Mielipiteitä kaivataan

Kummallist

Tarvitsen ulkopuolisen henkilön mielipidettä!
Appiukkoni on todella..noh sanotaanko erikoinen ihminen. Jos olisin mustavalkoinen ihminen, toteasin hänet suoraan luokkaan narsisti! Mutta ei, en suoraan näin usko. Mutta kertokaas mitä mieltä olette tällaisesta käytöksestä.
1. Hän on todella, TODELLA katkera meidän perheen menestyksestä. Esim. hänen poikansa, mieheni, tienaa häntä enemmän. Hän kääntää asian niin, että köyhänä perhe pysyy yhdessä eikä tule avioeroa. Ja että onneksi hän ei tienaa niin hyvin. Lisäksi jos ostamme jotain, esim uuden auton/kodinkoneen, hän reagoi aina niin että ostamamme asia on ihan surkea ja markkinoiden huonoin eikä hän ikinä koskaan haluaisi samanlaista vaikka ilmaiseksi saisi.
2. Kaikki mitä me tehdään on väärin.
Meillä on liian vähän lapsia (heillä itsellään suurperhe), meidän lapset harrastaa liikaa (heidän omansa eivät koskaan harrastaneet mitään), me matkustetaan aina vääriin kohteisiin ja asutaan huonolla ja halvalla asuinalueella hänen mielestään. Nämä siis vain esimerkkejä...
3. Hän kommentoi minun painoa ääneen kahvipöydässä ja käskee mieheni pitämään huolta että muistan lenkkeillä (olen siis oikeasti hoikka, jopa laiha).
4. Lisäksi appiukkoni ei koskaan puhu minulle, vain miehelleni. Jos kommentoin johonkin jotain, hän heti sanoo että se asia menee juuri toisella tavalla, tai että olen väärässä
5. Tähän osallistuvat sekä appiukko että anoppi: eli minä olen kuin ilmaa. Jos sanon lapsilleni jotain, esim.muistakaa kiittää ruuasta, he kommentoivat heti että ei lasten tarvi kiittää. Tai jos lapset kysyvät lupaa mennä ulos ja annan, he kiirehtivät sanomaan että ei saa mennä. Tämä koskee ihan kaikkea mitä sanon.

Lisäksi nämä appivanhemmat ovat haukkuneet lähes kaiken mitä meillä on. Talo on ruma, auto kuin vanha traktori (uusi volvo), vauvan vaunut on ihan todella huonot eivätkä suostu niitä käyttämään...Lisäksi he eivät koskaan anna meille mitään lahjoja, eivätkä kutsu meitä syömään yms mihinkään missä heillä kuluisi rahaa meidän perheeseen. En toki rahaa heiltö haluakkaan, mutta tuntuu oudolta että me ostamme heille hyvää hyvyyttä synttärilahjat, isän/äitienpäivälahjat ja joululahjat mutta takaisin saamme ainoastaan "mm" kommentteja. Eivät siis osaa edes käytöstapoja että kiittäisivät. Mieheni vuoksi yritän kestää, mutta aika alas ovat vuosien mittaan mieleni saaneet...

16

4528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hdjdidjf

      Täytyy sanoa että aika järkyttävältä tyypiltä kuulostaa tää sun miehes isä...en varmaan pitäis mitää yhteyttä :D

    • tossukanalla

      Kai miehesi sanoo vanhemmilleen että lopettavat?

    • älä.mene

      Mies on silloin surkea, kun se ei suojele oma perhettä, vaan antaa noi asian mennä.
      Sinulle sanon, että jos haluat että sinut revitakse maanpohjaan, niin mene ihmeessä sinne uudetsaan kylään?
      Minun anoppi teki sama minulle ja sanoin silloin se oli viimeinen kerta kun hän aukkoi, tai auttoin hänet ja se oli viimeinen kerta, kunnes kuoli

    • oppeliini1

      on ymmärrettävää miksi appesi on kateellinen. Hän ei ole itse kyennyt saamaan aikaiseksi kaikkea sitä mitä teillä on: henkistä kehittäytyneisyyttä, taloudellista (tarpeeksi) hyvinvointia jne..

      Appi kai tuntee pudonnensa kärryiltä, juna meni jo! Tosin KOSKAAN ei ole liian myohäistä kehittää itseään ja oppia uutta; varojen keruuta, ammattiin tarvittavia taitoja, vain omaksi ilokseen oppia uusia asioita.
      Tuo ihminen ei sitä oikein tajua, siksi hän käyttäytyy kuvailemallasi tavalla.

      Te ette pysty muuttamaan häntä, varsinkaan ellei hä sitä itse halua. Joten pararasta että ette ostele hänelle yhtään mitään, ei lahjoja, ei lounaita, päivällisiä. lahjoittakaa vaikka nuo summat hänen nimellään hyväntekeväisyyteen!!! Ainakin joku ilahtuu antamastanne lahjasta!

      Kaikki hänen sanontansa vain yhdestä korvasta sisään, toisesta ulos. Teflon kuulo!

      Vähentäkää kanssakäyntiä hänen luonaan. Tai ainakaan sinun ei aina tarvitse olla miehesi mukana vierailujen aikana.

    • Hei Kummallist.

      Kirjoituksessasi tuot esiin, miten pettynyt olet appivanhempiesi ja sinun väliseen vuorovaikutukseen. Listaat kohtia, joissa koet tulleesi ylikävellyksi tai moitituksi.

      Mieleeni nousee, millä tavalla näitä vuorovaikutuspulmia on yritetty ratkaista? Ja millä tavoilla vielä ei?

      Oletko puhunut asiasta miehesi kanssa? Miten hän kokee tilanteen? Millä lailla miehesi ilmaisee liittymistä tähän teidän perheeseenne, puolustaakseen teidän käytäntöjänne ja tapojanne esim lasten suhteen? Millä lailla ikävä moitinta katkaistaan, jos vaikkapa vauvanvaunujanne moititaan?
      Oletko yllämainituissa tilanteissa lasten tapauksissa ottanut asian puheeksi, että te vanhempina itse päätätte, milloin on sopiva ulkoilusää tai miten ruokatavoista pidetään kiinni?

      Se, mitä appiukko esim ajattelee talostanne tai autostanne on tietenkin ihan hänen asiansa. Mutta teidän perheenne rajoja esim. lapsenkasvatuksessa ei saa ylittää. Rajojen puolustaminen on minun nähdäkseni teidän tehtävänne. Sinun ja miehesi muodostama 'aita' estää ulkopuolisten puuttumista siihen, miten teidän kasvatuksenne ja muut käytännön asianne hoidetaan. Miten voitte vahvistaa perhettänne yhteen hiileen puhaltajana?

      Millaisia ajatuksia sinulle näistä kysymyksistä tulee mieleen?


      Merja, diakoni

      • Merjadiakoni

        Olet diakoni, et psykoterapeutti, miksi et ti tähän sitä, mitä sinulla kristittynä on?


    • Kummallist

      Kiitoksia kaikista vastauksista! (Toki saa enemmänkin tulla)

      Mieheni on kanssani samaa mieltä että hänen vanhempansa ovat mahdottomia ja ylittäneet rajan. Hän ei kuitenkaan uskalla asiaan puuttua koska siitä seuraa sota. Hänen isänsä ei arastele huutaa myöskään minun läsnäollessa. Aikanaan miehini puolusti meidän vauvan vaunuja, mutta siitä tuli niin kova huuto ja riita että välit menivät useammaksi kuukaudeksi ja lopulta mieheni joutui pyytämään vanhemmiltaan anteeksi kun ei kuulemma kunnioita heitä. En tiedä mikä olisi paras tapa asiaa käsitellä...

      • mekkk

        Miehesi pitää laittaa isäänsä kerran kunnolla turpiin niin helpottaa asiaa huomattavasti ja venhemmiltaan ei tartte aikuisena mitää anteeksi pyydellä ja ainoa oikea ratkaisu on katkaista välit noin juntteihin vanhempiin ja vanhempiaa ei tarvitse kuinnioittaa vaan se kunnioitus on ansaittava ja se siitä.


    • miniäminäkin

      Ei ole mitään järkeä kunnella noin tarkalla korvalla katkeran ihmisen mielipiteitä, antaisin mennä tuollaiset kommentit läpi korvien ja heittäisin vähän vettä lisää kiukaalle myötäilemällä.
      Ei tuohon kilpalaulantaan ole pakko lähteä mukaan. Negatiivisiin kommentteihin voi todeta, että, ai niinkö, no kiva ettei itselläsi ole samaa ongelmaa kuin meillä. Tai onneksi et ole itse ostanut samanlaista, jne.

      Ja sitten ei muuta kuin puheenaiheen vaihto johonkin yleiseen, kuten kylläpäs on sadellut vettä, onpa siellä paljon lunta/pakkasta. Tämä toimii myös muistisairaiden vanhusten kanssa :).

      Valittajien marinat voi aina kääntää positiivisiksi, eikä ole mitään järkeä jäädä märehtimään ja loukkaantumaan ikävien ihmisten puheista. Ei vaikka ne olisivat miehen sukulaisia :).

      Mitä noihin lahjoihin tulee, niin yleensä lahjat annetaan antamisen ilosta, ei vastalahjan toivossa.

      Lasten kasvattaminen. Ei sinun tarvitse anoppilassa lapsille sanoa, että kiittäkää ruuasta. Nämä käytöstavat opitaan kotona, kodin ruokapöydän ääressä. Jos anoppi/appiukkosi ovat sitä mieltä ettei tarvitse kiittää ruuasta, tai ettei leluja tarvitse siivota, niin sitten ei tarvitse, älä turhaan ota asiaa puheeksi. Jos seuraavaksi marisevat, etteivät lapset kiitä/siivoa, niin sitten sanot, että sori, korjataan seuraavalla kerralla asia ja sitten kiitetään ja siivotaan. Jos taas tulee kommentti ettei meillä tarvitse... niin siihen voi hymyillen tokaista, että jospa joka toinen kerta kiitämme/siivoamme ja joka toinen kerta emme. Ja taas puheenaiheen vaihdos päälle.

      Sinun ohitsesi puhuminen. Kun sitä tapahtuu, niin tee samoin. Esim. tuo painojuttu, appi käskee poikaansa vahtimaan sinun painoasi, niin sinä vastaat miehellesi naurahtaen, siinäpä sinulla onkin iso urakka :) tms ja osoitat puheesi vain miehellesi katsomalla häntä, ei appiukkoa. Eli käännät asian suoraan sillä sekunnilla leikiksi ja puhut samalle ihmiselle kuin appesi.

      Elämä on juuri niin hankalaa kuin mitä sinä itse sen haluat olevan.

      Esim. minä tulin anoppini kanssa aivan hyvin toimeen, vaikka hän oli maailman negatiivisin ihminen mitä maa vaan voi päällään kantaa. Anoppi valitti ihan kaikesta ja kommentoi tekemisiäni aina kielteisesti. Vaatteeni olivat punainen, tai paremminkin musta :) rätti hänen päänsä päällä. Joka ikinen kerta anopppi huomautti vaatteistani, joka ikinen kerta naurahdin ja sanoin hänelle, että luojan kiitos, onneksi sinun ei tarvitse kulkea näin rumissa vaatteissa! Samaten se kun anoppi vähätteli valmistuttuani saamiani arvosanoja (kurssin kolmanneksi parhaat), totesin hänelle, että eikös olekin ihanaa, ainakin kaksi ihmistä ovat iloisempia kuin minä.

      Anoppi haukkui uuden kotimme seinien tapetit ja ikkunaverhot, sanoin hänelle, että onneksi sinun ei tarvitse asua täällä :), keitänkö kahvit :). Leipomani piirakka oli likilaskuinen, sanoin, ikävää että saat vain tällaista, mutta onneksi jouluna saan sitä sinun tekemääsi ihanaa kakkua jne. Kun ei ala yhtään vääntämään katkerien valittajien kanssa, voi itse paremmin.

    • henkisestieroonpäässyt

      Niin samaa mieltä tuossa, ettei ikävien ihmisten jutuista kannata pulttia ottaa.

      Mulla on tosi negatiivinen duunikaveri ja sitä joutuu kuuntelemaan 40h viikossa x 47 viikkoo. Eka vuoden veetutti kuin sitä kuuluisaa pientä oravaa, länkytin vastaan ja ketutti sen kuittailut joka ikisestä asiasta.
      Mietin duunipaikan vaihtoo sun muuta, mutta kun homma on tosi mukavaa muuten, liksa erittäin hyvä, työmatkan pääsee viidessä minsassa fillarilla, niin en millään jäis tästä duunista pois.
      Yks kaunis aurinkoinen kesäaamu mä ajoin fillarilla duuniin ja siinä samalla tajusin, että ei hitto, mä voin lopettaa päivittäisen vittuuntumisen. Antaa sen kuittailla mitä tahansa, mä sanon sille jotain yleispätevää, ai jaa, ai tolleen, no mikä ettei, vai tollasta tänään, ja jatkan kuin ei mitään. On mun vallassa suutunko vai enkö.
      Tottakai se itsehillintää alussa vaati mutta parissa kuukaudessa siitä ihmisestä tuli mulle yhdentekevä. Ei hetkauta suuntaan eikä toiseen sen läpän heitto, en ees kuuntele. Jos joku kysyy parin minutin päästä mitä duunikaveri sano, mulla ei ole mitään hajuu, koko ihminen menee mulla täysin ns. yli hilseen jättämättä mitään jälkee.

    • kestäkestä

      Jos heillä itsellään on suurperhe, niin kai heillä on muitakin lapsia, joilla on omat perheet. On siis muitakin miniöitä tai vävyjä kuin sinä, ja muitakin lapsenlapsia. Miten heidän kanssaan on asiat? Onko appiukko heille samanlainen?

      Olet kyllä saanut hyviä kommentteja ja ohjeita. Ei näistä appivanhemmista tarvitse niin kauheasti välittää, jos he tuon sorttisia ovat. Teillä on oma elämä. Eläkää sitä ja ihan oman päänne mukaan.

      En tiedä, olisiko tuossa kuitenkaan kyse appiukon kateellisuudesta. Voi olla, että hän on vain katkera. Katkera siis siitä, että te elätte elämää, jota hän ei enää pysty elämään. Nuoruus on mennyt, teillä taas kaikki tässä ja nyt ja vielä edessäkin. Te hankitte kaikennäköistä ja teette kaikenlaisia asioita, jotka on hänellä jo taakse jäänyttä. Eli hän ei osaa tai ei halua elää sitä roolia, mikä hänellä nyt on. Hän ei osaa iloita siitä, että on aikuisten lasten isä ja jo isovanhemmankin osassa. Häntä ei enää kuunnella, hänen neuvojaan ei enää tarvita eikä hän voi opastaa ketään eikä määrätäkään mistään samalla tavalla, kuin silloin kun lapset oli pieniä ja hän hallitsi heidän elämäänsä.

      Tuo, että hän ei puhu sinulle ja ikään kuin sivuuttaa sinun olemassaolonsa ja jopa puhuu sinusta halveksivasti pojalleen, voi - ikävä kyllä - olla myös sitä, että hän itse asiassa haluaisi itsekin vielä olla nuoren miehen osassa ja omistaa kauniin nuoren vaimon tai tyttöystävän. Mutta kun sitä ei voi mitenkään tuoda esille, niin se tulee sitten tällä tavoin, niin kuin päinvastaisesti.

      Anna appivanhempien olla mitä ovat. Et niitä kuitenkaan saa miksikään muuttumaan. Jospa ne siitä ajan mittaan rauhoittuisivatkin.

      Minulla oli ihana anoppi, mutta sitäkin omituisempi appi. Kyllä monet kerrat sai hammasta purra, kunnes vähitellen opin olemaan välittämättä. Kävi enemmän vain sääli anoppia, joka joutui mokoman kanssa kaiket ajat olemaan. Aika korjasi heidät molemmat, onneksi kuitenkin appiukon ensin. Rauha hänellekin kuitenkin.

    • TäyttäPotaskaa

      Että joku näitä typeriä provoaloituksia tänne viitsiikin kirjoittaa!! Kerro satusi muualla.

    • Nähtyjänämä

      Niin, miten on-,jos ketomasi on totta ( ninkuin uskon) , nämä appija anoppi ovat samanlaiia myös muita sulaisia ja vieraitakin ihmisiä kohtaa.
      Kaikista puhutaan negatiivisesti ja koko ajan ovat riidoissa joidenkin ihmisten kanssa.Tämä jatkuu läpi elämän.
      Itse en ole missään tekemisessä sellaisten ihmisten kanssa. Heidän sanavarastoon ei ole ikinä kuuluneet sanat ,,KIITOLLISUUS JA ANTEEKSI.
      Kerro ap onko näin

      • Kummallist

        Minua aivan nauratti kun joku epäili kirjoitukseni olevan provosointia. Ei ole, valitettavasti. Mutta tiedän itsekkin että viesti tuntuu uskomattomalta..että voiko tuollaidia ihmisiä ollakkaan?! Voi olla, valitettavasti.
        Nämä appi ja anoppini eivät juuri nää muita kuin perheenjäseniään. Heillä ei taida 1 tai 2 tuttavaa enempää olla. Samoja asioita jauhavat päivästä toiseen. Paljon puhuvat heidän erinomaisuudestaan ja heidän oikeista valinnoistaan. Puhuvat asioista niinkö tapahtumat (esim. reissu suomen sisällä) olisi tapahtuneet ihan äskittäin vaikka kyse olisi heidän seurusteluajoistaan. Heidän elämässä ei ole juuri paljoa ilmeisesti tapahtunut koska muistelevat esimerkiksi jotain vaateostosta 20 vuotta sitten ja puhuvat siitä vaikka kuinka pitkään muistellen kuinka hieno ja kallis vaate se olikaan.


    • HyvinPyyhkii

      Anoppi voi olla ns. nyrkin ja hellan välissä, joten ei voi olla erimieltä kuin appi tai saa kuonoon? Ennen oli ennen ja nyt on nyt, jotkut jääneet menneeseen, kun omasta mielestä kaikki oli silloin niin hyvin? Tasa-arvoisuus on myrkkyä näille, jotka eläneet kurissa ja nuhteessa. rooli jäänyt päälle ilmeisesti?

      Kokeeko teidän menestymisen kukkoiluna hänelle, et kokee teidän paremmat asiat vinoiluna hänelle? Halunne näyttää, et meillä meneekin näin hyvin, kuin teillä menee? Maalla varsinkin, suhtautuminen asioihin voi olla aika kapea katseista? Kanssakäyminen vain perheen piirissä ja ehkä naapurin? Nähdään asiat vain omasta näkökulmasta, eikä osata asettua toisen asemaan?

      • nujerrettU

        Otan osaa, Kummallist 4.2.2018 14:34!

        Tilanteesi on kamala. Rupeaa varmaan jo pyörimään yhtämittaa mielessäsi ja jäytämään jokaista päivääsi. Vastaa täysin koulu- tai työpaikkakiusaamista. Ja kiusaamisestahan on myöhemminkin, tilanteen loputtua, vaikea päästä yli. Sinäkin olet selvästikin kiltti ja kohtelias ihminen, joka et itse sortuisi ikinä moiseen käytökseen. Et osaa antaa samalla mitalla takaisin.
        Olen itse kokenut vuosikymmeniä saman kuvion, paitsi että nujertajiin kuului myös mieheni sisko.

        Mielipiteeni touhusta on, että tuollaisessa sairaassa perheessä miehellä ei ole oikeutta olla aikuinen. Hänen kuuluisi elää edelleenkin pikkupoikana pelkkää vanhempiensa perhe-elämää, jossa vanhemmilla olisi edelleenkin oikeus sanella kaikki asiat, eiväthän pikkupoika ja hänen kumppaninsa osaa tehdä muka mitään järkeviä päätöksiä. Vain heidän päätöksensähän ovat järkeviä. Ja perhe on myös mustasukkainen miniälle poikansa uudesta perhe-elämästä, josta seuraa jatkuva miniän ruotiminen, moittiminen ja arvostelu. Miniä on vihollinen numero yksi, kun on tullut pilaamaan heidän ainoan oikean perhekuvionsa. Eikä miniällä missään tapauksessa saisi olla asiat paremmin kuin heillä itsellään. Oman pojan menestys olisi kyllä kestettävissä, jos poika asuisi kotona ja kantaisi palkkansa kotipesään isän ja äidin hyväksi..
        Eli sinä ja miehesi olette appivanhempiesi seurassa lapsen asemassa, teitä kohdellaan kuin lapsia. Joka loukkaa sinua aikuisena ihmisenä. Normaalistihan vieraitten aikuisten kesken kuuluu olla samat sivistyneet, kohteliaat käytössäännöt molemmin puolin.

        Itse nielin mieheni vaatimuksesta tällaista touhua kymmeniä vuosia, kuvittelin kilttinä ja sinisilmäisenä, että muuttavat käytöstään kun vanhenemme. Muuttivat kyllä, mutta koko ajan huonompaan suuntaan!
        Ongelmista puhuminen muuttui ylivoimaiseksi, kun väärä kuvio oli jatkunut vuosikausia.
        Joten otin itseäni niskasta kiinni ja kirjoitin vuosien mittaan kerääntyneet tunnelmat ja tilanteet paperille. Ja kerroin, miten kohteliaaseen käytökseen olin omassa suvussani tottunut.
        Sijoitin heidät samanlaisiin tilanteisiin joihin olin itse joutunut, kysymys- ja esimerkkimuodossa: mitä olisivat itse nuorena parina tykänneet omien appivanhempiensa vastaavanlaisesta kohtelusta. Eivätkö esim itse saaneet päättää omista asioistaan oman makunsa mukaan. Mitä olisivat tykänneet appivanhempiensa jokakertaisista moittimisista ja arvosteluista, mitätöinnistä. Tai nujertamisesta, nolaamisesta, nöyryyttämisestä. Esimerkkejä em. tilanteista. Totuudenmukaisesti ja asiallisesti, niinkuin minulle itselleni on tapahtunut.

        Postitin tämän kirjoitukseni heidän viimeisen, tosi törkeäkäytöksisen vierailunsa jälkeen, ilmoituksella, etten enää jaksa heitä kuunnella. Että olen vieras, aikuinen ihminen ja minulla on oikeus odottaa heiltä samanlaista asiallista kohtelua kuin he itsekin ovat odottaneet puolisoidensa sukulaisilta..

        Mitään yhteydenottoa ei kuulunut heiltä ainakaan vuoteen. Eikä todellakaan minkäänlaista anteeksipyyntöä. Mies kyllä piti yhteyttä sukulaisiinsa. Minäkin näin heitä joissakin hautajaisissa. Miehen sisko oli siellä selvästikin "häntä koipien välissä".
        Kun muutimme uuteen asuntoon, päätin antaa "uuden tilaisuuden": kutsuin heidät käymään.
        Ja yllätys, yllätys, eikös vaan ikäväkseni sama komentelu ja mitätöinti taaskin alkanut! Anoppi ei pystynyt nytkään hillitsemään pohjatonta kateuttaan. Jokainen paikallaolija tajusi tilanteen.
        Joten se kokeilu loppui siihen kertaan.
        He todellakin tietävät, mistä kiikastaa.
        Tämän jälkeen olen pysynyt heistä kaukana.

        Suosittelen sinulle samanlaista repäisyä. Kuvio ei muutu, ellei joku muuta käytöstään.
        Kirjoita ainakin kokemuksesi ylös. Jo pelkkä kirjoituksen lukeminenkin helpottaa oloasi, vaikket lähettäisikään kirjoitusta. Saat vahvistusta sille, että he käyttäytyvät väärin, et sinä. Ja sinullahan on hallussasi puolustus sitten, kun et enää jaksa heitä kuunnella.

        Voin kertoa, että vaikka nuo koetut asiat tulevat edellenkin vähän väliä mieleeni, elämänlaatuni on nyt paljon parempi.
        Sitä ihmettelen edelleenkin, millä ihmeen konstilla tuollaiset henkisesti häiriintyneet vanhemmat pystyvätkään alistamaan poikansa tuollaiseksi lapseksi, joka ei uskalla vielä keski-ikäisenäkään pitää omia, eikä ainakaan vaimonsa puolia. Se on todella surullista. Huonontaa avioliittoa.
        Onneksi siinä mieheni on samanlainen kuin minä, ettemme ikinä voisi olla niin ilkeitä ja itsekkäitä, että tahallamme järjestäisimme pahaa mieltä omien lastemme parisuhteisiin!
        Päinvastoin, teemme kaikkemme heidän onnensa eteen!

        Mutta kyllä sinunkin asiasi järjestyvät!
        Toivotan sinulle hyvää mieltä ja parempia aikoja!
        Ja muista: sinulla on oikeus pitää puolesi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe