Juhlat/tapahtumat yms

juhla_paniikki

Olen jo vuosien ajan vältellyt kaikenlaisia juhlia ja kissanristiäisiä. Tuntuu, ettei mikään kunnolla auta noihin tilanteisiin. Jännittäminen menee usein kunnon paniikkiin asti, mistä seuraa vain traumatisoitumista ja huonoja kokemuksia.

Tilanteesta huolimatta aina ei voi välttää kaikkea. Yksissä häissä jouduin poistumaan välillä autoon lepäämään, kun olo oli huimaava, hutera ja epävakaa. Yhdessä paikassa aloin itkemään ja anelemaan kyytiä kotiin, kun en vain kyennyt olemaan. Yhden tapahtuman jälkeen olin viikon kuin taju kankaalla ja meni monta päivää, kun pääsin kunnolla sängystä ylös.

Yhteen tapahtumaan en voinut lähteä ollenkaan, kun jalat tuntui menevän alta ja silmät pimeni, aina kun yritin nousta. Pelkkä istuminenkin tuntui mahdottomalta. Saan siis TODELLA hirveät oireet, mitä en edes kaikkia maininnut. Pahimmillaan koko kehoni toimii minua vastaan ja suorastaan PAKOTTAA minut jäämään kotiin, kun fyysiset voimat katoavat.

Miten te muut selviätte juhlista? Voiko tästä koskaan parantua? Onko oireet luvallinen syy jättäytyä pois? Missä menee raja?

Itse en jaksa enää kiusata itseäni tuollaisilla tapahtumilla. Koska en ole juhla-kelpoinen niin sitten en ole. Mikään ei ole traumaattisempaa, kuin olla sekavana ja tärisevänä paikassa, missä pitäisi olla edustavana ja kyetä juttelemaan ja syömään. Se sekava olotila on hirveä, kun on aivan hukassa ja pihalla ja sitten kun vielä joku alkaa katsomaan oudosti, pahenee oma olotila. Harvoin paikalla on myös ketään tuttua "auttajaa", joka pitäis noissa tilanteissa huolta.

Onko kellään samanlaista?

15

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MrPanic

      On. Vaikka en bentsodiatsepaamien säännöllistä käyttöä missään nimessä suosittele, ellei ole ns. viimeinen toivo, niin noita voi oikein hyvin ottaa kun tuollainen juhlatilaisuus tulee eteen. Pyydä mahdollisesti myös beetasalpaajaa (propral) lisäksi, jos sydän laukkaa villisti. Ai niin ja mene yksityiselle psykiatrille lääkkeet saadaksesi.

    • juhla_paniikki

      On mulla Propral ja paria merkkiä rauhoittavaa. Täytyy alkaa tutkimaan, mikä yhdistelmä ois paras. Mulla on vähän kaksjakoinen suhtautuminen lääkkeisiin. Toisaalta niitä on välillä pakko ottaa että selviää, toisaalta ne tekee jotenkin vieraan olon, mikä saattaa jopa lisätä ahdistusta.

      Rauhoittavien kanssa olo tuntuu pahimmillaan huumatulta. Tänään tulikin sopivasti saatua taas yks itku-tärinä kohtaus ihmisten ilmoilla ja se tärinä ja nykinä jatkui vielä reilusti itkun loppumisen jälkeenkin. Hengissä kuitenkin selvisin.

    • mene.minne.haluat

      Mikä pakko on mennä noihin juhliin ylipäätään? Mielestäni ongelma on keinotekoinen.

      Minulla eivät perhejuhlat ja vastaavat aiheuta paniikkia, en vain välitä moisesta keinotekoisesta hölynpölystä. Työn puolesta olen osallistunut moniin juhlatilanteisiin ja järjestänyt niitä itsekin.

      Viestini aloittajalle ja muillekin on, että jos jonnekin ei ole pakko mennä, niin älkää hemmetissä menkö. Se pakko mennä on usein teidän oman päänne sisällä ja ette ehkä haluakaan osallistua. Pelkästään semmoinen voi pistää ahdistamaan.

      • juhla_paniikki

        Niin kuin kirjoitin, olen vältellyt juhlia jo vuosia. Kuitenkin mulle tulee välillä asiasta jotenkin niin epäonnistunut olo, kun ei voi olla paikalla toisen tärkeissä hetkissä. Ois niin paljon helpompaa, kun vois aidosti iloita toisten kanssa ja saada yhteisiä muistoja, ilman et pää on sekaisin ja koomassa monta päivää juhlan jälkeen.

