Syvin poraus

erialaninsinööri

Kuinka syvälle maaperään ihminen on maksimissaan kaivanut/porannut?
Missä näin tehtiin?

5

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • geologian.kandi

      Kuolan niemimaalta löytyy svyin porausreikä (reilut 12km), mutta maan pinnanmuotojen takia syvemmälle maankamaraan on päästy Itä-Venäjällä, Sahalin saarella (reilut 12km syvällä sekin).

      • erialaninsinööri

        Miksi ei ole menty syvemmälle ja mitkä ovat suurimmat haasteet päästä syvemmälle?
        Ihmisen uteliaisuuden tuntien pitäisi kairan pyöriä 24/7
        Olen kuullut, että maan alla olisi käsittämättömiä "vesisäiliöitä" ym.


      • terät.sulaa
        erialaninsinööri kirjoitti:

        Miksi ei ole menty syvemmälle ja mitkä ovat suurimmat haasteet päästä syvemmälle?
        Ihmisen uteliaisuuden tuntien pitäisi kairan pyöriä 24/7
        Olen kuullut, että maan alla olisi käsittämättömiä "vesisäiliöitä" ym.

        Pitäisi erialan insinöörinkin tietää sen verran, että kun mennään tarpeeksi syvälle maaperässä, niin lämpötila nousee siellä niin korkealle, ettei porien materiaali kestä sitä.

        Jo 40 kilometrin syvyydellä kiviaines on n. 1000-1500 asteista, (jossa rauta alkaa muuttua sulaksi). Sellaista lämpötilaa ei kestä kuin timantti, ja ilmeisesti on liian kallista valmistaa koko poratankoa timantista.
        Timanttikin sulaa jo 3500 asteessa, joten maan vaipan alle on nykymateriaaleilla mahdoton päästä.


      • PaljonVaikeuksiaRiittää
        erialaninsinööri kirjoitti:

        Miksi ei ole menty syvemmälle ja mitkä ovat suurimmat haasteet päästä syvemmälle?
        Ihmisen uteliaisuuden tuntien pitäisi kairan pyöriä 24/7
        Olen kuullut, että maan alla olisi käsittämättömiä "vesisäiliöitä" ym.

        Kaikki sinunkin tietämäsi kymmenen pahinta ongelmaa pahenevat vähintäänkin lineaarisesti syvyyden kasvaessa. Mikään ei helppone. Ja kustannukset ja riskit totaaliseen epäonnistumiseen kasvavat paljon jyrkemmin. Kokemusta ei koskaan tulla saamaan eikä sitä vähää jaeta muille. Kannataa ensin keskittyä nykyistä lujempien materiaalien kehittämiseen. Kehitysvauhti alle prosentin vuodessa. Sadassa vuodessa ehkä vajaa kilometri lisää, jos löytyy maksajia!


    • Palaeo

      Miksi ei Kuolassa menty 12 km syvemmälle johtuu siitä että reikä puhkaisi kait helvetin katon. Reiästä alkoi kuulua voihkintaa, jonka pääteltiin olevan kadotettujen sielujen valitusta.
      Olen nähnyt venäläisen taulupiirroksen tapahtumasta.
      Juttu pidettiin tietenkin hyvin salassa, mutta jokin amerikkalainen uskonlahko sai asiasta vihiä ja alkoi levittämään sitä.
      Juttu on sitten tosi kun Keturikin on varma asiasta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1508
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe