Sillä kysyn, kun yhdessä Aku Ankka -tarinassa on tällainen kohta. Eli onko se kirjoitusvirhe vai jotakin murretta? Lause kuuluu kokonaisuudessaan: Nuot nääs ovatkin oikein häijynsorttisia perhosia. "Nääs" nyt ainakin on murretta.
Sanotaanko "nuo" jossakin murteessa "nuot"?
8
571
Vastaukset
- Orwell-1984
Nuot-sanontaa en ole kuullut mutta eräs tuttavani kyllä käytti sanontaa "net".
- NoinOn
Se yrittää kai olla vitsikäs monikon monikko.
Sanotaan. Kyseessä lienee melko laajalevikkinen ilmiö. Tarkemman tiedon voi aikanaan lukea Suomen murteiden sanakirjasta, kunhan se joidenkin vuosien jälkeen pääsee t-kirjaimeen saakka.
- Orwell-1984
t ???
- Esilukija
Orwell-1984 kirjoitti:
t ???
”Nuo” on pronominin ”tuo” monikon nominatiivi, joten se ja sen vastineet eri murteissa kuvataan sanan ”tuo” kohdalla.
- neuvokasta
Kainuun marssissa on sanat: "Meidänpä mainetta mainivat nuot, koskien ärjyt ja surkeat suot". Vaikka tässä lienee Kianto käyttänyt t-loppuista nuo-sanaa riimityksen takia, voidaan otaksua, että nuot-muoto on ainakin joskus ollut tunnettu esimerkiksi Kainuun murteessa samoin kuin net-muoto sanasta ne Lapin murteessa.
- Jjhjj
Nuotpa ovatkin oikein hyviä vastauksia, edellä siis.
Myös Savossa olen kuullut vanhojen (1910-luvulla syntyneiden) ihmisten käyttäneen nuot- ja nuotpa-muotoa. - ddffddffffdf
Kemin
mlk.: Ja meiltäki on kaikki tuolta puorin yliseltä nuot tyttärek kantanhet tuonne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuolemanrangaistus
Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen735599Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus
Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,2744890Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa
Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk453214Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta
joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina1052653Lopetan ikävöinnin
Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään52312Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?
Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t31580Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut
Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.151565Vihervassarit
Vihervassarit sitä, vihervassarit tätä. Minulla on paha mt-ongelma. Se tuli lobotomian jälkioireina. Vihervassarit tät291418Sinä olet minun forEver
Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,211250Mies joka vetäytyy osoittaa teoillaan
Ettei halua olla tekemisissä. Mies joka ei vastaa viesteihin, ei halua sua. Mies joka jättää sut epätietoisuuteen, ei127865