”Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat… Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
– Jeesus, Matt. 5:44, 46
”Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi’. Toinen on tämä: ’Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä.”
– Jeesus, Mark 12:30-31
”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”
– Jeesus, Joh 3:16
”Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus.”
– Jeesus, Joh 13:34-35
”Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.”
– Paavali, Room 5:5
Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa; kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.
– Paavali, 1 kor 13:1-7,13
”Kaikki, mitä teette, tapahtukoon rakkaudessa.”
Paavali, 1. Kor. 16:14
”Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.”
– Paavali, Gal. 5:22
”Vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle ”suloiseksi tuoksuksi”.
– Paavali, Ef. 5:2
”Siinä on rakkaus-ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme.”
– Johannes, 1 Joh 4:10-11
Rakkaus Raamatussa ei ole tunnetta vaan päätöstä
102
1216
Vastaukset
- tärkeä-asia
Totta! Rakkaus on väännetty nykyään olevan pelkkää romanttista tunnetta tai erotiikkaa.
- olet-oikeassa
usko.vainen kirjoitti:
Rakkaus on tahtotila ei tunnetila.
Rakkaus on sitä kun kotivaimo päivittäin tekee ruokaa aviomiehellen ja pesee tämän likaiset bokserit. Aviomiehen rakkaus taas on sitä, että käy töissä tienaamassa perheelle elantoa ja siittää perheeseen lisää lapsia. Oikeassa hurskaassa aviosuhteessa mies ja vaimo eivät tunne toisiinsa muuta kuin vihaa ja katkeruutta, mutta valitsevat silti rakastaa toisiaan tekemällä noita tekoja toisilleen.
olet-oikeassa kirjoitti:
Rakkaus on sitä kun kotivaimo päivittäin tekee ruokaa aviomiehellen ja pesee tämän likaiset bokserit. Aviomiehen rakkaus taas on sitä, että käy töissä tienaamassa perheelle elantoa ja siittää perheeseen lisää lapsia. Oikeassa hurskaassa aviosuhteessa mies ja vaimo eivät tunne toisiinsa muuta kuin vihaa ja katkeruutta, mutta valitsevat silti rakastaa toisiaan tekemällä noita tekoja toisilleen.
Tuo an arjen uskoa johon molemmat ovat päättäneen omasta tahdostaan sitoutua koska se on hyvä!
usko.vainen kirjoitti:
Rakkaus on tahtotila ei tunnetila.
Rakkaus on yksi perustunteistamme. Muita ovat ilo, viha, suru ja pelko, yllätys, nautinto, inho ja häpeä.
Ilman rakkautta tuskin saamme mitään tahtotilaakaan? Ja onhan tahtominenkin tunne.mummomuori kirjoitti:
Rakkaus on yksi perustunteistamme. Muita ovat ilo, viha, suru ja pelko, yllätys, nautinto, inho ja häpeä.
Ilman rakkautta tuskin saamme mitään tahtotilaakaan? Ja onhan tahtominenkin tunne.Kerroppas nyt mitä sinulle rakkaus sitten ihan käytännössä on.
Mitä perustunnetilaa on siinä, että Jumala on rakkaus ja Jumala rakasti maailmaa niin paljon, että antoi Jeesuksen kärsiä ristinkuoleman?usko.vainen kirjoitti:
Kerroppas nyt mitä sinulle rakkaus sitten ihan käytännössä on.
Mitä perustunnetilaa on siinä, että Jumala on rakkaus ja Jumala rakasti maailmaa niin paljon, että antoi Jeesuksen kärsiä ristinkuoleman?Rakkautta on yritetty määritellä kymmenin tuhansi eri teoksin - myös teologisesti. Kyse ei siis ole niin yksikertaisesta asiasta.
Kyllä tuossa on tunne mukana, joskin käytät termiä tunnetila. Perustunne on olemassa, vaikka erilaiset tunnetilat vaihtelevat.mummomuori kirjoitti:
Rakkautta on yritetty määritellä kymmenin tuhansi eri teoksin - myös teologisesti. Kyse ei siis ole niin yksikertaisesta asiasta.
Kyllä tuossa on tunne mukana, joskin käytät termiä tunnetila. Perustunne on olemassa, vaikka erilaiset tunnetilat vaihtelevat.Miten sinä sen määrittelet, sitähän minä kysyinkin?
usko.vainen kirjoitti:
Miten sinä sen määrittelet, sitähän minä kysyinkin?
Jahas, inkuttaminen alkoi.
mummomuori kirjoitti:
Ei mikään inkuttaminen vaan kysyn sinun mielipdettäsi asiasta mistä keskistellaan 🤗 Eikö vastausta löydykään nyt wikistä ❓😳
mummomuori kirjoitti:
Mikä yllätys. ☹️ Kannattaako Räyhikselle vastata lainkaan, kun tiedämme että se on pelkkää ajanhukkaa?
- Rä-yhikselle
RepeRuutikallo kirjoitti:
Mikä yllätys. ☹️ Kannattaako Räyhikselle vastata lainkaan, kun tiedämme että se on pelkkää ajanhukkaa?
Älä kirjoittele tänne jos et halua, että sinulle vastataan Rä-yhis!
usko.vainen kirjoitti:
Ei mikään inkuttaminen vaan kysyn sinun mielipdettäsi asiasta mistä keskistellaan 🤗 Eikö vastausta löydykään nyt wikistä ❓😳
"Mitä perustunnetilaa on siinä, että Jumala on rakkaus ja Jumala rakasti maailmaa niin paljon, että antoi Jeesuksen kärsiä ristinkuoleman? "
Miksi tuo ei voi olla todella hyvä perustunne?
Tässä se tunne on hyvin avattu:
1.Korinttolaiskirje:
13:3 Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
13:4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
13:5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
13:6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
13:7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
13:8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.mummomuori kirjoitti:
"Mitä perustunnetilaa on siinä, että Jumala on rakkaus ja Jumala rakasti maailmaa niin paljon, että antoi Jeesuksen kärsiä ristinkuoleman? "
Miksi tuo ei voi olla todella hyvä perustunne?
Tässä se tunne on hyvin avattu:
1.Korinttolaiskirje:
13:3 Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
13:4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
13:5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
13:6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
13:7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
13:8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.Edellenkin kysyn mitä sinulle rakkaus sitten ihan käytännössä on.
usko.vainen kirjoitti:
Edellenkin kysyn mitä sinulle rakkaus sitten ihan käytännössä on.
Tuossahan on jo hyvä lähtökohta, mistä voi miettiä lisää - nuohan olivat aika käytännönläheisiä.
mummomuori kirjoitti:
Tuossahan on jo hyvä lähtökohta, mistä voi miettiä lisää - nuohan olivat aika käytännönläheisiä.
Miten sinä noista käytännössä toteutat?
- näin.on
Rakkaus ei synny päättämällä rakastaa, niin kuin uskoakaan ei synny päättämällä uskoa.
- onko.näin
Mitä se rakkaus sinusta sitten on?
- TyhmäPaimenPoika
onko.näin kirjoitti:
Mitä se rakkaus sinusta sitten on?
Voiskohan se olla tunne?
- katsokaa-peiliin
näin.on on väärässä. Kyllä se on omasta halusta kiinni se rakastaminen. Tahtoa ja yrittämistä. Samoin uskominen.
