Oma akku hyytyi tänä vuonna ja kesti reilut 2 vuotta. Miksi vitaraan 1.6 on laitettu niin pieni akku. Onko kukaan sovittanut suurempikapasiteettista akkua vitaraan.
Miksi vitarassa pieni akku
68
2629
Vastaukset
- kaikkiPientä
Pieni auto, pienet ominaisuudet, pieni hinta, pieni brändi, pieni ostajakunta, pini myyntimäärä ja PIENI AKKU! Heh heh, kieh kieh.
- sukisukii
Kestävyydellä ole koon puolesta mitään merkitystä, vaan sillä miten sitä on käytetty?
- KokoEiRatkaise
Käyttäjän vika luulisin. Eiköhän akussa ole vähään. parin kolmen vuoden takuu?
- Jaska3211
Miten käyttäjän vika vaikuttaa autoni akkuun? Minulla käyttäjällä seuraavat viat: Verenpainetauti, huonot mustuneet hampaat, ylipaino, päälaelta hiusten lähtö, yleinen huono hygienia, mutta kerro kuinka nämä asiat vaikuttavat autoni akun kestoon. Lisäksi tiedoksi, että akulla kahden vuoden takuu, joka on autoni osalta jo ummessa.
Koitahan pysyä asiassa.
- H_KK__
Vitara ei ole sähköauto. Akun koko on varmasti optimoitu tähän malliin, voit luottaa siihen.
- Jaska3211
No kuka helvatti on väittänyt autoni olevan sähköauto? Kysyn vaan? Autoni on metallia, muovia ja kumia, eikä todellakaan sähköä. Pysyhän sinäkin trolli asiassa.
- H_KK__
Ei kukaan ole sellaista väittänyt vaan nimenomaan kieltänyt. Jos autossa on vakiona alempana viestiketjussa mainittu akku 60 ah 540A, niin mitä sitä täällä itkemään.
- otanosaa
Kävele tänään.
- Jaska3211
En kävele, koska olen hankkinut auton, jolla kuljet. Kävelen kylläkin joka päivä kolmannesta kerroksesta pysäköintialueelle ja myös takaisin. Lisäksi hoidan asioita kävellen. Kyse on nyt suurempi kapasiteettisesta aukusta Suzukin Vitara mallistoon ja onko saatavilla.
- Atkerkki
Muhahahshshshshshs. Ei näitä suzukeja ole suomen talveen tehty. Akkukin mitätön 36 Ah 1.6 litraisessa vitarassa. Muhahahahshshshshshsssssss.
- Muhaha_kundi
Pieni mopon akku, vain kaksi pyörää vetää, muija joutuu työntää, tuuli määrää suunnan, halpa paska, ruma, onneton myyntimäärä, kuskit vanhoja lyhyitä äijiä mainoslippalakki syvällä pöllassa. Buahahahaahhahahahahasssssss.
- premiunKulj
No mitäs meinaat? Ei kait ton hintasessa kotterossa voi olla kunnollista akkuakaan. Onhan siinä melkeen kaikki muukin halpaa kuraa.
- Jaska3211
Suzuki on muutoin varsin laadukas auto mutta tuo akku on naurettavan kokoinen 1.6 vitarassa. Tämän lisäksi kovin paljon isompaa akkua ei voi laittaa kun siellä ei ole tilaa. Sanoisin että huonoa suunnittelua.
- Jaska3211
Kävin mittaamassa akun koon ja leveys 12.5 cm, pituus 22 cm sekä korkeus 25 cm. Isompaan ei ole tilaa, kuin vajaa sentti. Meillä olisi ylimääräinen vapaaajan akku tallissa, amppeerimäärältään sama, kuin tämä alkuperäinen, mutta olisi 4 senttiä pidenpi, viisi senttiä korkeanpi sekä puolitoista senttiä korkeanpi. Pitänee ottaa tuo huomena mukaan ja kysäistä huollon kavereilta, että saisiko sitä millään paikoilleen. Nyt tyhjän panttina seissyt tallissa muutaman vuoden, mutta ei yhtään käytetty.
- Defa1204
Minäkin kävin tarkastamassa Vitaran vm 2015 akun ja se on Exide start&stop 60 ah 540A.
Kun ajan paljon pätkäajoa niin laitoin Defan ylläpitolaturin, maksoi 150€ ja hyvin on systeemi pelannut. - Calix1234
Kävin minäkin mittaamassa vitaran akun kyrvälläni, vitaran akku jäi joka mitassa pienemmäksi, jopa painossa.
- Jaska3211
Sinne vitaran alkuperäisen 36 Ah akun tilalle sopii vartan malli c6 175mm x 175 mm x 207 mm 52 Ah akku. Nyt auto taas toimii kun tein tuon akunvaihdon isompaan.
