Helsingin seudun liikenteessä liputta matkustava voi saada tarkastusmaksun. Minusta termi on hyvin outo. Sehän tarkoittaa, että maksu johtuu siitä, että matkustajan lippu tarkastetaan. Näin ollen tarkastusmaksu pitäisi määrätä jokaiselle, jonka lippu tarkastetaan.
Minusta maksua pitäisi kutsua rangaistusmaksuksi. Näin tehdään esimerkiksi Lontoon liikenteessä, jossa tuon maksun nimi on osuvasti "penalty fare".
Tarkastusmaksu
5
404
Vastaukset
- dippadaadappadii
Älä muuta virka! Hyvin oudoksi asian tekee sekin, että mm. HSL:n englanninkielisillä sivuilla tuo maksu on nimeltään penalty fare. Olisiko niin, että 1979 lainsäätäjät eivät olleet niin fiksuja kuin aloittaja?
- Lakijaoikeus
Tosiaan tuo "tarkastusmaksu" on hämärä nimitys. Se perustuu lakiin "11.5.1979/469 Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta"
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1979/19790469
Siis eduskunnassa on tarkastusmaksu mennyt läpi. - erittäinhienokaveri
rangaistusmaksukaan ei oikein toimi. siitä voisi luulla, että sen joutuvat maksaman kaikki kiinni jäävät liputta matkustavat. julkisessa liikenteessä noudatetaan positiivista syrjintää, jossa valitut ryhmät vapautetaan kaikista säännöistä ja heitä suositaan muihin nähden. no positiivisesta syrjinnästäkin voisi kysyä mitä positiivista siinä on, mutta miten sen voisi huomioida rangaistusmaksun nimeämisessä?
nykyäänhän vain harva julkisen liikenteen kuljettaja uskaltaa vaatia suosituilta ryhmiltä lippuja. jos vaatii, saa potkut ja leimataan julkisesti rasistiksi. kummalliseksi asian tekee se, että kantaväestöä ei saa kohdella samoin ja sallia liputta matkustaminen, silloinkin tulee potkut.
lipuntarkastajissa tasa-arvoista kohtelua noudattavia ei taida edes olla. saati ylempänä julkisen liikenteen organisaatioissa. Sitä kutsutaan maksuksi, koska jos sitä kutsuttaisiin sakoksi tai sen nimessä olisi rangaistus-sana, sitä olisi käsiteltävä rangaistuksena ja liputta matkustamista rikoksena. Tästä taas seuraisi viranomaisten toimintaa hankaloittavia asioita kuten rikosoikeudellisia periaatteita, ja lisäksi tilastoidun rikollisuuden määrä olisi nykyistä paljon suurempi.
Sanaa ”tarkastusmaksu” voitaisiin perustella vaikkapa sillä, että se on (lippujen) tarkastuksessa (liputta matkustavalle) määrättävä maksu. Todellinen syy on varmaan se, ettei kukaan keksinyt parempaakaan nimitystä (kun kaikkki rangaistukseen viittaava on kielletty).- rikestaja
Eikös ennen sanottu rikemaksu? Rike: ei rikos, vaan pienempi rikkomus. Kattaa Lontoon sanan penalty fare.
Miten olisi matkustusrikemaksu tai matkarikemaksu? Puhekielessä ehkä riksu tai matkari. Esimerkkilause: "Sain matkarin siks ku ei oo tota suojaväriä, tana".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291333
- 100861
- 75683
- 50577
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40464Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153441Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407- 25381
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;174372