Tarkastusmaksu

Penalty_fare

Helsingin seudun liikenteessä liputta matkustava voi saada tarkastusmaksun. Minusta termi on hyvin outo. Sehän tarkoittaa, että maksu johtuu siitä, että matkustajan lippu tarkastetaan. Näin ollen tarkastusmaksu pitäisi määrätä jokaiselle, jonka lippu tarkastetaan.

Minusta maksua pitäisi kutsua rangaistusmaksuksi. Näin tehdään esimerkiksi Lontoon liikenteessä, jossa tuon maksun nimi on osuvasti "penalty fare".

5

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dippadaadappadii

      Älä muuta virka! Hyvin oudoksi asian tekee sekin, että mm. HSL:n englanninkielisillä sivuilla tuo maksu on nimeltään penalty fare. Olisiko niin, että 1979 lainsäätäjät eivät olleet niin fiksuja kuin aloittaja?

    • Lakijaoikeus
    • erittäinhienokaveri

      rangaistusmaksukaan ei oikein toimi. siitä voisi luulla, että sen joutuvat maksaman kaikki kiinni jäävät liputta matkustavat. julkisessa liikenteessä noudatetaan positiivista syrjintää, jossa valitut ryhmät vapautetaan kaikista säännöistä ja heitä suositaan muihin nähden. no positiivisesta syrjinnästäkin voisi kysyä mitä positiivista siinä on, mutta miten sen voisi huomioida rangaistusmaksun nimeämisessä?

      nykyäänhän vain harva julkisen liikenteen kuljettaja uskaltaa vaatia suosituilta ryhmiltä lippuja. jos vaatii, saa potkut ja leimataan julkisesti rasistiksi. kummalliseksi asian tekee se, että kantaväestöä ei saa kohdella samoin ja sallia liputta matkustaminen, silloinkin tulee potkut.

      lipuntarkastajissa tasa-arvoista kohtelua noudattavia ei taida edes olla. saati ylempänä julkisen liikenteen organisaatioissa.

    • Sitä kutsutaan maksuksi, koska jos sitä kutsuttaisiin sakoksi tai sen nimessä olisi rangaistus-sana, sitä olisi käsiteltävä rangaistuksena ja liputta matkustamista rikoksena. Tästä taas seuraisi viranomaisten toimintaa hankaloittavia asioita kuten rikosoikeudellisia periaatteita, ja lisäksi tilastoidun rikollisuuden määrä olisi nykyistä paljon suurempi.

      Sanaa ”tarkastusmaksu” voitaisiin perustella vaikkapa sillä, että se on (lippujen) tarkastuksessa (liputta matkustavalle) määrättävä maksu. Todellinen syy on varmaan se, ettei kukaan keksinyt parempaakaan nimitystä (kun kaikkki rangaistukseen viittaava on kielletty).

    • rikestaja

      Eikös ennen sanottu rikemaksu? Rike: ei rikos, vaan pienempi rikkomus. Kattaa Lontoon sanan penalty fare.

      Miten olisi matkustusrikemaksu tai matkarikemaksu? Puhekielessä ehkä riksu tai matkari. Esimerkkilause: "Sain matkarin siks ku ei oo tota suojaväriä, tana".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      58
      3036
    2. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      15
      1063
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      89
      1018
    4. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      893
    5. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      89
      874
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      781
    7. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      96
      774
    8. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      670
    9. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      86
      635
    10. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      595
    Aihe