Moi, tääl kirjoittelee 18-vuotias tyttö Vantaalta! Mun probleemana on ruokavalio, jonka haluaisin että se muuttuisi täysin fegaaniselle puolelle, mutta mulla on niin paljon ruoka-allergioita mm. trooppisiin hedelmiin, tofuun, soijaan, kookosmaitoon, pähkinöihin ja joihinkin raakoihin vihanneksiin (mm. porkkanat, paprikat). Oon todella pitkän ajan juonu maitoa kuin mikäkin hullu.. sit lihatuotteita mätän kokoajan enemmän kuin sen kerran päivässä, joka kuulostaa varmaa teien korvaa jo aika sairaalta xd olen saanut lähiaikoinan paljon kritiikkiä ja siitä myös viel et oon aika pyöreä. Mun pyöreys ei johdu vähäisestä liikkumisesta, koska harrastan niiku kolmea eri lajia 3 kertaa viikossa ja ne ovat yleisurheilu, uinti ja pikakävely. Olen kokeillut kaikenlaisia kasvispitosia viikkoja, mutta silti lihoan. En tiedä johtuuko geeneistä se vaikka suvussani ei kellää ole lihoamisen taustaa.
Niin ajattelin että voisko fegaaniseksi ryhtyä, koska fegethän ei syö mtn eläinperäistä. Mut ongelmana on se, että taustallani piruilee ruoka-allergiat, niin onko teidän mielestä soveliasta ryhtyä fegeksi? Onko jtn muita juomia mitä voisi maitotuotteiden sijasta juoda? Vai onko fegeksi ryhtyminen vaa huono ajatus ja yrittää jtn toista tapaa miten laihtua? Arvostan hirveästi jos joku tietävä osais neuvoa!
Tarvitsen pikaista helppiä, koska en oikein tiedä keltä kysyä neuvoa tähän asiaan, joten ehkä täältä löytyisi viisaita ihmisiä auttamaan mua :)
Onko hyvä idea mun tapauksessa ryhtyä fegaaniksi?
3
291
Vastaukset
- kasoho
Rupea mielummin vegaaniksi.
- Zedä
http://vegaanihaaste.fi/
Kannattaa tutustua vegaanihaasteen sivuihin ja ottaa haaste vastaan. Voit valita itsellesi oman tuutorin, heistä löytyy myös erityisesti soijattomuuteen perehtyneitä. Lisäksi saat uutiskirjeen jossa on vinkkejä ja reseptejä.
Sopivatko soijan lisäksi muut pavut sinulle? Soijattomuus ei ole ravitsemuksellisesti mikään ongelma silloin, joskin valmistuotteiden valikoima on pienempi. Entä linssit ja esimerkiksi härkäpapu? Muita hyviä proteiininlähteitä on esimerkiksi täysjyvävilja, hampunsiemen ja muut siemenet.
Kasvisruoka ei ole mikään automaattinen vastaus lihomiseen. Vegaanikin voi koostaa ruokavalionsa kakusta ja sipseistä. Suosittelen pitämään ruokapäiväkirjaa ja ottamaan yhteyttä ravitsemusterapeuttiin.- ovolaktoveg
jätät tietysti pois ne joille olet allerginen. Huomioi myös se että viljat lihottavat. Pelkkä aktiivinen liikunnan harrastaminenkaan ei auta jos syöt viljaa. Se täytyisi vähentää edes
puoleen. Olet vielä niin nuori että en suosittelisi vegaaniravintoon siirtymistä. Varovainen
aloitus on parempi . Pavut ja linssit ovat erinomaisia. Lihaa voit syödä vaikka 2-3 krt viikossa.
Kalaa ei pidä jättää pois missään tapauksessa . Siinä on tärkeitä rasvahappoja mitä ei muualta saa. Nämä asiat eivät ole niin yksinkertaisia.
On monta asiaa, mitä kannattaa ottaa huomioon.
Minä jätin lihan pois ruokavaliostani reilu kuukausi sitten, koska havahduin miten eläimet
joutuvat kärsimään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?
Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt741862Taas poistuu ABC, nyt Salossa
Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on1131732Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen
Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-201236942531310Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä2421283Millainen luonne sinä olet?
Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä1851236Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen
kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.451117- 2121064
Vasemmistoliiton Minja Koskela lyttäsi Halla-ahon...
...arvion Usan presidentin vaalien voiton syistä, ja löi pöytään täsmälleen oikean arvion. Koskelan arviota tukevat myös293942Aina vaan kalliimmaksi tulee NATO Suomelle
"Kaikkonen ja Kopra: Nato vaatii pian lisää panostusta jäsenmailtaan" https://www.is.fi/politiikka/art-2000010824365.htm221920- 56807