- Jaska3211
Kävin juuri kokeilemassa kylmäkäynnistystä ja kyllähän hienosti lähti käyntiin. Täytyy vielä tossa klo 24 paikkeilla kerran käydä starttaamassa. Eipä olisi 36 Ah akulla inahtanutkaan. Voima on poikaa akussakin. Akku oli helppo vaihtaa, kun on tekijämies. Tässä ollaan oikeestaan ammatti auton asentaja, tai melkeen, kun pojan piti mennä ammattikoulussa autonasentajalinjalle, mutta menikin sitten maalarilinjalle.
- TahvoEemeli
Eikös se susuki ole mopeti-valmistaja. Akut tulleevat ilmeisesti samalta linjalta näihin pikkuautoihin ja mopeteihin.
- Siten_se
Suzuki valmistaa mm. autoja, moottoripyöriä, mönkijöitä ja venemoottoreita. Autonvalmistajana Suzuki on suurempi kuin esim. BMW, Daimler, Renault tai Mazda.
Kävin myös tutustumassa Vitaraan ja tarkistin myös akun, se on vakiona 60Ah Exide-akku.
- kylnekestää
Akku on ollut viallinen jo alunperin, akun koko ei vaikuta kestävyyteen. Osta uusi akku, nykyakut kestää 5-10 vuotta käyttöä esim autoissa. Älä osta halvinta ja huonointa akkua. Mutta löytyy hyviä akkuja kohtuuhintaisiakin. Akun käytöstä senverran että sitä ei saa tyhjentää kokonaan sähköstä,, ja sitten jättää tyhjänä seisomaan, sopiva käyttömäärä on 50% akun kapasiteetista, ja sitten ladataan täyteen.
- autoSÄHKÖas
Lopeta höpinä. Jos akku kestää 5-10 vuotta, niin miksi jokaisessa automerkissä akun takuu rajataan kahteen vuoteen?
Tyhmäkin tietää, että akun koko ei vaikuta sen kestävyyteen, kuin ehkä mahdollisessa kolaritilanteessa, mikäli suurempi kokoisessa akussa on seinämä paksuuskin suurempi. Akun varauskapasiteetti on ratkaiseva, ja sillä ja akun koolla ei ole mitään merkitystä. Suurempi kokoinen akku saattaa olla huomattavasti heikompi tehoinen, kuin pieni akku, jossa varaus kapasiteetti suurempi.
Akkua ei myöskään käytetä mihinkään muuhun, kuin virran säilyttämiseen sekä akulle varatun telineen täyttämiseen autossa. Akun sisällä olevaa virtaa sen sijaan käytetään esim auton käynnistyksen yhtenä osana. - Toyota-Suzuki_San
Toyotan Optifit-akuilla on ollut 3 vuoden takuu aina. Akut kyllä ovat meillä kestäneet sen 8 - 12 vuotta, joten samapa se.
Vitaran akku, 60 Ah, on oikein riittävän kokoinen. Swiftissä 42 Ah oli 7 vuotta eikä koskaan mitään ongelmaa -30 pakkasissakaan. - Tyhmäkin_tietää
autoSÄHKÖas kirjoitti:
Lopeta höpinä. Jos akku kestää 5-10 vuotta, niin miksi jokaisessa automerkissä akun takuu rajataan kahteen vuoteen?
Tyhmäkin tietää, että akun koko ei vaikuta sen kestävyyteen, kuin ehkä mahdollisessa kolaritilanteessa, mikäli suurempi kokoisessa akussa on seinämä paksuuskin suurempi. Akun varauskapasiteetti on ratkaiseva, ja sillä ja akun koolla ei ole mitään merkitystä. Suurempi kokoinen akku saattaa olla huomattavasti heikompi tehoinen, kuin pieni akku, jossa varaus kapasiteetti suurempi.
Akkua ei myöskään käytetä mihinkään muuhun, kuin virran säilyttämiseen sekä akulle varatun telineen täyttämiseen autossa. Akun sisällä olevaa virtaa sen sijaan käytetään esim auton käynnistyksen yhtenä osana."autoSÄHKÖas"
”Tyhmäkin tietää, että akun koko ei vaikuta sen kestävyyteen”
Olet siis sitä mieltä että esimerkiksi erittäin pieni akku, jonka varaus viikkotasolla vaihtelee 5%...90% kestää käytössä yhtä hyvin ja pitkään, kuin akku jonka varaustila vaihtelee esimerkiksi 70…90% viikkotasolla.
”Akun varauskapasiteetti on ratkaiseva, ja sillä ja akun koolla ei ole mitään merkitystä”
-Miksi ihmeessä sitten tyhmät akkuvalmistajat valmistavat suuria ja painavia akkuja, jos kerran sama Ah- ja käynnistyskapasiteetti saataisiin puolta pienemmästä akusta…… Erityisen tyhmiä ovat siis kuorma-autokuskit kun hommaavat suuria, painavia ja h******tin kalliita akkuja kuorma-autoihin. Yleisesti siis on tiedossa että akun koolla ei ole väliä, ja kuorkki pelaisi aivan mainiosti mopoauton akulla??
Niinkö ??
”Suurempi kokoinen akku saattaa olla huomattavasti heikompi tehoinen, kuin pieni akku, jossa varaus kapasiteetti suurempi”
-Siis voisitko tarkentaa, mikä akun skeksin osatekijöistä on pienessä akussa suurempi kuin suuremmassa ja painavassa. Epäilemättä pystyt antamaan tästä linkitettyjä esimerkkejä tosielämästä…
Ehkä sinuna en aloittaisi postausta sanoilla "tyhmäkin tietää..."
- Atkerkki
Muhahahahsjsjsjsjsjssssssss. Vai että akun sisällä olevaa virtaa. Mites ulkopuolinen virta. Muhahahahshshshshshshshsssssss.
- akkumaakari
""""Lopeta höpinä. Jos akku kestää 5-10 vuotta, niin miksi jokaisessa automerkissä akun takuu rajataan kahteen vuoteen?"""""
Takuun pituus ei mitenkään vaikuta laitteen kestoon, esim autojen takuut yleensä 3-5 vuotta, mutta niillä voi helposti ajella 20-30 vuotta. Myös rannekellon 1 vuoden takuu ei kerro että kellot kestää 30-50 vuotta. Nykyiset autojen akut ylittää 5 vuoden iän ennen ensimmäistä uusintaa, keski-ikä on yleensä 6-10 vuotta.- AkkuOlavi
Väärin! Takuun pituus kertoo juurikin sen, että akkua ei ole tarkoitettu käytettävän yli kahta vuotta.
Kyllähän itse akku kestää kunnossa ja lähen uuden veroisena vaikka kuinka kauan, mutta sen virran varauskyky heikkenee ja akulla ei tee mitään. Onhan se mukavaa, kun tallin nurkassa lojuu uuden näköinen ja kestävä akku, mutta virtaa siinä ei ole.
Tiedän mitä kirjoitan. Meillä on työpaikalla yli 10 vuotta vanha auton akku lojumassa nurkassa ja sen kun puhdistaisi päältä, niin se ei uutta häpeä, mutta virtaa siinä ei ole eikä se enään ota virtaa vastaan. Se kestää hyvin vaikka toiset kymmenen vuotta kuitenkin.
- Nipponkippon
Olisiko automaattivaihteisessa valmiiksi se isompi akku?
- Siten_se
Kyllä 60Ah Exide-akku on ihan halvimmassa Vitara-mallissa vakiona.
- Nipponkippon
Okei.
Kyllä se riittää - 2018Vitara
2018 mallisessa automaatissa 38 Ah akku ja sama oli 2016 mallisessa manuaalissa. Jos 60 Ah Exide, niin kyseinen akku ei todellakaan ole alkuperäinen. Toki paljon on Vitaroihin suurempia akkuja vaihdettu.
- NoProbs
2017 mallisessa automaatissa 60Ah Exide laatuakku
- ydinvoimal
oma Laturi tuskin jaksaa ladata täyteen ajossa, töpseli laturia auttaa asiaan!
- Siten_se
2018Vitara kirjoitti:
2018 mallisessa automaatissa 38 Ah akku ja sama oli 2016 mallisessa manuaalissa. Jos 60 Ah Exide, niin kyseinen akku ei todellakaan ole alkuperäinen. Toki paljon on Vitaroihin suurempia akkuja vaihdettu.
Pari viikkoa sitten kävin tutustumassa uuteen edulliseksi hinnoiteltuun (19.990€) Vitaraan autoliikkeessä ja tarkistin myös konepellin alle. Kyllä siellä oli 60Ah Exide-akku asennettuna. Voihan sen toki muuttaa toiseksikin, mutta en näe siihen mitään syytä.
- etNäin
Siten_se kirjoitti:
Pari viikkoa sitten kävin tutustumassa uuteen edulliseksi hinnoiteltuun (19.990€) Vitaraan autoliikkeessä ja tarkistin myös konepellin alle. Kyllä siellä oli 60Ah Exide-akku asennettuna. Voihan sen toki muuttaa toiseksikin, mutta en näe siihen mitään syytä.
Kyseiseen yksilöön, joka varmaan on esittelykäytössä, oli vaihdettu isompi laatuakku ihan vaan imako syistä. Maahantullessa noissa on pieni 36 tai 38 Ah akku.
- Siten_se
No, jos se on kynnyskysymys, niin myyjän kanssahan se on helppo varmistaa, että mikä siellä on tai mikä sinne laitetaan.
- juuri_se
Siten_se kirjoitti:
No, jos se on kynnyskysymys, niin myyjän kanssahan se on helppo varmistaa, että mikä siellä on tai mikä sinne laitetaan.
Tai mikä sinne laitetaan? Niin, kun tehdasasenteinen 38 Ah akku vaihdetaan pyynnöstäsi 60 Ah akkuun autoa tilatessa, niin sinä maksat tuon akun.
- Siten_se
juuri_se kirjoitti:
Tai mikä sinne laitetaan? Niin, kun tehdasasenteinen 38 Ah akku vaihdetaan pyynnöstäsi 60 Ah akkuun autoa tilatessa, niin sinä maksat tuon akun.
Jotta asiaan saadaan varmuus, laitoin kysymyksen paikallisen autoliikkeen toimitusjohtajalle. "Siis minkä tehoinen akku on Vitarassa valmiina, kun sen menee tilaamaan/ostamaan"?
Yksiselitteinen vastaus tuli kohta sähköpostiini ja se on tässä:
Moi,
Kiitos viestistä.
12V 60Ah 540A (EN) Exide
Terveisin
Autoliike xxx
En halua tässä tuoda julki liikkeen nimeä, mutta kyseessä on pitkään toiminut, valtuutettu Suzuki-myyjäliike.
Jos joskus niissä on ollut eritehoisia akkuja niin nyt on asiaan tullut muutos.
Tätä ei liene enää tarpeellista käsitellä. - TietoaEiLuuloa
Siten_se kirjoitti:
Jotta asiaan saadaan varmuus, laitoin kysymyksen paikallisen autoliikkeen toimitusjohtajalle. "Siis minkä tehoinen akku on Vitarassa valmiina, kun sen menee tilaamaan/ostamaan"?
Yksiselitteinen vastaus tuli kohta sähköpostiini ja se on tässä:
Moi,
Kiitos viestistä.
12V 60Ah 540A (EN) Exide
Terveisin
Autoliike xxx
En halua tässä tuoda julki liikkeen nimeä, mutta kyseessä on pitkään toiminut, valtuutettu Suzuki-myyjäliike.
Jos joskus niissä on ollut eritehoisia akkuja niin nyt on asiaan tullut muutos.
Tätä ei liene enää tarpeellista käsitellä.Lopeta valehtelu. On kumma, jos Vitaraa saa kahdella eritehoisella akulla? 38 Ah niissä on suomeen tuotaessa.
- Boosterjet-2017
TietoaEiLuuloa kirjoitti:
Lopeta valehtelu. On kumma, jos Vitaraa saa kahdella eritehoisella akulla? 38 Ah niissä on suomeen tuotaessa.
Samma här. 12V 60Ah Exiden Start Stop siellä on ja auto on tullut maahan viime elo-syyskuun vaihteessa Hankoon ja sieltä Pelttarille. Ainakaan mistään akun vaihdosta ei ole ollut puhetta ja latia en sen vaihdosta tiedä maksaneeni.
- 1.6_2016
Boosterjet-2017 kirjoitti:
Samma här. 12V 60Ah Exiden Start Stop siellä on ja auto on tullut maahan viime elo-syyskuun vaihteessa Hankoon ja sieltä Pelttarille. Ainakaan mistään akun vaihdosta ei ole ollut puhetta ja latia en sen vaihdosta tiedä maksaneeni.
Kyllä siellä 38 Ah akku on, tarrassa akun päällä voi lukea mitä tahansa.
- Akku-Exide
1.6_2016 kirjoitti:
Kyllä siellä 38 Ah akku on, tarrassa akun päällä voi lukea mitä tahansa.
"Kyllä siellä 38 Ah akku on, tarrassa akun päällä voi lukea mitä tahansa"
Ei voi kuin ihmetellä miten paljon siellä Suzukilla viitsitään nähdä vaivaa tuon akun vaihdon kanssa. Asennetaan sinne tuo 38Ah akku mutta rakennetaan päälle aidon näköinen ja vielä oikean 60Ah kokoinenkin Exiden feikkikuori ja todella aidon näköiset Exiden "12V 60Ah Exiden Start Stop" tarrat.. Noita feikki-60Ah-Exidejä sitten löytyy Vitarojen konepeltien alta vaikka kuinka.... - Snautt
Akku-Exide kirjoitti:
"Kyllä siellä 38 Ah akku on, tarrassa akun päällä voi lukea mitä tahansa"
Ei voi kuin ihmetellä miten paljon siellä Suzukilla viitsitään nähdä vaivaa tuon akun vaihdon kanssa. Asennetaan sinne tuo 38Ah akku mutta rakennetaan päälle aidon näköinen ja vielä oikean 60Ah kokoinenkin Exiden feikkikuori ja todella aidon näköiset Exiden "12V 60Ah Exiden Start Stop" tarrat.. Noita feikki-60Ah-Exidejä sitten löytyy Vitarojen konepeltien alta vaikka kuinka....En yhtään ihmettele heidän toimintaansa. Muilla merkeillä etuvetoiset citymaasturin ovat myydyinpiä malleja, mutta mitä teki Suzuki? Pudotti etuvetoiset pois myynnistä, jotta saavat kahvitella rauhassa ja ettei jälleenmyyjät rikastu. Nyt on aikaa liimailla tarroja akkuihin, vaikka kuinka.
- akullarajansa
käyttäjä itse voi vaikuttaa akun käyttöikään kuten jokainen automies tietää. Jos ajaa pätkäajoa kaikkia sähkölaitteita käyttäen ei laturi ehdi mitenkään lataamaan akkua vaan se purkautuu koko ajan, kunnes... pakkasella syväpurkautunut akku jäätyy ja se onkin sitten valmis.
Oikea automies tietää, ajaa millä autolla hyvänsä, että pakkasilla ei sähköjä pidä tuhlata. Akun kapasiteetti on jo valmiiksi laskenut kylmyydessä ja raaka pakkasstartti vie energiaa paljon. On hyvä viikottain ajella pidempi matka tai sitten käyttää ulkoista laturia öisin varmistamaan.
Tämä ongelma on mitä tyypillisin niillä jotka hiihtolomalle tai joululomalle lähtevät mutta matka katkeaa yllättäen. Eikä siinä kysytä auton merkkiä.- eioletottakaan
Miten tämä vanha uskomus aina vaan elää. Tuskin on ainakaan viimeisen 10-20 vuoden aikana valmistettu autoa, jonka laturi ei kykenisi syöttämään sähköä kaikille laitteille ja lataamaan akkua siinä samalla.
Ei minulla ainakaan ole sellaisia ollut, nykyisestäkin kun mittaa niin yli 14 volttia löytyy akun navoilta vaikka olisi kaikki sähkölaitteet päällä, joten akku latautuu niin hyvin kuin se vain pystyy.
Jos ei autossa akku ei pysy latauksessa sähkölaitteiden käytön takia tai matka jopa katkeaa sähkönpuutteeseen niin korjaamollehan se on vietävä, laturissa on jotain vikaa. - akullarajansa
eioletottakaan kirjoitti:
Miten tämä vanha uskomus aina vaan elää. Tuskin on ainakaan viimeisen 10-20 vuoden aikana valmistettu autoa, jonka laturi ei kykenisi syöttämään sähköä kaikille laitteille ja lataamaan akkua siinä samalla.
Ei minulla ainakaan ole sellaisia ollut, nykyisestäkin kun mittaa niin yli 14 volttia löytyy akun navoilta vaikka olisi kaikki sähkölaitteet päällä, joten akku latautuu niin hyvin kuin se vain pystyy.
Jos ei autossa akku ei pysy latauksessa sähkölaitteiden käytön takia tai matka jopa katkeaa sähkönpuutteeseen niin korjaamollehan se on vietävä, laturissa on jotain vikaa.asia ei ole noin. Se oli siten vielä 20 v sitten mutta nykyiset laturit toimivat toisin. Joidenkin autojen laturit eivät lataa ajossakaan lainkaan, ainoastaan moottorijarrutuksessa. Ennen oli latausrele joka oli vakiojännitelähde tietylle nimellisjännitteelle ja syötti virtaa akkuun kunnes jännite oli kohonnut ja virta lakkasi itsestään.
Se, että akun napajännite näyttäisi olevan 14V ei takaa että akku latautuisi. Aiemmin nimellisjännite oli jopa 15 V ja ylikin jotta varmasti lataisi. Auton sähkölaitteet nimittäin purkavat samaan aikaan eli kuormittavat 10 - 30 A virralla ja johdoissa tapahtuu häviöitä. Siis jännite putoaa navoissa. Sitten riippuukin jo kytkennöistä minne laturin syöttö tulee vai meneekö suoraan akkuun kuten ennen.
kuten tuossa yllä kirjoitin, käyttäjä itse on kokolailla vastuussa akkunsa kestosta talvella. Tuskin takuu kattaa tyhjäksi purkautumista ja siitä seurannutt jäätymistä. Eihän se ole akun vika.
Lisäksi aloittaja on trolli joka kirjoittaa pötyä.
Toisekseen Vitaran akku on täysin normaalisti mitoitettu tämän kokoiseen autoon ja kulutukseen. Joten se siitä. Pitäkää akuistanne kiinni! - S.ähköoppi
"Se, että akun napajännite näyttäisi olevan 14V ei takaa että akku latautuisi"
http://www.polarheater.fi/page/6/teoriaa-ja-faktaa-akuista
Kun täyden ! happoakun lepojännite on noin 12,8V niin kun tämä jännitearvo ylitetään akun navoissa, alkaa akku latautumaan jos enää pystyy, kerran on jo ihan täynnä.
Vastaavasti, kun 75% varatun happoakun lepojännite on noin 12,4V ja jos akun navoista startin jälkeen mitataan esimerkiksi 14,0V latausjännite, tarkoittaa se sitä että akku latautuu.
Akun latautumiselle on siis merkittävää se mikä jännite vallitsee akun navoissa. Voisitko ihan sähköteknillisillä termeillä perustella sen miten mielestäsi on mahdollista että akku purkautuisi tilanteessa jossa sen napoihin vaikuttaa lepojännitettä korkeampi jännite? - akku_mies
S.ähköoppi kirjoitti:
"Se, että akun napajännite näyttäisi olevan 14V ei takaa että akku latautuisi"
http://www.polarheater.fi/page/6/teoriaa-ja-faktaa-akuista
Kun täyden ! happoakun lepojännite on noin 12,8V niin kun tämä jännitearvo ylitetään akun navoissa, alkaa akku latautumaan jos enää pystyy, kerran on jo ihan täynnä.
Vastaavasti, kun 75% varatun happoakun lepojännite on noin 12,4V ja jos akun navoista startin jälkeen mitataan esimerkiksi 14,0V latausjännite, tarkoittaa se sitä että akku latautuu.
Akun latautumiselle on siis merkittävää se mikä jännite vallitsee akun navoissa. Voisitko ihan sähköteknillisillä termeillä perustella sen miten mielestäsi on mahdollista että akku purkautuisi tilanteessa jossa sen napoihin vaikuttaa lepojännitettä korkeampi jännite?Laittavat Suzukeihin pienen ja huonolaatuisen akun suomeen tuleviin malleihin, kun niitä myydään niin vähän.
- Käy_katsomassa
akku_mies kirjoitti:
Laittavat Suzukeihin pienen ja huonolaatuisen akun suomeen tuleviin malleihin, kun niitä myydään niin vähän.
Kyllähän Exide pitäisi olla ihan hyvälaatuinen tuote ja 60Ah tuntuisi järkevältä koolta.
Mikä tässä on ongelma? - akullarajansa
S.ähköoppi kirjoitti:
"Se, että akun napajännite näyttäisi olevan 14V ei takaa että akku latautuisi"
http://www.polarheater.fi/page/6/teoriaa-ja-faktaa-akuista
Kun täyden ! happoakun lepojännite on noin 12,8V niin kun tämä jännitearvo ylitetään akun navoissa, alkaa akku latautumaan jos enää pystyy, kerran on jo ihan täynnä.
Vastaavasti, kun 75% varatun happoakun lepojännite on noin 12,4V ja jos akun navoista startin jälkeen mitataan esimerkiksi 14,0V latausjännite, tarkoittaa se sitä että akku latautuu.
Akun latautumiselle on siis merkittävää se mikä jännite vallitsee akun navoissa. Voisitko ihan sähköteknillisillä termeillä perustella sen miten mielestäsi on mahdollista että akku purkautuisi tilanteessa jossa sen napoihin vaikuttaa lepojännitettä korkeampi jännite?Tämä asia nähtävästi on jäänyt vastausta vaille ja kysyjälle epäselväksi.
Akun lepojännite on eri asia kuin sen latausjännite. Voit pukata laturin sen napoihin kiinni ja mittaat vaikka 15V siitä. Se lataa akkua kunnes hapot alkavat kiehua. ja alkaa heittää ne ulos. Se on jo liikaa pitkän päälle ja akku tuhoutuu.
Kun laturi otetaan irti napajännite alkaa putoamaan ja jonkin ajan kuluttua napajännite vastaa suurinpiirtein akun todellisuutta. Akkukenno ei ole mikään kone eikä simppeli passiivikomponentti vaan se on kaksinapainen kemiallinen prosessi joka voi kulkea molempiin suuntiin. Kun lataus irroitetaan alkaa sisällä tapahtua molekyylien liikkeitä jotka ovat erilaisia kuin latausvaiheessa.
Alkuperäinen ongelmahan oli se että akku menee tyhjäksi vaikka sitä ladataan ajossa koko ajan ja mitattu napajännite on näennäisen riittävä. Kuitenkin ongelma on juuri siinä että akusta otettu kulutus on ollut suuri jo lähtökohtaisesti ja kapasiteetti on hyvin vajaa. Lyhyt ajo ei ehdi lataamaan puutetta. Seuraava ajo taas kiskaisee akusta uuden latingin ja jää entistä vajaammaksi. Lopulta akku on tyhjä eikä ajoon pääse.
Pääsyy on näennäisesti laturin riittämätön teho eli se ei kykene siirtämään riittävästi latausvirtaa akkuun. Latausvirtaa ei kuitenkaan voi kasvattaa mielinmäärin koska sopiva lyijyakun latausvirta on mitoitettu 1/10 .. 1/5 osa akun kapasiteetista (ihanteellinen olisi 1/20 osa). Se tarkoittaa siis 60 Ah akulle 6 - 12 A latausvirtaa. Sillä virralla akku ei rasitu liikaa. Käytännössä akkujen latausvirrat tällä kapasiteettitasolla saattavat olla jopa 30A joka selvästi lyhentää akun käyttöikää. Kemialliset prosessit ovat silloin liian rajuja. - akullarajansa
Se jäi vielä mainitsematta että auton akku ei suinkaan ole suoraan kytketty laturiin vaan välissä on latausrele.
Se ohjaa laturin sähkön käyttösähkölinjaan diodin kautta ja samaten akun virta tulee diodin kautta samaan. Nämä siksi ettei virta kulje omia aikojaan väärään suuntaan. Latausrele mittaa akun napajännitettä ja ohjaa sille virtaa havaitsemansa puutoksen mukaan. Se voi ajon aikana ohjata napajännitteen melko korkeaksikin mutta se ei tarkoita että samaan aikaan virta olisi suuri. Syynä on se että tyhjän akun impedanssi on suurehko ja virta jää nimellisjännitteellä pieneksi muuten. Rele on yleisesti aika mutkikas laite toiminnallisesti koska akkukaan ei aivan yksinkertainen ole.
- Justus4852
Noita erilaisia tapauksia näkee esim. ulkomailta tulleet autot esim. Saksasta tuotuja pikkuautoja olen nähnyt pienemmillä akuilla . Näyttää olevan vähän minne se auto on tarkoitettu myytävän ,ehkä Italiaan ja olisko se auto pitänyt alunperin myydä eri maissa mutta sitten tuotiin Suomeen. Kyllä se kuitenkin on kokemus osoittanut että alamitoitettu akku autossa on lyhyt ikäisempi kuin joku 60AH ta isompi, se joutuu joka kerta talvistartissa tosi koetukselle !
- Atkerkki
Muhahahshshshshshsssss. Pyllyyn hymyä, ei hajuja. Muhahahahshshshshshshshsss.
- Atkerkki
Mulla on pieni siksi harmittaa ja pylly haisee
- Atkerkki
Siis pieni auto, Vitara. Tosi pieni ja mitätön. Pylly haisee, kun se hikoo, kun rattia saa pufristaa hulluna jos hiukankin tuulee.
- optimayt38Ah
Jaska321,käytit autoa väärin ei akku muuten hyydy kuin ikääntyessään . Isokin akku hyytyy jos väärin käyttää.
- Jaska3211
Miten autoa sitten käytän oikein? Käytän aina muutaman minuutin ennen ajoa ja kylmällä käytän noin 10 minuuttia.
Vai tarkoitatko auton käytöllä, mihen sitä käytän? Minä käytän sitä lähinnä työmatkat, kauppareissut, metsästys ja muu harrastusreissut, huviajelut..... Miten mahdan käyttää väärin?
Taidat olla niitä palstan hupiveikkoja:=) - akullarajansa
Jaska3211 kirjoitti:
Miten autoa sitten käytän oikein? Käytän aina muutaman minuutin ennen ajoa ja kylmällä käytän noin 10 minuuttia.
Vai tarkoitatko auton käytöllä, mihen sitä käytän? Minä käytän sitä lähinnä työmatkat, kauppareissut, metsästys ja muu harrastusreissut, huviajelut..... Miten mahdan käyttää väärin?
Taidat olla niitä palstan hupiveikkoja:=)yksinkertaisesti käytät sähkölaitteita liikaa, kuten istuinlämppäriä, lasinlämppäreitä yms. Jos vielä on lisävaloja vievät ne runsaasti sähköä. Yhden lasinlämmittimen teho voi olla 100 W eli se kuluttaa virtaa noin 8A. Ajovalot ovat yleensä samaa suuruusluokkaa.
Latauspuolelta taas on tultava vähintään peruskulutus joka voisi olla esim.
- sytytysjärjestelmä, ajotietokone, ajovalot, radiolaitteet = 30 A minimissään
tähän yllämainitut lisäksi esim. istuinlämmitys, ja takalasin ja peilien lämmitys 30 A
Laturin on siis tämä kuitattava ensin ja ylimääräinen virta käy lataukseen. Jos lataus ei toimi tai on jo ylikuormittunut, akku purkautuu. Jos ei lainkaan latausta, tyhjenee 60 Ah akku tällä kuormalla noin tunnissa. Automerkistä riippumatta.
Niin, ja tähän päälle startin aiheuttama latausvajaus on myös katettava. Jos startti kestää 10 s ja virta on luokkaa 500 - 1000 A on kapasiteetista mennyt jokunen ampeeritunti per startti. Asia pahenee jos auto on niinsanottu ympäristöä säästävä ja sammuttaa moottorin joka liikennevaloissa ja joutuu starttaamaan yhtä monta kertaa, voidaan arvella akun joutuvan kovan höykytyksen kohteeksi.
- Atherkki
Juuhu, dynamo on vitarassa juu. Alamäessä lataa eniten.
- juzuki
mistä näitä sikiää?
enpä viitsi sanoa, voi vielä loukkaantua eikä sitten ainakaan osaa lopettaa - Suzu
juzuki kirjoitti:
mistä näitä sikiää?
enpä viitsi sanoa, voi vielä loukkaantua eikä sitten ainakaan osaa lopettaaKakaroita riittää. Harmi kun ovat jo oppineet kirjoittamaan.
- Puzu
Näin on. Sekin on harmi että ovat opineet lukemaan eritoten vitaran ohjausvioista.
- juzuki
Puzu kirjoitti:
Näin on. Sekin on harmi että ovat opineet lukemaan eritoten vitaran ohjausvioista.
Nih
osaavat siis lukea mutta ovat vielä kaukana siitä että olisi omakohtaisia kokemuksia kyseisestä autosta ratin takaa, ajokortti kun myönnetään vasta 18v.
Vieläkin ihmettelen mitä ne ohjausviat ovat kun olen pian kolme vuotta ajanut Vitaralla. Jos autossa olisi jokin ongelma tai vika, vaihtaisin samalla viikolla johonkin muuhun.Päinvastoin, olen tähän tosi tyytyväinen. Täytyy ryhtyä tarkkailemaan ajossa miten se voisi ilmaantua.
- Niinpäsniin
Ainoastaan ohjaustunto on turhan köykäinen.
Ohjauksen palautus ei toiminut oikein, vaan ratti jäi aina 5 cm vinoon. Suoralla tiellä sai koko ajan ohjata autoa menemään suoraan.
Eniten ajettavuudessa häiritsevä tekijä on todella tunnotun ja kuminauhamainen ohjaustuntuma. Voimakkaasti tehostettu ohjaus ei myöskään vakuuta suuntavakaudella.
Huonoa: Suuntavakavuus
Vitaran ohjaus ei ole tarkka ja Auto-ajomoodilla ohjautuminen on muutenkin vähän epämääräistä, Suzuki ei kulje itsekseen suoraan vaan sitä joutuu pienillä liikkeillä ohjaamaan koko ajan. Ohjauksessa ei ole selkeää keskikohtaa ja Vitaralla on taipumusta vaellella.
Näin kertovat Suomen autotestikuljettajat Suzukin ohjauksesta. - Qwerty-5
Juu, eihän silä ole mitään väliä mitä toimittajat kirjoittelevat. Kyllä niiden kirjoitusten painotuksista ja luotettavuudesta on kirjoiteltu aika lailla. Oletkos koskaan kuullut termiä "lähdekritiikki.?
Sillä taas on väliä, että todelliset käyttäjät ovat sikatyytyväisiä autoonsa. Eikä ihme, todella onnistunut setti omassa luokassaan.- VanhahtavaJo
Vielä kun saisivat ohjauksen edes jollekin tasolle niin edellytyksiä olisi päästä viidenkymmenen myydyimmän auton joukkoon.
- Qwerty-5
Juu, tuolla oli juttua että nykykäyttäjät vastustavat mitään muutoksia, kun peli on just sen käyttäjäkunnan mieltymysten mukainen. Lisäksi jo vaari tapasi sanoa: "toimivaa ei pidä mennä pitelemään, menee pilalle vielä" ja näinhän se olisi tässäkin tapauyksessa.
-Itselle automerkin harvinaisuus on arvo sinänsä. Antaa käyttäjästä jotenki löysän ja selkärangattoman kuvan, jos ukko ajaa suosituimmalla automerkillä, ja sen eniten myydyllä värisävyllä... hiukan etovaa laumasieluisuutta.
- Muloniso
Miten pieni on pieni akku ?
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882