Lopetan työnhaun, voitko ajatella tekeväsi samoin

ggggrrrrrrrrrrrrr

Tänään meni kippo lopullisesti nurin. Olen 52-v, korkeakoulutettu, asiantuntijatehtävissä työskennellyt, konkurssin vuoksi irtisanottu. Paperit on hyvät, työura melko näyttävä, reffit hyvät, näyttöä ns. tuloksen teosta...Olenpa vielä erittäin hyvä (kuulemma) kirjoittamaan hakemuksia (siksi varmaan pääsen haastatteluihinkin joskus iästäni huolimatta). Tausta urheilupuolella on myös olemassa (ent. huippu-urheilija) ja kunto vieläkin kova ja jos pääsen haastatteluun, sanotaan aina, että oletpa nuoren näköinen...

Mutta ei tärppää niin ei tärppää. Ja eniten potuttaa, että ei viitsitä ilmoittaa, että ei saanut paikkaa, vaikka on ollut haastattelussa. Meitä on paljon kaltaisiani erittäin tuottavia ja osaavia yli 50-v vuotiaita, jotka olemme elämämme parhaassa vedossa. En enää halua enkä aio hakea duunia ja nöyryyttää itseäni selittämällä ja todistelemalla, miten hyvä olen. Ihan kuin hakijalla ei olisi edes oikeutta olla vaan tavallinen, normaali, luotettava, fiksu ihminen -ja saada töitä olematta

No, kyllä helpotti joka tapauksessa , kun päätös jäädä "eläkkeelle" tuli tehtyä. Tekee hyvää tälle Suomelle, kun muutkin kaltaiseni vetäisivät itsensä pois markkinoilta. Jos markkinat jotain kaipaavat niin opetusta. Pitäkää yhteiskuntanne. Minä lähden mökille ja jätän halukkaat pyörimään oravanpyörässä. Ansiosidonnaisen netto on 2500 eur, kyllä sillä pärjää. Olisin ollut valmis kyllä ihan duuniinkin samalla, mutta ei väkisin... Sitten mulla on ostoeläke (nuoret, olkaa kaukaa viisaita ja ymmärtäkää, että teidän markkina-arvonne on erittäin katoavaista, joten säästäkää ajoissa...) ja sitten tulee vielä vanhuuseläke joskus (nuoret, te ette voi luottaa eläketurvaan ihan samassa mitassa..) Asunto maksettu ja varmaan perintöäkin vielä luvassa niin....hmmmm... miksi enää kiusata itseäni yrittämällä päästä työhön, kun se on tehty niin saatanan vaikeaksi ?

109

2675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaksaa

      Voin ajatella tekeväni samoin. Itse asiassa olen tässä juuri laskeskellut, että voisin tehdä niin ja aika lailla olenkin jo luopunut työnhausta. Työttömäksi jouduttuani hain paljonkin, mutta havaitsin pian, että en ole enää kiinnostava ikäni vuoksi. Nyt olen laittanut enää yhden hakemuksen kesäkuussa, mutta sitä ennen olen hakenut yhtä paikkaa maaliskuussa, joten aika lailla olen alkanut "jäähdytellä"... Olen myös 52 -vuotias ja todella hyvässä kunnossa (juoksen joka vuosi mm. Berliinin maratonin, nyt tulee syksyllä 10 maraton) ja työskennellyt osto- ja logistiikkapäällikkönä muutamissa yrityksissä viimeiset noin 22 vuotta kunnes työt siirrettiin muille maille vierahille... ja kenkää tuli koko porukalle.

      Suomessa tämä keski-ikäisten työttömien kohtelu on niin törkeää, että olen väsynyt olemaan niin ky.r.piin.tynyt kuin joutuu olemaan, mikäli töitä hakee. Työkkäri kun ottaa yhteyttä valehtelen heille olleeni haastatteluissa useammin kuin olen ollut, jotta pääsen heistä eroon. Jättäköön rauhaan kerran eivät oikeasti voi auttaa muuten kuin kohtelemalla täysijärkistä ihmistä kuin jotain ääliötä, jota pitää koko ajan "aktivoida".

      Olen kanssa laskenut että tällä elämäntyylillä rahani riittävät aika hyvin, vaikka en enää töihin menisikään. Ei kun sitten vaan rasittamaan sitä huoltosuhdetta ;) Veronmaksaja on yliarvostettu henkilö työnantajienkin mielestä,heh

      • paskamaa

        En ole ihan noin vanha vielä, mutta samat fiilikset. Kymmenittäin hakemuksia ihan turhaan. Työhön pääsyn vaatimukset nykyään mahdottomia ja työt jaetaan yleensä siten, että yritykset vain ryöstävät uudet työntekijät toisilta yrityksiltä. Ilman työtä olevat eivät siis enää uudelleentyöllisty. Valtio ei tee mitään sen eteen, että oikeasti työhaluiset ja työkykyiset pääsisivät takaisin veronmaksajiksi. Kyykytys, karenssit ja "menisivät töihin!" Siinä nämä avut.


      • veio4

        Teissä on "vikaa".
        Vika on siinä, että olette siinä iässä ettei teitä voi juoksuttaa miten vain työmarkkinoilla kuten taas poikasia voi.
        KATSOKAA Ajoneuvot -Liikenne- Haloo kansa herätkää


    • 651287

      Samat fiilikset. Minäkin 52 v. erittäin hyvä kuntoinen, asiantuntijatausta, korkeakoulutettu. Luultavasti kyse on siitä että työhönottajat ovat nuorempia eivätkä he palkkaa itseään kokeneempia ja fiksumpia. Minäkin olen lopettelemassa työnhakua turhana toimintana. Aika turhauttavaa, en ole siinä asemassa että rahat tai edes eläke riittäisivät loppuelämäksi.

    • OletHeikkoaAinesta

      Kaltaisesi vikisevä pelle ei sovi työelämään.

    • Nuori51

      Olin ihan samassa tilanteessa apn kanssa, 51 v ja työt siirrettiin halpamaihin. Mutta minua onnisti ja sain uuden työn😊. Tsemppiä teille elämään, ihan hyvä jos taloudellisesti mahdollista olla ilman töitä kun sitä ei kerran yli 50 v löydy. Ihme ikärasismia kyllä. Rekrytoijien henk koht näkemys että 50 v on liian vanha.

    • lokakuussa17

      Olen 52 kohta 53 v ja turhauttaa turhauttaa... työorientoitunut ihminen kun olen (ja aika kovan tason kannuksetkin työelämästä hankkinut)
      En olisi ikinä uskonut, että meno voi olla näin älytöntä, että kaltaiseni ihminen ei todellakaan enää kinnosta. Ongelma lienee siinä, että olen työtön työnhakija enkä työssä oleva työnhakija. Silloin kun olin vielä työssä, minusta oltiin kovastikin kiinnostuneita. Head hunterit soittelivat aika useinkin.
      Nyt siirrettiin työt Saksaan ja kenkää tuli. Olen noin 8 kk hakenut ja oikeastaan pahinta on kestää jatkuvia pettymyksiä.
      Olen kanssa päättänyt, että mikäli työpaikka ei irtoa viimeistään lokakuussa 2017, niin hakeminen loppuu.

    • Rislakki64

      Haa, olin juuri aikeissa tulla tänne ja kertoa myös, että tein juuri tänään päätöksen, että ohi on.
      -ikää 52 v, ostopäällikkö
      Olen ollut parissa haastattelussa pitkän (noin 3,5kk tauon jälkeen) ja molemmat duunit sopivat mulle niin hyvin että olin varma että nyt tärppää.
      Toisesta lupasivat kertoa heti Juhannuksen jälkeen ja toisesta tänään. Olen odottanut kaksi viikkoa tietoa joka siis luvattiin ja nyt olen saanut taas toxdeta, että mulle käytännössä haistatettiin
      Ihmettelen tätä kylmyyttä ja täydellistä tapojen puutetta, puhumattakaan täydestä myötätunnon puutteesta.
      Toivon näille haastattelijoille samaa kohtaloa (ja tilastollisesti niin voi hyvinkin käydä) ja lopetan itse tämän itseni kiusaamisen.
      Mulle on tärkeämpää säilyttää mielenrauhani kuin olla niin älyttömän vihainen, turhautunut ja surullinen mitä joutuu koko ajan olemaan.
      Olen voinut todella huonosti mutta nyt kun päätös, joka on kypysynyt jo kauan, on tehty, tuntuu kuin olisi vapautunut kuritushuoneelta.
      Putäkää kamala yhteiskuntanne (kuten joku jo sanoikin). Minä hyppään kyydistä ja lähden vaikka kalaan.

      • puolestani_valittu

        En tiedä muista, mutta itse näkisin järkevämpänä jäädä pois oravanpyörästä silloin kun on vielä kuntoa: Viimeistään 40-vuotiaana pitää olla irti työelämästä. Näin paljon ainakin minulle on uskoteltu automaation ja työn tehokkuuden kehittyneen viimeisen vuosisadan aikana, että pitäisi olla ihan läpihuutojuttu tämän.
        Tällöin on vielä mahdollista lähteä treenaamaan sille ensimmäiselle maratonille, mikä on töiden takia jäänyt välistä - olettaen että nuorempana on tullut treenailtua ja urheilukatko ei vielä ole hirveästi yli 10 vuoden mittainen. Eihän siihen muuten enää mikään auta, kuluu vaan paikat rikki jos liikaa alkaa revitellä!
        Toisaalta toimimalla tällä tavalla olen asettanut myös yhteiskunnan kiperään tilanteeseen: Nyt sen on todellakin toimittava juuri niin tehokkaasti kuin on itse ilmoittanut tekevänsä! Nimittäin koulutusta ei ole tullut valmistumisen jälkeen lainkaan. Eli jos nyt täytyisi jotain tehdä, ei se nykymenetelmillä enää onnistuisikaan. Siinä pitäisi palata 90-luvun tekniikoihin, jotta hommat alkaisivat sujumaan.
        En toki ole itse tällaisia valintoja tehnyt: Valinnat ovat puolestani tehneet suomen yritysjohtajat.


    • ak12345

      Samoissa mietteissä olen. Ei vaan enää jaksa yrittää kun se ei tuo toivottua lopputulosta eli työpaikkaa - edes puoleksi vuodeksi tms.

      Olen 35-vuotias nainen, maisterin tutkinto on ja AMK-tutkinto myös. Tutkintoni ovat kasvatus- ja sosiaalialoilta. Tein varmaan sen virheen, että opiskelin yliopistossa alaa, joka ei valmista tiettyyn ammattiin. Yliopistosta valmistuin 2012, enkä ole tehnyt päivääkään niitä töitä, joita varten opiskelin viisi vuotta. Olin koko opintojen ajan töissä, tein sijaisuuksia luokanopettajana. (En siis opiskellut tuolloin luokanopettajaksi, enkä edelleenkään sellainen ole)

      Kun huomasin, että maisterin tutkintoni ei tuo minulle työpaikkaa, opiskelin luokanopettajan työn ohella sosiaalialan AMK-tutkinnon loppuun. Se jäi joskus kauan sitten kesken, koska 3,5 vuotta ryhmätöitä oli mielestäni liikaa. Sen sain tehtyä 1,5 vuodessa työn ohella valmiiksi 2016.

      Tuon vuoden 2012 jälkeen työskentelin neljä vuotta kokopäiväisenä luokanopettajana. Vihaten jokaista työpäivää ja uupuminenhan siitä seurasi keväällä 2016. Työni olen tehnyt aina moitteettomasti ja ollut muutoinkin pidetty työntekijä ja opettaja. Ala vain ei ole minua varten.

      Olen lähettänyt kymmenen vuoden aikana varmasti satoja työhakemuksia. Nollatuloksella. Luokanopettajan töitä olen saanut, mutta se on ollut pakon saneleman ratkaisu. Koska olen ollut epäpätevä, palkka on tietenkin ollut sen mukainen ja samoin on ansiosidonnaisen laita nyt. Asuntolainaa on ja säästöjä hieman mutta näillä ei pitkälle pötkitä.

      Satunnaisesti olen päässyt haastatteluihin asti. Tänä vuonna en enää niihinkään. Haen sekä sosiaalialan että koulutuksen alan töitä. Tai ainakin hain. Hakijoita on keskimäärin sata per paikka. Valinnat vaikuttavat välillä aivan mielivaltaisilta. Omalla aktiivisuudella ei ole mitään merkitystä hakuprosessissa. Olen soitellut ja lähettänyt ihan fiksuja ja asiallisia kyselyitä tms mutta tuloksetta. Usein työpaikan saa työpaikan vaihtaja.

      Nyt olen myös pedagogisesti pätevä ammatillinen opettaja. Lienee turha sanoa, että ei tästäkään ole ollut mitään hyötyä.

      Olen päivittäin todella huolissani omasta kohtalostani ja surullinen, että se taisin sitten olla minä, jonka työura ei päässyt edes alkuun. En ole muuhun kelvannut kuin epäpäteväksi opettajaksi työelämän marginaaliin. Opintotodistukseni ja työtodistukseni ovat erinomaisia, eikä persoonassani ole mitään sen kummempaa vikaa kuin muissakaan tavallisissa tallaajissa.

    • Mietitavoiteensin

      oletko siis opiskellut kasvatustiedettä yliopistossa? Vai mikä maisteri tutkinto sinulla on ? Olen kuullut monilta että sillä ei työllisty kun se ei valmista mihinkään tehtävään. Varmaan kannattaa miettiä se ammatti mihin haluaa ja koulu sen mukaan. Jos valitsee mitä olisi kiva opiskella mutta ei tutki mihin töihin se oikeasti johtaa, niin käy monesti kuuri niin että työllistyminen on vaikeaa, eikä työ miellytä. Mikä sinä haluaisit olla? Opettaja? Sosiaalivirkailija?

      • ak12345

        Kyllä, opiskelin kasvatustiedettä. Siinähän se vitsi piileekin, että tavoitteeni oli työskennellä kasvatuksen ja koulutuksen hallinnon ja suunnittelun tehtävissä. Asiantuntijatehtävissä siis. Tavoitteeni oli työskennellä esimerkiksi koulutussuunnittelijana ja opetustoimessa suunnittelijana, projekteissa tms. Ajattelin, että paras tie tähän on opiskella kasvatustiedettä. Minusta tavoitteeni ja toimenpiteeni eli alan valinta olivat ihan linjassa. Opintojeni aikana alan työpaikkojen määrä kuitenkin väheni melkein silmissä ja nyt niitä ei ole käytännössä ollenkaan.

        Olen edennyt ainakin omasta mielestäni koko ajan tavoitetta kohti, en ajelehtinut yliopistossa vuosi tolkulla. Valmistuin viidessä vuodessa ja olin koko ajan töissä opettajana. Valitsin esim. harjoittelupaikan ja gradun aiheen mielestäni viisaasti. No eipä niistä kukaan ole sen jälkeen ollut kiinnostunut. Jos jotain "vikaa" pitää hakea, niin en ehkä ole osannut markkinoida itseäni oikein ja verkostoituminen on jäänyt vähälle. No, verkostoidu nyt alakoulun opettajana ollessasi.

        Akavan alkuvuoden tilastojen mukaan työttömyys on iskenyt pahiten viime vuosina juuri meihin kasvatustieteen maistereihin. Sama kehitys on ollut nyt myös sosionomin tutkinnon suorittaneilla. Eli juuri nämä minun tutkintoni.

        Yliopistossa ei ole kuin muutama tieteenala, joista saa jonkin tietyn pätevyyden. Ja edelleen, minulla on sosionomin pätevyys ja opettajan pätevyys. Mutta kun ei ole töitä kaikille.

        Usein juuri syytetään siitä, ettei ole tiennyt mitä haluaa. Minä olen tiennyt mitä haluan, mutta en ole siihen päässyt. Nyt en enää tiedä mitä haluaisin ja voisin tehdä työkseni.


      • EtTuotaRahaa
        ak12345 kirjoitti:

        Kyllä, opiskelin kasvatustiedettä. Siinähän se vitsi piileekin, että tavoitteeni oli työskennellä kasvatuksen ja koulutuksen hallinnon ja suunnittelun tehtävissä. Asiantuntijatehtävissä siis. Tavoitteeni oli työskennellä esimerkiksi koulutussuunnittelijana ja opetustoimessa suunnittelijana, projekteissa tms. Ajattelin, että paras tie tähän on opiskella kasvatustiedettä. Minusta tavoitteeni ja toimenpiteeni eli alan valinta olivat ihan linjassa. Opintojeni aikana alan työpaikkojen määrä kuitenkin väheni melkein silmissä ja nyt niitä ei ole käytännössä ollenkaan.

        Olen edennyt ainakin omasta mielestäni koko ajan tavoitetta kohti, en ajelehtinut yliopistossa vuosi tolkulla. Valmistuin viidessä vuodessa ja olin koko ajan töissä opettajana. Valitsin esim. harjoittelupaikan ja gradun aiheen mielestäni viisaasti. No eipä niistä kukaan ole sen jälkeen ollut kiinnostunut. Jos jotain "vikaa" pitää hakea, niin en ehkä ole osannut markkinoida itseäni oikein ja verkostoituminen on jäänyt vähälle. No, verkostoidu nyt alakoulun opettajana ollessasi.

        Akavan alkuvuoden tilastojen mukaan työttömyys on iskenyt pahiten viime vuosina juuri meihin kasvatustieteen maistereihin. Sama kehitys on ollut nyt myös sosionomin tutkinnon suorittaneilla. Eli juuri nämä minun tutkintoni.

        Yliopistossa ei ole kuin muutama tieteenala, joista saa jonkin tietyn pätevyyden. Ja edelleen, minulla on sosionomin pätevyys ja opettajan pätevyys. Mutta kun ei ole töitä kaikille.

        Usein juuri syytetään siitä, ettei ole tiennyt mitä haluaa. Minä olen tiennyt mitä haluan, mutta en ole siihen päässyt. Nyt en enää tiedä mitä haluaisin ja voisin tehdä työkseni.

        Olisiko sinunkin aika hankkia ammatti.


      • ak12345

        En ala kinaamaan, mutta minulla on ammatti: olen ammatillinen opettaja. Sosionomin tutkinnolla voi puolestaan työskennellä useissa eri ammateissa. Laki edellyttää näihin molempiin lain mukaisen kelpoisuuden ja minulla on ne molemmat. Sille en voi mitään, että niin on monella muullakin suhteessa töiden määrään.


      • Omaonvalintasi

        Valitan, mutta opetusalalla on aina töitä, myös rajuimman laman aikana. Sosiaalialalla ei niinkään. Näin se vaan menee, vaikka kuinka yrität demonisoida opetusalaa. Se on kuitenkin paljon työllistävämpi ala kuin moni muu, pidit siitä tai et.


      • turhatutkinto
        Omaonvalintasi kirjoitti:

        Valitan, mutta opetusalalla on aina töitä, myös rajuimman laman aikana. Sosiaalialalla ei niinkään. Näin se vaan menee, vaikka kuinka yrität demonisoida opetusalaa. Se on kuitenkin paljon työllistävämpi ala kuin moni muu, pidit siitä tai et.

        Sosionomin tutkinto antaa hyvät valmiudet esim. leikkikenttäohjaajan ja vanhustyön seuralaisen tehtäviin. Siis ihan höpöhöpötutkinto.


      • 356875
        ak12345 kirjoitti:

        Kyllä, opiskelin kasvatustiedettä. Siinähän se vitsi piileekin, että tavoitteeni oli työskennellä kasvatuksen ja koulutuksen hallinnon ja suunnittelun tehtävissä. Asiantuntijatehtävissä siis. Tavoitteeni oli työskennellä esimerkiksi koulutussuunnittelijana ja opetustoimessa suunnittelijana, projekteissa tms. Ajattelin, että paras tie tähän on opiskella kasvatustiedettä. Minusta tavoitteeni ja toimenpiteeni eli alan valinta olivat ihan linjassa. Opintojeni aikana alan työpaikkojen määrä kuitenkin väheni melkein silmissä ja nyt niitä ei ole käytännössä ollenkaan.

        Olen edennyt ainakin omasta mielestäni koko ajan tavoitetta kohti, en ajelehtinut yliopistossa vuosi tolkulla. Valmistuin viidessä vuodessa ja olin koko ajan töissä opettajana. Valitsin esim. harjoittelupaikan ja gradun aiheen mielestäni viisaasti. No eipä niistä kukaan ole sen jälkeen ollut kiinnostunut. Jos jotain "vikaa" pitää hakea, niin en ehkä ole osannut markkinoida itseäni oikein ja verkostoituminen on jäänyt vähälle. No, verkostoidu nyt alakoulun opettajana ollessasi.

        Akavan alkuvuoden tilastojen mukaan työttömyys on iskenyt pahiten viime vuosina juuri meihin kasvatustieteen maistereihin. Sama kehitys on ollut nyt myös sosionomin tutkinnon suorittaneilla. Eli juuri nämä minun tutkintoni.

        Yliopistossa ei ole kuin muutama tieteenala, joista saa jonkin tietyn pätevyyden. Ja edelleen, minulla on sosionomin pätevyys ja opettajan pätevyys. Mutta kun ei ole töitä kaikille.

        Usein juuri syytetään siitä, ettei ole tiennyt mitä haluaa. Minä olen tiennyt mitä haluan, mutta en ole siihen päässyt. Nyt en enää tiedä mitä haluaisin ja voisin tehdä työkseni.

        Kasvatusala on kyllä infernaalisen huono valinta, jos ei halua opettajaksi. Sosiaalialaltakin töiden saamiseen tarvitaan nimenomaan sosiaalityöntekijän pätevyys yliopistosta. Mutta voihan sitä lähteä hankkimaan.


      • 1452
        EtTuotaRahaa kirjoitti:

        Olisiko sinunkin aika hankkia ammatti.

        Kommentti on varmasti peräisin joltain, jolla on peruskoulukin jäänyt kesken. Kasvatustieteilijä vaikuttaa oikeasti fiksulta ja päämäärätietoiselta.

        Tilanne on lähes kaikilla aloilla samanlainen, töitä ei ole.


    • MarkkinataloudenAlkeet

      Aika simppeliähän tuo on. Jos työvoimasta on pulaa, palkataan asiallisesti, jopa pyydetään töihin. Jos työvoimasta ei ole pulaa, nirsoillaan ja nypitään. Työvoimapulasta ei ole Suomessa ollut hajua vuosikymmeniin. Viimeksi 80-luvulla työnantajilla oli niin kova pula, että hommasivat vielä työsuhdeasunnotkin ja järjestivät jopa työntekijöiden koulutusta omasta taskusta (nyt ei puhuta oppisopimuskoulutuksesta).

      Sitä vain ihmettelen, että mikä ihme pitää hyväpalkkaiset, kokeneet asiantuntijat vielä Suomessa. Onko se perhe? Asunnot, mökit ja veneet? Vai onko ala ja tutkinto sellainen, että sillä on vaikea työllistyä ulkomailla, kuten laki tai sosiaali? Vai mikä? Kyllähän sen kielitaidon pitäisi korkeakoulutuksella riittää.

      Muualla iän puolesta sorsiminen ei ole niin kova juttu, koska siellä työvoimaa tarvitaan. Suomessa valitettavasti työnantajilla ovat olleet "kissanpäivät" sitten 90-luvun. Tylympiä työmarkkinoita saa hakea, mitä Suomessa on. Nokkaa nyrpistellään iälle ja "kiltin tytön syndroomaa" potevilla naisilla voi olla jopa 2-3 akateemista tutkintoa, halu tehdä hommia puoli-ilmaiseksi ja perhekin jätetty hankkimatta. Kyllä työnantaja kiittää.

      Ei niillä, joilla ei ole 101% omistautumista työelämälle , ole saumaa tuollaisessa. Kaikki johtuu siitä, että ylitarjontaa on melkeinpä alalla kuin alalla. Ainoastaan tietyt koulutuskiintiöitä valvovat alat, kuten lääketiede tai tietyt harvinaiset osaamisalueet, kuten insinööritieteet, saattavat tarjota suojan ylitarjonnalta. Muualla voi puhua jo koulutusinflaatiosta.

      Ainoa vaihtoehto on hakea ulkomaille. En sitten tiedä, miksi niin harva suomalainen sitä edes harkitsee. Toisaalta, hallitus ja työnantajat pelkäävät sitä. Aika usein puheissa vilahtaa osaamispako tjsp. Ilmeisesti työnantajat rationaalisina päätöksentekijöinä olisivat itse tehneet tuon päätöksen aikoja sitten, mutta suomalaiset sentimentaalisina haluavat jäädä Suomeen. Mikäs siinä, kyllähän sillä perusturvalla jotenkin selviää, jos kestää viranomaisten simputusta ja sietää niiden ylenkatsetta, jotka saavat vielä olla jäljellä jääneissä työpaikoissaan, tosin hermoraunioina.

      Suomi on ollut aina maastamuuttomaa, ei se totuus mihinkään ole kadonnut näinä maahanmuuton aikoina.

      • tuskinpa_vaan

        Sehän on selvää, miksi täältä ei minnekään lähdetä. Ei maailmalla ole yhtään sen enempää paikkoja vapaana - se on kukkua että olisi! Pikemminkin ihmisiä on tyrkyllä paikkoihin vieläkin enemmän. Toisaalta maailmalla tämän kanssa on osattu jo toimia pidempään kuin täällä - missä koulutus vasta viime aikoina on tehnyt ylituotannon aivopesemällä ihmiset uskomaan koulutuksen taikaan. Samalla tavalla joka paikka on rakenettu. Käypä vaikka katsomassa kuukkelin avulla katukuvia pariisista tai muualta euroopasta: Kaikki on toteutettu samalla kaavalla nykyään - lasten puistot, ostoskeskukset, kaikki! En näe ongelmaan kuin yhden ratkaisun: Jos firma kasvaa isoksi, on se lakkautettava. Tällöin vapautuu usealle pienelle firmalle tilaa toimia em. alalla. Ja jos näistä joku taas päättää kasvaa - niin sama kohtalo! Ainoastaan harvoilla aloilla voi olla isoja firmoja ilman että ne vaikuttaisivat pienten firmojen perustamiskykyyn omalle alalleen.
        Oikeudenmukainen työnjako. Siinä on se asia, mikä pitää saada toteutetuksi.


      • 651287
        tuskinpa_vaan kirjoitti:

        Sehän on selvää, miksi täältä ei minnekään lähdetä. Ei maailmalla ole yhtään sen enempää paikkoja vapaana - se on kukkua että olisi! Pikemminkin ihmisiä on tyrkyllä paikkoihin vieläkin enemmän. Toisaalta maailmalla tämän kanssa on osattu jo toimia pidempään kuin täällä - missä koulutus vasta viime aikoina on tehnyt ylituotannon aivopesemällä ihmiset uskomaan koulutuksen taikaan. Samalla tavalla joka paikka on rakenettu. Käypä vaikka katsomassa kuukkelin avulla katukuvia pariisista tai muualta euroopasta: Kaikki on toteutettu samalla kaavalla nykyään - lasten puistot, ostoskeskukset, kaikki! En näe ongelmaan kuin yhden ratkaisun: Jos firma kasvaa isoksi, on se lakkautettava. Tällöin vapautuu usealle pienelle firmalle tilaa toimia em. alalla. Ja jos näistä joku taas päättää kasvaa - niin sama kohtalo! Ainoastaan harvoilla aloilla voi olla isoja firmoja ilman että ne vaikuttaisivat pienten firmojen perustamiskykyyn omalle alalleen.
        Oikeudenmukainen työnjako. Siinä on se asia, mikä pitää saada toteutetuksi.

        Mä olen samaa mieltä tuosta että suuret yritykset ovat liian tehokkaita ja tuottavat liikaa kaikkea. Pitäisi laittaa yrityksille koko/tuotantorajoitus joka tekee tilaa useammalle pienelle yritykselle. Jotenkin tämä systeemi(länsimainen markkinatalous) ei enää toimi. Ei ole ok että ihminen käyttää koko elämänsä (sen ainoan) raha pulassa kärvistelyyn pelkästään siksi että töitä ei ole tai yritysideaa ei keksi. Maailmassa tuotetaan muutenkin kaikkea aivan tarpeetonta ja tarpeellistakin suuria määriä esim. vaatteita tehdään maailmassa viisi kertaa enemmän kuin oikeasti menee kaupaksi.

        Keskuspankit ovat painaneet viime vuosina paljon rahaa ja se kaikki on valunut vain sijoitusinstrumenttien hintoihin ja luonut rikkauttta omistajilleen aivan ansiotta. Työttömät eivät ole saaneet mitään.


      • muuallaparempi

        Tämä kirjoitus osuu hyvin asian ytimeen. Täältä pitäisi lähteä ajoissa, jotta ei olisi ehtinyt työntää juuriaan liian syvälle perheen tms. takia. Tosiasia on että Suomi ei tarjoa kovinkaan pitkää tulevaisuutta osaajilleen. Kelpaat työelämään hyvin lyhyeksi aikaa ja jos saat kenkää, niin markkina-arvosi on mennyttä.
        Päinvastoin kuin joku väitti, niin esim. yli 50-vuotiaiden arvostusta kyllä tuolta muualta maailmasta löytyy. Varsinkin asiantuntijatason tehtäviin. Työskentelit yli 25 vuotta monikansallisessa yrityksessä, josta tuli keskittämisien takia kenkää. (Nyt olen 53-v ja lopettanut myös työnhaun turhautuneena ja turhana toimintana). Olisin voinut lähteä töihin Englantiin tai Saksaan (molemmista maista tuli useampikin työtarjous), mutta en voinut niin tehdä. Jos vielä töihin menen, niin on lähdettävä ulkomaille. En ole vielä täysin poissulkenut sitä mahdollisuutta, mutta Suomesta olen kokenut ihan turhaksi enää töitä hakea.


      • pieni_varoitus

        Suomeen paluussa vaan on korkeat verot.. et siis tee työtä itsellesi mennessäsi ulkomaille töihin ja aiot palata tänne.


    • lomaa

      Kaikki kunnolliset ja varteenotettavat työpaikat menevät suhteilla ja lama on ikilama Suomessa työntekijän/hakijan vinkkelistä katsottuna.

      Ikärasisimi on faktaa ja se asia ei täällä koskaan muutu joten miksi pitäisi hakea töitä mitä kukaan ei saa näillä faktoilla koskaan?

      Tyhjän saa pyytämättäkin joten tässäkin noin 50:nen heittää kirveensä järveen lopullisesti.

    • djnjndk

      Olisihan se mukavaa, jos kaikille riittäisi niitä hyväpalkkaisia töitä. Mutta jos ei riitä, niin tuntuu oikeudenmukaiselta, että nuoret eivät urautuisi työttömiksi saamatta mahdollisuutta työelämässä. Vuosikymmenten työuran jälken yksi vuosikymmen työttömänä ennen eläkettä ei ehkä kaikkein karmein kohtalo ole.

      • erilainen_idea

        Minä suosisin tässäkin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa tapahtuvaa extra-lomailua: Vaikka joka kolmas vuosi vapaalla! Tai sitten voisi tehdä 3-päiväistä työviikkoa - se ajaisi suunnilleen saman asian. Tokihan näitä voisi sitten yhdistellä: Jos töitä olisi tehtäväksi enemmän, siirryttäisiin 3 päiväisestä 5 päiväiseen ja vastaavasti sitten oltaisiin lomalla myöhemmässä vaiheessa. Edelleenkin olisi mahdollista tehdä hommia kolmessa vuorossa, jos ne kerran olisi saatava pika-aikataululla tehdyksi. Työn ohella opiskelustakin tulisi huomattavasti mielekkäämpää, jos voisi tehdä 3 päivää työtä ja opiskella 2.
        Nyt joku väittää, ettei työttömiä ole yli puolta miljoonaa joten ei onnistu! Minä taas väitän, että pitkäaikaistyöttömiä on pudonnut tuilta pois jo lähes miljoona tämän lisäksi: Töissä olijoita on siis n. 2.3 miljoonaa ja työtä vailla n. 1.2 miljoonaa. Kyllä sen pitäisi onnistua helpostikin.
        Voitaisiin tehdä esim. yksinkertainen laskutoimitus: vuodessa tehdyt työpäivät jaettuna suomalaisten määrällä. Tässä olisi kerroin sille, kuinka suuren osan elämästään pitäisi jokaisen tehdä työtä yhteensä - sitten kun sen on tehnyt voisi siirtyä pysyvästi eläkkeelle! Veikkaan, että tuo määrä olisi n. 20 vuoden arkipäivät. Eli suoraan koulunpenkiltä töihin menevä voisi jäädä alle 40-vuotiaana eläkkeelle. Kouluja käyvä joka valmistuisi 25v iässä pääsisi eläkkeelle 45v iässä aikaisintaan. Koulutus vaikuttaisi toki palkkaan, mutta sillä olisi selvä negatiivinen puolensa myös.


      • outo_suomi

        On koomillista, että ihmisten työpäiviä on pidennetty Sipilän hallituskaudella, vaikka työvoimaa on ollut tarjolla sitäkin enemmän työttömänä. Suunnan pitäisi olla juuri päin vastainen, jotta kaikki saataisiin töihin!


      • tdyihti
        erilainen_idea kirjoitti:

        Minä suosisin tässäkin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa tapahtuvaa extra-lomailua: Vaikka joka kolmas vuosi vapaalla! Tai sitten voisi tehdä 3-päiväistä työviikkoa - se ajaisi suunnilleen saman asian. Tokihan näitä voisi sitten yhdistellä: Jos töitä olisi tehtäväksi enemmän, siirryttäisiin 3 päiväisestä 5 päiväiseen ja vastaavasti sitten oltaisiin lomalla myöhemmässä vaiheessa. Edelleenkin olisi mahdollista tehdä hommia kolmessa vuorossa, jos ne kerran olisi saatava pika-aikataululla tehdyksi. Työn ohella opiskelustakin tulisi huomattavasti mielekkäämpää, jos voisi tehdä 3 päivää työtä ja opiskella 2.
        Nyt joku väittää, ettei työttömiä ole yli puolta miljoonaa joten ei onnistu! Minä taas väitän, että pitkäaikaistyöttömiä on pudonnut tuilta pois jo lähes miljoona tämän lisäksi: Töissä olijoita on siis n. 2.3 miljoonaa ja työtä vailla n. 1.2 miljoonaa. Kyllä sen pitäisi onnistua helpostikin.
        Voitaisiin tehdä esim. yksinkertainen laskutoimitus: vuodessa tehdyt työpäivät jaettuna suomalaisten määrällä. Tässä olisi kerroin sille, kuinka suuren osan elämästään pitäisi jokaisen tehdä työtä yhteensä - sitten kun sen on tehnyt voisi siirtyä pysyvästi eläkkeelle! Veikkaan, että tuo määrä olisi n. 20 vuoden arkipäivät. Eli suoraan koulunpenkiltä töihin menevä voisi jäädä alle 40-vuotiaana eläkkeelle. Kouluja käyvä joka valmistuisi 25v iässä pääsisi eläkkeelle 45v iässä aikaisintaan. Koulutus vaikuttaisi toki palkkaan, mutta sillä olisi selvä negatiivinen puolensa myös.

        Joka kolmas vuosi lomalla tarkoittaisi palkan laskemista kolmanneksella. Isku taitaisi olla kovempi kuin monet pienituloiset ovat valmiita ottamaan vastaan.

        Lisäksi seuraisi hyvien työntekijöiden työajan pakkoleikkaus ja sen korvaaminen huonompien tekemällä työllä. Työnantajat eivät taatusti olisi mielissään.

        Lopuksi monilla aloilla on vielä työntekijäpula. Vaikkapa Suomen lääkärikunnan työpanoksen laskeminen kolmanneksella tarkoittaisi suuren määrän hoitoa jäävän saamatta. Siitä ei pitäisi juuri kukaan.

        Ei taida tukea löytyä työttömien auttamiseen tuollaisella keinolla.


      • TajutkaaJo
        erilainen_idea kirjoitti:

        Minä suosisin tässäkin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa tapahtuvaa extra-lomailua: Vaikka joka kolmas vuosi vapaalla! Tai sitten voisi tehdä 3-päiväistä työviikkoa - se ajaisi suunnilleen saman asian. Tokihan näitä voisi sitten yhdistellä: Jos töitä olisi tehtäväksi enemmän, siirryttäisiin 3 päiväisestä 5 päiväiseen ja vastaavasti sitten oltaisiin lomalla myöhemmässä vaiheessa. Edelleenkin olisi mahdollista tehdä hommia kolmessa vuorossa, jos ne kerran olisi saatava pika-aikataululla tehdyksi. Työn ohella opiskelustakin tulisi huomattavasti mielekkäämpää, jos voisi tehdä 3 päivää työtä ja opiskella 2.
        Nyt joku väittää, ettei työttömiä ole yli puolta miljoonaa joten ei onnistu! Minä taas väitän, että pitkäaikaistyöttömiä on pudonnut tuilta pois jo lähes miljoona tämän lisäksi: Töissä olijoita on siis n. 2.3 miljoonaa ja työtä vailla n. 1.2 miljoonaa. Kyllä sen pitäisi onnistua helpostikin.
        Voitaisiin tehdä esim. yksinkertainen laskutoimitus: vuodessa tehdyt työpäivät jaettuna suomalaisten määrällä. Tässä olisi kerroin sille, kuinka suuren osan elämästään pitäisi jokaisen tehdä työtä yhteensä - sitten kun sen on tehnyt voisi siirtyä pysyvästi eläkkeelle! Veikkaan, että tuo määrä olisi n. 20 vuoden arkipäivät. Eli suoraan koulunpenkiltä töihin menevä voisi jäädä alle 40-vuotiaana eläkkeelle. Kouluja käyvä joka valmistuisi 25v iässä pääsisi eläkkeelle 45v iässä aikaisintaan. Koulutus vaikuttaisi toki palkkaan, mutta sillä olisi selvä negatiivinen puolensa myös.

        Nimenomaan jos kokonaisen päivän (8h about) työaikaa JAETTAISIIN kahdelle ihmiselle. Riittäisi töitä siis kahdelle ihmiselle yhden sijaan. Näin palkka jakautuisi paremmin ja yksi työtön saataisiin kortistosta pois. Vähä-älyiset poliitikot ei tätä tajua.
        Työnarkomaanit voitaisiin laittaa terapiaan ja henkistymisen kursseille, tarjottaisiin joogaa ja rakkauden arvostusta, pariterapiaa. Meditointia.


      • tähän_mennään

        En puhunut mitään töiden tasajaosta, vaan työajan tasajaosta: Saman verran työaikaa kaikille. Sitten kun se on käytetty - se on sillä selvä! Ei enää tarvitse mennä töihin. Ei ole oikeudenmukaista, että osa porukasta nääntyy töidensä alla ja toiset eivät tee yhtään mitään. Työn tuottavuus pysyisi edelleen samana helposti, koska yleensäkin alalla kuin alalla 6h:ssa pystyy tekemään päivän työt hetken hommia harjoiteltuaan. Siispä ainoa seuraus olisi, että elintaso jakautuisi oikeudenmukaisesti koska jokainen ihminen on saman arvoinen.


      • 651287

        Suomalainen politiikka menee juuri toiseen suuntaan. Pidennetään työaikaa ja nostetaan eläkeikää. Aivan naurettavaa. Rahaa saa lisää painamalla näin se vaan menee. Inflaatiosta ei varmasti ole pelkoa koska esim. supermarketeissa on pitkät hylly rivit täynnä samoja, mutta eri merkkisiä tuotteita.

        Huvittava tai surullinen piirre suomalaisissa työttömissä, köyhissä on se että köyhät haukkuvat toisiaan ja kertovat kuinka vähällä he tulevat toimeen ja muita työttömiä tai köyhiä syyllistetään tilanteestaan.


      • upporikastajarutiköyhää
        651287 kirjoitti:

        Suomalainen politiikka menee juuri toiseen suuntaan. Pidennetään työaikaa ja nostetaan eläkeikää. Aivan naurettavaa. Rahaa saa lisää painamalla näin se vaan menee. Inflaatiosta ei varmasti ole pelkoa koska esim. supermarketeissa on pitkät hylly rivit täynnä samoja, mutta eri merkkisiä tuotteita.

        Huvittava tai surullinen piirre suomalaisissa työttömissä, köyhissä on se että köyhät haukkuvat toisiaan ja kertovat kuinka vähällä he tulevat toimeen ja muita työttömiä tai köyhiä syyllistetään tilanteestaan.

        Totta. Se on oikeistohallitusten suuri menestystarina, että he ovat opettaneet kansan siihen, että peluutetaan köyhät ja tosi köyhät vastakkain.
        Ja ne yhteiskunnan varsinaiset loiseläjät löytyvät jostain ihan muualta.


      • mkfgnj
        upporikastajarutiköyhää kirjoitti:

        Totta. Se on oikeistohallitusten suuri menestystarina, että he ovat opettaneet kansan siihen, että peluutetaan köyhät ja tosi köyhät vastakkain.
        Ja ne yhteiskunnan varsinaiset loiseläjät löytyvät jostain ihan muualta.

        Jos köyhät eivät ole loisia, niin mitä hyötyä niistä siis on?


      • lama_nollaa

        Ei kannata välittää, jos joku yrittää vähän kerätä rahaa. Hän on tyhmä. suomeen tuotetaan lama kerran n. 20 vuodessa ja samalla rahan määrästä markkinoilla katoaa 90%. Siispä rikkaat ei ole enää rikkaita.


    • Sataasataaainavaan

      Rahan palvelulla tehdään arvopalvelua, vaikka ne itse aavistavat kyllä, ettei sekään onnistu sillä lailla.

    • halpatyövoimaa

      Kaikki kommentit tähän asti luettuani täytyy sanoa että hiukan väärää puuta täälläkin haukutaan.

      Muistakaa nyt sitten äänestää kokoomusta ensi vaaleissakin, sehän auttaa nimenomaan kansainvälisiä firmoja. Eikä kepu sipilän johdolla ole yhtään parempi. Ja muistakaa sanoa tutuillekin että äänestävät kokoomusta. Nykyinen hallitus on aivan oikein tehnyt rahvaalle (niin työssä oleville että työttömille) sopivia raippalakeja että oppivat puhumaan ja käyttäytymään oikein eliitin edessä - vai mitä?

      Ei vaan, sekä suomen että EU:n tasolle on saatava päättäjiä jotka ajattelee oikeasti kansan parasta. Nykyään suomen hallitus ja yrittäjät eivät sitä tee.

      Muistan joskus kymmenen vuotta sitta sitten kun joku ison firman pomo puhisi YLEn haastattelussa kameroiden edessä että (en muista sanasta sanaan mutta asia oli:) tämä muistetaan seuraavalla kerralla ja naurakaahan sitten...
      Muistakaahan nyt kuitenkin myös ne kaikki tutkimukset mitkä ovat todenneet että pomojen ja toimitusjohtajien paikoille valikoituu huomattava määrä extroverttejä itsensä esille tuovia tyrkkyjä eli valitaan härskimmät. Jotka eivät siis edes osaa sisäistää mitä vahinkoa toisille aiheuttavat!

      Itse sain tutun kauppaa n. 4 vuotta sitten uuden duunin reilusti yli 50 iässä. Mulla ei ollut sukan varressa niin paljon että olisin voinut haistattaa työkkärin yli-ikäisille pissiksille että pitäkää tunkkinne...
      Ja nyt Nokia antoi kenkää vielä isommalle porukalle. Aivan varmasti sen kokoisessa firmassa tiedetään mitä tekee suomen työmarkkinoille se että heitetään ulos firmasta yhteensä 4700 henkilöä (Mikrosoft = Nokian kännykkä puoli) ja samaan aikaan useana vuotena n. 1000 henkeä verkkopuolelta per vuosi.
      Nokiahan jäi kiinni mm. halpatyövoiman tuonnista suomeen muutama vuosi sitten. Intialainen toimitusjohtaja ei vaivautunut edes haastatteluihin kommentoimaan että mites suomeen rahdataan työlakien vastaisesti intialaisia parin satasen kk-palkalla ja kuppi riisiä? Raksoillehan on tuotu halpatyövoimaa jo jonkin aikaa esim. virosta.
      Ei olisi mahdollista jos kokoomuksella ei olisi hallituksessa ja ylimmät virkamiehet miehitettynä. Myös EU-lait avittaa orjien tuomista suomeen josta syystä ne pitäisi muuttaa.
      Unohtaa ei tule myöskään suomeen TE-toimiston tuella ujutettuja orjamarkkinoita:
      https://www.orjafirmat.fi/boikottilista/

    • Pettynytex

      Nokian jalanjälkiä kulkee iso kotimainen yhtiö, henkilökuntakin on ent nokialaisia. Irtisanomisia tehdään vaan tökerömmin eikä edes kunnon korvauksia makseta vuosikymmeniä palvelleille. Microsoft sentään maksoi kunnolla. Kotimaisuusaste tuotteilla on häviävän pieni ja pian on henkilökuntakin halpamaista haalittu.

      • 357883

        Ei potkujen saaminen mikään saavutus ole. Ei siitä nyt maksaa tarvitse.


      • enemmänkuinluulet

        Ongelma on suomen kohdalla se, että myös potkut saaneet kuuluvat hi-tec firmoissa koulutukseltaan suomessa 3% parhaimmistoon: Mitäpä itse miettisit, jos olet käyttänyt aikasi opiskeluun ja saat palkaksi jäädä loppuiäksi ilman työtä? Minä ainakin kuvittelisin, että tällaisessa tilanteessa on oikeudenmukaista, että saa rahaa elämiseen loppuelämäksi. suomi on kateellisten maa, joten ei voi kuvitella työllistyvänsä muuallekaan.


    • Ulkomaille

      Jep. Kyllä työtä pitäisi saada ilman kaikenmaailman kortteja ja passeja sirkustemppuja. Humpuukia tuommoset. Kyllä tavallinen ihminen opii työn kun työn käytännössä ja ahkera ihminen pitäisi palkata huolimatta koulutustaustasta yms matala palkkaiselle alalle mutta ei aina näin ole. Sitten siihen köyhyyden päälle yhteiskunta rankaisee kaikenmaailman pompottelulla. Vihaan suomea.

      • läpimätä_valtio

        Tekemällä työnsä hyvin ja ahkerasti suomessa on tapana rankaista siitä että kaikki työ tuli tehtyä: Olemalla ahkera päädyt irtisanotuksi. Näin ainakin kävi minulle, kun muut vahtasi työpaikalla facebook-päivityksiä ja minä kirjoitin raportteja yms. valmiiksi. Sitten yhdessä pohdittiin kokouksissa, miksi oli käytetty väärää fonttia paperissa tms. yhtä tyhjän päiväistä. Työmoraalin ylläpitämisestä ei tykätty.


      • Sijainen_
        läpimätä_valtio kirjoitti:

        Tekemällä työnsä hyvin ja ahkerasti suomessa on tapana rankaista siitä että kaikki työ tuli tehtyä: Olemalla ahkera päädyt irtisanotuksi. Näin ainakin kävi minulle, kun muut vahtasi työpaikalla facebook-päivityksiä ja minä kirjoitin raportteja yms. valmiiksi. Sitten yhdessä pohdittiin kokouksissa, miksi oli käytetty väärää fonttia paperissa tms. yhtä tyhjän päiväistä. Työmoraalin ylläpitämisestä ei tykätty.

        Joissakin paikoissa pärjää parhaiten ne, ketkä osaavat jauhaa mahdollisimman paljon p:tä, mahdollisimman kovalla äänellä, pitäen mahdollisimman pitkiä taukoja. Tuollaiset ihmiset kyllä palkitaan vakipaikoilla, kehuilla ym "reippaudesta" ja "sosiaalisuudesta" jne, kun taas ne nöyrät ja hiljaiset saavat tehdä mukisematta työt ja pysyä 10v sijaisen roolissa (ellei ole savustettu ulos).

        Mitään kritiikkiä nuo hölisijät eivät itse kestä, vaan peilaavat kaikki puutteensa niihin tunnollisiin työntekijöihin takertumalla epäolennaisuuksiin, mustamaalaamalla ym. Sitten kun tunnollinen ei enää jaksa, mulkoillaan ja vihjaillaan yhä enemmän tekemättömistä töistä. Lopulta se tunnollinen saattaa itse lähteä työpaikaltaan, kun kokee työkykynsä heikentyneen eikä koe olevansa työpaikan arvoinen.

        Tämän luulisi olevan noille kiusaajille lottovoitto, kun pääsevät vialliseksi leimaamastaan työntekijästä eroon, mutta vielä mitä! Sitten ollaankin "shokissa", kun se likaämpäri ottaa ja lähtee. Tulee ihan hätä, kun ei olekaan enää ketään, josta tehdä syy kaikkeen pahaan.


    • passattiv2004jaosia

      Voimia teille kaikille, jotka olette vielä ns. työiässä. Itse olen jo vanhus ja eläkkeellä. Tuo ikä rasismi johtuu osittain haastattelijan huonosta itsetunnosta. Iäkkäämmillä työnhakijoilla on elämänkokemusta ja sen mukanaan tuomaa varmuutta. Tämä koetaan uhkana itselle, kun haastateltava on lähes iskän tai äiskän ikäinen. Entisessä elämässä oli monta tapausta, joissa nuorempi pomo kohteli huonosti vanhempaa alaistaan, koska tämä osasi työnsä eikä tarvinnut kysellä neuvoja. Pomo taas oli ihan kuutamolla..

    • enemmänloma-ihminen

      Lähetään juomaan koko porukka ja jätetään työnantajan kyrväkkeet tekemään itse hommansa kun se heidän mielestään on niin herkkua.

    • 56vvvvv

      Tuttavapiiriini kuuluu kansantaloustieteen professori, joka on aika tunnettu ja arvostettu myös kansainvälisissä tutkijapiireissä. Hän sanoi kerran, että se henkinen pääoma, joka on syrjäytetty työelämästä aivan erityisesti ikärasismin vuoksi, voidaan laskea jopa miljardeissa, kun huomioidaan erinäiset lumipalloefektit.

    • 658867i

      Kommentoidakseni vähän alkuperäistä kysymystä, niin vastaukseni on kyllä, aion lopettaa työnhaun nyt kohta 53-v täyttävänä. Tämä oli kuin jokin ilmestys. Tajusin että en enää jaksa tätä nöyryytystä ja ennen kaikkea sitä, että työttömänä ihmisenä en saa sen vartaa asiallista käytöstä osakseni, että viitsittäisiin edes pitää lupaukset ja ilmoittaa jotain, kun päätös on tehty.

      En halua enää roikkua löysässä hirressä ja kärvistellä ja odottaa ja odottaa ja odottaa... Haluan hengittää ja olla onnellinen.

      Minulle on juuri kuluneiden kolmen viikon aikana taas tehty oharit ja nyt riitti. Vaikka minua ei näköjään enää kukaan arvosta työmarkkinoilla sen vertaa, että viitsisi edes kohdella ihmisenä, niin minun on arvostettava itse itseäni.

      Sivumennen sanoen en todellakaan ymmärrä, että miksi konsultti, joka lupaa ilmoittaa asiasta tiettynä päivänä, ei vaivaudu ilmoittamaan lainkaan mitään ? Millainen pa.ska hän on yksityiselämässään ?

    • renttuna

      Olisi aika mielenkiintoista, jos joku aloittaisi kansanliikkeen tms. , johon me "vapaaehtoisesti" sivuun siirtyneet ihmiset voisimme liittyä. (Tekisin sen itse, mutta en osaa organisoida edes sukkalaatikkoani tietokoneinssi kun olen)
      Voisi syntyä mielenkiintoinen vaihtoehtoinen elämäntapa tai yhteisö, jossa olisi joukko ihmisiä, joilla olisi monenlaisia taitoja ja osaamista. Jos näistä taidoista ei enää työmarkkinat halua hyötyä (tai ainakaan maksua vastaan), niin jokin yhteisö voisi hyötyä kovastikin.
      Olisi kokkia, it-osaajia, insinöörejä, siivoojia, raksamiehiä.... jne ja vieläpä sitö ikäluokkaa, että taidot ja osaaminen olisivat huipussaan ja elämänkokemus sitä vielä pönkittäisi.
      Onko ns. tuottavan (pakko)työn tekeminen sittenkään se, mikä tekee onnelliseksi. Välttämättömyys se toki tiettyyn pisteeseen asti on, mutta entäs sitten jos olisi mahdollisuus elää vapaana, vaikka se vaatisikin vähän "downshiftausta".
      Heh, olisi aika hauskaa nähdä, mitä kapiltalisti sitten tekee, kun ihmiset kieltäytyvät oma-aloitteisesti työstä eikä enää vain pakon edessä ;)
      Pahin skenaariohan on se, että kemistit, inssit tms. käyttävät näitä taitojaan sitten niiden puolesta, jotka haluavat maksaa, mikäli työnantajia ei enää kiinnosta.
      Mutta eiköhän perusteta utopia :) Nyt joku taitava organisaattori vaan asialle !
      Ennemmin tai myöhemmin ihmiset joutuvat jotain uutta keksimään, koska työttömyys on tullut jäädäkseen. Ja Suomessa ei ainakaan ikärasismi tai mikäään muukaan rasismi vähene.

      • 677262

        Ei kapitalisti laiskojen perään itkemään jää. Kyllä maailmassa ihmisiä riittää. Mutta luonnonvaraistaloudessako downshiftaajat jäävät elämään? Jopa punakhmerien agraariutopiassa oli luultavasti korkeampi elintaso...


      • oma_päänsärkynsä

        Miksi irtisanotut ovat sitten yleensä introverttejä huippuosaajia ja nämä pomot ekstroverttejä jotka eivät käytännön hommista osaa mitään sanoa? Jonkinlaista kiusaamista nähdäkseni, kun ei osata kommunikoida oikealla tasolla. No, eipä silti. Tiedän tapauksia, jotka rahoittivat opintonsa tekemällä näiden pomo-kandidaattien harkkatyöt. Eipä heiltä voi siis paljoa ymmärrystä odottaakaan pomottamastaan alasta, koska itse ei ole nähty vaivaa asioiden syy-seuraus suhteiden läpikäymiseen edes kapealla sektorilla pintapuolisesti. Pomoille kun ei aivan rakettikursseja kuitenkaan ole tarkoitus opettaa vaan edes pieni pintaraapaisu asioista.


      • 651287

        Minua on kiehtonut suunnilleen sama ajatus.


      • eru
        677262 kirjoitti:

        Ei kapitalisti laiskojen perään itkemään jää. Kyllä maailmassa ihmisiä riittää. Mutta luonnonvaraistaloudessako downshiftaajat jäävät elämään? Jopa punakhmerien agraariutopiassa oli luultavasti korkeampi elintaso...

        Niin laiskuudestahan ei ole kysymys vaan ikäsyrjinnästä. Ei tupata jos ei tykätä. Olen 54 -v ja en kiinnosta enää työnatajaa, vaikka dippainssi olenkin. Olen myös sitä mieltä, että itsensä kiusaamisen sijasta voi ihan vapaaehtoisestikin jäädä sivuun, koska muussa tapauksessa tulee vain työnnetyksi sivuun. Turha roikkua löysässä hirressä ehdoin tahdoin.

        Tulee tällä yhteiskunnalla vielä ikävä osaajiaan näillä väestöluvuilla ja huoltosuhteella.


    • evoluutiohoitaa

      Työelämän evoluutio tekee tehtävänsä, halusi ikääntynyt prole tai ei. 50-65 - vuotias kuvittelee, että on varttuneisuudellaan ja subjektiivisella viisaudellaan ansainnut työpaikkansa hamaan ikuisuuteen saakka. Näinhän ei tapahdu, sillä korkeasti koulutettu, kielitaitoinen ja jo perheensä kanssa ennen työelämää kansainvälistynyt ammattilainen ajaa ohi itseensä tyytyväisen, taidoiltaan vanhentuneen, usein riidanhaluisenkin ja useimmiten naispuolisen työntekijän. Varsinkaan markkinoita hallitsemaan pyrkivällä, globaalilla yrityksellä ei enää ole tällaiseen vanhaan akkalaumaan varaa. Niinpä vanha ja väsynyt korvataan nuorella ja taitavalla.

      • hallinnonpuolelta

        Rohkea ja totuudenmukainen kommentti. Kyllä ikääntyneenkin työntekijän pitäisi pystyä jättämään työpaikalleen muuta kuin epäsopua ja jalanjälkiä. Naisvaltaisen työpaikan hallinto kuormittuu liikaa vaihdevuosi-ikäisten ilkimysten riitojen hiljentämisestä ja ydinprosessien kehittämiseen ei riitä tarpeeksi resursseja. Nämä "asiantuntijat" , seniorinaiset ovat taakka dynaamiselle firmalle ja korvataan työorientoituneilla ammattilaisilla heti kun mahdollista.


      • vanhassa_vara

        Kommentistasi näkee, että et ole perillä asioista vaan kuulut johonkin teknologia-klikkiin. On monia aloja, joissa nuori työntekijä saa aikaan tuhoa yksinkertaisesti olemalla paikalla. Koulussa ei pystytä opettamaan tiettyjä asioita, koska asiat vaativat elämänkokemusta tullakseen opituiksi. Näin ollen pullossa kasvatettu eläkeikää lähestyvä konttorirottakaan ei välttämättä näistä ymmärrä yhtään mitään. Tekemällä "vain" oikeita päätöksiä tilanne siis ajautuu kaaokseen. Sen lisäksi päätösten pitäisi olla sopusoinnussa henkilön kanssa, johon ne kohdistuvat. Nuorilla ei tällaisia varokeinoja useinkaan ole vaan he ajavat herkemmin miinaan, mikä käy yrityksille kalliiksi. Käräjöinti suomessa on kallista ja aikaa vievää puuhaa.


      • hallinnonpuolelta
        vanhassa_vara kirjoitti:

        Kommentistasi näkee, että et ole perillä asioista vaan kuulut johonkin teknologia-klikkiin. On monia aloja, joissa nuori työntekijä saa aikaan tuhoa yksinkertaisesti olemalla paikalla. Koulussa ei pystytä opettamaan tiettyjä asioita, koska asiat vaativat elämänkokemusta tullakseen opituiksi. Näin ollen pullossa kasvatettu eläkeikää lähestyvä konttorirottakaan ei välttämättä näistä ymmärrä yhtään mitään. Tekemällä "vain" oikeita päätöksiä tilanne siis ajautuu kaaokseen. Sen lisäksi päätösten pitäisi olla sopusoinnussa henkilön kanssa, johon ne kohdistuvat. Nuorilla ei tällaisia varokeinoja useinkaan ole vaan he ajavat herkemmin miinaan, mikä käy yrityksille kalliiksi. Käräjöinti suomessa on kallista ja aikaa vievää puuhaa.

        En kyllä ymmärtänyt yhtään, mitä yritit kertoa. Selvyyden ja totuuden nimissä on kuitenkin kerrottava, etten kuulu mihinkään "teknologia-klikkiin". Kokemukseni on terveydenhoitoalan yrityksen hallinnosta, johtajana. Ja vielä: Ei näitä asioita tarvitse käräjöidä käytännössä koskaan.


      • esrdtfgyhjki
        hallinnonpuolelta kirjoitti:

        En kyllä ymmärtänyt yhtään, mitä yritit kertoa. Selvyyden ja totuuden nimissä on kuitenkin kerrottava, etten kuulu mihinkään "teknologia-klikkiin". Kokemukseni on terveydenhoitoalan yrityksen hallinnosta, johtajana. Ja vielä: Ei näitä asioita tarvitse käräjöidä käytännössä koskaan.

        Kun kokemuksesi on vain terveydenhuoltoalalta, niin miksi yleistät sen kaikkiin naisiin? Meitä naisia on myös teknologia-aloilla ja tieteessä. Tietysti keski-ikäinen osaa jo pitää puolensa, mutta ammattitaitomme on kyllä ihan ajan tasalla. Haistan ikärasismin ja sovinismin kommentissasi!


    • loisiminenkunniaanko

      huhhuh, olihan tilitystä ja näin koko ulinan läpilukeneena pari huomiota
      - lähes jokainen valittaja piti itseään korvaamattomana lahjana yrityksille.
      -lähes jokainen valittaja oli opiskellut itselleen tutkinnon millä ei työllisty.
      -lähes jokainen valittaja piti yrityksiä syylllisenä omaan työttömyyteensä.
      -lähes jokainen valittaja on tuottamattomalla alalla, puunhalaajaa,meditoijaa,siantuntijaa,sosionomia,hyperventiloijaa, urheiluhierojaa,liikunnanohjaajaa, ym

      siinä olette oikeassa että suomen koulutuspolitiikka on läpimätä, yliopistot saavat korvauksia sen perusteella kuinka monta opiskelijaa läpäisee sen seulan .
      tuolla systeemillä myös se läpimätä aines päätyy yliopistoon ja valmistuneista 80% on älyllisiltä lahjoiltaan, ammatilliselta osaamiseltaan ym niin surkeata ainesta ettei koulutusta vastaavaa töitä missä se omasta mielestään huippuosaaja edes teoriassa pysty tuottamaan omaa palkkaansa vastaavaa hyvää ja täten töitä ei edes voi löytyä

      aloitetaanpas tämän ruotiminen toisesta päästä.
      jokaikinen työpaikka palkkaa sinut töihin jos sinun tuottama nettoarvo on isompi kuin kulu minkä teet yritykselle.
      jos sinä oikeasti olet alallasi niin hyvä niin sinut haetaan kotoa töihin eikä ikä ole esteenä.
      jos sinä olet alallasi niin hyvä niin sinut ammatillinen osaamisesi tunnetaan taatusti muuallakin.

      tällä hetkellä puoli suomea kärsii ammattitaitoisen työvoiman puutteesta mutta koulutus on suunnattu mediaseksikkäille aloille mistä jokaista työpaikkaa kohden löytyy se sata hakijaa.

      pitkistä koulutusputkista huolimatta koko opiskelun aikana on jäänyt oppimatta se tärkein seikka eli taloustieto.
      työntekijän pitäisi mennä töihin sillä asenteella jokainen päivä että teen tänäänkin ensin oman palkkani verran töitä, sitten organisaation hallinnointikulujen verran töitä ja vielä sen verran että omistajan kannattaa tätäkin työpositiota pitää täällä.
      tuo työmäärä on noin kolme kertaa oma palkkakulu.


      sitten itse tekijöihin.
      minulla on muutamia rajoitteita töihinpalkkaamiseen, yhteen työpisteeseen en palkkaa kuin 1 naisen, jos niitä on 2 niin joko kanatappelu on valmis alta aikayksikön tai se sosiaalinen juorukerho on valmis ja 2 työntekijällä saavutetaan tuplakuluilla ihan sama lopputuote kuin yhdellä(nyt tulee femoilta paskaa niskaan). myöskään pms oireet, vaihdevuosioireet , naisten herkkähipiäisyys tjsp eivät ole työnantajan tai työpaikan syytä, joten työpaikan ei niistä myöskän kuulu kärsiä. perkele jos perse vuotaa niin miksi kiukuttelet siitä työkaverillesi, pomollesi tai asiakkaallesi?
      nainen työpaikalla on myöski käytännössä ongelma lähes koko uransa, välissä lyhyt pätkä milloin hänet oikeasti voi pieniriskisesti palkata.
      paras ikä palkata nainen töihin on noin 40v eli silloin kun lapset ovat yläasteikäisiä, vähintään 10v mutta vaihdevuositunnekuohut vasta tuloillaan joskus tulevaisuudessa.

      miesten työllistyminen on paljon helpompaa jos sillä miehellä on edes alkeelliset kädentaidot, siitä se kaikki on kiinni. puunhalaajaintrovertti taikinatutkija tuskin työllistyy vaikka titteli olisi kuinka mediaseksikäs mutta se kädentaitaja työllistyy läpi elämänsä hamaan eläkeikäänsä ilman ongelmaa.

      minulla on tuttavapiirissä joitain satoja yrityksen omistajia ja pikagallupilla jokainen taatusti allekirjoittaa tämän koko tilityksen. pahalta tuntuu sanoa että ensimmäiselle 50 henkilölle löytyisi työpaikka missä saisi aloittaa vaikka huomenna mutta jos pihalle menee huhuilemaan työvoimaa, ainoa mikä vastaa on kaiku.

      omissa yrityksissäni, muutamallakin eri alalla olen tätä työvoimavajetta kärsinyt akuutisti jo ainakin vuosikymmenen ja tilanne surkastuu koko ajan aika kovalla tahdilla, syynä melkein se että vanhat osaajat jäävä eläkkeelle ja harvoista uusista tulijoista vain 10 prosenttia on henkisesti, fyysisesti tai taidollisesti edes teoriassa koulutettavissa alalle(välihuomautuksena kyse ei ole matalapalkka-ala, puhelinterrorismi tms )

      meidän yrityksissä on ollut käytännössä lähes avoimet ovet rekrytoinnin suhteen jo useamman vuoden eli jokainen ketä on portista tullut kysymään töitä on palkattu, niitä hakijoita on viidakkorummutettu koko minun tunteman verkoston läpi mutta aika hiljaista on silti, ehkä 1 hakija/vuosi ja avoimia paikkoja on meilläkin tällä hetkellä 4-5.(työnjohtajaa,tekijää,ohjelmoijaa,asiakaspalvelua ym)

      tästä olisi tilitettävää enemmänkin mutta lähdenpäs töihin paikkaamaan taas työvoimapulaa

      Yrittäjä.

      • hehhehhee

        Joo, tämäkin "yrittäjän" viesti vain alleviivaa sitä, että sen sijaan että puututtaisiin pelkästään työttömiin ja heidän ominaisuuksiinsa, niin pitäisi myös ymmärtää, että meillä on Suomessa Länsi-Euroopan typerimmät, tyhmimmät ja kohtuuttomimmat työnantajat, Joka itsessään on jo ongelma.

        Erikseen ovat sitten vielä tämän ns. "Yrittäjän" kalttaiset naisvihaa ilmeisesti puutteessa elämisen seurauksena kärsivät miesrukat.


      • idjdidididdii

        typerä tai ei mutta et millään tavalla puuttunut itse asiaan eli työvoiman saantiin erilaisiin työtehtäviin.

        laitoin maanantaina julkiseen hakuun taas muutaman työpaikan mutta aika hiljaista on ollut eli ei yhtään hakijaa ole paikalle ilmaantunut.
        siinä kohtaa ei se sinun mielestä typerä, tyhmä ja kohtuuton työnantaja vielä ihan kamalasti ole päässyt pakkaa hämmentämään kun yhteydenototkin puuttuvat.
        myös tuo roiskaisu parisuhteesta ja puutteesta meni mielestäni metsään, asun kauniin vaimoni kanssa ja palkkasin hänetkin meille töihin, tuli erittäin naisvaltaiselta alalta ja myös hän allekirjoittaa tuon 1 kana/työpaikka täysin.

        jospa ensi kerralla koittaisit puuttua ongelmaan eli ammattitaitoisen työvoiman saantiin etkä henkilöön kuka siitä valittaa.

        ps, laitoin minun facebook sivulle kyselyn kaveripiiriin että löytävätkö he helposti edes jollain tasolla osaavaa työvoimaa tarpeisiinsa ja tähän mennessä tulos on jotain masentavan ja katastrofaalisen välimaastoon.

        18 vastausta josta 17 ilmoitti työvoiman saannin olevan käytännössä krooninen pullonkaula ja yksi ilmoitti että on jo luovuttanut hakemisen aikoja sitten.


        yrittäjä


      • pitää_paikkansa

        Tämä ainakin on totta:
        -lähes jokainen valittaja piti yrityksiä syylllisenä omaan työttömyyteensä.
        Mutta syyllinen onkin jossain muualla? Koulutusta vastaavaan alaan kun ei palkata vaan yrittäjä yrittää päästä halvalla ja palkkaa vain alaa sivuavan "halvalla". Sitten ihmetellään, kun ei menestytä ja rahat ei riitä uusiin palkkauksiin. Se kunnolla opiskellut on käyttänyt parhaimmillaan kaiken pääomansa ja lisäksi ottanut opintolainaa. Tällöin ei minimipalkalla työskentely tule kysymykseenkään. Vaan yrittäjällä ei huonojen päätöstensä vuoksi ole varaa maksaa! Siispä huonot päätökset kertautuvat ja laina valuu yhteiskunnan maksettavaksi. Lisäksi hyvästä oppimistuloksesta ei saanut palkintoa vaan joutui kortistoon. Kyynistyminen on valmis.
        Mitä tekee yhteiskunta? Yrittää pakottaa tätä entistä huippuopiskelijaa yrittäjäksi - johon hänellä siis ei ole koulutusta! On vain paperit, joilla voi tehdä koulutusta vastaavaa työtä. Jos opiskelija perustaa yritys ajautuu se konkurssiin hyvin suurella todennäköisyydellä. Siispä alkuperäinen yrittäjä, joka teki huonon päätöksen alkuperäisessä rekrytoinnissaan(oli vain yksi mahdollisuus hyvään päätökseen) ja yritti säästää vuositasolla ehkä 10 000 euroa rahaa, aiheutti katastrofin jonka kustannus valtiolle on pari miljoonaa euroa!


      • llrogpeogoeoe
        pitää_paikkansa kirjoitti:

        Tämä ainakin on totta:
        -lähes jokainen valittaja piti yrityksiä syylllisenä omaan työttömyyteensä.
        Mutta syyllinen onkin jossain muualla? Koulutusta vastaavaan alaan kun ei palkata vaan yrittäjä yrittää päästä halvalla ja palkkaa vain alaa sivuavan "halvalla". Sitten ihmetellään, kun ei menestytä ja rahat ei riitä uusiin palkkauksiin. Se kunnolla opiskellut on käyttänyt parhaimmillaan kaiken pääomansa ja lisäksi ottanut opintolainaa. Tällöin ei minimipalkalla työskentely tule kysymykseenkään. Vaan yrittäjällä ei huonojen päätöstensä vuoksi ole varaa maksaa! Siispä huonot päätökset kertautuvat ja laina valuu yhteiskunnan maksettavaksi. Lisäksi hyvästä oppimistuloksesta ei saanut palkintoa vaan joutui kortistoon. Kyynistyminen on valmis.
        Mitä tekee yhteiskunta? Yrittää pakottaa tätä entistä huippuopiskelijaa yrittäjäksi - johon hänellä siis ei ole koulutusta! On vain paperit, joilla voi tehdä koulutusta vastaavaa työtä. Jos opiskelija perustaa yritys ajautuu se konkurssiin hyvin suurella todennäköisyydellä. Siispä alkuperäinen yrittäjä, joka teki huonon päätöksen alkuperäisessä rekrytoinnissaan(oli vain yksi mahdollisuus hyvään päätökseen) ja yritti säästää vuositasolla ehkä 10 000 euroa rahaa, aiheutti katastrofin jonka kustannus valtiolle on pari miljoonaa euroa!

        huhhuh.. ruoditaanpas nyt taas vähän tuotakin.
        jos jostain löytyisi se poikkeus mikä vahvistaa säännön että 3-5 vuoden opiskelu ammattiin vastaa työelämässä muutaman kuukauden kokemusta niin sinä huippuopiskelija meinaat että siitä tittelistä nyt vaan pitää maksaa lisää?

        aloita tuo mietintäsi kapitalistisesta ajattelusta niin huomaat itsekin kuinka absurdi ajattelumallisi on.

        jos palkkaat 2 aivan eritasoista "tuotantoyksikköä" eli pertti perusjampan ja jaska supermiehen

        pertille palkkaa 3000 eur kk ja jaskalle 5000 eur kk

        pertti tekee välillä sutta, välillä sekundaa ja maksaa talolle kuukaudessa 3000 eur palkkaa, tonnin sivukuluja, pitää olla tilat ja työkalut parilla tonnilla eli 6000 eur kk ja saa laskutettua omista töistään 5000 eur kk. pertti ei ymmärrä että hänet lopulta irtisanotaan kannattamattomuuden takia koska tekeehän hän talolle melkein 2 tonnia yli oman palkkansa.

        jaska taas 5000 kk palkalla, puolentoista tonnin sivukuluilla ja parin tonnin tiloilla ja työkaluilla tekee talolle laskutettavaa 25000 eur kk

        nyt sinä olet sitä mieltä että jokainen yrittäjä on niin saatanan tyhmä että pitää perttiä palkkalistoillaan koska jaska on niin kallis.

        laittaisitko valot päälle.

        oletko tajunnut että se huipputyöntekijä on positiossa missä se voi kävellä mihin vain viereiseen kioskiin ja ilmoittaa että kioskilla ei ole varaa olla palkkaamatta häntä töihin,
        silloin häntä kutsutaan ammattimieheksi. minulla on töissä joitain tuommoisia ammattimiehiä minkä ammattitaidollinen osaaminen on next to god ja tietävät itsekin etteivät enää tässä elämässä kärsi ainakaan työttömyydestä jo tuon takia.
        palkkaus on heillä myös sen mukainen. koulun penkiltä tullut täysin vihreä ja ammattitaidoltaan juurikin koulusta tullut ei kykene pitkään aikaan tuottamaan edes omaa palkkaansa joten hänelle maksetaan palkkaa ensimmäinen vuosi muiden tekemällä työllä.

        taas pitää lopettaa .. töihin ky tie

        yrittäjä


      • älyväläys
        idjdidididdii kirjoitti:

        typerä tai ei mutta et millään tavalla puuttunut itse asiaan eli työvoiman saantiin erilaisiin työtehtäviin.

        laitoin maanantaina julkiseen hakuun taas muutaman työpaikan mutta aika hiljaista on ollut eli ei yhtään hakijaa ole paikalle ilmaantunut.
        siinä kohtaa ei se sinun mielestä typerä, tyhmä ja kohtuuton työnantaja vielä ihan kamalasti ole päässyt pakkaa hämmentämään kun yhteydenototkin puuttuvat.
        myös tuo roiskaisu parisuhteesta ja puutteesta meni mielestäni metsään, asun kauniin vaimoni kanssa ja palkkasin hänetkin meille töihin, tuli erittäin naisvaltaiselta alalta ja myös hän allekirjoittaa tuon 1 kana/työpaikka täysin.

        jospa ensi kerralla koittaisit puuttua ongelmaan eli ammattitaitoisen työvoiman saantiin etkä henkilöön kuka siitä valittaa.

        ps, laitoin minun facebook sivulle kyselyn kaveripiiriin että löytävätkö he helposti edes jollain tasolla osaavaa työvoimaa tarpeisiinsa ja tähän mennessä tulos on jotain masentavan ja katastrofaalisen välimaastoon.

        18 vastausta josta 17 ilmoitti työvoiman saannin olevan käytännössä krooninen pullonkaula ja yksi ilmoitti että on jo luovuttanut hakemisen aikoja sitten.


        yrittäjä

        Jaahas, no olisi kiva tietää, että milläköhän alalla tämä "kauniin vaimonsa" kanssa elelevä yrittäjä toimii ja miksi hänen on niin vaikeaa saada ammattitaitoista työvoimaa. Jos kyseessä on perusammatti eikä mikään harvinaisuus ja hyvä firma, jossa on hyvä olla töissä niin ei pitäisi olla kovin vaikeaa...

        Epäilenpä siis että kyseinen yrittäjä ei niinkään ole ammattitaitoisen työvoiman puutteessa kuin erittäin pienellä palkalla työtä tekevän työvoiman puutteessa. Ja sitten hänen työntekijänsäkin ovat ilmeisesti ihan hirveitä idiootteja, hormonihäiriöisiä, kotkottavia kanoja, naisia ja muita sen sellaisia otuksia... Tuntuu myös siltä, että tämän yrittäjän kunnioitus työntekijöitänsä kohtaan on sitä luokkaa, että työpaikan ilmapiiri ei ole ihan pelkästään työntekijöistä kiinni... Johtamistyylilläkin on väliä.

        Ja millä hinnalla sitten itse kukin meistä on valmis kallisarvoista elämäänsä pois myymään ? Sen saa mistä maksaa. Jos maksaa huonoa palkaa, saa huonosti motivoituneita työntekijöitä. Lisäksi jos työkin on veemäistä, yrittäjä on veemäinen (vaikuttaa hermonsa menettäneeltä), niin ei varmaan ole edes malttia miettiä, mitä voisi tehdä rakentavalla tavalla.

        Itse olen ollut pienessä perheyrityksessä töissä, joissa palkka ei ollut kummoinen, mutta henki oli hyvä, ja vähitellen myös yritys alkoi menestyä. Ei ollut vaikeaa saada työvoimaa. Ei hyvinä eikä huonoina aikoina.


      • hehhehhee
        idjdidididdii kirjoitti:

        typerä tai ei mutta et millään tavalla puuttunut itse asiaan eli työvoiman saantiin erilaisiin työtehtäviin.

        laitoin maanantaina julkiseen hakuun taas muutaman työpaikan mutta aika hiljaista on ollut eli ei yhtään hakijaa ole paikalle ilmaantunut.
        siinä kohtaa ei se sinun mielestä typerä, tyhmä ja kohtuuton työnantaja vielä ihan kamalasti ole päässyt pakkaa hämmentämään kun yhteydenototkin puuttuvat.
        myös tuo roiskaisu parisuhteesta ja puutteesta meni mielestäni metsään, asun kauniin vaimoni kanssa ja palkkasin hänetkin meille töihin, tuli erittäin naisvaltaiselta alalta ja myös hän allekirjoittaa tuon 1 kana/työpaikka täysin.

        jospa ensi kerralla koittaisit puuttua ongelmaan eli ammattitaitoisen työvoiman saantiin etkä henkilöön kuka siitä valittaa.

        ps, laitoin minun facebook sivulle kyselyn kaveripiiriin että löytävätkö he helposti edes jollain tasolla osaavaa työvoimaa tarpeisiinsa ja tähän mennessä tulos on jotain masentavan ja katastrofaalisen välimaastoon.

        18 vastausta josta 17 ilmoitti työvoiman saannin olevan käytännössä krooninen pullonkaula ja yksi ilmoitti että on jo luovuttanut hakemisen aikoja sitten.


        yrittäjä

        No, oletpa sitten "yrittämisen" alan valinnut, jos sinne teidän alallenne ei Suomen maasta löydy ammattitaitoista työvoimaa. Tämähän oli se asia, johon halusit kommenttia eli "ammattitaitoisen työvoiman" puute ?

        Kuitenkin taas sanoit, että rekrytoinnin suhteen on "ollut avoimet ovet" eli melkein kaikki "ovesta sisään kulkeneet" on palkattu. Eli kyllä on ihme ala, kun on niin työnhakijan markkinat että... Mikä ihmeen ala on sellainen, jossa yrittäjä valittaa, että ei ole ammattitaitoista työvoimaa, mutta toisaalta kuka tahansa voidaan palkata ? Ammattitaidon puute ei sitten olekaan se varsinainen pointti vaan se, että kukaan ei ole kiinnostunut kyseisestä duunista.

        Hmmm... no, toisaalta kun yrittäjä valittaa, että ei löydy ammattimiehiä/-naisia, niin kenties yrittäjä onkin valinnut väärän yrittämisen alan ? Ilmeisesti siis kyseessä on jokin veemäinen, pa.skai.nen duuni, josta saa huonon palkan ja vielä haukut päälle, kun ei innostu "laulain työtään tekemään",


      • kauaspoisäkkiä

        Huh, olen mieluummin työttömänä kuin töissä tällaiselle yrittäjälle. Moukka henkisiltä arvoiltaan.


      • tghuukk

        Ihan höpö höpöä. Et vain halua maksaa palkkaa, vaan saada orjia töihin.


    • 54vvv

      On päivänselvää että ihmiset joutuvat keksimään vaihtoehtoisia tapoja elää, sillä tavallista palkkatyötä ei kohta ole enää tarjolla entiseen malliin kenellekään. Olen ikionnellinen siitä, että en joudu enää kokemaan sitä, mitä tulevaisuuden nuoret tulevat kokemaan. Hirveää taistelua toimeentulosta ja työpaikoista ja todennäköisesti niin järkyttäviä työnteon ehtoja, että alkaa muistuttaa lähinnä orjatyötä.
      Tulevaisuuden ihminen joutuu kysymään itseltään, miten hän ylipäätään haluaa elää. Minä viis veisaan siitä, jos minua pidetään laiskana siksi, että olen myös käsittänyt luovuttaa turhan työn haun ennen kuin kuolen v.tutukseen. Ikää 53v ja se oli siinä. Turha tässä on enää potkia ellei valtio myönnä väärennettyä sosiaaliturvatunnusta.

    • yyyyttt

      Voin ajatella tekeväni samoin. On järkevämpääkin tekemistä, kuin hakata päätä seinään. Työtöntä ei rangaista ainoastaan työttömyydesta, vaan myös heti, jos onnistuu saamaan jonkun pienen satunnaistyön joltain toiselta alalta, siitäkin rangaistaan. Lisäksi, jos joku työnantaja ei viitsi noudattaa sääntöjä, siitäkin rankaistaan heti työntekijää. Aika selvä viesti yhteiskunnalta, kannattaako edes yrittää.

    • Positiivista.uutisointia

      Yli 50-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli 118 000 eli 10 800 vähemmän kuin edellisenä vuonna samaan aikaan.
      Myös pitkäaikaistyöttömyys jatkoi laskuaan
      TEM
      -- näin uutisoitiin Iltalehdessä 24.05.2017

      • oliskos.todellakin

        Pakko on tässä kohtaa miettiä että onko pako eläkkeelle jo niin suosittua että näkyy tilastoissa. Töihin nämä jo kohtuullisen pitkän ajan työttömänä olleet yli 50 eivät kyllä pääse. Eivät vaan ole ilmoittaneet mitään te-toimistolle koska eihän sieltä mitään kuulu muutenkaan ei soittoa ei mitään.


      • Niin-tai-näin

        Jo 40 ikävuoden jälkeen työllistyminen alkaa hiljalleen vaikeutua,
        mutta ikääntyneet työttömät ovat kasvavassa määrin työllistyneet lyhytkestoisiin työsuhteisiin ja he työllistyvät niihin nuorempia työttömiä useammin.
        55–59-vuotiaiden osallistuminen työvoimapolitiikan toimenpiteisiin, kuten koulutuksiin, harjoitteluihin ja kursseille on myös kasvanut.


      • Okey-

        Kaj Turunen sinisestä ryhmästä ehti 26.9. twiitissään vihjailla, että suomalaiset olisivat ehkä menneet pimeisiin töihin.


    • eheisentäs

      Hanki hyvä koulutus (tehty), työskentele kovasti ja kelloon katsomatta (tehty), tee tulosta (tehty), pysyttele hyvissä väleissä pomojesi yms kanssa ja verkostoidu (tehty), ole hyvä, taitava, noudata sääntöjä (tehty) -ja sinusta pidetään huolta. No, ainakin kunnes yrityksesi keksii, että se voi hyödyntää työvoimaa Aasiassa vielä halvemmalla. Sitten poliitikot ym kertovat sinulle ja työttömille kollegoillesi, että jos vain työskentelet vielä kovempaa ja vielä halvemmalla, niin sitten kaikki taas järjestyy...

      No thanks ! Olen 50-v ja tämä oli tässä minunkin puolestani.

      Ps. naapuri sai juuri vauvan ja ajattelin vain, että lisää tykinruokaa systeemin rattaisiin...

      • strikegeneral

        Raaka fakta on juurikin se ettei 45 ikäinen mies kelpaa enää normi palkalla töihin ja onneksi itselläni on tilanne sellainen ettei ole niin väliäkään kun on tuo talouspuoli kunnossa ns. eläkkeelle asti ja loppuelämäni nautin jokaisesta päivästä ja mahd. karenssillekin vain nauran jos sellainen kolahtaa joskus kohdille.

        Mutta jos ajatellaan kokonaisuutta työelämässä nyt niin tilannehan on aivan järjetön ja hulluin tilanne koko Suomen historiassa, se ettei haluta enää maksaa normi palkkaa kertoo kyllä että maa elää suuressa valheessa ja mädännäisyydessä ja lopputulos ei tule olemaan 10 vuoden sisällä kaunista katseltavaa.

        Kyllä kansa herää kun tuloerot vain kasvavat joka päivä lisää.

        Itse otan popcornit esiin ja naureskelen poliitikkojen paskapuheille ja suoranaisille valheille sekä hyväuskoisille hölmöille joihin menee kaikki tämä propaganda läpi, itse teeskentelen näille pölhöille että olen samaa mieltä vaikka sisimmässäni nauran koko sonnalle joka päivä.

        Sisimmässäni toivon että tulee vielä se päivä että kaduille menee satoja tuhansia ihmisiä vaatimaan poliitikkoja tilille.


    • 53333333333333333

      Eniten sieppaa epärehellinen keskustelu asian (työttömyyden) ympärillä. Tosiasia on, että työttömyys on tullut jäädäkseen, ja että työpaikkoja ei vain enää riitä kaikille. Tulevaisuudessa tilanne muuttuu ihan katastrofaalisen hirveäksi, sillä kehitys vie entistä enemmän siihen suuntaan, että robotit ja tekoäly korvaavat ihmisiä.

      Työelämän tutkijoiden mukaan esim. pelkästään Suomessa jo noin vuonna 2030 työelämän valtavirtaa ovat itsensä työllistäjät. Jokainen voi vain kuvitella, miten sekään toimii...

      Onneksi olen jo siinä iässä, että en joudu enää kokemaan sitä elintilasta taistelua, mitä tulevaisuuden ihmiset joutuvat kohtaamaan. Ehkä he tottuvat siihen... tai sitten ei.

      Eläkkeelle käy omakin tieni nyt, kun olen jo 53-v tradenomi... (aikuisopiskelin jos edes se auttaisi, mutta ei niin ei). No, edessä syksyllä sentään maratonille Saksan maalle, kun on aikaa harrastaa

    • Työtönmaisteri

      Olen itse 54v työtön Maisteri ja miettinyt tuota ikärasismia. Yksi vaihtoehto on yli 45v työttömien järjestäytyä ja alkaa boikotoimaan rajusti kaikkia yrityksiä ja niiden tuotteita, jotka harrastavat ikärasismia. Eli näin alkuvaiheessa valitettavasti melkein kaikkia! Samalla voisi luoda vaihtoehtoisia elämäntyylejä. Jonkinnäköistä vaihdantataloutta virallisen yhteiskunnan ulkopuolella ja välttää ostamasta kaikkia palveluja ja tuotteitta mitä voi näiltä ikärasismi yrityksiltä. Jos joku on tosi motivoitunut yli 50 työnhakija niin kannattaa katsoa elokuva "Intern" joka saattaa motivoida iäkkäämpiä työnhakijoita. Tietysti valtio voisi pakottaa yrityksille yli 50 vuotiaiden pakkorekrytointikiintiöt mutta tuskin sellaista on näköpiirissä.

      • veio4

        Tässä maassa saisi paljon hyvää aikaan sillä, että alettaisiin toimimaan oikein.
        - Lopetetaan niiden yritysten käyttö ketkä maksaa suuria palkkoja/optioita
        . Lopetetaan apu avustusjärjestöille jotka maksavat 100 000 palkkoja
        - Loptetaan rahojen käyttö turhuuteen
        . yms
        Oikein elävien ihmisten pitäisi liittoutua.


    • Irtisanottu

      Ajattelin keskittyä terveyteni edistämiseen. Ulkoilen ja liikun joka päivä, tapaan ihmisiä henkisen hyvinvoinnin lisäämiseksi, teen terveellistä ruokaa itselle ja perheelle. Terveyttä ei edistä hampaat irvessä työnhaku, joten harvakseltaan haen ja silloinkin vaan kivoja paikkoja iloisena. Sanon haastatteluissa että pidän taukoa ja mietin mitä alkaisin tehdä. Iloinen ja reipas ja innostunut vaan palkataan, ei katkeraa ja epätoivoista. Mutta ihan olen varautunut ettei mitään löydy. Kulutusta laskin heti niin että työttömyys tuki riittää. Ei ole helppo karsia menoja mihin tottunut 😟.

    • veio4

      Teissä on "vikaa".
      Vika on siinä, että olette siinä iässä ettei teitä voi juoksuttaa miten vain työmarkkinoilla kuten taas poikasia voi.

      KATSOKAA Ajoneuvot -Liikenne- Haloo kansa herätkää

      Tämä maa leikkaa vielä jatkossa katkeraa hedelmää sen tähden mihin ahneet ovat maamme johtaneet.

    • OLento0

      Olen 52-v ja olin myös jo käytännössä päättänyt lopettaa työnhaun. No, sitten tuli eteen ilmoitus, joka oli täysin 1:1:een erityisosaamiseni ja kokemukseni kanssa. Pitkään annoin sen olla, muuta sitten viime tingassa päätin hakea. Edellisen kerran olin hakenut mitään työpaikkaa yli 4kk aiemmin, jolloin päätin lopettaa hakemisen.

      No, nyt hain viime viikolla. Se oli konsulttiyritys Heimon kautta. Tyypillinen portaali, kysytään samat asiat, jotka voisi lukea CV:stä ja hakukirjeestä, joten saa tuhertaa ja tuhertaa ja tukertaa ...

      Sitten tuli valmista ja "lähetä". Tuli kuittaus, jonka mukaan, jos tulen huomioiduksi minulle lähetetään ensin kutsu videohaastatteluun... Mitä V*I***TTUA !?

      Miksi ilmoituksessa ei voida etukäteen tuota kertoa ???? Tai nettisivuilla ??? En minä aio enkä voi osallistua mihinkään V*ITU**N videohaastatteluun kun ei ole oikeanlaisia vehkeitä.

      Eli nyt riitti. En kyllä enää lipsu päätöksestäni lopettaa tämä naurettava työnhaku.

      Hienoa että nämä haaskalle rientävä peepuljut eli konsultit keksivät koko ajan uusia vi..ttumai..suuksia työnhakijoille. Yritykset sitten ostavat näitä kiusantekopalveluita eivätkä ilmeisesti yhtään hahmota, että se on heille itselleen haitta. Kuka esim. työssäoleva työpaikanvaihtoa harkitseva viitsii läheteä tällaiseen pelleilyyn ellei ole pakko ? Veikkaanpa että aika moni potentiaalinen jättää väliin...

      • vanha_jäärä

        Vain ne ovat pelissä mukana, jotka seuraavat aikaansa ja hyväksyvät ajan metkut. Ne karsiutuvat auttamatta pois, jotka vetoavat menneisiin suuruuden vuosiinsa ja urotekoihinsa ja vuosikymmenten kokemukseensa. Vuodet, jolloin istuttiin piirustuspöydän ääressä kuivunut tussi kourassa ovat kaukana takanapäin. Omaa kalkkiutumistansa on vaikea myöntää ja hyväksyä. Se riepoo kyllä syvältä sisältäpäin.


      • eipelleilylle

        Eikö ole 20€ rahaa investoida ulkoiseen webbikameraan, jos ei läppäriä ole?

        Ja sitten työnhausta. Harvaa motivoi tehdä kaikenlaisia temppuja, jotka eivät liity työn tekemiseen tai ammatitaitoon millään tavalla. Nyt työnhausta on tehty itse tarkoitus, vaikka työn tekemisen pitäisi se ennemminkin olla.

        On todella pulaa työpaikoista, kun on varaa järjestää moniportaiset pelleilyolympialaiset. Tuosta rekrytoinnista on tehty oma ammattinsa eikä TE-toimisto hoida enää omaa tehtäväänsä, joka sille kuuluu.


      • tosikko_mies

        Mitäpä jos ei ole sellaisia sosiaalisia taitoja? En tunne yhtään hyvää insinööriä, joka myös pystyisi olemaan sosiaalinen. Sen sijaan tunnen monta sosiaalista insinööriä, jotka pystyvät tulkitsemaan näitä sosiaalisesti rajoittuneempia inssejä - eivätkä omaa yhtään omaa ideaa!
        Siispä en pistäisi kaikkia munia samaan koriin tässäkään asiassa. Myös englanti on edelleenkin monelle kompastuskivi. Voi olla että ihminen pystyy ymmärtämään ja sisäistämään kaiken englannin kielellä lukemansa, mutta oma sanasto rajoittuu sanoihin "yes" ja "no". Kaikki muu on liian kuormittavaa aivojen kielikeskukselle ja käytännössä saa tuppisuu-efektin käyntiin.
        Siispä ainoa tapa saada minut töihin on TE-toimiston kautta kutsu työnantajan haastatteluun. Velvoittava kutsu aiheuttaa jo ongelmia - sitä ei voi missään tapauksessa hyväksyä ja tällaiseen kyllä mennään - mutta työtä ei koskaan oteta vastaan.


      • Nou_Hätä
        tosikko_mies kirjoitti:

        Mitäpä jos ei ole sellaisia sosiaalisia taitoja? En tunne yhtään hyvää insinööriä, joka myös pystyisi olemaan sosiaalinen. Sen sijaan tunnen monta sosiaalista insinööriä, jotka pystyvät tulkitsemaan näitä sosiaalisesti rajoittuneempia inssejä - eivätkä omaa yhtään omaa ideaa!
        Siispä en pistäisi kaikkia munia samaan koriin tässäkään asiassa. Myös englanti on edelleenkin monelle kompastuskivi. Voi olla että ihminen pystyy ymmärtämään ja sisäistämään kaiken englannin kielellä lukemansa, mutta oma sanasto rajoittuu sanoihin "yes" ja "no". Kaikki muu on liian kuormittavaa aivojen kielikeskukselle ja käytännössä saa tuppisuu-efektin käyntiin.
        Siispä ainoa tapa saada minut töihin on TE-toimiston kautta kutsu työnantajan haastatteluun. Velvoittava kutsu aiheuttaa jo ongelmia - sitä ei voi missään tapauksessa hyväksyä ja tällaiseen kyllä mennään - mutta työtä ei koskaan oteta vastaan.

        itse tein hommia kansainvälisessä firmassa. Kun vastapuolen insinööreilläkin ( japanilainen, korealainen jne.) oli ongelmia englannin kielen kanssa, niin oltiin samalla tasolla. Suorittavan tason insinöörille on oikeastansa etu, että kielitaito on mongertava. Ei kikkailla sanoilla ja lauseilla vaan keskitytään sisältöön eli substanssiin. Puhutaan lyhyesti, mutta asiaa. Kukaan ei manipuloi silloin toista. Yhteistyö sujuu siksi hyvin. Insinööritekemisessä pääpaino on aina tekniikassa,mitoissa ja matematiikassa. Liika keskustelu vie kallista aikaa kun puhutaan mitä suuhun sattuu tulemaan. Liika keskustelu on myös varsin manipuloivaa. Asiat karkaavat käsistä. Kaupallisen puolen ihmiset saavat sitten brassailla kielen hienouksilla. Kielitaito on hyvä isäntä, mutta huono renki. Voisi jopa yleistää, että hyvän suunnitteluinsinöörin tulisi olla mieluummin enempi introvertti kuin ekstrovertti.


      • eru

        Minuakin ihmetyttää Suomessa nämä videohaastattelut yms. Olen ollut työssä vain ulkomailla ennen kuin palasin Suomeen (jossa olen siis nyt työtön). Olen ollut työssä kolmessa muussa Euroopan maassa. Näissä maissa ei esim. lähetetä hakemusten mukana ikätietoja, kuvia tms. joiden avulla voisi joutua syrjityksi. CV:hen ei laiteta välttämättä mitään vuosilukuja, ei joskus edes tietoa sukupuolesta tai nimeäkään. Työnantajat eivät itse halua esim. valokuvaa tms. , jotta eivät altistaisi itseään syrjintäsyytteille.

        Suomessa taas on jopa konsulttitoimistoja, joiden sivuilla on tilaa vain CV:lle ja valokuvalle. Eli valokuva halutaan mieluummin kuin hakukirje ???? Onko kyseessä siis missi tai misterkisat vai pätevyys ? Miksi valokuva ? Oikeasti jos asiaa ajattelee niin mitä valokuvasta selviää ? Ei kyllä mitään olennaista työn teon kannalta .

        Sitten nämä videohaastattelut, mistä kuulemma saa hyvän käsityksen hakijan persoonasta. Heh hee ja hevonkukkua. Kyseessä on vain yksi syrjinnän mahdollistava väline lisää.

        Tällaisia metodeja tällainen pieni maa todellakin kaipaa kilpailukykynsä ylläpitoon.

        Minun serkkutyttöni, joka on kuvankaunis nuori nainen, jolla on iloinen hersyvä nauru, sai jatkohaastattelun videohaastattelun kautta. Ei ihme sillä jos kriteeri on ulkoinen olemus ja se ns. persoona, joka videon kautta välittyy. Mutta tosiasia hänenkin kohdallaan on, että työnantajan kannalta hän ei todellakaan ole mikään ideaali tapaus... Ei sitoutumisensa, luotettavuutensa, asenteensa eikä myöskään osaamisensa kannalta. Kuinkakohan paljon parempi tuli raakattua, kun ei ollut yhtä kaunis ja karismaattinen ?

        Minä kirjoitin hänen hakemuksensa, laitoin sanoja suuhun, preppaan häntä haastatteluun, ja todennäköisesti työsuhde päättyy jo koeajalla ja jos ei pääty työnantajan aloitteesta, niin serkkuni omasta aloitteesta. Kuten usein aiemminkin... Viimeksi tein hänen puolestaan nettitehtävät koskien ostopäällikön paikkaa, koska hänen matemaattinen lahjakkuutensa on olematon. Hän sai silloin kyseisen työpaikan, josta tuli tosin potkut reilun vuoden kuluttua, kun työnantaja lakkasi olemasta niin ihastunut, että katsoi osaamattomuutta läpi sormien. Tosin se oli laiton irtisanominen, josta serkkutyttö asianajamieheni avustuksella sai 35 000 eur sovittelukorvauksen,

        Kun konsulttitoimistot tällaisia pilipalijuttuja työnantajille myyvät niin hyvä, että niillä on seurauksensa heille.


    • kukkahuttunen

      Olen 52-vuotias korkeakoulutettu, viime talvena mittani tuli töissä täyteen eli kaipasin niin sanotusti uusia haasteita. Löysin uuden työpaikan 2 viikossa. Kirjoittelin kymmenkunta työhakemusta, pääsin 3 haastatteluun ja sain 2 paikkaa, joista valitsin mieluisamman. Tottakai vaikutti, että en ollut työttömänä työnhakijana.

      Hakemuksiin en kirjoittanut ikää, kuvasin vain tehtävään liittyvän kokemuksen ja näytöt, koulutuksista keskityin tuoreimpiin päivityksiin, vanhan tutkinnon mainitsin pohjakoulutuksena. CV:ssä tietysti oli syntymäaika, mutta myös siisti ja raikas valokuva. Myös perhetiedot ja harrastukset laitoin CV:n loppuun. Videohaastattelut kuvasin tabletilla niihin, missä sitä pyydettiin.

      Vain yhteen hakemukseen tuli hyvin nopeasti lyhyt ja tyly vastaus, joka oli muotoiltu jotenkin niin, että rivien välistä paistoi että et ole etsimämme henkilö, mitäs tänne hait. Vastaus tuli siis niin pian, että hakuaikaa oli vielä jäljellä reilusti ja hakuilmoitus oli edelleen netissä. Tehtävä vastasi täsmälleen koulutustani ja kokemustani. Siinä kohtaa heräsi ajatus ikärasismista. Kyseessä oli Academic Work, joka kyllä nettisivuillaankin kertoo olevansa erikoistunut nuoriin ammattilaisiin. Se oli silti ainoa paikka, jonka vastauksesta tuli huono fiillis. Muilta työnantajilta tuli aivan asiallisia ja kohteliaita vastauksia, joissa toivottiin, että olen jatkossakin kiinnostunut heidän työpaikoistaan.

      Eli ei ole 50 akateemisen vaikeaa saada töitä, jos on tiiviisti mukana työelämässä ja on päivittänyt koulutuksiaan ajan tasalle, Jos on työttömänä, niin varmasti on tilanne toinen. Ehkä uudelleen kouluttautuminen ja koulutukseen liittyvät harjoittelut voi auttaa tilannetta? Onhan työuraa kuitenkin vielä yli 15 vuotta jäljellä!

      • työnantajat_ryssineet

        Työnantajan kanssa tehty sopimus edellyttää, että ensin on työttömänä vuoden verran ennen kuin hakee seuraavaa paikkaa. Tämän jälkeenkään ei saa (oma-aloitteisesti) tuoda mitään tietoja edeltävästä työrupeamasta esille.. että sellainen kilpailukieltosopimus. Pitäisikö tässä tehdä mitä, kun työttömyys jatkunut jo toistakymmentä vuotta?


      • logistiikka

        On todellakin eroa sillä onko työssä kaäyvä vai työtön 5-kymppinen työnhakija.

        Kun olin 48-v tuli kenkää tuotannollisista ja taloudellisista syistä, Hain töitä todella aktiivisesti 14 kk (samalla opiskellen korkeakoulussa) ennen kuin sain täysin kokemukseni alapuolella olevan huonosti palkatun (3000 eur - auton käyttöetu työn). Mutta heti kun olin työllistynyt, minuun otti head hunter itse yhteyttä ja sain uuden työpaikan logistiikkapäällikkönä (palkka 4800 autoetu). Olin siinä vaiheessa ollut vain 6 kk aiemmassa työpaikassani. No, sitten tuli taas lähtö 51-v, mutta olin jo haeskellut työtä aiemmin. Lähetin kuusi hakemusta ja pääsin viiteen haastatteluun (olinhan työssä oleva työnhakija). Sain taas uuden työn, jossa sitten kuitenkin firma meni konkurssiin. Varoaikaa oli kuitenkin muutama kuukausi, koska jäin alasajotehtäviin. Sinä aikana -siis työssä olevana työnhakijana- ehdin lähettää kuusi hakemusta ja pääsin kolmeen haastatteluun. En kuitenkaan ehtinyt saada työpaikkaa ennen kuin konkurssipesän tehtävät lakkasivat enkä enää siis ollut työssä oleva työnhakija vaan työtön työnhakija... Ihan uusi pallopeli sen jälkeen.

        Sen jälkeen, kun olen ollut siis työtön työnhakija, olen lähettänyt 33 hakemusta ja päässyt viiteen työhaastatteluun. Olen sentään siis päässyt haastatteluihin, mutta jos näitä työttömyysaikoja vertaa työssäoloaikojen hakuihin, niin kyllä on työmarkkina-arvo alamäessä heti, kun ei ole enää työssä oleva työnhakija. Ihmetyttää todella suomalaisen työnantajan asenne tässä suhteessa. Menettääkö 5-kymppinen osaaja heti työtaitonsa ja kykynsä, kun on hetken aikaa (ilman omaa syytään) pakkotyöttömänä ? Jos on 25-vuotta ollut päällikkötason tehtävissä niin hetikö kaiken osaamisensa menettää ja unohtaa ?

        Minä olen ajatellut vielä seuraavan syksyn lähettää hakemuksia säästeliäästi potentiaalisiin paikkoihin ja jos ei tärppää, niin realismia on, että tuhlaa vain aikaansa ja hermojaan, joten sitten yrittäminen minultakin loppuu.


      • näintämätoimii
        logistiikka kirjoitti:

        On todellakin eroa sillä onko työssä kaäyvä vai työtön 5-kymppinen työnhakija.

        Kun olin 48-v tuli kenkää tuotannollisista ja taloudellisista syistä, Hain töitä todella aktiivisesti 14 kk (samalla opiskellen korkeakoulussa) ennen kuin sain täysin kokemukseni alapuolella olevan huonosti palkatun (3000 eur - auton käyttöetu työn). Mutta heti kun olin työllistynyt, minuun otti head hunter itse yhteyttä ja sain uuden työpaikan logistiikkapäällikkönä (palkka 4800 autoetu). Olin siinä vaiheessa ollut vain 6 kk aiemmassa työpaikassani. No, sitten tuli taas lähtö 51-v, mutta olin jo haeskellut työtä aiemmin. Lähetin kuusi hakemusta ja pääsin viiteen haastatteluun (olinhan työssä oleva työnhakija). Sain taas uuden työn, jossa sitten kuitenkin firma meni konkurssiin. Varoaikaa oli kuitenkin muutama kuukausi, koska jäin alasajotehtäviin. Sinä aikana -siis työssä olevana työnhakijana- ehdin lähettää kuusi hakemusta ja pääsin kolmeen haastatteluun. En kuitenkaan ehtinyt saada työpaikkaa ennen kuin konkurssipesän tehtävät lakkasivat enkä enää siis ollut työssä oleva työnhakija vaan työtön työnhakija... Ihan uusi pallopeli sen jälkeen.

        Sen jälkeen, kun olen ollut siis työtön työnhakija, olen lähettänyt 33 hakemusta ja päässyt viiteen työhaastatteluun. Olen sentään siis päässyt haastatteluihin, mutta jos näitä työttömyysaikoja vertaa työssäoloaikojen hakuihin, niin kyllä on työmarkkina-arvo alamäessä heti, kun ei ole enää työssä oleva työnhakija. Ihmetyttää todella suomalaisen työnantajan asenne tässä suhteessa. Menettääkö 5-kymppinen osaaja heti työtaitonsa ja kykynsä, kun on hetken aikaa (ilman omaa syytään) pakkotyöttömänä ? Jos on 25-vuotta ollut päällikkötason tehtävissä niin hetikö kaiken osaamisensa menettää ja unohtaa ?

        Minä olen ajatellut vielä seuraavan syksyn lähettää hakemuksia säästeliäästi potentiaalisiin paikkoihin ja jos ei tärppää, niin realismia on, että tuhlaa vain aikaansa ja hermojaan, joten sitten yrittäminen minultakin loppuu.

        Kyllä juuri näin. Headhunterit soittelevat vain töissä oleville, tästä on itselläkin kokemusta. Mikähän logiikka tässä on , että huipputyöntekijästä huonoksi muuttuu heti yhdessä yössä? Huonolla tuurilla et ehdi hakea yhtään paikkaa työssä vielä ollessasi. Jos näin käy, jäät tarpomaan loputonta suota.


      • hkhkhk
        työnantajat_ryssineet kirjoitti:

        Työnantajan kanssa tehty sopimus edellyttää, että ensin on työttömänä vuoden verran ennen kuin hakee seuraavaa paikkaa. Tämän jälkeenkään ei saa (oma-aloitteisesti) tuoda mitään tietoja edeltävästä työrupeamasta esille.. että sellainen kilpailukieltosopimus. Pitäisikö tässä tehdä mitä, kun työttömyys jatkunut jo toistakymmentä vuotta?

        Kilpailukiletosopimusta ei juuri kannata allekirjoittaa eikä ainakaan kovin pitkää sellaista. Mulla oli 6kk:n sopimus.
        Luonnollisestikaan tällainen sopimus ei ole silloin voimassa, mikäli tulee syystä tai toisesta irtisanotuksi. Ainoastaan itse lähtiessä se pätee.


      • todellakin_harkintaa

        Juu, paitsi että salassapitosopimus on voimassa vielä 25 vuotta työssäolon päättymisestä.. Kyse ei siis ole kilpailukieltosopimuksesta. Eli jos menet töihin kilpailijalle et voi kehittää tekniikkaa käytännössä eteenpäin niillä taidoilla, jotka omaat!


    • Sainpaikanyli50v

      Minun kokemus Academic Work osalta on ihan päinvastainen: olin yli 50 v ja hain paikkaa jossa toivottiin kokemusta. Kysyinkin haastattelijoilta että etsivällä nuorempaa mutta ikä ei ollut heille ongelma ja haastattelut sujuivat tyylikkäästi ja miellyttävästi. Minut valittiinkin fiirmalle esiteltäväksi ja sain työn. Siksi epäilenkin että kukkahuttusen tapauksessa on ollut kyse muusta kuin vain iästä, esim palkkatoiveesta tms.

      • kukkahuttunen

        Palkkapyynnöstä tuskin oli kyse, koska oli samaa luokkaa kuin muihinkin lähettämiini hakemuksiin, täysin linjassa työn vaatimusten ja alalla vallitsevan käytännön kanssa. Ei sitä muualla pidetty liian korkeana.

        Ehkä Academic Worksilla on niin paljon hakijoita, että heillä on varaa lähettää välillä tylyjäkin hylkäysviestejä :-) Tai ehkä tyyli vain vaihtelee työntekijästä riippuen ja kyseessä oli ns. laatupoikkeama.

        Mutta mitäpä tuosta, kun sain kuitenkin paikan muualta ja viihdyn hyvin.


    • Väliinputoajat

      Nykyisillä n. 50 vuotiailla on taakkanaan myös se, että kun he valmistuivat joskus 90-luvulla, oli kauhea lama päällä tai juuri alkamassa.

      Heillä oli siis jo aluksi vaikeaa päästä töihin.

      Ja jos n. 50 vuotias on viimeisimmän vuonna 2008 alkaneen laskukauden aikana saanut jostain kenkää ja hän yrittää saada uutta
      työtä, niin häntä pidetään monessa firmassa jo liian vanhana.

      Nuorilla on vaikeaa, mutta niin on nykyisillä 50 vuotiaillakin.

      Suuret ikäluokat ovat selvinneet suurimmaksi osaksi paremmin.

      • tstotyötön55v

        Suuret ikäluokat ovat nyt eläkkeellä ja lähestyvät 70v. 50v, jotka valmistuivat 80-luvulla, ja nappasivat viran ennen 90-luvun lamaa, on mennyt parhaiten. Muut, yksityiselle puolelle töihin päässeet, ovat kokeneet useammatkin yt:t.

        Voisin mieluusti lopettaa työnhaun. Siitä tulee enimmäkseen turhaa riesaa työnantajille, jotka kyllä usein jättävätkin vastaamatta. Työnantajien pitäisikin ajaa perustuloa ainakin yli 50v, joita he eivät nurkkiinsa halua.


      • digitalisaatio.vie.loput
        tstotyötön55v kirjoitti:

        Suuret ikäluokat ovat nyt eläkkeellä ja lähestyvät 70v. 50v, jotka valmistuivat 80-luvulla, ja nappasivat viran ennen 90-luvun lamaa, on mennyt parhaiten. Muut, yksityiselle puolelle töihin päässeet, ovat kokeneet useammatkin yt:t.

        Voisin mieluusti lopettaa työnhaun. Siitä tulee enimmäkseen turhaa riesaa työnantajille, jotka kyllä usein jättävätkin vastaamatta. Työnantajien pitäisikin ajaa perustuloa ainakin yli 50v, joita he eivät nurkkiinsa halua.

        Silpputyöt, määräaikaisuudet ja palkaton harjoittelu nuoremmille.

        Pitkä työttömyys ennen eläkettä useille noin 50 vuotiaille.

        Aika karu tilanne monilla.

        Paljon mainostettu työvoimapula, missä se on, joitakin spesiaalihommia lukuunottamatta.

        Ja jos 50 v alkaa kouluttautua uudelleen, on hän koulutuksen jälkeen entistä vanhempi, eikä koulutuksesta ole työllistymisen kannalta suurella todennäköisyydellä enää mitään hyötyä.


      • lopettaa

        Työvoimapulaa on hoettu ja odotettu 1970-luvulta lähtien. Ei ole tullut eikä koskaan enää tulekaan, koska tavallinen palkkatyö on katoamassa yhä kiihtyvää tahtia.

        Kouluttautua voi ja sitä on tullut itsekin tehtyä (ja moni tuttu myös), mutta eipä ole auttanut tippaakaan. Tunnen muutamia 50 -vuotiaita ihmisiä, jotka ajattelivat, että lisäkoulutus auttaa... yksi opiskeli datanomiksi, muutama tradenomiksi ja muutama maisteriksi. Pohjalla hyvä työura, näyttöä vaikka muille jakaa ja nyt sitten vielä lisäkoulutusta, Eivät työllistyneet. Lukuunottamatta yhtä henkilöä, jota kosiskeltiin muutamaan työpaikkaan ulkomaille (Saksa, Norja ja Ruotsi) ja kun Suomeen ei huolittu niin lähti Ruotsiin. Heillehän siellä osaajat kyllä kelpaavat, vaikka olisivatkin jo 50v.

        Tälle datanomille esim. sanottiin, että "joo, kiva ja hieno juttu, mutta kun sulla ei ole tota työkokemusta..." Että sillee. Hänellä oli 27 vuoden aiempi työkokemus markkinointipäällikkönä.


    • beethooven

      Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa. Joten ei mitään muuta kuin vallatkaa kirpparit kaikenlaiset, antikvariaatit ja harrastakaa vielä huutokauppoja eturivissä leveästi ilman suurta pääoma istuen. Niin johan rupeatte viisastumaan tekin vähän enemmän kouluja joskus muinoin kenties käyneet oikeat entiset kyky-ihmiset?

    • 789456

      Sain puhtia kun vietin kuukauden mökillä. Olen urakoinut tällä viikolla 10 hakemusta. Jos ei tärppää nyt niin sitten lopetan työnhaun kokonaan. Olen hakenut töitä jo monta vuotta ja kirjoittanut oikeasti sen 1000 hakemusta. Jos ei niin ei. Olen viimeisen päälle hyvässä kunnossa, koulutukset on päivitetty, kursseja käyty. Enempää en pysty tekemään työllistymiseni eteen.

      Olisiko kellään ajatusta että perustaisi oman firman, olisin ihan valmis tulemaan mukaan? Tai sitten ihan vaan suunnittelemaan sitä 'vallankumousta'

      Neljä kuukauttahan saa toimia työttömyys tuella, ja yritystähän ei kannata ilmoittaa rekisteriin ennenkuin on asiakkaat valmiina.

      • samaaolenmiettinyt

        Itse olen 36v mies ja samaa olen miettinyt että lopetan työnhaun, ja koulupaikan/koulutuspaikan haku kun minnekkään en kelpaa aina hakemukseni dissataan ja pudotetaan hakijoiden joukosta pois. Välillä oikein hakemalla haetaan sitä syytä millä vaan voisi hylätä hakijoiden joukosta minut pois. Olen miettinyt että taidan vähitellen alkaa harkitsemaan siirtymistä työkyvyttömyyseläkkeelle että alan hakemalla hakemaan syytä jolla pääsen työkyvyttömyyseläkkeelle, toki se tulee yhteiskunnalle kalliiksi mutta antaa tulla ja olkoon se kostoni yhteiskunnalle ja suomaisille kelvottomille loispummiyrittäjille.


      • etootosissasi
        samaaolenmiettinyt kirjoitti:

        Itse olen 36v mies ja samaa olen miettinyt että lopetan työnhaun, ja koulupaikan/koulutuspaikan haku kun minnekkään en kelpaa aina hakemukseni dissataan ja pudotetaan hakijoiden joukosta pois. Välillä oikein hakemalla haetaan sitä syytä millä vaan voisi hylätä hakijoiden joukosta minut pois. Olen miettinyt että taidan vähitellen alkaa harkitsemaan siirtymistä työkyvyttömyyseläkkeelle että alan hakemalla hakemaan syytä jolla pääsen työkyvyttömyyseläkkeelle, toki se tulee yhteiskunnalle kalliiksi mutta antaa tulla ja olkoon se kostoni yhteiskunnalle ja suomaisille kelvottomille loispummiyrittäjille.

        Työkyvyttömyyseläkkeen pienuus voi hämmästyttää.


    • Per-kel

      Lopetin työnteon 1½ vuotta sitten, nykyään valtion palveluksessa :)

    • VäestönVaihtoideologia

      ja näitä täydellisiä vanhoja pieruja riittää loputtomasti !!
      mutta todellisuudessa ja markinatlousdess abdullah tekee työsi paljon halvemmallaa.....

    • qqqq444

      Odotan juuri vastausta yhdestä paikasta, jossa he tekevät päätökset piakkoin. Olen 52-v ja mulla on hyvä kutina, että saisin tämän homman,

      Mutta ajattelen myös niin, että tämä on viimeinen mahtarini. En todellakaan enää näe itseäni tämän jälkeen hakemassa mitään muuta duunia, koska henkiset voimavarat jatkuvien pettymysten kestämisien suhteen alkavat olla loppu.

      On tässä joutunut kysymään itseltään, että miten voisin paremmin ja tässä hirressä roikkuminen ei ainakaan ole siihen oikea vastaus.

      Nytkin tänään kun taas odotan ja odotan ja odotan ja toivon ja toivon ja toivon... havaitsin että sytytyslanka on niin lyhyt, että menee pinna ihan vähäisestäkin ja tavalla, joka ei ole mulle ollenkaan luonteenomaista. Ei tätä voi jatkaa. Mitenkään. Jossain vaiheessa on paras jo itsensä ja ympäristönsäkin takia luovuttaa.

      Eli viimeinen viikko odotusta edessäni. Jos saan työn olen ikionnellinen, Jos en niin sitten olkoon lopullisesti.

    • liianvanaha

      Samat fiilikset. Minäkin 52 v. erittäin hyvä kuntoinen, asiantuntijatausta, korkeakoulutettu. Luultavasti kyse on siitä että työhönottajat ovat nuorempia eivätkä he palkkaa itseään kokeneempia ja fiksumpia. Minäkin olen lopettelemassa työnhakua turhana toimintana. Aika turhauttavaa, en ole siinä asemassa että rahat tai edes eläke riittäisivät loppuelämäksi.

    • haloohallitus

      Nykyään on todella vaikeaa työllistyä vaikka olisikin korkeakoulutettu ja nuori. Valtiotakaan ei tunnu kiinnostavan niin ei ihmekkään, että nuoret miehet syrjäytyy.

    • 5000000000000v

      Niinpä. Käynyt useamminkin mielessä, että miten sairasta yhteiskuntaa tässä ollaan luomassa. Kysehän on loppukädessä ahneudesta, omaisuuden jakautumisesta epätasaisesti (mikä on automaatio joka nykypolitiikalla vain nopeutuu ja korostuu).

      Ja erityisesti Suomessa työnantajilla on (mitä tulee 50 vuotiaiden työllistämiseen) täydellinen sokea piste. Jos ajattelen itseäni esim. nyt 53-v ja itseäni 33-v, niin mitä tulee osaamiseen, ammattitaitoon, motivaatioon, mahdollisuuteen omistautua täysin työuralle (ruuhkavuodet takana!) jne. niin ero on kuin yöllä ja päivällä. Tein jo nuorempana vaativaa työtä, mutta silti olen nyt sata kertaa parempi ja tuottavampi työntekijä kuin tuolloin, Se vain on luonnollista, että tehdessä kehittyy. Ei näköjään ymmärretä, että 50 -vuotias ei ole vielä vanhus...

      Kannattaisi lukea työnantajienkin työelämän tutkimuksia niin meiltä kuin muualtakin niin havaittaisiin, että 50 -vuotiaat ovat monellakin tavalla kannattavampia kuin nuoremmat. Tämä ei ole subjektiivinen mielipide vaan faktaa.

      • real_isti

        Juurihan avasit, miksi 50 ei työllisty. Kokemuksen avulla työt tulee nopeasti hoidettua vasemmalla kädellä ja sitten ei ole enää mitän tekemistä! Ja jos ei työnantajalla ole antaa enempää tekemistä, niin milläpä sitten palkkasi ansaitset? Näin ollen kannattaa olla ennemmin se 33v joka juuri osa teoriat ja vähän vasta käytännöstä, niin hommiin menee tuplasti aikaa - ja on molemmat kädet vielä täynnä töitä!
        Eli heti kun olet pystynyt todistamaan työnantajallesi, että osaat hommat etu- ja takaperin sinusta tulee maanvaiva, joka 1) yrittää nyhtää joka käänteessä lisää palkkaa. 2) valittaa sitä, kun ei ole enää mitään tekemistä kysellen joka käänteessä lisää hommia ja 3) ei tarvitse enää lisäpäiviä koulutusta sekä 4) mikään ei oikein enää motivoi, kun kaikkea on jo moneen kertaan tehty ja uudelleenkin vielä.


      • 651287

        Luulen että työllistämällä vain nuoria tilanteessa jossa työpaikkoja ei kerta kaikkiaan ole tarpeeksi, halutaan sitouttaa nuoret tähän talousjärjestelmään joka ei ole toiminut ihmisen edun mukaisesti länsimaissa enää vuosikymmeneen. Ajatus varmaan on että 50-vuotias ei enää mellakoi tai nouse barrikaadeille.


    • luvky

      Niin mutta enpä usko, että nuoria voidaan enää sitouttaa kuten meitä vähän vanhempaa sukupolvea. Olemme jo ajatusmaailmaltamme lähtökohtaisesti niin erilaisia. Tästähän on tehty lukuisia tutkimuksiakin, jotka viittaavat siihen , että nuoret -järkevää kylläkin- ajattelevat vain omaa etuaan ja toimivat sen mukaan. Ovat ilmeisesti nähneet, miten meidän -eli heidän vanhempiensa- sukupolvi on joustanut, uhrautunut ja sitoutunut -ja käteen on jäänyt lähinnä irtisanomislappu kiitokseksi.

      Mutta ei niin synkkiä ajatuksia tänään, sillä sain työpaikan :) Olen 53-v, asiantuntijatason tehtävissä työskennellyt, ja nyt sain asiantuntemustani vastaavan työpaikan. Tarvitsivat kokenutta tekijää ja ikä ei ollut este. Tiedän että kaksi muuta vaihtoehtoa olivat minua huomattavasti nuorempia korkeakoulutettuja ihmisiä.

      Haastatteluun kun pääsee niin sitten voi tärpätä, mutta tuo eka kynnys usein onkin se vaikein. Kun pääsin haastatteluun, he näkivät, että olen hyvässä kunnossa ja myös ikäistäni nuoremman näköinen ja oloinen. Se on tietenkin väärin, että on hyötyä siitä, että ei näytä ihan ikäiseltään, mutta tämä työnantaja esim. oli kyllä niin fiksun ja järkevän oloinen, että uskon että olisin voinut työllistyä myös ilman nuorekasta ulkomuotoa. Haastattelijat olivat noin 10-15 vuotta nuorempia.

      Mutta olin myös ajatellut, että jos tämä ei tärppää niin sitten en enää minäkään jatka hakua, koska olen kyllä saanut enemmän kuin oman osani ikärasismista.

      Korostaisin vielä että todella tärkeää on, että hakemus on hyvä ja iän myötä vieläpä poikkeuksellisen hyvä. Panostakaa siihen ja pyytäkää vaikka apua, jos ei itseltä onnistu.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe