Syvin poraus

erialaninsinööri

Kuinka syvälle maaperään ihminen on maksimissaan kaivanut/porannut?
Missä näin tehtiin?

5

348

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • geologian.kandi

Kuolan niemimaalta löytyy svyin porausreikä (reilut 12km), mutta maan pinnanmuotojen takia syvemmälle maankamaraan on päästy Itä-Venäjällä, Sahalin saarella (reilut 12km syvällä sekin).

• erialaninsinööri

Miksi ei ole menty syvemmälle ja mitkä ovat suurimmat haasteet päästä syvemmälle?
        Ihmisen uteliaisuuden tuntien pitäisi kairan pyöriä 24/7
        Olen kuullut, että maan alla olisi käsittämättömiä "vesisäiliöitä" ym.

• terät.sulaa
        erialaninsinööri kirjoitti:

Miksi ei ole menty syvemmälle ja mitkä ovat suurimmat haasteet päästä syvemmälle?

Pitäisi erialan insinöörinkin tietää sen verran, että kun mennään tarpeeksi syvälle maaperässä, niin lämpötila nousee siellä niin korkealle, ettei porien materiaali kestä sitä.

Jo 40 kilometrin syvyydellä kiviaines on n. 1000-1500 asteista, (jossa rauta alkaa muuttua sulaksi). Sellaista lämpötilaa ei kestä kuin timantti, ja ilmeisesti on liian kallista valmistaa koko poratankoa timantista.
        Timanttikin sulaa jo 3500 asteessa, joten maan vaipan alle on nykymateriaaleilla mahdoton päästä.

• PaljonVaikeuksiaRiittää
        erialaninsinööri kirjoitti:

Kaikki sinunkin tietämäsi kymmenen pahinta ongelmaa pahenevat vähintäänkin lineaarisesti syvyyden kasvaessa. Mikään ei helppone. Ja kustannukset ja riskit totaaliseen epäonnistumiseen kasvavat paljon jyrkemmin. Kokemusta ei koskaan tulla saamaan eikä sitä vähää jaeta muille. Kannataa ensin keskittyä nykyistä lujempien materiaalien kehittämiseen. Kehitysvauhti alle prosentin vuodessa. Sadassa vuodessa ehkä vajaa kilometri lisää, jos löytyy maksajia!

• Palaeo

Miksi ei Kuolassa menty 12 km syvemmälle johtuu siitä että reikä puhkaisi kait helvetin katon. Reiästä alkoi kuulua voihkintaa, jonka pääteltiin olevan kadotettujen sielujen valitusta.
      Olen nähnyt venäläisen taulupiirroksen tapahtumasta.
      Juttu pidettiin tietenkin hyvin salassa, mutta jokin amerikkalainen uskonlahko sai asiasta vihiä ja alkoi levittämään sitä.
      Juttu on sitten tosi kun Keturikin on varma asiasta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      30
      5607
    2. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      11
      2431
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      186
      2189
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      163
      1683
    5. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      70
      1460
    6. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      32
      1384
    7. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1354
    8. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      71
      1234
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      94
      1175
    10. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      217
      1144
    Aihe