Onko Jeesuksen Jumala sama kuin Vt:n jumala?

unitaari

100-luvulla elänyt teologi nimeltään Markion kyseenalaisti opetuksen, jonka mukaan Jeesuksen kristuksen Jumala ja isä ei olisi sama Jumala, joka puhuu Vanhassa testamentissa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Marcion_of_Sinope

Tämä on mielenkiintoinen asia, koska nimeltään kristittyjen on vaikea tunnustaa Vanhassa testamentissa esiintyneen Jumalan monia tuomioita ja rangaistuksia oikeamielisiksi.

Vanhan testamentin Jumala käskee tappaa Israelin viholliskansat: lapsia, vanhuksia ja naisia ei säästetä tältä verilöylyltä (esim. Amalekilaiset). Mooabilaisia ja kuohittuja ei ole lupa ottaa Jumalan seurakuntaan, mutta esim. Jesajan kirjan mukaan myös kuohitut ovat liittyneet Israeliin ja palvelevat Israelin Jumalaa. (5Moos 23:1-3; Jes 56:4)

Jumala on hukuttanut muinaisen maailman vedenpaisumuksessa ja tappanut kaikki Egyptin esikoiset enkelinsä kautta ja tuhonnut lakeuden kaupungit kaikkine asukkaineen (Sodoma, Gomorra, Seboim ja Adma) Jumala on rangaissut myös Israelin kansan kurittomia ja tappanut tai tapattanut heitä armotta ja sääliä tuntematta.

Jumala on säätänyt kuolemanrangaistuksen monista eri rikoksista häntä ja hänen lakiaan vastaan: epäjumalanpalvelijat, noidat, haureelliset, avionrikkojat, juomarit, homoseksuaalit, eläimiin sekaantujat, sapatin rikkojat, jne. tuli tappaa Mooseksen lain mukaan ja Jumala antoi sen lain Moosekselle, kun puhui hänen kanssaan kasvoista kasvoihin (enkeli edusti Jumalaa puhuessaan Moosekselle).

Onko tämä enkeli, joka puhui Jumalan nimessä ja antoi lain Moosekselle, se sama Jumala, jota Jeesus kristus sanoi isäkseen? Jeesushan kieltäytyi noudattamasta Mooseksen lakia, kun ei antanut kivittää aviorikoksesta kiinni saatua naista ja kielsi myös Mooseksen lakiin kirjatun Hammurabin lain mukaisen koston. (Joh 8:1-11; Matt 5:38-48)

Kristittyjen mielestä tässä ei ole mitään ristiriitaa tai ongelmaa, sillä he uskovat Jumalan olevan vielä pahempi kuin mitä tässä on kuvattu. He uskovat, että Jumala on säätänyt synnistä rangaistukseksi loputtoman kärsimyksen tulijärvessä: Jumala on sen rangaistuksen säätäjä, toimeenpanija ja ylläpitäjä. Tuollaisen kuvan jumalasta omistavan mielestä ei mikään Jumalan teko ole väärämielinen...

Me unitaarit kyseenalaistamme kaiken, jopa oman oppimme, ja tutkimme tarkoin Raamatusta ja eri lähteistä, mikä on totta ja mikä ei ole totta. Meidän kuvamme Jumalasta on ihminen kristus Jeesus, jonka kaltaisia me tahdomme olla tai jonka kaltaiseksi me tahdomme muuttua. Se on ainoa sallittu Jumalan kuva, jonka me saamme muodostaa mielissämme Raamatun kirjoitusten mukaan...

27

262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meitä unitaareja ihmetyttää mm. se seikka, että Jumala on säätänyt Mooseksen laissa kuolemanrangaistuksen aviorikoksesta, mutta kun Daavid teki huorin Baatseban kanssa, niin Jumala ei tuominnut häntä ja Baatsebaa kuolemaan vaan antoi Daavidille anteeksi tämän synnin. Jos joku muu teki huorin Israelissa etenkin Mooseksen aikana, niin hänet tapettiin armotta. Eikö Jumala ole puolueellinen, koska antoi Daavidin elää ja saada syntinsä anteeksi, mutta tapatti muut huorintekijät ja jopa sen miehen, joka keräsi polttopuita sapattina?

Me emme usko kaikkea paskaa, jota meille syötetään totuutena, emmekä pidä ehdottomina totuuksina kaikkea sitä, mitä Raamattuun on kirjoitettu. Me tutkimme asioita ja päätämme Jumalan ohjauksessa sen, mikä on totta ja Jumalasta, ja mikä ei ole totta ja mikä ei ole Jumalasta. Raamatussa on paljon sanoja, jotka eivät ole Jumalan antamia ja Jumalasta, mutta eksyneet eivät tätä huomaa.

• Tuo kuningas Daavidin tapaus on niin läpinäkyvä. Kuningas saa Jumalalta anteeksi, mutta köyhät kansalaiset eivät.

Ei siihen mitään Jumalaa tarvittu. Käyttäkää järkeänne.

• v.aari kirjoitti:

Tuo kuningas Daavidin tapaus on niin läpinäkyvä. Kuningas saa Jumalalta anteeksi, mutta köyhät kansalaiset eivät.

Ei siihen mitään Jumalaa tarvittu. Käyttäkää järkeänne.

"Ei siihen mitään Jumalaa tarvittu. Käyttäkää järkeänne."

Hyvä neuvo.

Tuosta Daavidista vielä sen verran, että kuolinvuoteellaanhan hän antoi pojalleen määräykset murhaan ja sen sellaiseen.
        "Sinä tiedät myöskin, mitä Jooab, Serujan poika, on tehnyt minulle-...
        ... Niin tee nyt viisautesi mukaan äläkä anna hänen harmaiden hapsiensa rauhassa mennä alas tuonelaan."

"8 Ja katso, vielä on sinun luonasi Siimei, Geeran poika, benjaminilainen Bahurimista, joka hirveillä kirouksilla kiroili minua, kun minä menin Mahanaimiin. Kun hän tuli minua vastaan alas Jordanille, vannoin minä hänelle Herran kautta ja sanoin: 'Minä en surmaa sinua miekalla'.
        9 Mutta älä sinä jätä häntä rankaisematta, sillä sinä olet viisas mies ja tiedät, mitä sinun on hänelle tehtävä, saattaaksesi hänen harmaat hapsensa verisinä alas tuonelaan.""

Että tällainen tyyppi, siis. Tuon rinnalla kristitty.net:kin sapatinrikkojien tuomitsijana kalpenee.

• Exap kirjoitti:

"Ei siihen mitään Jumalaa tarvittu. Käyttäkää järkeänne."

Hyvä neuvo.

Tuosta Daavidista vielä sen verran, että kuolinvuoteellaanhan hän antoi pojalleen määräykset murhaan ja sen sellaiseen.
        "Sinä tiedät myöskin, mitä Jooab, Serujan poika, on tehnyt minulle-...
        ... Niin tee nyt viisautesi mukaan äläkä anna hänen harmaiden hapsiensa rauhassa mennä alas tuonelaan."

"8 Ja katso, vielä on sinun luonasi Siimei, Geeran poika, benjaminilainen Bahurimista, joka hirveillä kirouksilla kiroili minua, kun minä menin Mahanaimiin. Kun hän tuli minua vastaan alas Jordanille, vannoin minä hänelle Herran kautta ja sanoin: 'Minä en surmaa sinua miekalla'.
        9 Mutta älä sinä jätä häntä rankaisematta, sillä sinä olet viisas mies ja tiedät, mitä sinun on hänelle tehtävä, saattaaksesi hänen harmaat hapsensa verisinä alas tuonelaan.""

Että tällainen tyyppi, siis. Tuon rinnalla kristitty.net:kin sapatinrikkojien tuomitsijana kalpenee.

Mitä Jumala sanoo Daavidista Raamatun mukaan?

1.Samuelin kirja:
        13:14 Mutta nyt sinun kuninkuutesi ei ole pysyvä. Herra on etsinyt itselleen mielensä mukaisen miehen, ja hänet on Herra määrännyt kansansa ruhtinaaksi, koska sinä et noudattanut käskyä, minkä Herra sinulle antoi."

Apostolien teot:
        13:22 Mutta hän pani hänet viralta ja herätti heille kuninkaaksi Daavidin, josta hän myös todisti ja sanoi: 'Minä olen löytänyt Daavidin, Iisain pojan, sydämeni mukaisen miehen, joka on tekevä kaikessa minun tahtoni.'

1.Kuningasten kirja:
        11:38 Jos sinä olet kuuliainen kaikessa, mitä minä käsken sinun tehdä, ja vaellat minun tietäni ja teet sitä, mikä on oikein minun silmissäni, ja noudatat minun säädöksiäni ja käskyjäni, niinkuin minun palvelijani Daavid teki, niin minä olen sinun kanssasi ja rakennan sinulle pysyväisen huoneen, niinkuin minä Daavidille rakensin, ja annan Israelin sinulle.

2.Samuelin kirja:
        12:9 Miksi sinä olet pitänyt halpana Herran sanan ja tehnyt sitä, mikä on pahaa hänen silmissään? Heettiläisen Uurian sinä olet surmannut miekalla, olet tappanut hänet ammonilaisten miekalla, ja hänen vaimonsa sinä olet ottanut vaimoksesi.
        12:10 Sentähden ei miekka ole milloinkaan väistyvä sinun suvustasi, koska olet pitänyt halpana minut ja ottanut vaimoksesi heettiläisen Uurian vaimon.

1.Kuningasten kirja:
        15:5 koska Daavid oli tehnyt sitä, mikä on oikein Herran silmissä, eikä koko elinaikanaan ollut poikennut mistään, mitä hän on käskenyt, paitsi heettiläisen Uurian asiassa.

Raamatun mukaan kuningas Daavid teki väärin vain naidessan heettiläisen Uurian vaimoa, Baatsebaa, mutta ei muulloin. Tämän ja muiden kohtien perusteella voitaisiin sanoa Jumalan tahtovan tappamista, sillä Daavidhan vaati tappamista vielä kuolinvuoteellaan... viholliset pitää tappaa sen sijaan, että oltaisiiin armollisia heitä kohtaan?

• unitaari kirjoitti:

Mitä Jumala sanoo Daavidista Raamatun mukaan?

1.Samuelin kirja:
        13:14 Mutta nyt sinun kuninkuutesi ei ole pysyvä. Herra on etsinyt itselleen mielensä mukaisen miehen, ja hänet on Herra määrännyt kansansa ruhtinaaksi, koska sinä et noudattanut käskyä, minkä Herra sinulle antoi."

Apostolien teot:
        13:22 Mutta hän pani hänet viralta ja herätti heille kuninkaaksi Daavidin, josta hän myös todisti ja sanoi: 'Minä olen löytänyt Daavidin, Iisain pojan, sydämeni mukaisen miehen, joka on tekevä kaikessa minun tahtoni.'

1.Kuningasten kirja:
        11:38 Jos sinä olet kuuliainen kaikessa, mitä minä käsken sinun tehdä, ja vaellat minun tietäni ja teet sitä, mikä on oikein minun silmissäni, ja noudatat minun säädöksiäni ja käskyjäni, niinkuin minun palvelijani Daavid teki, niin minä olen sinun kanssasi ja rakennan sinulle pysyväisen huoneen, niinkuin minä Daavidille rakensin, ja annan Israelin sinulle.

2.Samuelin kirja:
        12:9 Miksi sinä olet pitänyt halpana Herran sanan ja tehnyt sitä, mikä on pahaa hänen silmissään? Heettiläisen Uurian sinä olet surmannut miekalla, olet tappanut hänet ammonilaisten miekalla, ja hänen vaimonsa sinä olet ottanut vaimoksesi.
        12:10 Sentähden ei miekka ole milloinkaan väistyvä sinun suvustasi, koska olet pitänyt halpana minut ja ottanut vaimoksesi heettiläisen Uurian vaimon.

1.Kuningasten kirja:
        15:5 koska Daavid oli tehnyt sitä, mikä on oikein Herran silmissä, eikä koko elinaikanaan ollut poikennut mistään, mitä hän on käskenyt, paitsi heettiläisen Uurian asiassa.

Raamatun mukaan kuningas Daavid teki väärin vain naidessan heettiläisen Uurian vaimoa, Baatsebaa, mutta ei muulloin. Tämän ja muiden kohtien perusteella voitaisiin sanoa Jumalan tahtovan tappamista, sillä Daavidhan vaati tappamista vielä kuolinvuoteellaan... viholliset pitää tappaa sen sijaan, että oltaisiiin armollisia heitä kohtaan?

Pitää vielä muistaa se, että Daavidilla oli monta vaimoa, joita hän paneskeli mielensä mukaan, niin kuin kuninkaalle sopii. Onko se sitä Jumalan mielen mukaista siveyttä ja uskollisuutta yhtä vaimoa kohtaan, josta kristityt niin kovin mielellään puhuvat, tuomitessaan uudelleen naimisiin menneet... Taivaassa on paljon vanhan liiton pyhiä, jotka paneskelivat monia eri vaimoja alkaen Aabrahamista (uskon isästä) jatkuen Jaakobin kautta kuningas Daavidiin ja hänen poikaansa Salomoniin, jolla oli yhteensä tuhat vaimoa jalkavaimot mukaan luettuna. Siveää ja hurskasta: Jumalan mielen mukaista toimintaa etekin Daavidilta, Aabrahamilta ja Jaakobilta, joiden seksielämää Jumala ei missään kohdassa Raamattua tuomitse...

• unitaari kirjoitti:

Pitää vielä muistaa se, että Daavidilla oli monta vaimoa, joita hän paneskeli mielensä mukaan, niin kuin kuninkaalle sopii. Onko se sitä Jumalan mielen mukaista siveyttä ja uskollisuutta yhtä vaimoa kohtaan, josta kristityt niin kovin mielellään puhuvat, tuomitessaan uudelleen naimisiin menneet... Taivaassa on paljon vanhan liiton pyhiä, jotka paneskelivat monia eri vaimoja alkaen Aabrahamista (uskon isästä) jatkuen Jaakobin kautta kuningas Daavidiin ja hänen poikaansa Salomoniin, jolla oli yhteensä tuhat vaimoa jalkavaimot mukaan luettuna. Siveää ja hurskasta: Jumalan mielen mukaista toimintaa etekin Daavidilta, Aabrahamilta ja Jaakobilta, joiden seksielämää Jumala ei missään kohdassa Raamattua tuomitse...

Hyväksyykö Jumala jossain kohtaa muka patriarkkojen ja kuninkaiden monet vaimot? Jumala antaa ohjeen kuninkaalle: "Älköönkä hän ottako itsellensä monta vaimoa, ettei hänen sydämensä luopuisi pois; älköönkä hän kootko itsellensä ylen paljon hopeata ja kultaa." (5. Moos. 17:17) Salomo rikkoi molempia käskyjä, eikä Raamatussa missään kohtaa Jumala hyväksy moniavioisuutta.

Se että Jumala ei erikseen tuomitse Raamatussa jokaikistä syntiä, ei tarkoita että Jumala hyväksyisi sen.

• unitaari kirjoitti:

Salomosta Raamattu sanoo suoraan "Ja Salomo teki sitä, mikä on pahaa Herran silmissä, eikä uskollisesti seurannut Herraa niinkuin hänen isänsä Daavid." (1. Kun. 11:6)

• voivoivoivoiv

Jeesuksen Jumala on sama Jumala kuin Vanhan testamentin Jumala. Jeesus oli itse Jumala ja myös Jumalan Poika.

Unitaari on eksyttäjä, jota tulee varoa.

Unitaari on pilkannut Pyhää Henkeä ja ei voi enää pelastua taivaaseen. Tässä keskustelussa on kirjalliset todisteet siitä, että Unitaarin toiminta ei ole Jumalasta, vaan Unitaari on kadotuksen lapsi. On parempi, että hyväksytte Pyhän Hengen toiminnan tässä asiassa, ettei teille käy samalla tavalla, miten kävi Unitaarille.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15086725/isan-ja-pojan-ja-pyhan-hn-nimeen-myohempi-lisays#comment-92026867

Mk 3:29 Mutta jos joku herjaa Pyhää Henkeä, hän ei saa ikinä anteeksi vaan on syypää ikuiseen syntiin." 30 He näet olivat sanoneet, että Jeesuksessa oli saastainen henki.

Joh 20:21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." 22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. 23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

• "Ilmestyskirjan kolme saastaista henkeä ovat "Isä ja Poika ja Pyhä Henki", jotka eivät ole Raamatun ilmoittaman Jumalan yksi pyhä henki ja se henki, joka yhdistää isän ja pojan ja kaikki valitut toisiinsa. Kyseeessä ovat saastaiset riivaajien henget, joita lähes koko nimeltään kristitty maailma seuraa ja kumartaa jumalanaan. (Ilm 16:13ss.; vrt. 9:1ss.) "

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15086725/isan-ja-pojan-ja-pyhan-hn-nimeen-myohempi-lisays#comment-92026867

Seison lujasti sanojeni takana ja olen täysin varma siitä, että kolmiyhteisen jumalan opin takana on kolme saastaista henkeä, joita riivaajahengiksi sanotaan.

Jos nuo sanani tulkitaan pyhän hengen pilkaksi, niin tunnustan avoimesti ja mielelläni pilkanneeni teidän Pyhää Henkeänne, mutta Jumalaa minä en noilla sanoillani pilkkaa enkä hänen henkeään, joka minussa asuu ja vaikuttaa ne sanat, jotka puhun. Kuinka ollakaan: Jumala puhuu minun suuni kautta, pyhän hengen kautta, niin kuin on puhunut aiemin profeettojen ja poikansa Jeesuksen kristuksen kautta. (Apt 1:2 16; 4:25; Hebr 1:1)

Niin, puhuuko minussa Jumala (Kristus) vai puhunko omiani? Jos sanot, että minussa puhuu riivaaja, niin mitä se kertoo sinusta Jumalalle, joka puhuu kauttani? Sanot minussa olevaa Jumalan pyhää henkeä ja Jumalan puhetta riivaajaksi ja riivaajan puheeksi. Tohditko mennä niin pitkälle eksymyksessäsi?

• wewewewewewewew
        unitaari kirjoitti:

"Ilmestyskirjan kolme saastaista henkeä ovat "Isä ja Poika ja Pyhä Henki", jotka eivät ole Raamatun ilmoittaman Jumalan yksi pyhä henki ja se henki, joka yhdistää isän ja pojan ja kaikki valitut toisiinsa. Kyseeessä ovat saastaiset riivaajien henget, joita lähes koko nimeltään kristitty maailma seuraa ja kumartaa jumalanaan. (Ilm 16:13ss.; vrt. 9:1ss.) "

Seison lujasti sanojeni takana ja olen täysin varma siitä, että kolmiyhteisen jumalan opin takana on kolme saastaista henkeä, joita riivaajahengiksi sanotaan.

Jos nuo sanani tulkitaan pyhän hengen pilkaksi, niin tunnustan avoimesti ja mielelläni pilkanneeni teidän Pyhää Henkeänne, mutta Jumalaa minä en noilla sanoillani pilkkaa enkä hänen henkeään, joka minussa asuu ja vaikuttaa ne sanat, jotka puhun. Kuinka ollakaan: Jumala puhuu minun suuni kautta, pyhän hengen kautta, niin kuin on puhunut aiemin profeettojen ja poikansa Jeesuksen kristuksen kautta. (Apt 1:2 16; 4:25; Hebr 1:1)

Niin, puhuuko minussa Jumala (Kristus) vai puhunko omiani? Jos sanot, että minussa puhuu riivaaja, niin mitä se kertoo sinusta Jumalalle, joka puhuu kauttani? Sanot minussa olevaa Jumalan pyhää henkeä ja Jumalan puhetta riivaajaksi ja riivaajan puheeksi. Tohditko mennä niin pitkälle eksymyksessäsi?

Olet taas tehnyt Pyhän Hengen pilkkaa, mikä koventaa rangaistustasi tulisessa järvessä, koska Jumala tuomitsee jokaisen tekojen mukaan ja sinulla ei ole enää syntiesi sovitusta.

Mk 3:29 Mutta jos joku herjaa Pyhää Henkeä, hän ei saa ikinä anteeksi vaan on syypää ikuiseen syntiin." 30 He näet olivat sanoneet, että Jeesuksessa oli saastainen henki.

• wewewewewewewew kirjoitti:

Olet taas tehnyt Pyhän Hengen pilkkaa, mikä koventaa rangaistustasi tulisessa järvessä, koska Jumala tuomitsee jokaisen tekojen mukaan ja sinulla ei ole enää syntiesi sovitusta.

Vähät minä siitä välitän, jos joku ihminen minua tuomitsee: minun tuomitsijani on Herra ja hänen edessään seison tai kaadun. Jos kaadun, kiitän Jumalaa siitä, että hän on tuominnut minut oikein; jos seison, kiitän Jumalaani siitä, että hän oli armollinen minua syntistä kohtaan.

• wewewewewewewew
        unitaari kirjoitti:

Vähät minä siitä välitän, jos joku ihminen minua tuomitsee: minun tuomitsijani on Herra ja hänen edessään seison tai kaadun. Jos kaadun, kiitän Jumalaa siitä, että hän on tuominnut minut oikein; jos seison, kiitän Jumalaani siitä, että hän oli armollinen minua syntistä kohtaan.

Sinut on nimenomaan Herra tuominnut tekojesi mukaan.

• q.v

Historiantutkimus antaa vastauksen miksi VT:n Jumala on arvaamaton verenhimoinen psykopaatti. Selitys on lyhyesti yksinkertainen, juutalaiset uskoivat moniin eri Jumaliin.

Kun 600-luvulla eaa. Jahvesta tehtiin valtion virallinen sekä ainoa hyväksytty Jumala niin samalla juutalaisten pyhät kirjat kirjoitettiin viimeisen kerran uusiksi. Vanhat Jumalien nimet yksinkertaisesti korvattiin Jahvella.

Juutalaisten Jumalien historia 15 minuuttiin.
      https://youtu.be/MlnnWbkMlbg

https://www.amazon.com/History-God-000-Year-Judaism-Christianity/dp/0345384563
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/14948741/jumalien-evoluutio-jahven-evoluutio

• Israelin kansa lankesi palvomaan monia eri jumalia, mutta se Jumala, jonka Jumalan enkeli ilmoitti Israelille ja josta se enkeli puhui sitä ennen patriarkoille, on yksi ainoa kaiken luonut taivaallinen isämme, ei kukaan muu. Israel on hyvin tarkka palvoessaan yhtä ainoaa Jumalaa ja oli rikos Jumalaa vastaan, jos joku sanoi jumalia olevan monta tai olevansa Jumala isän rinnalla (kaiken luoja).

Tässä on myös syy, miksi monet ortodoksijuutalaiset eivät voi ikinä tunnustaa "kristinuskon" jumalaa ja uskoa evankeliumia. No, Jumala tietää, mikä on totuus ja miten tuomita ihmisiä sen valon ja vastuun mukaan, joka jokaisella on.

Unitaarinen usko on sitä samaa uskoa, joka oli Jeesuksella kristuksella ja sitä ennen profeetoilla ja hänen jälkeensä apostoleilla. Me julistamme sitä evankeliumia, jota keskitaivaalla lentävä enkeli julistaa: että kunnia luomisesta on annettava yksin isälle ja Jeesus kristus on hänen poikansa, ihminen, jonka Jumala on korottanut kaikkien herraksi herätettyään hänet ensin kuolleista.

Aamen, tule herra Jeesus! :-)

• wewewewewewew

Pyhä Henki pyysi minua kirjoittamaan sinulle 'q.v' vastauksen, ettet saa anteeksi tätä kirjotustasi ja tuomiosi on tulinen järvi.

KUULE TAI OLE KUULEMATTA

Mt 5:22: se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

Joh 20:21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." 22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. 23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

• q.v
        wewewewewewew kirjoitti:

Pyhä Henki pyysi minua kirjoittamaan sinulle 'q.v' vastauksen, ettet saa anteeksi tätä kirjotustasi ja tuomiosi on tulinen järvi.

KUULE TAI OLE KUULEMATTA

Taikauskosi ei liikuta minua =)

• wewewewewewew kirjoitti:

KUULE TAI OLE KUULEMATTA

Hörhö, mikä hörhö. Ei jaksa edes sääliä tuollaista... olet pimeä kuin ... no kyse ei ole pelkästä valon puutteesta vaan jostakin vielä pahemmasta... valinnasta pahan puoleen, vaikka valoa on tarjottu vaihtoehdoksi runsain mitoin.

• wewewewewewew kirjoitti:

KUULE TAI OLE KUULEMATTA

"Pyhä Henki pyysi minua kirjoittamaan sinulle 'q.v' vastauksen, ettet saa anteeksi tätä kirjotustasi ja tuomiosi on tulinen järvi."

Yksi sekopää lisää sekopäiden joukkoon. Uskonto on pimentänyt heidän mielensä ja tottakai: riivaajahenget ovat sen takana samoin kuin itse saatana, riivaajien päämies ja käskyttäjä.

• ewewewwewewew
        unitaari kirjoitti:

"Pyhä Henki pyysi minua kirjoittamaan sinulle 'q.v' vastauksen, ettet saa anteeksi tätä kirjotustasi ja tuomiosi on tulinen järvi."

Yksi sekopää lisää sekopäiden joukkoon. Uskonto on pimentänyt heidän mielensä ja tottakai: riivaajahenget ovat sen takana samoin kuin itse saatana, riivaajien päämies ja käskyttäjä.

Jatkat Pyhän Hengen pilkkaamista. Olet kadotuksen lapsi.

• kerettiläinen-
        wewewewewewew kirjoitti:

KUULE TAI OLE KUULEMATTA

# Pyhä Henki pyysi minua kirjoittamaan sinulle 'q.v' vastauksen, ettet saa anteeksi tätä kirjotustasi ja tuomiosi on tulinen järvi.#

"wewewewewewew"...väpättääkö jo suu liikarasituksesta...?

Rankkaa hommaa tuo profeettana oleminen...

• ewewewwewewew kirjoitti:

No niin, tässä on se esimerkki, jota sanoin sekopääksi, enkä peru ikinä sanojani. Sekopää hän on sanoitpa mitä tahansa. Olen sitä mieltä, että Jumala itse ja Jeesus kristus pitävät häntä sekopäänä, koska sellainen hän on. Totuutta ei voida kaunistella käyttämällä sanoja, jotka eivät kuvaa totuutta yhtä hyvin kuin sana "sekopää".

• kerettiläinen-
        unitaari kirjoitti:

No niin, tässä on se esimerkki, jota sanoin sekopääksi, enkä peru ikinä sanojani. Sekopää hän on sanoitpa mitä tahansa. Olen sitä mieltä, että Jumala itse ja Jeesus kristus pitävät häntä sekopäänä, koska sellainen hän on. Totuutta ei voida kaunistella käyttämällä sanoja, jotka eivät kuvaa totuutta yhtä hyvin kuin sana "sekopää".

No minä olen nimittänyt häntä hihhuliksi, joka on jotakuinkin sama asia, joten en ole väittänyt vastaan.

Jos joku kulkee täällä palstalla ainoastaan langettelemassa kadotustuomioita muille, niin olenpa melkoisen varma, ettei mikään Pyhä Henki puhu hänen kauttaan...

• ewewewwewewew kirjoitti:

>> Jos joku kulkee täällä palstalla ainoastaan langettelemassa kadotustuomioita muille, niin olenpa melkoisen varma, ettei mikään Pyhä Henki puhu hänen kauttaan... <<

Nimimerkin wewewewewewe kautta puhuu paha henki, itse Saatana. Hän jakelee kadotustuomioita oman päänsä mukaan ja väittäessään toimintaansa Pyhän Hengen toiminnaksi pilkkaa itse Pyhää Henkeä ja on itse ansainnut rangaistuksensa.

• pyhpyh23467234

Markion oli vääräuskoinen.

• frfrfredejujjjj

Kristittyjen mielestä heidän saarnaajansa Jeesus oli sama kuin enkeli/jumala joka antoi ohjeensa Moosekselle ja myös antoi ohjeet kuolemanrangaistuksille. Olivatko nämä kuolemanrangaistukset vain ihmiskäskyjä? ehkä
      Miten nämä ohjeet muuttuivat ihmeeellisesti kun UT n Jeesus korosti armoa ja anteeksiantoa?

Oikeasti Jeesus korosti armoa omilleen ja vastustajilleen Helvettiä ja tuhoa.Näin myös nykyajan saarnaajat uhkailevat muita kuin omiaan kostolla jne.

• näinminä

Vt:n Jumala on selvästikin epäjumala. Aikakausi on siihen aikaan ollut sellainen että uskottiin epäjumaliin. Ainakin Vt:ssä on mennyt sekaisin oikea Jumala ja epäjumala. Ehkä sen ajan ihmisen olisi ollut vaikea ymmärtää sellaista rakastavaa inhimillistä Jumalaa mistä Jeesus puhui. Jeesus toi sen oikean Jumalan meille. Vt:n ajoista on suunnilleen 3000 vuotta. Voi olla niinkin että Jumala esiintyy eri aikakausina aikakausien ihmisten tyyliin ja käsityksiin sopivampana.

• q.v

"Voi olla niinkin että Jumala esiintyy eri aikakausina aikakausien ihmisten tyyliin ja käsityksiin sopivampana."

Ehkäpä eri aikoina ihmiset kuvittelevat erilaisen Jumalan?

Ihmisten käsitys ja ymmärrys maailmasta muuttuu. Tietomme lisääntyy.
        Voiko olla, että olemme kuvitelleet kaiken? Luoneet konseptin Jumalasta, johon on aikojen saatossa liitetty eri asioita.

Ajattele vaikka Intiaa ja hindulaisuutta. Se lienee ylivoimaisesti vanhin vielä nykyään vallitsevista valtauskonnoista. Se minkälainen hindulaisuus oli 5000 vuotta sitten ja minkälainen se on nykyään on uskonnollisen muutoksen tulos. Aikojen saatossa se on muuttunut ihmisten ja olosuhteiden mukana. Buddhalaisuus erosi hindulaisuudesta, sillekin oli syynsä. Hindulaisuudessa on aikojen kuluessa painotettu erilaisia Jumalia ja ne ovat muuttuneet. Nykypäivänä siitä kumpuaa erilaisia New Age kultteja ja lahkoja, joiden opillinen pohja usein kumpuaa hindujen valtavan laajasta teologisesta pohjasta. Ja jos ei löydy sieltä niin sitten keksitään itse lisää.

...Keksitään itse lisää.

Kristinuskon perusteissakin on hienoinen ongelma. Alkuperäisiä käsikirjoituksia ei ole.
        On vain kopioita, jotka ovat muuttuneet jokaisen kopiointivaiheen aikana. Ensinnäkin alkuperäiset evankeliumit ovat syntyneet toisella kielellä, toisessa maassa, tuntemattomien kirjoittajien toimesta ja he eivät välttämättä olleet edes syntyneet silloin kun Jeesus oletetusti kuoli.

Näistä teksteistä on otettu kopioita, joita on kopioitu ja kopioitu ja kopioitu ja kopioitu...
        Xeroxia ei oltu vielä keksitty silloin. Kopioinnin teki ihminen käsin, hitaasti ja virheillä.
        Kunnes nykypäivään säilyi joskus 300-luvulta kokonaisia versioita. Ja ne poikkeavat muuten suuresti tämän päivän versioista. Teologi Bart Ehrman on tutkimuksissaan käsitellyt varsin hyvin ja selkeästi mitä ongelmia tästä kaikesta löytyy.
        YouTubesta löytyy materiaalia sekä haastatteluja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      59
      10945
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      17
      4591
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      33
      3977
    4. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      441
      2228
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2180
    6. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      260
      1638
    7. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1421
    8. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      77
      1230
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1165
    10. Ähtärin sotkut

Ähtärin kaupungin tilintarkastus tai mikä lie ollut LAITETTU SALAISEKSI. 🤔🤔🤔
      Ähtäri
      39
      1126
    Aihe