Juoksuohjelma aloittelijalle

run_beginner_run

Viime vuonna juoksin 3 kertaa viikossa noin 4 kuukautta. Sitten kiireiden takia kuntoilu lakkasi. Jatkoin kuitenkin päivittäistä kevyttä kävelyä ja arkiliikuntaa. Nyt minulla olisi aikaa harjoitella 5-6 kertaa viikossa. Tavoitteenani on nostaa peruskuntoa ja kenties parantaa cooper-tulosta sekä juosta 10 kilometriä. Mikä olisi hyvä ohjelma aloittelijalle, joka voi treenata 5-6 kertaa viikossa?

Nyt olen pari viikkoa käynyt kuusi kertaa viikossa 30 minuutin lenkillä. Sykkeen olen laskenut Maffetonen kaavalla (180 - ikä). Yksi näistä kerroista on vähän kovempaa, tasavauhtista harjoittelua. Tällä viikolla lisäsin aikaa 3 minuuttia.

5

191

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 30.min.lämmittelyä

30 minuuttia on liian lyhyt lenkki kestävyyden kehittämiseen, 30 minuutista ylöspäin on ko. harjoittelua. Nosta nyt ensin lenkkien pituutta vähitellen yhteen tuntiin.

• 45-90min

Olen ajatellut siten, että ensimmäinen 30 min on lämmittelyä jonka jälkeen suoraan alkaa harjoitus joka on lyhyestä ja vauhdikkaasta 15-minuuttisesta aina pitkään ja hitaaseen 60-minuuttiseen ja kaikkea siltä väliltä, eli kaikenkaikkiaan n. 45-90 min.

• run_beginner_run

Kiitos vastauksista, olenkin ajatellut nostavani lenkkien kestoa noin 10% viikottain. Maffetonen kaava on varmaan myös ihan ok? Kun olen sen ylimmällä syketasolla, minua hengästyttää hieman, mutta pystyn kyllä puhumaan kokonaisia lauseita. Jos ylitän sen tason (153), alan kävelemään ja odotan, että syke on 143, jolloin hölkkä alkaa uudestaan.

• maltti.on.valtti

Kolme lenkkiä viikossa on ihan riittävä aloittelijalle, ja kokeneemmallekin. Välillä voi kokeilla peräkkäisinä päivinä, mutta ei kannata alkaa heti juoksemaan 5-6 kertaa. Kävelyn ja arkiliikunnan pitäminen ohjelmassa edelleen on hyvä ajatus. Kyllä kolmella neljällä hölkälläkin hyvään hölkkäkuntoon pääsee kunhan ne harjoitukset ovat järkeviä ja rasitustasoltaan sopivia. Näistä hölkkähullujen päiväkirjoista saa harhaanjohtavan käsityksen että pitäs vetää 11 tuntia hölkkää päästäkseen kondikseen. Kuntoilu kuntoiluna eikä hölkkä-wanabe-ammattilaisuutena. Sillä meiningillä saat vain tekoniveliä. Rasituksen ja levon sopiva suhde ratkaisee kehityksen ja vammojen välttäminen eli maltti on tärkeätä.

• MeneOmaaOhjelmaa

Voisit ottaa tavoitteeksi ihan vaan sen 5-6 krt/vko lenkkiä läpi vuoden. Eli ei siihen peruskunnon kasvattamiseen mitään erikoisempaa ohjelmaa tarvita, kunhan lenkki tunteja tulee. Jos olet tehnyt ennen 3 krt/vko @ 4 kk, niin tuossakin on varmasti haastetta. Valmiit ohjelmat ovat monesti huonoja peruskunnon kasvattamiseen, sillä ne rakennettuvat yleensä tavoite aikojen/kilpailun ympäri. Cooperin ja 10 km ajat paranevat kun peruskunto kasvaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe