Onko hyvä idea mun tapauksessa ryhtyä fegaaniksi?

OnkoHyväIdea

Moi, tääl kirjoittelee 18-vuotias tyttö Vantaalta! Mun probleemana on ruokavalio, jonka haluaisin että se muuttuisi täysin fegaaniselle puolelle, mutta mulla on niin paljon ruoka-allergioita mm. trooppisiin hedelmiin, tofuun, soijaan, kookosmaitoon, pähkinöihin ja joihinkin raakoihin vihanneksiin (mm. porkkanat, paprikat). Oon todella pitkän ajan juonu maitoa kuin mikäkin hullu.. sit lihatuotteita mätän kokoajan enemmän kuin sen kerran päivässä, joka kuulostaa varmaa teien korvaa jo aika sairaalta xd olen saanut lähiaikoinan paljon kritiikkiä ja siitä myös viel et oon aika pyöreä. Mun pyöreys ei johdu vähäisestä liikkumisesta, koska harrastan niiku kolmea eri lajia 3 kertaa viikossa ja ne ovat yleisurheilu, uinti ja pikakävely. Olen kokeillut kaikenlaisia kasvispitosia viikkoja, mutta silti lihoan. En tiedä johtuuko geeneistä se vaikka suvussani ei kellää ole lihoamisen taustaa.

Niin ajattelin että voisko fegaaniseksi ryhtyä, koska fegethän ei syö mtn eläinperäistä. Mut ongelmana on se, että taustallani piruilee ruoka-allergiat, niin onko teidän mielestä soveliasta ryhtyä fegeksi? Onko jtn muita juomia mitä voisi maitotuotteiden sijasta juoda? Vai onko fegeksi ryhtyminen vaa huono ajatus ja yrittää jtn toista tapaa miten laihtua? Arvostan hirveästi jos joku tietävä osais neuvoa!

Tarvitsen pikaista helppiä, koska en oikein tiedä keltä kysyä neuvoa tähän asiaan, joten ehkä täältä löytyisi viisaita ihmisiä auttamaan mua :)

3

434

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasoho

Rupea mielummin vegaaniksi.

• Zedä

http://vegaanihaaste.fi/

Kannattaa tutustua vegaanihaasteen sivuihin ja ottaa haaste vastaan. Voit valita itsellesi oman tuutorin, heistä löytyy myös erityisesti soijattomuuteen perehtyneitä. Lisäksi saat uutiskirjeen jossa on vinkkejä ja reseptejä.

Sopivatko soijan lisäksi muut pavut sinulle? Soijattomuus ei ole ravitsemuksellisesti mikään ongelma silloin, joskin valmistuotteiden valikoima on pienempi. Entä linssit ja esimerkiksi härkäpapu? Muita hyviä proteiininlähteitä on esimerkiksi täysjyvävilja, hampunsiemen ja muut siemenet.

Kasvisruoka ei ole mikään automaattinen vastaus lihomiseen. Vegaanikin voi koostaa ruokavalionsa kakusta ja sipseistä. Suosittelen pitämään ruokapäiväkirjaa ja ottamaan yhteyttä ravitsemusterapeuttiin.

• ovolaktoveg

jätät tietysti pois ne joille olet allerginen. Huomioi myös se että viljat lihottavat. Pelkkä aktiivinen liikunnan harrastaminenkaan ei auta jos syöt viljaa. Se täytyisi vähentää edes
        puoleen. Olet vielä niin nuori että en suosittelisi vegaaniravintoon siirtymistä. Varovainen
        aloitus on parempi . Pavut ja linssit ovat erinomaisia. Lihaa voit syödä vaikka 2-3 krt viikossa.
        Kalaa ei pidä jättää pois missään tapauksessa . Siinä on tärkeitä rasvahappoja mitä ei muualta saa. Nämä asiat eivät ole niin yksinkertaisia.
        On monta asiaa, mitä kannattaa ottaa huomioon.
        Minä jätin lihan pois ruokavaliostani reilu kuukausi sitten, koska havahduin miten eläimet
        joutuvat kärsimään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      234
      1432
    2. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      249
      990
    3. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      68
      762
    4. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      48
      713
    5. Miltä tuntuu vanhempi nainen olla

Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan
      Ikävä
      86
      688
    6. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      109
      599
    7. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      27
      573
    8. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      34
      564
    9. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      46
      548
    10. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      94
      525
    11. mielikuva

Mitä luulet hänen ajattelevan sinusta?
      Ikävä
      40
      471
    12. 31
      451
    13. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      75
      440
    14. Olisitko nainen ihan nolona

Jos et saisikaan sitä nousemaan...
      Sinkut
      77
      412
    15. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      44
      403
    16. Onko kahvila Retro samalla pub???

Netin mukaan anniskeluoikeudet. Käykö tuolla kaljoitteluporukkaa? Onko iltaviihdettä? Olen muuttamassa marraskuussa Kuhm
      Kuhmo
      8
      397
    17. 30
      393
    18. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      27
      390
    19. Oletteko täyttä sataa?

Muuta etunimienne kirjaimet numeroiksi. Esim. Mia ja Risto siitä tulee 8 numeroa. Laske ne yhteen . Paljonko tulee?
      Ikävä
      33
      390
    20. Iivari esittää poliisin tutkintaa

Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivari on pannu ison pyörän liikkeelle. Entinen Kemijärven historian lyhimmän kaupunginj
      Kemijärvi
      21
      371
    Aihe