Sokeriton, sokeroimaton jne.

tympääntynyt

Käsitteiden sokeriton ja sokeroimaton kanssa sekoillaan pahasti. Monella ei ole mitään käsitystä, mikä kaikki on sokeria. Esim. hunaja on sokeria. Hunajalla makeutettu ei ole sokeroimatonta sen enempää kuin sokeritontakaan. Keinotekoisesti makeutettu voi olla sokeroimaton, mutta se voi silti sisältää luontaisesti sokeria (esim. sokeroimaton ketsuppi).

Tosi asia on, että markettivalikoimilla sokeria on melkein mahdoton välttää, koska suurin osa sekä makeista että suolaisista herkuista ja ruuista sisältää sokeria muodossa tai toisessa (sokeri, glukoosi-fruktoosisiirappi, hunaja jne).

Tuoteselosteet voisivat olla tarkempia. Harva vaivautuu/osaa/näkee niitä lukea.

7

2648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sokeroimaton

      Sokeria on helppokin vältellä, kun tekee kaiken ruuan itse. Toisaalta esim kasviksia ja hedelmiä, joissa on luontaisesti sokeria ei tarvikaan varoa.

    • Sokerit

      Nää puskasta sokaistuneet ihmiset ei haluu ymmärtää et hiilarit on sokeria. Imeytymättömät eli kuidut on merkattu erikseen ravintokuitu kategoriaan. Sokeriton kategoriaan voidaan pistää juustoja,lihaa sekä kananmunat,joissa hh ei oo nimeksikään. Nii ja noita keinomakeutettuja tuotteita.

      Pussi päässä kävelevä ihminen ajattelee,että esimerkiksi luonnonjogurtti on sokeritonta,koska se on mautonta eikä sokeria oo lisätty. Kuitenkin parhaimmillaan esim. 200g jogurttipurkissa voi olla 10g imeytyviä hiilihydraatteja,jotka muuttuu elimistössä sokeriksi. Käytännössä mauttomassakin on sokeria,ei tosin lisättyä.

      Mun mielestä ois parempi,jos tuoteselosteessa kohta hiilihydraatit muutettais suoraan sokeriksi. Eipä älykääpiö ihmiset muuten mitään ymmärrä :D

      • Anonyymi

        maito sisältää luontaisesti sokeria mutta tämä täydin soketia välttelevä on suurempi riski saada kohtaus sillä elimistömme tarvitsee myös sokereita....
        minulla ei ole diabetestä mutta vähentäessäni valkoista sokeria niin laihduin ....


    • PelletPoisMaasta

      Älykääpiöt eivät tajua sitä, että ihminen tarvitse elääkseen hiilareita, pelkää kuitu, rasva ja proteiini eivät riitä. Teerveysnatsit pitäisi karkottaa afrikkaan.

      • Sokerit

        Hiilarit saa jo kasviksista,ei siihen viljaa tarvita :D ei nykyajan sohvaperunat edes tarvi mitään hiilihydraattia,kun eivät liiku. Urheilijat ja tavoitteelliset bodaajat erikseen.

        MUTTA se ykskin ei suomalainen ex urheilija aiheutti itselleen pastatankkauksella insuliiniresistenssin ja käänsi kelkkansa täysin. Osasi siis myöntää,että on ollut väärässä,mitä muut ei osaa,vaan pidetään kynsin ja hampain kiinni tiedosta,joka ei ole oikeellista.


    • Anonyymi

      Olen huomannut että kaikkin elintarvikkeisiin lisätään sokeria mutta luojan kiitos leipominen ei ole minulle ongelma niin voin valmistaa miehelleni sokerittomia tai tuotteita jotka sisältää ( omia sokereita) hedelmäsokeria jne....
      tein juuri miehelleni sokerittomat runebergin tortut..... vaikka diabetikot voi lääkärin mukaan nauttia sokeria noin 40 - 50 g / vrk niin hetkkuja saa valmistettua ilman lisättyä sokeria

    • "Tosi asia on, että markettivalikoimilla sokeria on melkein mahdoton välttää, koska suurin osa sekä makeista että suolaisista herkuista ja ruuista sisältää sokeria muodossa tai toisessa (sokeri, glukoosi-fruktoosisiirappi, hunaja jne)."

      Kun mässytät riittävän kauan perunaa tai ruisleipää suussa niin syljen amylaasi on pilkkonut perunan ja ruisleivän tärkkelyksen sokeriksi. Tosiaan, jos avaaja välttelee kaikkea ruokaa ja pureksii vain sanomalehteä niin totta tosiaan, on mahdollista välttää sokeri.

      https://www.synlab.fi/tietopankki/amylaasi-s-amyl/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1821
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1734
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1642
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      20
      1409
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe