"psaikiatric" vai "saikiatric"

Kallonkutistajat

Psychiatric-sanan lausuminen: lausutaanko alun p-kirjain lainkaan? Eli lausutaanko "saikiatric" vai "psaikiatric"? Ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan, vaikken käytä virallisia foneettisia merkkejä. Kiitos asiallisista vastauksista!

8

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mykkä_on
      • Kallonkutistajat

        Kiitos hyvästä yleisohjeesta, Mykkä_on!


      • Psykedeelinen

        Suomessa lausutaan.


      • Psykedeelinen kirjoitti:

        Suomessa lausutaan.

        Jopa Suomessa pyritään lausumaan englantia niin hyvin kuin osataan.


      • Arvuuttelija
        Kollimaattori kirjoitti:

        Jopa Suomessa pyritään lausumaan englantia niin hyvin kuin osataan.

        Englannin kn-alkuisten sanojen, kuten esimerkiksi knowledge, k on mykkä. On kuitenkin yksi poikkeus, jossa k ääntyy. Mikä tämä on?


    • sikiävä

      Suomessa puhutaan kyberistä joka kuulostaa aika hassulta. Enkku lausuu sen saiberiksi.

      • Cabernetisti

        En löydä itsestäni paljoakaan humanistia. Olen vuosikymmeniä sitten onnistunut kirjoittautumaan Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteelliseen tiedekuntaan, mutta alkumerkintöjä enempää ei opintokirjaani sitten siellä kirjattukaan. Käytännössä opiskelin noina ammoisina aikoina pääaineinani eräällä osakuntatalolla ostrobotaniikkaa ja sammumatiikkaa, niistäkin jälkimmäistä onnahdellen.

        Minua paljonkin viisaammat ja oppineemmat sanovat cyber-sanan (kybernetiikka jne.) juontavan juurensa kreikan sanasta kubernētēs (κυβερνᾶν), joka tarkoittanee perämiestä, aluksen ohjaajaa tjsp. Minusta tuo kappa on viittaavinaan äänteellisesti enemmän k:hon ja sigma vastaavasti s:ään, mene tiedä.

        Olematta perehtynyt lainkaan antiikin kieliin olen ollut käsittävinäni, että suomalaisten latinistien ääntämyksessä latinan C ääntyy aina k:n tapaan, kun taas monilla muita kieliä puhuvilla latinisteilla C saa äännearvokseen takavokaalien yhteydessä k:n mutta etuvokaalien yhteydessä s:n tai ts:n. Koittaako Kikero kelloa, soittaako Sisero selloa vai tsoittaako Tsitsero tselloa, mene tiedä. Tällä seikalla saattaa joka tapauksessa olla jotakin yhteyttä toteamuksesi kanssa.


      • Cabernetisti
        Cabernetisti kirjoitti:

        En löydä itsestäni paljoakaan humanistia. Olen vuosikymmeniä sitten onnistunut kirjoittautumaan Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteelliseen tiedekuntaan, mutta alkumerkintöjä enempää ei opintokirjaani sitten siellä kirjattukaan. Käytännössä opiskelin noina ammoisina aikoina pääaineinani eräällä osakuntatalolla ostrobotaniikkaa ja sammumatiikkaa, niistäkin jälkimmäistä onnahdellen.

        Minua paljonkin viisaammat ja oppineemmat sanovat cyber-sanan (kybernetiikka jne.) juontavan juurensa kreikan sanasta kubernētēs (κυβερνᾶν), joka tarkoittanee perämiestä, aluksen ohjaajaa tjsp. Minusta tuo kappa on viittaavinaan äänteellisesti enemmän k:hon ja sigma vastaavasti s:ään, mene tiedä.

        Olematta perehtynyt lainkaan antiikin kieliin olen ollut käsittävinäni, että suomalaisten latinistien ääntämyksessä latinan C ääntyy aina k:n tapaan, kun taas monilla muita kieliä puhuvilla latinisteilla C saa äännearvokseen takavokaalien yhteydessä k:n mutta etuvokaalien yhteydessä s:n tai ts:n. Koittaako Kikero kelloa, soittaako Sisero selloa vai tsoittaako Tsitsero tselloa, mene tiedä. Tällä seikalla saattaa joka tapauksessa olla jotakin yhteyttä toteamuksesi kanssa.

        Sana κυβερνᾶν taitaa tarkemmin katsoen olla ohjaamista tarkoittavan kreikan sanan kubernan eikä sanan kubernētēs kreikkalainen kirjoitusmuoto. Virheelliseksi katsottava lainaukseni tuli suoraan täältä:

        http://blog.oxforddictionaries.com/2015/03/cyborgs-cyberspace-csi-cyber/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      181
      10717
    2. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      140
      1914
    3. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      237
      1315
    4. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      61
      940
    5. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      53
      880
    6. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      60
      828
    7. Nainen, se kun olit joskus niin vakavana

      ja naama peruslukemilla, toisinaan silloinkin kun kuuntelit juttujani. Se ilme on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Mitäh
      Ikävä
      42
      717
    8. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      52
      679
    9. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      42
      669
    10. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      25
      655
    Aihe