Ketjujen poistopolitiikka

Näköjään joidenkin käsitys suvaitsevaisuudesta on se että suvaitaan vain omien mielipiteiden mukaisia aloituksia, kiusalliset ketjut joita ei esim. pilkkaamalla/vähättelemällä tai vihapuheeksi leimaamisella voida ohittaa poistatetaan heti. Se on joidenkin käsitys vallitsevasta suvaitsevaisuudesta ja sananvapaudesta.

Itse tuossa esitin kysymyksen bb Ninon haastattelusta jossa hän ilmaisi haluavansa muodostaa lesboparin kanssa kolmen vanhemman kokoonpanon jossa hän olisi lapsen yhtenä vanhempana että ketkä oikeasti ovat vanhempia. Oikea vastaus tietenkin on että lapsen isä ja äiti ovat lapsen vanhempia ei äidin lesbokumppani. Kysymys oli kuitenkin niin kiusallinen että poistatettiin nopeasti.

Onko muilla vastaavia kokemuksia poistopolitiikasta? Mitä ketjuja on poistatettu. Pitäisikö aloituksia alkaa keräämään talteen mielivaltaisen poistopolitiikan vuoksi. Riittääkö pelkkä pyyntö ketjun poistattamiseen? Irvokasta sinänsä että kaiken maailman pelle- ja uskovaisten pilkkausketjut täällä kyllä on esille, vai pitäisikö alkaa pyytämään niidenkin poistattamista?

166

1475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskon.esikuva
      • Nyt täytyi jo hetken miettiä mikä tuossa aloituksessa muka suututtaa sinua, mutta ilmeisesti "homouskontoon" kuuluu myös tietynlainen henkilökultti, on henkilöitä joita ei saa arvostella jotka on nostettu jollekin jalustalle, esim. Tomppa ja Elton, muistan jossakin keskustelussa, joku hermostui jopa keisari Neron arvostelusta.


      • kuumaa.kamaa
        ArtoTTT kirjoitti:

        Nyt täytyi jo hetken miettiä mikä tuossa aloituksessa muka suututtaa sinua, mutta ilmeisesti "homouskontoon" kuuluu myös tietynlainen henkilökultti, on henkilöitä joita ei saa arvostella jotka on nostettu jollekin jalustalle, esim. Tomppa ja Elton, muistan jossakin keskustelussa, joku hermostui jopa keisari Neron arvostelusta.

        Tämä bokumentti muuten poistetaan myös aina.
        http://www.tv7.fi/vod/player/44766/


      • Mielestäni aloitus oli täysin asiallinen. Kyllä homoseksuaalisestakin häirinnästä saa ja pitääkin puhua. Homot eivät ole mitään enkeleitä, vaikka joskus heitä sellaisina kuvataankin.

        Kriittisenä puolena toteaisin, että aloitus saisi sisältää mielellään enemmän aloittajan omaa pohjustusta eikä pääasiassa ulkopuolisen tahon siteerausta. Jos ArtoTTT olisi laittanut aloitukseen enemmän oma näkökulmaansa, olisi varmasti myös tullut vahvempi sidos luterilaisuuteen.

        Mutta terveisiä ja siunausta ArtoTTT:lle kuitenkin. Hyviä juttuja ja asiallisia kommentteja kaikenkaikkiaan.


      • ArtoTTTT
        Yksi.uskis kirjoitti:

        Mielestäni aloitus oli täysin asiallinen. Kyllä homoseksuaalisestakin häirinnästä saa ja pitääkin puhua. Homot eivät ole mitään enkeleitä, vaikka joskus heitä sellaisina kuvataankin.

        Kriittisenä puolena toteaisin, että aloitus saisi sisältää mielellään enemmän aloittajan omaa pohjustusta eikä pääasiassa ulkopuolisen tahon siteerausta. Jos ArtoTTT olisi laittanut aloitukseen enemmän oma näkökulmaansa, olisi varmasti myös tullut vahvempi sidos luterilaisuuteen.

        Mutta terveisiä ja siunausta ArtoTTT:lle kuitenkin. Hyviä juttuja ja asiallisia kommentteja kaikenkaikkiaan.

        Kiitos kaikille positiivista palautetta antaneilla, aina on vielä varaa parantaa.


    • asdfsadf435

      Täysin asiallinen aloitu homoseksuaalisuudesta ja pedofiliasta poistettiin. Ei suvaita mielipiteitä.

      • Ja juuri kun nyt illalla sain muutaman kirjotuksen siihen juttuun kirjoitettua.


      • etsimuualta

        Ehkä aloituksella ei kuitenkaan ollut mitään tekemistä luterilaisuuden kanssa. Aihe kuuluu aivan muualle.


      • Yllättävä.tieto
        etsimuualta kirjoitti:

        Ehkä aloituksella ei kuitenkaan ollut mitään tekemistä luterilaisuuden kanssa. Aihe kuuluu aivan muualle.

        Onko luterilaisuus jotain muutakin kuin keskustelua seksuaalisuudesta ja toisten tuomitsemista?


    • Itse olen kokenut hyvin monen minunkin kirjoituksen poistuneen "sääntöjen vastaisena", vaikka ainakaan niissä ei ole ollut mitään arvelluttavaa.

      Ja vuosia sitten luin kahdesta miehestä ja kahdesta naisesta, jotka heteroina elivät yhteiselämää. Katsoin, ettei minun kannata olla heidän tapaansa vastaan, sillä kukin löytää onnensa miten löytääkään.

      • kysyvvaa

        Mitä tekemistä tällä on luterilaisuuden kanssa?


    • TiedoksiModeroinnista

      Atomatsoitu moderaattori eli tekoäly, poistaa Suomi24 sivulta kaikki kommetit jotka ovat ovat provosoivia, loukkaavia, sisältävät linkkejä tai muuten sivuston sääntöjen vastaisia. Tuota tekoälyä ohjaa sille syötetyt alkorytmit ja se kykenee oppimaan analysoimaan erillaisia kommentteja muumuassa ilmiannettujen kommenttien/aloitusten perusteella. Tärkeää on siis muistaa että Aller median moderointia ei enään hoida yksikään ihminen, vaan siellä on nykyään taustalla kone joka toimii moderaattorina. Tästä syystä poistot voivat vaikuttaa oudoilta ja jopa mielivaltaisilta.

      • No tiedän säännöt, ja tiedän mitä olen kirjoittanut, samoin mitä muut. Jopa pahimmat solvaukset jäävät palstalle, joten automatiikka ei hoksaa kaikkea. Omat lauhkeammat poistuvat joskus välittömästi.


      • TiedoksiModeroinnista
        torre12 kirjoitti:

        No tiedän säännöt, ja tiedän mitä olen kirjoittanut, samoin mitä muut. Jopa pahimmat solvaukset jäävät palstalle, joten automatiikka ei hoksaa kaikkea. Omat lauhkeammat poistuvat joskus välittömästi.

        Olen huomannut ihan saman asian. Ensiksi yritin etsiä jotain muuta keskustelupalstaa, mutta kaikki muut ovat niin "kuolleita" tai uskonnoista puhumista ei muuten hyväksytä, joten palasin takaisin. Paras on välttää linkkejä, suoria lainauksia, vieraita kieliä ja mitä tahansa vihapuheeksi tulkittavaa, jos haluaa pitää aloituksensa tai kommenttinsa palstoilla olipa se miten maltillinen ja asiallinen tahansa.


      • TiedoksiModeroinnista kirjoitti:

        Olen huomannut ihan saman asian. Ensiksi yritin etsiä jotain muuta keskustelupalstaa, mutta kaikki muut ovat niin "kuolleita" tai uskonnoista puhumista ei muuten hyväksytä, joten palasin takaisin. Paras on välttää linkkejä, suoria lainauksia, vieraita kieliä ja mitä tahansa vihapuheeksi tulkittavaa, jos haluaa pitää aloituksensa tai kommenttinsa palstoilla olipa se miten maltillinen ja asiallinen tahansa.

        Aivan. Ja olemme täysin Suomi24:n armoilla: muut pastat ovat todella aneemisia.

        Minulla on vielä eräs lisäriesa; yli 100:n kommentin ketjuihin minun on lähes mahdotonta kirjoittaa. En pääse läpi.


      • mene.muualle

        Miksi suostut olemaan suomi24 armoilla? Ei täällä ole pakko olla.


      • torre12 kirjoitti:

        Aivan. Ja olemme täysin Suomi24:n armoilla: muut pastat ovat todella aneemisia.

        Minulla on vielä eräs lisäriesa; yli 100:n kommentin ketjuihin minun on lähes mahdotonta kirjoittaa. En pääse läpi.

        #yli 100:n kommentin ketjuihin minun on lähes mahdotonta kirjoittaa. En pääse läpi. #

        Voimme siis vapaasti puhua sinusta mitä vain yli sadan ketjuissa, et pääse vastaamaan???


      • lue.säännöt
        ArtoTTT kirjoitti:

        #yli 100:n kommentin ketjuihin minun on lähes mahdotonta kirjoittaa. En pääse läpi. #

        Voimme siis vapaasti puhua sinusta mitä vain yli sadan ketjuissa, et pääse vastaamaan???

        Huomasitko, mitä paljastit kommentissasi?


      • lue.säännöt kirjoitti:

        Huomasitko, mitä paljastit kommentissasi?

        Toisin kuin monet muut täällä, Torre kyllä ymmärtää huumorin päälle...


      • lue.säännöt
        ArtoTTT kirjoitti:

        Toisin kuin monet muut täällä, Torre kyllä ymmärtää huumorin päälle...

        Olet oikeassa. "Aitokristillinen huumori" ei avaudu ainakaan minulle. Harmi, koska sitä on joissakin keskusteluissa yli puolet kommenteista.


      • onnähty

        "Atomatsoitu moderaattori eli tekoäly, poistaa Suomi24 sivulta kaikki kommetit jotka ovat ovat provosoivia, loukkaavia, sisältävät linkkejä "

        Miksihän se automatisoitu teko äly EI POISTA esim.uskova.nen, eerika, mummomuorin kannaottoja. Pankaapa merkille. Luulen, että juuri nuo nikit ovat ne jotka POISTATTAVAT, heille sopimattomia aloituksia, vaikka olisivat ihan ok.juttuja.
        Uskovai.nen jankkaa ja PILAA joka ketjun tyhjänpäiväisella jankutuksellaan ja eerika, kuusenjuuret ja mitä nikejä hänellä onkaan toinen JANKKA.


      • myrkynkeittäjälle
        onnähty kirjoitti:

        "Atomatsoitu moderaattori eli tekoäly, poistaa Suomi24 sivulta kaikki kommetit jotka ovat ovat provosoivia, loukkaavia, sisältävät linkkejä "

        Miksihän se automatisoitu teko äly EI POISTA esim.uskova.nen, eerika, mummomuorin kannaottoja. Pankaapa merkille. Luulen, että juuri nuo nikit ovat ne jotka POISTATTAVAT, heille sopimattomia aloituksia, vaikka olisivat ihan ok.juttuja.
        Uskovai.nen jankkaa ja PILAA joka ketjun tyhjänpäiväisella jankutuksellaan ja eerika, kuusenjuuret ja mitä nikejä hänellä onkaan toinen JANKKA.

        Kukaan ei jankkaa täällä yksinään :):):)


      • kui2
        ArtoTTT kirjoitti:

        #yli 100:n kommentin ketjuihin minun on lähes mahdotonta kirjoittaa. En pääse läpi. #

        Voimme siis vapaasti puhua sinusta mitä vain yli sadan ketjuissa, et pääse vastaamaan???

        "Voimme siis vapaasti puhua sinusta mitä vain yli sadan ketjuissa, et pääse vastaamaan???"

        No mutta Arto - kyllähän Jumala näkee jos "mitä vain" toisesta kirjoittaa - kuinkas se seikka pääsi unohtumaan?


      • ArtoTTT kirjoitti:

        #yli 100:n kommentin ketjuihin minun on lähes mahdotonta kirjoittaa. En pääse läpi. #

        Voimme siis vapaasti puhua sinusta mitä vain yli sadan ketjuissa, et pääse vastaamaan???

        Heh, täytyykin katsoa jatkossa tarkemmin noita keskustelulistan pieniä numeroita puhekuplan vieressä! :)


    • En usko, että pelkkä pyyntö riittää ketjun poistamiseen. Eiköhän moderointi osaa hommansa. Mikäli huomaat sääntöjen vastaista toimintaa, kannattaa toki ilmiantaa joko kommentti tai ketju.

      Voisiko olla niin, että pilkkaaminen, vähättely, vihapuhe, kiihottaminen kansanryhmää kohtaan ym. alkaa olla joillekin jo niin normaalia, ettei niitä omasta puheestaan enää erota? En tarkoita, että sinulla näin olisi, vaan noin yleisesti.

      Miksi muuten esittää kysymys, jos on jo "oikea" vastaus olemassa? Eikö silloin voi vaan esittää sen "oikean" vastauksen?

      • Samaa mieltä, fundisuskovat määrittelee vihapuheensa usein vain "evankelioimiseksi" vaikka ne ovat pelkkää vihapuhetta esim. homoja ja mamuja kohtaan.


      • sage8 kirjoitti:

        Samaa mieltä, fundisuskovat määrittelee vihapuheensa usein vain "evankelioimiseksi" vaikka ne ovat pelkkää vihapuhetta esim. homoja ja mamuja kohtaan.

        Tai sitten joidenkin mielestä kaikki puheet joissa ei luvata homouden harjoittajille taivaspaikkaa ovat vihapuheita jotka pitää poistaa...


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Tai sitten joidenkin mielestä kaikki puheet joissa ei luvata homouden harjoittajille taivaspaikkaa ovat vihapuheita jotka pitää poistaa...

        Kuka täällä taivaspaikkoja jakelee muut kuin fundikset? Ja jos sattuu syntymään homoksi, helvettipaikka on fundisten mielestä täysin varma kuten myös homojen ihmisoikeuksien puolustajillekin.


      • sage8 kirjoitti:

        Kuka täällä taivaspaikkoja jakelee muut kuin fundikset? Ja jos sattuu syntymään homoksi, helvettipaikka on fundisten mielestä täysin varma kuten myös homojen ihmisoikeuksien puolustajillekin.

        #Ja jos sattuu syntymään homoksi,#

        Tuo on sinun uskontosi, ei minun.


      • taaasttä..samaa

        Huomautus Artosta

        Homous on uskonto? No, noin luulee henkilö, joka luulee, että Suomi kuului akselivaltoihin toisessa maailmansodassa. Se hänen yleissivistyksestään.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        #Ja jos sattuu syntymään homoksi,#

        Tuo on sinun uskontosi, ei minun.

        ArtoTTT. nyt menee jo aivan överiksi. Juttusi eivät enää kestä minkäänlaista päivänvaloa.


      • taaasttä..sama

        Hän taitaa kirjoittaa tekstinsä vasemman jalan varpailla...


      • ArtoOikeassa
        taaasttä..samaa kirjoitti:

        Huomautus Artosta

        Homous on uskonto? No, noin luulee henkilö, joka luulee, että Suomi kuului akselivaltoihin toisessa maailmansodassa. Se hänen yleissivistyksestään.

        Kyllä homous tuntuu olevan tämän palstan homottajille uskonto.


      • ArtoOikeassa kirjoitti:

        Kyllä homous tuntuu olevan tämän palstan homottajille uskonto.

        Onko teiltä mennyt järki kokonaan.


      • taaasttä..sama

        On heiltä mennyt. Paljonko on mennyt jos sivistys on sitä tasoa että väittää, että Suomi taisteli samassa rintamassa Japanin kanssa toisessa maailmansodassa. Kun vähästä vähenee niin mitä jää..


      • Kittilän.kansakoulu
        torre12 kirjoitti:

        Onko teiltä mennyt järki kokonaan.

        Sinulla ei sitä ole koskaan ollutkaan kirjoituksistasi päätellen.


      • Lisäksi.olen.Hetero
        ArtoTTT kirjoitti:

        Tai sitten joidenkin mielestä kaikki puheet joissa ei luvata homouden harjoittajille taivaspaikkaa ovat vihapuheita jotka pitää poistaa...

        Valtaosan palstan kommentoijien mukaan kaikki olemme syntisiä. Vaikka en homoseksiä ole harrastanutkaan, niin todella paljon muuta sitten onkin tultu tehtyä lähes laidasta laitaan. Ymmärtääkseni olen silti samalla viivalla kaikkien muidenkin synnintekijöiden kanssa siellä viimeisellä tuomiolla. Missään ei kuitenkaan anneta ymmärtää jonkin tietyn synnin olevan erityisasemassa, vaan samassa kopassa ollaan joka ikinen ihminen.
        Vai pystyykö joku osoittamaan toisin?

        Se ettei tuomitse, ei tarkoita synnin hyväksymistä. Ihmisen hyväksymisen ei tarvitse tarkoittaa teon hyväksymistä. Vai kuinka?
        Näistä keskusteluista jää kuva, että homot ja homoseksin harjoittajat tuomitaan eri pelisäännöillä, kuin siveettömät hetero irstailijat ja haureudentekijät, joita muuten taidetaan kirkossakin vihkiä ilman sen suurempaa älämölöä.
        Osaako joku sanoa asiallisesti ja kiihkottomasti miten väärässä tällä kertaa olen?


      • amen.to.that
        Lisäksi.olen.Hetero kirjoitti:

        Valtaosan palstan kommentoijien mukaan kaikki olemme syntisiä. Vaikka en homoseksiä ole harrastanutkaan, niin todella paljon muuta sitten onkin tultu tehtyä lähes laidasta laitaan. Ymmärtääkseni olen silti samalla viivalla kaikkien muidenkin synnintekijöiden kanssa siellä viimeisellä tuomiolla. Missään ei kuitenkaan anneta ymmärtää jonkin tietyn synnin olevan erityisasemassa, vaan samassa kopassa ollaan joka ikinen ihminen.
        Vai pystyykö joku osoittamaan toisin?

        Se ettei tuomitse, ei tarkoita synnin hyväksymistä. Ihmisen hyväksymisen ei tarvitse tarkoittaa teon hyväksymistä. Vai kuinka?
        Näistä keskusteluista jää kuva, että homot ja homoseksin harjoittajat tuomitaan eri pelisäännöillä, kuin siveettömät hetero irstailijat ja haureudentekijät, joita muuten taidetaan kirkossakin vihkiä ilman sen suurempaa älämölöä.
        Osaako joku sanoa asiallisesti ja kiihkottomasti miten väärässä tällä kertaa olen?

        Täsmälleen noin.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Tai sitten joidenkin mielestä kaikki puheet joissa ei luvata homouden harjoittajille taivaspaikkaa ovat vihapuheita jotka pitää poistaa...

        >> Tai sitten joidenkin mielestä kaikki puheet joissa ei luvata homouden harjoittajille taivaspaikkaa ovat vihapuheita jotka pitää poistaa... <<

        Ei toki, koska eihän minunkaan kaikkia kommentteja ole poistettu. Ehkä ne on usein pyydetty poistoon, mutta ei niitä ainakaan ole poistettu.


      • Lisäksi.olen.Hetero kirjoitti:

        Valtaosan palstan kommentoijien mukaan kaikki olemme syntisiä. Vaikka en homoseksiä ole harrastanutkaan, niin todella paljon muuta sitten onkin tultu tehtyä lähes laidasta laitaan. Ymmärtääkseni olen silti samalla viivalla kaikkien muidenkin synnintekijöiden kanssa siellä viimeisellä tuomiolla. Missään ei kuitenkaan anneta ymmärtää jonkin tietyn synnin olevan erityisasemassa, vaan samassa kopassa ollaan joka ikinen ihminen.
        Vai pystyykö joku osoittamaan toisin?

        Se ettei tuomitse, ei tarkoita synnin hyväksymistä. Ihmisen hyväksymisen ei tarvitse tarkoittaa teon hyväksymistä. Vai kuinka?
        Näistä keskusteluista jää kuva, että homot ja homoseksin harjoittajat tuomitaan eri pelisäännöillä, kuin siveettömät hetero irstailijat ja haureudentekijät, joita muuten taidetaan kirkossakin vihkiä ilman sen suurempaa älämölöä.
        Osaako joku sanoa asiallisesti ja kiihkottomasti miten väärässä tällä kertaa olen?

        #siveettömät hetero irstailijat ja haureudentekijät, joita muuten taidetaan kirkossakin vihkiä ilman sen suurempaa älämölöä.#

        Niinpä se kuvastaa kirkon syvää rappiotilaa

        #jää kuva, että homot ja homoseksin harjoittajat tuomitaan eri pelisäännöillä, #

        No, ei, homouden kielto on vain kirjoitettu niin selvästi raamattuun, että maallistunut kirkko ei millään tahdo saada sitä vesitettyä toisin kuin nuo muut synnit jotka laillistettiin kirkossa jo viime vuosisadalla.

        #Valtaosan palstan kommentoijien mukaan kaikki olemme syntisiä#

        Syntisiäkin on kuitenkin kahta lajia, niitä jotka sanovat että minä en ole sen huonompi kuin muutkaan, joten kaikki on jo nyt kunnossa, eikä minun kohdallani mitään parannusta tarvita, sitten on niitä jotka tunnustavat syyllisyyteensä ja nöyrtyvät pyytämään armahdusta ja haluavat tehdä parannuksen synneistään.


      • Lisäksi.olen.Hetero
        ArtoTTT kirjoitti:

        #siveettömät hetero irstailijat ja haureudentekijät, joita muuten taidetaan kirkossakin vihkiä ilman sen suurempaa älämölöä.#

        Niinpä se kuvastaa kirkon syvää rappiotilaa

        #jää kuva, että homot ja homoseksin harjoittajat tuomitaan eri pelisäännöillä, #

        No, ei, homouden kielto on vain kirjoitettu niin selvästi raamattuun, että maallistunut kirkko ei millään tahdo saada sitä vesitettyä toisin kuin nuo muut synnit jotka laillistettiin kirkossa jo viime vuosisadalla.

        #Valtaosan palstan kommentoijien mukaan kaikki olemme syntisiä#

        Syntisiäkin on kuitenkin kahta lajia, niitä jotka sanovat että minä en ole sen huonompi kuin muutkaan, joten kaikki on jo nyt kunnossa, eikä minun kohdallani mitään parannusta tarvita, sitten on niitä jotka tunnustavat syyllisyyteensä ja nöyrtyvät pyytämään armahdusta ja haluavat tehdä parannuksen synneistään.

        Kiitos Arto! Omana pikaisena kannanottonani johon toivon sitten laajaa ymmärrystä puolin ja toisin:
        Palstaltakin näyttäisi keskusteluista tällaiselle maallikolle löytyvän huomattavasti enemmän syntislajikkeita kuin vain kaksi mainitsemaasi. Mun asiani ei ole kuitenkaan arvioida heitä, kun omissakin syntiasioissa on enemmän kuin tarpeeksi pähkäilemistä ja itselläni ei ole sitä kristallipalloa jolla jotkut näyttävät arvioivan toisten syntejä (ja tätä ei ole sitten tarkoitettu pilkaksi, eli uhriutuminen kielletty).

        Toi homostelu vedetään tänne aina uudestaan ja uudestaan, onko sinulla heittää tietoa tai kunnon arvausta mistä johtuu seksin synti ja sitten vielä miksi se homoseksi on niin tiukasti päällimmäisenä.
        Mikä seksissä on syntiä ja miksi?
        Palstalla kivitetään vähän väliä ihmisiä synnistä johtuen, niin mitä silloin tehdään kun tehdään syntiä?
        Ilman seksiä meitä tuskin olisi täällä kovin montaa kirjoittelemassa, varmaan aika monen kohdalla alkukin on saatu ennen papin aamenta ja tiedä sitten ovatko vanhemmatkaan olleet niin kovin uskossa tekohetkellä, joten se synnittömyydestä.

        Olen kanssasi eri mieltä kirkon asemasta ja tilanteesta, edelleenkin maallikkona (se rappiotila).

        Onko täällä maailmassa i h m i s e s t ä j o h t u v i a synnittömiä asioita olemassa?

        Jos Kirkko lukeutuu meidän ihmisten kanssa samaan perinteiseen lasketteluryhmään, niin mun mielestäni Kirkon yhtenä tehtävä vaikkei varmaankaan ole mihinkään kirjattu, on tukea ja ohjata ihan jokaista ihmistä kasvumatkallamme ihmisyyteen.
        Jos Kirkko ei sitä tee, ei tee kukaan muukaan ja mun mielestäni ihmisyyden rappiotilaa kuvastaa ihan yhtä lailla se ettei hyväksytä ihmisten erilaisuutta.
        Erilaisuuden osalta meillä on vielä pitkä matka edessämme, mutta jos me ihmiset emme kykene hyväksymään toista ihmistä ihmisenä, ansaitsemmeko nimityksen ihminen.
        Kasvaako ihminen hyväksymään erilaisen ihmisen samanarvoisena kuin itse, kieltämällä tältä oikeudet samanarvoiseen kohteluun? Jos niin miten? Kiinnostaa?

        Kuka pystyy täysin varmuudella sanomaan mikä tapa sinne ikuiseen elämään johtaa?


      • KylläPystyy
        Lisäksi.olen.Hetero kirjoitti:

        Kiitos Arto! Omana pikaisena kannanottonani johon toivon sitten laajaa ymmärrystä puolin ja toisin:
        Palstaltakin näyttäisi keskusteluista tällaiselle maallikolle löytyvän huomattavasti enemmän syntislajikkeita kuin vain kaksi mainitsemaasi. Mun asiani ei ole kuitenkaan arvioida heitä, kun omissakin syntiasioissa on enemmän kuin tarpeeksi pähkäilemistä ja itselläni ei ole sitä kristallipalloa jolla jotkut näyttävät arvioivan toisten syntejä (ja tätä ei ole sitten tarkoitettu pilkaksi, eli uhriutuminen kielletty).

        Toi homostelu vedetään tänne aina uudestaan ja uudestaan, onko sinulla heittää tietoa tai kunnon arvausta mistä johtuu seksin synti ja sitten vielä miksi se homoseksi on niin tiukasti päällimmäisenä.
        Mikä seksissä on syntiä ja miksi?
        Palstalla kivitetään vähän väliä ihmisiä synnistä johtuen, niin mitä silloin tehdään kun tehdään syntiä?
        Ilman seksiä meitä tuskin olisi täällä kovin montaa kirjoittelemassa, varmaan aika monen kohdalla alkukin on saatu ennen papin aamenta ja tiedä sitten ovatko vanhemmatkaan olleet niin kovin uskossa tekohetkellä, joten se synnittömyydestä.

        Olen kanssasi eri mieltä kirkon asemasta ja tilanteesta, edelleenkin maallikkona (se rappiotila).

        Onko täällä maailmassa i h m i s e s t ä j o h t u v i a synnittömiä asioita olemassa?

        Jos Kirkko lukeutuu meidän ihmisten kanssa samaan perinteiseen lasketteluryhmään, niin mun mielestäni Kirkon yhtenä tehtävä vaikkei varmaankaan ole mihinkään kirjattu, on tukea ja ohjata ihan jokaista ihmistä kasvumatkallamme ihmisyyteen.
        Jos Kirkko ei sitä tee, ei tee kukaan muukaan ja mun mielestäni ihmisyyden rappiotilaa kuvastaa ihan yhtä lailla se ettei hyväksytä ihmisten erilaisuutta.
        Erilaisuuden osalta meillä on vielä pitkä matka edessämme, mutta jos me ihmiset emme kykene hyväksymään toista ihmistä ihmisenä, ansaitsemmeko nimityksen ihminen.
        Kasvaako ihminen hyväksymään erilaisen ihmisen samanarvoisena kuin itse, kieltämällä tältä oikeudet samanarvoiseen kohteluun? Jos niin miten? Kiinnostaa?

        Kuka pystyy täysin varmuudella sanomaan mikä tapa sinne ikuiseen elämään johtaa?

        Joh3:16 sanoo sen sangen selväti!


      • ArtoTTTT
        Lisäksi.olen.Hetero kirjoitti:

        Kiitos Arto! Omana pikaisena kannanottonani johon toivon sitten laajaa ymmärrystä puolin ja toisin:
        Palstaltakin näyttäisi keskusteluista tällaiselle maallikolle löytyvän huomattavasti enemmän syntislajikkeita kuin vain kaksi mainitsemaasi. Mun asiani ei ole kuitenkaan arvioida heitä, kun omissakin syntiasioissa on enemmän kuin tarpeeksi pähkäilemistä ja itselläni ei ole sitä kristallipalloa jolla jotkut näyttävät arvioivan toisten syntejä (ja tätä ei ole sitten tarkoitettu pilkaksi, eli uhriutuminen kielletty).

        Toi homostelu vedetään tänne aina uudestaan ja uudestaan, onko sinulla heittää tietoa tai kunnon arvausta mistä johtuu seksin synti ja sitten vielä miksi se homoseksi on niin tiukasti päällimmäisenä.
        Mikä seksissä on syntiä ja miksi?
        Palstalla kivitetään vähän väliä ihmisiä synnistä johtuen, niin mitä silloin tehdään kun tehdään syntiä?
        Ilman seksiä meitä tuskin olisi täällä kovin montaa kirjoittelemassa, varmaan aika monen kohdalla alkukin on saatu ennen papin aamenta ja tiedä sitten ovatko vanhemmatkaan olleet niin kovin uskossa tekohetkellä, joten se synnittömyydestä.

        Olen kanssasi eri mieltä kirkon asemasta ja tilanteesta, edelleenkin maallikkona (se rappiotila).

        Onko täällä maailmassa i h m i s e s t ä j o h t u v i a synnittömiä asioita olemassa?

        Jos Kirkko lukeutuu meidän ihmisten kanssa samaan perinteiseen lasketteluryhmään, niin mun mielestäni Kirkon yhtenä tehtävä vaikkei varmaankaan ole mihinkään kirjattu, on tukea ja ohjata ihan jokaista ihmistä kasvumatkallamme ihmisyyteen.
        Jos Kirkko ei sitä tee, ei tee kukaan muukaan ja mun mielestäni ihmisyyden rappiotilaa kuvastaa ihan yhtä lailla se ettei hyväksytä ihmisten erilaisuutta.
        Erilaisuuden osalta meillä on vielä pitkä matka edessämme, mutta jos me ihmiset emme kykene hyväksymään toista ihmistä ihmisenä, ansaitsemmeko nimityksen ihminen.
        Kasvaako ihminen hyväksymään erilaisen ihmisen samanarvoisena kuin itse, kieltämällä tältä oikeudet samanarvoiseen kohteluun? Jos niin miten? Kiinnostaa?

        Kuka pystyy täysin varmuudella sanomaan mikä tapa sinne ikuiseen elämään johtaa?

        #Toi homostelu vedetään tänne aina uudestaan ja uudestaan, onko sinulla heittää tietoa tai kunnon arvausta mistä johtuu seksin synti ja sitten vielä miksi se homoseksi on niin tiukasti päällimmäisenä. #

        Olisikohan se ero siinä että esim. eronneiden vihkiminen hyväksyttiin jo viime vuosisadalla ja tuo toinen vasta nyt, edelleenkään raamattu ei hyväksy kumpaakaan.

        #mun mielestäni Kirkon yhtenä tehtävä vaikkei varmaankaan ole mihinkään kirjattu, on tukea ja ohjata ihan jokaista ihmistä kasvumatkallamme ihmisyyteen.#

        No itse asiassa ei, Jeesus ei edes rukoillut maailman ihmisten puolesta, vain niiden puolesta jotka olivat ottaneet Hänet vastaan. Kirkon tehtävä olisi auttaa ihmisiä löytämään Jeesus ja tulemaan Hänen opetuslapsikseen. Sen sijaan kääntymättömien rohkaiseminen jatkamaan samalla tiellä ilman parannuksentekoa, on paremminkin sitä alakerran isännän tehtäväkenttää. Ydinsanoma ei ole että jollakin omilla suoritteilla voitaisiin tulla paremmiksi ihmisiksi, se viittaa paremminkin itämaisiin uususkontoihin.


      • Lisäksi.olen.Hetero
        ArtoTTTT kirjoitti:

        #Toi homostelu vedetään tänne aina uudestaan ja uudestaan, onko sinulla heittää tietoa tai kunnon arvausta mistä johtuu seksin synti ja sitten vielä miksi se homoseksi on niin tiukasti päällimmäisenä. #

        Olisikohan se ero siinä että esim. eronneiden vihkiminen hyväksyttiin jo viime vuosisadalla ja tuo toinen vasta nyt, edelleenkään raamattu ei hyväksy kumpaakaan.

        #mun mielestäni Kirkon yhtenä tehtävä vaikkei varmaankaan ole mihinkään kirjattu, on tukea ja ohjata ihan jokaista ihmistä kasvumatkallamme ihmisyyteen.#

        No itse asiassa ei, Jeesus ei edes rukoillut maailman ihmisten puolesta, vain niiden puolesta jotka olivat ottaneet Hänet vastaan. Kirkon tehtävä olisi auttaa ihmisiä löytämään Jeesus ja tulemaan Hänen opetuslapsikseen. Sen sijaan kääntymättömien rohkaiseminen jatkamaan samalla tiellä ilman parannuksentekoa, on paremminkin sitä alakerran isännän tehtäväkenttää. Ydinsanoma ei ole että jollakin omilla suoritteilla voitaisiin tulla paremmiksi ihmisiksi, se viittaa paremminkin itämaisiin uususkontoihin.

        Kirkko oman näkemykseni mukaan tekee juuri tuota mainitsemaasi auttamista, antaen jokaiselle vapaan valinnan mahdollisuuden. Kun ihmiselle on saatu kerrottua pelastustiestä ja sen merkityksestä, on ihmisen oman valinnan kautta löydyttävä päätös jatkamiseen. Jumala on ymmärtääkseni antanut meille jokaiselle vapaan tahdon tässä asiassa ja meidän tulee mielestäni kunnioittaa sitä päätöstä, hän pakottaisi jos katsoisi sen tahtonsa mukaiseksi. Ei väkisin, vaan Jumalan Rakkaudella.
        Yhdessäkään kuulemistani saarnoista viimeisen kahden vuoden aikana, en ole kuullut mies- tai naispappien rohkaisevan ketään jatkamaan synnissä, vaan päinvastoin rohkaisseet parannuksen tielle.
        Eriarvoistaminen ja itsensä ylentäminen toisen ihmisen yläpuolelle on mielestäni ihmiseltä melkoista tekopyhyyttä, jolla aikaansaadaan ainoastaan tilanne jossa kaikki eivät edes halua vastaanottaa sanomaa Jeesuksesta. Tiedossani on tapauksia, joissa itsetuhoinen nuori on kokenut itsensä uskonnollisen kokemuksen jälkeen niin epäkelvoksi ihmisenä, että ei ole enää halunnut elää. Niin kauan kuin varmuus asioiden tilasta on kaikkien ihmisen osalta vain ”parhaan mahdollisen selityksen” tasolla, jokainen tuon asian vuoksi elämänhaluton nuori on minunkin mielestäni vähintään 100% liikaa.

        Kirjoitit: ”Ydinsanoma ei ole että jollakin omilla suoritteilla voitaisiin tulla paremmiksi ihmisiksi”. Jos tarkoitat ettei länsimainen ihminen voi oppia omista virheistään ja kasvaa kohtaamiensa karikoiden avulla parempaan ihmisyyteen, niin yksinkertaisena maallikkona olen eri mieltä. On nähty ja koettu.
        Siinä voimme olla samaa mieltä ettei sekään varmasti vielä riitä, mutta opettaa omasta itsestämme valtavasti sellaista mitä tarvitsemme ihmisinä toistemme kohtaamisessa elämän arjessa ja päästäksemme elämässä eteenpäin.

        Tunnet Raamattua varmasti ainakin miljoona kertaa paremmin kuin minä; miten asia on todistettu, ettei Raamattu hyväksy sellaisten avioparien vihkimistä, jotka ovat eronneet tai ovat samaa sukupuolta. Me ihmiset olemme kasvaneet ymmärtämään muuttumatonta Sanaa sukupolvi kerrallaan satoja vuosia ja edelleen yksimielisyyden löytäminen ei tunnu olevan helppoa. Kuka siis on oikeassa, kenen mukaan pitää mennä että v a r m a s t i ollaan oikeassa? Sinun mukaasi – Kirkon mukaan – vai kenen?
        Mulla on ikävän hankala tapa kirjoittaa. Väärinkäsitysten välttämiseksi tarkennan, tarkoituksenani ei ole piikitellä tai loukata.


      • Lisäksi.olen.Hetero
        KylläPystyy kirjoitti:

        Joh3:16 sanoo sen sangen selväti!

        Kaameassa yksinkertaisuudessanikin, voin olla kanssasi samaa mieltä tekstin selvyydestä.
        Tekstin selkeyden jälkeen kaikki muu onkin sitten kaikkea muuta. Voitko tarkentaa, mitä Joh3:16 käytännössä tarkoittaa meille syntisille ihmisille elämän arjessa jokapäiväisessä elämässä?


      • ikävä.kyllä
        ArtoTTT kirjoitti:

        #siveettömät hetero irstailijat ja haureudentekijät, joita muuten taidetaan kirkossakin vihkiä ilman sen suurempaa älämölöä.#

        Niinpä se kuvastaa kirkon syvää rappiotilaa

        #jää kuva, että homot ja homoseksin harjoittajat tuomitaan eri pelisäännöillä, #

        No, ei, homouden kielto on vain kirjoitettu niin selvästi raamattuun, että maallistunut kirkko ei millään tahdo saada sitä vesitettyä toisin kuin nuo muut synnit jotka laillistettiin kirkossa jo viime vuosisadalla.

        #Valtaosan palstan kommentoijien mukaan kaikki olemme syntisiä#

        Syntisiäkin on kuitenkin kahta lajia, niitä jotka sanovat että minä en ole sen huonompi kuin muutkaan, joten kaikki on jo nyt kunnossa, eikä minun kohdallani mitään parannusta tarvita, sitten on niitä jotka tunnustavat syyllisyyteensä ja nöyrtyvät pyytämään armahdusta ja haluavat tehdä parannuksen synneistään.

        Ikävä kyllä sinä, artottt, et kuulu jälkimmäisiin. Päätellen kommenteistasi.


      • Lisäksi.olen.Hetero kirjoitti:

        Kirkko oman näkemykseni mukaan tekee juuri tuota mainitsemaasi auttamista, antaen jokaiselle vapaan valinnan mahdollisuuden. Kun ihmiselle on saatu kerrottua pelastustiestä ja sen merkityksestä, on ihmisen oman valinnan kautta löydyttävä päätös jatkamiseen. Jumala on ymmärtääkseni antanut meille jokaiselle vapaan tahdon tässä asiassa ja meidän tulee mielestäni kunnioittaa sitä päätöstä, hän pakottaisi jos katsoisi sen tahtonsa mukaiseksi. Ei väkisin, vaan Jumalan Rakkaudella.
        Yhdessäkään kuulemistani saarnoista viimeisen kahden vuoden aikana, en ole kuullut mies- tai naispappien rohkaisevan ketään jatkamaan synnissä, vaan päinvastoin rohkaisseet parannuksen tielle.
        Eriarvoistaminen ja itsensä ylentäminen toisen ihmisen yläpuolelle on mielestäni ihmiseltä melkoista tekopyhyyttä, jolla aikaansaadaan ainoastaan tilanne jossa kaikki eivät edes halua vastaanottaa sanomaa Jeesuksesta. Tiedossani on tapauksia, joissa itsetuhoinen nuori on kokenut itsensä uskonnollisen kokemuksen jälkeen niin epäkelvoksi ihmisenä, että ei ole enää halunnut elää. Niin kauan kuin varmuus asioiden tilasta on kaikkien ihmisen osalta vain ”parhaan mahdollisen selityksen” tasolla, jokainen tuon asian vuoksi elämänhaluton nuori on minunkin mielestäni vähintään 100% liikaa.

        Kirjoitit: ”Ydinsanoma ei ole että jollakin omilla suoritteilla voitaisiin tulla paremmiksi ihmisiksi”. Jos tarkoitat ettei länsimainen ihminen voi oppia omista virheistään ja kasvaa kohtaamiensa karikoiden avulla parempaan ihmisyyteen, niin yksinkertaisena maallikkona olen eri mieltä. On nähty ja koettu.
        Siinä voimme olla samaa mieltä ettei sekään varmasti vielä riitä, mutta opettaa omasta itsestämme valtavasti sellaista mitä tarvitsemme ihmisinä toistemme kohtaamisessa elämän arjessa ja päästäksemme elämässä eteenpäin.

        Tunnet Raamattua varmasti ainakin miljoona kertaa paremmin kuin minä; miten asia on todistettu, ettei Raamattu hyväksy sellaisten avioparien vihkimistä, jotka ovat eronneet tai ovat samaa sukupuolta. Me ihmiset olemme kasvaneet ymmärtämään muuttumatonta Sanaa sukupolvi kerrallaan satoja vuosia ja edelleen yksimielisyyden löytäminen ei tunnu olevan helppoa. Kuka siis on oikeassa, kenen mukaan pitää mennä että v a r m a s t i ollaan oikeassa? Sinun mukaasi – Kirkon mukaan – vai kenen?
        Mulla on ikävän hankala tapa kirjoittaa. Väärinkäsitysten välttämiseksi tarkennan, tarkoituksenani ei ole piikitellä tai loukata.

        Voinko toivoa että kysyisit hieman selkeämmin ja tiivistetymmin? Tässä on nyt hieman väärinkäsityksiä siitä mitä toinen tarkoittaa.

        ”Ydinsanoma ei ole että jollakin omilla suoritteilla voitaisiin tulla paremmiksi ihmisiksi”.

        Siis itämaisten uskontojen idea on omilla suoritteilla tulla paremmaksi ihmiseksi tai päästä seuraavalle tasolle, se ei ole kristinuskon idea. puhumme nyt hieman eri asiasta. ihmisestä itsestään ei löydy sitä voima ja viisautta jolla hän voisi tehdä itse itsensä paremmaksi, sellaisen suorittaminen on jo itsessään eksymistä.

        #Kuka siis on oikeassa, kenen mukaan pitää mennä että v a r m a s t i ollaan oikeassa? Sinun mukaasi – Kirkon mukaan – vai kenen?#

        Eikö Jeesus sanonut sen.

        John3:3
        3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."

        #miten asia on todistettu, ettei Raamattu hyväksy sellaisten avioparien vihkimistä, jotka ovat eronneet tai ovat samaa sukupuolta#

        Eikö nämä raamatun jakeet ja kohdat ole täälläkin otettu esiin jo tuhansia tai satoja kertoa, mikään niissä ei tue toisenlaista näkemystä. Yksinkertaisesti kysymys on siitä että on luettu ja ymmärretty, mutta kun se mitä raamatussa on kirjoitettu ei kelpaa, halutaan toisenlainen totuus, halutaan muuttaa raamatun totuus oman mielen mukaiseksi. Halutaan "totuus" että synti olisikin sallittua.

        Nyt on hieman hankala tavoitta kysymyksesi ideaa, tässäkin on kuitenkin hyvä katsoa miten ko kohta jatkuu, sillä yhteydestään irrotettu jae voi johtaa harhaan. Mitä usko tarkoittaa, ei sitä että uskotaan että kyllä Jeesus varmaan on olemassa ja nyt voidaankin vapaasti tehdä syntiä, ei vaan usko jotain enemmän, ojentautumista Jumalan tahdon mukaan, Jeesus puhuu myös valinnasta, valitsemmeko me Jeesuksen vai maailman?

        Joh. 3:16
        16 Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.
        17 "Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen. 18 Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan. 19 Ja tuomio on tämä: valo on tullut maailmaan, mutta pahojen tekojensa tähden ihmiset ovat valinneet sen asemesta pimeyden.


      • Lisäksi.olen.Hetero
        ArtoTTT kirjoitti:

        Voinko toivoa että kysyisit hieman selkeämmin ja tiivistetymmin? Tässä on nyt hieman väärinkäsityksiä siitä mitä toinen tarkoittaa.

        ”Ydinsanoma ei ole että jollakin omilla suoritteilla voitaisiin tulla paremmiksi ihmisiksi”.

        Siis itämaisten uskontojen idea on omilla suoritteilla tulla paremmaksi ihmiseksi tai päästä seuraavalle tasolle, se ei ole kristinuskon idea. puhumme nyt hieman eri asiasta. ihmisestä itsestään ei löydy sitä voima ja viisautta jolla hän voisi tehdä itse itsensä paremmaksi, sellaisen suorittaminen on jo itsessään eksymistä.

        #Kuka siis on oikeassa, kenen mukaan pitää mennä että v a r m a s t i ollaan oikeassa? Sinun mukaasi – Kirkon mukaan – vai kenen?#

        Eikö Jeesus sanonut sen.

        John3:3
        3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."

        #miten asia on todistettu, ettei Raamattu hyväksy sellaisten avioparien vihkimistä, jotka ovat eronneet tai ovat samaa sukupuolta#

        Eikö nämä raamatun jakeet ja kohdat ole täälläkin otettu esiin jo tuhansia tai satoja kertoa, mikään niissä ei tue toisenlaista näkemystä. Yksinkertaisesti kysymys on siitä että on luettu ja ymmärretty, mutta kun se mitä raamatussa on kirjoitettu ei kelpaa, halutaan toisenlainen totuus, halutaan muuttaa raamatun totuus oman mielen mukaiseksi. Halutaan "totuus" että synti olisikin sallittua.

        Nyt on hieman hankala tavoitta kysymyksesi ideaa, tässäkin on kuitenkin hyvä katsoa miten ko kohta jatkuu, sillä yhteydestään irrotettu jae voi johtaa harhaan. Mitä usko tarkoittaa, ei sitä että uskotaan että kyllä Jeesus varmaan on olemassa ja nyt voidaankin vapaasti tehdä syntiä, ei vaan usko jotain enemmän, ojentautumista Jumalan tahdon mukaan, Jeesus puhuu myös valinnasta, valitsemmeko me Jeesuksen vai maailman?

        Joh. 3:16
        16 Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.
        17 "Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen. 18 Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan. 19 Ja tuomio on tämä: valo on tullut maailmaan, mutta pahojen tekojensa tähden ihmiset ovat valinneet sen asemesta pimeyden.

        Selvitit asiaa ihan selkeästi, Kiitos. Kuitenkin tuntuu että tuossa jäi jotakin oleellista puuttumaan. Mikä siis on jutun pointti sinun mielestäsi, miksi yksimielisyyttä oppineiden kesken ei siis synny vaikka viisaat ihmiset ovat tutkineet ja väitelleet noista asioista satoja vuosia?


      • ArtoTTTT
        Lisäksi.olen.Hetero kirjoitti:

        Selvitit asiaa ihan selkeästi, Kiitos. Kuitenkin tuntuu että tuossa jäi jotakin oleellista puuttumaan. Mikä siis on jutun pointti sinun mielestäsi, miksi yksimielisyyttä oppineiden kesken ei siis synny vaikka viisaat ihmiset ovat tutkineet ja väitelleet noista asioista satoja vuosia?

        Homoudestako satoja vuosia, ei toki, raamatun näkemys on tulkittu varsin yksiselitteisesti jo tuhansia vuosia, vasta viimeisinä vuosikymmeninä siitä on alettu puhumaan. Mikä siis on muuttunut, 1960 seksuaalivallankumouksen jälkeen ihmisten moraaliarvot ovat muuttuneet voimakkaasti, on luovuttu kristillisestä seksuaalimoraalikäsityksestä ja siirrytty muihin moraalikäsityksiin. Liberaaliteologit haluaisivat muuttaa kristinuskon opetuksia ihmismielen mukaiseksi. Ei siis ole kysymys Raamatun antamasta opetuksesta vaan tarpeesta saada Raamatun sana mukautettua ihmismielen mukaiseksi, raamatun ulkopuolisesta halusta saada toinen totuus. Puheet muusta tulkinnasta eivät siis lähde liikkeelle raamatun sisällöstä vaan ulkopuolelta.

        "Liberaaliteologia on individualistista, ja siten arvostaa henkilökohtaista uskonnollista kokemusta enemmän kuin oppeja, kirkon arvovaltaa tai kirjoitusten kirjaimellista tulkintaa."(vikipedia)


      • Lisäksi.olen.Hetero
        ArtoTTTT kirjoitti:

        Homoudestako satoja vuosia, ei toki, raamatun näkemys on tulkittu varsin yksiselitteisesti jo tuhansia vuosia, vasta viimeisinä vuosikymmeninä siitä on alettu puhumaan. Mikä siis on muuttunut, 1960 seksuaalivallankumouksen jälkeen ihmisten moraaliarvot ovat muuttuneet voimakkaasti, on luovuttu kristillisestä seksuaalimoraalikäsityksestä ja siirrytty muihin moraalikäsityksiin. Liberaaliteologit haluaisivat muuttaa kristinuskon opetuksia ihmismielen mukaiseksi. Ei siis ole kysymys Raamatun antamasta opetuksesta vaan tarpeesta saada Raamatun sana mukautettua ihmismielen mukaiseksi, raamatun ulkopuolisesta halusta saada toinen totuus. Puheet muusta tulkinnasta eivät siis lähde liikkeelle raamatun sisällöstä vaan ulkopuolelta.

        "Liberaaliteologia on individualistista, ja siten arvostaa henkilökohtaista uskonnollista kokemusta enemmän kuin oppeja, kirkon arvovaltaa tai kirjoitusten kirjaimellista tulkintaa."(vikipedia)

        Tarkoitin oikeastaan tätä:
        Voitko määritellä kirjoittamallesi lauseelle totuusarvon kuvaamaan sitä, miksei yksimielisyyttä ole syntynyt?
        ”Liberaaliteologit haluaisivat muuttaa kristinuskon opetuksia ihmismielen mukaiseksi. Ei siis ole kysymys Raamatun antamasta opetuksesta vaan tarpeesta saada Raamatun sana mukautettua ihmismielen mukaiseksi, raamatun ulkopuolisesta halusta saada toinen totuus. Puheet muusta tulkinnasta eivät siis lähde liikkeelle raamatun sisällöstä vaan ulkopuolelta.”


      • Lisäksi.olen.Hetero kirjoitti:

        Tarkoitin oikeastaan tätä:
        Voitko määritellä kirjoittamallesi lauseelle totuusarvon kuvaamaan sitä, miksei yksimielisyyttä ole syntynyt?
        ”Liberaaliteologit haluaisivat muuttaa kristinuskon opetuksia ihmismielen mukaiseksi. Ei siis ole kysymys Raamatun antamasta opetuksesta vaan tarpeesta saada Raamatun sana mukautettua ihmismielen mukaiseksi, raamatun ulkopuolisesta halusta saada toinen totuus. Puheet muusta tulkinnasta eivät siis lähde liikkeelle raamatun sisällöstä vaan ulkopuolelta.”

        Jotta varmasti ymmärtäisimme toisiamme oikein voisitko pyrkiä tiivistetympiin ja pelkistettyihin kysymyksiin laajojen aiheiden sijasta.

        Siis vikipedia lainaukseni mukaan liberaaliteologiassa ihmisten kokemus ohittaa Raamatun kirjaimellisen tulkinnan, ei siis ole kyse siitä että raamatun kirjaimellinen tulkinta olisi muuttunut tai epäselvä, vaan ihmisten kokemusten katsotaan ohittavan sen, tällä periaatteella ei mitään rajoja ole kristinuskon tulkinnan muuttamisella tarkoittamaan ihan mitä tahansa.

        Lppujen lopuksi kysymys on ihmisistä, kaikki eivät halua ottaa Jeesusta vastaan, eikä lähteä seuraamaan Häntä, he valitsevat toisen tien.


      • Lisäksi.olen.Hetero
        ArtoTTT kirjoitti:

        Jotta varmasti ymmärtäisimme toisiamme oikein voisitko pyrkiä tiivistetympiin ja pelkistettyihin kysymyksiin laajojen aiheiden sijasta.

        Siis vikipedia lainaukseni mukaan liberaaliteologiassa ihmisten kokemus ohittaa Raamatun kirjaimellisen tulkinnan, ei siis ole kyse siitä että raamatun kirjaimellinen tulkinta olisi muuttunut tai epäselvä, vaan ihmisten kokemusten katsotaan ohittavan sen, tällä periaatteella ei mitään rajoja ole kristinuskon tulkinnan muuttamisella tarkoittamaan ihan mitä tahansa.

        Lppujen lopuksi kysymys on ihmisistä, kaikki eivät halua ottaa Jeesusta vastaan, eikä lähteä seuraamaan Häntä, he valitsevat toisen tien.

        Tavoistaan koira ei tahdo päästä eroon ja yksinkertainen luontokappale minäkin vain olen, yritetään selkiyttää ja kiitos asiallisuudestasi.

        Meillä ihmisillä on kokemusteni mukaan tapana piilottaa omia inhimillisiä vaikutteitamme erilaisten auktoriteettien taakse esimerkiksi saadaksemme vaikuttavuutta omalle näkemyksellemme.

        Mainitset miten liberaaliteologiassa ihmisen kokemukset ohittavat Raamatun kirjaimellisen tulkinnan ja herää kysymys, onko mainitsemasi ”liberaaliteologia” halua kasvaa ymmärtämään Raamatun Sanaa niin kuin se on tarkoitettu vai ei.
        Mikä mielipiteesi on yksinkertaistettuna: m a h d o l l i s t a vai m a h d o t o n t a ??? (ilman lisäselvityksiä).

        Sinäkään toivottavasti et noudata Mooseksen lakia, vaikka lapsesi olisivat miten tottelemattomia sinua kohtaan.

        Kirjoitit: ”Loppujen lopuksi kysymys on ihmisistä, kaikki eivät halua ottaa Jeesusta vastaan, eikä lähteä seuraamaan Häntä, he valitsevat toisen tien”.
        Tuossa tekstissäsi on kiteytettynä idea jota kaipaan, nyt pitäisi kyetä näkemään se tie joka vie tavoitteeseen. Meillä on molemmilla sama tavoite, mutta miten; ihmisyyteen vapaasta tahdosta kasvaminen v a i tiukasti annettuja käskyjä noudattaen.

        Yritän hakea totuusarvolla sitä vaakakuppiin laitettavaa vastapainoa meidän omalle tahtotilallemme, joka tekee meistä ihmisiä.

        Pelkistettynä; pyydän mielipidettäsi tällä kertaa vain tuolla aiemmin kysymääni mahdollinen/mahdoton kohtaan.


      • Lisäksi.olen.Hetero kirjoitti:

        Tavoistaan koira ei tahdo päästä eroon ja yksinkertainen luontokappale minäkin vain olen, yritetään selkiyttää ja kiitos asiallisuudestasi.

        Meillä ihmisillä on kokemusteni mukaan tapana piilottaa omia inhimillisiä vaikutteitamme erilaisten auktoriteettien taakse esimerkiksi saadaksemme vaikuttavuutta omalle näkemyksellemme.

        Mainitset miten liberaaliteologiassa ihmisen kokemukset ohittavat Raamatun kirjaimellisen tulkinnan ja herää kysymys, onko mainitsemasi ”liberaaliteologia” halua kasvaa ymmärtämään Raamatun Sanaa niin kuin se on tarkoitettu vai ei.
        Mikä mielipiteesi on yksinkertaistettuna: m a h d o l l i s t a vai m a h d o t o n t a ??? (ilman lisäselvityksiä).

        Sinäkään toivottavasti et noudata Mooseksen lakia, vaikka lapsesi olisivat miten tottelemattomia sinua kohtaan.

        Kirjoitit: ”Loppujen lopuksi kysymys on ihmisistä, kaikki eivät halua ottaa Jeesusta vastaan, eikä lähteä seuraamaan Häntä, he valitsevat toisen tien”.
        Tuossa tekstissäsi on kiteytettynä idea jota kaipaan, nyt pitäisi kyetä näkemään se tie joka vie tavoitteeseen. Meillä on molemmilla sama tavoite, mutta miten; ihmisyyteen vapaasta tahdosta kasvaminen v a i tiukasti annettuja käskyjä noudattaen.

        Yritän hakea totuusarvolla sitä vaakakuppiin laitettavaa vastapainoa meidän omalle tahtotilallemme, joka tekee meistä ihmisiä.

        Pelkistettynä; pyydän mielipidettäsi tällä kertaa vain tuolla aiemmin kysymääni mahdollinen/mahdoton kohtaan.

        #onko mainitsemasi ”liberaaliteologia” halua kasvaa ymmärtämään Raamatun Sanaa niin kuin se on tarkoitettu vai ei. #

        Liberaaliteologia on ehkä halua palvella ihmistä, halua luvata ihmisille mitä nämä haluavat kuulla. He ovat lukeneet raamatun sanan ja ymmärtäneet sen mutta kirjoitettu versio ei käy vaan he haluavat muokata Raamatun sanan tarkoittamaan sitä mikä on heidän oma käsityksensä oikeasta ja väärästä. Mutta siinä kaikki meneekin jo pieleen.

        #idea jota kaipaan, nyt pitäisi kyetä näkemään se tie joka vie tavoitteeseen. Meillä on molemmilla sama tavoite, mutta miten; ihmisyyteen vapaasta tahdosta kasvaminen v a i tiukasti annettuja käskyjä noudattaen.#

        Ihmisellä on vain kaksi tietä oman tahdon tie, kuljen sinne minne haluan tai itsensä ja koko elämänsä antaminen Jumalalle, se tuntuu mielettömyydeltä antaa koko elämä Jumalan käsiin hallintaan ja johdettavaksi. Jumala on meidät tehnyt ja tietää mitä me tarvitsemme, oikea vastaus on että palaamme Jumalan tykö annamme koko elämämme ja itsemme Jumalan käsiin ja johdettavaksi, se on puuttuva pala joka ihmiseltä puuttuu. Etsikko aikana Jumala kysyy ihmistä seuraansa kulkemaan hänen kanssaan ja johdossaan, se on hieman kuin kosinta johon voi vastata kyllä tai ei.

        Matt: 11:27
        Poikaa ei tunne kukaan muu kuin Isä eikä Isää kukaan muu kuin Poika ja se, jolle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.
        28 "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. 29 Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. 30 Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt."


      • Lisäksi.olen.Hetero
        ArtoTTT kirjoitti:

        #onko mainitsemasi ”liberaaliteologia” halua kasvaa ymmärtämään Raamatun Sanaa niin kuin se on tarkoitettu vai ei. #

        Liberaaliteologia on ehkä halua palvella ihmistä, halua luvata ihmisille mitä nämä haluavat kuulla. He ovat lukeneet raamatun sanan ja ymmärtäneet sen mutta kirjoitettu versio ei käy vaan he haluavat muokata Raamatun sanan tarkoittamaan sitä mikä on heidän oma käsityksensä oikeasta ja väärästä. Mutta siinä kaikki meneekin jo pieleen.

        #idea jota kaipaan, nyt pitäisi kyetä näkemään se tie joka vie tavoitteeseen. Meillä on molemmilla sama tavoite, mutta miten; ihmisyyteen vapaasta tahdosta kasvaminen v a i tiukasti annettuja käskyjä noudattaen.#

        Ihmisellä on vain kaksi tietä oman tahdon tie, kuljen sinne minne haluan tai itsensä ja koko elämänsä antaminen Jumalalle, se tuntuu mielettömyydeltä antaa koko elämä Jumalan käsiin hallintaan ja johdettavaksi. Jumala on meidät tehnyt ja tietää mitä me tarvitsemme, oikea vastaus on että palaamme Jumalan tykö annamme koko elämämme ja itsemme Jumalan käsiin ja johdettavaksi, se on puuttuva pala joka ihmiseltä puuttuu. Etsikko aikana Jumala kysyy ihmistä seuraansa kulkemaan hänen kanssaan ja johdossaan, se on hieman kuin kosinta johon voi vastata kyllä tai ei.

        Matt: 11:27
        Poikaa ei tunne kukaan muu kuin Isä eikä Isää kukaan muu kuin Poika ja se, jolle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.
        28 "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. 29 Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. 30 Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt."

        Hieman ehkä taas kirjoitettiin vähän eri asioista ja joitain asioita jäi heikolle käsittelylle, mitä sitten.
        Vapaa tahto valita Jeesuksen ja sen toisen vaihtoehdon välillä ei minun ymmärrykseni mukaan mene noin kuin esitit vaan polku on todella raskas, Jeesuksen seuraamisessa parasta näin maallikkojäsenenä on saada olla oma itsensä ilman minkäänlaista tekopyhyyttä tai teeskentelyä.
        Päälinjat tuosta mielestäni tulivat kokolailla näkyviin.
        Johtopäätöksenä voitaneen varmaan todeta, että maali on molemmilla sama ja kummallakin rastit ovat eri paikoissa. Aikanaan nähdään kumpi polku johtaa oikeaan tai väärään, vai molemmat oikeaan ja väärään.
        Sillehän ei sitten mitään mahda, jos maaliin ei pääsekään. Lohdutuksena on, että molemmista löytyy tuttuja.
        Kiitos hyvästä keskustelusta Arto : )


      • Lisäksi.olen.Hetero kirjoitti:

        Hieman ehkä taas kirjoitettiin vähän eri asioista ja joitain asioita jäi heikolle käsittelylle, mitä sitten.
        Vapaa tahto valita Jeesuksen ja sen toisen vaihtoehdon välillä ei minun ymmärrykseni mukaan mene noin kuin esitit vaan polku on todella raskas, Jeesuksen seuraamisessa parasta näin maallikkojäsenenä on saada olla oma itsensä ilman minkäänlaista tekopyhyyttä tai teeskentelyä.
        Päälinjat tuosta mielestäni tulivat kokolailla näkyviin.
        Johtopäätöksenä voitaneen varmaan todeta, että maali on molemmilla sama ja kummallakin rastit ovat eri paikoissa. Aikanaan nähdään kumpi polku johtaa oikeaan tai väärään, vai molemmat oikeaan ja väärään.
        Sillehän ei sitten mitään mahda, jos maaliin ei pääsekään. Lohdutuksena on, että molemmista löytyy tuttuja.
        Kiitos hyvästä keskustelusta Arto : )

        Hyviä keskusteluja tosiaan on harvassa, kiitos siitä.

        Kukaan ei voi omin ponnistuksin noudattaa lakia, vaan laki tulee olla kirjoitettuna ihmisen sydämeen jotta se toimisi. Sen täytyy lähteä sisältäpäin.


      • ArtoTTTT kirjoitti:

        #Toi homostelu vedetään tänne aina uudestaan ja uudestaan, onko sinulla heittää tietoa tai kunnon arvausta mistä johtuu seksin synti ja sitten vielä miksi se homoseksi on niin tiukasti päällimmäisenä. #

        Olisikohan se ero siinä että esim. eronneiden vihkiminen hyväksyttiin jo viime vuosisadalla ja tuo toinen vasta nyt, edelleenkään raamattu ei hyväksy kumpaakaan.

        #mun mielestäni Kirkon yhtenä tehtävä vaikkei varmaankaan ole mihinkään kirjattu, on tukea ja ohjata ihan jokaista ihmistä kasvumatkallamme ihmisyyteen.#

        No itse asiassa ei, Jeesus ei edes rukoillut maailman ihmisten puolesta, vain niiden puolesta jotka olivat ottaneet Hänet vastaan. Kirkon tehtävä olisi auttaa ihmisiä löytämään Jeesus ja tulemaan Hänen opetuslapsikseen. Sen sijaan kääntymättömien rohkaiseminen jatkamaan samalla tiellä ilman parannuksentekoa, on paremminkin sitä alakerran isännän tehtäväkenttää. Ydinsanoma ei ole että jollakin omilla suoritteilla voitaisiin tulla paremmiksi ihmisiksi, se viittaa paremminkin itämaisiin uususkontoihin.

        >Jeesus ei edes rukoillut maailman ihmisten puolesta, vain niiden puolesta jotka olivat ottaneet Hänet vastaan.

        Eli Jeesus ei siis ollutkaan yksi kolmiyhteisen Jumalan olomuoto, sillä eihän kukaan itseään rukoile paitsi ehkä joku hullu.


      • kui2
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Jeesus ei edes rukoillut maailman ihmisten puolesta, vain niiden puolesta jotka olivat ottaneet Hänet vastaan.

        Eli Jeesus ei siis ollutkaan yksi kolmiyhteisen Jumalan olomuoto, sillä eihän kukaan itseään rukoile paitsi ehkä joku hullu.

        Niinpä, tuota olen usein miettinyt - tuota Jeesuksen rukoilua. rukoiliko Jeesus toista luontoaan tai sitä kolmatta. Siis miksi Jeesus ylipäätään rukoili, se on yksi mysteeri.

        Mutta valitettavaa on että tälläiset mietteet otetaan tietyissä piireissä pilkkana, eikä niitä kovin paljon udella saisi.


      • kui2 kirjoitti:

        Niinpä, tuota olen usein miettinyt - tuota Jeesuksen rukoilua. rukoiliko Jeesus toista luontoaan tai sitä kolmatta. Siis miksi Jeesus ylipäätään rukoili, se on yksi mysteeri.

        Mutta valitettavaa on että tälläiset mietteet otetaan tietyissä piireissä pilkkana, eikä niitä kovin paljon udella saisi.

        >Mutta valitettavaa on että tälläiset mietteet otetaan tietyissä piireissä pilkkana, eikä niitä kovin paljon udella saisi.

        Niinpä, usko ei kaikilla ole kovin lujissa kantimissa, ja totta kai se ärsyttää kun heidän paras vastauksensa on luokkaa "rukoile Jumalalta uskoa ja ymmärrystä, niin Pyhä Henki avaa sinulle tämänkin". Mitähän kieltä se Pyhis sitten mahtaa puhua, jos asia ei kerran ole suomeksi suomalaisen selitettävissä? En osaa kovin monia, ja kaikissa on sama peruslogiikka.

        Jeesuksen rukoileminen on kyllä erittäin helposti selitettävissä niissä lähisukuisissa uskonnoissa, joissa hän ei ole osa Jumalan olemusta. Kristinuskossa hän kuitenkin on Jumala.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Hyviä keskusteluja tosiaan on harvassa, kiitos siitä.

        Kukaan ei voi omin ponnistuksin noudattaa lakia, vaan laki tulee olla kirjoitettuna ihmisen sydämeen jotta se toimisi. Sen täytyy lähteä sisältäpäin.

        Tämä oli tosi mielenkiintoista luettavaa koko keskustelu. Paljon hyviä ja asiallisia tiivistelmiä sulla, ArtoTTT. Siunausta!


    • "Oikea vastaus tietenkin on että lapsen isä ja äiti ovat lapsen vanhempia ei äidin lesbokumppani. Kysymys oli kuitenkin niin kiusallinen että poistatettiin nopeasti. "

      Eli vaikka isyyslain perusteella aviomies on isä mutta biologinen isä onkin äidin satunnainen kumppani niin tuo aviopari ei siis ole lapsen vanhemmat.

      Millaisia korjauksia isyyslakiin tulisi siis tehdä Arto?

      • #Eli vaikka isyyslain perusteella aviomies on isä mutta biologinen isä onkin äidin satunnainen kumppani niin tuo aviopari ei siis ole lapsen vanhemmat.#

        Jos aviomies ei ole lapsen isä, niin eihän hän silloin ole sitä vaikka olisi naimisissa lapsen äidin kanssa. Maailma lienee täynnä näitäkin tapauksia.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        #Eli vaikka isyyslain perusteella aviomies on isä mutta biologinen isä onkin äidin satunnainen kumppani niin tuo aviopari ei siis ole lapsen vanhemmat.#

        Jos aviomies ei ole lapsen isä, niin eihän hän silloin ole sitä vaikka olisi naimisissa lapsen äidin kanssa. Maailma lienee täynnä näitäkin tapauksia.

        Eli tuo aviopari ei siis voi olla tuossa tilanteessa lapsen vanhemmat?


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Eli tuo aviopari ei siis voi olla tuossa tilanteessa lapsen vanhemmat?

        Siis ei ole lapsen isä, eri asia voiko sitten ottaa jonkun muun roolin esim. adoptiovanhempana/huoltajana/holhoojana.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Siis ei ole lapsen isä, eri asia voiko sitten ottaa jonkun muun roolin esim. adoptiovanhempana/huoltajana/holhoojana.

        Otit yllä kantaa siihen ketkä ovat lapsen vanhempia ja lopputulos oli että totesit käsittääkseni biologisten vanhempien olevan vanhempia. Korjaa toki jos alla oleva lauseesi tarkoittaa muuta kun biologista isää ja äitiä.

        "että lapsen isä ja äiti ovat lapsen vanhempia ei äidin lesbokumppani"

        Omalla logiikallasi tässä tapauksessa lapsen vanhemmat ovat äiti ja biologinen isä vai mitä?

        Eikä äidin heteromieskumppani jonka kanssa hän on avioliitossa.

        Vai?


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Siis ei ole lapsen isä, eri asia voiko sitten ottaa jonkun muun roolin esim. adoptiovanhempana/huoltajana/holhoojana.

        Otit yllä kantaa siihen ketkä ovat lapsen vanhempia ja lopputulos oli että totesit käsittääkseni biologisten vanhempien olevan vanhempia. Korjaa toki jos alla oleva lauseesi tarkoittaa muuta kun biologista isää ja äitiä.

        "että lapsen isä ja äiti ovat lapsen vanhempia ei äidin lesbokumppani"

        Omalla logiikallasi tässä tapauksessa lapsen vanhemmat ovat äiti ja biologinen isä vai mitä?

        Eikä äidin heteromieskumppani jonka kanssa hän on avioliitossa.

        Vai?

        Unohditko vastata?

        Vai etkö pysty vastaamaan?


    • "Näköjään joidenkin käsitys suvaitsevaisuudesta on se että suvaitaan vain omien mielipiteiden mukaisia aloituksia"

      Palsta saa päättää mitä täällä julkaistaan ja mitä ei.

      Onko sinun käsityksesi suvaitsevaisuudesta se että esim. "oikean" median tulisi julkaista Setan materiaalia sitä mitenkään sensuroimatta?

      Vai saako "oikea" media itse päättää mitä se julkaisee ja mitä ei?

    • >> Näköjään joidenkin käsitys suvaitsevaisuudesta on se että suvaitaan vain omien mielipiteiden mukaisia aloituksia, kiusalliset ketjut joita ei esim. pilkkaamalla/vähättelemällä tai vihapuheeksi leimaamisella voida ohittaa poistatetaan heti. Se on joidenkin käsitys vallitsevasta suvaitsevaisuudesta ja sananvapaudesta. << (ArtoTTT)

      Usko nyt hyvä ukko, ettei meillä ole moderointioikeutta, se on vain ylläpidolla. Minultakin on lentänyt monta aloitusta bittiavaruuteen, mutta ne pitää vain kopsata talteen ja pistää esim linkit kommenttiosiossa.

      Kyllä minuakin keljuttaa, jos joku uskovaisen tekemä ketju katoaa, jos on siihen jo kirjoitellut.
      Mutta mites se Albert Einstein sanoikaan, "Helpompi on halkaista atomi kuin ennakkoluulo".

      Hyvää salaliittopäivää Arto:lle (tänään on 13.08 ja päätin, että tämä on vuosittainen salaliittopäivä).

    • EvLutille.poistoista

      EvLut ei ilmeisesti ole lukenut tätä ketjua?

    • >> Pitäisikö aloituksia alkaa keräämään talteen mielivaltaisen poistopolitiikan vuoksi. <<
      Tottakai, vai mihin muuhun päädytään kun poistorobotti voi poistaa käytännössä mitä tahansa.

      >> Riittääkö pelkkä pyyntö ketjun poistattamiseen? <<
      Ei riitä.

      >> Irvokasta sinänsä että kaiken maailman pelle- ja uskovaisten pilkkausketjut täällä kyllä on esille, vai pitäisikö alkaa pyytämään niidenkin poistattamista? <<
      Sen kun pyydät.

      • Pisteet sinulle siitä että vastasit esittämiini kysymyksiin.


    • Puheillesi olisi Arto npohjaa, jos Sinä ise oikeasti kävisit edes yhden keskustelun täällä loppuun asti.

      Minun näkökantani on se, että Sinulla ei ole halua tehdä juuri muuta kuin tuottaa tänne keskustelua homoseksuaalisuudesta. Niissäkin tapauksissa toimintatapasi on heittää teksti ja vaieta sitten. Eriäviin mielipiteisiin et kykene kantaa ottamaan. Nähty moneen otteeseen. Aika munatonta, jos suoraan sanon.

      • Valitettavasti minulla ei muiden velvollisuuksien takia ole mahdollisuutta viettää täällä koko päivää ja kirjoittaa päivittäin 50-100 viestiä. Yleensä kyllä luen vastaukset läpi ja pyrin vastaamaan niihin joissa on jotain pointtia, mutta valitettavasti monet vastaukset on vain heittoja satunnaisnimimerkillä. Jokaisella on oikeus valita mihin haluaa vastata, jos haluat että vastaan sinulle, koita kehitellä asiallinen vastaus jossa on pointtia.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Valitettavasti minulla ei muiden velvollisuuksien takia ole mahdollisuutta viettää täällä koko päivää ja kirjoittaa päivittäin 50-100 viestiä. Yleensä kyllä luen vastaukset läpi ja pyrin vastaamaan niihin joissa on jotain pointtia, mutta valitettavasti monet vastaukset on vain heittoja satunnaisnimimerkillä. Jokaisella on oikeus valita mihin haluaa vastata, jos haluat että vastaan sinulle, koita kehitellä asiallinen vastaus jossa on pointtia.

        "MUIDEN velvollisuuksien"! Lahkosiko sinut on VELVOITTANUT päivystämään täällä ja kirjoittamaan ne 50-100 viestiä?


      • Ei ole kukaan velvoittanut, ei kukaan maksa mitään, eikä varmaan edes tiedä kirjoittelustani, enkä kirjoita 50-100 viestiä, enkä käytä Arton ohella muita nimimerkkejä.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Ei ole kukaan velvoittanut, ei kukaan maksa mitään, eikä varmaan edes tiedä kirjoittelustani, enkä kirjoita 50-100 viestiä, enkä käytä Arton ohella muita nimimerkkejä.

        Kuitenkin katsot täällä hengailemisen ja kirjoittamisen velvollisuudeksi, koska kirjoitat "muiden velvollisuuksieni takia".


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Ei ole kukaan velvoittanut, ei kukaan maksa mitään, eikä varmaan edes tiedä kirjoittelustani, enkä kirjoita 50-100 viestiä, enkä käytä Arton ohella muita nimimerkkejä.

        Minun nähdäkseni enin osa kirjoituksistasi Arto on pelkkää homoseksuaalisuuden tuomitsemista. Puhut täyttä lööperiä ja kun Sinulle vastaa vaikkapa faktoilla, koittaa suuri hiljaisuus.


    • toimiiii

      Poistopolitiikka puree, aivot.hoi tuolla jo ilmoitti poistuvansa palstalta.

      • toimiiiiiiii

        Jesh, päivän paras uutinen.


      • Myös alkuperäinen pilkkuviivaviiva, tuo eksyttäjä, poistui samasta syystä, rukouksiemme ja Jumalan mielen mukaisten poistojen ansiosta!!!


    • Vaikea on kuvitella, että poistoja tehdään ilmiantojen perusteella lainkaan katsomatta onko ilmianto aiheellinen.
      Toisaalta kone poistaa sen, mikä siigen on ohjelmoitu. Se toimii jonkin logiikan mukaan ja se logiikka saattaa kirjoittajien näkökulmasta ontua pahastikin.
      Asialle ei ole kovin paljon tehtävissä. Vaihtoehtoina näen itse palautteen ylläpidolle, poistojen sietämisen, poistumisen palstalta.

    • Taas taisi olla suvaitsevaisille liikaa aloitukseni LGBT nuoren sielunmaisemasta ja kirkon linjasta ko. kysymyksiin. Toki onhan jopa mediakin huolestunut queer-ideologian puolesta kun Emilyn videon on nähnyt jo 1,5 miljoonaa ihmistä. Ehkäpä ihmiset alkavat vähitellen jo näkemään propagandan taakse, ottakaa linkki talteen ennen kuin suvaitsevaiset ehtivät poistattaa tämänkin, löytyy toki oikeasta mediasta muutenkin.

      Hän kertoo omaksuneensa täysin "LGBT- etiketin" nuoreen aikuisuuteen mennessä.
      "Leikkasin hiukseni lyhyeksi, pukeuduin poikien vaatteisiin ja käytin miesten wc- ja kylpyhuoneita ja pukuhuoneita."
      Hän ajatteli, että kaikki hänen tekemisensä oli kelvollista Jumalalle. Emilyn näkemys Jumalasta oli "hyväntahtoista kaiken hyväksymistä".
      Kun hänestä tuli yhä avoimemmin homoseksuaali, hän kaivautui entistä syvemmälle luonnottomuuteen.
      "Nautin jännityksestä tekemällä ja elämällä kaikkea sitä, mikä oli normaalin ulkopuolella ja kokeilemalla kovempia huumeita, tutkimalla yhä enemmän kiellettyjä seksuaalisia tekoja ja hankkimalla pari ikävää tatuointia", hän muistelee.
      Mutta huolimatta ulkonaisesta onnellisuuden julkisivusta, Emily kuvailee tuolloin itsellään olleen "kuopallaan olevat silmät ja toivoton sydän".

      http://beta.oikeamedia.com/o1-52100

      • Mitä Arto sinusta kertoo se, että tuot tänne materiaalia, joka on poistettu? Ovatko säännöt sellainen asia, joka ei koske sinua?
        Toki tälläkin palstalla keskustellaan paljon muustakin kuin luterilaisuudesta ja siksi voikin aiheesta kysyä, sitovatko säännöt uskovia? Voiko uskova valita millaisia sääntöjä noudattaa ja millaisia ei noudata? Voiko uskova tehdä väärin, koska muutkin tekevät väärin? Sitooko uskovaa oikein mikään vai voiko hän itse määritellä elonsa rajat ja rikkoa halutessaan toisten rajoja?
        Vastaus noihin kysymyksiin minun ymmärtääkseni on; säännöt sitovat, ei voi valita, ei voi tehdä väärin, koska muut tekevät väärin, uskovaa sitoo Raamatun sana, joka kieltää rikkomasta toisten rajoja.
        Miten sinä vastaat?


      • ArtoTTTT
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Mitä Arto sinusta kertoo se, että tuot tänne materiaalia, joka on poistettu? Ovatko säännöt sellainen asia, joka ei koske sinua?
        Toki tälläkin palstalla keskustellaan paljon muustakin kuin luterilaisuudesta ja siksi voikin aiheesta kysyä, sitovatko säännöt uskovia? Voiko uskova valita millaisia sääntöjä noudattaa ja millaisia ei noudata? Voiko uskova tehdä väärin, koska muutkin tekevät väärin? Sitooko uskovaa oikein mikään vai voiko hän itse määritellä elonsa rajat ja rikkoa halutessaan toisten rajoja?
        Vastaus noihin kysymyksiin minun ymmärtääkseni on; säännöt sitovat, ei voi valita, ei voi tehdä väärin, koska muut tekevät väärin, uskovaa sitoo Raamatun sana, joka kieltää rikkomasta toisten rajoja.
        Miten sinä vastaat?

        Aloitus on poistettu koska siitä on tehty poistopyyntöjä, joillekkin se oli liian kuuma aihe josta ei saa puhua. Sääntöjen vastainen se ei minun käsittääkseni ollut, se ei sisältänyt loukkaavaa kielenkäyttöä ja se liittyi forumin aiheeseen koska siinä puhuttiin nimenomaan kirkon suhtautumisesta ja toiminnasta aiheeseen liittyen. Valitettavasti luulen että poistot on automatisoitu sen perusteella jos poistopyyntöjä tulee. Sinänsähän tämä on osa forumin toimintaa, jos pilkkaamalla tai mitätöimällä aloitusta ei saada hoidettua tehdään poistopyyntö.


      • Jotain.rajaa
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Mitä Arto sinusta kertoo se, että tuot tänne materiaalia, joka on poistettu? Ovatko säännöt sellainen asia, joka ei koske sinua?
        Toki tälläkin palstalla keskustellaan paljon muustakin kuin luterilaisuudesta ja siksi voikin aiheesta kysyä, sitovatko säännöt uskovia? Voiko uskova valita millaisia sääntöjä noudattaa ja millaisia ei noudata? Voiko uskova tehdä väärin, koska muutkin tekevät väärin? Sitooko uskovaa oikein mikään vai voiko hän itse määritellä elonsa rajat ja rikkoa halutessaan toisten rajoja?
        Vastaus noihin kysymyksiin minun ymmärtääkseni on; säännöt sitovat, ei voi valita, ei voi tehdä väärin, koska muut tekevät väärin, uskovaa sitoo Raamatun sana, joka kieltää rikkomasta toisten rajoja.
        Miten sinä vastaat?

        Varmaankin haluat spesifioida mihin sääntöön olet vetoavinasi. ;)

        "Uskovaa sitoo Raamatun sana" kirjoitat sinä. Tuo on ulkokultaisuuden huippu sinulta, joka itse valitset mitä mielestäsi Raamattu sanoo ja ilmoitat monisanaisesti kuinka et ota kuuluviin korviisikaan uskonveljien ja -sisarten antamaa ojennusta. Näin olet menettänyt kaiken uskottavuutesi ja itse valinnut jättäytyä saatanan haltuun.


      • Jotain.rajaa kirjoitti:

        Varmaankin haluat spesifioida mihin sääntöön olet vetoavinasi. ;)

        "Uskovaa sitoo Raamatun sana" kirjoitat sinä. Tuo on ulkokultaisuuden huippu sinulta, joka itse valitset mitä mielestäsi Raamattu sanoo ja ilmoitat monisanaisesti kuinka et ota kuuluviin korviisikaan uskonveljien ja -sisarten antamaa ojennusta. Näin olet menettänyt kaiken uskottavuutesi ja itse valinnut jättäytyä saatanan haltuun.

        yritäs nyt hiukan rauhoittua noissa tuomioissasi, jospa jätetään Jumalan päätettäväksi se, kenen hallussa minä olen. Toivon, että otat kuuleviin korviisi sisaren antaman ojennuksen.


      • ArtoTTTT kirjoitti:

        Aloitus on poistettu koska siitä on tehty poistopyyntöjä, joillekkin se oli liian kuuma aihe josta ei saa puhua. Sääntöjen vastainen se ei minun käsittääkseni ollut, se ei sisältänyt loukkaavaa kielenkäyttöä ja se liittyi forumin aiheeseen koska siinä puhuttiin nimenomaan kirkon suhtautumisesta ja toiminnasta aiheeseen liittyen. Valitettavasti luulen että poistot on automatisoitu sen perusteella jos poistopyyntöjä tulee. Sinänsähän tämä on osa forumin toimintaa, jos pilkkaamalla tai mitätöimällä aloitusta ei saada hoidettua tehdään poistopyyntö.

        Et varsinaisesti vastannut kysymyksiini, mutta ei se mitään, arvelinkin , että niin siinä saattaa käydä, joten en ole pettynyt.
        Kun sinulla on tieto ylläpidosta, kuulut ilmeisesti itse ylläpitäjiin, ymmärrän turhautumisesi siitä, että toiset ylläpitäjät toimivat eri tavalla kuin sinä toimit. Ehkä teidän on syytä siellä ylläpidossa keskustella poistopolitiikasta keskenänne.


      • valitettavasti.näin
        ArtoTTTT kirjoitti:

        Aloitus on poistettu koska siitä on tehty poistopyyntöjä, joillekkin se oli liian kuuma aihe josta ei saa puhua. Sääntöjen vastainen se ei minun käsittääkseni ollut, se ei sisältänyt loukkaavaa kielenkäyttöä ja se liittyi forumin aiheeseen koska siinä puhuttiin nimenomaan kirkon suhtautumisesta ja toiminnasta aiheeseen liittyen. Valitettavasti luulen että poistot on automatisoitu sen perusteella jos poistopyyntöjä tulee. Sinänsähän tämä on osa forumin toimintaa, jos pilkkaamalla tai mitätöimällä aloitusta ei saada hoidettua tehdään poistopyyntö.

        "Valitettavasti luulen että poistot on automatisoitu sen perusteella jos poistopyyntöjä tulee."

        Ei ole. Silkkaan toisten loukkaamiseen tarkoitettuja solvausavauksia ei aina poisteta monellakaan ilmiannolla. Mitään johdonmukaisuutta ei ylläpidolla ole.


      • Rehellisyyden.nimissä
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        yritäs nyt hiukan rauhoittua noissa tuomioissasi, jospa jätetään Jumalan päätettäväksi se, kenen hallussa minä olen. Toivon, että otat kuuleviin korviisi sisaren antaman ojennuksen.

        Jospa nyt hiukan piristäisit muistiasi: saatanan haltuun luovuttaminen oli sinun oma ehdotuksesi todettuasi ettet tule ottamaan opastusta kuuleviin korviisikaan.

        Sellaista sinun on turha kuvitella, että minä olisin ikinä koskaan katsonut sinun kuuluvan kanssani samaan perheseen. Et totisesti ole sisareni.


      • Rehellisyyden.nimissä kirjoitti:

        Jospa nyt hiukan piristäisit muistiasi: saatanan haltuun luovuttaminen oli sinun oma ehdotuksesi todettuasi ettet tule ottamaan opastusta kuuleviin korviisikaan.

        Sellaista sinun on turha kuvitella, että minä olisin ikinä koskaan katsonut sinun kuuluvan kanssani samaan perheseen. Et totisesti ole sisareni.

        Muistan kyllä nuo keskustelut.
        Voi olla, että en ole sisaresi, eihän se tavatonta ole , että perheväkeä suljetaan ulos, mutta jos sinä olet uskossa, olet veljeni ja perheväkeäni Jumalan perheessä.


      • totisesti_
        Rehellisyyden.nimissä kirjoitti:

        Jospa nyt hiukan piristäisit muistiasi: saatanan haltuun luovuttaminen oli sinun oma ehdotuksesi todettuasi ettet tule ottamaan opastusta kuuleviin korviisikaan.

        Sellaista sinun on turha kuvitella, että minä olisin ikinä koskaan katsonut sinun kuuluvan kanssani samaan perheseen. Et totisesti ole sisareni.

        Aamen!


      • jätä-uskovat-rauhaan
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Muistan kyllä nuo keskustelut.
        Voi olla, että en ole sisaresi, eihän se tavatonta ole , että perheväkeä suljetaan ulos, mutta jos sinä olet uskossa, olet veljeni ja perheväkeäni Jumalan perheessä.

        Älä taas liitä uskovia ihmisiä väkisin itseesi ja eksytykseesi!
        Pysy sinä vain niissä homottajaporukoissa!


      • jätä-uskovat-rauhaan kirjoitti:

        Älä taas liitä uskovia ihmisiä väkisin itseesi ja eksytykseesi!
        Pysy sinä vain niissä homottajaporukoissa!

        Nämä sinun uskova-porukkasi taitavat olla aika hyviä ilkeilyssä?


      • jätä-uskovat-rauhaan
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Nämä sinun uskova-porukkasi taitavat olla aika hyviä ilkeilyssä?

        Et sinä voita yhtään mitään syyttämällä muita ilkeiksi siitä, että he sanovat mikä sinä olet. Ole rehelline itsellesi ja pysy tosiaan niissä homottajaporukoissa äläkä tuppaa sinne mihin sinä et kuulu.


      • jätä-uskovat-rauhaan kirjoitti:

        Et sinä voita yhtään mitään syyttämällä muita ilkeiksi siitä, että he sanovat mikä sinä olet. Ole rehelline itsellesi ja pysy tosiaan niissä homottajaporukoissa äläkä tuppaa sinne mihin sinä et kuulu.

        Ystävä rakas, sinä et voi määritellä missä porukoissa pysyn tai mihin porukoihin tuppaan. Yritä sietää, pääset helpommalla.


      • jätä-uskovat-rauhaan
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ystävä rakas, sinä et voi määritellä missä porukoissa pysyn tai mihin porukoihin tuppaan. Yritä sietää, pääset helpommalla.

        Sinä et voi olla etkä tupata porukoihin mihin sinua ei huolita. Homottajat ovat ottaneet sinut omakseen joten pysy heidän porukoissaan.


      • jätä-uskovat-rauhaan kirjoitti:

        Sinä et voi olla etkä tupata porukoihin mihin sinua ei huolita. Homottajat ovat ottaneet sinut omakseen joten pysy heidän porukoissaan.

        No täällähän me olemme yksi lämminhenkinen porukka, eikö?


      • jätä-uskovat-rauhaan
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        No täällähän me olemme yksi lämminhenkinen porukka, eikö?

        Sinä ja muut homottajat olette epämiellyttäviä mutta sovitte hyvin keskenänne yhteen. Pysy homottajien porukassa äläkä enää ytitä tuppautua uskovien joukkoon, loukkaat vain uskovia.


      • jätä-uskovat-rauhaan kirjoitti:

        Sinä ja muut homottajat olette epämiellyttäviä mutta sovitte hyvin keskenänne yhteen. Pysy homottajien porukassa äläkä enää ytitä tuppautua uskovien joukkoon, loukkaat vain uskovia.

        No minä pysyn tässä meidän yhteisessä lämpimässä yheydessämme, kiva kun sinäkin kuulut tähän porukkaan ja annat oman rakastavan panoksesi yhteiseksi hyväksi :)


      • jätä-uskovat-rauhaan
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        No minä pysyn tässä meidän yhteisessä lämpimässä yheydessämme, kiva kun sinäkin kuulut tähän porukkaan ja annat oman rakastavan panoksesi yhteiseksi hyväksi :)

        Sinä olet homottaja ja pysyt heidän porukassaan. Kukaan uskova ei kaipaa sinua ja sinun irvokasta "rakkauttasi".


      • jätä-uskovat-rauhaan kirjoitti:

        Sinä olet homottaja ja pysyt heidän porukassaan. Kukaan uskova ei kaipaa sinua ja sinun irvokasta "rakkauttasi".

        Ymmärrän kyllä mitä sanot, mutta koska en ole menossa minnekään, toivottavasti kommenttieni näkeminen ei aiheuta sinulle vatsan väänteitä.


      • jätä-uskovat-rauhaan
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä mitä sanot, mutta koska en ole menossa minnekään, toivottavasti kommenttieni näkeminen ei aiheuta sinulle vatsan väänteitä.

        Kukan ei odotakaan sinun olean menossa minnekään. Ole vain siellä homottajien porukassa ihan rauhassa.
        Sinun kommenttisi eivät vaikuta minuun millään tavalla, kaltaisiasi on maailma täynnä.


      • jätä-uskovat-rauhaan kirjoitti:

        Kukan ei odotakaan sinun olean menossa minnekään. Ole vain siellä homottajien porukassa ihan rauhassa.
        Sinun kommenttisi eivät vaikuta minuun millään tavalla, kaltaisiasi on maailma täynnä.

        Tosi hieno asia, että rohkeasti uskallat sanoa mielipiteesi. Ja vielä hienompaa , että haluat keskustella tässä minun kanssani. Aikasi on varmasti arvokasta ja haluat jakaa sen kanssani, liikuttavaa...


      • jätä-uskovat-rauhaan
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Tosi hieno asia, että rohkeasti uskallat sanoa mielipiteesi. Ja vielä hienompaa , että haluat keskustella tässä minun kanssani. Aikasi on varmasti arvokasta ja haluat jakaa sen kanssani, liikuttavaa...

        Minä olen sanonut mitä sinusta ajattelen eikä se ole elämääni lyhentänyt sekuntiakaan. Ihan turhaan liikutut, se ei sovi teille homottajille.


      • jätä-uskovat-rauhaan kirjoitti:

        Minä olen sanonut mitä sinusta ajattelen eikä se ole elämääni lyhentänyt sekuntiakaan. Ihan turhaan liikutut, se ei sovi teille homottajille.

        No ei kai sen hyvänen aika pidäkään sinun elämääsi lyhentää. Minusta liikutus sopii ihan kaikille ihmisille. Sehän kertoo siitä, että jokin on koskettanut sisintä. Minun sisintäni koskettaa se, että kaikesta huolimatta haluat viettää aikaa kanssani. Sehän vain kertoo siitä, että kuiluja voidaan ylittää ja kaarisiltoja rakentaa.


      • mee-tooo
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        No ei kai sen hyvänen aika pidäkään sinun elämääsi lyhentää. Minusta liikutus sopii ihan kaikille ihmisille. Sehän kertoo siitä, että jokin on koskettanut sisintä. Minun sisintäni koskettaa se, että kaikesta huolimatta haluat viettää aikaa kanssani. Sehän vain kertoo siitä, että kuiluja voidaan ylittää ja kaarisiltoja rakentaa.

        Sinusta on tehty ilmoitus nettipoliisille jatkuvasta seksuaalisesta ahdistelusta tällä palstalla.


      • mee-tooo kirjoitti:

        Sinusta on tehty ilmoitus nettipoliisille jatkuvasta seksuaalisesta ahdistelusta tällä palstalla.

        Sehän on hyvä juttu ja niin pitääkin toimia, jos on kyseessä seksuaalinen ahdistelu. Poliisihan sen sitten viime kädessä arvioi.


      • En kiusaa, en pidä kiusaamisesta. Mistä moinen kysymys?


      • >> Taas taisi olla suvaitsevaisille liikaa aloitukseni LGBT nuoren sielunmaisemasta ja kirkon linjasta ko. kysymyksiin. <<

        Itse en sitä edes nähnyt. Poistiko robotti vai ylläpito, en tiedä. Harmi.

        Toivoisin kuitenkin, ettei laistesi aloituksia poistettaisi, ettette pääsisi märisemään ja uhrautumaan, että vain Teidän aloitus poistettiin (kun muitakin poistetaan, mutta muut ei itke, kuten te).

        Mutta tyypillisesti laillesi simppelille, sinä runkkaat taas kerran yhden yksittäistapauksen kanssa ja saat siitä ilmeiset kiksit ja "todisteet" kannallesi, mutta me muut emme edes tiedä, onko tuo Oikean Meedian yksittäistapaus totta vai ei.

        Sinä sen kuitenkin uskot ja nielet, otan sen ns. suihin, yksinkertainen kun olet, mutta itse epäilen. Ja vaikka se olisikin totta, niin entä sitten.

        Mitä joku yksittäistapaus muka todistaa, paitsi korkeintaan laistesi äärimmäisten typeryksien mielestä? Ei mitään!


      • ArtoTTTT
        qwertyilija kirjoitti:

        >> Taas taisi olla suvaitsevaisille liikaa aloitukseni LGBT nuoren sielunmaisemasta ja kirkon linjasta ko. kysymyksiin. <<

        Itse en sitä edes nähnyt. Poistiko robotti vai ylläpito, en tiedä. Harmi.

        Toivoisin kuitenkin, ettei laistesi aloituksia poistettaisi, ettette pääsisi märisemään ja uhrautumaan, että vain Teidän aloitus poistettiin (kun muitakin poistetaan, mutta muut ei itke, kuten te).

        Mutta tyypillisesti laillesi simppelille, sinä runkkaat taas kerran yhden yksittäistapauksen kanssa ja saat siitä ilmeiset kiksit ja "todisteet" kannallesi, mutta me muut emme edes tiedä, onko tuo Oikean Meedian yksittäistapaus totta vai ei.

        Sinä sen kuitenkin uskot ja nielet, otan sen ns. suihin, yksinkertainen kun olet, mutta itse epäilen. Ja vaikka se olisikin totta, niin entä sitten.

        Mitä joku yksittäistapaus muka todistaa, paitsi korkeintaan laistesi äärimmäisten typeryksien mielestä? Ei mitään!

        Näköjään vastaukseni Eeri-kalle lähti puolessa tunnissa, tuo kyllä herättää ajatuksia kuka täällä poistattelee viestejä?


      • ArtoTTTT kirjoitti:

        Näköjään vastaukseni Eeri-kalle lähti puolessa tunnissa, tuo kyllä herättää ajatuksia kuka täällä poistattelee viestejä?

        Minulla ei ole osaa eikä arpaa sinun kommenttisi poistoon. En ole niin pikkusieluinen, siinä kommentissa ei ollut mitään aihetta varsinaisesti poistoon.
        Satuitko katsomaan tänään sen ...olikos se nyt se elossa 24h...siinä oli transihminen, joka sai isommat rinnat ja oli oikein iloinen, että kroppa alkaa vastata sukupuolta.


      • kskskssk
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        En kiusaa, en pidä kiusaamisesta. Mistä moinen kysymys?

        Olet ilkeä ja paha ihminen. Osaat vain rääpiä uskovia ja homottaa.


      • ArtoTTTT kirjoitti:

        Näköjään vastaukseni Eeri-kalle lähti puolessa tunnissa, tuo kyllä herättää ajatuksia kuka täällä poistattelee viestejä?

        Ei kaikki laisesi yksinkertaisen ihmisen "ahaa"-elämykset ole totta. Paitsi sinulle Arto.

        Elät niin omanlaisessasi mielikuvitusmaalimassa, ettei sinuun voisi oikeastaan edes suuttua. Korkeintaan sääliä.

        ps onko läheisesi koskaan vihjaisseet, tai sanoneet ihan suoraan, että olet yksinkertainen?


      • mee-tooo kirjoitti:

        Sinusta on tehty ilmoitus nettipoliisille jatkuvasta seksuaalisesta ahdistelusta tällä palstalla.

        Mielenkiintoista, jos olet nähnyt tuossa jotain seksuaalista.


      • lesbon.enolle
        qwertyilija kirjoitti:

        Ei kaikki laisesi yksinkertaisen ihmisen "ahaa"-elämykset ole totta. Paitsi sinulle Arto.

        Elät niin omanlaisessasi mielikuvitusmaalimassa, ettei sinuun voisi oikeastaan edes suuttua. Korkeintaan sääliä.

        ps onko läheisesi koskaan vihjaisseet, tai sanoneet ihan suoraan, että olet yksinkertainen?

        Sinulla varmaan monet ovat sanoneet, että olet yksinkertainen, suorastaan tyhmä?


      • lesbon.enolle kirjoitti:

        Sinulla varmaan monet ovat sanoneet, että olet yksinkertainen, suorastaan tyhmä?

        Se on kyllä silloin väärä todistus. Kyllä jo qwertyilijan tekstien perusteella voi sanoa, että yksinkertainen hän ei ainakaan ole, eikä tyhmä.


      • kskskssk kirjoitti:

        Olet ilkeä ja paha ihminen. Osaat vain rääpiä uskovia ja homottaa.

        En ollenkaan epäile, että koet minut noin. Kiitos rohkeudestasi tuoda näkökantasi esiin.


      • homottajalle
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Se on kyllä silloin väärä todistus. Kyllä jo qwertyilijan tekstien perusteella voi sanoa, että yksinkertainen hän ei ainakaan ole, eikä tyhmä.

        Ihan yhtä tyhmä ja yksinkertainen kuin sinäkin ja kaikki homottajat.


      • kskskkssk
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        En ollenkaan epäile, että koet minut noin. Kiitos rohkeudestasi tuoda näkökantasi esiin.

        Rohkeutta? Mitä rohkeutta siihen tarvitaan?


      • homottajalle kirjoitti:

        Ihan yhtä tyhmä ja yksinkertainen kuin sinäkin ja kaikki homottajat.

        Ymmärrän , että ajattelet noin :)


      • kskskkssk kirjoitti:

        Rohkeutta? Mitä rohkeutta siihen tarvitaan?

        Joskus ihmiset eivät uskalla tuoda mielipiteitään julki. Hienoa, että et kuulu heihin.


      • lesbon.enolle kirjoitti:

        Sinulla varmaan monet ovat sanoneet, että olet yksinkertainen, suorastaan tyhmä?

        No itse asiassa eivät ole, vaan melkeinpä päinvastoin.
        Ja syystä että he (tutut) jo tietävän, että olen poikkeuksellisen älykäs ja erittäin luova ihminen. Ehkä jopa liian luova, omasta mielestäni.

        Ihan vinkiksi, niin nuo ominaisuudet eivät ole muuten avain onneen (tai onnettomuuteen), vaan skeptiseen ajatteluun ja kaiken kyseenalaistamiseen.

        Lisäksi liikaluovuus aiheuttaa sen, että kyseenalaistaa ihan arkipäivänkin normaaleja asioita ja alkaa pakonomaisesti miettiä niihin parempaa ratkaisua.

        Siinä voi mennä tunti, päivä, viikko ja jopa kuukausia tai pahimmillaan vuosia, että on tuon ideansa "panttivanki", ainakin ajoittain. Se idea pakko miettiä läpi ja saada siitä selvyys, että saa rauhan "sielulleen". Eli ilmaisia lounaita ei ole, kaikella on hintansa.

        Kerran sain esim. idean uudentyyppisistä hisseistä ja kun olin ollut Kone Oyj:llä hommissa, niin otin sinne yhteyttä ja selvitimme ideani käyttökelpoisuuden.
        Homma kuulemma kaatuisi viimeistään siihen, ettei kukaan tilaisi, kuin vaijerivetoisia hissejä.


      • lesbon.enolle
        qwertyilija kirjoitti:

        No itse asiassa eivät ole, vaan melkeinpä päinvastoin.
        Ja syystä että he (tutut) jo tietävän, että olen poikkeuksellisen älykäs ja erittäin luova ihminen. Ehkä jopa liian luova, omasta mielestäni.

        Ihan vinkiksi, niin nuo ominaisuudet eivät ole muuten avain onneen (tai onnettomuuteen), vaan skeptiseen ajatteluun ja kaiken kyseenalaistamiseen.

        Lisäksi liikaluovuus aiheuttaa sen, että kyseenalaistaa ihan arkipäivänkin normaaleja asioita ja alkaa pakonomaisesti miettiä niihin parempaa ratkaisua.

        Siinä voi mennä tunti, päivä, viikko ja jopa kuukausia tai pahimmillaan vuosia, että on tuon ideansa "panttivanki", ainakin ajoittain. Se idea pakko miettiä läpi ja saada siitä selvyys, että saa rauhan "sielulleen". Eli ilmaisia lounaita ei ole, kaikella on hintansa.

        Kerran sain esim. idean uudentyyppisistä hisseistä ja kun olin ollut Kone Oyj:llä hommissa, niin otin sinne yhteyttä ja selvitimme ideani käyttökelpoisuuden.
        Homma kuulemma kaatuisi viimeistään siihen, ettei kukaan tilaisi, kuin vaijerivetoisia hissejä.

        Ainakin huumoria ja itseironiaa ei sinulta puutu ;););)


      • perseennuolijalle
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Joskus ihmiset eivät uskalla tuoda mielipiteitään julki. Hienoa, että et kuulu heihin.

        Sinä et uskalla sanoa omia mielipiteitäsi koska haluat nuoleskella attejen perseitä. Siksi uskovaileikkisi onkin huvittavaa eikä sitä kukaan ota tosissaan.


      • perseennuolijalle kirjoitti:

        Sinä et uskalla sanoa omia mielipiteitäsi koska haluat nuoleskella attejen perseitä. Siksi uskovaileikkisi onkin huvittavaa eikä sitä kukaan ota tosissaan.

        Sanon useinkin mielipiteeni. Ja sinun kommentissasi huomiota kiinnittää käyttämäsi manipulointitekniikka..tiedäthän tuon.."eikä sitä kukaan"? Olen ihan vakuuttunut siitä, että jokainen järkevä ihminen, joka ajattelee omilla aivoilla ja käyttää vihreää pipoa huomaa manipulointiyrityksesi. Minäkin huomaan sen, eikä minulla ole edes vihreää pipoa :)


    • usko.vainenEiRek

      Pääasia että rakastan itseäni.

    • Näköjään täällä ei saanut kertoa Kanadalaismiehestä jota uhkaa kahden vuoden vankeus pridessä jaettujen esitteiden takia, vaikka täällä taas kerran uskovaisten pilkkaketjuja tuutin täydeltä. Myös julkinen alastomuus on Kanadassa rikos, tämä ei kuitenkaan poliisia haitannut vaikka pridessä osallistujat alasti. Käykääpä oikeasta mediasta lukemassa.

      • Eikä näköjään myöskään paljastuneesta p ringistä täällä saa puhua


      • muille.ei.kelpaa.mikään
        ArtoTTT kirjoitti:

        Eikä näköjään myöskään paljastuneesta p ringistä täällä saa puhua

        Ei fundamentalistit ja äärikonservatiivit saa koskaan kertoa mielipidettään!
        Niin kuin sinäkin nyt!
        Mielipidettäsi ei edes julkaistu!
        Fundamentalisteja sensuroidaan!
        Ja vainotaan!
        Ja kiusataan!
        Ja vihtaan!
        Ja kohta jo hakataan, kuten Susanna Koivula kertoi!

        Vaikka fundamentalistit ei muuta halua kuin saada kaikki, hyvällä tai pahalla, elämään fundamentalistisen raaattutulkinnan mukaisesti.


    • Unohtui vielä mainita siltsustahan kukaan ei saa läpi ketjua, eihän sellaisesta mitään kukaan saa puhua, pitää olla hys hys siltsun touhuista, vaikka jopa valtamedioissa olisi ollut juttua aiheesta, täällä sellaisesta ei saa puhua, täällä valvotaan ja poistatetaan sellaiset ketjut.

      • miten.te.jaksatte

        Tuostakaan ei saa puhua, kuten sinäkään et nyt saanut.
        On tämä fundamentalistien vaino sitten hirvittävää, kun ei edes sivullinen sitä huomaa.Varmaankin takana on jokin demoninen salaliitto, kun eihän tätä mikään muu voi selittää.

        zarkastisesti sinun


      • ArtoTTTeikirjautunut
        miten.te.jaksatte kirjoitti:

        Tuostakaan ei saa puhua, kuten sinäkään et nyt saanut.
        On tämä fundamentalistien vaino sitten hirvittävää, kun ei edes sivullinen sitä huomaa.Varmaankin takana on jokin demoninen salaliitto, kun eihän tätä mikään muu voi selittää.

        zarkastisesti sinun

        Ei sinun minua tarvitse uskoa, tee siltsusta aloitus katsotaan saako ketju näkyä täällä, minä veikkaan ettei saa, ei saanut ir:ään läpi ketjua aiheesta vaikka kahdesti yritti.


    • Ehkä kannattaisi ensin tarkistaa, liittyykö viesti palstan aiheeseen. Jos ei liity, niin eipä paljon kannata porata viestien poistamisten takia!

      Täällä vingutaan alvariinsa fundisten ja muiden "homokriittisten" toimesta sitä, että palsta olisi muuttunut "homottajien" toimesta pelkäksi homotuspalstaksi. Homojen puolustaminen kun ei kuulemma palstalle kuulu. Ei edes silloin, kun heitä pyritään fundisten toimesta niputtamaan milloin pedofiilien, milloin eläimiin sekaantujien kanssa samaan porukkaan.

      Sitten joillakin näistä valopäistä vinkujista on pokkaa tulla nillittämään, kun palstalla ei saa haukkua homoja sydämensä kyllyydestä. Julkkishomoja kun ainakin pitäisi heidän mielestään saada solvata ilman mitään estoja.

      Olen kolmeen otteeseen tarkistanut - näitten vinkumisten jälkeen - kyseisten "homoaloitusten" hengen viideltä ensimmäiseltä sivulta. Selvä enemmistö aloituksista kyseisissä laskennoissa oli homokielteisiä. Sukupuolen korjaamiseen liittyvät tai muuten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä koskevat aloitukset olivat lähes kaikki tuomitsevia tai muuten kielteisiä. Eli tuo "liikaa homoaiheisia aloituksia" tarkoittaakin oikeasti "ei saa olla lainkaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin suopeasti suhtautuvia kirjoituksia".

      Asiallisissakin ketjuissa monet viestit olivat täysin asiattomia. Tyyliin: "p*räreikäin rassarit joutuu h*lvettiin"! Joten kyllä fundikset voisivat miettiä myöskin sitä, osaisiko kirjoittaa asiansa sivistynyttä leikkien.

      • ArtoTTTeikirjautunut

        #Ehkä kannattaisi ensin tarkistaa, liittyykö viesti palstan aiheeseen. Jos ei liity, niin eipä paljon kannata porata viestien poistamisten takia!#


        Kyllä ensimmäinen sääntö tulisi olla että säännöt on samat kaikille, ei puolimatkakaan liity palstan aiheeseen mitenkään, ei ole edes pappi, silti aloituksia on kymmeniä. Eli joko kaikki saa puhua kaikesta tai sitten kukaan ei puhu ohi aiheesta, kyllä sääntöjen täytyy olla samat kaikille, vai oletko eri mieltä.


      • ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:

        #Ehkä kannattaisi ensin tarkistaa, liittyykö viesti palstan aiheeseen. Jos ei liity, niin eipä paljon kannata porata viestien poistamisten takia!#


        Kyllä ensimmäinen sääntö tulisi olla että säännöt on samat kaikille, ei puolimatkakaan liity palstan aiheeseen mitenkään, ei ole edes pappi, silti aloituksia on kymmeniä. Eli joko kaikki saa puhua kaikesta tai sitten kukaan ei puhu ohi aiheesta, kyllä sääntöjen täytyy olla samat kaikille, vai oletko eri mieltä.

        On syytä ottaa huomioon, että niistä Puolimatkaa koskevista jutuista suuri osa on hänen hengenheimolaistensa tänne rustaamia "Hei Puolimatka on tänään sillä ja sillä kanavalla. Muistakaa katsoo, on niin asiaa"-juttuja. Ainakin kolme oli pahimmillaan näitä aloituksia, sitten pyysin jo poistamaan.

        Olen samaa mieltä, ei kuulu tälle palstalle. Ihan skeidaa jauhaa se huru-ukko. Hänhän on väittänyt, että joko on hänen puolellaan tai on lasten rääkkääjien puolella.

        >"Eli joko kaikki saa puhua kaikesta tai sitten kukaan ei puhu ohi aiheesta, kyllä sääntöjen täytyy olla samat kaikille"<

        Siitähän minä juuri kirjoitin. Jos seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä kirjoittavat hihhulit, niin sitten aihe on vapaa kaikille. Ei sekään aihe saa olla yhden ryhmittymän - siis itseään parempina pitävien uskisten - temmellyskenttänä. Siinäkin on kaksi leiriä: asiapohjalta kirjoittavat ja rienaajat.


      • ArtoTTTeikirjautunut
        Aberkios kirjoitti:

        On syytä ottaa huomioon, että niistä Puolimatkaa koskevista jutuista suuri osa on hänen hengenheimolaistensa tänne rustaamia "Hei Puolimatka on tänään sillä ja sillä kanavalla. Muistakaa katsoo, on niin asiaa"-juttuja. Ainakin kolme oli pahimmillaan näitä aloituksia, sitten pyysin jo poistamaan.

        Olen samaa mieltä, ei kuulu tälle palstalle. Ihan skeidaa jauhaa se huru-ukko. Hänhän on väittänyt, että joko on hänen puolellaan tai on lasten rääkkääjien puolella.

        >"Eli joko kaikki saa puhua kaikesta tai sitten kukaan ei puhu ohi aiheesta, kyllä sääntöjen täytyy olla samat kaikille"<

        Siitähän minä juuri kirjoitin. Jos seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä kirjoittavat hihhulit, niin sitten aihe on vapaa kaikille. Ei sekään aihe saa olla yhden ryhmittymän - siis itseään parempina pitävien uskisten - temmellyskenttänä. Siinäkin on kaksi leiriä: asiapohjalta kirjoittavat ja rienaajat.

        No jos tuo riittää perusteeksi, niin silloin riittää sekin että Luterilaista kirkkoa vaaditaan muuttamaan vihkikäytäntöjään ja suorittamaan homoparien vihkimisiä ym. Tällöin on täysin perusteltua vaatia aiheen perusteellista käsittelyä, myös keskustelua ko. asian varjopuolista.


    • Todellakin olen huomannut saman. Pedofiliastahan täällä saa kirjoitella rajattomasti kunhan muistaa laittaa Puolimatkan siihen aloitukseen vaan annas olla, jos yrität kirjoittaa siitä miksi pedofilia tuntuu olevan suoranainen vitsaus itseään kovinkin uskovaisina pitävien joukossa, niin johan lähti poistoon. Väkisinkin tulee mieleen, että sen lisäksi, että nuo lahkot ovat pahoinpidelleet nuo lapsiraukat, niin yritetään vieläpä jopa vaientaa niiden suut jotka yrittävät saada asiallista keskustelua aikaiseksi siitä , miksi se on niin yleistä uskonnollissa piireissä?

      • ArtoTTTeikirjautunut

        Ei se ole lööppikamaa jos joku tavallinen tuomitaan pedofiliasta, mutta jos sen voi yhdistää johonkin uskonnolliseen niin siitähän puhutaan maan ääriin kissan korkuisin kirjaimin. mutta jos kyseessä on hseksuaali, niin sitähän ei saa edes mainita sillä sehän olisi "rasismia"..


      • ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:

        Ei se ole lööppikamaa jos joku tavallinen tuomitaan pedofiliasta, mutta jos sen voi yhdistää johonkin uskonnolliseen niin siitähän puhutaan maan ääriin kissan korkuisin kirjaimin. mutta jos kyseessä on hseksuaali, niin sitähän ei saa edes mainita sillä sehän olisi "rasismia"..

        Pitäisikö lahkoihin tms kuuluvat lastenraiskaajat mielestäsi olla jossakin erityisessä suojeluksessa median taholta? Siis jotenkin samaan tapaan kuin he jo ovat omissa uskovaispiireissään?

        Taas muuten tuli vertaus homot vastaan pedofiilit. Tarkoititko ihan oikeasti, että jos puidaan pedofiilien tekemisiä, niin sitten pitäisi vastavuoroisuuden nimissä päästä riepottelemaan myös homojen tekemisiä. Niinkö?

        Itsehän näemmä pidit tähdellisenä tuoda keskusteluun Elton Johnin tekemiset. Oliko tarkoituksesi vesittää tuota paheksumaasi uskovaispiirien pedofiliaa koskevaa keskustelua?

        Ei luulisi jonkun brittihörhön tekemisten juurikaan suomalaisten elämää hetkauttavan. Joten siinä mielessä aivan turha veto. Kannattaisi vastaisuudessa kirjoittaa tuollaiset pläjäykset jollekin muulle palstalle. Siis jos ne niin tavattomasti sinua kiehtovat!


      • Aberkios kirjoitti:

        Pitäisikö lahkoihin tms kuuluvat lastenraiskaajat mielestäsi olla jossakin erityisessä suojeluksessa median taholta? Siis jotenkin samaan tapaan kuin he jo ovat omissa uskovaispiireissään?

        Taas muuten tuli vertaus homot vastaan pedofiilit. Tarkoititko ihan oikeasti, että jos puidaan pedofiilien tekemisiä, niin sitten pitäisi vastavuoroisuuden nimissä päästä riepottelemaan myös homojen tekemisiä. Niinkö?

        Itsehän näemmä pidit tähdellisenä tuoda keskusteluun Elton Johnin tekemiset. Oliko tarkoituksesi vesittää tuota paheksumaasi uskovaispiirien pedofiliaa koskevaa keskustelua?

        Ei luulisi jonkun brittihörhön tekemisten juurikaan suomalaisten elämää hetkauttavan. Joten siinä mielessä aivan turha veto. Kannattaisi vastaisuudessa kirjoittaa tuollaiset pläjäykset jollekin muulle palstalle. Siis jos ne niin tavattomasti sinua kiehtovat!

        Ei pedofiileja tule suojella, mutta ikävä kyllä tällainen lööppijulkisuus on leimannut ilmiön vain joksikin uskonnollisten ryhmien ongelmaksi, koska muiden kohdalla se ei ylitä lööppikynnystä. Siksi juuri monet tekevät tällaisia vääriä johtopäätöksiä vinoutuneen lööppijulkisuuden perusteella. Sen sijaan ajan hengen mukaisesti toisia asioita hyssytellään ja niistä vaietaan ja niistä ei saa puhua koska jo niiden mainitseminen olisi syrjintää.


        Eltonia taas on käytetty homouden esikuvana ja esim. homoadoption esimerkkinä, kuitenkaan ongelmista ei taaskaan saisi puhua mitään?


      • "Eltonia taas on käytetty homouden esikuvana ja esim. homoadoption esimerkkinä, kuitenkaan ongelmista ei taaskaan saisi puhua mitään?"<

        Miten niin ei saisi? Tuollahan se luomasi Elton-ketju edelleen möllöttää omana aloituksenaan toisella luterilaisuuspalstalla! Miksi, sitä tuskin moni tietää! Eltonia tuskin pidetään sellaisena esikuvana kuin sinä maalailet. Hänen erinäisistä ongelmistaan on tietoa välitetty ihan kiitettävästi, joten siinä tuskin on merkittävää vajausta! Ei niillä näytöillä varmaan ole mikään "vuoden isä"!

        Kysynkin, että onko Elton sinun mielestäsi noiden tekojensa vuoksi kelpaamaton adoptio-isäksi? Ehkä jopa huonompi isä kuin nuo lestojen pedofiili-isät? Olisi hyvä tietää mihin nuo asettuvat sinun asteikollasi? Kommenteistasi päätellen Eltonia pitäisi mielestäsi pitää esillä esimerkkinä ja mallina "homoadoption" epäonnistumisesta.

        Nyt kuitenkin on puhe tästä palstasta ja sen poistopolitiikasta. Palstan aihehan on luterilaisuus. Siksi on perusteltua keskustella myös kyseiseen kirkkoon kuuluvien herätysliikkeiden ongelmista. Joista yksi on Lestadiolaisuuden piirissä esiintyvä pedofilia. Historian saatossa on ollut muitakin pedofiliaan mieltyneitä herätysliikkeitä mm. kartanolaisuus.

        Ongelman olemassa olo on tiedetty pitkään, mutta Lestadiolais-liikkeellä ei ilmeisesti ole halua tai kykyä hoitaa asiaa kuntoon. Kyseinen liike on näin ansainnut kaiken sen huomion minkä se on asian vuoksi saanut ja tulee vastaisuudessa saamaan. Senkin uhalla, että sitä alettaisiin pitää kyseiselle herätysliikkeelle ominaisena piirteenä.

        Näin ollen, mielestäni tänne kuuluvat paremmin mielipiteet kirkkoon kuuluvan lahkon toiminnasta kuin kirjoitukset "huonoista homoista", vaikka sinä haluaisitkin pitää mielummin esillä tuota jälkimmäistä. Päätellen innosta pitää yllä infoa Eltonin ja Siltsun tekemisistä, vaikka niillä ei tiettävästi ole merkittävää yhtymäkohtaa luterilaisuuteen.


      • ArtoTTTeikirjautunut
        Aberkios kirjoitti:

        "Eltonia taas on käytetty homouden esikuvana ja esim. homoadoption esimerkkinä, kuitenkaan ongelmista ei taaskaan saisi puhua mitään?"<

        Miten niin ei saisi? Tuollahan se luomasi Elton-ketju edelleen möllöttää omana aloituksenaan toisella luterilaisuuspalstalla! Miksi, sitä tuskin moni tietää! Eltonia tuskin pidetään sellaisena esikuvana kuin sinä maalailet. Hänen erinäisistä ongelmistaan on tietoa välitetty ihan kiitettävästi, joten siinä tuskin on merkittävää vajausta! Ei niillä näytöillä varmaan ole mikään "vuoden isä"!

        Kysynkin, että onko Elton sinun mielestäsi noiden tekojensa vuoksi kelpaamaton adoptio-isäksi? Ehkä jopa huonompi isä kuin nuo lestojen pedofiili-isät? Olisi hyvä tietää mihin nuo asettuvat sinun asteikollasi? Kommenteistasi päätellen Eltonia pitäisi mielestäsi pitää esillä esimerkkinä ja mallina "homoadoption" epäonnistumisesta.

        Nyt kuitenkin on puhe tästä palstasta ja sen poistopolitiikasta. Palstan aihehan on luterilaisuus. Siksi on perusteltua keskustella myös kyseiseen kirkkoon kuuluvien herätysliikkeiden ongelmista. Joista yksi on Lestadiolaisuuden piirissä esiintyvä pedofilia. Historian saatossa on ollut muitakin pedofiliaan mieltyneitä herätysliikkeitä mm. kartanolaisuus.

        Ongelman olemassa olo on tiedetty pitkään, mutta Lestadiolais-liikkeellä ei ilmeisesti ole halua tai kykyä hoitaa asiaa kuntoon. Kyseinen liike on näin ansainnut kaiken sen huomion minkä se on asian vuoksi saanut ja tulee vastaisuudessa saamaan. Senkin uhalla, että sitä alettaisiin pitää kyseiselle herätysliikkeelle ominaisena piirteenä.

        Näin ollen, mielestäni tänne kuuluvat paremmin mielipiteet kirkkoon kuuluvan lahkon toiminnasta kuin kirjoitukset "huonoista homoista", vaikka sinä haluaisitkin pitää mielummin esillä tuota jälkimmäistä. Päätellen innosta pitää yllä infoa Eltonin ja Siltsun tekemisistä, vaikka niillä ei tiettävästi ole merkittävää yhtymäkohtaa luterilaisuuteen.

        #Senkin uhalla, että sitä alettaisiin pitää kyseiselle herätysliikkeelle ominaisena piirteenä.#


        Siis enhän minä vastusta pedofiilian tutkimista ko. liikkeessä, mutta julkisuus on tässä asiassa vääristänyt todellisuutta, juuri sen vuoksi tehdään tuollaisia virheellisiä päätelmiä että ko. ongelma olisi lähinnä vain ko. herätysliikkeen ongelma. Onko sinulla esim. tutkimustietoa kuinka paljon yleisempää pedofilia olisi ko liikeessä kuin muussa väestössä. Kuitenkin valtaosa pedofilian liitetyistä kohu jutuista liittyy uskontoon, tämä luo erittäin vääristyneen/asenteellisen kuvan asioista.


        Kuten jo totesin jos Luterilaista kirkkoa vaaditaan muuttamaan vihkipolitiikkaansa, on täysin perusteltua keskustalla ko ilmiön haittapuolista, nyt niistä yritetään asenteellisesti vaieta. Esim. Britannian hseksuaaleista yli kolmasosa käyttää/on käyttänyt huumausaineita, tätäkään tietoa ei kuitenkaan pystyty hyväksymään/saa kertoa.

        #Kommenteistasi päätellen Eltonia pitäisi mielestäsi pitää esillä esimerkkinä ja mallina "homoadoption" epäonnistumisesta.#

        Jo unicefin lastenoikeuksien sopimus kieltää kaupankäynnin lapsilla, mutta nyt homoadoptio ajatus on myös osaltaaan muuttamassa tätä periaatetta, Eltonhan käytännössä osti lapsen sijaissynnyttäjältä ja nyt muutkin haluavat seurata perässä ja laillistaa tännekkin kohdunvuokrauksen rahasta tietenkin. Periaatteessa siis koko kahden uroksen rahalla ostettu lapsi idea on varoittava esimerkki. Myös sairasta ja rikollista on pedofilia, herätysliikkeeseen kuuluminenhan ei tarkoita sitä että ihminen välttämättä olisi lainkaan sisäistänyt Raamatun moraaliopetusta omalle kohdalleen.


      • >"Eltonhan käytännössä osti lapsen sijaissynnyttäjältä ja nyt muutkin haluavat seurata perässä ja laillistaa tännekkin kohdunvuokrauksen rahasta tietenkin. "<

        Kohdunvuokrauksen periaatehan on se, että synnyttämiseen pystymättömät parit sopivat jonkun lisääntymiskykyisen naisen kanssa siitä, että tämä suostuu sijaisena synnyttämään parille lapsen. Lapsen siittämiseen käytetään tulevan lapsen vanhempien sukusoluja, jos mahdollista. Jos tämä ei ole mahdollista, käytetään ulkopuolisen lahjoittajan - tai lahjoittajien - sukusoluja.

        Miesparin kyseessä ollessa käytetään jommankumman - tai molempien - siittiöitä ja luovuttajan munasolua. Sijaissynnyttäjän osuus hommassa on se, että hän "lainaa" kohtuaan sikiön kehittymisen ajaksi ja synnyttää lapsen. Lapsi ei ole peräisin hänen munasolustaan, eikä hän ole lapsen äiti. Hänellä ei ole minkäänlaista "omistussuhdetta" lapseen, joten kyse ei ole lapsen myymisestä.

        Tässä ei ole nähty olevan kovin suurta ongelmaa, riippumatta siitä, onko käytetty pelkästään parin omia sukusoluja, osittain parin sukusoluja, tai kokonaan luovutettuja sukusoluja. Jo keinohedelmöitys sinänsä vaatii sairaalahoitoa, ja aiheuttaa sen vuoksi melko suuriakin kustannuksia.

        Ongelmaksi tämä toiminta muodostui joillekin fundispiireille vasta sen jälkeen, kun homoparit alkoivat käyttää sijaissynnyttäjää. Heteroparien sijaissynnyttäjien käyttöä olivat vastustaneet vain tiukimmat fundikset. Homoseksuaalien sijaissynnyttäjän käytön vastustamisessa on takana ajatus, että homoseksuaalit eivät ylipäätään sovi lapsen vanhemmiksi, ovat he sitten mies- tai naispareja. Tästä on selvänä osoituksena adoptointien vastustaminen.

        Sijaissynnyttäjä asettaa itsensä alttiiksi monelle vaaralle. Odotus ja synnytys on kaiken kaikkiaan raskas prosessi. Siksi on kohtuullista, että tämän riskin ottaja saa siitä myös korvauksen. Mistään lapsikaupasta tässä ei ole kysymys. Nämä puheet ovat pelkkää homovastaisuuden synnyttämää asioiden vääristelyä.


      • Aberkios kirjoitti:

        >"Eltonhan käytännössä osti lapsen sijaissynnyttäjältä ja nyt muutkin haluavat seurata perässä ja laillistaa tännekkin kohdunvuokrauksen rahasta tietenkin. "<

        Kohdunvuokrauksen periaatehan on se, että synnyttämiseen pystymättömät parit sopivat jonkun lisääntymiskykyisen naisen kanssa siitä, että tämä suostuu sijaisena synnyttämään parille lapsen. Lapsen siittämiseen käytetään tulevan lapsen vanhempien sukusoluja, jos mahdollista. Jos tämä ei ole mahdollista, käytetään ulkopuolisen lahjoittajan - tai lahjoittajien - sukusoluja.

        Miesparin kyseessä ollessa käytetään jommankumman - tai molempien - siittiöitä ja luovuttajan munasolua. Sijaissynnyttäjän osuus hommassa on se, että hän "lainaa" kohtuaan sikiön kehittymisen ajaksi ja synnyttää lapsen. Lapsi ei ole peräisin hänen munasolustaan, eikä hän ole lapsen äiti. Hänellä ei ole minkäänlaista "omistussuhdetta" lapseen, joten kyse ei ole lapsen myymisestä.

        Tässä ei ole nähty olevan kovin suurta ongelmaa, riippumatta siitä, onko käytetty pelkästään parin omia sukusoluja, osittain parin sukusoluja, tai kokonaan luovutettuja sukusoluja. Jo keinohedelmöitys sinänsä vaatii sairaalahoitoa, ja aiheuttaa sen vuoksi melko suuriakin kustannuksia.

        Ongelmaksi tämä toiminta muodostui joillekin fundispiireille vasta sen jälkeen, kun homoparit alkoivat käyttää sijaissynnyttäjää. Heteroparien sijaissynnyttäjien käyttöä olivat vastustaneet vain tiukimmat fundikset. Homoseksuaalien sijaissynnyttäjän käytön vastustamisessa on takana ajatus, että homoseksuaalit eivät ylipäätään sovi lapsen vanhemmiksi, ovat he sitten mies- tai naispareja. Tästä on selvänä osoituksena adoptointien vastustaminen.

        Sijaissynnyttäjä asettaa itsensä alttiiksi monelle vaaralle. Odotus ja synnytys on kaiken kaikkiaan raskas prosessi. Siksi on kohtuullista, että tämän riskin ottaja saa siitä myös korvauksen. Mistään lapsikaupasta tässä ei ole kysymys. Nämä puheet ovat pelkkää homovastaisuuden synnyttämää asioiden vääristelyä.

        Lastenoikeuksien sopimuksen idea on suojella kaikkein heikoimmassa asemassa olevia, niitä jotka eivät itse mölyä barrikadeilla tai äänestä vaaleissa. Lapsen elämän ainutlaatuinen piirre on että hänellä on oma isä ja äiti, joihin hän voi samaistua ja luoda heihin tunnesiteen. Vaikka esim. toinen vanhemmista puuttuisi tämän olemassaolo on silti lapselle tärkeä asia, jota kautta hän luo omaa identiteettiään. Nyt lapsi on alistettu aikuisten oikeuksien alle, aikuisella on oikeus lapseen, mutta lapsella ei enää ole oikeutta isään ja äitiin. Yhteiskuntamme on siis riistämässä kaikista heikoimmassa asemassa olevalta maan hiljaiselta tämän perustavaa laatua olevan oikeuden. Lapsen saanti ollaan siis irroittamassa biologisesta yhteydestään ja rakentamassa tietynlaista keinotekoista ihmiselämää jonka seuraukset esim. lapsen tunne-elämälle ovat vahingoiltaan vain arvattavissa.


      • Raamatun mukaanhan Jaakobin vaimot Leea ja Raakel veivät kilvan orjattariaan ja palvelijoitaan Jaakobille n*ssittaviksi. Nämä puolestaan tekivät näistä akteista syntyvät lapset omille emännilleen. Alamme vissiin lähestyä Raamatun aikoja, vaikka noin pitkälle ei tässä "syntisessä maailmassa" olekaan vielä päästy!


      • ArtoTTTeikirjautunut
        Aberkios kirjoitti:

        Raamatun mukaanhan Jaakobin vaimot Leea ja Raakel veivät kilvan orjattariaan ja palvelijoitaan Jaakobille n*ssittaviksi. Nämä puolestaan tekivät näistä akteista syntyvät lapset omille emännilleen. Alamme vissiin lähestyä Raamatun aikoja, vaikka noin pitkälle ei tässä "syntisessä maailmassa" olekaan vielä päästy!

        Mitä seurauksia tästä ihmislähtöisestä ratkaisusta hedelmättömyyteen seurasi, vihaa, riitaa, kateutta, mustasukkaisuutta, tunne-elämän häiriöitä jotka jatkuivat seuraavalle sukupolvelle veljesriitoina ja vihana. Mitä luulet seuraavan siitä että lisääntyminen on nyt irroitettu biologisesta todellisuudesta ja esim. odottavan äidin ja lapsen välinen tunneside katkaistaan. Lapsesta tehdään koiranpennun kaltainen hyödyke jonka rahalla voi ostaa. Mitä seurauksia tällä kaikella on seuraavan sukupolven tunne-elämälle, saammeko lisää rikkinäisiä aikuisia ja riittääkö psykologeja tulevia ongelmia korjaamaan tai sitä yrittämään.


    • Hienoa olisi ,jos aloituksia poistettaisi ja tilalle tulisi joku aloitus, jonka sävy ei olisi negatiivinen ja joitain ihmisiä parjaava. Jos olisi ihan vaikka sellainen positiivissävytteinen aloitus...ihan hennostikin positiivissävytteinen....ja jostakin muusta aihepiiristä kuin seksuaalisuus ja sen eri ilmenemismuodot. ....Ja lehmät lentävät....

      • LOPETA niiden negatiivissävyisten aloitusten ruokkiminen kommenteillasi!!! Iltse olet ensimmäisenä niihin kommentoimassa ja siten aloitusta nostamassa!!! KIERO olet kun muka niitä vastustat!!!


      • taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        LOPETA niiden negatiivissävyisten aloitusten ruokkiminen kommenteillasi!!! Iltse olet ensimmäisenä niihin kommentoimassa ja siten aloitusta nostamassa!!! KIERO olet kun muka niitä vastustat!!!

        Eläköön huutomerkit :) Viesti tuli perille, kiitos


      • Mielestäni keskustelupalstan kriteereinä ei voida pitää viestien positiivisuutta tai negatiivisuutta. Mielestäni asiallisuus olisi kuitenkin oltava aika keskeinen arvo. Tärkeintä on kuitenkin asioiden merkittävyys ja se miten viestiketjun aloitus tai kommentti liittyy palstan aiheeseen.

        Minä en etsi keskustelupalstoilta kivoja ja positiivisia asioita. On - totta kai - kiva juttu, jos niitä etsivä sellaisia löytää.


      • Aberkios kirjoitti:

        Mielestäni keskustelupalstan kriteereinä ei voida pitää viestien positiivisuutta tai negatiivisuutta. Mielestäni asiallisuus olisi kuitenkin oltava aika keskeinen arvo. Tärkeintä on kuitenkin asioiden merkittävyys ja se miten viestiketjun aloitus tai kommentti liittyy palstan aiheeseen.

        Minä en etsi keskustelupalstoilta kivoja ja positiivisia asioita. On - totta kai - kiva juttu, jos niitä etsivä sellaisia löytää.

        Oikeastaan ajatukseni nousi siitä, että elämän nurjaa puolta tuodaan esiin niin paljon. Tietenkään ei pidä sulkea silmiään elämän kurjuudelta ja ajoittaiselta rumuudeltakaan, mutta jos keskitytään melkein yksniomaan kutjuuteen ja nurjaan puoleen, kuva vääristyy. Elämässä on paljon myös hyviä asioita ja niiden ohittaminen ei myöskään ole koko kuva elämästä. Useimmat ihmiset kuitenkin tarvitsevat myös niitä positiivisia asioita.
        Oikeastaan kyse on tunnelmasta. Välillä on raskasta kahlata negaatioissa ja vielä tarkoituksellisessa "sosiaalipornossa".
        Sinänsä itse tykkään pohtia vaikka mitä ja juuri se asiallisuus tekee pohdinnasta mielenkiintoista ja hyvää.
        Keskustelupalsta on keskustelupalsta ja siellä on sellaista keskustelua jota keskustelijat pitävät yllä. Se on se realiteetti ja sen hyväksyn kyllä. Itseäni vain rassaa välillä sellainen voisiko sanoa mässäily tietyillä aiheilla suurin piirtein joka aloituksessa. Mutta tulen toimeen sen kanssa. :)


      • viimeinen.tuomio.2
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Oikeastaan ajatukseni nousi siitä, että elämän nurjaa puolta tuodaan esiin niin paljon. Tietenkään ei pidä sulkea silmiään elämän kurjuudelta ja ajoittaiselta rumuudeltakaan, mutta jos keskitytään melkein yksniomaan kutjuuteen ja nurjaan puoleen, kuva vääristyy. Elämässä on paljon myös hyviä asioita ja niiden ohittaminen ei myöskään ole koko kuva elämästä. Useimmat ihmiset kuitenkin tarvitsevat myös niitä positiivisia asioita.
        Oikeastaan kyse on tunnelmasta. Välillä on raskasta kahlata negaatioissa ja vielä tarkoituksellisessa "sosiaalipornossa".
        Sinänsä itse tykkään pohtia vaikka mitä ja juuri se asiallisuus tekee pohdinnasta mielenkiintoista ja hyvää.
        Keskustelupalsta on keskustelupalsta ja siellä on sellaista keskustelua jota keskustelijat pitävät yllä. Se on se realiteetti ja sen hyväksyn kyllä. Itseäni vain rassaa välillä sellainen voisiko sanoa mässäily tietyillä aiheilla suurin piirtein joka aloituksessa. Mutta tulen toimeen sen kanssa. :)

        Minua ilostuttaa suuresti kaikkien muiden palstalaisten hyvä käytös toisiaan kohtaan, vaikka millaista aiheellista paskaa toisistaan kirjoittavat tai näiden niskaan aiheesta kaataisi, niin ei mikään tee vaikutusta.

        Varmaan on oikeat napit doseteissa.


      • viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Minua ilostuttaa suuresti kaikkien muiden palstalaisten hyvä käytös toisiaan kohtaan, vaikka millaista aiheellista paskaa toisistaan kirjoittavat tai näiden niskaan aiheesta kaataisi, niin ei mikään tee vaikutusta.

        Varmaan on oikeat napit doseteissa.

        Hieno juttu.
        Ainahan kannattaa pyrkiä hyvään käytökseen, oli nappeja dosetissa tai ei. Toivottavasti hyvä käytös ei vaadi nappeja dosettiin.


    • >> kiusalliset ketjut... poistatetaan heti. <<

      Palstalle ei tarvita kuin yksi trolli tai muu joka pyytää vaikka kaikki aloitukset poistoon ja lopputulos riippuu poistajien mielialasta.
      Lähtee mitä lähtee ja usein keljuttaa poistopyynnön lähettäjää lukuunottamatta kaikkia muita.

      Salaliittoihin vihjailu poistojen yhteydessä naurattaa. Että aikuiset ihmiset uskoo poistojen takana olevan jonkun salaliiton, voi taivahan vallat.
      Toisaalta salaliittoihin ja krationismiin uskovia yhdistää samanlainen pers-edellä-puuhun-ajattelutapa. Eli kretut ja salaatit ajattelee teleologisesti eli ne päättelee tästä vallitsevasta sen, mitä aiemmin oli.

      Onko Arto muuten kreationisti eli ajatteletko teleologisesti

      https://tekniikanmaailma.fi/tutkimus-paljastaa-salaliittoteoreetikkoja-ja-kreationisteja-yhdistaa-sama-perustavanlaatuinen-ajatusvirhe/?shared=878175-2adaca6f-500

    • ”Onko muilla vastaavia kokemuksia poistopolitiikasta? Mitä ketjuja on poistatettu.”

      Suomi24:n poistopolitiikkaa ovat kritisoineet erittäin monet. Kun automatiikka poistaa ”sokeasti”, silloin lähtevät niin sääntöjen mukaiset kuin sääntöjen vastaisetkin aloitukset.

      En ole vielä keksinyt noita avain sanoja. Ennen kaikki ulkomaalaiset linkit sekä osa kotimaisista linkeistä johti tuohon. Samoin monet mm. Isistä koskevat kommentit. Olen ymmärtänyt, että automaatti ”oppii” uusia sanoja, sekä jotenkin tunnistaa osittain niiden kontekstin.

      Monta aloitusta on itseltänikin lähtenyt, samoin monta asiallista aloitusta. Sen sijaan osa hölynpöly aloituksista pysyy, ja jopa vihapuheita on mennyt tämän automaatin läpi.


      Jos pyytää jonkun poistoon, poistot tapahtuvat aika hitaasti. Ketju saattaa siis olla jopa vuorokauden tai kaksi, ennen kuin se poistetaan. Silloin kyseessä on tarkastajan poisto.

    • Nyt on poistettu keskustelu jossa pohdittiin homoutta uskontona, kuten jo totesin uskolla homouden synnynnäisyyteen oikeutetaan kaikki omat teot ja valinnat ja tietenkin vielä tuomitaan toisinajattelijat. Aloituksessa oli myös muita hyviä pohdintoja aiheesta, monet kirjoittivat pitkiä pohdintoja näköjään turhaan aloitukseen, mutta ehkä aihe taisi osua liian lähelle totuutta kun se poistettiin. Sen sijaan uskovaisten pilkkausketjut eivät ole poistuneet.

    • Näköjään myöskään lasten oikeuksista ei saanut puhua. Onkohan tässä ideana että vähänkään vaaralliset aiheet poistetaan ja pelleilyaloitukset jätetään. Eli joku ajaa asiaansa p....myrskyn voimalla.

      • Enkä minä saa tehdä itsestäni allotuksia, ne poistetaan aina mutta kymmenet muiden tekemät aloitukset minusta saavat olla 😂


      • ArtoTTTeikirjautunut
        usko.vainen kirjoitti:

        Enkä minä saa tehdä itsestäni allotuksia, ne poistetaan aina mutta kymmenet muiden tekemät aloitukset minusta saavat olla 😂

        Outo yhteensattuma tosiaan?


      • uskis_allotusten_kunkku
        usko.vainen kirjoitti:

        Enkä minä saa tehdä itsestäni allotuksia, ne poistetaan aina mutta kymmenet muiden tekemät aloitukset minusta saavat olla 😂

        Kovasti olet niitä allotuksia ainakin tehnyt.


      • uskis_allotusten_kunkku kirjoitti:

        Kovasti olet niitä allotuksia ainakin tehnyt.

        Joo, ja jatkan niin kauan kun ne poistetaan 😉


      • Höpö höpö. Monta sellaista ketjua on, joissa on jopa sääntöjen vastaista tarinaa.


    • voi.kauhiaa

      Olet tietävinäsi että ketjut poistatetaan. Oikeasti et voi tietää onko niin ja muutoinkin ruikutuksellesi oikea osoite on ylläpito.

    • Nyt taisi sitten lähteä salamannopeasti aloitus, jossa mietin onko poistattamispolitiikka tuhonnut keskustelun täysin ja tehnyt siitä pelleilyä.

    • Näköjään myöskään Luterilaisesta hautaamisesta ja häistä ei saa puhua.

      Meistä varmaan lähes jokainen on ollut Luterilaisissa häissä tai hautajaisissa. Vaikka vainaja eläissään olisi ollut minkälainen roisto tai kuinka Jumalaton tahansa, niin kirkossa vain surevalle saattoväelle lupaillaan toiveita taivaspaikasta. Sama juttu häiden suhteen, vaikka kuinka mones kierros olisi menossa kummallakin niin aina vaan papilta löytyy lupaus ”jumalan siunauksesta”. Pitäisikö kirkon lainkaan siunata aviorikosta ja näin vahvistaa tehtyä rikosta, vai tulisiko kirkon palata Jeesuksen opetukseen avioliitosta.

      Minulla on oikeus on tämän päivän ylin hokema, minulla on oikeus tehdä sitä ja tätä, minulla on oikeus tehdä abortti eli tappaa syntymätön lapsi, minulla on oikeus pettää, minulla on oikeus erota, minulla on oikeus mennä uudelleen naimisiin, minulla on oikeus juoda viinaa vaikka maksa mensisi, minulla on oikeus tupakoida vaikka keuhkot menisivät, minulla on oikeus syödä itseni henkiltä. Minulla on oikeus harrastaa seksiä kuinka monen kanssa vain ikinä haluankaan, minulla on oikeus hylätä vaimoni ja lapseni ja naida joku muu ja sillekin minulla on oikeus saada kirkkovihkiminen ja papin lupaama ”jumalan siunaus”, kun kuolen minulla on oikeus saada pappi ”siunaamaan” ja lupaamaan minulle taivaspaikka palkaksi elämästäni, koska minulla on oikeus...

      Yksilönvapauden maksimointi on tämän päivän pyhä lehmä, jonka pitäisi tuoda yhteiskuntaan onni ja autuus.Media ja kansalaisjärjestöt ovat yksilönvapauden maksimoinnin takuumiehenä, yksilönvapauden maksimoinnin pyrkimystä kukaan ei saa kyseenalaistaa, muuten leimakirves heilahtaa.

      Mutta mikä on mitalin kääntöpuoli, mitä sitten kun isä lähtee eikä enään tule kotiin, isä on löytänyt uuden ihastuksen, kuka selittäisi asian pikkulapselle. Kuka selittäisi lapselle miksi isä/äiti on äkäinen eikä auta läksyissä kun takana on viikon ryyppyputki. Kuka selittäisi yksin jääneelle perheenäidille joka jää lasten kanssa yksin, miksi kaikki hajosi kun isä väsyi arkeen ja lähti uuden ”rakkauden” matkaan. Kaikki siis ihan laillista ja aikamme yhteiskunnan jopa kirkonkin hyväksymää ja siunamaa, mutta kun jotain mikä kerran oli ehjää on rikottu, saako sitä koskaan ennalleen. Paraneeko särkynyt sydän mielialalääkkeitä syömällä tai psykologille puhumalla, tuleeko särkynyt sydän niillä taas ehjäksi. Entä saako lapsi takaisin rikkoutuneen lapsuutensa psykologille puhumalla, vai kertautuuko vaikutus seuraavaan sukupolveen, luoko rikkonaisuus uutta rikkonaisuutta.

      Aikamme yhteiskunta kovasti yrittää kehittää laastareita joilla särkyneitä sydämiä ja oireita paikattaisiin. Hoidamme siis seurauksia mutta itse syyhyn emme halua puuttua. Ihminen on ajatellut että yksilönvapauden maksimointi tuo maksimaalisen onnen, mutta aina vain enemmän joudumme hoitamaan tämän yksilönvapauden maksimoinnin seurauksia joiden piti tuoda ihmisille onni.Yhteiskunnanssa jotain keskeistä on rikottu, vaikka joku vielä pyrkisikin omalta osaltaan toimimaan oikeus, muut eivät siihen välttämättä enää ole sitoutuneet, olemme siis kierteessä jossa rikkonaisuus luo uutta rikkonaisuutta, yhden esimerkki kannustaa myös muita toimimaan samoin eikä paluuta entiseen näytä olevan.

      • ArtoTTTeikirjautunut

        Mielenkiintoista näistäkin aiheista täällä saa puhua, mutta näköjään ei Luterilaisesta vihkimis ja hautauspolitiikasta?

        Keskustelut
        Kristityn moraali ja etiikka joetuksella
        Jos oltaisiin pakko tilanteessa, jossa olisi valittava, että joko Suomen talous tuhoutuu ja maa syöksyy syvään ylipääsem
        13
        Tänään 07.42
        Antti Eskola kuollut
        Mielenkiintoinen persoona. Sosiaalipsykologian uranuurtaja. Uskova, joka eläkepäivinään kirjoitti useita uskonelämä
        17
        2
        Tänään 07.30
        Papit vihkineet jo 64 sateenkaariparia
        Evl-kirkon papit ovat tähän mennessä vihkineet jo 64 samaa sukupuolta olevaa paria. Lisäksi siunaamisia on jo 32. Kotimaa24-verkk
        81
        8
        Tänään 07.28
        Hakkarainen ehdotti Barbaroita matuille
        Eduskunnassa käytiin tänään mielenkiintoinen keskustelu teemalla ”maahanmuuttajien kotouttaminen.” Harvalukuisesti e
        31
        4
        Tänään 07.26
        Hoito ja koulutus - tuleeko kirkko apuun?
        Sekä hoitoalalla että koulujen suhteen on paljon vaiettuja vakavia ongelmia, jossa pelissä on monta kertaa ihmisen henki tai eläm&
        24
        Tänään 07.26
        Mitä tapahtui Jeesuksen virallisille asiakirjoille
        Mitä tapahtui niille virallisille asiakirjoille joissa kerrotaan Jeesuksesta ja tämän teloituksesta? Esimerkiksi sellaiset varhaiset k
        104
        Tänään 07.24
        Teologia - huippututkimusta vai pseudotiedettä?
        Mielenkiintoinen aihe. Mukana myös uraansa muisteleva edesmennyt Heikki Räisänen https://areena.yle.fi/1-2839371
        61
        Tänään 07.21
        Suomen valtiosta ja poliisista rikosilmoitus
        Voisiko vaino olla osoitettavissa? Saako Suomessa puolueetonta oikeutta? Esim. 3.01 - 3.28 https://www.youtube.com/watch?v=ZhCwb9CrqCs
        22
        Tänään 07.20
        Puolimatkan kantelu kaatui
        Tapio Puolimatkan tekemä kantelu Jyväskylän yliopiston rehtori Keijo Hämäläisestä on käsitelty yliopiston hall
        155
        8
        Tänään 07.13
        Unelmamaailma
        Mikä se olisi ? Vaikeutetaan tätä sen verran, että viisi toivomusta saisi ja sitten kaikki olisi omassa kädessä, eli mit
        84
        Tänään 07.10
        Uuslukutaitoako?
        Tällä foorumilla eräs kirjoittaja huomatti, että ... " Kyllä ihmiset osaavat lukea rivien välistä mitä
        50
        Tänään 07.08
        Kukan pönttö vielä uskoo evoluutioteoriaan?
        Katselen tuossa yhtä ohjelmaa (2.9.), jossa tohtori tasoinen mies kertoo kuinka on mahdollista , että tähtitaivas ja etäisyydet o
        200
        1
        Tänään 07.07
        Risikko huolissaan kristittyjen asemasta Suomessa
        Eduskunnan puhemies Paula Risikko (kok.) on huolissaan kristittyjen asemasta Suomessa, uutisoi sanomalehti Ilkka. Risikko puhui sunnuntaina Seinä
        228
        6
        Tänään 07.04
        Taas Ylen ideologia tuli esille kun uutisoitiin
        uudesta Porin Jazzin toimitusjohtajasta. Kun kerrottiin Ruotsalasta, maikkari sanoi, että Ruotsala joutui eroamaan homovastaisiksi tulkittujen l
        86
        2
        Tänään 07.01
        Häviääkö kristinusko taistelun islamia vastaan?
        Tällä hetkellä ei kovin hyvältä näytä eräissä EU-maissa, kuten Ruotsissa joka islamisoituu vauhdilla. Pah
        134
        Tänään 07.00
        Australiassakin on nyt kristitty pääministeri
        Australiassa riehunut poliittinen myrsky on johtanut pääministerin vaihtumiseen. Uudeksi pääministeriksi on valittu valtiovarainmi
        20
        2
        Tänään 06.12
        Kirkon pelastaminen jäsenkadolta
        Miten kirkko pelastetaan jäsenkadolta? Kirkko pelastetaan jäsenkadolta siten, että kirkossa ruvetaan julistamaan Jumalan Sanaa niin kui
        38
        Tänään 05.48
        Kohtalo vastaan Vapaa tahto
        Kumpaa se Raamattu opettaa, kohtaloa tai vapaata tahtoa ? Tai vapaata tahtoa mutta absoluuttinen totuus on kohtalo ?
        8
        Tänään 05.21
        ONKO LUTERILAISUUDESSA MITEN VT VOIMASSA?
        Jeesuksen mukaan laista ei häviä pieninkään piirto, mutta ei yksikään luterilainen pappi olisi nykyaikana poltamassa tyt
        178
        3
        Tänään 02.50
        Pukuhuone seksuaalivähemmistöille/vauvaperheille?
        Itäkeskuksen uimahalliin avataan sukupuolineutraali pukuhuone. Sitä markkinoitiin Ylen uutisissa seksuaalivähemmistöille ja vauvap
        181


      • ArtoTTTeikirjautunut

        Mielenkiintoista näistäkin aiheista täällä saa puhua, mutta näköjään ei Luterilaisesta vihkimis ja hautauspolitiikasta?

        Keskustelut
        Kristityn moraali ja etiikka joetuksella
        Jos oltaisiin pakko tilanteessa, jossa olisi valittava, että joko Suomen talous tuhoutuu ja maa syöksyy syvään ylipääsem
        13
        Tänään 07.42
        Antti Eskola kuollut
        Mielenkiintoinen persoona. Sosiaalipsykologian uranuurtaja. Uskova, joka eläkepäivinään kirjoitti useita uskonelämä
        17
        2
        Tänään 07.30
        Papit vihkineet jo 64 sateenkaariparia
        Evl-kirkon papit ovat tähän mennessä vihkineet jo 64 samaa sukupuolta olevaa paria. Lisäksi siunaamisia on jo 32. Kotimaa24-verkk
        81
        8
        Tänään 07.28
        Hakkarainen ehdotti Barbaroita matuille
        Eduskunnassa käytiin tänään mielenkiintoinen keskustelu teemalla ”maahanmuuttajien kotouttaminen.” Harvalukuisesti e
        31
        4
        Tänään 07.26
        Hoito ja koulutus - tuleeko kirkko apuun?
        Sekä hoitoalalla että koulujen suhteen on paljon vaiettuja vakavia ongelmia, jossa pelissä on monta kertaa ihmisen henki tai eläm&
        24
        Tänään 07.26
        Mitä tapahtui Jeesuksen virallisille asiakirjoille
        Mitä tapahtui niille virallisille asiakirjoille joissa kerrotaan Jeesuksesta ja tämän teloituksesta? Esimerkiksi sellaiset varhaiset k
        104
        Tänään 07.24
        Teologia - huippututkimusta vai pseudotiedettä?
        Mielenkiintoinen aihe. Mukana myös uraansa muisteleva edesmennyt Heikki Räisänen https://areena.yle.fi/1-2839371
        61
        Tänään 07.21
        Suomen valtiosta ja poliisista rikosilmoitus
        Voisiko vaino olla osoitettavissa? Saako Suomessa puolueetonta oikeutta? Esim. 3.01 - 3.28 https://www.youtube.com/watch?v=ZhCwb9CrqCs
        22
        Tänään 07.20
        Puolimatkan kantelu kaatui
        Tapio Puolimatkan tekemä kantelu Jyväskylän yliopiston rehtori Keijo Hämäläisestä on käsitelty yliopiston hall
        155
        8
        Tänään 07.13
        Unelmamaailma
        Mikä se olisi ? Vaikeutetaan tätä sen verran, että viisi toivomusta saisi ja sitten kaikki olisi omassa kädessä, eli mit
        84
        Tänään 07.10
        Uuslukutaitoako?
        Tällä foorumilla eräs kirjoittaja huomatti, että ... " Kyllä ihmiset osaavat lukea rivien välistä mitä
        50
        Tänään 07.08
        Kukan pönttö vielä uskoo evoluutioteoriaan?
        Katselen tuossa yhtä ohjelmaa (2.9.), jossa tohtori tasoinen mies kertoo kuinka on mahdollista , että tähtitaivas ja etäisyydet o
        200
        1
        Tänään 07.07
        Risikko huolissaan kristittyjen asemasta Suomessa
        Eduskunnan puhemies Paula Risikko (kok.) on huolissaan kristittyjen asemasta Suomessa, uutisoi sanomalehti Ilkka. Risikko puhui sunnuntaina Seinä
        228
        6
        Tänään 07.04
        Taas Ylen ideologia tuli esille kun uutisoitiin
        uudesta Porin Jazzin toimitusjohtajasta. Kun kerrottiin Ruotsalasta, maikkari sanoi, että Ruotsala joutui eroamaan homovastaisiksi tulkittujen l
        86
        2
        Tänään 07.01
        Häviääkö kristinusko taistelun islamia vastaan?
        Tällä hetkellä ei kovin hyvältä näytä eräissä EU-maissa, kuten Ruotsissa joka islamisoituu vauhdilla. Pah
        134
        Tänään 07.00
        Australiassakin on nyt kristitty pääministeri
        Australiassa riehunut poliittinen myrsky on johtanut pääministerin vaihtumiseen. Uudeksi pääministeriksi on valittu valtiovarainmi
        20
        2
        Tänään 06.12
        Kirkon pelastaminen jäsenkadolta
        Miten kirkko pelastetaan jäsenkadolta? Kirkko pelastetaan jäsenkadolta siten, että kirkossa ruvetaan julistamaan Jumalan Sanaa niin kui
        38
        Tänään 05.48
        Kohtalo vastaan Vapaa tahto
        Kumpaa se Raamattu opettaa, kohtaloa tai vapaata tahtoa ? Tai vapaata tahtoa mutta absoluuttinen totuus on kohtalo ?
        8
        Tänään 05.21
        ONKO LUTERILAISUUDESSA MITEN VT VOIMASSA?
        Jeesuksen mukaan laista ei häviä pieninkään piirto, mutta ei yksikään luterilainen pappi olisi nykyaikana poltamassa tyt
        178
        3
        Tänään 02.50
        Pukuhuone seksuaalivähemmistöille/vauvaperheille?
        Itäkeskuksen uimahalliin avataan sukupuolineutraali pukuhuone. Sitä markkinoitiin Ylen uutisissa seksuaalivähemmistöille ja vauvap
        181


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      28
      2779
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      100
      1421
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      82
      1226
    4. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      376
      1078
    5. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      84
      1031
    6. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      102
      940
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      178
      930
    8. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      900
    9. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      78
      864
    10. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      836
    Aihe