Osaisiko joku kertoa, miten voisi itse valmistaa ranskanperunoita ja sipsejä? Voiko valmistukseen käyttää puu-uunia/hellaa?
Perunaohjeita?
10
1250
Vastaukset
- äiä
Ranskalaiset:
1. Paloittele perunat oikean mallisiksi.
2. Kuumenna tarpeeksi suuri määrä öljyä kattilassa tai pannulla.
3. Upota perunapaloja pieniä määriä kerrallaan rasvaan paistumaan.
4. Nostele kuivumaan kun ovat ruskettuneet sopivasti.
Sipsit. Näitä en ole tehnyt, mutta olen joskus ajatellut koittaa minkälaisia tulisi seuraavalla tavalla:
1. Viipaloi perunat lastuiksi juustohöylällä.
2. Jatka edellisestä ohjeesta kohdasta 2.
Noin vuosikymmen sitten mainostettiin vehjettä, johon laitetaan perunaviipaleet, vehje uuniin tai mikroon, ja rasvattomat sipsit ovat valmiit. Tiedä sitten, minkälaisia niistä olisi tullut. Kuumassa rasvassa kun paistaa ohuita lastuja, niin tulee taatusti rapeita ja rasvaisia, eli hyviä :)- DH14
Noin menetellen ei tule kuin pinnalta palaneita ja sisältä raakoja ranskalaisia.
Ranskalaiset valmistetaan niin, että niitä keitetään 170-180 asteiseen öljyyn upotettuna ensin muutama minuutti (4-5). Sen jälkeen ne valutetaan ja upotetaan uudelleen öljyyn, joka saisi olla nyt vähän kuumempaa. Tällä kertaa ranskalaiset ruskistuvat, jonka jälkeen ne valutetaan ja suolataan.
Jos ei käytä friteerauslaitetta, on tarkoitukseen olemassa erityinen kori, jossa ranskalaiset on helppo upottaa öljyyn ja nostaa sieltä valumaan kattilan/padan ylle.
- äiä
Ranskalaiset:
1. Paloittele perunat oikean mallisiksi.
2. Kuumenna tarpeeksi suuri määrä öljyä kattilassa tai pannulla.
3. Upota perunapaloja pieniä määriä kerrallaan rasvaan paistumaan.
4. Nostele kuivumaan kun ovat ruskettuneet sopivasti.
Sipsit. Näitä en ole tehnyt, mutta olen joskus ajatellut koittaa minkälaisia tulisi seuraavalla tavalla:
1. Viipaloi perunat lastuiksi juustohöylällä.
2. Jatka edellisestä ohjeesta kohdasta 2.
Noin vuosikymmen sitten mainostettiin vehjettä, johon laitetaan perunaviipaleet, vehje uuniin tai mikroon, ja rasvattomat sipsit ovat valmiit. Tiedä sitten, minkälaisia niistä olisi tullut. Kuumassa rasvassa kun paistaa ohuita lastuja, niin tulee taatusti rapeita ja rasvaisia, eli hyviä :)- -mari
Muista kuivata perunasuikaleet/lastut talouspaperin tai pyyhkeen päällä ennen öljyyn laittoa.
- Itsetehden hyvää?
-mari kirjoitti:
Muista kuivata perunasuikaleet/lastut talouspaperin tai pyyhkeen päällä ennen öljyyn laittoa.
Suurkiitos kaikille vinkeistä; lisääkin saa toki kertoa, jos vain jollakin niitä riittää. =)
- ja turvallisemmin
Lohko perunat, laita kulhoon, kaada haluamasi mausteet sekaan (esim. grillimauste) ja sekoita joukkoon öljyä niin, että lohkot ovat kauttaaltaan öljyssä. Niitä ei siis tarvitse upottaa,vaan öljyä riittää muutama lusikallinen. Sitten vaan uuniin ja samalla lailla kun pussiranskikset. Pistä kylmään uuniin ja ne ovat valmiit kun lämpö on 225.
- noista
tule kuin perunamössöä,kyllä ne tarvii öljyssä keittää jos meinaa saada hyviä ranskalaisia.
- sinä
noista kirjoitti:
tule kuin perunamössöä,kyllä ne tarvii öljyssä keittää jos meinaa saada hyviä ranskalaisia.
sitten tiedät! Ei kannata sitten kokeilla!
- kaukana
noista kirjoitti:
samalla ohjeella minä olen tehnyt ja sen olen alunperin löytänyt kaupassa myytävästä perunakuorrutepussista, joka on tarkoitettu juuri lohkoperunoille. Olen sittemmin siirtynyt omaan maustesekoitukseen. Oman maun mukaan.
- kissa
perunat voi hyvin kypsentää myös puuhellalla tai uunissa,kokemusta on
oma suosikkini on raaat perunat pestään ja kuoritaan halutessa viipaloidaan tai tehdään ranskiksen muotoisia,kuivataan,ja maustetaan,tilkka öljyä ja sekaisin. sitten joko paistin pannulle paistumaan tai uuniin pellille ja hyvää tulee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938686
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264848- 504298
- 623857
- 513236
- 503050
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.532716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422395