Helsingin seudun liikenteessä liputta matkustava voi saada tarkastusmaksun. Minusta termi on hyvin outo. Sehän tarkoittaa, että maksu johtuu siitä, että matkustajan lippu tarkastetaan. Näin ollen tarkastusmaksu pitäisi määrätä jokaiselle, jonka lippu tarkastetaan.
Minusta maksua pitäisi kutsua rangaistusmaksuksi. Näin tehdään esimerkiksi Lontoon liikenteessä, jossa tuon maksun nimi on osuvasti "penalty fare".
Tarkastusmaksu
5
404
Vastaukset
- dippadaadappadii
Älä muuta virka! Hyvin oudoksi asian tekee sekin, että mm. HSL:n englanninkielisillä sivuilla tuo maksu on nimeltään penalty fare. Olisiko niin, että 1979 lainsäätäjät eivät olleet niin fiksuja kuin aloittaja?
- Lakijaoikeus
Tosiaan tuo "tarkastusmaksu" on hämärä nimitys. Se perustuu lakiin "11.5.1979/469 Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta"
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1979/19790469
Siis eduskunnassa on tarkastusmaksu mennyt läpi. - erittäinhienokaveri
rangaistusmaksukaan ei oikein toimi. siitä voisi luulla, että sen joutuvat maksaman kaikki kiinni jäävät liputta matkustavat. julkisessa liikenteessä noudatetaan positiivista syrjintää, jossa valitut ryhmät vapautetaan kaikista säännöistä ja heitä suositaan muihin nähden. no positiivisesta syrjinnästäkin voisi kysyä mitä positiivista siinä on, mutta miten sen voisi huomioida rangaistusmaksun nimeämisessä?
nykyäänhän vain harva julkisen liikenteen kuljettaja uskaltaa vaatia suosituilta ryhmiltä lippuja. jos vaatii, saa potkut ja leimataan julkisesti rasistiksi. kummalliseksi asian tekee se, että kantaväestöä ei saa kohdella samoin ja sallia liputta matkustaminen, silloinkin tulee potkut.
lipuntarkastajissa tasa-arvoista kohtelua noudattavia ei taida edes olla. saati ylempänä julkisen liikenteen organisaatioissa. Sitä kutsutaan maksuksi, koska jos sitä kutsuttaisiin sakoksi tai sen nimessä olisi rangaistus-sana, sitä olisi käsiteltävä rangaistuksena ja liputta matkustamista rikoksena. Tästä taas seuraisi viranomaisten toimintaa hankaloittavia asioita kuten rikosoikeudellisia periaatteita, ja lisäksi tilastoidun rikollisuuden määrä olisi nykyistä paljon suurempi.
Sanaa ”tarkastusmaksu” voitaisiin perustella vaikkapa sillä, että se on (lippujen) tarkastuksessa (liputta matkustavalle) määrättävä maksu. Todellinen syy on varmaan se, ettei kukaan keksinyt parempaakaan nimitystä (kun kaikkki rangaistukseen viittaava on kielletty).- rikestaja
Eikös ennen sanottu rikemaksu? Rike: ei rikos, vaan pienempi rikkomus. Kattaa Lontoon sanan penalty fare.
Miten olisi matkustusrikemaksu tai matkarikemaksu? Puhekielessä ehkä riksu tai matkari. Esimerkkilause: "Sain matkarin siks ku ei oo tota suojaväriä, tana".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103855"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 70615
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483