Tarkastusmaksu

Penalty_fare

Helsingin seudun liikenteessä liputta matkustava voi saada tarkastusmaksun. Minusta termi on hyvin outo. Sehän tarkoittaa, että maksu johtuu siitä, että matkustajan lippu tarkastetaan. Näin ollen tarkastusmaksu pitäisi määrätä jokaiselle, jonka lippu tarkastetaan.

Minusta maksua pitäisi kutsua rangaistusmaksuksi. Näin tehdään esimerkiksi Lontoon liikenteessä, jossa tuon maksun nimi on osuvasti "penalty fare".

5

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dippadaadappadii

      Älä muuta virka! Hyvin oudoksi asian tekee sekin, että mm. HSL:n englanninkielisillä sivuilla tuo maksu on nimeltään penalty fare. Olisiko niin, että 1979 lainsäätäjät eivät olleet niin fiksuja kuin aloittaja?

    • Lakijaoikeus
    • erittäinhienokaveri

      rangaistusmaksukaan ei oikein toimi. siitä voisi luulla, että sen joutuvat maksaman kaikki kiinni jäävät liputta matkustavat. julkisessa liikenteessä noudatetaan positiivista syrjintää, jossa valitut ryhmät vapautetaan kaikista säännöistä ja heitä suositaan muihin nähden. no positiivisesta syrjinnästäkin voisi kysyä mitä positiivista siinä on, mutta miten sen voisi huomioida rangaistusmaksun nimeämisessä?

      nykyäänhän vain harva julkisen liikenteen kuljettaja uskaltaa vaatia suosituilta ryhmiltä lippuja. jos vaatii, saa potkut ja leimataan julkisesti rasistiksi. kummalliseksi asian tekee se, että kantaväestöä ei saa kohdella samoin ja sallia liputta matkustaminen, silloinkin tulee potkut.

      lipuntarkastajissa tasa-arvoista kohtelua noudattavia ei taida edes olla. saati ylempänä julkisen liikenteen organisaatioissa.

    • Sitä kutsutaan maksuksi, koska jos sitä kutsuttaisiin sakoksi tai sen nimessä olisi rangaistus-sana, sitä olisi käsiteltävä rangaistuksena ja liputta matkustamista rikoksena. Tästä taas seuraisi viranomaisten toimintaa hankaloittavia asioita kuten rikosoikeudellisia periaatteita, ja lisäksi tilastoidun rikollisuuden määrä olisi nykyistä paljon suurempi.

      Sanaa ”tarkastusmaksu” voitaisiin perustella vaikkapa sillä, että se on (lippujen) tarkastuksessa (liputta matkustavalle) määrättävä maksu. Todellinen syy on varmaan se, ettei kukaan keksinyt parempaakaan nimitystä (kun kaikkki rangaistukseen viittaava on kielletty).

    • rikestaja

      Eikös ennen sanottu rikemaksu? Rike: ei rikos, vaan pienempi rikkomus. Kattaa Lontoon sanan penalty fare.

      Miten olisi matkustusrikemaksu tai matkarikemaksu? Puhekielessä ehkä riksu tai matkari. Esimerkkilause: "Sain matkarin siks ku ei oo tota suojaväriä, tana".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      129
      1350
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      121
      1199
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      102
      1000
    4. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      281
      894
    5. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      113
      877
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      755
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      21
      753
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      30
      723
    9. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      52
      719
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      629
    Aihe