Missä määrin sitten saa uskoa ja rakkautta, ei ole meidän asia.
Kun eva otti kielletyn hedelmän, me jouduimme valitsemaan hyvän ja pahan välistä.
Tietenkin voimia siihen antaa Jeesus ja Jumala, että voi kohdata rakkauden ja uskon.
Tunnetta se ei ole, eikä tekoja. Se on tahtoa ja siitä seuraa tekoja ja tunteita.
Monet eivät tahdo, kun tahallaan painivat Jumalan tahtoa vastaan. Voin arvata, että he eivät myöskään koskaan löydä rakkautta ja uskoa. Totta. Ensin on tehtävä paljon muutoksia, jotta voimme rakastaa - sillä sen kyvyn saatamme menettää elämän varrella. Lapsella rakkaus on vielä olemassa, mutta se voidaan nurjertaa monin tavoin.
Rakkaus Raamatussa EI ole samaa välinpitämätöntä ja kaiken hyväksyvää "lälly-rakkautta" jota turmeltuneet ja tyhmistyneet ihmiset luulevat rakkaudeksi. Ihmiset näet luulevat erheellisesti rakkauden olevan sitä että hyväksytää lähimmäisen ja omat kaikki teot ja pahuudet sekä syntielämän, kun he elävät vsatoin Jumalan sanaa.
OIkea aito rakkaus voi olla mahdollista ja toteutua AINOASTAAN silloin kun se on sopusoinnussa Raamatun opetuksen kanssa! Jos esim. Raamattu sanoo jotain asiaa synniksi, sen hyväksyminen ei ole oikeaa, vaan valherakkautta, näennäisrakkautta, oikeastaan puhdasta vihaa ja rakastamattomuutta.
Vain se joka rakastaa ensin ja yli kaiken Jumalaa, voi rakastaa lähimmäistään. Epäuskoisten ja pakanoiden "rakkaus" on pelkkää silmät kiiluen toteutettua himoa, omia pyyteitä ja itsekkyyttä. Syy: se on synnin ja pahuuden rakastamista!
kaikki mikä ei ole Jumalasta, on pelkkää pimeyttä ja pahuutta, vihaa ja syntiä. Jumalan ulkopuolella ei ole yhtään todellista rakkautta.Aamen.
Teologisesti Jumalan rakkaudesta puhuttaessa käytetään termejä:
1) 'Hyväntahtoisuus' rakkaus [love of benevolence], jossa Jumalalla on hyvä tahto kaikkia kohtaan: uskovia ja uskosta osattomia.
2) 'Suotuisa' (hyvää tekevä) rakkaus [love of beneficence], jossa Jumala antaa etuja ihmisille, olivat he uskovia tai eivät. "Hän antaa sateensa koittaa niin väärille kuin vanhurskaillekin."
3) Tyytyväisyys rakkaus [love of complacency], millä tarkoitetaan fileo-rakkautta (veljesrakkautta), jota Jumalalla on lunastettuja kohtaan. Ja tämä rakkaus kohdistuu ensin Kristukseen, ja sitten kaikkiin jotka ovat Kristuksessa, mutta tämä rakkaus EI KOHDISTU uskosta osattomiin, eikä edes sellaisiin krisitittyihin, jotka elävät synnissä ja paatumuksessa.
.
.
Ja kreikan kielessä ihmisen yhteydessä käytettäviä rakkaus -sanoja on n. 5:
EPITHUMIA (himo, hekuma)
EROS (Viehätysrakkaus, miehen ja naisen välinen)
FILEO (Veljesrakkaus, pitämis-rakkaus, ystävien/sisarusten välinen rakkaus)
STORGE ( Vanhempien ja lasten välinen rakkaus, käytetty myös hallitsijan ja alaimaisten välisestä rakkaudesta)
AGAPE (Toiminnan rakkaus - joka ei ole tunnetta, mutta voi saada alkunsa säälistä tai myötätunnosta. Agape on jonkin tekemistä, yleensä jonkin sellaisen hyväksi joka ei pysty auttamaan itseään, kts. syntinen ihmiskunta ja laupiaan samarialaisen kertomus)
Ja näidenkin lisäksi Jumalan rakkautta voidaan tutkia teologisesti ainakin viidellä eri tavalla.- aika.venkulointia
George_L kirjoitti:
Aamen.
Teologisesti Jumalan rakkaudesta puhuttaessa käytetään termejä:
1) 'Hyväntahtoisuus' rakkaus [love of benevolence], jossa Jumalalla on hyvä tahto kaikkia kohtaan: uskovia ja uskosta osattomia.
2) 'Suotuisa' (hyvää tekevä) rakkaus [love of beneficence], jossa Jumala antaa etuja ihmisille, olivat he uskovia tai eivät. "Hän antaa sateensa koittaa niin väärille kuin vanhurskaillekin."
3) Tyytyväisyys rakkaus [love of complacency], millä tarkoitetaan fileo-rakkautta (veljesrakkautta), jota Jumalalla on lunastettuja kohtaan. Ja tämä rakkaus kohdistuu ensin Kristukseen, ja sitten kaikkiin jotka ovat Kristuksessa, mutta tämä rakkaus EI KOHDISTU uskosta osattomiin, eikä edes sellaisiin krisitittyihin, jotka elävät synnissä ja paatumuksessa.
.
.
Ja kreikan kielessä ihmisen yhteydessä käytettäviä rakkaus -sanoja on n. 5:
EPITHUMIA (himo, hekuma)
EROS (Viehätysrakkaus, miehen ja naisen välinen)
FILEO (Veljesrakkaus, pitämis-rakkaus, ystävien/sisarusten välinen rakkaus)
STORGE ( Vanhempien ja lasten välinen rakkaus, käytetty myös hallitsijan ja alaimaisten välisestä rakkaudesta)
AGAPE (Toiminnan rakkaus - joka ei ole tunnetta, mutta voi saada alkunsa säälistä tai myötätunnosta. Agape on jonkin tekemistä, yleensä jonkin sellaisen hyväksi joka ei pysty auttamaan itseään, kts. syntinen ihmiskunta ja laupiaan samarialaisen kertomus)
Ja näidenkin lisäksi Jumalan rakkautta voidaan tutkia teologisesti ainakin viidellä eri tavalla.Ne, jotka eivät halua rakastaa, haluavat määritelmiä: mitä on rakkaus, kuka on minun lähimmäiseni.
aika.venkulointia kirjoitti:
Ne, jotka eivät halua rakastaa, haluavat määritelmiä: mitä on rakkaus, kuka on minun lähimmäiseni.
"Venkulointiako"? Kuinka niin? Sinulla taitaa olla aika yksinkertainen käsitys rakkaudesta? Väitätkö että Jumalan rakkaus on samanlaista kuin inhimillinen rakkaus?
Mistä tuollaiset johtopäätökset, tai pikemminkin syytökset vedät? Miksi väität että haluttaisiin määritelle/rajoittaa kuka se lähimmäinen? Miksi Jumalan rakkautta ei voisi, tai saisi määritellä tarkemmin? Millaista on se rakkaus, josta puhut - millä tavalla ei halua rakastaa?
.
.
.
Meidän tulee pohtia ja tutkia Jumalan Sanaa ja rakastaa Herraa myös kaikesta mielestämme:
"Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa; ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja KAIKESTA MIELESTÄSI ja kaikesta voimastasi'. Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä." "”Rakkaus Raamatussa EI ole samaa välinpitämätöntä ja kaiken hyväksyvää "lälly-rakkautta"…”
Eipä se taida kenellekään muullekaan olla sellaista?
Ihmettelen mistä tällainen asenne rakkautta kohtaan on peräisin, missä väheksytään sitä kaikin tavoin? Ikään kuin muiden ihmisten osoittama rakkaus olisi aina vähäpätöisempää kuin se oma?
”Epäuskoisten ja pakanoiden "rakkaus" on pelkkää silmät kiiluen toteutettua himoa, omia pyyteitä ja itsekkyyttä.”
Jäin oikein miettimään, miten esim. omien vanhempieni rakkaus minua kohtaa on ”himoa, omia pyyteitä ja itsekyyttä”, tai minun osoittama rakkaus heitä kohtaan? Entä lasteni osoittama rakkaus minua kohtaan tai oma rakkauteni heitä kohtaan?
Puhumattakaan muista tärkeistä ihmisistä kuten sisaruksista, sukulaisista, ystävistä jne. Missä määrin noissa se ”himo” määrittelee?
”Vain se joka rakastaa ensin ja yli kaiken Jumalaa, voi rakastaa lähimmäistään.”
”Siinä on rakkaus-ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme.”
Usko on samalla Jumalan rakkauden vastaanottamista. Siinä saa sen voiman rakastaa – Jumalaa ja lähimmäisiään. Se joka rakastaa, saa aina lisää rakkautta.- hammas.keiju
mummomuori kirjoitti:
”Rakkaus Raamatussa EI ole samaa välinpitämätöntä ja kaiken hyväksyvää "lälly-rakkautta"…”
Eipä se taida kenellekään muullekaan olla sellaista?
Ihmettelen mistä tällainen asenne rakkautta kohtaan on peräisin, missä väheksytään sitä kaikin tavoin? Ikään kuin muiden ihmisten osoittama rakkaus olisi aina vähäpätöisempää kuin se oma?
”Epäuskoisten ja pakanoiden "rakkaus" on pelkkää silmät kiiluen toteutettua himoa, omia pyyteitä ja itsekkyyttä.”
Jäin oikein miettimään, miten esim. omien vanhempieni rakkaus minua kohtaa on ”himoa, omia pyyteitä ja itsekyyttä”, tai minun osoittama rakkaus heitä kohtaan? Entä lasteni osoittama rakkaus minua kohtaan tai oma rakkauteni heitä kohtaan?
Puhumattakaan muista tärkeistä ihmisistä kuten sisaruksista, sukulaisista, ystävistä jne. Missä määrin noissa se ”himo” määrittelee?
”Vain se joka rakastaa ensin ja yli kaiken Jumalaa, voi rakastaa lähimmäistään.”
Usko on samalla Jumalan rakkauden vastaanottamista. Siinä saa sen voiman rakastaa – Jumalaa ja lähimmäisiään. Se joka rakastaa, saa aina lisää rakkautta.Niin, mitä mahtaa jäädä jäljelle kun rakkauden ympäriltä riisutaan parsi kerrallaan sellaisia meille arjen ja juhlan tärkeyksiä kuin; ylpeys, valehtelu, himo ja niihin rinnastettavia ominaisuuksiamme muistaen vielä sen ehkä vaikeimman ja tärkeimmän.
Ollaan kiitollisia jokaisesta hetkestä ja kyyneleestä jotka pisaroivat Rakkautta elämäämme. >Epäuskoisten ja pakanoiden "rakkaus" on pelkkää silmät kiiluen toteutettua himoa, omia pyyteitä ja itsekkyyttä.
Toisin sanoen 90 % suomalaisista vanhemmista ei rakasta edes lapsiaan, puhumattakaan siitä että he rakastaisivat omia vanhempiaan, sisaruksiaan tai peräti toisiaan.
Juttusi alkavat mennä pahasti tahattoman komiikan puolelle. Läheisiäsi käy kyllä sääliksi.usko.vainen kirjoitti:
Rakkaus-sana taitaa pitkälti tarkoittaa nykyään suvaitsevaisuutta ja kritiikittömyyttä 😕
Ja varsinkin ns. Israel-rakkaus....
KTS kirjoitti:
Ja varsinkin ns. Israel-rakkaus....
Ei suinkaan, Jumala on käskenyt rakastaa Israelia ja sen kansaa. Ja se oli jo tuhansia vuosia sitten.
hammas.keiju kirjoitti:
Niin, mitä mahtaa jäädä jäljelle kun rakkauden ympäriltä riisutaan parsi kerrallaan sellaisia meille arjen ja juhlan tärkeyksiä kuin; ylpeys, valehtelu, himo ja niihin rinnastettavia ominaisuuksiamme muistaen vielä sen ehkä vaikeimman ja tärkeimmän.
Ollaan kiitollisia jokaisesta hetkestä ja kyyneleestä jotka pisaroivat Rakkautta elämäämme."...arjen ja juhlan tärkeyksiä kuin; ylpeys, valehtelu, himo ja niihin rinnastettavia ominaisuuksiamme ..."
En ehkä saanut aivan kiinni, mitä tuolla tarkoitit. Miten nämä ovat rakkauden ympärillä?
Näin todellakin on!
Aloituksestasi jäi täysin puuttumaan se, että mitä itse ajattelet noista sanoista ?
- STK--
HYVÄ!
- luterilainen_
Rakkaus on Raamatussakin määritelty oikein hyvin. Tunnetuin määritelmä on 1. Kor. 13. Sitten on Luukkaan Laupias samarialainen Luuk. 10. ym. Jeesuksen esimerkki rakkaudesta: Hän hyväksyi syntiset ihmiset seuraansa.
- näin.on
Evankeliumi on rakkauden osoittamista käytännön teoissa. Jeesuksen Viimeisen tuomion kertomuksessa osoitetaan mitä on rakkaus ja mitä rakkaudettomuus.
- kristitty_mies
näin.on kirjoitti:
Evankeliumi on rakkauden osoittamista käytännön teoissa. Jeesuksen Viimeisen tuomion kertomuksessa osoitetaan mitä on rakkaus ja mitä rakkaudettomuus.
Jeesuksesta kerrotaan että hän sääli. Myös laupias samarialainen tunsi sääliä. Se on syvä tunne minkä rakkaus herättää. Jos emme tunne sääliä olemme empatiakyvyttömiä eli rakkaudettomia.
kristitty_mies kirjoitti:
Jeesuksesta kerrotaan että hän sääli. Myös laupias samarialainen tunsi sääliä. Se on syvä tunne minkä rakkaus herättää. Jos emme tunne sääliä olemme empatiakyvyttömiä eli rakkaudettomia.
Miten ihmeessä sinä saat rakkauden olemaan samaa kuin empaattisuus?
usko.vainen kirjoitti:
Miten ihmeessä sinä saat rakkauden olemaan samaa kuin empaattisuus?
Erittäin hyvä kysymys! Tuota ihmettelen minäkin... Empatia on ihan oma tunteensa, ja pelkkää tunnetta. Rakkaus on paljon laajempia asia, eikä pelkkää tunnetta.
.
.
kristitty_mies sanoi:
"Jeesuksesta kerrotaan että hän sääli. Myös laupias samarialainen tunsi sääliä. Se on syvä tunne minkä rakkaus herättää."
Rakkausko se säälin herättää? Enkö voi muka tuntea sääliä sellaista kohtaan, jota en rakasta tunteella? Mutta sitten kuitenkin voin rakastaa säälin kohdetta teoilla, vai mitä?- kirkon.vapaaehtoinen
George_L kirjoitti:
Erittäin hyvä kysymys! Tuota ihmettelen minäkin... Empatia on ihan oma tunteensa, ja pelkkää tunnetta. Rakkaus on paljon laajempia asia, eikä pelkkää tunnetta.
.
.
kristitty_mies sanoi:
"Jeesuksesta kerrotaan että hän sääli. Myös laupias samarialainen tunsi sääliä. Se on syvä tunne minkä rakkaus herättää."
Rakkausko se säälin herättää? Enkö voi muka tuntea sääliä sellaista kohtaan, jota en rakasta tunteella? Mutta sitten kuitenkin voin rakastaa säälin kohdetta teoilla, vai mitä?Kyllä sääliä pitää tuntea ennenkuin voi rakastaa. Näin sääli, empatia ajoi laupiaan samarialaisenkin rakkauden tekoihin. Muut eivät tuntenee sääliä ja menivät ohi. Samoin Jeesuksesta kerrotaan että hän sääli koska näki ihmisten olevan kuin lampaita joilla ei ole paimenta. Ihminen joka ei tunne sääliä, empatiaa lähimmäistään kohtaan on kovasydäminen ja säälimätön. Näin toimivat Jeesuksen ajan uskovat fariseukset ja kirjanoppineet. He olivat valmiita kivittämään aviorikokseen syyllistyneen naisen. Jeesus näytti oikean tien tässäkin. Jos itse en tuntisi sääliä, vapaaehtoistyöni lähimmäisteni auttamiseksi loppuisi siihen. Ihminen joka ei tunne empatiaa eikä sääliä toista ihmistä kohtaan on psykopaatti
- Altruismia.eläimilläkin
kirkon.vapaaehtoinen kirjoitti:
Kyllä sääliä pitää tuntea ennenkuin voi rakastaa. Näin sääli, empatia ajoi laupiaan samarialaisenkin rakkauden tekoihin. Muut eivät tuntenee sääliä ja menivät ohi. Samoin Jeesuksesta kerrotaan että hän sääli koska näki ihmisten olevan kuin lampaita joilla ei ole paimenta. Ihminen joka ei tunne sääliä, empatiaa lähimmäistään kohtaan on kovasydäminen ja säälimätön. Näin toimivat Jeesuksen ajan uskovat fariseukset ja kirjanoppineet. He olivat valmiita kivittämään aviorikokseen syyllistyneen naisen. Jeesus näytti oikean tien tässäkin. Jos itse en tuntisi sääliä, vapaaehtoistyöni lähimmäisteni auttamiseksi loppuisi siihen. Ihminen joka ei tunne empatiaa eikä sääliä toista ihmistä kohtaan on psykopaatti
Oikein. Tätä pyyteetöntä rakkautta on tutkittu eläimilläkin. Apina (lajitoverimme) joka itse syö banaania ja näkee toisen apinan nälkäisenä vierellään. Mitä tämä apina tekee? Heittää toisen banaanin nälkäiselle lajitoverilleen. Eläimetkin tuntevat siis sääliä ja empatiaa toisiaan kohtaan. Fundisuskovat eivät.
- tunnen.sääliä.siis.elän
kirkon.vapaaehtoinen kirjoitti:
Kyllä sääliä pitää tuntea ennenkuin voi rakastaa. Näin sääli, empatia ajoi laupiaan samarialaisenkin rakkauden tekoihin. Muut eivät tuntenee sääliä ja menivät ohi. Samoin Jeesuksesta kerrotaan että hän sääli koska näki ihmisten olevan kuin lampaita joilla ei ole paimenta. Ihminen joka ei tunne sääliä, empatiaa lähimmäistään kohtaan on kovasydäminen ja säälimätön. Näin toimivat Jeesuksen ajan uskovat fariseukset ja kirjanoppineet. He olivat valmiita kivittämään aviorikokseen syyllistyneen naisen. Jeesus näytti oikean tien tässäkin. Jos itse en tuntisi sääliä, vapaaehtoistyöni lähimmäisteni auttamiseksi loppuisi siihen. Ihminen joka ei tunne empatiaa eikä sääliä toista ihmistä kohtaan on psykopaatti
OK. Sääli oli Jeesuksen toiminnassa liikkeellepaneva voima rakkauden tekoihin.
Ilman empatiaa ei voi kohdata toista ihmistä. Rakastaminen pelkkänä tekemisenä ja suorituksena ei ole ensinkään rakkautta. Kyllä Jeesuksellakin tunteet oli ja on ja Hän tunsi voimakkaasti.
tunnen.sääliä.siis.elän kirjoitti:
OK. Sääli oli Jeesuksen toiminnassa liikkeellepaneva voima rakkauden tekoihin.
Ei vaan lupaus ja velvollisuusn rakastaa on se voima joka laittaa liikkeelle.
- kukko.kiekuu
usko.vainen kirjoitti:
Sinulla sitä onkin varmaan aikalailla vähäsen
- TyhmäPaimenPoika
usko.vainen kirjoitti:
" Ei vaan lupaus ja velvollisuusn rakastaa on se voima joka laittaa liikkeelle. "
Mahtaneekohan ihmisen lupaukset paljon painaa Jumalan edessä. Kait sä muuten tiesit ettei meiän ihmisten tulis Raamatun mukaan luvata mitään. TyhmäPaimenPoika kirjoitti:
" Ei vaan lupaus ja velvollisuusn rakastaa on se voima joka laittaa liikkeelle. "
Mahtaneekohan ihmisen lupaukset paljon painaa Jumalan edessä. Kait sä muuten tiesit ettei meiän ihmisten tulis Raamatun mukaan luvata mitään.Sellaista lupaamista pitää välttää mitä ei pysty täyttämään. Mutta onhan se lupaus juuri liikkeelle laittava voima koska ihminen yleensä haluaa pitää ja täyttää lupauksensa.🤗
- TyhmäPaimenPoika
usko.vainen kirjoitti:
Sellaista lupaamista pitää välttää mitä ei pysty täyttämään. Mutta onhan se lupaus juuri liikkeelle laittava voima koska ihminen yleensä haluaa pitää ja täyttää lupauksensa.🤗
" Sellaista lupaamista pitää välttää mitä ei pysty täyttämään. "
Mun mielestä se on vähän outoo et sä oot meistä se joka ilmeisesti sanoo olevansa " uskovainen " mut kuitenki mun kirjotukset taitaa olla enemmän Raamatun mukasii ku mitä sun kirjotukset on.
Mistä ihminen voi sen tietää et pystyykö se täyttämään lupauksensa ja miten se voi olla varma siitä? Mistä ihminen voi tietää et tuleeko se näkemään huomenna auringon nousun ja miten se voi olla varma siitä? Voit sä olla varma siitä et sä haluut vielä hetken päästä täyttää sen lupauksen minkä sä äsken lupasit?
" Mutta onhan se lupaus juuri liikkeelle laittava voima koska ihminen yleensä haluaa pitää ja täyttää lupauksensa.🤗"
Tosin mitäpä hyötyy siitä on jos meiän lupaukset on vaan tyhjii sanoi ilman todellista tarkotusta tai tahtoa siihen mitä me luvataan. TyhmäPaimenPoika kirjoitti:
" Sellaista lupaamista pitää välttää mitä ei pysty täyttämään. "
Mun mielestä se on vähän outoo et sä oot meistä se joka ilmeisesti sanoo olevansa " uskovainen " mut kuitenki mun kirjotukset taitaa olla enemmän Raamatun mukasii ku mitä sun kirjotukset on.
Mistä ihminen voi sen tietää et pystyykö se täyttämään lupauksensa ja miten se voi olla varma siitä? Mistä ihminen voi tietää et tuleeko se näkemään huomenna auringon nousun ja miten se voi olla varma siitä? Voit sä olla varma siitä et sä haluut vielä hetken päästä täyttää sen lupauksen minkä sä äsken lupasit?
" Mutta onhan se lupaus juuri liikkeelle laittava voima koska ihminen yleensä haluaa pitää ja täyttää lupauksensa.🤗"
Tosin mitäpä hyötyy siitä on jos meiän lupaukset on vaan tyhjii sanoi ilman todellista tarkotusta tai tahtoa siihen mitä me luvataan.Se on sinun mielipiteesi 🤗
- TyhmäPaimenPoika
usko.vainen kirjoitti:
Se on sinun mielipiteesi 🤗
" Se on sinun mielipiteesi "
Mitä sä yritit tolla sun kommentilla osottaa? Sitäkö että mun mielipiteellä ei oo välii koska mun mielipide/näkemys on kaukana Jumalan mielipiteestä/näkemyksestä?
Sä ilmeisesti opetat et " Sellaista lupaamista pitää välttää mitä ei pysty täyttämään. " ja Raamattu ilmeisesti opettaa et " älkää luvatko mitään ".
Jos sä kerta rakastat Jumalaa ni miks sä et sit tee niin ku Jumala kehottaa sua tekemään? Jos sä kerta rakastat Jumalaa ni miks sä et elä Jumalan tahdonmukaista elämää? Oliskohan syy siinä ettet sä ees tunne Jumalaa. TyhmäPaimenPoika kirjoitti:
Mitä sä yritit tolla sun kommentilla osottaa? Sitäkö että mun mielipiteellä ei oo välii koska mun mielipide/näkemys on kaukana Jumalan mielipiteestä/näkemyksestä?
Sä ilmeisesti opetat et " Sellaista lupaamista pitää välttää mitä ei pysty täyttämään. " ja Raamattu ilmeisesti opettaa et " älkää luvatko mitään ".
Jos sä kerta rakastat Jumalaa ni miks sä et sit tee niin ku Jumala kehottaa sua tekemään? Jos sä kerta rakastat Jumalaa ni miks sä et elä Jumalan tahdonmukaista elämää? Oliskohan syy siinä ettet sä ees tunne Jumalaa.Kerro sinä vaikka omasta uskostasi ja Jumalan tuntemisestasi.
- TyhmäPaimenPoika
usko.vainen kirjoitti:
Kerro sinä vaikka omasta uskostasi ja Jumalan tuntemisestasi.
" Kerro sinä vaikka omasta uskostasi ja Jumalan tuntemisestasi. "
Miks sä et vastannu mun kysymyksiin? Miks sä esitit mulle vaan vastakysymyksen? Ehkä sä et haluu myöntää sitä ettet sä tunne Jumalaa henkilökohtasesti.
Uskot sä siihen et sun " oma usko " tai uskonnollisuus pelastaa sut?
Raamatun mukaan ne pelastuu jotka seuraa Jeesusta loppuun asti. Mitä on Jeesuksen seuraaminen? Eiköhän se oo Jumalan tahdon mukaan elämistä/tekemistä ja jotta ihminen voi elää Jumalan tahdon mukaan ni ihmisen täytyy tuntee ja rakastaa Jumalaa. TyhmäPaimenPoika kirjoitti:
Miks sä et vastannu mun kysymyksiin? Miks sä esitit mulle vaan vastakysymyksen? Ehkä sä et haluu myöntää sitä ettet sä tunne Jumalaa henkilökohtasesti.
Raamatun mukaan ne pelastuu jotka seuraa Jeesusta loppuun asti. Mitä on Jeesuksen seuraaminen? Eiköhän se oo Jumalan tahdon mukaan elämistä/tekemistä ja jotta ihminen voi elää Jumalan tahdon mukaan ni ihmisen täytyy tuntee ja rakastaa Jumalaa.Minä odotan nyt, että sinä opetat minua kun minä olen sinun mieltäsi huono uskovainen. Nyt on siis sinun tilaisuutesi evankelioida minut eikä arvostalle 🤓
Eerikatässämoi kirjoitti:
Ilman empatiaa ei voi kohdata toista ihmistä. Rakastaminen pelkkänä tekemisenä ja suorituksena ei ole ensinkään rakkautta. Kyllä Jeesuksellakin tunteet oli ja on ja Hän tunsi voimakkaasti.
"Rakastaminen pelkkänä tekemisenä ja suorituksena ei ole ensinkään rakkautta. "
Kyllä. Kun kaikessa siinä, mitä teemme on rakkaus mukana, oikeastaan teot seuravaat kuin luonnostaan. Ei niitä tarvitse tikistää tai niihin itseään pakottaa.TyhmäPaimenPoika kirjoitti:
Jos sä kerta rakastat Jumalaa ni miks sä et sit tee niin ku Jumala kehottaa sua tekemään? Jos sä kerta rakastat Jumalaa ni miks sä et elä Jumalan tahdonmukaista elämää? Oliskohan syy siinä ettet sä ees tunne Jumalaa.Sinulla on hyviä kysymyksiä.
TyhmäPaimenPoika kirjoitti:
Raamatun mukaan ne pelastuu jotka seuraa Jeesusta loppuun asti. Mitä on Jeesuksen seuraaminen? Eiköhän se oo Jumalan tahdon mukaan elämistä/tekemistä ja jotta ihminen voi elää Jumalan tahdon mukaan ni ihmisen täytyy tuntee ja rakastaa Jumalaa.>Miks sä et vastannu mun kysymyksiin? Miks sä esitit mulle vaan vastakysymyksen?
Räyhiksen tyyli nyt vain on tuollainen; hän ei vain pysty oikeasti keskustelemaan mistään.
Sitten hän kehuu itseään eli usko.vaista sivunikeillään palstan parhaaksi keskustelijaksi, jonka ylivoimaiselle argumentoinnille kukaan ei mahda mitään. 😅- munattomalleRäyhikselle
>Miks sä et vastannu mun kysymyksiin? Miks sä esitit mulle vaan vastakysymyksen?
Räyhiksen tyyli nyt vain on tuollainen; hän ei vain pysty oikeasti keskustelemaan mistään.
Sitten hän kehuu itseään eli usko.vaista sivunikeillään palstan parhaaksi keskustelijaksi, jonka ylivoimaiselle argumentoinnille kukaan ei mahda mitään. 😅Eikö sinulla ole munaa sanoa tuota muuta kuin seläntakana, Rä-yhis?
>Miks sä et vastannu mun kysymyksiin? Miks sä esitit mulle vaan vastakysymyksen?
Sitten hän kehuu itseään eli usko.vaista sivunikeillään palstan parhaaksi keskustelijaksi, jonka ylivoimaiselle argumentoinnille kukaan ei mahda mitään. 😅Jos sinulla on jotain asiaa minulle niin kesksutellaan, Repeliini 🤗
Olehan jo ikäsi mittainen mies.- Lars.Lääperi
usko.vainen kirjoitti:
Jos sinulla on jotain asiaa minulle niin kesksutellaan, Repeliini 🤗
Olehan jo ikäsi mittainen mies."hän ei vain pysty oikeasti keskustelemaan mistään." lukee tuossa ylempänä. Ota silmä käteen.
Lars.Lääperi kirjoitti:
"hän ei vain pysty oikeasti keskustelemaan mistään." lukee tuossa ylempänä. Ota silmä käteen.
Sinulla varmaan onkin silmä aivojesi lisäksi kädessäsi 😂
Rakkaus on tahtomista ja kun valitsee tahtoa, antaa Jumala myös tunteen.
- suurin.niistä.on.rakkaus
Psyykkisesti suht koht terve ihminen tuntee empatiaa, eli hän pystyy asettumaan lähimmäisensä asemaan. Psykopaatilta tuo kyky puuttuu. Hän käyttää vain muita ihmisiä hyväkseen. Hän on kaveri vain niin kauan kuin siitä on hänelle jotain hyötyä. Psykopaatteja on paljon uskovaisissa. Rakkaus on tunne niin kuin on uskokin. Ne molemmat vaikuttavat parhaimmillaan rakkauden tekoja.
Samaa mieltä.Täällä kuulee kyllä aika usein, että toisen tuomitseminen ja toisen syntiseksi osoittaminen on tosiuskovan rakkautta lähimmäistään kohtaan ja piste.
- on.on.on
usko.vainen kirjoitti:
Minä tiedän uskovani ja uskon tietäväni 🤗‼️
Eli kaikki on "minä":n varassa. Heikot on eväät.
on.on.on kirjoitti:
Eli kaikki on "minä":n varassa. Heikot on eväät.
Minä en ole se eväs🤗 Mutta minä uskon ja tiedän. Se eväs on Jeesus Kristus.
- hehhehheee
usko.vainen kirjoitti:
Minä tiedän uskovani ja uskon tietäväni 🤗‼️
Oikein sanoit, eli uskosi ja tietosi on - 0
hehhehheee kirjoitti:
Oikein sanoit, eli uskosi ja tietosi on - 0
Tiedätkö mitä? Sinä olet avuton rääpijä, yritäs nyt ryhdisräytyä 😳
"Rakkaus on tunne niin kuin on uskokin. Ne molemmat vaikuttavat parhaimmillaan rakkauden tekoja. "
Kyllä, ja ne joilla on ongelmia tunteiden suhteen, ovat tavalla tai toisella psyykkisesti häiriintynteitä. Näin on mm. psykopatian tai todella vakavan masennuksen suhteen.
- TyhmäPaimenPoika
Voisit sä kertoo mulle et missä kohassa Raamattuu lukee tai et mikä kohta viittaa siihen et rakkaus on päätös eikä tunne? Mikää noista kohista mitä sä kirjotit ni ei kyl mun mielestä viittaa millään tavalla siihen.
Jotenki musta tuntuu et teillä on joku tarve yrittää vääntää rakkauski sellaseks asiaks mitä se ei oikeesti oo. Toiki puhuu mulle vaan sen puolesta et te ootte rakkaudettomii, kaikki muu teille kyl kelpaa mut ei rakkaus. Raamatun kohtii te kyl kirjotatte varmaa mielellänne mut teiän sydämmissä te halveksitte ja pidättä halpana kaikkee sitä minkä Jumala näkee arvokkaana ja kauniina!"Toiki puhuu mulle vaan sen puolesta et te ootte rakkaudettomii, kaikki muu teille kyl kelpaa mut ei rakkaus. "
Jollain tapaa juuri tuollainen näistä tulee vahvasti esille.
- hohhoijaaaa
Aloitus on jälleen kerran täyttä hölynpölyä.
- voi.voi.voi
Et TUNNE rakkautta. Otan osaa.
- jeesusfani1
Otsikoit: "Rakkaus Raamatussa ei ole tunnetta vaan päätöstä."
Kun aloituksestasi tuli mieleeni välittömästi eräs Kahlin Gibramin runo, niin siitä kopio:
"Puhdistin huuleni pyhällä tulella puhuakseni rakkaudesta. Mutta kun avasin huuleni en löytänyt sanoja.
Kun olin tietämätön rakkaudesta minulla oli tapana laulaa siitä lauluja (lisäys: myös kirjoitella runoja).
Mutta kun opin tuntemaan rakkauden sanat suussani olivat vain pelkkä hengähdys ja ääni rinnassani muuttui syväksi hiljaisuudeksi."
Noin kävi omalla kohdallani, Jumalan rakkauden kuvaamiseen ei löydy sanoja.mummomuori kirjoitti:
Tuo on hienosti ilmaistu!
Jeesusfani ei ole ollenkaan pöljimmästä päästä konservatiivisempien palstauskovaisten joukossa.
Jeesusfani ei ole ollenkaan pöljimmästä päästä konservatiivisempien palstauskovaisten joukossa.
Aina kannattaa asennoitua siten, että on avoin myös sellaisten kirjiotuksille, joiden kanssa ei aina niin samaa mieltä olisikaan. Näin löytyy monia ihan hienoja ajatuksia.
mummomuori kirjoitti:
Aina kannattaa asennoitua siten, että on avoin myös sellaisten kirjiotuksille, joiden kanssa ei aina niin samaa mieltä olisikaan. Näin löytyy monia ihan hienoja ajatuksia.
Joiltakuilta todellakin löytyy, mutta ei sentään kaikilta... 😉
Joiltakuilta todellakin löytyy, mutta ei sentään kaikilta... 😉
No, ei kaikilta. Tosin yritän aina lukea niin, että jospa nyt jotain löytyisi.
- huhhuh---
Aloittajan elämä on pelkkää homovihaa. Mahtaa olla vaikeaa.
Miten se vihkikaava menikään, kysymys oli tahdotko rakastaa niin myötä kuin vastamäessä, ei suinkaan tunnetko että rakastat...
- nähty.on.ei.kirj
Niin no eikö sellainen "kohderyhmä" olisi enemminkin ne jo vuosikymmeniä , 15 000 : nen vuosivauhtia eronneet "aito aviolaiset" kuin muutama sata ? (onko edes niin paljon) homoparia ?
Tässä vielä tarkemmin tuo vihkikaava ja rakkaus siinä, kyllä rakastaminen siinä kuvattu tahtomiseksi, moni on käsittänyt asian täysin väärin.
Pappi kysyy:
Jumalan edessä ja tämän seurakunnan (näiden todistajien) läsnä ollessa kysyn sinulta, NN
(koko nimi), tahdotko ottaa NN:n (koko nimi) aviovaimoksesi/mieheksesi, olla hänelle uskollinen ja
rakastaa häntä hyvinä ja pahoina päivinä, aina kuolemaan asti?
Vastaus:
Tahdon.
Jos vihittävät toivovat, toimitus voi ennen sormuksen panemista sormeen jatkua siten, että sulhanen pitää morsiamen kanssa sormusta ja lausuu: Minä, NN, otan sinut MM, nyt aviovaimokseni ja tahdon rakastaa sinua hyvinä ja pahoina päivinä (elämäni loppuun asti). Merkiksi annan sinulle tämän sormuksen. Morsian lausuu: Minä, MM, otan sinut, NN, nyt aviomiehekseni ja tahdon rakastaa sinua hyvinä ja pahoina päivinä (elämäni loppuun asti). Merkiksi otan sinulta tämän sormuksen.Niin, tuossa kaavassa lähdetään siitä, että se rakkaus on jo näiden kahden välillä. Rakastumisen jälkeen seuraa rakastaminen, jossa tahdotaan edelleen rakastaa - joka on aika syvä tunne.
Pelkällä tahdonvoimalla, jos sinulla ei ole rakkautta, et voi pakottaa itseäsi rakastamaankaan.mummomuori kirjoitti:
Niin, tuossa kaavassa lähdetään siitä, että se rakkaus on jo näiden kahden välillä. Rakastumisen jälkeen seuraa rakastaminen, jossa tahdotaan edelleen rakastaa - joka on aika syvä tunne.
Pelkällä tahdonvoimalla, jos sinulla ei ole rakkautta, et voi pakottaa itseäsi rakastamaankaan.Jos kyse olisi tunteesta, vihkikaavan pitäisi olla muotoa, Tunnetko NN että sinulla on rakkauden tunteita tätä MM kohtaa, jolloin vastataan, tunnen. Sitten taas kun avioliitto loppuu, tunnetko että sinulla on rakkauden tunteita, en tunne jne.
Näinhän ihmiset toimivat ja ajattelevat käytännössä. Tämä ei kuitenkaan vastaa Raamatun näkemystä rakkaudesta, vaan kuten Jeesuskin uhrasi itsensä muiden ihmisten edestä, nykysuomennos voisi olla jotakuinkin, Tahdotko uhrata itsesi ja loppuelämäsi tämän toisen ihmisen auttamiseksi, siinä ajatuksessa tunnehurmos on aika kaukana, kun ne vastoinkäymiset sitten tulevat. Tunnepohjalla avioliitto loppuu kun samaa aikaa kun tunnehurmos, Jumalan rakkaus ihmistä kohtaan ei perustu tunnehurmokseen, kukapa ihmisen tekoja täällä maan päällä voisi pitää kovin rakkautta herättävinä.ArtoTTT kirjoitti:
Jos kyse olisi tunteesta, vihkikaavan pitäisi olla muotoa, Tunnetko NN että sinulla on rakkauden tunteita tätä MM kohtaa, jolloin vastataan, tunnen. Sitten taas kun avioliitto loppuu, tunnetko että sinulla on rakkauden tunteita, en tunne jne.
Näinhän ihmiset toimivat ja ajattelevat käytännössä. Tämä ei kuitenkaan vastaa Raamatun näkemystä rakkaudesta, vaan kuten Jeesuskin uhrasi itsensä muiden ihmisten edestä, nykysuomennos voisi olla jotakuinkin, Tahdotko uhrata itsesi ja loppuelämäsi tämän toisen ihmisen auttamiseksi, siinä ajatuksessa tunnehurmos on aika kaukana, kun ne vastoinkäymiset sitten tulevat. Tunnepohjalla avioliitto loppuu kun samaa aikaa kun tunnehurmos, Jumalan rakkaus ihmistä kohtaan ei perustu tunnehurmokseen, kukapa ihmisen tekoja täällä maan päällä voisi pitää kovin rakkautta herättävinä.>kukapa ihmisen tekoja täällä maan päällä voisi pitää kovin rakkautta herättävinä.
Ei ole mitään "ihmisen tekoja", sillä ihmiset ovat yksilöitä. Ihmisyksilöiden teoissa on valtava vaihteluväli äärimmäisestä hyvyydestä ja epäitsekkyydestä täysin vastakkaiseen laitaan.
Vain "uskovilla" on sisäinen pakko nähdä ihminen kategorisesti pahana ja aina ojennusta tarvitsevana olentona, koska Syntiinlankeemus.ArtoTTT kirjoitti:
Jos kyse olisi tunteesta, vihkikaavan pitäisi olla muotoa, Tunnetko NN että sinulla on rakkauden tunteita tätä MM kohtaa, jolloin vastataan, tunnen. Sitten taas kun avioliitto loppuu, tunnetko että sinulla on rakkauden tunteita, en tunne jne.
Näinhän ihmiset toimivat ja ajattelevat käytännössä. Tämä ei kuitenkaan vastaa Raamatun näkemystä rakkaudesta, vaan kuten Jeesuskin uhrasi itsensä muiden ihmisten edestä, nykysuomennos voisi olla jotakuinkin, Tahdotko uhrata itsesi ja loppuelämäsi tämän toisen ihmisen auttamiseksi, siinä ajatuksessa tunnehurmos on aika kaukana, kun ne vastoinkäymiset sitten tulevat. Tunnepohjalla avioliitto loppuu kun samaa aikaa kun tunnehurmos, Jumalan rakkaus ihmistä kohtaan ei perustu tunnehurmokseen, kukapa ihmisen tekoja täällä maan päällä voisi pitää kovin rakkautta herättävinä.Ei, taidat tahallasi ymmärtää väärin. Se, joka ei rakasta, ei myöskään tahdo. Jotta sitä tahtoa (joka myös on tunne) voisi käyttää, täytyy olla ensin rakkaus siellä pohjalla.
Sekoitat kovasti asioita toisiinsa. Kun rakastaa vaikka perhettään, niin se on siellä koko ajan, vaikka olisi riitoja ja muita toissijaisia tunteita – jotka menevät ja tulevat. Tuota uhraamista kohtaan suhtaudun hiukan toisin, ei rakastavalle ole välttämättä mitään uhrautumista jos toista pitää tärkeänä.
On sanonta, ettei pitäisi solmia avioliittoa rakastumisen vaiheessa, koska silloin todellakin voi tehdä erehdyksen. Kannattaa odottaa kun rakastumisen vaihe (joka usein on sitä hurmosta) laantuu ja kun se kasvaa rakastamiseksi. Se on vahva ja kestävä sidos. Rakkaus on kun sellainen, että se kasvaa ja lujittuu, mitä enemmän rakastaa.
Olet oikeassa, koska rakkaus ei ole mitään hurmosta, niin toki ei Jumalakaan sellaista anna – vaan vahvaa rakkautta.
Islamin mukaan rakkaus tosiaan on ensisijaisesti tahtomista. Miehen ja naisen mentyä avioliittoon rakkaus kyllä siitä syntyy, jos molemmat niin tahtovat. Ja tahtovathan he, koska Jumala tahtoo että he tahtovat.
Kun nyt olet Islamin asiantuntija niin kerroppa sitten avioerosta Islamissa, miten se tapahtuu, voiko kumpikin erota samalla tapaa jos tahtoo ja niin edelleen Islamin uskossa.
ArtoTTT kirjoitti:
Kun nyt olet Islamin asiantuntija niin kerroppa sitten avioerosta Islamissa, miten se tapahtuu, voiko kumpikin erota samalla tapaa jos tahtoo ja niin edelleen Islamin uskossa.
Aiheesta voi tietää yhtä ja toista olematta varsinainen asiantuntija. Kysypä vaikka islam-palstalta. Tietääkseni shariassa on miehelle helpommat erokuviot ja vaimolle vaikeammat, mutta en muista tarkemmin ulkoa, ja googlettaminenhan on sinulle varmasti yhtä helppoa kuin minullekin jos nopean vastauksen haluat.
Rakastamisessa se tahtominen tulee vastaan silloin, kun tunne on hautautunut jonnekin syvälle. Silloin kysytään tahdotko myös silloin kun ei siltä tunnu. Tahdotko etsiä myös sen tunteen, koska ilman tunnetta ei jaksa rakastaa ja toisaalta tunne tulee jollakin aikavälillä kun tahtoo. Tunne ei ole mitään lällyn lällyä, se on niitä asioita, jotka pistävät meidät liikkumaan ja ne tunteet ovat Jumalan meihin asettamia, joten niitä ei pidä väheksyä.
- rakkautta.mitä.se.on
Puhut ilmeisesti parisuhteesta ja eroottisesta rakkaudesta. Minulle rakkaus merkitsee lähinnä laupiaan samarialaisen rakkautta.
rakkautta.mitä.se.on kirjoitti:
Puhut ilmeisesti parisuhteesta ja eroottisesta rakkaudesta. Minulle rakkaus merkitsee lähinnä laupiaan samarialaisen rakkautta.
En puhunut vaan rakkaudesta ylipäätään. Se laupiaan samarialaisen rakkauskin on tahdon asia silloin, kun se toinen on "haastava". Kun joku tulee oikein silmille, käyttää kaiken taitonsa olla ilkeä, silloin kysytään sitä, tahdonko. Samoin silloin, kun se toinen on vaikka jotenkin kovin erilainen kuin itse on ja ehkä hänen arvonsa ovat sellaiset, ettei itse niitä allekirjoita, silloin kysytään sitä tahtoa.
- ajatuksiani
Eerikatässämoi kirjoitti:
En puhunut vaan rakkaudesta ylipäätään. Se laupiaan samarialaisen rakkauskin on tahdon asia silloin, kun se toinen on "haastava". Kun joku tulee oikein silmille, käyttää kaiken taitonsa olla ilkeä, silloin kysytään sitä, tahdonko. Samoin silloin, kun se toinen on vaikka jotenkin kovin erilainen kuin itse on ja ehkä hänen arvonsa ovat sellaiset, ettei itse niitä allekirjoita, silloin kysytään sitä tahtoa.
En ihan ymmärrä tuota sinun kertomaasi rakkautta. Minusta se voi olla teeskentelyä. Toki ihmiselle pitää olla ystävällinen ja onhan täällä tultava toimeen hyvin monenlaisten ihmisten kanssa, myös ilkeiden. Kun pystyy empatiaan jota Raamatussa kutsutaan sääliksi asia voi muuttua jopa rakkaudeksi. Avioliiton kaavassa kysytään "tahdotko". Mutta vaikka kuinka tahtoisi avioliitot kariutuvat. Rakkaus ei synny pakolla.
- hehhehh
ajatuksiani kirjoitti:
En ihan ymmärrä tuota sinun kertomaasi rakkautta. Minusta se voi olla teeskentelyä. Toki ihmiselle pitää olla ystävällinen ja onhan täällä tultava toimeen hyvin monenlaisten ihmisten kanssa, myös ilkeiden. Kun pystyy empatiaan jota Raamatussa kutsutaan sääliksi asia voi muuttua jopa rakkaudeksi. Avioliiton kaavassa kysytään "tahdotko". Mutta vaikka kuinka tahtoisi avioliitot kariutuvat. Rakkaus ei synny pakolla.
Uskovaisten rakkaus on ainakin vain puhetta ja teeskentelyä. Täälläkin joku usko.vainen multinikki psykopaatti nimittää homovihaansakin rakkaudeksi.
hehhehh kirjoitti:
Uskovaisten rakkaus on ainakin vain puhetta ja teeskentelyä. Täälläkin joku usko.vainen multinikki psykopaatti nimittää homovihaansakin rakkaudeksi.
No mutta kerroppas nyt sitten miten minä vihaan homoja 🤗‼️
ajatuksiani kirjoitti:
"En ihan ymmärrä tuota sinun kertomaasi rakkautta. Minusta se voi olla teeskentelyä. "
Minä ymmärsin kyllä heti, mitä Eerika tuossa kuvasi. Eikä se ole teeskentelyä. Päinvastoin. Mutta kyllähän sitä teeskenneltyä ystävällisyyttä on olemassa, ikävä kyllä.- ei.mitään
mummomuori kirjoitti:
"En ihan ymmärrä tuota sinun kertomaasi rakkautta. Minusta se voi olla teeskentelyä. "
Minä ymmärsin kyllä heti, mitä Eerika tuossa kuvasi. Eikä se ole teeskentelyä. Päinvastoin. Mutta kyllähän sitä teeskenneltyä ystävällisyyttä on olemassa, ikävä kyllä.Kyllä tämänkin palstan uskovat sanovat rakastavansa homoja, mutta julistavat heille kilvan helvettituomioita, syrjivät ja loukkaavat heidän kunniaansa ja ihmisarvoaan mitä törkeimmillä tavoilla jopa vertaamalla heitä rikollisiin. Mitä rakkautta sellainen on?
ei.mitään kirjoitti:
Kyllä tämänkin palstan uskovat sanovat rakastavansa homoja, mutta julistavat heille kilvan helvettituomioita, syrjivät ja loukkaavat heidän kunniaansa ja ihmisarvoaan mitä törkeimmillä tavoilla jopa vertaamalla heitä rikollisiin. Mitä rakkautta sellainen on?
Aivan, ja tällöin tuo väite kuulostaa aika falskilta. Oikeastaan ei edes tarkoiteta rakkautta, vaan sille on annettu joku ihka oma sisältö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna niin nättinä Amsterdamin Business Foorumilla
Upeasti edustaa taas Suomea ulkomailla meidän kansainvälinen superstaramme. Miksei persuilla ole ketään siedettävän näk17210022Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä
Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi79561Työeläkkeiden maksaminen on lopetettava
Suomen talous on palkansaajien vuosikausia heikentyneen ostovoiman vuoksi niin kuralla, että palkkasumman jakamisessa ta1538099Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä
HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html2657597Purra tekee hyvää työtä, me suomalaiset haluamme että hän jatkaa myös
seuraavan hallituksen valtiovarainministerinä. Kovina aikoina pitää olla kova.1526276Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?
Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k876007Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro
Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j625836Stubb jo paljon tunnetumpi ja arvostetumpi maailmalla, kuin Marin koskaan
Stubb tekee sitä työtä mitä pitää, hän ei koreile vaatteilla eikä ole baareissa räkäposkella kuten Marin. Marininhan pit954881Oikeistohallitusten aikaan saannokset.
Holkerin touhujen seurauksena lama. Aho jatkoi tuhoa osaamattomuudellaan. Katainen ja alkoi talouden alamäki. Sipilä ja153971Pelle Miljoona, 70, saa harvinaista taiteilijaeläkettä - Tämän suuruinen eläke on kuussa!
Pelle Miljoona on kyllä symppis! Peace! Suomen punk-konkari Pelle Miljoona on yksi syksyn Vain elämää -kauden artisteist581593