Tarkastusmaksu

Penalty_fare

Helsingin seudun liikenteessä liputta matkustava voi saada tarkastusmaksun. Minusta termi on hyvin outo. Sehän tarkoittaa, että maksu johtuu siitä, että matkustajan lippu tarkastetaan. Näin ollen tarkastusmaksu pitäisi määrätä jokaiselle, jonka lippu tarkastetaan.

Minusta maksua pitäisi kutsua rangaistusmaksuksi. Näin tehdään esimerkiksi Lontoon liikenteessä, jossa tuon maksun nimi on osuvasti "penalty fare".

5

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dippadaadappadii

      Älä muuta virka! Hyvin oudoksi asian tekee sekin, että mm. HSL:n englanninkielisillä sivuilla tuo maksu on nimeltään penalty fare. Olisiko niin, että 1979 lainsäätäjät eivät olleet niin fiksuja kuin aloittaja?

    • Lakijaoikeus
    • erittäinhienokaveri

      rangaistusmaksukaan ei oikein toimi. siitä voisi luulla, että sen joutuvat maksaman kaikki kiinni jäävät liputta matkustavat. julkisessa liikenteessä noudatetaan positiivista syrjintää, jossa valitut ryhmät vapautetaan kaikista säännöistä ja heitä suositaan muihin nähden. no positiivisesta syrjinnästäkin voisi kysyä mitä positiivista siinä on, mutta miten sen voisi huomioida rangaistusmaksun nimeämisessä?

      nykyäänhän vain harva julkisen liikenteen kuljettaja uskaltaa vaatia suosituilta ryhmiltä lippuja. jos vaatii, saa potkut ja leimataan julkisesti rasistiksi. kummalliseksi asian tekee se, että kantaväestöä ei saa kohdella samoin ja sallia liputta matkustaminen, silloinkin tulee potkut.

      lipuntarkastajissa tasa-arvoista kohtelua noudattavia ei taida edes olla. saati ylempänä julkisen liikenteen organisaatioissa.

    • Sitä kutsutaan maksuksi, koska jos sitä kutsuttaisiin sakoksi tai sen nimessä olisi rangaistus-sana, sitä olisi käsiteltävä rangaistuksena ja liputta matkustamista rikoksena. Tästä taas seuraisi viranomaisten toimintaa hankaloittavia asioita kuten rikosoikeudellisia periaatteita, ja lisäksi tilastoidun rikollisuuden määrä olisi nykyistä paljon suurempi.

      Sanaa ”tarkastusmaksu” voitaisiin perustella vaikkapa sillä, että se on (lippujen) tarkastuksessa (liputta matkustavalle) määrättävä maksu. Todellinen syy on varmaan se, ettei kukaan keksinyt parempaakaan nimitystä (kun kaikkki rangaistukseen viittaava on kielletty).

    • rikestaja

      Eikös ennen sanottu rikemaksu? Rike: ei rikos, vaan pienempi rikkomus. Kattaa Lontoon sanan penalty fare.

      Miten olisi matkustusrikemaksu tai matkarikemaksu? Puhekielessä ehkä riksu tai matkari. Esimerkkilause: "Sain matkarin siks ku ei oo tota suojaväriä, tana".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      885
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      694
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      670
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      598
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      37
      571
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      527
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      525
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      465
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe