sekä ruoka- että leivontaohjeita.

      • Kolbjan

        Kyllä mun pääperiaate on se, että en omilla valinnoillani rahoita liha- ja meijeritaloutta.

        Se tarkoittaa sitä, että voin lipsua tottumuksistani esim. juhlissa, jolloin en varmasti paljoa maailmaa paranna sillä, että alkaisin nirsoilemaan tarjoilujen kanssa ja vaatimaan itselleni esim. maidotonta ja munatonta torttua tai vegaanista margariinia ruisleivän päälle!

        Lihaan en tosin yhtään mielelläni enää kajoa, mutta esim. meijerituotteita ja kananmunia sisältäviä ruokia syön kyllä, jos muuta ei ole tarjolla.


      • pht
        Kolbjan kirjoitti:

        Kyllä mun pääperiaate on se, että en omilla valinnoillani rahoita liha- ja meijeritaloutta.

        Se tarkoittaa sitä, että voin lipsua tottumuksistani esim. juhlissa, jolloin en varmasti paljoa maailmaa paranna sillä, että alkaisin nirsoilemaan tarjoilujen kanssa ja vaatimaan itselleni esim. maidotonta ja munatonta torttua tai vegaanista margariinia ruisleivän päälle!

        Lihaan en tosin yhtään mielelläni enää kajoa, mutta esim. meijerituotteita ja kananmunia sisältäviä ruokia syön kyllä, jos muuta ei ole tarjolla.

        En koskaan itsekkäään voisi vaatia, että jossain paikassa jonne menen, siellä noudatettaisiin juuri minun ruokailutottumuksiani.

        "Maassa maan tavalla"

        Toki, jos joku tietäväinen niin haluaa tehdä, niin se on kunnioitettavaa ja sellaisesta ilman muuta täytyy olla kiitollinen. Kiihkoilua ja äärimmäisyyksiä tulisi varoa joka hetki varsinkin siinä mitä toisilta vaatii. Itseltä nyt aina voi vaatia vähän enemmän :-)


    • vege

      Itse olen vegaani ja usein vaivautunut kun kylään mennessä kysellään ja häärätään että mitä sinä nyt sitten oikein syöt.
      Mutta ei vegaani mikään kummajainen ole. Kahvipöytään syntyy pullat ja kakut helposti ilman eläinkunnan tuotteita. Jätät vaan pullataikinasta munan pois ja korvaat maidon vedellä.
      Ja vegaaniruokahan ei ole sen kummoisempaa kuin tavallinenkaan! EI tarvitse juosta etnisiin kauppoihin yms hakemaan erikoisia ruoka-aineita. Simppeleistä kasviksista ja pavuista syntyy kaikenlaista. Kokeile chiliä (tomaattimurskaa, sipulia, porkkanaa, ruskeita papuja ja paljon mausteita...) ja tarjoile riisin kanssa.
      Ei soijarouhe ole välttämätön. Sillä saa toki ruuasta lihaisamman oloisen/näköisen, mutta jotkut vegaanit eivät tästä pidä.

      Onnea kokkailuun!

      • Naikkonen

        kylähän mie monenlaista keksisin.. mutta kun ruokien pitää sitten näyttää ja olla keskiaikaisia.. *hohhoijakkaa* kun muutenkaan ei ole helppoa tehdä keskiaikaisia ruokia niin saatikka vegaaneille. siinä kai se suurin onkkelma on. :)


      • pht
        Naikkonen kirjoitti:

        kylähän mie monenlaista keksisin.. mutta kun ruokien pitää sitten näyttää ja olla keskiaikaisia.. *hohhoijakkaa* kun muutenkaan ei ole helppoa tehdä keskiaikaisia ruokia niin saatikka vegaaneille. siinä kai se suurin onkkelma on. :)

        jos vegaanille pitää olla keskiaikaisen näköistä ruokaa, niin sitten käyt hakemassa vapaasti kaupasta puoli porsasta, laitat sen vartaalle, tarjoat suoraan tulipesästä ja paljon mallasjuomaa tietenkin. Kaikkee ne vegaanit vaatiikin =)

        Mutta katsoppas löytyykö ei-niin.nuukalle-vegaanille tuolta apua:

        http://www.vegaaniliitto.fi/kokki.html


    • Triksis

      Lenkkimakkaraa ja olutta

    • onhan niitä

      tee vaikka tortilloja soijarouheesta!!! Tee vaikka kasvismakaronilaatikko tai jotain sitä muistuttavaa ja käytä kaurakermaa. Kyllä löytyy kun etsii!

      • Onko parenpaa?

        Olisiko mitään terveellisiä ja myös ekologisia ruokaohjeita, jos soija ja makaronit ovat poissa laskuista niiden epäeettisyyden, epäterveelisyyden ja allergian vuoksi?


      • zenpeikko
        Onko parenpaa? kirjoitti:

        Olisiko mitään terveellisiä ja myös ekologisia ruokaohjeita, jos soija ja makaronit ovat poissa laskuista niiden epäeettisyyden, epäterveelisyyden ja allergian vuoksi?

        Kaikesta maailmassa tuotetusta soijasta ihmisen ravinnoksi päätyy hyvin pieni osa ja huomattava pääosa menee karjan rehuksi, joten en näkisi soijassa mitään kovinkaan epäeettistä tai epäekologista. Suuri osa ruokapöytään päätyvästä soijasta on myös luomua, kohdeyleisön arvopainotuksista johtuen.

        Soijan terveellisyydestä on tutkimuksia suuntaan ja toiseen, ja niistä on vähän hankala sanoa mitkä ovat niitä luotettavia. Muistuttaisin kuitenkin, että tulosten kaksijakoisuus ei tarkoita sitä että soija olisi ongelmallisempaa kuin eläintuotteet, sillä eläintuotteilla on takanaan iso bisnes ja PR-koneisto, joka muovaa mielipiteitä hyvin laaja-alaisesti (esim. Valion koulukampanjat).

        Jos kuitenkin haluat sitä vältellä, niin erinäiset pavut lienee paras vastaus. Etenkin Suomessakin kasvava härkäpapu sisältää kaikki tarvittavat aminohapot. Sen luontainen maku ei kuitenkaan ole kuuleman mukaan kovin hyvä, joten se kannattaa maustaa melko voimakkaasti.

        Makaronista on luonnollisesti olemassa gluteenittomia versioita, mikäli se on pääasiallinen syy välttelyyn. Riisinuudelit toiminevat myös. Jos ei tarvitse ihan suoraan korvata, niin kotoinen peruna on perusruokaa ;) Tumma riisi on terveellisempää kuin valkoinen. Kyllä noita vaihtoehtoja on :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2762
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      93
      2069
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      883
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe