Miksi murteita on??

Tintti

Miksi murteet on keksitty? Minä osaan vaan vähän Turun murretta (vaikka asun Helsingissä). Murteet ovat melkein turhia. Niitä täytyy opetella turhaan. Miksi siis ne on keksitty? Miks'ei kaikki voi puhua vaan ihan tavallista Suomen kieltä?

7

1396

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puer86

Ne vain ovat syntyneet erilaisiksi puhetavoiksi. Eikä niitä tarvitse opetella. Niitä vain on. Tärkeämpi on että osaa yleiskieltä.
      Murteet tuovat kuitenkin mukavasti lisäväriä kieleemme.
      Pitäkään murteita osaavat murteet elossa!

• jorinoita

ei kuuntelisi pirukaan, jollei ne viäntäisi ja
      kiäntäisi niin älyttömästi.

• Jahnekius

Mitä on tavallinen suomen kieli? Kannattaa muistaa, että kirjakielen voimakkaimman kehitystyön aikaan 1800-luvulla mallia otettiin sekä länsi- että itämurteista. Vaikka kirjakieli oli täysin keinotekoinen jotkut oppivat sen äidinkielekseen. Nykyään mm. televisiossa ja painotuotteissa käytetään enimmäkseen kirjakieltä tai puhekieltä, jota voidaan pitää kirjakielen alati muuttuvana ja muualta (mm. eri murteista) vaikutteita saavana muotona.

Murteethan ovat sinänsä puhtaampaa, rikkaampaa ja monimerkityksellisempää kieltä keinotekoiseen kirjakieleen verrattuna. Näitä ei vaan muut suomalaiset ehkä ymmärrä joten 'yleiskielen' kehitys ja käyttö varsinkin virallisissa yhteyksissä on perusteltua. Samoin menetellään ulkomaillakin.

Murteiden ja eri kielten kehityksestä vuosituhansien aikana voisi vielä lisätä jotain mutta tässä keskeisimmät.

• murrettu

Eihän murteita ole keksitty. "Tavallinen suomenkieli" sen sijaan on "keksitty" murteiden pohjalta. Eihän ole ollut olemassa mitään taivaasta annettua suomen kirjakieltä, vaan kirjakielen kehittäjät ovat alkaneet normittaa jotain murretta kirjakieleksi.

Puhujat itse kehittävät oman puhekielensä, jota sitten murteiksi kutsutaan. Ja luonnollisesti eri ryhmissä puhekielen kehitys lähtee eri suuntiin.

• Erski-Petteri

Murteita ei ole keksitty. Sen sijaan "tavallinen Suomen kieli", jolla tarkoitat kai yleiskieltä, on keksitty murteiden pohjalta. Ja tuskinpa suomen murteita kenenkään suomalaisen tarvitsee opetella. Kyllä suomalainen ymmärtää äidinkielensä murteista melkein kaiken ja jos jotakin ei tosiaan ymmärrä, niin voi kysyä, mitä se tarkoittaa. Sitä paitsi, vain hyvin harvat meistä puhuvat yleiskieltä. Melkein kaikki suomalaiset puhuvat siis jonkinlaista murretta.

• strong_coffee

Etelä- ja Keski-Pohjanmaan rajamailla, savolaisten ja rantaruotsalaisten paineissa järviseudulla 1960 -luvun alussa mummoni sanoi minulle:

"Ei renkää kallata kaajin lakkarista makosia"
        eli tämän päivän puhekielessä suunnilleen: Ei kannata etsiskellä esiliinan taskusta karamellejä!

Tuo Pohjanmaan Järviseudun murre on omanlaisensa, jossa savon murteella ja ruotsin kielellä on hyvin vahva vaikutus. Ihmettelen kuitenkin tuota kallata, kun se kantaverbinsä kalla perusteella; kutsua, nimittää, merkitsee jotain muuta.

Etelä-Pohjalaisessa murteessa kollatahan, joka taas sopisi mielestäni paremmin tuohon "makosten" metsästykseen.

• Janne.....

Sinun täytyy laskea leikkiä, tai sitten olet todella tyhmä ihminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      92
      3904
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      2009
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1813
    4. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      144
      1692
    5. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      167
      1541
    6. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      106
      1539
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1488
    8. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1452
    9. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      100
      1354
    10. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      86
      1307
    Aihe