Pyöräilijät voidaan jakaa kahteen ryhmään, aktiivipyöräilijät ja harrastaja pyöräilijät.
Aktiivipyöräilijät pyöräilevät ympäri vuoden ja käyttävät rahaa pyöriin ja varusteisiin.
Aktiivipyöräilijöille pyöräileminen on elämäntapa ja pyöriin myös panostetaan rahallisesti enemmän, kuin harrastaja pyöräillijät yleensä.
Aktiivipyöräilijällä voi olla useampi eri mallinen polkupyörä säänvaihtelun mukaan.
Harrastajapyöräilijällä on yleensä yksi pyörä, jolla pyöräillään, kun on hyvä ilma ja mukava pyöräillä.
Harva harrastaja pyöräilijä lähtee pyöräilemään, jos on pyöräilyyn epämukava ilma.
Harrastaja pyöräilijä valitsee silloin mielummin auton.
Toisinaan näkee pyöränmyynti ilmoituksessa ilmoittajan maininnan mm. " kiinnostuksen ja pyöräilyn vähäisyyden takia myyn pyörän pois"
Vastaavaa ei tavata autoilijoiden keskuudessa, harvemminpa autolija myy autoaan pois kiinnostuksetaan autolla ajamisen vähentymisen tai kiinnostuksen autolla ajoa kohtaan.
Kyllä autoilija yleensä pitää autonsa, vaikka ajaisi vain vähän, harva siitä luopuu ilman terveydellisiä pakotteita.
Yleensähän vanha auto myydään pois ja ostetaan tilalle uudempi.
Aktiivi- ja harrastajat pyörälijät erikseen
5
211
Vastaukset
- joopajoo.o
Ei kannata uskoa kaikea mitä myynti-ilmoituksissa sanotaan ;)
- pöörällä
Mites työmatkapyöräilijät ajetaan halvimmalla pyörällä enemmän kilometrejä kuin useampi aktiivi pyöräilijä koko vuotena osalla matkat 20-30 km päivä ja ylityöpäivät mukaan luettuna voi laskee kilometrit siinä vasta pakolliset menot sitten kauppaan ym. harrastuksiin helposti päivässä 50 km ympäri vuoden eikä oo aktiivi eikä harrastaja...
- perheellinenpyörällä
En usko että ihan monikaan noin paljon ajaa, vaikka haluaisikin. Ei ainakaan perheellinen.
- Nojapyöräilijä
Tuo on kyllä jo aktiivipyöräilyä. Myös työmatkansa pyörällä tekevät ovat aktiivipyöräiöilijöitä.
Onhan se näinkin, että aktiivipyöräilijöissä ja harrastajissa on pyöräilijöitä, jotka ostavat halpoja pyöriä tai sitten panostavat kalliimpiin pyöriin.
Tähän voidaan sitten vielä lisätä kolmas ryhmä, hifistelijät, jotka hifistelevät pyörillä ja pyöräilyvarusteilla.
Hiilikuiturunko, hiilikuitu kiekot, hydrauliikkajarrut, täysjousto, pyöräilyvaatteet ym. tavanomaista kalliimpaa pyöräilyyn liittyvää.
Toki rahalla saa laatua ja mukavuutta pyöräilyyn.
Viime kesänä tuli hankittua trike nojapyörä ja najapyörällä pyöräily mukavuus on aivan eri luokkaa, kuin normaalilla pystypyörällä.
Nojapyörällä ajo asento on yhtä mukava ja rento, kuin urheiluautossa konsanaan.
Ei kipeydy selkä, takapuoli, ei puudu käsivarret, kuten pystypyörällä ajettaessa.
Pidemmät matkatkaan ei tunnu missään.
Mitä kommentteja nojapyörän turvallisuudesta olen kohtaamiltani ihmisiltä kuullut, niin heidän mielestä nojapyörä ei ole turvallinen liikenteessä, johtuen matalasta ajo asennosta, jota autojen on vaikeampi havaita.
Havaittavuutta voi lisätä asentamalla nojapyörään havaittavuutta lisäävän lipun/viirin.
Mielestäni nojapyörä on turvallisempi, kuin pystypyörä, koska ainakaan trike eli kolmipyöräinen nojapyörä ei kaadu ja tipu maahan korkealta, kuten pystypyörällä käy, kun kaatuu ja loukkaa.
Pyöräteillä ja kevyenliikenteen väyliällä on täysin turvallista ajaa nojapyörällä ja autolla ajohan siellä on laitonta.
Risteyksissä täytyy olla tietenkin tarkkana ja tieosuuksilla, jossa ajetaan samaa katua autojen kanssa. Omalla harkinnalla ja käyttäytymisellä nojapyöräily on täysin turvallista ja ehdottomasti miellyttävin tapa pyöräillä.
Nojapyörä on vielä senverran harvinainen näky kadulla, ettei moni sen nähdessään tiedä, mikä kulkuneuvo on kyseessä, vaikka nojapyörä harrastajalle nojapyörässä ei ole mitään ihmeellistä tai erikoista.
- kukamitenkin
Kyllä minä myin auton pois kun ajoin sillä vain vähän, noin 3-5 tkm/vuodessa. Saman verran tulee nyt pyörällä kilometrejä. Sitä myöhemmin harmitellut etten aiemmin tajunnut autosta luopua. Jotenkin sitä oli tottunut että sellainenon oltava vaikka ei suurempaa tarvetta ollutkaan.
Jonkinlainen aktiivipyöräilijä olen kuvitellut olevani mutta en minä rahallisesti paljoa pyöriin panosta, tiedän jo mitä pyöriltäni haluan. Ehkä ne harrastajat ovat niitä jotka pyöriin upottavat rahaa, pitää ollla ne viimeisten suositusten ja muodinmukaiset kamppeet, ettei harrastuskaverit pilkkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️851788Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1201204YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä621070- 62946
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan74866Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli81817Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606029816- 57810
Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.46810Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.116773