Perunaohjeita?

Itsetehden hyvää?

Osaisiko joku kertoa, miten voisi itse valmistaa ranskanperunoita ja sipsejä? Voiko valmistukseen käyttää puu-uunia/hellaa?

10

1250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiä

Ranskalaiset:

1. Paloittele perunat oikean mallisiksi.
      2. Kuumenna tarpeeksi suuri määrä öljyä kattilassa tai pannulla.
      3. Upota perunapaloja pieniä määriä kerrallaan rasvaan paistumaan.
      4. Nostele kuivumaan kun ovat ruskettuneet sopivasti.

Sipsit. Näitä en ole tehnyt, mutta olen joskus ajatellut koittaa minkälaisia tulisi seuraavalla tavalla:

1. Viipaloi perunat lastuiksi juustohöylällä.
      2. Jatka edellisestä ohjeesta kohdasta 2.

Noin vuosikymmen sitten mainostettiin vehjettä, johon laitetaan perunaviipaleet, vehje uuniin tai mikroon, ja rasvattomat sipsit ovat valmiit. Tiedä sitten, minkälaisia niistä olisi tullut. Kuumassa rasvassa kun paistaa ohuita lastuja, niin tulee taatusti rapeita ja rasvaisia, eli hyviä :)

• DH14

Noin menetellen ei tule kuin pinnalta palaneita ja sisältä raakoja ranskalaisia.

Ranskalaiset valmistetaan niin, että niitä keitetään 170-180 asteiseen öljyyn upotettuna ensin muutama minuutti (4-5). Sen jälkeen ne valutetaan ja upotetaan uudelleen öljyyn, joka saisi olla nyt vähän kuumempaa. Tällä kertaa ranskalaiset ruskistuvat, jonka jälkeen ne valutetaan ja suolataan.

Jos ei käytä friteerauslaitetta, on tarkoitukseen olemassa erityinen kori, jossa ranskalaiset on helppo upottaa öljyyn ja nostaa sieltä valumaan kattilan/padan ylle.

• äiä

Ranskalaiset:

1. Paloittele perunat oikean mallisiksi.
      2. Kuumenna tarpeeksi suuri määrä öljyä kattilassa tai pannulla.
      3. Upota perunapaloja pieniä määriä kerrallaan rasvaan paistumaan.
      4. Nostele kuivumaan kun ovat ruskettuneet sopivasti.

Sipsit. Näitä en ole tehnyt, mutta olen joskus ajatellut koittaa minkälaisia tulisi seuraavalla tavalla:

1. Viipaloi perunat lastuiksi juustohöylällä.
      2. Jatka edellisestä ohjeesta kohdasta 2.

Noin vuosikymmen sitten mainostettiin vehjettä, johon laitetaan perunaviipaleet, vehje uuniin tai mikroon, ja rasvattomat sipsit ovat valmiit. Tiedä sitten, minkälaisia niistä olisi tullut. Kuumassa rasvassa kun paistaa ohuita lastuja, niin tulee taatusti rapeita ja rasvaisia, eli hyviä :)

• -mari

Muista kuivata perunasuikaleet/lastut talouspaperin tai pyyhkeen päällä ennen öljyyn laittoa.

• Itsetehden hyvää?
        -mari kirjoitti:

Muista kuivata perunasuikaleet/lastut talouspaperin tai pyyhkeen päällä ennen öljyyn laittoa.

Suurkiitos kaikille vinkeistä; lisääkin saa toki kertoa, jos vain jollakin niitä riittää. =)

• ja turvallisemmin

Lohko perunat, laita kulhoon, kaada haluamasi mausteet sekaan (esim. grillimauste) ja sekoita joukkoon öljyä niin, että lohkot ovat kauttaaltaan öljyssä. Niitä ei siis tarvitse upottaa,vaan öljyä riittää muutama lusikallinen. Sitten vaan uuniin ja samalla lailla kun pussiranskikset. Pistä kylmään uuniin ja ne ovat valmiit kun lämpö on 225.

• noista

tule kuin perunamössöä,kyllä ne tarvii öljyssä keittää jos meinaa saada hyviä ranskalaisia.

• sinä
        noista kirjoitti:

tule kuin perunamössöä,kyllä ne tarvii öljyssä keittää jos meinaa saada hyviä ranskalaisia.

sitten tiedät! Ei kannata sitten kokeilla!

• kaukana
        noista kirjoitti:

samalla ohjeella minä olen tehnyt ja sen olen alunperin löytänyt kaupassa myytävästä perunakuorrutepussista, joka on tarkoitettu juuri lohkoperunoille. Olen sittemmin siirtynyt omaan maustesekoitukseen. Oman maun mukaan.

• kissa

perunat voi hyvin kypsentää myös puuhellalla tai uunissa,kokemusta on
      oma suosikkini on raaat perunat pestään ja kuoritaan halutessa viipaloidaan tai tehdään ranskiksen muotoisia,kuivataan,ja maustetaan,tilkka öljyä ja sekaisin. sitten joko paistin pannulle paistumaan tai uuniin pellille ja hyvää tulee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8686
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4848
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4298
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3857
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3050
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      53
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2395
    Aihe