        Oonpa muuten törmännyt pariin ihmiseen, joilla juhla-stressi aiheutti ihan oikean sairastumisen, vieläpä vakavalla tavalla. Ne taas on toisaalta sellaisia esimerkkejä, mitä en itse haluaisi kokea.

        Pari päivää nyt otettu Propralia tavallista enemmän ja onneksi olo sen kanssa ei ole enää ihan niin outo, mitä se on joskus alussa ollut. Mulla on ollut monta asiaa mitkä laukassu taas nää oireet ja hirveetä olla pitkästä aikaa pisteessä, missä kaikki ihmisten kans oleminen jännittää.


      • mene.minne.haluat

        Juhlien pelosta on tullut sinulle kierre. Se voi tulla monesta muustakin asiasta ihan samalla tavalla: kun pelkää, niin rupeaa pelkäämään vielä enempi. Joku sanoisi, että pakota itsesi ja totuta itsesi sietämään, mutta minä ehdotin, ettet menisi etkä tuntisi menemättömyydestä syyllisyyttä.

        Tämä maailma on jotenkin kummallinen, kun ihminen ei voi sanoa, että en voi tulla, kun saan siitä paniikkikohtauksia. Jos sinulla olisi koipi katkennut, niin sen voisi sanoa luontevasti. Jos voisit kertoa tuntemuksistasi ihan luontevasti, olosi voisi olla parempi. Mutta aina on joku hoomoilanen, jonka mielestä sellaisista asioista ei saa puhua. Tiedän omasta kokemuksestani, vaikka ne kokemukset liittyvätkin ihan muunlaisiin tilanteisiin. Jos paniikkikohtaukset eivät koskettaisi, niin en kai minä täällä kirjoittelisi.


      • hgnsdiubcu

        "Mikä pakko on mennä noihin juhliin ylipäätään? Mielestäni ongelma on keinotekoinen."

        Alkoiko se hakea nyt partneria, vaikuttaa olevan humalassa? Lääkkeitä tuo hakee kaiken aikaa. Eikö saa sairaalaan hoitoon, että siellä käytäisiin kunnolla asiat läpi? Jos on 3 vuotta ollut terapiassa, en usko oikein, että vielä hakee terpaiaa ja lääkkeitä. Kyllä siinä ajassa saa oheijta.

        Ei pitäs juhliin lähteä. Missä nykykumppani luuhaa kaikki viikonloput, sitten valehtelee tutuille? Mitä hemmittiä tämmöinen on, jättää toisen yksin. Ei pidä lähteä, ettei satu mitään ongelmia.

        Saisiko joku tuttu tulla seuraksi? Jos se vakikumppani on poissa, silloin joku sinne kaveriksi, siis kotiväki. Ei naaopurin homoja, valehtelemaan tai kertomaan (kyselevälle äidilleen sinkuissa) palstoille kaikkia juttuja vahtimisestaan.


      • NäinIhmeTunkeminen

        Mikä selitys on seille, että tuo homo oli koko loppukesän toisen seunnossa vahdissa, luvattako? Tiesikö joku siitä? Missä se kumppani silloin oli? Oliko nainen myynyt illan tuolle tyypille? Tosi outo yhdistelmä, eikö lie joku hoitaja? Mitä virkahoitaja siellä penkoi? Ainakin se täällä juoruaa heti seuraavalla viikolla.


    • mmhg

      Oletko kokeillut pienemmällä annoksella Proparalia ? Ei tule niin outo olo ja silti voi auttaa yllättävän hyvin.
      Otan Propralia vain vähän. Lääkäri kirjoitti 1-3 pilleriä tarvittaessa, eli 10mg pilleriä 1-3 x. Kokeilin yhtä kokonaista ensin. Kummallinen olo tuli. Huimaava ja poissaoleva. Seuraavan kerran kokeilin vain neljännespilleriä, eli vain 2,5 mg. Jo sekin auttoi vähän. Eikä tule niin outo olo. Jos ei auta, otan noin puolen tunnin päästä 2,5 mg lisää.

      Paniikkihäirökohtaus kestää vain kymmenisen minuuttia, jos ottaa suuren määrän Propralia joutuu "kärsimään" kuitenkin sen vaikutuksesta, oudosta olosta monta tuntia.

      Lähes jatkuvassa paniikissa oleminen, ahdistuneisuushäiriötilassa, vaatii jonkun muun lääkkeen tai lujaa luontoa kestää sitä.

      Ulosmeneminen on melko mahdotonta ilman lääkitystä jos on pahasti oireet päällä.
      Pahintahan siinä on, että ne oireet voi yllättää ihan milloin vain. Alkaa pelätä koko ajan.
      Siksi toivotan:
      Mielenrauhaa sinulle !

      • juhla_paniikki

        Moi! Oon ottanut pienimmillään juuri tuon 2,5mg Propralia. Auttaa jonkin verran kyllä sekin, mutta julkisen syömisen kammoon ei tuo määrä vielä oikein tehoa. Nyt oon ottanut muutamana päivänä 10mg. Auttaa kyllä paremmin tuohon syömisongelmaan ja vapisevaan oloon, mutta mitään tarkkuutta vaativaa työtä en välttämättä lähtisi tekemään. Taidan olla aika herkkä tuolle lääkeaineelle. Joskus otin jopa 40mg kerralla lääkärin ohjeen mukaan ja se oli kyllä liikaa. Olo oli veltto ja humalainen. Oon myös ottanut todella pieniä määriä Diapamia aamuin ja illoin, mikä on auttanut. Jopa 2mg on tuonut helpotusta. Mä kyllä pystyn hyvin lähtemään ulos, siellä kun on sellainen vapaa olo. Sen sijaan en kestä minkäänlaisia pieniä/ahtaita/suljettuja paikkoja. Oven siis oltava aina lähellä ja poistumisreitti vapaana.


    • juhla_paniikki

      Yritin tänään niinkin radikaalia juttua, kuin syömistä ulkona ryhmän kanssa. Eihän siitä mitään tullut. Itkua ja tärinää jo ennen paikalle pääsyä ja pakko oli livahtaa kotiin. Harmittaa olla näin rajoittunut :( Ei auttanut näin pienet määrät Diapamia sentään tuohon.

      • mene.minne.haluat

        Voihan paska! Tarkoitin ilmaista sinulle osanottoni, kun aiemmat viestini ehkä vaikuttivat tylyiltä, vaikka se ei ollut tarkoitukseni. En hilluisi täällä, jos itselläni ei olisi ahdistusta, vaikka se onkin erilaista kuin sinun.

        Kyllä sinulla minun mielestäni pitäisi olla lääke, joka tasaa ahdistuksen pahimpia huippuja. Mikä on oikea lääke juuri sinulle, niin se on vain kokeiltava. Lääkkeet kun vaikuttavat ihmisiin niin yksilöllisesti.

        Ja mene mahdollisuuksien mukaan semmoisiin paikkoihin toisten kanssa, joissa viihdyt. Minä suosittelen mieluisaa tekemistä, ei pelkästään sitä, että ollaan yhdessä ja istutaan ja puhutaan.
        Mitä tykkäät tehdä toisten kanssa?


      • juhla_paniikki
        mene.minne.haluat kirjoitti:

        Voihan paska! Tarkoitin ilmaista sinulle osanottoni, kun aiemmat viestini ehkä vaikuttivat tylyiltä, vaikka se ei ollut tarkoitukseni. En hilluisi täällä, jos itselläni ei olisi ahdistusta, vaikka se onkin erilaista kuin sinun.

        Kyllä sinulla minun mielestäni pitäisi olla lääke, joka tasaa ahdistuksen pahimpia huippuja. Mikä on oikea lääke juuri sinulle, niin se on vain kokeiltava. Lääkkeet kun vaikuttavat ihmisiin niin yksilöllisesti.

        Ja mene mahdollisuuksien mukaan semmoisiin paikkoihin toisten kanssa, joissa viihdyt. Minä suosittelen mieluisaa tekemistä, ei pelkästään sitä, että ollaan yhdessä ja istutaan ja puhutaan.
        Mitä tykkäät tehdä toisten kanssa?

        Jaa-a, tykkäisin esim.laittaa muiden kanssa ruokaa, istua kesällä rannalla, kävellä metsässä tms. Mulle se paikoillaan istuminen ja sievästi keskusteleminen julkisilla paikoilla tai muuten ihmisten ilmoilla on paniikissa kyllä ihan pahinta. Oikein tunnen kun adrenaliinit virtaa, hienomotoriikka katoaa jne, mutta mihinkään ei voi sitä purkaa. Siinä sitten täristään kömpelönä ja yritetään esittää normaalia. Jälkikäteen iskee kamala häpeä omasta epäonnistumisesta ja outoudesta. Joskus hyvänä päivänä saatan sitten tosin yllättäen onnistuakin.

        Nyt kävin ostamassa luontaistuotteita, niistä on välillä ollut jonkin verran apua. Pahimpiin paniikkeihin ei kyl tunnu oikein auttavan muu kuin rauhoittava Propral.

        Millainen sinun ahdistuksesi sitten on?


      • mene.minne.haluat
        juhla_paniikki kirjoitti:

        Jaa-a, tykkäisin esim.laittaa muiden kanssa ruokaa, istua kesällä rannalla, kävellä metsässä tms. Mulle se paikoillaan istuminen ja sievästi keskusteleminen julkisilla paikoilla tai muuten ihmisten ilmoilla on paniikissa kyllä ihan pahinta. Oikein tunnen kun adrenaliinit virtaa, hienomotoriikka katoaa jne, mutta mihinkään ei voi sitä purkaa. Siinä sitten täristään kömpelönä ja yritetään esittää normaalia. Jälkikäteen iskee kamala häpeä omasta epäonnistumisesta ja outoudesta. Joskus hyvänä päivänä saatan sitten tosin yllättäen onnistuakin.

        Nyt kävin ostamassa luontaistuotteita, niistä on välillä ollut jonkin verran apua. Pahimpiin paniikkeihin ei kyl tunnu oikein auttavan muu kuin rauhoittava Propral.

        Millainen sinun ahdistuksesi sitten on?

        Kysyit ahdistuksestani. Minulla on kroonistunut ahdistuneisuushäiriö, mikä johtuu osittain lapsuuden turvattomuudesta, osittain siitä, että minulla diagnostisoitiin vasta yli 50-vuotiaana ADHD, jolle ei siinä vaiheessa tietenkään enää voinut mitään tehdä. Koulut ja opiskelut menivät yli horisontin, sen sijaan työelämässä pärjäsin hyvin. harmittaa vain että meni yli 20 vuotta elämästä hukkaan. Olen jäänyt vanhuuseläkkeelle hieman alle 65-vuotiaana, minkä jälkeen ahdistusoireet pahenivat.

        Paikallaan oleminen ahdistaa, samoin varta vasten tuotettu melu kuten kovaääninen musiikki ja juoppomelu naapurista. Mutta yleisesti ottaen minua ahdistaa eniten ahdistuksen pelko eli olen kierteessä. Hoitoa takana yli 40 vuotta, ei helpotusta oireisiin, minkä tietenkin tuo ADHD selittää.

        Minulla ei esimerkiksi liikunta auta tippaakaan. Vanhemmiten olen alkanut harjoittaa liikuntaa ihan tietoisesti vahvistaakseni lihaskuntoa ja ehkäistäkseni vanhuuden vaivoja, mutta ahdistuneisuuteen se ei auta. Työ auttoi ja jotkut toiminnalliset harrasteet.

        Lääkkeitä olen käyttänyt yli 30 vuotta, kaikenlaista kokeiltu. Auttavat rajallisesti ahdistushuippuihin.

        Niin ja sinun tilanteestasi vielä. Ei minuakaan huvittaisi istua jonkun sukulaisen sohvalla ja yrittää seurustella sivistyneesti, jos mitään sanottavaa ei tule mieleen. Mutta minua se suututtaisi enempi kuin ahdistaisi. Minulla ei oikeastaan ole ollenkaan sukulaisia. Mutta sinulla on. Eikö niitä juhlia voisi järjestää jossain muualla kuin jonkun kotona? Silloin tila olisi avonaisempi ihmisten tulla ja mennä eikä jämähdettäisi paikalleen. Arvelen, että sinun sukulaisissasi on lisäksesi monia, jotka eivät syystä tai toisesta niistä tapaamisista tykkää. Mutta tavan vuoksi niitä järjestetään.

        Tsemppiä!


    • zeronolla

      Ei kai juhliin mikään pakko ole mennä. Ja kun tarpeeksi monista kekkereistä olet poissa ei sukulaiset edes odota sinua enään paikalle. Toki helpoin tapa on ottaa satsi rauhottavia ja vielä mukaan niitä niin luulisi yhdet kekkerit kestävän.

      • juhla_paniikki

        4-vuotta sitten olin viimeksi sukujuhlissa mukana. Nyt ois taas yhdet tiedossa. Ei kukaan varmaan oletakaan enää mun osallistuvan, haluaisin vain itse saada edes jonkin onnistumisen kokemuksen asiasta.

        Täytyy nyt alkaa testaamaan tota pidempivaikutteisempaa rauhottavaa, kun oon vapaalla. 5-v sitten sain ekan kerran rauhoittavia tk-lääkäriltä eikä onneks vielä oo koukku iskenyt. Välillä menää kuukausiakin ilman.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      281
      19199
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3612
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1308
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1069
    Aihe