Kasvuyöhykkeistä

Jakautuu

Tässä nyt monta vuotta verrannut Kauhavan ja Loimaan kasvuvyöhykkeitä. Miten se kasvi tietää kasvuvyöhykkeensä? Monena keväänä verrannut lämpötiloja, niin ei niissä niin hirveästi eroa ole ollut. Kuitenkin koivuun puhkeaa lehdet ainakin 2 viikkoa ennemmin Loimaalla, mitä Kauhavalla. Mistä se koivu tietää lehtensä puhjeta, vaikka lämpötilaeroa ei ole juurikaan? Tänäkin keväänä Loimaalla satoi toukokuussa räntää siinä missä Kauhavallakin, samana päivänä vieläpä. Siitä huolimatta norjanangervot on kukkineet 22.5 alkaen Loimaalla valkoisena. Kauhavalla kukinta alkaa vasta kesäkuun alkupäivinä. Kuitenkin lämpötilat ovat kutakuinkin samoja. Jos tällä hetkellä vertaa, niin Loimaalla kasvillisuus rehottaa jo täydessä kesäkunnossa, kun Kauhavalla kasvillisuus on vasta alkutekijöissään. Mistä tämä johtuu? Kuitenkin lämpötilat ovat kutakuinkin samoja, korkeintaan parin asteen eroja on. Mistä kasvi tietää että lämpötiloista huolimatta 250km pohjoisemmassa kuuluu kukkia pari viikkoa myöhemmin? Vai onko kyse lumien sulamisesta? Lumethan tuppaa sulamaan Kauhavalla pari viikkoa myöhemmin, verrattuna Loimaan tasalle. Mistä sekin johtuu, että lumet sulaa myöhemmin? Kuitenkin jos lämpötiloja vertaa, niin ei niissäkään hirveitä eroja ole. Välillä Loimaalla saattaa keväisin olla yöpakkasia, vaikka Kauhavalla on yöllä plussalla. Onko se sitten auringon paistokulmasta johtuvaa vai mitä? Kertokaa mulle!

1

96

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasvuvyöhyke

Ilmatieteen laitoksella on selostus kasvuvyöhykkeistä.
      http://ilmatieteenlaitos.fi/kasvuvyohykkeet
      Vyöhykejako perustuu kasvukauden pituuteen, tehoisan lämpötilan summaan sekä talviolosuhteisiin. Ns. normipakkanen vaikuttaa talviolosuhteisiimme. Se lasketaan keskiarvona kolmesta kylmimmästä lämpötilan vuorokausiminimistä 30 vuoden ajalta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      89
      1829
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      276
      1687
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      292
      1470
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      1369
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      58
      955
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      947
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      70
      927
    8. 66
      904
    9. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      891
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      51
      876
    Aihe