Pitäisi pystyttää lapinkodan kolmijalka. Mikä on kolmion sivun pituus, kun ympyrän (kodan pohjan) halkaisija on 5 m? Joskus taisin osata laskea sen Pythagoraan avulla, mutta nyt en muista...
Ympyrän sisään piirretty tasasivuinen kolmio?
13
4063
Vastaukset
- tiedämitään
Voisiko laskea jänteen kaavalla? En yritä kopioida kaavaa tähän, mutta löytyy esim. tältä Wikipedia-sivulta https://en.wikipedia.org/wiki/Chord_(geometry)
Kulmaksi kaavaan tulisi sitten luultavammin 120 asteetta.- 4.33metriä
2,5m * 2 * sin (120° / 2) = n. 4,33m
- kosmopoliisi
5*cos30
- martta00
10*cos30
- vaikkavihitty
martta00 kirjoitti:
10*cos30
Ei taida mahtua 5 metrisen ympyrän sisäpuolelle.
- martta00
vaikkavihitty kirjoitti:
Ei taida mahtua 5 metrisen ympyrän sisäpuolelle.
ei niin
- Tikke11
2,5m * 2 * sin (120° / 2) = n. 4,33m
On ihan oikein
- Masai51
OK, selkis! Poikani lähetti saman tuloksen, 4,33 m. Harpilla piirtämällä sain summittaisen mitan, taisi olla 4,2 m.
- Strödönböndöntszki
Tarvitseeko siinä pystyttelyssä etukäteen laskea kolmion sivujen pituus? Mihin sitä tietoa tarvitaan?
- Ristimittaaja
Jos on riittävän suuri kolmijalka, niin ei tarvitse kuin asettaa jalat merkittyihin kohtaan ilman siirtelyiteraatiota.
- Tikke11
Ympyrän kehän jakaa säteen mittaisiin pätkiin. Niitä tulee kuusi. Sitten jalka joka toisen kohdalle.
Ei tarvi laskea mitään.- Väärä_väite
Pitäähän tuossakin laskea jalka oikeaan kohtaan ja peräti vielä kolme kertaa.
- IsonKodanRakentaja
Väärä_väite kirjoitti:
Pitäähän tuossakin laskea jalka oikeaan kohtaan ja peräti vielä kolme kertaa.
Olet taas väärässä. Ei mitään tarvitse tietystikään laskea missään vaiheessa. Täysin turhaa vaivaa ja energian kulutusta. Jalathan aina raahataan paikoilleen ja alapää pysyy koko ajan maassa. Tuohan opetetaan jo lastentarhassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743397
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601628