Miten Raamatun lait tulisi ymmärtää/KaiA.

Nykyaikaan

Jokaisen Raamatun tekstin kohdalla alkuperäisen merkityksen ymmärtäminen on tärkeä asia ja sitä kannattaa huolellisesti etsiä. Tämä koskee erityisesti sitä, miten Raamatun ohjeita tai säädöksiä noudatetaan. Raamattu itse antaa riittävästi ohjeita tekstien järkevään soveltamiseen. Monet lait ja käskytkin ovat kulttuurisidonnaisia. Rabbien mukaan Vanhassa Testamentissa on 613 lakia. Lukumäärää ei ole tarkoitus ottaa kirjaimellisesti, koska määritelmä on tehty sen mukaan, että löytyisi yksi kielto jokaiselle vuodenpäivälle 365 ja lisäksi yksi myönteinen laki jokaiselle ruumiin luulle ( luita väitettiin olevan 248, koska kuivaan luolaan haudatun ruumiin maaduttua luurangoksi sen sanottiin hajoavan hopeavasaralla kopautettuna näin moneen osaan ). Todellista Vanhan Testamentin säädösten määrää on erittäin hankala laskea, mutta arvioni mukaan se on suurempi kuin 613, ehkä n. 700. Eikä tämäkään viela riitä, koska olen nähnyt 1050-kohtaisia luetteloita Uuden Testamentin puolelta löytyvistä kehotuksista tai käskyistä. Kuinka sitten voi tietää, mitkä lait, käskyt tai kehotukset ovat vielä voimassa ja mitkä kuuluivat entiseen aikaan ja kulttuuriin? Saavatko miehet leikata hiuksensa ja partansa, vaikka Raamattu sen kieltää ( 3.Moos.19:27 ) ? Onko lupa käyttää vaatetta, jossa on kahdenlaista lankaa ( 3. Moos. 19:19) ? Pitäisikö naisten vielä peittää päänsä osallistuessaan rukoukseen kirkossa tai rikkooko mies Raamattua vastaan, jos ulkoillessaan erehtyy rukoilemaan pipo päässään (1.Kor. 11:4-7 )? Tällaiset kysymykset eivät usimmille kristityille ole ongelma, mutta olen tavannut myös sellaisia nuoria uskovia, jotka eivät näe, että Raamatussa voisi olla mitään aikaan sidottua ja siksi ottavat tällaisetkin lait kirjaimellisesti. Tällainen lähestymistapa tekisi kuitenkin uskosta äärimmäisen raskaan. Johdonmukainen kaikkien lakien seuraaminen ei tänä aikana ole mahdollista. Lakien huolellinen tutkiminen osoittaa, että jotkut niistä kumottiin uudella lailla pian niiden kirjoittamisen jälkeen. Raamatun historiasta löytyy tapauksia, joissa itse Jumala valitsee toimintatavan, joka ei ollut jonkin lain mukainen. Kaikki lait eivät olleet yhtä tärkeitä. Kristitylle merkittävintä on kuitenkin se, että Uusi Testamentti vapauttaa uskovan muutaman yksinkertaisen Jumalan lain periaatteen seuraamiseen, jotka nekin on tarkoitun toteuttaa Hengen ja rakkauden innoittamana. Onhan rakkaus lain täyttymys ( Room. 13:10). Lakiin liittyvien kysymysten kohdalla on parasta antaa Jeesuksen ja Paavalin ratkaista, mikä on merkityksellistä ja mikä ei. Vuorisaarnassa Jeesus vahvistaa ja tiukentaa erityisesti kymmenen käskyn lain merkityksen. Esimerkkinä voi mainita käskyn, joka kieltää aviorikoksen. Jeesus sanoi miehen rikkovan tätä käskyä, jos katsoo naista himoiten häntä sydämessään. ( Matt. 5:27-28 ). Toisessa yhteydessä hän nuhteli fariseuksia siitä että he rikkoivat Jumalan käskyä ja seurasivat turhaan ihmisten säädökiä. Syyte koski käskyä kunnioittaa isää ja äitiä, joka sekin on osa kymmentä käskyä ( Matt. 15: 1-9 ). On siis lakeja, jotka kristitynkin tulee ottaa vakavissaan. Toisaalta Apostolien teoissa päätetään, etteivät kaikki Vanhan Testamentin säädökset kristittyjä koske ( Apt. 15 ). Ei tarvita ympärileikkausta, ei huolta siitä, ajaako parran vai ei tai murhetta vaatteissa käytetyn kankaan laadusta. Uskovan elämä ei ole lakien ja kehotusten viidakossa samoilua, vaan vanhurskautta, iloa ja rauhaa Pyhässä Hengessä. Paras keino selvitä siitä aika- ja kultturierosta, joka miedän ja Raamatun välillä on, onkin keskittyä tärkeimpään, uskon ytimeen, Kristukseen ja evankeliumiin. " Kristuksen uhri syntien sovitukseksi on suuri totuus, johon kaikki muut totuudet liittyvät. Tullakseen oikein ymmärretyksi ja arvostetuksi jokainen Jumalan sanan totuus 1 Mooskeksen kirjasta Ilmestyskirjaan on tutkittava siinä valossa, joka loistaa Golgatan ristiltä. Asenta eteenne armon ja uudistumisen, pelastuksen ja lunastuksen suuren ja valtavan muistomerkin- Jumalan Pojan ristille korotettuna." EGWhite, Gosper workers s.315. Tämä on kaiken hengellisen Raamatuntulkinnan perustus. ( Kai Arasola teologian tohtori ja eläkkeellä oleva pastori. ) Nykyaika lehdestä, Rammatty ja kulttuuri, s. 20-23 Lainattu osittain.

13

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesus ei puhunut vuorisaarnassa mitään sapatin käskystä. Muuten ihan hyvä kirjoitus tuo ketjun avausviesti.

      • 777-

        Ei tienenkään sellaiselle, joka sapatin kumoaa.
        Käskyihin kuuluu sapatti, eikä vaan yhdeksän käskyä, kuten jotkut opettaa purkaen sapatin.


      • kysynpävaa

        Niin ei maininut eikä kaikkia muitakaan , löytyyköhän noin 6 käskyä muistaakseni.


      • Juutalaiset pyhittivät sapatin, joten sitä ei tarvinnut erityisesti mainostaa.


      • Totuus-esiin

        "Juutalaiset pyhittivät sapatin, joten sitä ei tarvinnut erityisesti mainostaa."

        Juutalaiset eivät kyenneet pyhittämään mitään päivää.
        Jumalakaan ei pyhittänyt kuin lepopäivän.


      • Totuus-esiin kirjoitti:

        "Juutalaiset pyhittivät sapatin, joten sitä ei tarvinnut erityisesti mainostaa."

        Juutalaiset eivät kyenneet pyhittämään mitään päivää.
        Jumalakaan ei pyhittänyt kuin lepopäivän.

        <<Jumalakaan ei pyhittänyt kuin lepopäivän.>>

        Jumala pyhitti sapatin päivän.

        Moos. 20:8

        8 "Muista pyhittää lepopäivä. 9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. 11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.


    • Laitan tähän lainauksen Michael Brownin kirjasta Aito kosher-Jeesus, jossa hän kirjoittaa lain pitämisestä.

      "Paavali minimoi lain pitämisen perusperiaatteisiin. Hän antoi ymmärtää, että jos me vaellamme sopusoinnussa Jumalan kanssa Hänen henkensä voimaannuttamana, meistä tulee automaattisesti lain pitäjiä, eikä sen rikkojia. Hän selitti: "Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Sellaista vastaan ei ole laki" (Gal 5:22-23). Hän kehotti myös:

      "Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt. Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi". Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sen tähden on rakkaus lain täyttymys (Room. 13:8-10)."

      On selvää, että tämänkaltaiset jakeet voi helposti ymmärtää väärin. Paavali ikään kuin sanoo, ettei tietyillä laeilla enää ole merkitystä. Hän tarkoitti, että laki toimii taivaallisen rakennustelineenä. Se auttaa talon perustamisessa ja pystyttämisessä. Kun rakennus sitten valmistuu, rakennustelinettä ei enää tarvita (kts. Gal. 3:24-25).

      Yllä lainatussa jakeessa Paavali opetti, että kun rakkauden laki on kirjoitettu sydämeemme, me emme enää tee syntiä lähimmäistämme vastaan. Siten me täytämme käskyn rakastaa lähimmäistämme niin kuin itseämme. Samalla lakkaa monien muidenkin käskyjen rikkominen. Tämä oli osa messiaanista, uuden liiton lupausta, josta profeetta Jeremia puhuu (Jer. 31:31-34). Siinä Jumala kirjoittaa lakinsa meidän sydämeemme ja mieleemme.

      Paavali uskoi, että Jeesuksen seuraajat voivat kokea uuden liiton ensihedelmiä sisäistämällä lain, ei hylkäämällä sitä. Toisin sanoen meidän ei enää tarvitse puhua Jumalalle kuin palvelijat isännälleen vaan kuin lapset isälleen. Me vaellamme Isä Jumalan kanssa ennemmin kun "Herran" kanssa. Teemme Hänen tahtonsa rakkauteen perustuen ennemmin kuin pelkoon (katso Gal. 4:1-7). Paavalia myös on kritisoitu siitä, että hän kirjoitti:

      "Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä; sen tähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto (Room. 3:19-20).

      Onko tämä joku vitsi? Kuinka Toora voi olla Jumalan apuväline osoittaa meille, kuinka syntisiä olemme? Jumalan laki on täydellinen, josta tulee iloita (Ps. 19:8), jota tulee mietiskellä päivät ja yöt (Joos. 1:8; Ps. 1:2-3) ja joka on meille kalliimpaa kuin kulta ja hopea (Ps. 119:72). Monet ovat väittäneet, ettei oikea juutalainen, fariseuksesta puhumattakaan, olisi voinut kirjoittaa näin. Olen eri mieltä perustuen Raamatun (VT) todistukseen. Se paljastaa tuskallisesti luku toisensa jälkeen, että Jumalan laki on täydellinen ja pyhä, mutta Hänen kansansa ei ole.

      Jumala toi Israelin kansan Egyptistä näyttäen voimallisempia tekoja, mitä maailma on ikinä nähnyt. Hän löi kymmenellä vitsauksella egyptiläisiä ja jakoi meren, niin että israelilaiset pystyivät kulkemaan sen läpi. Hän antoi 10 käskyä israelilaisille Siinain vuorella ukkosen ja salamoiden pauhatessa, ja puhui heille kauhistuttavalla äänellä. Kuitenkin jo vähän ajan kuluttua israelilaiset olivat rikkoneet ensimmäisen käskyn ja tehneet itselleen kullasta valetun epäjumalan. Sen seurauksena heitä kuoli kolmetuhatta. Toora luettelee monia tuhansia erämaavaelluksen aikana kuolleita. Koko siitä sukupolvesta, joka vapautettiin Egyptistä, vain kaksi miestä selvisi luvattuun maahan. Laki on hyvä, mutta Jumalan kansa ei.

      Tosiasiassa Tooran ja profeettojen viesti kertoo hengellisestä sekasorrosta, joka vallitsi vuosisatoja Kaananin maan valloituksen aikana ja sen jälkeen. Voimme lukea epäonnistuneista kuninkaista, kymmenen pohjoisen heimon tuhosta ja karkotuksesta. Jerusalemin temppelin hävityksestä, kymmenientuhansien juutalaisten lähettämisestä pakkosiirtolaisuuteen. Kun pakkosiirtolaiset palasivat ja rakensivat temppelin uudelleen, synti ja tottelemattomuus jatkui.

      Israelilaiset jatkoivat Jumalan lain rikkomista ja paljastivat näin syntisyytensä. Tämä selittää Paavalin sanoja Roomalaiskirjeen luvussa seitsemän: "Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: ´Älä himoitse´(Room. 7:7).

      Antamalla israelilaisille käskyn "älä", Jumala paljasti heidän sydämensä syntiset himot. Hän paljasti heidän syyllisyytensä Jumalan edessä ja tarpeen tulla pelastetuksi. Tämä oli Jumalan suunnitelma. Hän paljasti kansansa kyvyttömyyden pelastaa itse itsensä vaikka he kuinka yrittäisivät. Sen jälkeen Hän osoitti heille ratkaisun. Jumala lähetti Messiaan sovitusuhriksi meidän puolestamme. Uskon kautta Hänen nimeensä me saamme anteeksiannon ja uuden alun.

      jatkuu huomenna...

      • Kyllästynytt

        Eikö sulla oo mitään omaa sanottavaa? Aina vain noita iän ikuisia halal-lainauksiasi.


      • Sola_scriptura

        Alkutekstin käskyt eivät ala sanalla "älä". Niiden luonnekaan ei ole älä-tyyppinen. Ne eivät käskytä. Niin moni luulee tämän johdosta, että käskyjä täytyisi jotenkin erityisesti pitää. Sinä levität tätä väärää sanomaa. Kertoisit mielummin niin kuin asia oikeasti on.

        Alkutekstin sanamuoto näissä käskyissä on ennemminkin neuvova tai paremminkin sellainen, jossa kerrotaan ihanteesta, jonka mukaisesti Jumalaa kunnioittava ihminen elää. Se sanoo, kun palvelet Jumalaa, tulet kunnioittamaan häntä niin, että et toimi tietyllä tavalla. Kun rakastat Jumalaa, pyhität sapatin. Kun rakastat Jumalaa, et tapa. Kun rakastat Jumalaa, et tee huorin, jne.


      • jatkoa edelliseen....

        (lainaan Michael L. Brownin kirjasta AITO kosher-Jeesus)

        "Paavali ymmärsi raamatullisen, juutalaisen opin vanhurskaan kuoleman sovittavasta voimasta. Hän ymmärsi, että mitä laki ei ihmisluonnon heikkouden tähden voinut tehdä, Messias voi. Jumala sanoi profeetta Jesajan kautta: "Kääntykää minun tyköni ja antakaa pelastaa itsenne, te maan ääret kaikki, sillä minä olen Jumala, eikä toista ole (Jes. 45:22). Paavali uskoi, että se oli juuri näin yksinkertaista. Tekemällä parannuksen, kääntymällä Jumalan puoleen ja uskomalla Messiaan vuodatettuun vereen (Apt. 17:30 ja 20:21) sekä juutalainen että pakana voi pelastua.

        Tarkoittaako tämä, että usko teki lain tyhjäksi? Ei suinkaan. Paavali opetti, että usko vahvistaa lain (Room. 3:31). Tarkoittiko tämä, ettei hyvillä teoilla ollut merkitystä, koska me pelastumme uskon kautta, emmekä omien tekojemme kautta? Ei, vaan Paavali kutsui ihmisiä todistamaan uskonsa tekojensa kautta (Apt. 26:20). Tarkoittaako tämä, että Jumala antaa armoaan sitä enemmän, mitä enemmän teemme syntiä? Tätä ajatusta Paavali piti hyvin vaarallisena ja kirjoitti: "Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi? Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?" (Room. 6:1-2).

        Miten sitten tulee siihen väitteeseen, että Paavali opetti lain tulleen päätökseen? Tulkinta perustuu kreikan sanan telos-käännökseen yhdessä Roomalaiskirjeen jakeessa (10:4). Tarkoittiko telos tosiaan loppua? Näin se on tulkittu monissa raamatunkäännöksissä. Suomalainen KR38 sanoo: "Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo." Tarkoittiko telos kuitenkaan päämäärää, kuten David Sternin Complete Jewish Bible (CJB) -käännös sanoo: "Sillä se päämäärä, johon Toora tähtää, on Messias, joka tarjoaa vanhurskauden jokaiselle, joka luottaa. " New Living Translation (NLT) -käännöksen mukaan jae on käännetty: "Sillä Kristus on jo valmiiksi täyttänyt sen päämäärän, jota varten laki annettiin. Sen seurauksena jokainen, oka uskoo häneen, tulee vanhurskaaksi Jumalan kanssa." Kuinka suuri ero yhdellä pikkusanalla onkaan!"

        (teksti oli Michael Brownin kirjasta: Aito kosher-Jeesus)


      • näinBrown

        <<Laitan tähän lainauksen Michael Brownin kirjasta Aito kosher-Jeesus, jossa hän kirjoittaa lain pitämisestä.<<

        Laitan tähän linkkejä Michael Brownin videoihin YouTubesta, joissa hän kertoo lain pitämisestä.

        - TÄYTYYKÖ ei-juutalaisten Jeesukseen uskovien noudattaa Mooseksen lain ruokasäädöksiä? EI.
        https://www.youtube.com/watch?v=-nm-Wwsr6Bo

        - TÄYTYYKÖ ei-juutalaisten Jeesukseen uskovien viettää sapattia? EI.
        https://www.youtube.com/watch?v=DaRQhTGJ4dI

        - TÄYTYYKÖ ei-juutalaisten Jeesukseen uskovien viettää raamatullisia juhlia? EI
        https://www.youtube.com/watch?v=81IGs06qpxU

        Brown: Ei-juutalaiset Jeesukseen uskovat voivat halutessaan noudattaa noita lakeja mutta sen enempää Mooseksen laki kuin UT:kaan ei VELVOITA heitä siihen, he ovat vapaat noiden ja – kuten hän videoissa tuo esille – muidenkin Mooseksen lain käskyjen noudattamisesta.


      • näinBrown kirjoitti:

        <<Laitan tähän lainauksen Michael Brownin kirjasta Aito kosher-Jeesus, jossa hän kirjoittaa lain pitämisestä.<<

        Laitan tähän linkkejä Michael Brownin videoihin YouTubesta, joissa hän kertoo lain pitämisestä.

        - TÄYTYYKÖ ei-juutalaisten Jeesukseen uskovien noudattaa Mooseksen lain ruokasäädöksiä? EI.
        https://www.youtube.com/watch?v=-nm-Wwsr6Bo

        - TÄYTYYKÖ ei-juutalaisten Jeesukseen uskovien viettää sapattia? EI.
        https://www.youtube.com/watch?v=DaRQhTGJ4dI

        - TÄYTYYKÖ ei-juutalaisten Jeesukseen uskovien viettää raamatullisia juhlia? EI
        https://www.youtube.com/watch?v=81IGs06qpxU

        Brown: Ei-juutalaiset Jeesukseen uskovat voivat halutessaan noudattaa noita lakeja mutta sen enempää Mooseksen laki kuin UT:kaan ei VELVOITA heitä siihen, he ovat vapaat noiden ja – kuten hän videoissa tuo esille – muidenkin Mooseksen lain käskyjen noudattamisesta.

        Mielestäni Michael Brown kirjoittaa ja kertoo erinomaisesti Jeesus - Jeshuasta juutalaisille. Mutta ottaako hän huomioon sen, että myös pakanaseurakunnat alkuun noudattivat tarkasti sapattia ja juutalaisia juhlia? Mielestäni hän ei tuo esille asioita, joita esim. Bacchiocchi tuo esille kirjassaan Sapatti ja sunnuntai. Ottaako hän huomioon sitä, että Jumala on siunannut ja pyhittänyt juuri sapatin päivän? Me menettäisimme ne Jumalan siunaukset, jos jättäisimme pyhittämättä sapattia. Herran juhlat ovat kyllä vapaaehtoisia, mutta niitä pitämällä voimme tuoreesti palauttaa mieliimme Raamatun tapahtumia oikeina aikoina vietettynä. Raamatun uokasäädökset ovat ihmisten parhaaksi, mutta ne eivät pelasta ketään. Siinä Brown on oikeassa. On kuitenkin hyvä syödä terveellisesti.

        Siinä Brown on oikeassa, että mikään muut kuin Jeesus - Jeshua ei meitä pelasta.


      • Exap
        näinBrown kirjoitti:

        <<Laitan tähän lainauksen Michael Brownin kirjasta Aito kosher-Jeesus, jossa hän kirjoittaa lain pitämisestä.<<

        Laitan tähän linkkejä Michael Brownin videoihin YouTubesta, joissa hän kertoo lain pitämisestä.

        - TÄYTYYKÖ ei-juutalaisten Jeesukseen uskovien noudattaa Mooseksen lain ruokasäädöksiä? EI.
        https://www.youtube.com/watch?v=-nm-Wwsr6Bo

        - TÄYTYYKÖ ei-juutalaisten Jeesukseen uskovien viettää sapattia? EI.
        https://www.youtube.com/watch?v=DaRQhTGJ4dI

        - TÄYTYYKÖ ei-juutalaisten Jeesukseen uskovien viettää raamatullisia juhlia? EI
        https://www.youtube.com/watch?v=81IGs06qpxU

        Brown: Ei-juutalaiset Jeesukseen uskovat voivat halutessaan noudattaa noita lakeja mutta sen enempää Mooseksen laki kuin UT:kaan ei VELVOITA heitä siihen, he ovat vapaat noiden ja – kuten hän videoissa tuo esille – muidenkin Mooseksen lain käskyjen noudattamisesta.

        "- TÄYTYYKÖ ei-juutalaisten Jeesukseen uskovien viettää sapattia? EI."

        Ei ole pakko. Saa. On lupa. Siinäpä kunnon kosheria.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      365
      12339
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2522
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      60
      2482
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      37
      2037
    5. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      169
      1970
    6. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      80
      1927
    7. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      132
      1847
    8. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      42
      1475
    9. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      22
      1440
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      58
      1414
    Aihe