MTV uutisoi tiistaina, että kauppaketju Lidlin kreikkalaisten tuotteiden kuvitus on aiheuttanut pienimuotoisen kohun ympäri Eurooppaa. Lidl pahoittelee asiaa ja kuvaa tapahtunutta ”selkeäksi vierheeksi”.
Kyseessä on Eridanous-tuotteet, jotka sisältävät kreikkalaisia elintarvikkeita. Pakkauksien kuviteuksena on käytetty Kreikan Santorinilla sijaitsevaa Anastasis-nimistä kirkkoa. Pakkauksien uusimmissa versioissa kuvaa on kuitenkin muokattu niin, että kirkon katolta on poistettu risti.
– Olemme todella pahoillamme, jos tuotepakkauksen kuva on loukannut ja haluamme korostaa asiakkaillemme, että kyseessä ei ole mikään tarkoituksellinen kannanotto. Käsittelemme aiheesta tulleen palautteen ja harkitsemme pakkauksen muuttamista seuraavan kerran, kun se uudistetaan, Ison-Britannian Lidlin edustajat kommentoivat asiaa Mirror Online -sivustolle.
Myös Suomen Lidl on saanut asiaan koskien paljon kysymyksiä ja palautetta. Suomen Lidlin Facebook-sivulla kerrotaan, että Eridanous-tuotteita on myyty Lidleissä ympäri Eurooppaa yli 10 vuotta, ja sinä aikana merkin tuotepakkauksia on muutettu useasti.
– Tämä oli selkeä virhe ja pyydämme anteeksi. Haluamme painottaa, että pakkauksien kuvitus ei ole tietoinen kannanotto ja tulemme muuttamaan Eridanous-pakkauksien kuvitusta, julkaisussa kirjoitetaan.
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/lidl-pahoittelee-ristin-poistamista-pakkauksien-kuvituksesta/
Lidl myöntää tehneensä virheen kun poisti ristit!
18
274
Vastaukset
Juu, kunpa samanlaista siviilirohkeutta myöntämisineen löytyisi myös esim Patmoksesta ja Aito avioliitto-yhdistykseltä
- KTS--
HYVÄ!
Eli ongelma oli siis siinä, että risti hävisi pakkauksesta. Jos, niin mussuttajat löytynee fuduista.
- VoiKatsoaMuuallekin
Ongelma on siinä, että pakkauksen kuvassa on edelleen tietty sama ja erittäin tunnettu kirkko, jonka katolta Lidl kuvassa poisti ristin. Kuva on siis harhaanjohtava ja kristinuskoa, sekä kreikkalaisortodoksista uskoa alentava.
Jos Lidl haluaa karttaa kristillisiä tunnuksia, miksi sitten käyttää kuvassa kirkkoa? Ihan yhtä outoa olisi kuvata Helsingin keskustassa olevaa Uspenskin katedraalia, poistaen sen katoilta kullatut ristit ja sipulit, "jottei kuva julistaisi".
Tuollaisenaan, rististä riisuttuna Santorinin kirkko nimenomaan julistaa suvaitsemattomuutta, sekä ateistista ja islamilaista pahansuopuutta, suorastaan kristittyjen vainoa. Kristityillä on oikeus pitää ristit kaulallaan ja kirkoissaan. Joka ei sitä kestä, kääntäköön päänsä ja katseensa muualle.
Niin minä teen, kun ohitan vieraita, rikollisia maahantunkeutujia. VoiKatsoaMuuallekin kirjoitti:
Ongelma on siinä, että pakkauksen kuvassa on edelleen tietty sama ja erittäin tunnettu kirkko, jonka katolta Lidl kuvassa poisti ristin. Kuva on siis harhaanjohtava ja kristinuskoa, sekä kreikkalaisortodoksista uskoa alentava.
Jos Lidl haluaa karttaa kristillisiä tunnuksia, miksi sitten käyttää kuvassa kirkkoa? Ihan yhtä outoa olisi kuvata Helsingin keskustassa olevaa Uspenskin katedraalia, poistaen sen katoilta kullatut ristit ja sipulit, "jottei kuva julistaisi".
Tuollaisenaan, rististä riisuttuna Santorinin kirkko nimenomaan julistaa suvaitsemattomuutta, sekä ateistista ja islamilaista pahansuopuutta, suorastaan kristittyjen vainoa. Kristityillä on oikeus pitää ristit kaulallaan ja kirkoissaan. Joka ei sitä kestä, kääntäköön päänsä ja katseensa muualle.
Niin minä teen, kun ohitan vieraita, rikollisia maahantunkeutujia.Tatuoi vaikka risti otsaasi, sinulla on siihen oikeus.
- piskin.ulkoiluttajalle
qwertyilija kirjoitti:
Tatuoi vaikka risti otsaasi, sinulla on siihen oikeus.
Onko vaimollasi tatuoituna risti otsassaan?
- Yksi.uskis
VoiKatsoaMuuallekin kirjoitti:
Niin minä teen, kun ohitan vieraita, rikollisia maahantunkeutujia.Olen täysillä samaa mieltä. Ei ristejä tarvitse poistaa kuvista tai tuotemerkeistä. Ne ovat oleellinen osa länsimaista kulttuuria ja myös itäistä ortodoksiperinnettä. Eikös se uskonnonvapauslakikin ole olemassa? Moniarvoisuutta, suvaitsevaisuutta ja demokratiaa ei ole se että uskontojen merkit kielletään, vaan sitä että kaikkien uskontojen merkit sallitaan. Lidlin päätös poistaa ristit on jonkinlaista kristofobiaa.
- Harrison.Maserati
Yksi.uskis kirjoitti:
Olen täysillä samaa mieltä. Ei ristejä tarvitse poistaa kuvista tai tuotemerkeistä. Ne ovat oleellinen osa länsimaista kulttuuria ja myös itäistä ortodoksiperinnettä. Eikös se uskonnonvapauslakikin ole olemassa? Moniarvoisuutta, suvaitsevaisuutta ja demokratiaa ei ole se että uskontojen merkit kielletään, vaan sitä että kaikkien uskontojen merkit sallitaan. Lidlin päätös poistaa ristit on jonkinlaista kristofobiaa.
"Eikös se uskonnonvapauslakikin ole olemassa?"
Joo. Ja Lidl sitä justiinsa toteutti. - Yksi.uskis
Harrison.Maserati kirjoitti:
"Eikös se uskonnonvapauslakikin ole olemassa?"
Joo. Ja Lidl sitä justiinsa toteutti.Tarkoitat että toteutti kun katui päätöstään poistaa ristit? Olen samaa mieltä.
- Harrison.Maserati
Yksi.uskis kirjoitti:
Tarkoitat että toteutti kun katui päätöstään poistaa ristit? Olen samaa mieltä.
Toteutti poistamalla niitä tunnuksia. Mikään laki ei estänyt.
- Kirjakääröt
Luuk.14:27. Biblia (1776). Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, ei se taida olla minun opetuslapseni.
- setänasse
Vaihtoehtona laitettaisiin vaikka vastaavasti paikalle sian saparo
Tämän maailman tunnetuimman juutalaisen syntymäpäiväähän on totuttu viettämään syömällä sikaa niin että napa ruskaa!
Todellinen syy ristin poistamisen taustalla ei varmaan olekaan mikään kannanotto sinällään vaan puhdas bisnes ilman sen kummempia motiiveja kuin raha.
Tuolla Amerikassahan ne itseään oikeina ja erityisen kristittyinä pitävät ovat perinteisesti hävittäneet kyseisiä kristinuskon tunnuksia oikein urakalla. Ovat peräti menneet toisten pihoille niitä polttamaan!
- KTS--
Olen muslimi.
HYVÄ!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
No Purra missäs ne työpaikat ovat?
Niinhän sinä väitit, että sinun puuhasi lisäävät 100 000 uutta työpaikkaa. Oliskohan jo aika myöntää että olet ollut vää3332114VOIKO MITÄÄN MIELIPUOLISEMPAA ENÄÄ EHDOTTAA?
NATO:n pääsihteeri Mark Rutte ja EU:n Kaja Kallas ehdottavat että euroopan maiden eläkevarat ja Terveydenhoito varat käy3221357MTV: Harvinainen haastattelu: Peltsi paljastaa Osmon elämästä julkkiksena: "Aika paljon tullut..."
Ihanat Peltsi ja Osmo . Tällä isällä ja pojalla on kyllä erityisen lämmin suhde. Isä ja poika kertovat väleistään ja pa71002- 68953
Tiedän meidän molempien pitävän toisistamme
Siitä huolimatta näen tuhat eri vaihtoehtoa siitä, mikä menee pieleen yhteydenoton jälkeen. En kiusaa, härnää tai lupaa33945Sofiallako rakkaus rakoilee? Missä rillirakas?
Ukkeli taisi saada tarpeekseen Sofiasta ja lähti vaimon ja vauvan luo.185944- 51902
Voi kun tietäisin mitä
Sinä olet. Ajattelen sinut hyvin helläksi ja välittäväksi. Siihen rakastuin. Mutta sitten se toinen puoli, miksi?51828- 110794
Kerro yksi positiivinen kokemus kaivatusta
Voi tunnistaa. Jos ei ole positiivista, voi kertoa negatiivisen. Ne ehkä jää mieleen paremmin.35746