Kustannusten jako suvun yhteishankinnoissa

Maatiaiset

Miten muut suvut ovat ratkaisseet kustannusten jaon suvun yhteishankinnoissa, esim. yhteishankintana ostettu vähän kallliimpi syntymäpäivälahja tms?

Sukuuni kuuluu lapsiperheitä, lapsettomia pariskuntia ja yksineläjiä. Osa aikuisista on työikäisiä, osa eläkkeellä.

Veljeni vaimo toi sukuumme tavan jakaa kustannukset "taloutta kohti". Tätä tapaa on noudatettu vuosikymmeniä hammasta purren. Lahja annetaan ja juhlille saapuu juhlakalun ruokittavaksi lahjan antajat kotieläimineen ja jälkikasvuineen.

Ymmärrän tilanteen oikein hyvin etenkin lapsiperheiden osalta.
Tilanne tuntuu kuitenkin epäoikeudenmukaiselta, kun lapsettomissa pareissamme on hyvin koulutettuja ja hyvätuloisia ja toisaalta yksineläjissä hyvinkin pienellä eläkkeellä sinnitteleviä.

Miten muut suvut jakavat kustannukset? Miten tällaista suvun pitkää perinnettä voisi ottaa puheeksi ja muuttaa?

11

295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • insidehommana

      Meitä on 8 sisarusta. Yhteisiä lahjoja ostetaan toisillemme vain ja ainostaan tasakymmenvuosina. Jokainen sisarus antoi markka-aikana 50 markkaa ja nyt euroaikana 50€. Se tekee päätä kohti kymmenessä vuodessa 7x50 = 350€, ei tuo summa ole ketään meistä kaatanut.

      Tähän mennessä olemme yhteisesti lahjoneet toisiamme 20-30-40-50 synttäreinä. Onhan tämä aika naurettava tapa, saa itse takaisin tavallaan sen oman viiskymppisensä tasavuotenaan, mutta tämä lahjahomma kulkee enemmän meidän sisarusten välisenä hyvänä vitsinä.
      Ollaan yritetty keksiä tosillemme erikoisia lahjoja. On ostettu kumivene yhdelle veljelle, hän ryntäilee ristiin rastiin kalojen perässä pitkin maakuntaa. On viety ihan oikea soutupaatti herran kuuseen tiettömän taipaleen taakse toiselle himokalastajaveljelle Metsähallituksen maille yhdelle erämaajärvelle. Herra varjele vieläkin muistan miten hirveästi se paatti painoi sen lähes kilometrin kantomatkan aikana. On ostettu heinäkoneen ja perunannostokoneen pyörät ja kunnostettu pihakoristeeksi siskolle. On hankittu naamioverkkoa ja kaiken maailman suojahässäkkää metsästävälle vellokselle, onnittelukorttina tässä toimi minun omin pikku kätösin veistelemä puupyssy :). Me mennään huumorilla nämä lahjat läpi.

      Monet meistä eivät vietä koskaan merkkipäiviään, eikä meistä kukaan siinä tapauksessa tuppaa sisaruksen luokse väkisin. Annamme tässä tapauksessa kimppa 350€ summan tai arvoisen lahjan yleensä ennen virallista syntymäpäivää, eikä kukaan vedä siitä hernettä nenukkaansa vaikkei kakkukahveja saakaan. Kahvitellaan muutenkin monta kertaa vuodessa, syödään ja saunotaan yhdessä hyvissä tuumin ja soitellaa keskenämme harva se kuukausi.

      Toistemme puolisoille ja toistemme lapsille emme osta lahjoja. Tai siis ostamme ainakin tasavuosina, mutta jokainen antaa oman juttunsa, jos antaa, tässäkin on aika vaihteleva käytäntö. Jotkut eivät muista omaa syntymäpäiväänsäkään, joten miksi muistella muidenkaan.
      Kummit huolehtii kummikersoistaan itsenäisesti. Meidän suvussa suositaan kummimukuloitten suhteen aineettomia lahjoja. Minä yleensä käyn kummikersojen kanssa kaksisteen leffassa, katsomassa niiden urheilupelejä, viimeksi vein kummitytölle tupaantuliaislahjana polttopuita takkaan peräkärryllisen. Heillä kun ei ole omaa metsää:) ja meillä on liiterissä ihan mahdottomasti kuivaa puuta tuulenkaatojen takia.
      Veljeni ovat minun kersojen kummeja ja he ovat opettaneet tytön kalastamaan, on kiinnostunut virvelöimisestä ja on kulkenut enojensa mukana välillä montakin kertaa kuukaudessa pienestä pitäen. Poika taas on perinyt kummienoltaan mopon ja sitä ne rassaa yhdessä.

      Muut muksut on huomioitu niiden pieninä ollessa synttäripäivinä puhelinsoitolla tai lahjalla jos ollaan paikkakunnalla oltu. Nyt kun kaikki alkaa olla jo 15 vuoden korkeammalla puolella, niin käydään joskus kimpassa shoppailemassa tai leffassa kun tulevat käymään. Ei ne edes muuta odota.

      Äidillemme emme ole ostaneet yhteistä lahjaa enää vuosikymmeniin. Jokainen antaa mitä antaa äitienpäivänä ja syntymäpäivänä. Minä vein hänelle tänä kesänä lahjaksi itse keräämiäni mustikoita ja lakkoja.

      Hääpäiviä sun muita emme juhli yhdessä. Ne ovat ns. perheen sisäisiä juttuja. Joululahjoja emme osta edes oman perheen sisällä aikuisten kesken, jouluna meillä riittää puhelinsoitto hyvän joulun toivotuksena.

      Jos sinua häiritsee nykyinen käytäntönne, riittää kun ilmoitat, että jatkossa sinä ostat kaikille oman lahjan. Ei siinä mitään häpeämistä ole, eikä kukaan tuollaisesta päätöksestä voi suuttua.
      Muut ostakoot kimppalahjan jos haluavat, sinä teet niin kuin sinulle on hyvä.

    • puntterman

      Voihan siitä tulla jollakin riesa, jos kaikkia on aina muistettava ja kaikkia on aina kestittävä, kun on joku juhlapäivä itsellä. Ei sitä aina jaksaisi.

      Onko yksineläjän tosiaan järjestettävä isot pippalot koko suvulle kun on joku merkkipäivä itsellä? Entä jos ilmoittaa lähtevänsä etelänmatkalle ja jättävänsä koko kiisut väliin?

      Joskus nämä kimppalahjat on rasittavia. Itse en edes halua olla mikään lahjan hommaaja, kun olen joskus joutunut sitten niitä rahoja keräilemään pitkin vuotta.

      Tuon aikaisemman vastaajan suku on sellainen yhtäpitävä, mikä on tietysti hienoa, mutta ei kaikilla ole samoin. Asutaan kaukana toisistaan tai muuten ei ole samanlaista sukutunnetta. Joissakin suvuissa on niitä mustia lampaitakin tai jotain muuta sellaista, minkä takia vältellään yhteydenpitoa, kaikki ei tule toimeen kaikkien kanssa. On miniää ja vävyä, jotka ei ikinä ole tunteneet kuuluvansa hyvin puolisonsa sukuun. On suosikkeja ja niitä, joita ei suosita. Kaikkea mahtuu maailmaan.

      Joskus tosiaan tuollainen "sama maksu jokaiselta taloudelta" voi olla epätasa-arvoinen. Viisikymppinen voi olla jollekin hirveän iso raha, toiselle taas ei mitään. Joku yksineläjä maksaa siis sen viisikymppisen tai satasen tai enemmänkin, ja tulee sitten vain ihan yksin verottamaan sitä juhlapöytää. Toinen tuo sinne saman summan, mutta samalla myös ison perheensä syömään ja juomaan, ei se ihan oikeudenmukaisesti mene sekään.

      • Maatiaiset

        Juuri näin se meidän suvussa menee enkä enää jaksaisi enkä välittäisi jatkaa perinnettä. Yritän luikerrella yhteishankinnoista eroon, mutta ei se aina onnistu. Suurin osa talouksistamme on vieraanvaraisia vuorollaan, mutta yksi pariskunta ei ole koskaan tarjonnut mitään eivätkä kutsu ketään käymään, köyhiä eivät ole, ovat vain vapaamatkustajia.


      • järjenkäyttösallittua
        Maatiaiset kirjoitti:

        Juuri näin se meidän suvussa menee enkä enää jaksaisi enkä välittäisi jatkaa perinnettä. Yritän luikerrella yhteishankinnoista eroon, mutta ei se aina onnistu. Suurin osa talouksistamme on vieraanvaraisia vuorollaan, mutta yksi pariskunta ei ole koskaan tarjonnut mitään eivätkä kutsu ketään käymään, köyhiä eivät ole, ovat vain vapaamatkustajia.

        Miksi kenenkään pitäisi juhlia omia merkkipäiviä, jos siihen ei ole kiinnostusta?
        Oma on häpeänne jos ostatte lahjan, vaikkei juhlakalu sitä edes haluaisi, eikä sen vuoksi suostu teille tarjoamaan neljän ruokalajin dinneriä viineineen ja jälkkäriksi konjakkia ja täytekaakkua.

        Jos kutsutte jonkun pariskunnan omille juhlapäivillenne, niin eihän se tarkoita sitä, että heidän pitäisi vastavuoroisesti viettää omat juhlapäivänsä teidän kanssa.Yleensähän juhlitaan sen vuoksi, että halutaan viettää kyseinen päivän yhdessä kutsuttujen ihmisten kanssa.
        Herätys! Tavan vuoksi juhlimiset jäivät taakse jo 1980-luvulla!

        Jos joku pariskunta ei maksa omaa osuuttaan yhteislahjasta, voitte jatkossa jättää heidät pois siitä ilman mitään ilmoittelua. Ette kirjoita heidän nimeään onnittelukorttiin. Jos narisevat siitä, että miksei heiltä ole kysytty, sanot, että sori, te olette jättäneet monta kertaa oman osuutenne maksamatta, sen vuoksi oletettiin, että te ette halua näissä yhteislahjatouhuissa mukana olla. Jos vielä kitisevät, pyydät ensin maksamaan sen mitä ovat sinulle velkaa! Suora puhe on paras.

        Yrität luikerrella yhteishankintalahjasta eroon, ja sehän onnistuu. Riittää kun avaat suusi ja sanot yhteislahjaa keräävälle, että en ota osaa, olen jo ostanut/ostan oman lahjan tällä kertaa. Kun tuon lauseen sanoo riittävän monesti, eivät ne enää kysy. Noin helppoa se on.

        Aloituksessa puhutaan miten joku kutsuvieras tulee lapsineen syömään ja he syövät enemmän kuin joku yksineläjä. Siis mitä! Lasketko tosiaan juhlissasi kuinka paljon jonkun itsesi kutsuman perheen ruoka tulee sinulle maksamaan ja sinä vastavuoroisesti syöt heidän juhlissaan vain murto-osan?
        Jos noin tarkkaa on, ota hyvä ihminen dogibägi mukaansi! Kerää siihen sapuskaa seuraavaksi viikoksi, niin etköhän pääse tasoihin!
        Tai rajaa kutsu koskemaan vain nimeltä mainittuja ihmisiä. Jätä loput perheenjäsenet kutsun ulkopuolelle. Laita vaikka , että aikuisten juhla, ei lapsia eikä lemmikkieläimiä, tsiisus!


    • oikeestisairaitatyyppejä

      Jos sinulla ei ole varaa maksaa yhteislahjaan samaa summa kuin muut, älä ota osaa, vie oma lahja.

      Laskeeko joku tosiaan juhlapöydässä kuinka monta suupalaa kenenkin perhe syö ja kuinka paljon enemmän nämä syödessään saa maksamastaan yhteislahjasta ruuan muodossa takaisin päin!
      Tollanenhan on aivan sikasairasta!

      • Sivustakommentti

        Tuskinpa kirjoittajat tuota tarkoitttavat. Joka suvussa on niitä, jotka eivät ole ymmärtävinään, että vastavuoroisuus edes silloin tällöin on normaalia ja globaalia inhimillistä käyttäytymistä.


      • elänyksinenoleyksinäinen
        Sivustakommentti kirjoitti:

        Tuskinpa kirjoittajat tuota tarkoitttavat. Joka suvussa on niitä, jotka eivät ole ymmärtävinään, että vastavuoroisuus edes silloin tällöin on normaalia ja globaalia inhimillistä käyttäytymistä.

        Vastavuoroisuus ei ole pakollista.
        Minusta inhimillistä käyttäytymistä on ottaa ihminen ihmisenä, omana persoonanaan.

        Itse en ole kertaakaan viettänyt omia syntymäpäiviäni vaikka olen jo 60 vuotias. En edes lapsena halunnut juhlia mitään, minusta on pelkästään vaivaannuttavaa olla juhlinnan kohteena. Siitä huolimatta olen kutsuttuna vieraana käynyt elämäni aikana kymmenillä syntymäpäivillä, häissä ja muutoin vaan vaikkapa tupaantuliaisissa ja vienyt ilolla lahjan tai jotain muuta mennessäni.

        Omituisuudestani huolimatta, luonani käy vieraita harva se viikko, vaikka en ketään koskaan erikseen kutsumalla kutsu. Kaikki tietävät, että minä en ovelta käännytä asiallista kulkijaa. Tarjoan sitä mitä on pakkasessa tai jääkaapissa, en turhia hötkyile. aina on vierailleni kelvannut se vähä mitä on ollut tarjolla.

        Kannattaa löysätä liian kireää pipoa ja suhtautua muihin ihmisiin leppoisammin. Turha tressata kuka kävi kenenkin luona viimeksi- periaatteesta ja kuinka kalliin lahjan tämä tai tuo osti/toi ja mitä kukakin söi missäkin juhlassa.


    • mekkk

      Muut sukulaiset saavat hankkia lahjoja vaikka kuinka paljon ja ei niihin osaa tartte ottaa jos ei kysytä etukäteen niin helpottaa. Jos joku haluaa jollekkin ostaa lahjoja niin siitä vaan ja muut voi sanoa suoraan että ei kiinnosta. Nämä pitäisi sopia etukäteen niin helpottaisia asioita.

    • lähesjuoppojensukua

      Tietenkin kaikki maksavat saman verran kimppalahjasta, se on ainoa tasapuolinen vaihtoehto.
      Aina voi kohteliaasti kieltäytyä yhteislahjasta jos rahat eivät siihen riitä, ja aina voi ostaa edullisemman oman lahjan. Tai jos rahaa ei kertakaikkiaan ole omaankaan lahjaan aina voi vaikka kieltäytyä kutsusta tai antaa omaa aikaansa, tehdä omin pikku kätösin jotain viemistä jne.

      Joillakin saattaa olla isot tulot johonkin toiseen nähden, mutta hänellä voi olla isot menotkin. Esim minä tienaan tuplasti keskipalkkaan nähden, mutta maksan myös tuplasti suurempaa asuntolainaa. On täysin turhaa kadehtia muiden isompia tuloja, ainakin minulle riittää kun pitää huolta omista raha-asioistaan. Minä en laita rajoja kenenkään muun rahan käyttämiselle kuin itselleni. Muut tehkööt omillaan mitä haluavat.

      Ja sitten tuo kuka syö mitenkin paljon. Olen samaa mieltä monen muunkin vastaajan kanssa. Muiden syömien suupalojen laskeminen juhlissa ei ole tervettä. Tosin itse kuulun laktoosirajotteisena keliaakikkona näihin vähänsyöviin.

      Mitä vastavuoroiseen vieraanvaraisuuteen tulee, niin ehkäpä joku tulee paikalle vain velvollisuudesta, vain sen vuoksi kun on kutsuttu, eikä kehtaa jäädä pois. Hänelle nämä pakolliset tapaamiskerrat riittävät, eikä hän sen vuoksi halua kutsua omaan kotiinsa enää ketään näistä ihmisistä. Minä kuulun näihin ihmisiin. Nuorempana koin velvollisuudekseni käydä sukujuhlissa, mutta nykyään olen jäänyt pois milloin milläkin verukkeella vain sen takia kun en kestä sinne kutsuttuja ihmisiä. Muutamat sukulaiset ottavat viinaa kaksin käsin ja siitä seuraa aina kaikenlaista "hyväntahtoista" ilkeilyä. Olen lapsuudessani kuullut naljailua riittävästi, en jaksa enää kuunnella yhtään näin aikuisena.
      Enkä taatusti kutsu yhtään näistä liikaa ottavista omana kotiini.

    • Magisteri_ap

      Meillä meni laskutavat suvun lasten yhteislahjoissa niin omituiseksi, että lopetimme osallistumisen niihin. Lahjaa varten oli varattu tietty rahasumma, jolla vanhemmat sitten ostivat lahjan. Muut maksoivat sitten tuon summan vanhemmille. Kyse ei ollut todellakaan isoista summista. Mutta ongelma oli se, että jos ei halunnut ostaa jotakin krääsää vaan käyttää summan osaksi isompaa lahjaa, johon olisi itse maksanut loput, niin sepä ei käynytkään. Oli erään matematiikkaneron mielestä väärin, että Ville saa 100 euron lahjan, kun Kallen lahja maksoikin vain 40 euroa. Seuraavalla kierroksella tämän Villen vanhempien olisi pitänyt antaa kaikille oma osuus korotettuna Villen saamalla ylimääräisellä. Emme kaivanneet tyhjää krääsää nurkkiin ja lopetimme osaltamme osallistumisen näihin kimppalahjoihin. Lasten kasvaessa olemme vieneet oman lahjan, jos kutsu juhliin on tullut.

    • siiirii

      Parempi viedä oma lahja, niin ei tule ongelmia. Meillä oli nuorempana sellainen ystäväpiiri, jotka vietettiin aikaa paljon yhdessä ja tulihan sitten näitä merkkipäiviä ym. Kimppalahjat oli joskus onnistuneita, mutta sitten jonkun kerran ei ollutkaan. Ja oli yksi, joka marisi aina kuinka kalliiksi käy, vaikka miten vähäisestä summasta olisi ollut kyse. Sovittiin lopulta, että aina oma lahja niin ei tarvi miettiä porukalla eikä soitella sopiiko jokaiselle, tehköön kukin oman päänsä mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe